Otto Sander

Acteur

Otto Sander is acteur.
Er zijn 48 films gevonden.

Das Herz ist ein dunkler Wald

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Nicolette Krebitz. Met o.a. Nina Hoss, Devid Striesow, Franziska Petri, Marc Hosemann en Monica Bleibtreu.

Marie (Hoss) is de vermoeide doch knappe moeder van een op het oog fijn gezinnetje; degelijke vader, violist van beroep, en leuk-drukke kindjes. En dan ontdekt Marie, 's ochtends na het gezamenlijke ontbijt, dat haar echtgenoot tevens hoofd is van nóg een gezin, een paar woonwijken verderop. Marie stort eerst in maar belandt vervolgens al snel op een decadent kasteelfeest, waar vrouwen zich overgeven aan wilde seks. Regisseur en scriptschrijver Krebitz vliegt een keer of wat uit de bocht met haar wonderlijke stijlmix van gedateerde filmbarok en effectbejag-surrealisme, maar bereikt maar niet het gewenste, diepzinnige effect. Wel een sterke rol van Hoss.

Tatort - Die Spieler

2004 | Mysterie

Duitsland 2004. Mysterie van Michael Verhoeven. Met o.a. Eva Mattes, Sebastian Bezzel, Jan Niklas, Ingeborg Wetphal en Otto Sander.

De bekende advocaat Louis Sobeke (Niklas) doet aangifte van de vermissing van zijn vrouw Elisabeth bij Klara Blum (Mattes). Hij uit de beschuldiging dat Volker Weyrauch (Seyferth), een snel rijk geworden groothandelaar in schoenen, haar vermoord heeft. Elisabeth wilde de relatie verbreken die zij met hem had. Klara en Kai (Bezzel) voelen Weyrauch aan de tand, die zegt er niets van te begrijpen, want Louis is toch zijn vriend en verder ontkent hij alles. Dan wordt er een vrouw uit het Bodenmeer opgevist, die al langere tijd in het water heeft gelegen. Haar gezicht valt moeilijk te herkennen omdat het verminkt is door een scheepsschroef. Louis, die naar het gerechtelijk laboratorium komt, kan niet bevestigen dat het om Elisabeth gaat. Dan meldt er zich een getuige, happening-kunstenares Charlotte Mayer (Westphal), die zegt dat ze gezien heeft hoe Louis zijn vrouw in het water duwde. Als ze haar getuigenis moet bevestigen, zegt ze dat het Weyrauch was, hoewel hij haar kunstwerken sponsort. De kwestie begint Kommissar Blum behoorlijk de keel uit te hangen en ze vraagt zich af wie er nu liegt en wie er nu van beiden de dader is. Allebei soms? Het scenario van Fred Breinersdorfer zet zoals gebruikelijk heel veelbelovend in en met de nodige tam-tam, om dan bijna te verstommen in een anti-climax. Aan de rolverdeling ligt het niet: hun spel is zonder meer goed en Immo Rentz laat met zijn camerawerk zien hoe fraai het toeven aan het Bodenmeer is. Aflevering 585. Werktitel: KURZ UND SCHMERZHAFT.

Das Traumschiff - Australien

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Michael Steinke. Met o.a. Siegfried Rauch, Heide Keller, Horst Naumann, Barbara Wussow en Ben Becker.

James Korthals (Sander) komt als eerste stuurman aan boord om een zieke collega te vervangen, maar Paulsen (Rauch) ziet hem niet zitten, omdat meent dat hij geen goede reputatie heeft. Fotograaf Ben Bremer (Casapietra), die met zijn vriendin Gina (Leifheit) aan boord is om een reportage te maken over het schip, hoort dat zijn uitgever failliet is. Paulsen draagt hem daarom een bijzondere missie op om hem toch zijn reis te kunnen laten vervolgen: hij moet de oudere Elvira (Kubitschek) naar de outback begeleiden. Haar zoon is niet komen opdagen aan de kade om haar op te halen. Dokter Christina (Wussow) wordt door haar man verwaarloosd, maar Jerry (Becker) ontfermt zich over haar. Er steekt nauwelijks wind op hoewel de makers de indruk wekken dat het om stormachtige avonturen zou gaan. Zoals gebruikelijk kabbelt de m.s. Deutschland gewoon voort over een spiegelgladde zee en de kijker ziet gelukkig méér dan de wijde wateren of het claustrofobische scheepsinterieur alleen. Toch tamelijk veel land voor een serie, die zich droomboot noemt... Het scenario is van Andreas Scheinert en Sabine Thiesler. Het camerawerk is van Dieter Sasse en Holger Greiß.

