Étienne Becker (1936): cast en camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Élisa

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Jean Becker. Met o.a. Vanessa Paradis, Gérard Depardieu, Clotilde Courau, Sekkou Sall en Florence Thomassin.

Nadat haar moeder zelfmoord pleegde bracht Marie (Paradis) jaren door in een treurig weeshuis, sloot zich later in de straten van Parijs aan bij een bende boefjes, en besluit op zeventienjarige leeftijd op zoek te gaan naar haar vader (Depardieu) om eens een flink appeltje met hem te schillen; was hij immers niet in hoge mate verantwoordelijk voor de dood van haar moeder? Sterk acteerwerk van Paradis, Depardieu en de anderen zorgt dat Élisa blijft boeien. Regisseur Becker maakte in 1983 L'été meurtrier, waarin Isabelle Adjani ook al op zoek ging naar het verleden.

Louis Malle's India - A Film Journey

1995 | Documentaire

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1995. Documentaire van Louis Malle.

Uit de documentiare serie die Louis Malle in 1969 draaide in co-productie met de BBC, CALCUTTA, distilleerde hij kort voor zijn dood een nieuwe versie van normale speelduur. Hij kon wegens ziekte zijn werk niet voltooien. De film werd op zijn aanwijzingen door zijn broer Vincent afgemaakt. CALCUTTA zette destijds heel wat kwaad bloed in India en het is de vraag of de huidige Indiase regering positiever kan zijn over deze versie. In dagboekvorm bekritiseert Malle de regering en het Westen dat India door hun toedoen wordt leeggezogen, terwijl de bevolking in sommige delen van het subcontinent nog leeft in middeleeuwse omstandigheden. Malle laat ons ontgoochelende, indrukwekkende beelden zien van o.a. rijen gieren die zitten te wachten tot enkele hyena's klaar zijn met een kadaver van een stier, waarna de onderlinge strijd begint - bijzonder symbolisch - van vrouwen die aan de rand van de rivier de was doen, van terugkerende schippers, van de betonnen woonsilo's van Bombay, van mensen, van gezichten. Ondanks het pijnlijk realistische karakter zit de film toch vol kleurrijke poëzie. Malle schreef het scenario en spreekt zelf de commentaar in zowel de Franse als Engelse versie. Fotografie is van Etienne Becker en voor de montage waren Suzanne Baron en Tjepke Schoon verantwoordelijk.

L'été meurtrier

1983 | Film noir, Thriller

Frankrijk 1983. Film noir van Jean Becker. Met o.a. Isabelle Adjani, Alain Souchon, Maria Machado, Michel Galabru en Suzanne Flon.

In deze broeierige noir-tragedie, geschreven door cultauteur/co-scenarist Sébastien Japrisot (alias Jean-Baptiste Rossi; 1931-2003), is Adjani vrijgeviger met haar fysiek dan ooit. Ze excelleert als de verleidster Eliane, bijgenaamd 'Elle', die met haar Duitse moeder en invalide stiefvader in de lente van 1976 verhuist naar een dorp in de Franse Alpen. Dat met de jonge schone een zeer getroebleerde wraakengel is gearriveerd, vermoedt geen dorpeling. Ook niet de beminnelijke garagehouder-brandweerman Florimond, alias Pin Pon (chansonnier Souchon), op wie 'Elle' duidelijk haar zinnen heeft gezet. Met de compositie van het complexe, provocerende personage oogstte Adjani na Possession haar tweede César.

Une étrange affaire

1981 | Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Michel Piccoli, Nathalie Baye, Gérard Lanvin, Jean-Pierre Kalfon en Jean-François Balmer.

Met de Prix Louis Delluc bekroond, fascinerend drama over de bijna hypnotische werking van een Svengali-achtige manager op een jonge protégé. Piccoli speelt de raadselachtige Bertrand Malair (let op de achternaam) die in een warenhuis wordt aangesteld om de ingedutte boel op te schudden. Lanvin is reclameman Louis Coline die voor zijn chef-manipulateur huis, haard en zichzelf verloochent. Jean-Pierre Kalfon is Malairs passend akelige handlanger. Somber-profetische blik op de hedendaagse, vaak weinig scrupuleuze managerscultuur. Ambachtsman Granier-Deferre (Le chat, L'Étoile du Nord) overtreft zichzelf met deze psychologisch doordachte, subversieve adaptatie van Jean-Marc Roberts' roman Affaires étrangères.

