Evelyn Keyes (1916-2008): cast.
Er zijn 38 films gevonden.

Wicked Stepmother

1989 | Fantasy, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1989. Fantasy van Larry Cohen. Met o.a. Bette Davis, Barbara Carrera, Colleen Camp, David Rasche en Lionel Stander.

Een grote rotzooi, in elkaar geflanst op basis van een lastige (om het zachtjes uit te drukken) productie die door Davis al na een week filmen in de steek werd gelaten. In het resulterende aan elkaar gelapte verhaal, als je het tenminste een verhaal kunt noemen, verschijnt Bette als een heks die met Stander trouwt en dan om een of andere reden in Carrera verandert. Alleen opmerkelijk als een voetnoot bij de carrière van Davis; dit was haar laatste filmrol.

John Huston: The Man - the Movies - the Maverick

1988 | Documentaire

Verenigde Staten 1988. Documentaire van Frank Martin. Met o.a. John Huston, Robert Mitchum, Paul Newman, Lauren Bacall en Evelyn Keyes.

Een boeiend portret van een der grote meesters van de Zevende Muze. John Huston werd geboren in 1906 en stierf in 1987; hij was vijf keer getrouwd (twee vrouwen komen aan bod in deze film), en was voordat hij regisseur werd bokser, officier bij de cavalerie, beroepsgokker en verslaggever. Hij hield heel veel van een goed glas, vrouwen, paardenrennen en de vossejacht. Behalve dat Huston zelf aan het woord komt in opnieuw gemonteerd documentair materiaal, is de film doorspekt met vele (soms nog nimmer vertoonde) fragmenten uit zijn oeuvre. Robert Mitchum verbindt de stukken aan elkaar. Een must voor de cinefiel. Montage van Robert L. Sinise naar een scenario van regisseur Martin in samenwerking met Charles Degelman. John Bailey tekende voor het originele camerawerk.

Going Hollywood: The War Years

1987 | Documentaire

Verenigde Staten 1987. Documentaire van Julian Schlossberg. Met o.a. Van Johnson, Vivian Blaine, Dane Clark, Jackie Cooper en Gloria DeHaven.

Aanvankelijk was Hollywood niet erg geïnteresseerd in de gebeurtenissen in het Europa van de jaren 1930. Het duurde tot 1939, zes jaar nadat Hitler aan de macht kwam, dat de eerste anti-Duitse film in Hollywood gedraaid werd, nl. CONFESSIONS OF A NAZI-SPY. In 1940 groeide dit reeds aan tot vijf procent van de producties, die bovendien op controversen onthaald werden, daar men ze bestempelde als propaganda tegen Hitler. In die toestand kwam verandering op 7 december 1941 toen Pearl Harbour door Japan aangevallen werd. Veteraan acteur Van Johnson loodst ons doorheen vijf jaar Amerikaanse filmproductie, een periode waarin meer oorlogsfilms gedraaid werden dan in al de overige tijd samen. De bekendste acteurs en actrices spanden zich voor de wagen en traden op in promotie-films om bonds te verkopen t.g.v. de oorlogsvoering, of trokken naar de jongens aan het front om het moreel op te vijzelen. Een opvallend goede documentaire, geïllustreerd met fragmenten uit tientallen films, geschreven door Charles Badaracco en gemonteerd door Ken Brady. Een tiental vedetten uit die periode vertellen over hun filmervaringen tijdens WOII. Nieuw filmmateriaal werd ingeblikt door Ron Myrvik en Paul Savage.

A Return to Salem's Lot

1987 | Horror

Verenigde Staten 1987. Horror van Larry Cohen. Met o.a. Michael Moriarty, Ricky Addison Reed, Samuel Fuller, Andrew Duggan en June Havoc.