Tödliches Vertrauen

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Johannes Grieser. Met o.a. Barbara Rudnik, Otto Sander, Thomas Sarbacher, Christian Redl en Jule Gartzke.

Johanna Dorn (Rudnik) komt in het kader van de werkloosheidswet terecht bij een ploeg bosarbeiders in de omgeving van Kassel. Sinds twee jaar worden er in de dichte bossen vreemde moorden gepleegd, en men vindt er de stoffelijke overschotten van vrouwen. Politieman Klaus T[KA3]onning (Redl) staat voor een raadsel en wordt in zijn nek geblazen door Witta Lehmann (Schmaus), de moeder van de verdwenen Carmen (Westermann) omdat ze haar beklag heeft gedaan bij het LKA in Wiesbaden. Johanna voelt dat ze bespied wordt, en het duurt niet lang of ze krijgt anonieme telefoontjes. Aangifte bij de uitgebluste T[KA3]onning levert niets op behalve dat hij voorman Peter Markwart (Sarbacher) hoog op zijn lijstje van de mogelijke verdachten heeft staan. Dan leert Johanna de gepensioneerde Bernd Kortens (Sander) kennen. Bernd heeft zich in de gevallen verdiept en een profiel opgetrokken van de dader. Hij is ervan overtuigd dat Carmen nog leeft en ergens in de wouden wordt vastgehouden. Aangezien Tönning niet erg opschiet, gaan Johanna en Bernd op eigen houtje speuren, doch politiewerk is ook een vak en daarbij speelt die uitgebluste Tönning toch een rol. Onderhoudende suspense met een uitstekende Rudnik in de hoofdrol, al is haar personage in het scenario van Timo Berndt niet al te geloofwaardig en zijn de belangrijke bijrollen veel te stereotiep. Het camerawerk van Wolf Siegelmann ziet er mooi uit, maar laat je wel twee maal nadenken of je zo nodig een wandeltocht in de voormalige koninklijke bossen van Kassel moet maken.

Atlantic affairs

2002 | Musical

Duitsland 2002. Musical van Hark Bohm en Nils Willbrandt. Met o.a. Otto Sander, Horst Buchholz, Udo Lindenberg en Heinz Hoenig.

Een zanger in financiële nood erft vanuit New York twintig mysterieuze koffers. Tijdens de boottocht terug naar Duitsland opent hij de koffers en ontdekt memorabilia van Duitse kunstenaars die in de jaren '30, op de vlucht voor de nazi's, naar Amerika trokken. De zanger ziet zijn kans schoon een nieuwe show samen te stellen met behulp van mensen die hij op de boot ontmoet heeft

Les misérables

2001 | Drama, Historische film, Actiefilm

Frankrijk/Duitsland/Spanje/Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Josée Dayan en Lewis Milestone. Met o.a. Gérard Depardieu, John Malkovich, Virginie Ledoyen, Christian Clavier en Enrico LoVerso.

Miniserie in vier delen met mooie hoofdrollen, bewerking van de beroemde gelijknamige roman van Victor Hugo uit 1862. Depardieu kruipt in de huid van Jean Valjean, de ex-gevangene die zijn leven betert, maar desondanks 17 jaar lang door de Franse justitie wordt achtervolgd. Malkovich speelt de rol van Javert en Moreau is een ideale Moeder Innocence.

Männer sind wie Schokolade

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Uwe Wilhelm. Met o.a. Jennifer Nitsch, Max Tidof, Stefan Jürgens, Peter Sattmann en Monika Hansen.

