René Lefèvre: cast en schrijver.
Er zijn 25 films gevonden.

Un oursin dans la pôche

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Pascal Thomas. Met o.a. Brigitte Gruel, Darry Cowl, Michel Duchaussoy, René Lefèvre en Bernard Menez.

Een meisje in geldnood komt in contact met een uitvinder van automatische muziekinstrumenten waarvan een wereldvreemde jonge miljonair met ambities als componist de voornaamste afnemer is. Een op bijna alle punten mislukte poging van Thomas om zijn observatie-humor te combineren met een aanpak van traditionele filmkluchtigheid. De grappen komen niet van de grond, de uiteenlopende acteurs harmoniëren niet. Slechts een paar aardige scènes en dan nog alleen in het begin van de film. Het scenario is van Jacques Lourcelles en regisseur Thomas.

Le corps de mon ennemi

1976 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1976. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier, Bernard Blier, Charles Gérard en Daniel Ivernel.

Na zeven jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten, komt een man weer in zijn woonplaats terug om wraak te nemen op zijn omgeving. Hij weet hij als nachtclubeigenaar carrière te maken, waardoor men hem wel als gelijke moet accepteren als een drugssmokkel aan het daglicht komt. Hierdoor krijgt hij de kans de oude rekening te vereffenen. A priori een welkome afwisseling van Verneuil op het gebruikelijke avontuurlijke stuntwerk van Belmondo. De film krijgt bar weinig overtuigingskracht door de onbestemdheid van de misdaadintrige en de ongerichte sociale kritiek, waardoor de held geen spat beter lijkt dan zijn opponenten. Scenario van de regisseur, Michel Audiard en Felicien Marceau naar een roman van Marceau. Camerawerk van Jean Penzer.

La foire aux cancres

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. André Armontel, Jean Bouise, Julien Carette, Jean Carmet en Sophie Desmarets.

Deze film is een uit zeven episodes opgebouwde impressie van het lagere-schoolleven waarbij pedagogische methoden stuk lopen op de eigenzinnigheid of de al te letterlijke interpretatie van de leerling en/of op het cultuurbarbarisme van de ouders. De vanzelfsprekende en spontane kinderregie geeft deze komedie een authenticiteit die boven enkele al te gezochte grappen uitstijgt en die valse vertedering naar het volwassen publiek toe vermijdt. Sommige satirische momenten zijn inmiddels achterhaald, andere nog niet.

Une Blonde comme ça

1962 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Jean Jabely. Met o.a. Taina Beryl, Harold Kay, René Lefèvre, Jess Hahn en Robert Manuel.

Een journalist krijgt opdracht van een circusdirecteur om de ontvoering van diens dochter op te lossen. Het meisje is echter uit eigen beweging in de Zuidamerikaanse jungle gevlucht, waar ze een Indiaanse medicijnman zijn remedie tegen slangebeten probeert te ontfutselen. Het gevolg is dat ze zowel paranormale begaafdheden krijgt als een gespleten persoonlijkheid. Deze bizarre verfilming van een roman van Hadley Chase streeft burleske humor na, maar resulteert in flauwiteiten en machteloze leukdoenerij. De jungle is echter fotogeniek.

Le doulos

1962 | Misdaad, Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1962. Misdaad van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Serge Reggiani, Fabienne Dali, Jean Desailly en Monique Hennessy.

Scenarist/regisseur Jean-Pierre Melville wordt wel de godfather van de Nouvelle Vague genoemd - hij zou verantwoordelijk zijn geweest voor de revolutionaire montagestijl van Jean-Luc Godards À bout de souffle - maar zijn eigen films zijn vooral geënt op Amerikaanse film-noirs. Melville was gek op Hollywood en stopte z'n films vol Amerikaanse verwijzingen. In navolging van de noir-klassiekers uit de jaren dertig en veertig, draait Le doulos hoofdzakelijk om de melancholieke sfeer, gevangen in fraai zwart-wit, en is de plot - vol moord, verraad en misverstanden - flink complex.