Antropoloog Moriarty's zoontje is totaal onhandelbaar geworden, en om hem tot rede te brengen trekken beiden naar een van een tante geërfd buitenhuisje in Salem's Lot. Al gauw moeten ze constateren dat de hele bevolking van het stadje uit vampiers bestaat, met aan het hoofd rechter Duggan, die Moriarty opdraagt een boek te schrijven dat het bestaan van zijn ras rechtvaardigt. Moriarty voelt daar niets voor, en samen met de toevallig passerende nazi-doder Fuller gaat hij de strijd aan tegen de onsterfelijken. Goed door regisseur Cohen en James Dixon geschreven sequel op SALEM'S LOT, die echter niets meer te maken heeft met Stephen King. De regie is nogal rommelig, maar dat wordt goed opgevangen door de humor - vooral vanaf het ogenblik dat Fuller ten tonele verschijnt. Deze cult-regisseur ontpopt zich tot een fantastische acteur met veel gevoel voor humor. Het camerawerk is van Daniel Pearl.

Amazing Stories: Boo!

1986 | Fantasy, Horror

Verenigde Staten 1986. Fantasy van Joe Dante. Met o.a. Eddie Bracken, Evelyn Keyes, Bruce Davison, Andrea Marcovicci en Robert Picardo.

Richard (Davison) en Barbara (Marcovicci) verkopen het huis, waarin ze jaren gelukkig waren. Ze vertellen de kopers, pornokoning Tony Sepulveda (Picardo) en zijn `vedette` Sheena (Schaal), dat het spookt in het huis. Dat wordt door het vreemde stel weggelachen, maar wie niet lachen, zijn de vriendelijke spoken mannie (Bracken) en vrouwtje (Keyes), die niet erg blij zijn met het luidruchtige stel. Ze zien zich gedwongen iets te doen dat ze nog nooit eerder hebben gedaan: bang maken. Uiterst vermakelijke aflevering, met twee ouderwetse, maar erg lieve spoken, die slechts op hun rust gesteld zijn. Het scenario is van Lowell Ganz en Babaloo Mandel, dat door regisseur Dante helemaal in zijn universum werd gezet. Het camearwerk is van Robert Stevens. Aflevering 17 van het eerste seizoen, nummer 17 van 45. Dolby.

Top of the World

1955 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1955. Avonturenfilm van Lewis R. Foster. Met o.a. Dale Robertson, Evelyn Keyes, Frank Lovejoy en Nancy Gates.

Met Alaska als achtergrond handelt de film over straaljagerpiloot Robertson, zijn ex-vrouw Keyes en haar nieuwe vriend Lovejoy.

The Seven Year Itch

1955 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1955. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marilyn Monroe, Tom Ewell, Evelyn Keyes, Sonny Tufts en Robert Strauss.

Als zijn vrouw op zomervakantie is, denkt Richard (Ewell) zijn slag te kunnen slaan bij zijn buurvrouw (Monroe). Deze farce is nog altijd de moeite waard omdat er een aardige indruk wordt gegeven van de (seksuele) moraal van de jaren vijftig in Amerika. Verfilming van het gelijknamige, veel gewaagdere toneelstuk van George Axelrod. Bekend geworden door de onsterfelijke scène waarin Monroe boven het rooster van een New Yorkse metrohalte staat waardoor haar jurk opwaait. Al zijn in tegenstelling tot de iconische foto, in de film slechts haar benen te zien.

Hell's Half Acre

1954 | Drama

Verenigde Staten 1954. Drama van John H. Auer. Met o.a. Wendell Corey, Evelyn Keyes, Elsa Lanchester, Marie Windsor en Philip Ahn.

Een melodrama over een vrouw die naar Hawaii gaat, op zoek naar haar vermiste man die zonder haar in te lichten een nieuw leven begonnen is.

Rough Shoot

1953 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1953. Thriller van Robert Parrish. Met o.a. Joel McCrea, Evelyn Keyes, Herbert Lom, Marius Goring en Roland Culver.

Een bekwame rolbezetting tilt het vastgeroeste spionagethema boven het gemiddelde uit. Scenario van Eric Ambler. Camerawerk van Stanley Pavey. USA titel: SHOOT FIRST.

