Josette Day: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

La fille du puisatier

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Félicien Tramel, Raimu, Fernandel, Josette Day en Georges Grey.

De simpele en onaantrekkelijke assistent van een puttengraver is in stilte verliefd op de dochter van zijn baas die hem niet serieus neemt en een vlotte piloot verkiest. Volkse tragiekomedie heeft na ruim zestig jaar weinig van zijn oorspronkelijke werking verloren, met aanstekelijk acteren en Provençaalse warmte in gedragen tempo. Scenario van de regisseur.

Swiss tour - Suzanne et son marin

1949 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Verenigde Staten 1949. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Cornel Wilde, Josette Day, Simone Signoret, John Baragrey en Richard Erdmann.

De Amerikaanse marinier Stanley Robin (Wilde) wordt in Mulhouse vlak bij de grens met Duitsland en Zwitserland gestationeerd. Hij ontmoet er zijn toekomstige verloofde Suzanne (Day) tijdens zijn verlof van vier dagen in Zwitserland een femme fatale, Yvonne (Signoret). De eerste - met een goed hart, maar saai als regen op zondag - wint het uiteraard van de mannenverslindster, die door en door slecht is, maar wel heel erg mooi. Dit bleke filmpje heeft veel weg van een toeristische folder. Lindtberg is verpletterd onder de eisen van de co- producent uit Hollywood die ten onrechte dacht een Zwitserse Howard Hawks te hebben gevonden. Dan blijft er nog Simone Signoret in de rol van een geëmancipeerde vrouw zonder moraal (sic). Het scenario is van Richard Schweizer. Het camerawerk is van Emil Berna. Ook bekend als Four Days Leave.

Les parents terribles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Cocteau. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Yvonne De Bray, Gabrielle Dorziat en Marcel André.

Een door de opvoeding van zijn bazige moeder wereldvreemde jongeman is verliefd geworden op een meisje dat om hem met haar oudere minnaar zal breken. Het blijkt de vader van de jongen te zijn die zijn vriendin chanteert met onthulling als ze de relatie voortzet. Een cynische, inwonende schoonzuster doet haar invloed gelden waardoor de naïef romantische instelling van de jongen onaangetast blijft. Cocteau verfilmde zijn waarschijnlijk beste toneelstuk naar de letter, waarbij de overvloedige, maar briljante dialoog en de acteerprestaties -vooral van De Bray als moeder en Dorziat als tante - in genadeloos grote close-ups een eigen filmische werking krijgen. Zelfs Marais is overtuigend als het troetelkind.

La belle et la bête

1946 | Fantasy, Familiefilm, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk 1946. Fantasy van Jean Cocteau en René Clément. Met o.a. Jean Marais, Josette Day, Marcel André, Mila Parély en Nane Germon.

In een geheimzinnig kasteel loopt een armlastige koopman een monster, half mens, half dier, tegen het lijf. Het beest dreigt hem van zijn leven te beroven, tenzij een van zijn drie dochters op het kasteel komt wonen. De vriendelijke Bella offert zich op, valt flauw bij het zien van het monster, maar ontwaart na enige tijd de nobele inborst van het beest. Interessant, fraai surrealistisch vormgegeven sprookje van de veelzijdige Cocteau. De romantiek en ironie hebben niets van hun werking verloren, alleen het acteren van Marais in een driedubbele rol oogt inmiddels wat gedateerd.

Arlette et l'Amour

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. André Luguet, Josette Day, Andrée de Chauveron, André Alerme en Jimmy Gaillard.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

The Well-digger's Daughter

1941 |

1941. Marcel Pagnol. Met o.a. Charpin, Josette Day, Raimu en Fernandel.

Verfilming van het boulevardstuk Atout coeur van Félix Ganders. Ontzettend tam, een dergelijke film zou in het vergeetboek zijn geraakt als Marcel Pagnol niet meegewerkt had aan de dialogen en de supervisie over de film had gehad. Wat kun je anders doen tijdens de Duitse Bezetting.

La Prière aux étoiles

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Pierre Blanchar, Josette Day, Julien Carette, Pauline Carton en Jean Chevrier.

