Loni von Friedl

Acteur

Loni von Friedl is acteur.
Er zijn 21 films gevonden.

Monsoon Baby

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Andreas Kleinert. Met o.a. Thomas Limpinsel, Loni von Friedl, Hanna Scheibe, Robert Kuchenbuch en Julia Jentsch.

Nina en Mark proberen al een paar jaar zonder succes kinderen te krijgen. Uiteindelijk zoeken ze een draagmoeder in India. In de jonge Shanti vinden ze de passende draagmoeder. Maar in de negen maanden die volgen vragen ze zich af of ze wel de juiste beslissing hebben genomen.

Das Phantom von Bonn

1998 | Drama, Fantasy, Historische film

Duitsland 1998. Drama van Claus Strobel. Met o.a. Hermann Lause, Charles Brauer, Jürgen Schmidt en Loni von Friedl.

Deze film is gemaakt als een dramatische documentaire over de carri[KA2]ere van de diplomaat Edmund F. Dr[KA3]acker, waarvan in de archieven de eerste stukken dateren uit 1937. Dr[KA3]acker zou een afstammeling van Hugenoten zijn en werd kort na WO II (1939- 45) gezuiverd (gedenazificeerd). Hij duikt op in de entourage van bondspresident Heinrich Lübke en schijnt ingezet te zijn in crisisgebieden in de derde wereld. Later zijn er berichten dat hij goeroe geworden zou zijn in Poona. De maker van de film Strobel heeft zijn informatie via de huidige archivaris van BZ in Bonn, die het gestalte van een Duitse James Bond afschilderen. Ooit ondernam in 1967 een actueel weekblad een poging om achter de waarheid te komen. Een hoogst ongebruikelijke tv-film, die v.n.l. Duitse kijkers zal aanspreken. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Gegen den Strom

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Thorsten Näter en Detlef Petersen. Met o.a. Ben Becker, Jürgen Schmidt, Ludger Burmann, Michael Ehnert en Bibiane Beglau.

In Steevensburg, een klein stadje in Nedersaksen, wordt bij een asielzoekerscentrum een politieagent vermoord en in een anonieme brief leest de politie van Hannover dat de moordenaar gezocht moet worden in de eigen gelederen. Stefan Bregert wordt met de zaak belast en dat is voor hem een zware beproeving: zijn vader was namelijk politieagent in Steevensburg en daar heeft hij niet bepaald aangename herinneringen aan...

Amok

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Helmut Zierl, Loni von Friedl, Claus Eberth, Birge Schade en Nicolette Krebitz.

Een ex-profvoetballer, Heimo K[KA3]orner (Zierl), slaagt er niet in na zijn sportieve carri[KA2]ere een gewone burgerbaan te vinden. Zijn vrouw Sonja (Von Friedl) verdient de kost, hetgeen zijn ego schaadt. Om de tijd te doden gaat hij bij de burgerwacht en ziet hoe de politie machteloos staat tegenover de kleine misdaad en drugshandel, vaak begaan door zeer jeugdige loten van asielzoekers, die men vanwege de zeer jonge leeftijd niet veroordelen mag. Als Heimo's stiefdochter Daniela drugs gaat gebruiken wordt het rood voor zijn ogen en richt hij een bloedbad aan onder de buitenlanders, vele onschuldigen inbegrepen. De film legt de zere vinger op een zwakke plek in de maatschappij; een probleem dat door politieke onwil en grenzenloos egoïsme onoplosbaar lijkt en tegelijkertijd een voedingsbodem is voor rechts extremisme, waarmee niemand gediend is. Het scenario van Norbert Ehry is niet super origineel, maar bevat een waarschuwing om escalerende situaties te voorkomen. Redelijk gespeeld en geregisseerd. Camerawerk van Immo Rentz.

Trügerische Nähe

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Udo Witte. Met o.a. Ina Weisse, Dirk Martens, Sabine Berg, Hermann Lause en Bettina Redlich.