Je vous aime

1980 | Drama, Romantiek, Komedie

Frankrijk 1980. Drama van Claude Berri. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean-Louis Trintignant, Gérard Depardieu, Serge Gainsbourg en Alain Souchon.

Dertiger Alice nodigt voor oudejaarsavond de vier mannen uit van wie ze heeft gehouden. De liefde was oprecht, maar ze kan zich nu eenmaal niet binden. Niet zo raar: het is nog best lastig kiezen, als je ziet wat een charmant gezelschap het viertal vormt. Plezierige hoofdrol van Catherine Deneuve in een lichtvoetig drama dat, geheel in lijn met de tijdsgeest, de klassieke rolpatronen tussen vrouwen en mannen enigszins op z'n kop zet. De muziek (genomineerd voor de Franse César) is van Serge Gainsbourg, die samen met Deneuve 'Dieu est un fumeur de havanes' zingt.

Les chiens

1978 | Thriller, Drama

Frankrijk 1978. Thriller van Alain Jessua. Met o.a. Gérard Depardieu, Victor Lanoux, Nicole Calfan, Pierre Vernier en Gérard Séty.

De eigenaar van een kennel traint bloeddorstige, agressieve honden die hij verkoopt aan mensen die bang zijn voor gewelddelicten. De terreur van de honden wordt erger dan het te bestrijden euvel, zodat een nieuw geïnstalleerde huisarts geleidelijk aan steeds meer in verzet tegen de trainer komt. De film begint als sociale thriller, maar wordt dan een symbolische griezelfilm met steeds onduidelijker strekking. Ondanks individueel sterke scènes en rollen is de totaal-indruk onbevredigend en niet overtuigend. Scenario van André Ruellan naar een idee van regisseur Jessua. Camerawerk van Etienne Becker.

Police Python 357

1976 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, François Périer, Stefania Sandrelli en Mathieu Carrière.

Op de premièrewoensdag van Police Python 357 belde gevierd misdaadfilmregisseur Jacques Deray (Borsalino) zijn jongere vakbroeder Corneau op: 'Zo, kleine schurk, ga je ons het gras voor de voeten wegmaaien?' Een amicaal compliment voor de uitmuntende, in Orléans opgenomen policier die Corneaus nog prille carrière daadwerkelijk vleugels gaf. Montand speelt een zwijgzame rechercheur die zich verstrikt in het onderzoek naar de dood van zijn vriendin, een Italiaanse fotografe (Stefania Sandrelli). IJzersterke karakterrollen en sfeerecho's van Corneaus regieheld Don Siegel geven in het doortimmerde scenario de noir-toon aan. De titel verwijst naar de Colt Python 357, Montands forse revolver.

Touche pas à la femme blanche

1974 | Western

Italië​/​​Frankrijk 1974. Western van Marco Ferreri. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mastroianni, Michel Piccoli, Philippe Noiret en Bertrand Tavernier.

Ferreri liet in een bouwput van de gesloopte Hallen de slag bij Little Big Horn naspelen met Mastroianni als Generaal Custer. Een bijtend commentaar op Amerikaans imperialisme komt door de cartoonachtige benadering niet geheel over, maar de acteurs hebben aanstekelijk plezier in hun absurde rollen. Scenario van Ferreri en Rafaël Azcona. Camerawerk van Etienne Becker.

Le secret

1974 | Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1974. Film noir van Robert Enrico. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Philippe Noiret, Marlène Jobert, Jean-François Adam en Solange Pradel.

Met topacteurs bezette, puike paranoiathriller, doortrokken van een sinistere sfeer. Trintignant is op zijn getourmenteerde best als David, een al dan niet uit de klauwen van een schemerige overheidsorganisatie ontsnapte figuur. In het afgelegen huis van echtpaar Thomas (Noiret) en Julia (Jobert) in de Cevennen vindt hij een schuilplaats. Vertelt David de waarheid of lijdt hij aan waanvoorstellingen en cultiveert hij bizarre complottheorieën? Tot aan het zwartgallige einde houdt Enrico (1931-2001) de toeschouwer in spanning. Naar Série noire nummer 1549, Le compagnon indésirable van Francis Ryck.