In 1941 in de 'vrije' zone begonnen, werd deze film in 1942 verboden aan één kant vanwege de volgens de bezetter veroorzaakte rompslomp en aan de andere kant vanwege de slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal. Onafgemaakt is hij tot op de dag van vandaag nooit uitgegeven wat erg betreurenswaardig is, gezien de prachtige lyriek in de dialogen, die gelukkig bewaard zijn en gepubliceerd.

Monsieur Brotonneau

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Raimu, Marguerite Pierry, Josette Day, Robert Vattier en Pierre Feuillère.

Deze verfilming van een komedie van Robert de Flers en Gaston Arman de Caillavet (oef!) is slecht werk van Pagnol. Men kan zowel spreken van een relatieve mislukking als van een relatief succes. Het is de verfilming van een stuk dat al in 1939 niet fris meer was. Het is desondanks het spel - geweldig zoals altijd bij Pagnol - dat de boel redt.

Les cinq sous de Lavarède

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Fernandel, Josette Day, Jean Dax, Marcel Vallée en Andrex.

Armand Lavar[KA2]ede (Fernandel) schept graag op met fictieve avonturen om indruk te maken op de vrouwen. Zijn oom, die ook op de hoogte is van de 'ervaringen' van zijn neef, sterft. Hij laat hem een fortuin na, maar er is een voorwaarde: om de erfenis te kunnen opstrijken moet hij binnen de honderd dagen een reis rond de wereld hebben gemaakt, met op zak niet meer dan vijf stuivers. Twee vrienden van de overledenen moeten hem controleren. Slaagt hij niet erin dan krijgen zij de erfenis. Materie genoeg om met Fernandel een geslaagde komedie te maken, die op zijn beurt een echte one-man show ervan heeft gemaakt. De film heeft veel vaart en de climax - de tocht naar Parijs - is knap gefilmd. Een van de betere resultaten van de samenwerking Fernandel-Cammage. Jean- Louis Bouquet, René Wheeler, Jean Rioux en Claude Legentil baseerden hun scenario op een werk van Paul d'Ivoi en Henri Chabrillat. Fotografie van Géoges Clerc, Jean-P. Goreaud en Edouard Meyer. Al eerder verfilmd in 1928 met dezelfde titel door Maurice Champreux.

Le Patriote

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Pierre Renoir, Josette Day, Suzy Prim en Colette Darfeuil.

De afgetakelde tsaar Paul I heeft als enige vertrouweling de kanselier, terwijl de rest van het hof met de tsarevitsj komplotteert om hem tot aftreden te dwingen. De tsaar hervindt zijn waardigheid en staat pal, maar de kanselier wordt gedood door de troonopvolger. Dit historisch drama naar een roman van Alfred Neumann werd tien jaar eerder door Ernst Lubitsch verfilmd (THE PATRIOT). De geluidsversie wordt beheerst door het spel van Baur als de tsaar. Het camerawerk is van Armand Thirard.

Education de prince

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Alexandre Esway. Met o.a. Robert Lynen, Louis Jouvet, Elvire Popesco, André Alerme en Josette Day.

Zwaar op de hand liggend verhaal over een in Parijs studerende prins die om landsbelangen veilig te stellen zijn studies en liefde opgeeft om zijn plicht te volbrengen.

Ménilmontant

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Guissart. Met o.a. Gabriel Signoret, Pierre Larquey, Valentine Tessier, Thérèse Dorny en Georges Bever.

Drie voormalige speelgoedhandelaren adopteren een kind, dat zij heel goed leren tekenen. Ook zorgen zij ervoor dat er een tuin voor de buurtkinderen wordt aangelegd. Oneerlijke politici gaan echter met de eer strijken. Aardig maar fantasieloos; niettemin een klassieke volksfilm, en het is jammer dat hij nooit meer te zien is. Een scenario van Yves Mirande naar de gelijknamige roman van Roger Devigne.

L'homme du jour

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Maurice Chevalier, Elvire Popesco, Josette Day, Alerme en Robert Lynen.

