Vitus Zeplichal: cast.
Er zijn 18 films gevonden.

Das sündige Mädchen

2001 | Drama, Erotiek

Duitsland 2001. Drama van Christoph Stark. Met o.a. Anna Loos, Simon Licht, Jürgen Tarrach, Ivana Chylkova en Dirk Galuba.

Der Kapitän - Gefährliche Fracht

1997 | Avonturenfilm

Duitsland 1997. Avonturenfilm van Erhard Riedlsperger. Met o.a. Robert Atzorn, Jophi Ries, Jürgen Tarrach, Angelika Hartung en Doreen Jacobi.

Baby Rex - Der kleine Kommissar

1997 | Familiefilm, Misdaad, Thriller, Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1997. Familiefilm van Oliver Hirschbiegel. Met o.a. Friedrich von Thun, Christine Neubauer, Raphael Ghobadloo, Gertraud Jesserer en Wolfgang Böck.

Der schönste Tag im Leben

1996 | Komedie

Duitsland 1996. Komedie van Jo Baier. Met o.a. Martina Gedeck, Heio von Stetten, Erna Waßmer, Jörg Hube en Doris Buchrucker.

Unter der Milchstraße

1995 | Fantasy

Duitsland 1995. Fantasy van M.X. Oxberg. Met o.a. Fabian Busch, Antonio Paradiso, Sophie Rois, Christiane Paul en Vitus Zeplichal.

Aankomende student Tom (Busch) is super na[KA3]ief; op weg naar de universiteitsstad wordt in de trein zijn portemonnaie gerold, waardoor hij geheel middelloos raakt. Er zit niets anders op dan een baantje te zoeken en hij wordt conducteur van een slaapwagen. Hij reist kris-kras door Europa en verliest alle begrip van tijd en plaats. Ondertussen wordt hij verliefd op de vriendin (Paul) van zijn collega Lucas (Paradiso). Door schade en schande wordt Tom tenslotte toch een beetje wijs. Een filosoferende kleine film, gemaakt met een laag budget, die beslist wel apart is, maar uitsluitend cinefiele kijkers zal aanspreken. Buck is te zien als de hoofdconducteur van de slaapwagens. Het scenario is van Oberg zelf en het camerawerk is van Roger Heereman. Inplaats van een roadmovie een railmovie genoemd.

Anwalt Abel - Ein Richter in Angst

1995 | Thriller, Drama

Duitsland 1995. Thriller van Josef Rödl. Met o.a. Bruno Ganz, Matthias Habich, Günther Maria Halmer, Sabine Postel en Andrea L'Arronge.

Door zijn strenge, onbuigzame houding heeft rechter J[KA3]urgen Crusius (Ganz) zich bij al zijn collega`s gehaat gemaakt. Als men hem beschuldigt van moord op een prostitu[KA1]ee, kunnen de binnenpretjes dan ook niet op. Niemand is bereid zijn zaak te verdedigen, dus wordt advocaat Abel (Halmer) door de rechtbank aangewezen. Officier van justitie Reuss (Habich) heeft met rechter Crusius nog een rekening te vereffenen. Hij stapelt met veel ijver de bezwarende bewijzen torenhoog op. Er gaan echter geruchten rond dat Crusius homo zou zijn, waardoor er ernstige twijfel ontstaat dat hij een prostituée zou bezoeken. Een spannende rechtszaak, die vooral overeind gehouden wordt door het sterke spel van Ganz, die alle anderen van het scherm speelt. De dialogen in het scenario van Fred Breinersdorfer komen echter te gekunsteld over. Het camerawerk is van Wolfgang Grasshoff.

Leni

1994 | Familiefilm, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1994. Familiefilm van Leo Hiemer. Met o.a. Johannes Thanheiser, Johanna Thanheiser, Christa Berndl, Martin Abram en Franz Buchrieser.

In 1937 brengt een non een pasgeboren meisje naar een boerenhoeve van het wat oudere, kinderloze echtpaar Aibele in de Allg[KA3]au in Beieren. Alwina Aibele (Berndl) verheugt zich op het feit dat zij de kans krijgt `moeder` te worden. Het meisje wordt Leni (Magdalena) genoemd. Algauw wordt Johann Aibele (Johannes Thanheiser) duidelijk gemaakt dat er iets niet klopt met haar afstamming - het is Duitsland van de Nurnberger wetten.

Aufstand der Dinge

1993 | Sciencefiction, Fantasy, Komedie

Duitsland 1993. Sciencefiction van Hellmuth Costard. Met o.a. Christoph Künzler, Vitus Zeplichal, Pepe Kristl, Thomas Reisinger en Gesine Cukrowski.

Twee mensachtige wezens uit de ruimte zijn 30.000 jaar geleden op aarde gestrand. Zij hebben de macht over alle voorwerpen, maar zijn niet in staat om naar hun thuisplaneet terug te keren, zolang de mensheid niet doeltreffend omgaat met zonne-energie.