99 River Street

1953 | Misdaad, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1953. Misdaad van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Evelyn Keyes, Brad Dexter, Peggie Castle en Ian Wolfe.

In deze robuuste misdaadfilm treffen we Payne in opzichtige maar goedkope milieus aan, waar hij de tegen hem ingebrachte beschuldiging van moord, ongedaan hoopt te maken. Pretentieloze film heeft niettemin iets weg van een vuistslag. Het scenario is van Robert Smith naar een verhaal van George Zuckerman. Het camerawerk is van Franz Planer.

One Big Affair

1952 | Romantiek

Verenigde Staten 1952. Romantiek van Peter Godfrey. Met o.a. Evelyn Keyes, Dennis O'Keefe, Mary Anderson en Connie Gilchrist.

Op locatie in Mexico gefilmde scènes vormen de hoogtepunten in deze lichtgewicht romance tussen Keyes en O'Keefe.

The Prowler

1951 | Thriller

Verenigde Staten 1951. Thriller van Joseph Losey. Met o.a. Van Heflin, Evelyn Keyes, John Maxwell, Katharine Warren en Emerson Treacy.

Politieman Heflin wordt verliefd op Keyes nadat hij een onderzoek voor haar moest instellen naar een voyeur. Zij is getrouwd met een radio-omroeper, dus hij weet steeds wanneer ze alleen is. Zijn liefde voor haar wordt een obsessie. Uiteindelijk doodt hij haar man en laat iedereen geloven dat dit een ongeluk was. Tenslotte trouwen ze. Maar dan wacht hen nog een verrassing. Schitterende film noir die baadt in een sfeer van corruptie en verderf. Hetzelfde thema van manipulatie zou Losey later gebruiken in zijn meesterwerk THE SERVANT. Ook nu is het hoofdpersonage, vertolkt door Helfin, allesbehalve sympathiek. Het scenario werd geschreven door Hugo Butler en Dalton Trumbo en is gebaseerd op een verhaal van Robert Thoeren en Hans Wilhelm. Regie-assistent was Robert Aldrich. Camerawerk van Arthur Miller.

Smuggler's Island

1951 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van Edward Ludwig. Met o.a. Jeff Chandler, Evelyn Keyes, Philip Friend en Marvin Miller.

Een makkelijk avonturenverhaal met duiker Chandler die naar gezonken goud zoekt en op Keys verliefd is.

Iron Man

1951 | Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 1951. Drama van Joseph Pevney. Met o.a. Jeff Chandler, Evelyn Keyes, Stephen McNally, Joyce Holden en Rock Hudson.

Herhaling van de film met Harlow, maar met meer aandacht voor mijnwerker/bokser Chandler en zijn ongelukkige opkomst onder druk van zijn broer McNally en vriend Hudson in de bokswereld. Het scenario is van George Zuckerman en Borden Chase. De camera werd bemand door Carl Guthrie en David Horsley.

The Killer that Stalked New York

1950 | Misdaad

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Earl McEvoy. Met o.a. Evelyn Keyes, Charles Korvin, William Bishop en Dorothy Malone.

Een goede B-film over een echtpaar dat diamanten smokkelt en door de politie wordt gezocht, omdat ze in het buitenland een besmettelijke ziekte opliepen.

Mrs. Mike

1949 | Romantisch drama

Verenigde Staten 1949. Romantisch drama van Louis King. Met o.a. Dick Powell, Evelyn Keyes, J. M. Kerrigan en Angela Clarke.

Powell en Keyes zijn een aantrekkelijk koppel in deze vertelling rond een agent van de Canadese Bereden Politie die zijn aan de stad verknochte echtgenote tot het buitenleven bekeert.

Mr. Soft Touch

1949 | Drama, Misdaad, Komedie

Verenigde Staten 1949. Drama van Henry Levin en Gordon Douglas. Met o.a. Glenn Ford, Evelyn Keyes, John Ireland, Beulah Bondi en Percy Kilbride.

