Matthias Freihof

1961 Acteur

Matthias Freihof (1961) is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Die Friseuse

2010 | Komedie, Drama

Duitsland 2010. Komedie van Doris Dörrie. Met o.a. Gabriela Maria Schmeide, Natascha Lawiszus, Ill-Young Kim, Maren Kroymann en Katharina Derr.

Kathi (Schmeide) is een zwaarlijvige kapster die met haar tienerdochter in een grauwe buurt in Oost-Berlijn woont. Ze is gescheiden en werkloos, maar ook goedgemutst en praatgraag. Met veel energie en creativiteit probeert ze een eigen kapsalon van de grond te krijgen. Het is niet helemaal duidelijk waar Dörrie (Männer..., Kirschblüten - Hanami) naartoe wil met deze luchtige komedie rond een onverslaanbare vrouw met gekleurde haarextensies. Dik is mooi, lijkt de emancipatoire boodschap, maar heel fijnzinnig gaat het er in de film niet aan toe.

Tatort: Teufelskreis

2004 | Thriller

Duitsland 2004. Thriller van Hans-Werner Honert. Met o.a. Marie-Lou Sellem, Bernd Michael Lade, Peter Sodann en Matthias Freihof.

Inspecteurs Ehrlicher en Kain onderzoeken in Leipzig de moord op de plaatselijke aanvoerder van de neonazi's. In de buurt van het slachtoffer wordt een bewusteloze en gewonde man gevonden. Uit het onderzoek komt naar voren dat de twee elkaar kenden uit het DDR-tijdperk en dat beide mannen met elkaar op de vuist gingen tijdens een neonazi-demonstratie eerder op de dag

Tatort - Teufelskreis

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Marie-Lou Sellem, Thomas Schmauser en Lisa Martinek.

Na een demonstratie van neonazi`s wordt een der raddraaiers levenloos aangetroffen door de politie bij het kolossale historische monument, dat de boekenstad Leipzig rijk is. Hij is naar beneden gevallen, en in de lift van het monument vindt men de zwaargewonde Stefan Mayer-Lischinski (Schmauser). Uit video`s van de politie blijkt dat het tweetal op de vuist ging, maar gescheiden werd door Stefans vrouw Antje (Sellem), een predikante. Ehrlicher (Sodann) en Kain (Lade), die de zaak onderzoeken, stuiten op een foto uit 1989, waarop het duo staat en deelneemt aan een demonstratie tegen de Stasi. Zij waren kennelijk gezworen vijanden geworden. Als Ehrlicher en Kain een bezoekje brengen aan het luxueuze appartement van het slachtoffer, betrappen zij Rita Faulhaber (Martinek), die bij de binnenlandse veiligheidsdienst is. Ze probeert de wijk te nemen door het keukenraam. Verder gesnuffel levert op dat het slachtoffer grote geldbedragen in cash op zijn bankrekening gestort kreeg. Ondertussen verdwijnt de hoofdverdachte in deze moordzaak, Stefan, uit het ziekenhuis ondanks de bewaking. Als de pastorie kort en klein geslagen is, begrijpen Kain en Ehrlicher dat ze verder moeten zoeken en belanden in de neonazistische kringen van advocaat R[KA3]ockmann (Freihof), maar als ze de video opnieuw bekijken zien zij ook Rita Faulhaber. Het scenario van Fred Breinersdorfer en Hans-Werner Honert is niet slecht, maar gebeurtenissen over neonazi's kennen we zo langzamerhand wel, terwijl de schrijvers clichés niet uit de weg zijn gegaan. Veel wordt goed gemaakt door de rolbezetting, niet in de laatste plaats door Sodann en Lade, die inmiddels hun 35ste zaak hebben opgelost. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Aflevering 577.

Zurück auf los!

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Pierre Sounoussi-Bliss. Met o.a. Dieter Bach, Matthias Freihof, Michael Ande en Thilo Ackermann.

