Néstor Sanz: regie, cast, scenario, camera en montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Laila’s Birthday

2008 | Drama

Palestijnse gebieden​/​​Tunesië​/​​Nederland 2008. Drama van Rashid Masharawi. Met o.a. Mohammed Bakri, Areen Omari, Nour Zoubi en Saleh Bakri.

Abu Laila is taxichauffeur in de Palestijnse bezette gebieden, maar gaat regelmatig naar het ministerie om te zien hoe het gaat met zijn aanvraag om zijn werkelijke beroep weer uit te kunnen oefenen, eigenlijk is hij rechter. Het kernthema van regisseur Masharawi, geboren in een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is het alledaagse leven onder de Israëlische bezetter. Hij houdt een lichte toets, mede dankzij zijn hoofdrolspeler Bakri als de stoïcijnse Abu, die vastbesloten is zich niet van zijn pad te laten afleiden, maar onvermijdelijk betrokken raakt. Jammer genoeg krijgt de film gaandeweg iets voorspelbaars,

Cross Fate

1999 |

Nederland 1999. Néstor Sanz. Met o.a. Karim Traïdia, Mimi Kok, Kitty Courbois, Hayo Bruins en Erik de Bruyn.

Abu Laila is taxichauffeur in de Palestijnse bezette gebieden, maar gaat regelmatig naar het ministerie om te zien hoe het gaat met zijn aanvraag om zijn werkelijke beroep weer uit te kunnen oefenen, eigenlijk is hij rechter. Het kernthema van regisseur Masharawi, geboren in een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is het alledaagse leven onder de Israëlische bezetter. Hij houdt een lichte toets, mede dankzij zijn hoofdrolspeler Bakri als de stoïcijnse Abu, die vastbesloten is zich niet van zijn pad te laten afleiden, maar onvermijdelijk betrokken raakt. Jammer genoeg krijgt de film gaandeweg iets voorspelbaars,

Dakvorst

1997 | Drama

Nederland 1997. Drama van Mathijs Geijskes. Met o.a. Han Bosman, Antoinette van Belle en René van Zinnicq Bergmann.

Abu Laila is taxichauffeur in de Palestijnse bezette gebieden, maar gaat regelmatig naar het ministerie om te zien hoe het gaat met zijn aanvraag om zijn werkelijke beroep weer uit te kunnen oefenen, eigenlijk is hij rechter. Het kernthema van regisseur Masharawi, geboren in een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is het alledaagse leven onder de Israëlische bezetter. Hij houdt een lichte toets, mede dankzij zijn hoofdrolspeler Bakri als de stoïcijnse Abu, die vastbesloten is zich niet van zijn pad te laten afleiden, maar onvermijdelijk betrokken raakt. Jammer genoeg krijgt de film gaandeweg iets voorspelbaars,

Groovemasters

1996 | Familiefilm

Nederland 1996. Familiefilm van Brian Meijers. Met o.a. Wil van der Meer, Daan Hugaert en Bruun Kuyt.

Abu Laila is taxichauffeur in de Palestijnse bezette gebieden, maar gaat regelmatig naar het ministerie om te zien hoe het gaat met zijn aanvraag om zijn werkelijke beroep weer uit te kunnen oefenen, eigenlijk is hij rechter. Het kernthema van regisseur Masharawi, geboren in een vluchtelingenkamp in de Gaza-strook, is het alledaagse leven onder de Israëlische bezetter. Hij houdt een lichte toets, mede dankzij zijn hoofdrolspeler Bakri als de stoïcijnse Abu, die vastbesloten is zich niet van zijn pad te laten afleiden, maar onvermijdelijk betrokken raakt. Jammer genoeg krijgt de film gaandeweg iets voorspelbaars,

Chopsticks

1995 | Drama, Korte film

Nederland 1995. Drama van Ron Termaat. Met o.a. Gerard Thoolen, Reinout Bussemaker en Giammy Kwee.

Hans de Wolf, die medeproducent was, pende snel het flinterdunne scenario over bange beursmakelaar Bussemaker met een goesting voor Vietnamese liflafjes. Tenslotte overtuigen Vietnamese vriendin Kwee en huisbaas Thoolen hem ervan zijn vrezen opzij te zetten en weer in het leven te stappen. Ondiepe en weinig doordachte flutfilm.

Hexagon - Atlanti Que

1994 |

Nederland 1994. Frank Zweers.

Hans de Wolf, die medeproducent was, pende snel het flinterdunne scenario over bange beursmakelaar Bussemaker met een goesting voor Vietnamese liflafjes. Tenslotte overtuigen Vietnamese vriendin Kwee en huisbaas Thoolen hem ervan zijn vrezen opzij te zetten en weer in het leven te stappen. Ondiepe en weinig doordachte flutfilm.

El acto en cuestión

1993 | Fantasy, Biografie

Nederland​/​​Paraguay 1993. Fantasy van Alejandro Agresti. Met o.a. Carlos Roffé, Lorenzo Quinteros, Sergio Poves Campos, Mirtha Busnelli en Natalia Alonso Casale.