Ford en Keyes als romantisch koppel in een onbeduidend verhaal over een ex-GI die betrokken raakt bij een conflict tussen een maatschappelijk werkster en een nachtclub die in handen van gangsters is.

The Mating of Millie

1948 | Romantiek

Verenigde Staten 1948. Romantiek van Henry Levin. Met o.a. Glenn Ford, Evelyn Keyes, Ron Randell, Willard Parker en Virginia Hunter.

Ford probeert Keyes te helpen bij het vinden van een echtgenoot opdat zij een kind kan adopteren, maar wordt zelf verliefd op haar.

Enchantment

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Irving Reis. Met o.a. David Niven, Teresa Wright, Evelyn Keyes, Farley Granger en Jayne Meadows.

Schreierige romantiek, waarin de oudere Niven zich zijn tragische liefde weer voor de geest haalt, als hij zijn kleinzoon Granger een begin ziet maken met zijn eigen liefdeleven.

Johnny O'Clock

1947 | Misdaad

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Robert Rossen. Met o.a. Dick Powell, Evelyn Keyes, Lee J. Cobb, Ellen Drew en Nina Foch.

De acteurs en de regisseur laten het scenario over een eersteklas gokker die in moeilijkheden verkeert met de wet, net iets meer lijken dan het in werkelijkheid is. Powell doet het goed in de hoofdrol.

The Thrill of Brazil

1946 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1946. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Evelyn Keyes, Keenan Wynn, Ann Miller, Allyn Joslyn en Tito Guizar.

Een plezierige romance met Latijnse inslag, waarin de muziek en de vertolkers veel leven in de brouwerij van een doorsnee- scenario brengen.

The Renegades

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van George Sherman. Met o.a. Evelyn Keyes, Willard Parker, Larry Parks, Edgar Buchanan en Jim Bannon.

In deze geslaagde western wisselen romantiek en actie elkaar goed af. Keyes houdt van de bandiet Parks, maar als dokter Parker in het spel komt staat ze voor de keus. Buchanan is het hoofd van een outlaw-familie waartoe ook Bannon en Tucker behoren. Het (kleuren-)camerawerk van William Snyder is goed. Melvin Levy en Francis Edwards Faragoh bewerkten een verhaal van Harold Shumate voor producent Michael Kraike, een man die later de tv-western- serie THE DEPUTY zou produceren, met Henry Fonda en Allen Case (1959-1961)

The Jolson Story

1946 | Drama, Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1946. Drama van Alfred E. Green. Met o.a. Larry Parks, Evelyn Keyes, William Demarest, Bill Goodwin en Ludwig Donath.

Een gladde biografie over de grootste zanger aller tijden, Al Jolson, met Parks die er helemaal tegenaan gaat. Een vlotte revuester klimt op in de wereld van de showbusiness. Liedjes: 'Swanee', 'April Showers', 'Mammy' enzovoort, door Jolson zelf gezongen. Morris Stoloff kreeg een Oscar voor zijn muziek. Later naar 70m opgeblazen voor een nieuwe versie in de jaren zestig.

Renegades

1946 | Western

Verenigde Staten 1946. Western van George Sherman. Met o.a. Larry Parks, Willard Parker en Evelyn Keyes.

Een gladde biografie over de grootste zanger aller tijden, Al Jolson, met Parks die er helemaal tegenaan gaat. Een vlotte revuester klimt op in de wereld van de showbusiness. Liedjes: 'Swanee', 'April Showers', 'Mammy' enzovoort, door Jolson zelf gezongen. Morris Stoloff kreeg een Oscar voor zijn muziek. Later naar 70m opgeblazen voor een nieuwe versie in de jaren zestig.

A Thousand and One Nights

1945 | Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1945. Familiefilm van Alfred E. Green. Met o.a. Cornel Wilde, Evelyn Keyes, Phil Silvers, Adele Jergens en Dusty Anderson.