Na een demonstratie van neonazi`s wordt een der raddraaiers levenloos aangetroffen door de politie bij het kolossale historische monument, dat de boekenstad Leipzig rijk is. Hij is naar beneden gevallen, en in de lift van het monument vindt men de zwaargewonde Stefan Mayer-Lischinski (Schmauser). Uit video`s van de politie blijkt dat het tweetal op de vuist ging, maar gescheiden werd door Stefans vrouw Antje (Sellem), een predikante. Ehrlicher (Sodann) en Kain (Lade), die de zaak onderzoeken, stuiten op een foto uit 1989, waarop het duo staat en deelneemt aan een demonstratie tegen de Stasi. Zij waren kennelijk gezworen vijanden geworden. Als Ehrlicher en Kain een bezoekje brengen aan het luxueuze appartement van het slachtoffer, betrappen zij Rita Faulhaber (Martinek), die bij de binnenlandse veiligheidsdienst is. Ze probeert de wijk te nemen door het keukenraam. Verder gesnuffel levert op dat het slachtoffer grote geldbedragen in cash op zijn bankrekening gestort kreeg. Ondertussen verdwijnt de hoofdverdachte in deze moordzaak, Stefan, uit het ziekenhuis ondanks de bewaking. Als de pastorie kort en klein geslagen is, begrijpen Kain en Ehrlicher dat ze verder moeten zoeken en belanden in de neonazistische kringen van advocaat R[KA3]ockmann (Freihof), maar als ze de video opnieuw bekijken zien zij ook Rita Faulhaber. Het scenario van Fred Breinersdorfer en Hans-Werner Honert is niet slecht, maar gebeurtenissen over neonazi's kennen we zo langzamerhand wel, terwijl de schrijvers clichés niet uit de weg zijn gegaan. Veel wordt goed gemaakt door de rolbezetting, niet in de laatste plaats door Sodann en Lade, die inmiddels hun 35ste zaak hebben opgelost. Het camerawerk is van Jürgen Heimlich. Aflevering 577.

Zurück auf Los

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Pierre Sanoussi-Bliss. Met o.a. Pierre Sanoussi-Bliss, Matthias Freihof, Dieter Bach, Bart Klein en Paul Gilling.

Zwarte regisseur-scenarioschrijver-hoofdrol Sanoussi-Bliss is op de Duitse tv (en daarbuiten) een heel bekend gezicht door de serie [KL]Der Alte[KLE]. Zijn regiedebuut gaat over romantiek, jaloezie, passie, vriendschap, AIDS, DDR-nostalgie, vooroordeel en racisme in het homowereldje van Berlijn. Hij heeft nogal wat hooi op zijn vork genomen om al deze ingredi[KA3]enten te verwerken in anderhalf uur film. Dit is gelukt door middel van een aantal gebeurtenissen, die min of meer op zichzelf staan, als [KA1]e[KA1]en verhaal aan elkaar te rijgen, via de personages. Ossi Sam (Sanoussi-Bliss) blijkt na het verbreken van zijn relatie met de Belgische gastarbeider-bouwvakker Manne (Klein) seropositief te zijn. Hij wordt liefdevol opgevangen door knappe verpleger Rainer, een wessi, maar die betrapt hij met een ander tussen de lakens als hij een keertje vroeg thuis komt. Bij een uiteenzetting in de auto krijgen ze een ongeluk, waarna Rainer blind wordt. Met zijn goede vriend Bastl (Freihof) in wiens flat zij hokten, verzorgen ze Rainer zo goed mogelijk. Dan wordt Bastl verliefd op de Engelse schilder Mike (Gilling), die in Berlijn is gestrand. Mike verkoopt een schilderij, waarna ze met z`n allen een vakantie aan een Deens strand kunnen doorbrengen, maar Bastl gooit roet in het eten door in vuur en vlam te geraken voor Khaleb (Hubert). Kortom homosoap van de bovenste plank, die in eigen kring nog meer aftrek vindt dan daarbuiten. De muziek is van Stefan Kling, die in de film te zien is aan de regelpanelen in een geluidsstudio, waar Sam aan de bak probeert te komen. In werkelijkheid hield hij zich bezig met songs van Veronika Fischer en Holger Biege, die in de DDR door het regime getolereerd werden en populair waren bij de massa. De tandarts wordt gespeeld door D[KA3]orrie, die naam maakte met haar film M[KA3]ANNER en verder zijn nog te zien de talentvolle en charmante Anja Kling, die zelf uit de DDR afkomstig is en Michael Ande (als vrachtwagenchauffeur). De titel slaat op de kanskaart die men trekt in de Duitse versie van het Monopolyspel.

Stubbe - Von Fall zu Fall: Tod des Models

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Wolfgang Stumph, Renate Krößner, Stephanie Stumph, Margret Homeyer en Lutz Mackensy.

