Marco Risi: regie, scenario en productie.
Er zijn 13 films gevonden.

Fortapàsc

2009 | Drama

Italië 2009. Drama van Marco Risi. Met o.a. Libero De Rienzo, Salvatore Cantalupo, Ennio Fantastichini, Duccio Camerini en Renato Carpentieri.

Tre mogli

2001 | Komedie

Spanje​/​​Italië 2001. Komedie van Marco Risi. Met o.a. Silke, Iaia Forte en Francesca D'Aloja.

L' odore della notte

1998 | Drama

Italië 1998. Drama van Claudio Caligari. Met o.a. Little Tony, Francesca D'Aloja, Alessia Fugardi, Giorgio Tirabassi en Marco Giallini.

De film is geïnspireerd door een nieuwsitem uit de jaren zeventig en een roman van Dido Sacchettoni over hetzelfde onderwerp. Hoofdpersonen van het verhaal zijn een aantal dieven uit de buitenwijken van Rome wier werkterrein in de rijkere buurten gelegen is. Hoofd van de bende is Remo Guerra, een geharde 'angry young man' die naast zijn werkzaamheden als inbreker ook nog geruime tijd zijn baan als politieagent aanhoudt. De bende valt op straat slachtoffers aan en dwingt hen vervolgens naar hun huis; een ruwe, maar effectieve techniek. In een duizelingwekkende spiraal van geweld volgen de acties elkaar op.

Hamam

1997 | Komedie, Romantiek, Drama

Spanje​/​​Italië​/​​Turkije 1997. Komedie van Ferzan Ozpetek. Met o.a. Alessandro Gassman, Francesca D'Aloja, Halil Ergün, Carlo Cecchi en Serif Sezer.

Deze film vloog naar een verrassende vijfde plek onder favorieten bij de Volskrantlezers in 1998. Kennelijk sprak de oude, rustige en weelderige sfeer in Hammam de Hollanders aan. Yuppie Francesco (Gassman) woont met zijn vriendin in Rome als hij een hamam erft in Istanbul. Hij reist af naar Istanbul, wil verkopen, maar besluit - onder de indruk van de magie van de stad - toch het Turkse bad op te knappen. Een goede keuze.

Oltre l'infanzia

1996 | Documentaire, Drama, Familiefilm

Italië 1996. Documentaire van Gianni Amelio, Marco Risi en Marco Tullio Giordana.

Deze film vloog naar een verrassende vijfde plek onder favorieten bij de Volskrantlezers in 1998. Kennelijk sprak de oude, rustige en weelderige sfeer in Hammam de Hollanders aan. Yuppie Francesco (Gassman) woont met zijn vriendin in Rome als hij een hamam erft in Istanbul. Hij reist af naar Istanbul, wil verkopen, maar besluit - onder de indruk van de magie van de stad - toch het Turkse bad op te knappen. Een goede keuze.

Nel continente nero

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Marco Risi. Met o.a. Diego Abatantuono, Corso Salani, Anna Falchi, Ivo Garrani en Tony Sperandeo.

Alessandro Benini (Salani), een succesvol manager, gaat met zijn verloofde naar Kenia voor de begrafenis van zijn vader. Als hij de erfenis op orde wil maken, ontdekt hij dat zijn vader tot over z`n oren in de schulden zat, ondanks de huizen en de plantage. Fulvio Colombo (Abatantuono), vaders compagnon, is het onscrupuleuze hoofd van de kleine Italiaanse gemeenschap in het vakantieoord Maldini. Benini krijgt verhalen te horen waaruit hij opmaakt dat Colombo iets met de dood van zijn vader te maken heeft. Andere incidenten geven hem enig inzicht in het leven in een kleine gemeenschap in Afrika. Hij wil de erfenis laten voor wat ze is en vertrekken, maar Fulvio moet hem nog één ding laten zien.

Il muro di gomma

1991 | Mysterie

Italië 1991. Mysterie van Marco Risi. Met o.a. Corso Salani, Angela Finocchiario, Antonello Fassari, Pietro Gislandi en Carla Benedetti.

Een film die veel gevoelens losmaakte in Italië. Deze derde poging van regisseur Risi om actuele sociale en politieke kwesties aan te snijden, is op feiten gebaseerd, maar het onopgeloste raadsel rond een lijnvliegtuig dat in 1980 door een projectiel werd neergehaald, levert een onvolledig verhaal op. Salani speelt een journalist die onderzoek doet naar een ogenschijnlijk alledaagse vliegtuigramp, waarbij 81 passagiers met bestemming Sicilië om het leven zijn gekomen. Hij stuit echter op grotere raadsels: het vliegtuig werd getroffen door een projectiel van onbekende herkomst en de Italiaanse luchtmacht blijkt de zaak in de doofpot te hebben gestopt. De hele spanning in de film wordt opgebouwd rond het eenmansonderzoek van de journalist. Het einde suggereert dat een toestel van de NAVO het projectiel afvuurde. De film vormt een aanklacht tegen de arrogantie van de Italiaanse autoriteiten, die feiten achterhouden voor het publiek. Deze produktie kwam tot stand voordat de zwarte doos in het wrak werd teruggevonden, maar ook nu nog blijft het raadsel rond deze zaak onopgelost.