Om kijkers te stelen van de immens populaire tv-films naar de formule van de novellen van Rosamunde Pilcher wilde de ARD eigentijdse damesverhalen gaan produceren met een goede afloop in een reeks die ze [KL]Lauter tolle Frauen[KLE] noemde. En inderdaad het is veel minder eenheidsworst dan de voornoemde ZDF- reeks, maar of de kijksters van hun dieet af willen, valt nog te bezien. Binnen voornoemd kader volgen zes films met een aantrekkelijke rolverdeling en onderling in kwaliteit verschillende vertellingen. De eerste tv-film gaat over de 35- jarige ongetrouwde Linda Lano (Nitsch), die als art-director op een reclamebureau werkt - dat is `tegenwoordig` een opwindend beroep; vijftig jaar geleden was men (vrouwelijk) fotograaf. Ze moet een reclamecampagne ontwikkelen voor luierkoning Mike Badon (Tidof), die in haar ogen een verschrikkelijke arrogante kwal is. Ze laat zich leiden door haar emoties door te snieren over luiers, die gaan bellen als ze vol zijn. Ze brengt daarbij het bureau op de rand van de afgrond, maar ze eindigt als bruid van Mike - dus eind goed, al goed. Naar de gelijknamige roman van Tina Grube, die door Christina Kallas (Rosamunde ervaring!) en regisseur Wilhelm (zelf een scenarioschrijver met een lange carrière) tot scenario werd bewerkt. Het camerawerk van Arthur W. Ahrweiler is goed. Dames laat u door deze eerste film maar eens lekker verrassen; ga er voor zitten, want Nitsch en Tidof zijn aantrekkelijke spelers, die voorteffelijk worden ondersteund.

Der Einstein des Sex - Leben und Werk des Dr. M. Hirschfeld

1999 | Biografie

Nederland/Duitsland 1999. Biografie van Rosa von Praunheim. Met o.a. Kai Schuhmann, Friedl von Wangenheim, Tima die Göttliche, Paul Buchwitz en Meret Becker.

Von Praunheim's licht ironische campachtige biografie van Magnus Hirschfeld, homo en jood, die in 1920 het Intstitut für Sexualwissenschaft oprichtte om mensen met hun seksuele problemen te helpen. Met de succesvolle greep naar van de nazi's was Hirschfelds kans verkeken om de beruchte discriminerende paragraaf 175 die dateerde uit 1897, in het Duitse wetboek van strafrecht, afgeschaft te krijgen. De nazi's pakten algauw de homo's op en interneerden hen in de concentratiekampen, waardoor hun kans om het er levend vanaf te brengen vrijwel tot nul was gereduceerd. Hirschfeld wachtte niet af totdat men hem kwam weghalen en nam de wijk naar Amerika. Paragraaf 175 verdween pas definitief uit het wetboek in 1997. De jonge Hirschfeld wordt gespeeld door Schumann en door Von Wangenheim. Von Praunheim wordt door zijn vaste aanhang verweten dat hij de film draaide met subsidies van omroepen, inclusief de Nederlandse VPRO, waardoor zij geloven dat hij niet meer volledig de controle had over zijn werk. Ook vrezen zij dat Von Praunheim concessies gedaan heeft, maar die vrees is ongegrond. De satirische toon wordt wel gedempt door de kitsch, maar dat staat los van de subsidies. Drauschke speelt Hirschfelds minnaar, Tima Die Göttliche is Dorchen, de travestiet die Hirschfelds huishouding doet. Rosa von Praunheim heet in werkelijkheid Holger Mischwitzki en werd in 1942 geboren in Riga. Het scenario is van von Praunheim, Friedl von Wangenheim, Valentin Passoni en Chris Kraus. Het camerawerk is van Elfi Mikesch.

Stan Becker - Auf eigene Faust

1998 | Misdaad, Actiefilm, Mysterie, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Frank Guthke. Met o.a. Heinz Hoenig, Juraj Kukura, Otto Sander, Nadja Uhl en Konstanze Breitebner.

Als politie-inspecteur Stan Becker te horen krijgt dat zijn broer vermoord is, slaan bij hem alle stoppen door. Met het risico zijn baan te verliezen, slaat hij alle voorschriften en regels in de wind om de moordenaar te vinden. Het spoor leidt naar de stad Cape Town waar Stan Becker te maken krijgt met een hele aantrekkelijke vrouwelijke huurmoordenmaar. Als hij uiteindelijk oog in oog komt te staan met de beruchtste diamantsmokkelaar van Zuid-Afrika, begrijpt hij ineens waarom zijn broer moest sterven en hij nu zelf aan de beurt is

Polizeiruf 110: Das Wunder von Wustermark

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Steffen Schult, Monika Hansen en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Polizeiruf 110 - Das Wunder von Wustermark

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Horst Krause en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Comedian Harmonists

1997 | Biografie, Drama, Muziek, Historische film

Duitsland/Oostenrijk 1997. Biografie van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Ben Becker, Heino Ferch, Ulrich Noethen, Heinrich Schafmeister en Max Tidof.