Le Bateau sur l'herbe

1970 | Komedie, Drama

Frankrijk 1970. Komedie van Gérard Brach. Met o.a. Jean-Pierre Cassel, John McEnery, Claude Jade, Valentina Cortese en Paul Préboist.

Vrienden bouwen in park van buitenhuis in Parijs boot, waarmee ze wereldreis willen maken. Zeemanszoon laat zich overheersen van grillige zoon des huizes welgevallen, tot tweespalt ontstaat door komst van log[KA1]ee die hun dromen sceptisch ondergraaft. Gave absurdistische film is neerslag van relatie van schrijver Brach met Roman Polanski die contrastrijk wordt neergezet door sobere Cassel en onvoorspelbare McEnery (wiens bijzondere talent in films zelden gebruikt wordt en nooit zo goed als hier). Helaas geeft titel inhoud van film bij voorbaat weg: de boot komt nooit van het gras af.

Dernier domicile connu

1970 | Thriller, Film noir, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1970. Thriller van José Giovanni. Met o.a. Lino Ventura, Marlène Jobert, Michel Constantin, Paul Crauchet en Alain Mottet.

Het filmkunststuk van Corsicaanse ex-zware jongen José Giovanni (1923-2004). Marceau Léonetti, gelittekend man en gedeclasseerd rechercheur, moet met Proust-lezend sproetengroentje Jeanne Dumas binnen vier dagen de kroongetuige in een gangsterproces opsporen. In deze gelaagde noirballade, van gepeperde ouverture tot droevige finale genadeloos waarachtig, zijn loutering en liefde slechts fantomen dolend door een grauw Parijs in decenniumtransitie. Bij het weergaloze samenspel van Ventura en Jobert verklanken François de Roubaix' melancholieke melodieën dat wat onverwoord blijft. Naar The Last Known Address (1965) van Joseph Harrington.

Paris vu par...

1965 | Drama, Komedie

Frankrijk 1965. Drama van Jean Douchet, Jean Rouch, Jean-Daniel Pollet, Eric Rohmer en Jean-Luc Godard. Met o.a. Barbara Wilkind, Jean-Pierre Andréani, Nadine Ballot, Barbet Schroeder en Micheline Dax.

Een in zes verschillende wijken gesitueerde episodenfilm waarbij de 16mm-camera de regisseurs ongewone bewegingsvrijheid geeft en het low-budget hen bevrijdt van commerciële restricties. Er zijn sketches van wisselende toon en niveau - vooral Rohmers bijdrage valt tegen - met een uitschieter van Chabrol - ook als acteur - in een ongeremd venijnig beeld van een bourgeois huwelijk en de verrassende wraak van het zoontje. De in een doorlopende camerabeweging opgenomen sketch van Rouch waarin een jonge vrouw geconfronteerd wordt met een zelfmoordenaar is niet slechts een technisch hoogstandje, maar maakt zo de continuïteit van de emotie zichtbaar.

La jetée

1962 | Korte film, Sciencefiction, Experimenteel

Frankrijk 1962. Korte film van Chris Marker. Met o.a. Hélène Chatelain, Davos Hanich, Jacques Ledoux, André Heinrich en Jacques Branchu.

Een (intellectuele) SF-fotoroman, aldus de maker. Heel wat meer dan dat! Na WO III en met behulp van een wetenschappelijk experiment, probeert een overlevende te communiceren met het verleden, via de afbeelding van een jonge vrouw op de startbaan van Orly. Een experiment met ruimte en tijd, de kracht (of de nietigheid) van het geheugen, het onvermogen tot communiceren, de vergankelijkheid en de almacht van het noodlot. Het loopt op een mislukking uit en de man beleeft een tweede dood, onder de ogen van een bezorgde wetenschapper. Een enkel ogenblik komt de onbeweegelijke afbeelding tot leven. Ontroerend en tragisch, in een decor waarin geen leven thuishoort, dankzij de betoverende beelden van Jean Chiabaut.