De achttien-jarige Anja Marquard wordt vermist. Ze was fotomodel. Na enige routine-onderzoeken blijkt dit het werk van een intelligente seriemoordenaar te zijn, die heel moeilijk te vatten is. Ondertussen was Christiane (Stephanie Stumph), de dochter van Stubbe (Wolfgang Stumph), al ingezet als lokeend. Een spannende race tegen de klok moet gevoerd worden om alles nog goed te laten aflopen. Dat tante Charlotte (Homeyer) een laptop heeft aangeschaft in het subplot, speelt nu een grote rol. Temeer daar Michael Kranz (Sch[KA3]uttauf) zijn hulp aanbiedt. Hij is computerdeskundige, die Stubbe en Zimmermann (Mackensy) bij het modelagency van Anja ontmoet hebben. Het scenario van Peter Kahane en Markus Stromiedel is een wie-is-de-dader met zeer beslist huiveringwekkende kantjes. Een villa met een geluiddichte kelder en valse muren maken Stubbe wanhopig. Het camerawerk is van Martin Schlesinger.

Todesspiel

1997 | Drama, Historische film, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Hans Brenner, Manfred Zapatka, Sebastian Koch, Karoline Eichhorn en Matthias Freihof.

Miniserie in twee delen, ingekapseld als dramatische documentaire over een stukje West-Duitse politieke geschiedenis uit de jaren 1970-1980. De Bondsrepubliek werd in het begin van de jaren 1970 geteisterd door terroristische aanslagen van de RAF (Rote Armee Fraktion), een extreem linkse organisatie. Rond 1975 lukte het de autoriteiten de kopstukken, w.o. Andreas Baader (Koch), Gudrun Ensslin (Hoffmann) en Jan-Carl Raspe (Matthes) te arresteren en op te sluiten in de zwaar bewaakte gevangenis van Stammheim. De RAF sloeg op 5 september 1977 terug met de ontvoering in Frankfurt van Hans Martin Schleyer (Brenner), de West-Duitse voorzitter van de werkgeversorganisatie, een machtige vent met een bruin verleden. Schleyer werd opgesloten in een z.g. proletari[KA3]ersgevangenis en zou het avontuur net zoals de Italiaanse politicus enige tijd later, Aldo Moro, niet overleven. De eerste aflevering is een reconstructie van wat er zich af heeft moeten spelen tijdens de detentie van Schleyer. In het tweede deel is het inmiddels duidelijk dat bondskanselier Helmut Schmidt niet wil toegeven aan de eisen van de terroristen om de gevangenen in Stammheim vrij te laten. Palestijnse terroristen kapen een toestel van de Lufthansa, de Landshut, met 86 passagiers aan boord, v.n.l. vakantiegangers. Het toestel landt na een moeizame omzwerving van vijf dagen in Mogadiscio, de hoofdstad in de woestijn van Somalia, in de hoorn van Afrika. Daar bevrijdt uiteindelijk de Duitse Grenz-Schutz Gruppe 9 (de commando's) de passagiers uit hun benarde positie in navolging van de Israëliërs, die een dergelijk huzarenstukje in Entebbe hadden uitgehaald. Geen van de partijen won hiermee iets: de gevangenen bleven in Stammheim, de palestijnen waren gedood en heel wat RAF-leden werden later toch ingerekend. Onder mysterieuze omstandigheden, die nimmer werden opgehelderd zou Gudrun Ensslin zelfmoord gepleegd hebben, terwijl Andreas Baader in de jaren 1990 op vrije voeten werd gesteld. Hoewel regisseur Breloer als journalist betrokken was bij de gebeurtenissen en veel feiten uit eerste hand heeft, beantwoordt de film die bezet is met een competente cast, lang niet alle vragen die deze evenementen van 45 bange dagen omgeven hebben. Fotografie van Hans Günter Bücking. Buiten Duitsland minder interessant.

Not a Love Song

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Jan Ralske. Met o.a. Matthias Freihof, Lars Rudolph en Anna Thalbach.

