Álex de la Iglesia

1965 Regisseur, Scenarist, Producer

Álex de la Iglesia (1965) is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 11 films gevonden.

Las brujas de Zugarramurdi

2013 | Komedie, Horror

Spanje/Frankrijk 2013. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Hugo Silva, Mario Casas, Pepón Nieto, Carolina Bang en Terele Pavez.

Groteske en tactloze horrorkomedie van de hand van cultregisseur Álex de la Iglesia (Balada triste de trompeta), die wederom met veel flair en de nodige smakeloosheid talloze filmgenres door elkaar mixt. De geschifte plot draait om juwelenrovers die op onfortuinlijke wijze hun toevlucht zoeken in een restaurant dat in werkelijkheid een heksenhotel blijkt te zijn. Niet voor tere zieltjes, want nonnen laten hun kruisen zien, een gouden Jezus-figuur slaat erop los en Angela Merkel en Margaret Thatcher worden neergezet als beroemde heksen.

Balada Triste De Trompeta

2010 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Spanje/Frankrijk 2010. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carlos Areces, Antonio de la Torre, Sancho Gracia, Santiago Segura en Fernando Guillen Cuervo.

Moordende clowns tegen de achtergrond van de Spaanse Revolutie. Regie Álex de la Iglesia.

The Baby's Room

2006 | Horror, Mysterie, Thriller

Spanje 2006. Horror van Álex de la Iglesia. Met o.a. Javier Gutiérrez, Leonor Watling en Sancho Gracia.

Mooie aflevering in de Spaanse horrorserie Películas para no dormir is van de hand van Álex de la Iglesia, beschermeling van Pedro Almodóvar die in 1993 Iglesia's eerste speelfilm Acción Mutante produceerde. The Baby's Room draait om een echtpaar dat net in een nieuw huis is gaan wonen. Mooi pand, prettige buurt, ruimte zat. Jammer alleen dat er 's avonds uit de kinderkamer vreemde geluiden komen. Dat kan de baby toch niet zijn. Om dat vast te stellen wordt een videocamera opgesteld. De la Iglesia bouwt de spanning prima op. Vooral de angst en de eenzaamheid van vaderlief maakt hij perfect navoelbaar.

800 Balas

2002 | Komedie, Western

Spanje 2002. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Sancho Gracia, Ángel de Andrés López, Carmen Maura, Luis Castro en Terele Pavez.

Mooie aflevering in de Spaanse horrorserie Películas para no dormir is van de hand van Álex de la Iglesia, beschermeling van Pedro Almodóvar die in 1993 Iglesia's eerste speelfilm Acción Mutante produceerde. The Baby's Room draait om een echtpaar dat net in een nieuw huis is gaan wonen. Mooi pand, prettige buurt, ruimte zat. Jammer alleen dat er 's avonds uit de kinderkamer vreemde geluiden komen. Dat kan de baby toch niet zijn. Om dat vast te stellen wordt een videocamera opgesteld. De la Iglesia bouwt de spanning prima op. Vooral de angst en de eenzaamheid van vaderlief maakt hij perfect navoelbaar.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Muertos de risa

1999 | Komedie, Musical

Spanje 1999. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Santiago Segura, El Gran Wyoming, Carla Hidalgo en Álex Angulo.

Spanje 1992. Nino (Segura) en Bruno (Wyoming), twee komieken op hun retour, schieten elkaar overhoop tijdens een rechtstreekse tv-show. Vanwaar deze haat tussen twee mannen die toch als goede vrienden begonnen? Een flashback brengt ons terug naar begin jaren 1970. Nino zingt covers in een nachtclub, terwijl Bruno een komiek is die maar niet aan de bak komt. Een verlopen manager brengt de twee samen en maakt van hen een populair duo. Maar de moeilijkheden beginnen als Nino verliefd wordt op de mooie Laura (Hidalgo), die hem vervolgens laat vallen voor Bruno. Met haar als katalysator groeit de rivaliteit en jaloezie tussen het duo en hoe beroemder ze worden hoe meer ze elkaar gaan haten. Toch slaagt hun manager erin hen samen te houden ondanks de wreedheden die ze elkaar doorheen de jaren aandoen. Een pathetische kijk op de showbizz in Spanje tijdens de jaren 1970-80. De humor is cynisch en alles behalve plezierig. Bovendien wordt het steeds veel te dik in de verf gezet. Het enige dat we missen is een lachband die zegt wanneer we moeten lachen. Nino en Bruno worden zeker geen concurrenten voor Laurel en Hardy of Abbott en Costello. Pijnlijk zwak scenario van De La Iglesia en Jorge Guerricaechevaria. Fotografie is van Flavio Martinez Laviano. Dolby Stereo.

Perdita Durango

1997 | Actiefilm, Misdaad, Horror, Romantiek

Spanje/Verenigde Staten/Mexico 1997. Actiefilm van Álex de la Iglesia. Met o.a. Rosie Perez, Javier Bardem, James Gandolfini, Harley Cross en Aimee Graham.