Annette Weiß wordt verliefd op de charmante Klaus Wegener en trekt al snel bij hem in. Ze voelt echter overal de aanwezigheid van Klaus' ex-vriendin Janine en er gebeuren merkwaardige dingen waardoor ze aan haar eigen verstand gaat twijfelen en pillen gaat slikken. Ze denkt zelfs aan zelfmoord, totdat ze ontdekt dat dat precies is wat Klaus van haar wil. Maar waarom?

Rosamunde Pilcher - Wind der Hoffnung

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Rolf von Sydow. Met o.a. Lara-Joy Körner, Roman Demuth, Frank Jordan, Patrick Fichte en Jürgen Schmidt.

De verhalen van Britse veelschrijfster Rosamunde Pilcher behoren tot de klasse van de superieure soap. Ze spelen in gegoede kringen en heel dikwijls in het Zuid-Engelse Cornwall en tegelijkertijd in de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. Zo ook deze geschiedenis, waarvoor Jennie Blackton een vaardig scenario schreef naar het verhaal [KL]Toby[KLE]. De twintig- jarige blonde Vicky Harding (K[KA3]orner) wordt verliefd op haar buurjongen Tom Sawcombe (Jordan), die vier jaar ouder is. Hij woont bij zijn grootvader (Caninenberg) in een groot huis met een flinke lap grond erom heen. Vicky`s ouders zijn mordicus tegen haar relatie met Tom en als ze zich wil verloven (een idee van grootvader Sawcombe) komt de waarheid naar boven: Tom zou Vicky`s halfbroer zijn als gevolg van een slippertje van haar moeder met Toms vader. Teleurgesteld reist ze spoorslags af naar London en gaat werken voor makelaar Philip (Fichte) met wie ze zich zelfs nog even verlooft. Ze komt er algauw achter dat Philip uitsluitend op eigen belang uit is en zijn zinnen heeft gezet op een stuk grond in Cornwall dat hij zo in handen hoopt te krijgen. Vicky krijgt het door en keert terug. Haar kleine broertje Toby heeft inmiddels vriendschap gesloten met de oude Sawcombe, die nog een aardige verrassing in petto heeft. Heel behoorlijk gespeeld en geregisseerd; aardig gecast en op locatie gedraaid met camerawerk van Viktor Ruzicka. Vrouwelijke tv-kijkers kunnen lekker ervoor gaan zitten en genieten.

Florida Lady

1994 | Avonturenfilm

Duitsland 1994. Avonturenfilm van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Helmut Zierl, Claudia Demarmels, William Mang, Liane Hesse en Franzisca Tu.

Pilotfilm van tiendelige avonturenreeks over Zierl. Hij woont al enkele jaren in Florida maar wil terugkeren naar Duitsland om te trouwen met de stewardess Frank. Hij is dan ook verschrikkelijk ontgoocheld, wanneer zij hem vertelt dat zij wel een kind van hem verwacht, maar dat zij met een ander wil trouwen. Het is vreemd al deze Duitsers te zien in het zonnige Florida, met drie woonboten, een rozerode Cadillac en zelfs een dolfijn van het pretpark Seaworld. Voeg daarbij nog Mang als een soort Duitse Amerikaan die met zijn dochter Hesse op de Florida Lady woont, de woonboot van de serie.

Ein unvergeßliches Wochenende...in Südfrankreich

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Rolf von Sydow. Met o.a. Eleonore Weisgerber, Volker Lechtenbrink, Béla Erny, Bernd Herzsprung en Rosemarie Fendel.

Wanneer de Fritzen de kans krijgen om even snel in het zuiden van Frankrijk een goedkope film op te nemen, laten zij die niet aan hun neus voorbij gaan. Weisgerber is een succesvolle zakenvrouw die met haar minnaar en collega naar de Rivièra reist om er haar man, een beeldhouwer, op te zoeken. In het hotelletje in de Provence bevinden zich ook Von Friedle en haar echtgenoot Vosgerau, die niet veel plezier beleeft aan het weekendje want zijn firma heeft hem de laan uitgestuurd. Sauerkraut in de Provence? Dat kan toch niet. Het scenario is van Brigitte Blobel. Het camerawerk is van Hartwig Strobel en Frank Griebe.