In 1934 kreeg Duitse zeskoppige zanggroep Comedian Harmonists een Auftrittsverbot van de Reichskulturkammer. 'Joods-marxistische herrie,' aldus de nazi's. De internationaal bejubelde groep had nog overwogen in de VS te blijven, tijdens een tournee eerder dat jaar, maar de deels Joodse band was vanwege hun Duitse komaf bang voor represailles in immigratie-schichtig Amerika. Geschiedenisminnende regisseur Joseph Vilsmaier (Stalingrad, Der Letzte Zug) gebruikte de originele zangpartijen van de toentertijd razend populaire boyband en liet zijn bevlogen acteurs playbacken. Terecht overladen met Duitse filmprijzen.

Liebe Lügen

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Martin Walz en Martin Waltz. Met o.a. Meret Becker, Ralph Herforth, Udo Samel, Peter Lohmeyer en Otto Sander.

Blonde Ben (Lade) stamt uit een familie van varensgezellen, maar hij heeft last van zeeziekte. Hij heeft een baantje als nachtwaker bij een bank van lening, waar de klanten uit wanhopige en idioten bestaat, die een overdosis aan schulden hebben. Ben wordt versleten voor een na[KA3]ieveling. Ben ontmoet Maria (Becker) een jonge dwarsligster, die ondanks haar stijfkoppigheid een lekker bekkie en heerlijke lange haren heeft. Ben is op slag verliefd, maar Maria houdt de boot af. Ze heeft een vrijer, Jack (Herforth), een klootzak met schulden aan de onderwereld. Jack zegt haar op Bens toenaderingen in te gaan, zodat hij in een onbewaakt ogenblik een inbraak kan plegen en de schuld op Ben kan schuiven, maar Maria ontdekt dan dat Ben een gozer is om van te houden. De kraak loopt uit de hand en er valt een knal of wat, maar de afloop is aanvaardbaar. Lichtvoetig gaunerdrama met een romantische, komische noot. Tweede lange film van de in Zwitserland geboren Walz; hij schreef zijn eigen scenario, dat het wel moet hebben van de dialoog inplaats van de actie, maar die door Lohmeyer en de overige rolverdeling met verve uitgevoerd wordt. Camerawerk van Alexander Hönisch, gedraaid in Stralsund, Sassnitz en Rostock in de voormalige DDR.

Conversation With The Beast

1996 | Oorlogsfilm

Duitsland 1996. Oorlogsfilm van Armin Mueller-Stahl. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Katharina Böhm, Bob Balaban, Joachim Dietmar Mues en Hark Böhm.

In Conversation with The Beast speelt regisseur Mueller-Stahl de rol van Het Beest: een man die beweert Hitler te zijn. Deze voor zijn leeftijd van 103 jaar opvallend jeugdig ogende verschijning woont in een soort tot woning opgetuigde bunker, samen met zijn ook al opvallend jonge vrouw Hortense. Grote vraag is natuurlijk waarom Eva Braun in 1945 wél zelfmoord pleegde, en Hitler op het laatste moment kennelijk toch niet. Want, zo werpt historicus Webster (een lichtelijk irritante vertolking door Bob Balaban) hem voor de voeten, wie was dan de dode man die altijd voor Hitler is aangezien? Mijn dubbelganger, is het antwoord. Althans, een van mijn zes dubbelgangers. Ideetje van Goebbels. En dan wordt het een beetje ingewikkeld. Is de man die beweert Hitler te zijn soms zelf een dubbelganger? Zou kunnen. Er zijn althans figuren die Webster er uit alle macht van proberen te overtuigen dat deze Hitler gewoon een acteur is. Gespräch mit dem Biest, zoals de Duitse titel luidt, beleefde z'n première op de Berlinale van 1997, en werd - beslist ten onrechte - tamelijk lauw ontvangen.