De gemakken en ongemakken van een rechtschapen, brave burger die een even opwindende als kort durende populariteit geniet. Een vroege satirische komedie over de media met een bittere nasmaak, kenmerkend voor het werk van Duvivier. Uitgezonderd het helaas overdreven en gedateerde spel van Chevalier, is deze film in geen enkel opzicht verouderd.

Club de femmes

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Jacques Deval. Met o.a. Danielle Darrieux, Betty Stockfeld, Else Argal, Raymond Galle en Eve Francis.

Op een internaat voor jonge meisjes van goeden huize wordt met strenge discipline de buitenwereld en met name de mannen buiten de deur gehouden. Pogingen om regels te ontduiken, leiden tot intriges en geheimzinnige verwikkelingen en een jongeman slaagt er in travesti in, toch binnen te komen. Deval heeft een aantal geslaagde en repertoire houdende boulevardstukken geschreven, maar is als regisseur-scenarioschrijver aanzienlijk minder geïnspireerd. Wat rest is een document beeld van het 'moderne meisje anno 1936' en een reeks beroemde of toen nog net niet beroemde actrices die inmiddels weer allemaal vergeten zijn, op de negentienjarige Darrieux na.

Une Fille à papa

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van René Guissart. Met o.a. Josette Day, Lucien Baroux, Jean Servais, René Lestelly en Michèle Morgan.

Meisje gaat op mannenjacht en vraagt hotelportier zich voor te doen als haar chaperonnerende vader. Deze neemt zijn rol serieus en schakelt ongewenste kandidaten uit en vindt voor zijn 'dochter' de ideale echtgenoot. Deze simpele komedie heeft door de jaren heen zijn frisse charme behouden en heeft als curiositeit een bijrol van de nog uiterst jonge Morgan, vlak vóór haar doorbraak.

Lucrece Borgia

1935 | Historische film, Drama

Frankrijk 1935. Historische film van Abel Gance. Met o.a. Edwige Feuillère, Josette Day, Yvonne Drines en Mona Dol.

Een historisch drama van de regisseur van NAPOLEON. Het bekende verhaal speelt zich af in het Rome in de 15e eeuw. Cesar Borgia, zoon van paus Alexander VI, wil de eenheid van het land bewerkstelligen. De visuele flair en het gevoel voor epische dramatiek van Gance zijn goed herkenbaar in dit verder verouderde pareltje.

Les filles de la concierge

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Jeanne Cheirel, Josette Day, Germaine Aussey, Ghislaine Bru en Paul Azaïs.

Een conci[KA3]erge heeft drie dochters. Een werkt in de mode en trouwt met een rijke buitenlander. De tweede wordt het hof gemaakt door een banketbakker, maar zij is liever de maintenee van rijke man. De jongste gaat met de chauffeur van de van de zwager van de rijkaard. Als die gaan trouwen moet moeders ingrijpen en dochter twee keert terug op het rechte pad. De vierde en laatste lange speelfilm die Jacques Tourneur opnam gedurende zijn korte carri[KA2]ere in Frankrijk (1931-1934), waarover hij naderhand met de grootste strengheid oordeelde. Onterecht echter, want deze film vormt op z'n minst een aangename tijdspassering. Het is een tamelijk vlotte, lichte komedie mede dankzij het scenario van Jean-George Auriol en Georges de la Fouchardière. Het Franse ministerie van cultuur restaureerde in de jaren 1990 de film en maakte hem geschikt voor uitzending op de tv.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.

Allo Berlin, ici Paris

1931 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Josette Day, Marthe Mussine, Wolfgang Klein en Charles Redgie.

Een Duitse werknemer van de telefooncentrale Berlijn-Parijs heeft een mondelinge flirt met een Franse collega en zal haar in Parijs ontmoeten. Misverstanden resulteren in ontmoeting van de Duitser met de vriendin van het contact en van zijn vriend met de telefoniste. Deze simpele komedie vol met identiteitsverwisseling heeft de charme van zijn gedateerdheid, opmerkelijke fotografie en zeker voor die periode ongewone tweetaligheid (Duitsers en Fransen spreken hun eigen taal), maar is een van de mindere voor-oorlogse Duvivier-films. Scenario Van Rolf E. Vanloo. Camera Van Reimar Kuntze, Heinrich Balasch en Max Brinck.