Miniserie in twee delen, ingekapseld als dramatische documentaire over een stukje West-Duitse politieke geschiedenis uit de jaren 1970-1980. De Bondsrepubliek werd in het begin van de jaren 1970 geteisterd door terroristische aanslagen van de RAF (Rote Armee Fraktion), een extreem linkse organisatie. Rond 1975 lukte het de autoriteiten de kopstukken, w.o. Andreas Baader (Koch), Gudrun Ensslin (Hoffmann) en Jan-Carl Raspe (Matthes) te arresteren en op te sluiten in de zwaar bewaakte gevangenis van Stammheim. De RAF sloeg op 5 september 1977 terug met de ontvoering in Frankfurt van Hans Martin Schleyer (Brenner), de West-Duitse voorzitter van de werkgeversorganisatie, een machtige vent met een bruin verleden. Schleyer werd opgesloten in een z.g. proletari[KA3]ersgevangenis en zou het avontuur net zoals de Italiaanse politicus enige tijd later, Aldo Moro, niet overleven. De eerste aflevering is een reconstructie van wat er zich af heeft moeten spelen tijdens de detentie van Schleyer. In het tweede deel is het inmiddels duidelijk dat bondskanselier Helmut Schmidt niet wil toegeven aan de eisen van de terroristen om de gevangenen in Stammheim vrij te laten. Palestijnse terroristen kapen een toestel van de Lufthansa, de Landshut, met 86 passagiers aan boord, v.n.l. vakantiegangers. Het toestel landt na een moeizame omzwerving van vijf dagen in Mogadiscio, de hoofdstad in de woestijn van Somalia, in de hoorn van Afrika. Daar bevrijdt uiteindelijk de Duitse Grenz-Schutz Gruppe 9 (de commando's) de passagiers uit hun benarde positie in navolging van de Israëliërs, die een dergelijk huzarenstukje in Entebbe hadden uitgehaald. Geen van de partijen won hiermee iets: de gevangenen bleven in Stammheim, de palestijnen waren gedood en heel wat RAF-leden werden later toch ingerekend. Onder mysterieuze omstandigheden, die nimmer werden opgehelderd zou Gudrun Ensslin zelfmoord gepleegd hebben, terwijl Andreas Baader in de jaren 1990 op vrije voeten werd gesteld. Hoewel regisseur Breloer als journalist betrokken was bij de gebeurtenissen en veel feiten uit eerste hand heeft, beantwoordt de film die bezet is met een competente cast, lang niet alle vragen die deze evenementen van 45 bange dagen omgeven hebben. Fotografie van Hans Günter Bücking. Buiten Duitsland minder interessant.

Liane

1997 | Musical

Duitsland 1997. Musical van Horst Königstein en Frank Gaede. Met o.a. Ina Kling, Anette Uhlen, Horst Krause, Matthias Freihof en Brigitte Janner.

Liane (Kling) die vijftien is, wordt uit duizenden kandidaten uitverkoren om in een jungle-film te spelen. Hoewel de film een draak is, stroomt het publiek in groten getale toe. Het is dan 1956. Haar producent Fritz Gerhardt (Krause) wil van zijn kleine Lolita een volwaardige ster maken en zorgt ervoor dat ze op achttien-jarige leeftijd een opleiding op een finishing school krijgt, maar dat lukt niet helemaal. Tijdens de opnames voor een nieuwe productie krijgen ze samen een auto-ongeluk in Frankrijk. Omdat Fritz aan het stuur zat, moet hij ervoor betalen, wat hem zwaar valt omdat het bioscooppubliek in de jaren 1960 gaat teruglopen door de concurrentie van de tv. Liane is inmiddels twintig en heeft dan al een heel leven achter de rug. Ze ontmoet een spierbundel, Sven Gericke (Pantel), met wie zij zich halsoverkop in het huwelijk stort. Ze glijdt af naar het pornowereldje tot groot verdriet van haar vroegere ontdekker Fritz die in 1972 sterft. Na in de hippietijd in een Berlijnse commune geleefd te hebben en een kind overgehouden te hebben van een Vietnam-deserteur lukt het haar bij een kinderprogramma voor de tv te komen, maar voor de draainede camera`s krijgt ze een inzinking. Daarop gaat ze naar de DDR om bevrijd te worden van de druk van de kapitalistische wereld. Ze wordt echter na een tijdje verpleegd in een psychiatrische inrichting. Door het vallen van de Muur kan ze weer terug naar het Westen. Deze film is interessant omdat het een van die zeldzame tv-musicals is, die in anderhalf uur een verhaal in Hollywoodstijl probeert te vertellen, al moet je het wel met teugen bier, worst en sauerkraut naar binnen slokken. De muziek werd gearrangeerd door Paul Vincent Gunia met composities van Udo Lindenberg (die Hans Albers speelt!), wijlen Queen Freddie Mercury en de onvergankelijke Britse Sting. Veteraan uit de jaren 1950 Tiller speelt een voormalige Ufa-ster. Achtervolgende sensatiejournalist Ziemer (Freihof) zorgt voor de rode draad, als het verhaal tijdssprongen neemt. Scenario van Frank Gaede en regisseur Königstein. Gaat dat zien en oordeel zelf.