In 2007 won Javier Bardem een Oscar voor zijn rol als ijzige killer in No Country for Old Men. Tien jaar eerder speelde hij een maniakale versie in Perdita Durango, een film die mede dankzij onstuimig tegenspel van Rosie Perez als gangsterliefje en James Gandolfini als rechercheur hoog staat aangeschreven bij de late night pulp-aficionado. Het flinterdunne verhaaltje, over de ontvoering van een stel tieners en de smokkel van een lading foetussen, is slechts een excuus voor uitzinnig zinloos geweld.

El día de la bestia

1995 | Horror

Spanje 1995. Horror van Álex de la Iglesia. Met o.a. Jaime Blanch, Gianni Ippoliti, Maria Grazia Cucinotta, Nathalie Sesena en Terele Pavez.

In 2007 won Javier Bardem een Oscar voor zijn rol als ijzige killer in No Country for Old Men. Tien jaar eerder speelde hij een maniakale versie in Perdita Durango, een film die mede dankzij onstuimig tegenspel van Rosie Perez als gangsterliefje en James Gandolfini als rechercheur hoog staat aangeschreven bij de late night pulp-aficionado. Het flinterdunne verhaaltje, over de ontvoering van een stel tieners en de smokkel van een lading foetussen, is slechts een excuus voor uitzinnig zinloos geweld.

El dia de la bestia

1995 | Horror, Komedie

Spanje 1995. Horror van Álex de la Iglesia. Met o.a. Álex Angulo, Armando De Razza, Santiago Segura, Terele Pavez en Nathalie Seseña.

Na 25 jaar geduldig en intensief bijbelonderzoek ontdekt pater Angel (Angulo) een gecodeerde boodschap die onthult dat de antichrist op kerstavond 1995 geboren zal worden in Madrid. Reden genoeg om bezorgd te zijn, want binnen twee dagen is het zover. Hij gaat naar de hoofdstad, waar hij zich misdadige milieus begeeft, want daar is de kans het grootst de antichrist te vinden. Hij krijgt de hulp van een door de tv bekend geworden parapsycholoog, professor Cavan (De Razza). Een mengeling van kitsch, geweld en zieke humor, volledig in de traditie van De la Iglesia's vorige film, ACCION MUTANTE. In hun scenario brengen De la Iglesia en Jorge Guerricaechevarria een venijnig satirisch beeld van de gore metropool in een vergevorderde staat van ontbinding, een tikkeltje gestoord en zeker niet naar ieders smaak. Het camerawerk is van Flavio Martinez Labiano.

Acción mutante

1992 | Komedie, Sciencefiction

Spanje/Frankrijk 1992. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Álex Angulo, Frédérique Feder en Antonio Resines.

Na 25 jaar geduldig en intensief bijbelonderzoek ontdekt pater Angel (Angulo) een gecodeerde boodschap die onthult dat de antichrist op kerstavond 1995 geboren zal worden in Madrid. Reden genoeg om bezorgd te zijn, want binnen twee dagen is het zover. Hij gaat naar de hoofdstad, waar hij zich misdadige milieus begeeft, want daar is de kans het grootst de antichrist te vinden. Hij krijgt de hulp van een door de tv bekend geworden parapsycholoog, professor Cavan (De Razza). Een mengeling van kitsch, geweld en zieke humor, volledig in de traditie van De la Iglesia's vorige film, ACCION MUTANTE. In hun scenario brengen De la Iglesia en Jorge Guerricaechevarria een venijnig satirisch beeld van de gore metropool in een vergevorderde staat van ontbinding, een tikkeltje gestoord en zeker niet naar ieders smaak. Het camerawerk is van Flavio Martinez Labiano.

Ferpect Crime

-1 |

Spanje/Italië. Álex de la Iglesia.

Na 25 jaar geduldig en intensief bijbelonderzoek ontdekt pater Angel (Angulo) een gecodeerde boodschap die onthult dat de antichrist op kerstavond 1995 geboren zal worden in Madrid. Reden genoeg om bezorgd te zijn, want binnen twee dagen is het zover. Hij gaat naar de hoofdstad, waar hij zich misdadige milieus begeeft, want daar is de kans het grootst de antichrist te vinden. Hij krijgt de hulp van een door de tv bekend geworden parapsycholoog, professor Cavan (De Razza). Een mengeling van kitsch, geweld en zieke humor, volledig in de traditie van De la Iglesia's vorige film, ACCION MUTANTE. In hun scenario brengen De la Iglesia en Jorge Guerricaechevarria een venijnig satirisch beeld van de gore metropool in een vergevorderde staat van ontbinding, een tikkeltje gestoord en zeker niet naar ieders smaak. Het camerawerk is van Flavio Martinez Labiano.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Álex de la Iglesia op televisie komt.

Reageer