Reiche Kunden killt man nicht

1991 | Mysterie

Duitsland 1991. Mysterie van Frank Guthke. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Friedrich von Thun, Peter Striebeck en Rüdiger Vogler.

Professor Albert Reissler (Weiser) komt van Montevideo terug naar Duitsland om een oude erfeniskwestie te regelen. Vijftien jaar geleden kreeg hij namelijk honderdduizend mark voor het familiebedrijfje van zijn oma dat zogenaamd bankroet was. De onderneming blijkt echter nog springlevend en miljoenen waard te zijn. Professor Reissler schakelt advocaat Jean Abel (Halmer) in om de zaak te onderzoeken. Wat later sterft de professor echter onder mysterieuze omstandigheden. Misdaadfilm uit de reeks Ein Fall für Jean Abel met veel verwikkelingen en weinig spanning. Fred Breinersdorfer bewerkte zijn eigen roman en bracht heel wat knipoogjes in de dialogen. Uitsluitend voor de liefhebbers. Fotografie van Rolf Paulerberg.

Anwalt Abel - Reiche Kunden killt man nicht

1991 | Misdaad, Drama

Duitsland 1991. Misdaad van Frank Guthke. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Friedrich von Thun, Peter Striebeck en Rüdiger Vogel.

Professor Albert Reissler (Weiser) uit Montevideo in Uruguay erfde in 1979 eenderde van een onderneming. Hem werd verteld dat het bedrijf zeer slecht liep en hij kreeg honderdduizend mark aangeboden voor het zo goed als waardeloze aandelenpakket. Hij accepteerde het bod in goed vertrouwen. Twintig jaar later komt Reissler naar Duitsland en ontdekt dat zijn aandelen van toen vele miljoenen waard zijn. Hij heeft het gevoel zwaar opgelicht te zijn. Reissler wendt zich via Paloff (Vogler) tot Abel (Halmer), die er snel achterkomt dat Reisslers neef Haussmann (Striebeck) en zijn nicht Ina Nasch-Haussmann (Rath) achter de zwendel zaten. Hun advocaat Dr. Wolff (Von Thun), een charmante, maar arrogante vent, wijst alle aanspraken van de hand. Als Reissler onder de trein komt, houdt smeris Holz (Zeplichal) het op een zelfmoord. Abel die nog een appeltje met Holz te schillen heeft, bijt zich vast in de zaak en klaagt aan als civiele partij (een bekende manoeuvre in het scenario van Fred Breinersdorfer). Hij daagt Haussmann en Ina voor de rechter en troeft de arrogante advocaat Wolff af. Een uitstekende aflevering, waarin Abel zich revancheert op de hermandad en laat zien dat hij de belangen van zijn cliënt behartigt, ook als die er niet meer is. Het camerawerk is van Rolf Paulerberg.

Anwalt Abel - Der Dienstagmann

1988 | Misdaad, Drama

Duitsland 1988. Misdaad van Frank Guthke. Met o.a. Günther Maria Halmer, Andrea L'Arronge, Dieter Pfaff, Magdalena Ritter en Vitus Zeplichal.

Pilot voor de gelijknamige serie, die twintig afleveringen zou beslaan. De reeks draait om een eigenzinnige advocaat uit M[KA3]unchen, Jean Abel (Halmer), die de minderbedeelden met verve verdedigt. Hij ligt dikwijls overhoop met justitie, hij maakt wel eens een uitglijder en soms maken deurwaarders hem het werken onmogelijk, maar deze boh[KA1]emien, die in een cabriolet DS 19 rondrijdt, slaagt er altijd in - hoe kan het ook anders - zijn zaken te winnen. Zijn assistente, een beetje in MIKE HAMMER- stijl, is Jane (L`Arronge) - ze heeft beslist klasse en medegevoel, meer dan haar baas, maar het wordt nooit wat tussen die twee... Abel moet Hiltsch (Pfaff), een dikke zielepoot die nog bij zijn moeder woont en een uitgebreide collectie van pornofoto`s e.d. heeft, verdedigen omdat overijverige smeris Holz (Zeplichal) hem voor een serieverkrachter houdt, die altijd op dinsdag toeslaat. Het spel is goed en de regie van Guthke houdt de aandacht vast. Uitstekend scenario van Fred Breinersdorfer. Camerawerk van Rolf Paulerberg. De laatste aflevering, ANWALT ABEL - SALUT, ABEL!, werd in 2000 gedraaid en in het voorjaar van 2001 uitgezonden. `Baby` Jane (L'Arronge) zou hem twaalf jaar lang trouw blijven!

Notturno

1987 | Biografie, Muziek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1987. Biografie van Fritz Lehner. Met o.a. Udo Samel, Daniel Olbrychski, Wojtek Pszoniak, Michaela Widhalm en Traugott Buhre.