Goed escapisme naar een verhaal uit Duizend-en-één- Nacht. Een kleurige produktie met een doelmatige bezetting onder wie Ingram die zijn geest-uit-de-fles-rol uit THE THIEF OF BAGDAD herhaalt.

Nine Girls

1944 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1944. Komedie van Leigh Jason. Met o.a. Ann Harding, Evelyn Keyes, Jinx Falkenburg, Anita Louise en Jeff Donnell.

Een bijzonder rad van de tongriem gesneden komedie-annex- mysterie over moord in een meisjespensionaat.

The Desperadoes

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van Charles Vidor. Met o.a. Randolph Scott, Glenn Ford, Claire Trevor, Evelyn Keyes en Edgar Buchanan.

Ietwat verouderde western, maar nog steeds onderhoudend. Sheriff Scott en zijn outlaw-vriend Ford, die op aandrang van zijn geliefde het rechte pad gaat volgen, weten pas rust en orde te herstellen nadat Buchanan ontmaskerd is als bandietenleider van de streek. Robert Carson schreef het script naar een verhaal van Max Brand. George Meehan had als cameraman een speciale taak: het was de eerste kleurenfilm die Columbia uitbracht. Harry Joe Brown, die later een eigen produktie-unit met Scott zou oprichten, was hier nog alleen de producent.

Dangerous Blondes

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Leigh Jason. Met o.a. Allyn Joslyn, Evelyn Keyes, John Hubbard, Anita Louise en Frank Craven.

Een in mysteries ervaren schrijver helpt zijn vrouw bij het oplossen van een moord. Een combinatie van komedie en thriller, met het accent op de eerste categorie. Uitgebracht door Columbia.

The Adventures of Martin Eden

1942 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1942. Avonturenfilm van Sidney Salkow. Met o.a. Glenn Ford, Claire Trevor, Evelyn Keyes, Stuart Erwin en Dickie Moore.

Stoer Jack London-verhaal over zeeman aan boord van spookschip die een verslag schrijft over de zeetocht en vecht voor literaire erkenning.

Flight Lieutenant

1942 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1942. Drama van Sidney Salkow. Met o.a. Pat O'Brien, Glenn Ford, Evelyn Keyes, Minor Watson en Larry Parks.

Commandant Watson heeft droeve herinneringen aan Ford`s vader (O'Brien) en dat maakt het leven zwaar; vermoeiende doorsneefilm.

The Face Behind the Mask

1941 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1941. Horror van Robert Florey. Met o.a. Peter Lorre, Evelyn Keyes, Don Beddoe, George E. Stone en John Tyrell.

Immigrant Lorre's gezicht is misvormd bij een brand en daarom moet hij een masker dragen; verbitterd door het leven heeft hij zich in de misdaad gestort. Een bijzonder goed uitgevoerde film, met een uitgekiend budget.

Ladies in Retirement

1941 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1941. Drama van Charles Vidor. Met o.a. Ida Lupino, Louis Hayward, Evelyn Keyes, Elsa Lanchester en Edith Barrett.

Een statisch, maar goedgemaakt gotisch melodrama over huishoudster Lupino die een poging doet om een moord te verbergen in een excentrieke Engelse huishouding. Niet zo krachtig of schokkend als het in 1941 overkwam, maar toch nog goed. Opnieuw gemaakt als: THE MAD ROOM.

Here Comes Mr. Jordan

1941 | Komedie, Drama, Romantiek, Fantasy

Verenigde Staten 1941. Komedie van Alexander Hall. Met o.a. Robert Montgomery, Evelyn Keyes, Claude Rains, Rita Johnson en Edward Everett Horton.