Lea Katz - Die Kriminalpsychologin: Einer von uns

1997 | Drama, Misdaad

Duitsland 1997. Drama van Konard Sabrautzky. Met o.a. Martina Gedeck, Thomas Anzenhofer, Matthias Freihof, Utz Krause en Roland Nitschke.

Bij achtervolging van jongerenbende ontdekt politie toevallig lijk van jongetje. Omstandigheden wijzen erop dat het hier niet om het enige slachtoffer van dader gaat. Daarom wordt psychologe Lea Katz (Gedeck) erbij gehaald. Meteen botst het met politie- collega Kosmala (Anzenhofer). Lea gelooft niet dat verdachte, een opvoeder, de seriemoordenaar is, hij beantwoordt niet aan `profiel` van de dader. Zij krijgt gelijk wanneer de verdachte uit wanhoop tot zelfdoding gedwongen wordt. Met haar collega Stelzer (Berkel) zoekt Lea naar de echte dader. Zonder veel geschetter noch veel actie. Rustig worden de personages, zowel van slachtoffers als van kandidaat-daders, bestudeerd. Hoe dat precies gebeurt staat centraal in scenario van Volker Führer dat enkele zwakheden bevat maar al bij al geloofwaardig overkomt.

Mona M. - Mit den Waffen einer Frau - Der letzte Zeuge schweigt

1996 | Misdaad

Duitsland 1996. Misdaad van Gunter Friedrich. Met o.a. Simone Thomalla, Hartmut Reck, Maja Oehme, Gúnter Schubert en Claudine Wilde.

Pilootfilm van reeks rond Thomalla, een advocate en alleenstaande moeder (het titelpersonage, dat eigenlijk Mona Morena heet) in Berlijn. Wanneer haar vader, een privédetective, vermoord wordt, gaat zij met de hulp van de gerechtsdokter zelf op onderzoek uit. In het politiekorps zou een verklikker schuilen en Terne, een crimineel die kort daarvoor wegens gebrek aan bewijsmateriaal in een andere zaak werd vrijgesproken, is de hoofdverdachte. De bekende Felix Huby, schuilnaam van Eberhard Hungerbühler, eerder al succesvol met TATORT-, ABENTEUER AIRPORT- en PETER STROHM-afleveringen, schreef het draaiboek, André Bauer de muziek en achter de camera stond Uli Meier. Initieel werden dertien hieropvolgende episodes rond MONA M. gedraaid.

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Der Mann im schwarzen Mantel

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Birgit Lahann en Horst Königstein. Met o.a. Guntram Brattia, W.-D. Sprenger, Matthias Freihof, Grit Asperger en Till Demtröder.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

Dieter Gütt - ein Journalist

1991 |

Duitsland 1991. Horst Königstein en Hans-Heinrich Ziemann. Met o.a. Matthias Freihof, Rita Tushingham en Traugott Buhre.

Duits-Duitse geschiedenis over het recente verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim B[KA3]ohme (gespeeld door zowel Brattia als W.-D. Sprenger), een held uit de hippie-dagen (voor zover die bestonden in de DDR) en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver J[KA3]urgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het `vertrek` van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader. Het drama speelt zich af in de sociale woningbouw buurten die uit betonblokken opgetrokken zijn, in het kleurloze stadje Greiz in Thüringen. Het scenario is van regisseuse Lahann en co-regisseur Königstein. De film zit goed in elkaar, maar is eerder bedoeld voor hen die het hebben meegemaakt of dichtbij zaten. Buitenstaanders zullen - helaas - algauw verveeld zijn. De rolverdeling deed zeer zijn best.

Coming out

1989 | Drama

DDDE/Duitsland 1989. Drama van Heiner Carow. Met o.a. agmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel en Gudrun Ritter.

Een jonge leraar (Freihof) woont met zijn vriendin (Manzel) samen. Als Manzel al enige tijd in verwachting is, duikt Freihofs jeugdvriend op en hij merkt dat zijn warme herinneringen van vroeger nu warme gevoelens in hem losmaken; hij weet dan dat hij homo is. Omdat hij er niet voor durft uit te komen ('coming out' - vandaar de titel) raakt hij zowel zijn vriendin als zijn vriend kwijt. Een voor de DDR taboe-brekende film, die wat weinig subtiel overkomt en die door het vallen van de muur onderuit ging. Evenwel meervoudig bekroond: de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn en de prijs van de Akademie der Künste in Berlijn voor de regisseur en scenarioschrijver Wolframm Witt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Matthias Freihof op televisie komt.

Reageer