Comme un poisson dans l'eau

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van André Michel. Met o.a. Philippe Noiret, René Lefèvre, Annette Poivre en Berthe Grandval.

Een getrouwde man kan de zee, waar hij vroeger zo dol op was, niet vergeten. Wanneer hij ten koste van heel wat offers voldoende geld heeft gespaard om een boot te kopen, beslist zijn vrouw daar heel anders over. Verwikkelingen met schoonfamilie, vrouw, dochter en anderen geven aanleiding tot heel wat komische situaties.

Rue des prairies

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Marie-José Nat, Claude Brasseur, Roger Dumas en Renée Faure.

Een arbeider heeft drie kinderen van wie één zoon het gevolg is van een buitenechtelijke verhouding van zijn overleden vrouw, maar niettemin zijn favoriet is. De andere dochter en zoon komen maatschappelijk goed terecht, al tonen ze weinig affectie voor hun vader, maar zijn lieveling raakt op het slechte pad. Dit gezins-melodrama krijgt van Gabin meer oprechtheid dan het verdient, maar Dumas als de voorkeurszoon heeft zo'n onaangename uitstraling dat het in hem gestelde vertrouwen voor de toeschouwer hoogst onwaarschijnlijk is. Scenario van Michel Audiard en de regisseur, naar een roman van René Lefèvre. Camerawerk van Louis Page.

Le Gorille vous salue bien

1958 | Actiefilm, Thriller

Frankrijk 1958. Actiefilm van Bernard Borderie. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Bella Darvi, Pierre Dux en René Lefèvre.

Geheimagent Géo Paquet 'ontsnapt' uit de petoet (hij laat op de celmuur allerbeleefdst de tekst 'Hartelijke groeten van De Gorilla' achter). Doel: als zogenaamd zware jongen infiltreren in een spionagenetwerk dat wellicht achter de diefstal van militaire geheimen zit. Ventura geeft 'm van katoen in deze vlotte misdaadfilm van Borderie (1924-1978), die in de jaren zestig vijf Angélique-kassuccessen uit zijn vakmanshoed zou toveren. Fijne karakterkoppencast, fraaie Franscope-fotografie en heerlijke nachtclubjazz-score garanderen een genrefeestje-oude-stijl. Naar Série noire nummer 220 van coscenarist Antoine L. Dominique.

La garçonne

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Andrée Debar, Fernand Gravey, Jean Danet, Colette Mars en Marie Daëms.

Derde bewerking van de roman van Victor Margueritte (1922), die enorm veel succes had door het (inmiddels onvoorstelbare) schandaal dat hij ontketende. Het werk van deze regisseuse (1908- 1977) verdient niet de geringschatting waarmee er tegenwoordig vaak over wordt gesproken. Met haar man, de bewerker Pierre Laroche, heeft ze voor een visuele ornamentatie gekozen. Mede dankzij decorontwerper Lucien Aguettand en cameraman Marcel Grignon is zo een serie beelden tot stand gekomen die de sfeer van de roaring-twenties ademt: oldtimer-ritjes in het Bois de Boulogne, boudoirs vol snuisterijen, cabaret in de stijl van Le Boeuf sur le Toit met Jean Cocteau en Raymond Radiguet, enz. Het gedateerde verhaal over de feministe avant-la- lettre komt op de tweede plaats en dat is maar goed ook! Op de achtergrond schemert een decadent, verdorven tijdperk door, dat achter de oppervlakkige luister van het decor uit elkaar valt.

C'est la faute d'Adam

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Dany Robin, Jacques Sernas, Gaby Sylvia, Michèle Cordoue en Armand Bernard.

Een weesmeisje is voorbestemd voor een huwelijk met een aristocraat, maar gaat na een ongeval aan geheugenverlies lijden dat haar tot een ideale pion maakt voor een oplichtersbende. De weinig kwaadaardige bendeleden blijken gerelateerd aan een adelijke familie, zodat een collectief happy end het resultaat is. De film heeft een sterke rolbezetting en een kansrijk, kluchtig gegeven, maar de regie is het tegendeel van lichtvoetig.