De laatste trieste en ongelukkige jaren van het leven van Schubert, van 1823 tot aan zijn dood, in 1828. Een sombere film, over zijn toentertijd ongeneeslijke ziekte (syfilis), en de al even dubieuze als nutteloze behandelingen die de componist moest ondergaan. Schitterend camerawerk van Gernot Roll (WELCOME IN VIENNA), een opmerkelijke rol van Samel, en het Wenen van toen meer opnieuw tot leven gewekt dan gereconstrueerd. Het eindresultaat is een gevoelige, eigenlijk overgevoelige film, zoals ook voor de persoonlijkheid van de componist opgaat. De maker heeft van begin tot eind vaste grip op de materie.

Die Karpfenschlacht

1985 | Familiefilm

Duitsland 1985. Familiefilm van Eckehard Munck. Met o.a. Markus Knott, Vitus Zeplichal, Franz Boehm, Karl Lange en Willy Schultes.

In een klein dorpje in Neder-Beieren wordt in een herberg een karper zonder graten opgediend. Dit lijkt niemand te verbazen, aangezien het vaker gebeurt. Zakenman Boehm is er getuige van en hij ziet er heel wat winst in. De zoon van de herbergier, Knott, kent het geheim van de vis en stelt broeder Zeplichal van de abdij op de hoogte. Die experimenteert namelijk met Cypriol, een mysterieus middeltje dat in de 14e eeuw door een abt van de abdij is samengesteld. Cypriol veroorzaakt een eigenaardige metamofose bij dieren, en Knott en Zeplichal willen verhinderen dat het middel in handen van de industrie valt. Een gezellige fabel waarin dierenliefde wordt uitgespeeld tegen zakelijke belangen. De acteurs hebben geen moeite met enige 'overacting', maar dat zullen kinderen hun zeker niet kwalijk nemen. Regisseur Munck schreef het scenario naar een verhaal van Manfred Purzer. Uschi Koch had de leiding over de opnamen.

Der Rekord

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Daniel Helfer. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Laszlo I. Kish, Catarina Raacke, Kurt Raab en Andreas Friscsay.

Rico wil tien dagen lang ononderbroken televisie kijken. Maar zijn enthousiasme slaat langzaam om in een martelgang. De gebeurtenissen op het scherm krijgen steeds meer vat op hem en langzaam verliest hij zijn gevoel voor realiteit.

Il faut tuer Birgitte Haas

1981 | Misdaad, Drama, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk 1981. Misdaad van Laurent Heynemann. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Lisa Kreuzer, Bernard LeCocq en Monique Chatel.

Franse en Duitse geheime diensten spannen samen om een terroriste te liquideren. Van haar veronderstelde nymfomanie wordt gebruik gemaakt om haar samen te brengen met een wilszwakke en ontredderde Fransman die zal moeten opdraaien voor 'crime passionel'. Deze vindt in de nieuwe liefde onverwachte levensmoed, terwijl de Franse supervisor aan het komplot onverkwikkelijke nevenaspecten ontdekt. Het politieke thriller- gegeven is niet meer dan een aanleiding voor een tragisch- romantische bespiegeling die zowel in de vormgeving als in het acteren van de hoofdrollen opmerkelijk overtuigend wordt gemaakt, al blijft het verwaarlozen van de maatschappelijke actualiteit ietwat storend.

Kreutzer

1977 | Misdaad

Duitsland 1977. Misdaad van Klaus Emmerich. Met o.a. Rüdiger Vogler, Axel Wagner, Vitus Zeplichal, Jörg Hube en Heidi Forster.

Een gedeserteerde Bundeswehr-officier en een bankrover komen elkaar onder spannende omstandigheden tegen en proberen elkaar uit de nesten te helpen. Een film voor het grote publiek zowel als voor fijnproevers, wat zeldzaam is in Duitsland.

Ich will doch nur, daß ihr mich liebt

1976 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Vitus Zeplichal, Elke Aberle, Alexander Allerson, Erni Mangold en Johanna Hofer.

De geschiedenis van een man die een moord pleegt op een man die op zijn vader lijkt. Hij krijgt tien jaar. Hij kijkt samen met een psychologe terug op de gebeurtenis en wat volgde. Aanpassen om liefde te verkrijgen leidt tot de ondergang, is de boodschap van Fassbinderg. Voor deze film werkte hij met een nieuwe crew.

Das Unheil

1972 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1972. Drama van Peter Fleischmann. Met o.a. Vitus Zeplichal, Reinhard Koldehoff, Werner Hess, Ingmar Zeisberg en Christoph Geraths.

Een harde satire op de welvaartsmaatschappij: onder de giftige rook van een chemische fabriek probeert een domineeszoon zijn eindexamen gymnasium te doen. Dit onschuldig lijkende verhaal krijgt door een uitstekende filmische behandeling een dreigende ondertoon van onheil mee. Scenario van de regisseur en Martin Walser. Camerawerk van Dib Lufti.