Peter und Paul

1993 | Komedie

Verenigde Staten/Duitsland 1993. Komedie van Heidi Pils en Heide Pils. Met o.a. Helmut Fischer, Hans Clarin, Ilse Neubauer, Ernst Cohen en Hans Brenner.

Fischer werd in eigen land een soort cult-acteur door o.a. een reeks TATORT-films en filmserie MONACO FRANZ DER EWIGE STANZ. Hij speelt hier in een pilot voor een luchtige serie. Hij is burgemeester Peter Elfinger van een Beiers dorpje en brengt de gemoederen in beweging als hij na een vakantie met veel fanfare arriveert op het station met een weelderige minnares, Sabine Meyer (MacDonald), aan zijn zijde. Dit valt niet in de smaak bij de bewoners en zijn familie. Zijn collega Paul Schneck (Clarin) zet een val voor de schone Sabine, maar zoals het spreekwoord gaat, wie een kuil graaft voor een ander, valt er zelf in. Deze film is een kruising tussen luide klucht en heitmatfilm. Buiten Beieren krijgt de film toch maar weinig bijval. Fischer overleed op 71-jarige leeftijd in 1997 aan kanker.

Chéri, mein Mann kommt!

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Simone Rethel, Herbert Herrmann, Loni von Friedl, Klaus Wildbolz en Angelika Milster.

Rethel speelt een actrice en Herrmann een tv-regisseur die op het punt staat zijn speelfilmdebuut te maken. Alhoewel beiden getrouwd zijn hebben ze reeds geruime tijd een relatie met elkaar. Totdat Herrmanns echtgenote, Von Friedl, opbelt en hem meedeelt dat ze onderweg is naar zijn 'hotel'. In paniek vormen ze het huis van Rethel om tot een waarachtig hotel. Lang duurt het niet of er verschijnen nog meer gasten. En dan komt het bericht dat Rethels echtgenoot, een duikbootkapitein, op komst is. Onwaarschijnlijke boulevard-komedie die geen ogenblik overtuigend overkomt. Een subtiele benadering die voor een dergelijke productie noodzakelijk is, wordt om zeep geholpen door de boertige aanpak van de Duitsers. Het Franse toneelstuk van Pierre Chesnot werd onhandig 'verduitst' door regisseur Tögel. Zelfs de ruim getalenteerde acteurs en de mooie beelden van Rainer Gutjahr kunnen het geheel niet redden.

Das Traumschiff 2

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Hans-Jürgen Tögel. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Hans Caninenberg en Christain Kohlund.

In deze aflevering voert kapitein Weiss zijn schip door de Golf van Mexico, in de Bayou's van Louisiana en naar Barbados. Zijn passagiers aan boord van deze Love Boat-imitatie hebben hun kleine probleempjes: Opa Caninenberg heeft kleinzoon Zobrys op de cruise getracteerd, maar de jongen zal in New Orleans zijn vader, een jazz-musicus, voor het eerst zien; Clemnitz is op vakantie met zijn dertig jaar jongere vriendin Drews, en dat leidt tot de nodige problemen; moeder Bender is met dochter Ziffer en haar vriend Augustinski op reis, en haar dochter weet zich tegenover haar vriend niet de juiste houding aan te nemen; van de achttien-jarige Pages wordt bij het passagieren de tas met papieren gestolen: op dat moment ontstaat er wat actie in het gezapige gedoe. Scenario van Beatrice Ferolli en camerawerk van Rainer Gutjahr.

Bali

1983 | Experimenteel, Drama

Duitsland/Oostenrijk 1983. Experimenteel van István Szabó. Met o.a. Winfried Glatzeder, Loni von Friedl, Michael König, Viola Sauer en István Szabó.

Een regisseur ziet zoveel overeenkomsten tussen zichzelf en de hoofdfiguur van zijn film, de schilder Walter Spies, dat hij zich totaal met hem identificeert. Hij ontvlucht aan alles wat met het westen te maken heeft en tracht, net als Spies, zichzelf op Bali te hervinden. Het documentaire karakter en de prachtige fotografie van de Balinese rituelen maken hem ondanks het zwakke verhaal toch tot een zeer genietbare film. Het scenario is van regisseur Szabó. Het camerawerk is van Lajos Koltai.