Abendrot

1996 | Korte film

Duitsland 1996. Korte film van Sören Voigt. Met o.a. Gabi Methner, Georgi Miladinov en Otto Sander.

In Conversation with The Beast speelt regisseur Mueller-Stahl de rol van Het Beest: een man die beweert Hitler te zijn. Deze voor zijn leeftijd van 103 jaar opvallend jeugdig ogende verschijning woont in een soort tot woning opgetuigde bunker, samen met zijn ook al opvallend jonge vrouw Hortense. Grote vraag is natuurlijk waarom Eva Braun in 1945 wél zelfmoord pleegde, en Hitler op het laatste moment kennelijk toch niet. Want, zo werpt historicus Webster (een lichtelijk irritante vertolking door Bob Balaban) hem voor de voeten, wie was dan de dode man die altijd voor Hitler is aangezien? Mijn dubbelganger, is het antwoord. Althans, een van mijn zes dubbelgangers. Ideetje van Goebbels. En dan wordt het een beetje ingewikkeld. Is de man die beweert Hitler te zijn soms zelf een dubbelganger? Zou kunnen. Er zijn althans figuren die Webster er uit alle macht van proberen te overtuigen dat deze Hitler gewoon een acteur is. Gespräch mit dem Biest, zoals de Duitse titel luidt, beleefde z'n première op de Berlinale van 1997, en werd - beslist ten onrechte - tamelijk lauw ontvangen.

Nikolaikirche

1995 |

Duitsland 1995. Frank Beyer. Met o.a. Barbara Auer, Ulrich Matthes, Annemone Haase-Wolf, Günter Naumann en Daniel Minetti.

Familiekroniek gesitueerd in het Leipzig van de DDR tussen 1987 en 1989 met als decor de geweldloze opstand van duizenden Oost-Duitsers die een einde willen maken aan het communistische regime dat net zijn veertig-jarig bestaan had gevierd. Astrid Protter-Bacher (Auer), de dochter van de vooraanstaande politie- officier Albert Bacher (Naumann), begint door de dood van haar vader haar leven en dat van haar gezin in twijfel te trekken. Zij sluit zich aan bij de gelovigen van de Nikolaikirche, waar het wekelijkse gebed op maandag de vorm van een vredes- en protestbeweging heeft aangenomen. Astrid krijgt het aan de stok met haar broer Alexander (Matthes) die bij de Stasi is. Haar zus Marianne (Haase) die vrienden uit het Westen ontvangt, wekt argwaan bij de Stasi. Broer Alexander krijgt van zijn meerderen bevel zijn moeder te bespioneren. Leugens en bedrog maken zich meester van de situatie, hoop wordt vervangen door angst en machtsmisbruik is schering en inslag. De gebeurtenissen raken in een stroomversnelling als op 9 oktober 1989 Astrid, haar man Harald (Minetti) en hun dochter Silke (Braun) deelnemen aan de eerste grote vredesmanifestatie. De politie komt niet tussenbeide: het begin van een niet te stoppen beweging die een einde maakte aan de Oost-Duitse staat. Naar de gelijknamige roman van Erich Loest, gedraaid door de ex-Tsjech Beyer, die eerder al interessante tv-films draaide: DAS GRO[KL29]E FEST (1993) en WENN DIE DEUTSCHEN SCHLAFEN (1995). Thomas Plenert en Peter Badel bemanden de camera. In januari 1996 in Leipzig in de bioscoop uitgekomen en met 40m bekort.

Matulla & Busch - Zwei Alte pokern hoch

1995 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1995. Komedie van Matti Geschonneck. Met o.a. Erwin Geschonneck, Fred Delmare, Inga Busch, Johannes Brandrup en Otto Sander.

Matulla (Geschonneck) en Busch (Delmare) zijn Berlijners die in Zuid-Duitsland in een bejaardenhuis zitten. Door de val van de Berlijnse muur erft Matulla een huis met appartementen in Oost- Berlijn. Samen met Busch gaat hij op weg naar de Duitse hoofdstad om te ontdekken dat het huis gekraakt is. Met bluf, trucs en gezond boerenverstand laten de twee oudjes, waarvan aangenomen werd dat ze niet meer meetelden, zien dat ze in staat zijn een bloeiende woning op te trekken. Plezierig vermaak voor jong en oud losjes gebaseerd op het boek Matulla und Busch met een scenario van Ulrich Plenzdorf. Schwarz die in de serie POLIZEIRUF 110 als Hauptkommissar Herbert Schmücke uit Sachsen-Anhalt een heel bekend gezicht is geworden, speelt hier een gewone Berlijnse smeris.