Celui qui doit mourir

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Melina Mercouri, Pierre Vaneck, Nicole Berger en Grégoire Aslain.

Terwijl een Grieks dorpje zich voorbereidt op de opvoering van een passiespel, maakt de komst van dakloze vluchtelingen tragisch duidelijk dat intolerantie van alle tijden is. De eerste in Griekenland gesitueerde film van Dassin heeft opmerkelijke landschapsfotografie van Kreta en een boeiend onderwerp, ontleend aan het boek Christus wordt weer gekruisigd van Nikos Kazantzakis. Hoewel de aandacht voortdurend geboeid blijft, is de film toch niet overtuigend. Misschien omdat de Frans-Duitse rolbezetting niet het geschikte temperament heeft om aannemelijke Grieken te spelen.

Bel Ami

1954 | Komedie

Oostenrijk 1954. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. Johannes Heesters, Marianne Schönauer, René Lefèvre, Jean-Roger Caussimon en Gretl Schörg.

Georges Duroy (Heesters) schuwt geen middel om carrière te maken, en de middelen zijn hem het dierbaarst als zij via het bed van al dan niet getrouwde mooie vrouwen voeren. Daquin heeft met scenarioschrijver Peter Loos De Maupassant's satire scherp aangepunt en Johann Heesters heeft mooie momenten, maar de charme van Willy Forst's 1939-verfilming werd net niet bereikt. Het camerawerk is van Nicolas Hayer en Viktor Meihsl.

Seuls au monde

1952 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1952. Familiefilm van Pierre Beauchamp. Met o.a. Madeleine Robinson, René Lefèvre, Louis Seigner en Raymond Cordy.

Een man richt naast de officiële opvoedingsgestichten een opvangcentrum voor verwaarloosde jongeren op. Tegenwerking en financiële nood staan zijn succes aanvankelijk in de weg, maar mede dank zij de steun van een geestverwante lukt het hem. De goedbedoelde - door acteur Lefèvre zelf geschreven - film verwart idealisme met sentiment, waardoor de praktijk van het sociale werk niet al te overtuigend wordt.

Bufere

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van Guido Brignone. Met o.a. Jean Gabin, Silvana Pampanini, Serge Reggiani, Carla del Poggio en René Lefèvre.

Een chirurg wordt verliefd op een doortrapte trapezewerkster en offert gezin en carrière hieraan op. Zijn echtgenote krijgt bij een poging om de rivale tot andere gedachten te brengen een bijna fataal ongeval en moet geopereerd worden door haar man, die daardoor tot inkeer komt. Dit typisch Italiaanse melodrama, waarin de burgermoraal triomfeert, ontleent enige meerwaarde aan het spel van Jean Gabin en Serge Reggiani - als trapezist - maar het optreden van Silvana Pampanini als femme fatale is ronduit belachelijk.

Le Point du jour

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Daquin. Met o.a. René Lefèvre, Jean Desailly, Loleh Bellon, Michel Piccoli en Pierre François.

Een mijnramp doet mijnwerkers over onderlinge conflicten en onvrede heen, de noodzaak van solidariteit beseffen en maakt de ingenieurs hun verantwoordelijkheid voor de arbeiders duidelijk. Sociaal pamflet van communistische regisseur krijgt overtuigingskracht door de realistische aanpak zonder gezwollen toon. Het is een verrassing om acteurs te zien die pas tien jaar later echt bekend zouden worden.

L'escadron blanc

1949 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1949. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Jean Chevrier, René Lefèvre en François Patrice.