Il Momento di uccidere

1968 | Western

Italië 1968. Western van Giuliano Carmineo. Met o.a. George Hilton, Loni von Friedl, Walter Barnes, Horst Frank en Arturo Dominici.

Een rechter haalt een duo scherpschutters naar een stadje waar sinds de burgeroorlog een goudschat verborgen is die bandietenbendes heeft aangetrokken. Bij hun aankomst is de rechter vermoord, maar ze associëren zich met zijn verlamde dochter die dubbel spel blijkt te spelen. Dit nogal fantasierijke scenario kreeg een verfilming die de banaalste elementen van spaghetti- en Sauerkraut-western verenigt. Goede rol van Von Friedl. Het heldenduo van de jonge vlotterik en de humeurige domme kracht kondigt de TRINITÀ-formule al aan, nog zonder slapsticks. Carmineo regisseerde als Anthony Ascott. Ook bekend als THE MOMENT TO KILL.

The Blue Max

1966 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk 1966. Oorlogsfilm van John Guillermin. Met o.a. George Peppard, James Mason, Ursula Andress, Jeremy Kemp en Karl Michael Vogler.

De Eerste Wereldoorlog wordt bekeken vanuit het standpunt van de Duitsers. Gebaseerd op een roman van Jack Hunter vertelt The Blue Max geen verhaal over Duitse slechtheid of collectief nationalisme, maar over menselijke ambitie en bedrog. Peppard speelt Bruno Stachel, een gewone soldaat die zich een plek weet te verwerven tussen de adellijke vliegeniers, terwijl hij ook nog eens avances maakt tegenover de vrouw (Andress) van zijn generaal (Mason). Spectaculaire luchtbeelden, het bijzondere perspectief en verbazende bedscènes maken deze oorlogsfilm de moeite waard.

Liebe will gelernt sein

1962 | Komedie

Duitsland 1962. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Martin Held, Barbara Rütting, Götz George, Loni von Friedl en Margarete Haagen.

Benkhoff denkt dat haar jonge zoon George, student in de medicijnen, een onervaren moederskindje is. Derhalve moet hij naar de grote stad München en in huis bij haar broer Held om levenservaring op te doen, maar zij weten beiden niet dat hij al jarenlang een verhouding heeft met de hun vertrouwde Von Friedl en al twee jaar vader is van een jongetje. Een trage komedie, waar eigenlijk niets aan is. De sterren vormen hooguit de attractie. Het scenario is van niemand minder dan Erich Kästner.

Die Glücklichen Jahre der Thorwalds

1962 | Drama

Duitsland 1962. Drama van Wolfgang Staudte en John Olden. Met o.a. Hansjörg Felmy, Dietmar Schönherr, Elisabeth Bergner, Johanna Matz en Brigitte Grothum.

Verfilming van J.B. Priestley's toneelstuk Time and the Conways, begonnen onder regie van Olden die ziek werd, waarna Staudte het met tegenzin overnam, wat te merken is. In het Duitsland van de jaren 1910-1920 verlangt mevrouw Thorwald de beste toekomst voor haar kinderen.

Zwei unter Millionen

1961 | Drama, Romantiek

Duitsland 1961. Drama van Victor Vicas en Wieland Liebske. Met o.a. Hardy Krüger, Loni von Friedl, Walter Giller, Joseph Offenbach en Fritz Tillmann.