Die Serpentintänzerin

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Helmut Herbst. Met o.a. Karina Fallenstein, Otto Sander en Ben Becker.

Dit is het verhaal van een achttien-jarige jongen die verliefd wordt op een schone, maar doofstomme danseres, waarvan de beeltenis te zien is op jaarmarkten in de eerste reizende bioscopen - een machine waar je tegen betaling in mocht gluren om bewegende figuren te zien. Het danseresje bevindt zich in een rondtrekkend gezelschap, waarin iedereen zijn rol speelt en door de komst van de jongen wordt het hevig door elkaar gebracht. Speelt in 1905 in de Oostenrijkse monarchie, een land dat zich uitstrekte van de Duitse grens in Beieren, Hongarije tot en met Bosnië in het voormalige Joegoslavië. Scenario van Herbst en István Kárdos.

Das Versprechen

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Frankrijk 1995. Romantiek van Margarethe von Trotta. Met o.a. Corinna Harfouch, Meret Becker, August Zirner, Anian Zollner en Jean-Yves Gaultier.

De film begint in 1961 als de Berlijnse Muur wordt opgetrokken. Een stel jongeren, w.o. Sophie en Konrad, willen hem smeren door de riolen, maar Konrad treuzelt omdat zijn schoenveter losraakt en versteent op het moment suprëme als een VOPO- patrouillewagen nadert. Een poging van Sophie om hem te laten op te laten halen door een passeur mislukt.

Das Traumschiff - Mauritius

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Gero Erhardt. Met o.a. Heinz Weiss, Heide Keller, Horst Naumann, Klausjürgen Wussow en Oliver Stritzel.

Terwijl de droomboot naar het idyllische eiland Mauritius in de Indische Oceaan koerst, krijgt kapitein Hansen (Weiss) bericht dat er een criticus van een grote reisorganisatie aan boord is. Beatrice (Keller) moet zich over hem ontfermen. Dr. Horst Schroeder (Naumann) denkt te weten wie het is: Herr Scheffler (Mannkopff), maar hij blijkt achteraf niet de juiste man te zijn. Weduwnaar Hans-Georg Roederer (Wussow) maakt de reis in gezelschap van zijn twee zoons en zijn trouwe secretaresse Gerda (Helmbrecht). Roederer wil dat de jongens zijn bedrijf overnemen en bedient zich van een list. Gerda blijkt goud waard te zijn. Artiesten B[KA3]ogelein (Bollmann) en Lippelt (Sander) zijn aan boord om de passagiers te vermaken. Thuis liep hun satirische theatertje slecht en de subsidiekraan dreigt te worden dicht gedraaid. Toevallig zijn politici Grob (Schermuly) en M[KA3]uller-Berg (Halmer) aan boord, die over hun lot beschikken. Ze willen de heren verrassen met een mooi nummer totdat ze ontdekken hoe Grob en Müller-Berg nog voor de verkiezingen voor elkaar 'worst case' scenario's in elkaar draaien, zodat geen van beiden verliest. Ze hebben echter buiten de waard gerekend met de grappenmakers. Het scenario van Charles Lewinsky en Axel Plogstedt bevat weer een drietal gebeurtenissen van het leven aan boord die in elkaar overlopen. Het camerawerk is van Wolfgang Treu. De formule is ongewijzigd en in eigen land nog altijd even populair.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Bíódagar

1994 | Drama, Familiefilm, Komedie

IJsland 1994. Drama van Fridrik Thór Fridriksson. Met o.a. Örvar Jens Arnarsson, Orri Helgason, Rúrik Haraldsson, Sigrún Hjámtýrsdóttir en Asta Esper Andersen.