Een bataljon van het Vreemdelingenlegioen achtervolgt een bende inlanders gedurende een eindeloze mars door de Sahara. Uitputting, dorst, koorts en gekte is hun deel. De Chaamba-stam vermoordt de aanvoerder. Ondanks alle ontberingen brengt men de opdracht tot een goed einde. Een voorbeeld van een kolonialistische film, zoals ze destijds in de mode waren, inclusief alle bijbehorende cliché's en nationalistische en racistische tendenzen. In esthetisch opzicht heeft de film de tand des tijds doorstaan.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

Les Musiciens du ciel

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Georges Lacombe. Met o.a. Michèle Morgan, René Lefèvre, Michel Simon, René Alexandre en Alexandre Rignault.

Een bedelaar die doet alsof hij blind is, leert een Leger des Heils-soldate kennen die zich over hem wil ontfermen. Deze sobere en zonder valse sentimenten gemaakte film toont het Leger zonder een traktaat te worden; hij werd bij de première geen succes bij het aan forse melodramatiek gewend publiek. De herontdekking en -waardering volgden pas in de jaren vijftig. Hoofdrolspeler René Lefèvre schreef zelf het scenario.

Le Choc en retour

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Georges Monca en Maurice Kéroul. Met o.a. Michel Simon, René Lefèvre, Janine Crispin, Raymond Cordy en Marcelle Praince.

Een eigenaar van een suikerraffinaderij weet de doorvoering van sociale verworvenheden van het Volksfront, in 1936, in zijn eigen voordeel om te zetten. Hij lokt een staking uit. Zo vermijdt hij bekend te moeten maken dat zijn bedrijf in moeilijkheden verkeert. Zo'n tamelijk reactionaire instelling daargelaten, een sentimentele komedie, waar Michel Simon zich niet aan had moeten wagen, net zo min als de schrijver, Pierre Mac Orlan. Alleen voor de fans van Simon.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Le crime de Monsieur Lange

1935 | Drama, Komedie

Frankrijk 1935. Drama van Jean Renoir. Met o.a. René Lefèvre, Jules Berry, Odette Florelle, Nadia Sibirskaia en Sylvia Bataille.

De uitgever van een schandaalblad vlucht voor schuldeisers en doet voorkomen of hij bij een treinongeval is omgekomen. Een journalist maakt van het blad een coöperatieve onderneming en weet die zeer succesvol te maken. Dan komt de uitgever met een nieuwe identiteit de winst opeisen. Combinatie van scenario van Jacques Prévert en regie van Renoir maakt de film tot een meesterwerk, met verrassend moderne zwarte humor en treffende milieutekening van een drukkerij en de bewoners van een binnenplaatsje waar deze gesitueerd is. Sterke rol van Berry als doortrapte uitgever. Camerawerk van Jean Bachelet. Op tv wordt meestal de gerestaureerde versie vertoond.

Les cinq gentlemen maudits

1931 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1931. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, René Lefèvre, Robert le Vigan, Rosine Déréan en Marc Dantzer.

Een Marokkaanse tovenaar spreekt de vloek uit over een vijftal heren op doorreis, van wie er inderdaad drie vervolgens om het leven komen. Alles blijkt echter geënsceneerd te zijn om een oplichterskomplot op te rollen. Deze vroege geluidsfilm maakt vernuftig gebruik van de nieuwe mogelijkheden en heeft boeiende locatieopnamen van Marokko. Het verrassende scenario maakt het méér dan alleen een filmhistorische curiositeit, hoewel Baur de hoofdrol wel heel erg plechtstatig aanzet.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Le Chemin du paradis

1930 | Komedie, Muziek

Frankrijk​/​​Duitsland 1930. Komedie van Max de Vaucorbeil. Met o.a. Lilian Harvey, Henri Garat, René Lefèvre, Jacques Maury en Olga Tschechowa.

Deze Franse versie van DIE DREI VON DER TANKSTELLE, waarin een drietal beheerders van een pompstation allemaal op dezelfde cliënte verliefd worden, volgt vrijwel beeld voor beeld het door Wilhelm Thiele geregisseerde orgineel en heeft alleen in de mannenrollen andere acteurs. Niettemin was het export-succes van ook deze versie zó groot dat Garat - in de rol van Willy Fritsch - een contract in Hollywood kreeg.