Berlijn 1961, vlak voor de bouw van de Muur. Karl (Kr[KA3]uger) werkt overdag in de markthallen van Oost-Berlijn en `s avonds is hij kellner in West-Berlijn. Men kan zich relatief eenvoudig van de ene sector naar de andere verplaatsen. Karl droomt ervan zijn eigen kroeg te bezitten en heeft iets op het oog. Hij leert Christine (Von Friedl) kennen, die uit Rostock (toen de DDR!) is gekomen naar de voormalige rijkshoofdstad. Christine probeert hem te helpen en ze heeft rijke familie in D[KA3]usseldorf (het Westen!), die wel een handje willen helpen. Karl biedt op het café, maar een geheimzinnige tegenbieder drijft de prijs op. Een staaltje van typisch West-Duits kapitalisme. Christine 'leent' nog wat meer geld uit de kas van haar werkgever. De kroeg komt er nooit en Karl doet de grootst mogelijke moeite om zijn vriendin te behoeden voor de gevangenis. Het lukt, want hij houdt veel van haar. Sentimentele milieuschets, geïnspireerd door de bouw van de Muur. Behoorlijke spelprestaties van de hoofdrollen, maar de film heeft voor het verwende nageslacht geen glans, hooguit curiositeitswaarde. Scenario van Gerd Oelschlegel naar een roman van Walter Lembke. Camerawerk van Heinz Hölscher. Tweede regisseur Liebske deed v.n.l. de voorbereidingen.

Zu jung für die Liebe

1961 | Romantiek

Duitsland 1961. Romantiek van Erica Balqué. Met o.a. Loni von Friedl, Heinz Blau, Wolfgang Reichmann, Adelheid Seeck en Helmut Käutner.

Twee jonge mensen worden verliefd en zij raakt in verwachting. Tegen de wil van de ouders besluiten zij het kind te houden. Het onbegrip van de ouders tegenover de moderne jeugd is een thema dat begin jaren 1960-70 zeer geliefd was, maar nu hopeloos verouderd is.

Die Schatten werden länger

1961 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1961. Drama van Ladislao Vajda. Met o.a. Barbara Rütting, Luise Ullrich, Hansjörg Felmy, Fred Tanner en Loni von Friedl.

Christa Andres (R[KA3]utting) die ooit zelf in een gesloten opvangtehuis had gezeten, krijgt ondanks dit minpuntje op haar cv toch een baan als leidster in het tehuis van van Frau Diethelm (Ullrich). Met veel energie kwijt zij zich aan haar niet al te gemakkelijke taak, waarbij ze veel te stellen krijgt met de moeilijk handelbare, zestien-jarige Erika (Von Friedl). Op een boze dag duikt Max op, de boef uit haar verleden die haar liet ontsporen, waardoor zij zelf een tijdje lang gedwongen werd in een jeugdhonk te verblijven. Hij wil nu een lucratief afpersingszaakje opzetten door de ouders van de pupillen te chanteren. Christa moet hem daarbij helpen, maar het wordt zwart voor de ogen en ze neemt een drastisch, onverstandig besluit. Aan de hand van dit zwaar op de hand zijnde verhaal hebben scenaristen István Békeffy, Heinz Pauck en regisseur Vajda een portret willen maken van de moeilijk opvoedbare jeugd. Hadden ze het verhaal maar laten wijken voor een gedramatiseerde documentaire dan hadden ze waarschijnlijk een tijdloze film gecreëerd. Camerawerk van Enrique Gaertner.

Mein Schulfreund

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Heinz Rühmann, Loni von Friedl, Hertha Feiler, Ernst Schröder en Hans Leibelt.

Een postbode schrijft aan zijn vroegere schoolmakker Göring: 'Kun je er niet voor zorgen dat het weer vrede wordt?' De postbode wordt officieel krankzinnig verklaard. Maar na de oorlog moet de man nog maar zien hoe hij het gekkenhuis weer uitkomt, want zo gaat dat. Een schitterende rol van Rühmann. Het scenario is van J.M. Simmel en R.A. Stemmle. Het camerawerk is van Helmuth Ashley.

Wenn die Glocken hell erklingen

1959 | Drama, Muziek

Oostenrijk 1959. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Willy Birgel, Loni von Friedl, Ellen Schwiers, Michael Ande en Teddy Reno.

Mario Pucci is leraar aan de koorschool van de vermaarde Wiener Sängerknaben. Hij gaat met hen op zomervakantie in Oost-Tirol, waar hij zijn vriendin Hanna von Warttenberg ontmoet, de tweede dochter van Günther von Warttenberg, een grootgrondbezitter en weduwnaar. Volledig voorspelbare, suikerzoete Heimatfilm, waarvan uitsluitend de prentenbriefkaarten-fotografie overeind is gebleven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Loni von Friedl op televisie komt.

Reageer