Zeven Oscarnominaties kreeg destijds deze verfilming van het lichtvoetige fantasy toneelstuk 'Heaven Can Wait' van Harry Segall, dat in 1978 een bekendere bewerking kreeg met Warren Beatty. Profbokser Joe Pendleton (Montgomery) wordt, op weg naar een wedstrijd, vroegtijdig uit het aardse leven weggeplukt en naar de hemel gehaald. Een vergissing, zo blijkt. Men gaat, ondanks Joe's grote tegenzin natuurlijk, op zoek naar een ander lichaam waar zijn ziel in kan huizen. Het wordt het lijf van een rijke man, die juist is vermoord door zijn vrouw. Charmante acteurs en kostuums van de fameuze Edith Head.

Slightly Honorable

1940 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1940. Mysterie van Tay Garnett. Met o.a. Pat O'Brien, Edward Arnold, Broderick Crawford, Ruth Terry en Alan Dinehart.

Een mysterieverhaal met veel vaart met gisse speurder O`Brien en een corrupte politicus (Arnold), die betrokken zijn in een reeks vreemde moorden.

Beyond the Sacramento

1940 | Western

Verenigde Staten 1940. Western van Lambert Hillyer. Met o.a. Bill Elliott, Dub Taylor, Steve Clark, Jack Clifford en Evelyn Keyes.

De uitgever van de krant en de salooneigenaar proberen de bevolking van een stadje op te lichten. Elliott komt achter het complot en de beide oplichters krijgen het moeilijk. Een routinewestern met Keyes die voor de vrouwelijke charme zorgt. Deze actrice maakte in 1938 haar debuut en zou een paar jaar later naam maken: niet in de laatste plaats door haar huwelijk met regisseur Charles Vidor en John Huston.

Before I Hang

1940 | Horror

Verenigde Staten 1940. Horror van Nick Grinde. Met o.a. Boris Karloff, Evelyn Keyes, Bruce Bennett, Pedro de Cordoba en Edward Van Sloan.

Gekunsteld maar intrigerend verhaal over een gevangeniswetenschapper (Karloff) die een verjongingsmiddel ontdekt dat echter een averechts uitwerking heeft, waardoor hij op de meest onverwachte momenten gek wordt.

Union Pacific

1939 | Western

Verenigde Staten 1939. Western van Cecil B. DeMille en Cecil Demille. Met o.a. Barbara Stanwyck, Joel McCrea, Akim Tamiroff, Robert Preston en Lynne Overman.

Indrukwekkend spektakel over de aanleg van de spoorweg dwars door de V.S. Liefde en haat laaien op, saboteurs willen het werk onmogelijk maken. Donlevy is de duistere kracht achter die groep. Hij weet Preston voor zijn karretje te spannen. Quinn is zijn assistent. McCrea wordt verliefd op Stanwyck, de dochter van Kerrigan. Maar ook de grote actie is niet vergeten: Indianenaanvallen, treinongelukken enz. DeMille heeft eens te meer gebruik gemaakt van alles wat de natuur aan mogelijkheden in een western te bieden heeft. Alleen het camerawerk van Victor Milner is middelmatig. De roman Trouble Shooter van Ernest Haycox werd bewerkt door Walter De Leon, Jesse Lasky Jr., Gardner Sullivan en Jack Cunningham.

Gone with the Wind

1939 | Romantisch drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1939. Romantisch drama van Victor Fleming. Met o.a. Clark Gable, Vivien Leigh, Leslie Howard, Olivia de Havilland en Hattie McDaniel.

Dat Gone with the Wind een van Amerika's grootste filmklassiekers is heeft niet alleen te maken met het feit dat het verhaal rond de liefdesperikelen van een verwende southern belle tijdens en na de Burgeroorlog, onweerstaanbaar is. Niet minder belangrijk is het feit dat de productie en uitbreng destijds gepaard gingen met een onwaarschijnlijke heisa. Technisch is de film nog steeds een feest om naar te kijken. De gedenkwaardige uitspraak 'Frankly, my dear, I don't give a damn' werd door het Amerikaans Film Instituut in 2005 uitgeroepen tot beroemdste filmquote ooit.