Ragazzi fuori

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Marco Risi. Met o.a. Francesco Benigno, Alessandro Di Sanzo, Filippo Genzardi, Alfredo Di Bassi en Roberto Mariano.

Deze film begint waar MERI PER SEMPRE ophield en wordt gespeeld door dezelfde amateurs. Het is een ontroerend portret van straatkinderen die in Palermo buiten de tuchtschool in de jeugdmisdaad terecht komen doordat hun gewelddadige en vijandige omgeving hen niet de kans geeft een eerlijk leven te leiden en zelfs de overheid hen beestachtig behandelt. De geloofwaardigheid van de film wordt gecreëerd door de acteurs, die allemaal het plaatselijke dialect spreken, en doordat in het epiloog hun eigen leven wordt samengevat, dat nauw blijkt aan te sluiten bij dat van de personages. Een realistische film die fel protesteert tegen de maatschappij.

Mery per sempre

1989 | Drama, Biografie

Italië 1989. Drama van Marco Risi. Met o.a. Michele Placido, Claudio Amendola, Alessandro Di Sanzo, Roberto Mariano en Matteo Mandello.

Een leraar wordt geconfronteerd met de harde realiteit van jeugddelinquenten in een gesloten inrichting in Palermo, hun benarde situatie en hun woede. Aanvankelijk is er de klassieke botsing tussen de opvoedkundige en de ongetemde jeugd, maar geleidelijk aan wint hij hun vertrouwen tot ongenoegen van de gevangenisdirectie, die zijn aanpak veel te libertijns vindt. Gebaseerd op het autobiografische boek van Aurelio Grimaldi. De spelers zijn voornamelijk amateurs. Terechte kritiek op de maatschappij. Sandro Petraglia en Stefano Rulli schreven het scenario. Camerawerk van Mauro Marchetti.

Soldati - 365 all'alba

1987 | Drama

Italië 1987. Drama van Marco Risi. Met o.a. Claudio Amendola, Massimo Dapporto, Agostina Belli, Ivo Garrani en Claudio Botosso.

Een film over de gebruikelijke conflicten in de kazerne tussen een sergeant en nieuwe rekruten en over de verveling en frustratie die bijna alle jonge Italianen tijdens hun één jaar durende dienstplicht meemaken. De film biedt niets nieuws en sleept zich voort, alleen het professionele camerawerk van Giuseppe Berardini is een pluspunt.

Colpo di Fulmine

1985 | Komedie, Romantiek

Italië 1985. Komedie van Marco Risi. Met o.a. Jerry Calà, Vanessa Gravina, Ricky Tognazzi, Elisabetta Giovannini en Valeria D' Obici.

Een neurotische man van begin dertig, gescheiden en geheel in beslag genomen door zijn werk als makelaar, loopt door de stad rond om naar de gezichten van mensen te kijken; en laat zich met acupunctuur behandelen. Op een dag besluit hij naar Venetië te gaan om zijn beste vriend te bezoeken, die receptionist is in een hotel en een dochter heeft. Hij wordt verliefd op de dochter, maar het probleem is dat het meisje slechts elf jaar oud is. De film is zowel ontroerend als humoristisch en alle acteurs spelen goed.

Un ragazzo e una regazza

1983 | Romantiek, Komedie

Italië 1983. Romantiek van Marco Risi. Met o.a. Jerry Calà, Marina Suma en Monica Scattini.

Liefde op het eerste gezicht tussen Anna, een Napolitaans studente die naar Milaan gekomen is, en Celogero, een student die zijn studie verdient als ober. Hun verhouding vertoont het klassieke knipperlicht-patroon, maar tot een definitief besluit weet het paar niet te komen. Een doorsnee romantische situatie- komedie vol cliché's. Marina Suma is de enige geloofwaardige.

Vado a vivere da solo

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Marco Risi. Met o.a. Jerry Calà, Elvire Audray en Francesco Salvi.

Een student die zijn tirannieke ouders moe is, besluit op zichzelf te gaan wonen. Hij begint vol verwachting aan zijn nieuwe leven en ontmoet al gauw een jong Frans meisje dat op zoek is naar de ware Jacob. Het bekende jongen-ontmoet-meisje- stramien, in komedievorm, maar de film biedt niets nieuws of geestigs, alleen maar wat flauwe aanstellerij.