Naar een boek van Agresti, opgedragen aan en het verhaal over de magiër Miguel Quiroga, die een toverformule ontdekt waarmee hij voorwerpen en mensen kan laten verdwijnen. Hij woont in een drukbewoond flatgebouw in Buenos Aires en boekt algauw overal succes met zijn verdwijntruc. Hij wordt er ondertussen wel paranoïde van omdat hij vreest dat zijn formule gestolen zou worden. Bij een van zijn optredens laat hij een jongetje verdwijnen, maar slaagt er niet meer in het knaapje te laten terugkeren. En dat allemaal terwijl zijn toverboek in een grote oplage van de persen rolt en hij van plagiaat beschuldigd wordt. Spaans gesproken en opnamen gedraaid in Bulgarije, Tsjechië, Italië, Duitsland, België en Nederland. Wil een momentopname zijn van de politieke en culturele situatie in Europa na de ineenstorting van het communisme in 1990 maar zoals wel meer bij Agresti valt er weinig opwinding te beleven aan het gemekker en de trage, vaak ondoorgrondelijke symbolische beelden, hoewel keurig in zwart-wit gefotografeerd door Nestor Sanz.

El Acto en Cuestion

1993 |

1993. Alejandro Agresti. Met o.a. Nathalie Alonso Casale, Mirta Busnelli, Lorenzo Quinteros, Sergio Poves Campos en Carlos Roffé.

Naar een boek van Agresti, opgedragen aan en het verhaal over de magiër Miguel Quiroga, die een toverformule ontdekt waarmee hij voorwerpen en mensen kan laten verdwijnen. Hij woont in een drukbewoond flatgebouw in Buenos Aires en boekt algauw overal succes met zijn verdwijntruc. Hij wordt er ondertussen wel paranoïde van omdat hij vreest dat zijn formule gestolen zou worden. Bij een van zijn optredens laat hij een jongetje verdwijnen, maar slaagt er niet meer in het knaapje te laten terugkeren. En dat allemaal terwijl zijn toverboek in een grote oplage van de persen rolt en hij van plagiaat beschuldigd wordt. Spaans gesproken en opnamen gedraaid in Bulgarije, Tsjechië, Italië, Duitsland, België en Nederland. Wil een momentopname zijn van de politieke en culturele situatie in Europa na de ineenstorting van het communisme in 1990 maar zoals wel meer bij Agresti valt er weinig opwinding te beleven aan het gemekker en de trage, vaak ondoorgrondelijke symbolische beelden, hoewel keurig in zwart-wit gefotografeerd door Nestor Sanz.

Belle

1993 | Drama

Nederland 1993. Drama van Irma Achten. Met o.a. Wivineke van Groningen, Rosa Herzberg, Nelleke Zitman, Reinout Bussemaker en Do van Stek.

De levensgeschiedenis van een wispelturige en eigenzinnige Belle van Levert (overtuigend maar soms wat te pathetisch gespeeld door van Groningen), die breekt met haar ouders rond 1900 en een leven voor zichzelf probeert op te bouwen. In de jaren 1920-1930 begint zij een lesbische relatie met de zwangere ex-huishoudster van het ouderlijk huis. Hoewel zij dweperig gedichten wil schrijven en onafhankelijk wil zijn, trouwt zij, krijgt kinderen en wordt een succesvolle bedrijfsleidster. Haar strijd tussen wens en daad loopt fataal af. Er blijft haar slechts de troost van een buitenechtelijke verhouding met een oer-Hollandse boerenzoon. Aan het slot is zij net zo'n matrone als haar moeder was. Interessant, veelbelovend debuut van filmmaakster Achten, die zelf het scenario schreef maar te veel hooi op haar vork nam. Hier en daar te kitscherig en overdreven. De zwart-wit fotografie van cameraman Nestor Sanz is erg mooi en de geluidsband maakt indringend gebruik van de muziek van Mahler.

Everyone Wants to Help Ernst

1991 |

Nederland 1991. Alejandro Agresti. Met o.a. Truus te Selle, Adrian Brine, Elio Marchi en Arjan Ederveen.

De levensgeschiedenis van een wispelturige en eigenzinnige Belle van Levert (overtuigend maar soms wat te pathetisch gespeeld door van Groningen), die breekt met haar ouders rond 1900 en een leven voor zichzelf probeert op te bouwen. In de jaren 1920-1930 begint zij een lesbische relatie met de zwangere ex-huishoudster van het ouderlijk huis. Hoewel zij dweperig gedichten wil schrijven en onafhankelijk wil zijn, trouwt zij, krijgt kinderen en wordt een succesvolle bedrijfsleidster. Haar strijd tussen wens en daad loopt fataal af. Er blijft haar slechts de troost van een buitenechtelijke verhouding met een oer-Hollandse boerenzoon. Aan het slot is zij net zo'n matrone als haar moeder was. Interessant, veelbelovend debuut van filmmaakster Achten, die zelf het scenario schreef maar te veel hooi op haar vork nam. Hier en daar te kitscherig en overdreven. De zwart-wit fotografie van cameraman Nestor Sanz is erg mooi en de geluidsband maakt indringend gebruik van de muziek van Mahler.