Matthias Freihof (1961): cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Die Friseuse

2010 | Komedie, Drama

Duitsland 2010. Komedie van Doris Dörrie. Met o.a. Gabriela Maria Schmeide, Natascha Lawiszus, Ill-Young Kim, Maren Kroymann en Katharina Derr.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Tatort: Teufelskreis

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Hans-Werner Honert. Met o.a. Marie-Lou Sellem, Bernd Michael Lade, Peter Sodann en Matthias Freihof.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Tatort - Teufelskreis

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Marie-Lou Sellem, Thomas Schmauser en Lisa Martinek.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Zurück auf los!

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Pierre Sounoussi-Bliss. Met o.a. Dieter Bach, Matthias Freihof, Michael Ande en Thilo Ackermann.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Zurück auf Los

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Pierre Sanoussi-Bliss. Met o.a. Pierre Sanoussi-Bliss, Matthias Freihof, Dieter Bach, Bart Klein en Paul Gilling.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Tod des Models

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Todesspiel

1997 | Drama, Historische film, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Hans Brenner, Manfred Zapatka, Sebastian Koch, Karoline Eichhorn en Matthias Freihof.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Not a Love Song

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Jan Ralske. Met o.a. Matthias Freihof, Lars Rudolph en Anna Thalbach.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Lea Katz - Die Kriminalpsychologin: Einer von uns

1997 | Drama, Misdaad

Duitsland 1997. Drama van Konard Sabrautzky. Met o.a. Martina Gedeck, Thomas Anzenhofer, Matthias Freihof, Utz Krause en Roland Nitschke.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Mona M. - Mit den Waffen einer Frau - Der letzte Zeuge schweigt

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Gunter Friedrich. Met o.a. Simone Thomalla, Hartmut Reck, Maja Oehme, Gúnter Schubert en Claudine Wilde.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Der Mann im schwarzen Mantel

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Birgit Lahann en Horst Königstein. Met o.a. Guntram Brattia, W.-D. Sprenger, Matthias Freihof, Grit Asperger en Till Demtröder.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

Dieter Gütt - ein Journalist

1991 |

Duitsland 1991. Horst Königstein en Hans-Heinrich Ziemann. Met o.a. Matthias Freihof, Rita Tushingham en Traugott Buhre.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

Coming out

1989 | Drama

Oost Duitsland​/​​Duitsland 1989. Drama van Heiner Carow. Met o.a. agmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel en Gudrun Ritter.

Een jonge leraar (Freihof) woont met zijn vriendin (Manzel) samen. Als Manzel al enige tijd in verwachting is, duikt Freihofs jeugdvriend op en hij merkt dat zijn warme herinneringen van vroeger nu warme gevoelens in hem losmaken; hij weet dan dat hij homo is. Omdat hij er niet voor durft uit te komen ('coming out' - vandaar de titel) raakt hij zowel zijn vriendin als zijn vriend kwijt. Een voor de DDR taboe-brekende film, die wat weinig subtiel overkomt en die door het vallen van de muur onderuit ging. Evenwel meervoudig bekroond: de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn en de prijs van de Akademie der Künste in Berlijn voor de regisseur en scenarioschrijver Wolframm Witt.