IJslands bekendste cineast Fridriksson (BÖRN NÁTTÚRUNNAR) schotelt ons een reeks herinneringen voor van een jongen die opgroeit in de periode 1960-'70. Hij verdeelt zijn tijd tussen zijn schoolvrienden, het gezin waartoe hij behoort, in Reykjavik vertoonde Hollywood-films en familie op het platteland. Er zit geen duidelijke verhaallijn in, maar deze geestige en nostalgische terugblik duurt precies lang genoeg om niet saai te worden. Waarschijnlijk de enige film die zich positief uitlaat over het goedkope rilfilmpje THE CRAWLING HAND. Fridriksson schreef het scenario samen met auteur Einar Már Gudmundsson. Het camerawerk is van Ari Kristinsson. Dolby-geluid.

Bauernschach

1994 | Thriller, Actiefilm

Oostenrijk/Zwitserland 1994. Thriller van Helmut Berger. Met o.a. Mario Adorf, Otto Sander, Marika Green, Nina Grosse en Regina Rieck.

Franz Hofnagel (Adorf) uit Wenen is 22 jaar geleden onschuldig veroordeeld voor brandstichting, waarbij een dode is gevallen. Bovendien werd hij voor ontoerekeningsvatbaar verklaard en voor onbepaalde tijd ter beschikking aan de regering gesteld en moet zijn dagen in een psychiatrische inrichting slijten. Dit alles heeft hij te danken aan zijn advocaat Dr. Gerold Stadler (Sander) en zijn meinedige vrouw, die onder één hoedje speelde met de raadsman. Bovendien hebben zij hem al het bezit afhandig gemaakt. Door een bureaucratische speling van het lot, krijgt hij één dag proefverlof. Deze dag benut hij zeer doelmatig om naar de stad van de Prater te gaan en zijn kwelgeesten ter verantwoording te roepen. Franz' wraak is zeer zoet. Aardige pyschologische suspensefilm, die al in 1993 gedraaid werd en in 1994 in Oostenrijk op de buis werd vertoond. In Duitsland kwam hij een jaar later in de thuisbioscoop. Adorf is goed en Bergers regie is een noviteit. Scenario van regisseur Berger en Peter Zingler. Camerawerk van Michael Riebl en Elke Harder.

Inge, April und Mai

1993 | Romantiek, Drama

Duitsland 1993. Romantiek van Wolfgang Kohlhaase en Gabriele Denecke. Met o.a. Niels-Bruno Schmidt, Nadine Böttcher, Olivier Arendt, Jens Adler en Fabian Busch.

April 1945. De Russische legers naderen Berlijn. Het Dritte Reich zakt als een pudding in elkaar. Tegen deze achtergrond van oorlog, bommen en geweld ontstaat een prille liefde tussen Böttcher en Schmidt, een liefde zo zuiver dat zij zich als een lichtbaken in deze duistere periode aftekent. Poëtische film met een mager verhaaltje, maar een goede herschepping van de sfeer in het Duitsland op het ogenblik dat de oorlog ten einde is. Dit laatste deed destijds bij de release heel wat stof opwaaien, temeer daar scenarist/regisseur Kohlhaase, die zich op zijn eigen roman baseerde, voordien in Oost-Duitsland werkte voor de DEFA-studio's. Nostalgische bruin/gele fotografie van Igor Luther.

In weiter Ferne, so nah!

1993 | Drama, Fantasy

Duitsland 1993. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Otto Sander, Bruno Ganz, Peter Falk, Nastassja Kinski en Heinz Rühmann.

Als vervolg op zijn Himmel über Berlin, vertelt Wenders het verhaal van twee engelen, die in het hedendaagse Berlijn hun beschermende werk doen. Op een dag geeft een van de twee zijn eeuwige leven op en wordt mens, om het leven van een meisje te kunnen redden. Maar hij komt in verkeerd gezelschap terecht. Wenders' film bevat talrijke prachtige scènes en hij had de beschikking over uitstekende acteurs. Maar zo goed als Himmel über Berlin is hij niet, en hij is wat aan de lange kant.

Der Olympische Sommer

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Gordian Maugg. Met o.a. Jost Gerstein, Verena Plangger, Otto Ruck, Johanna Maugg en Gordian Maugg.

De hoofdpersoon is een eenvoudige slagersknecht, die hard werkt om een fiets te kunnen kopen. In de zomer van 1936 organiseren de nazi's de Olympische Spelen in Berlijn. De jongeman fietst van Pommeren naar de hoofdstad, waar hij een wereldse weduwe ontmoet.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Eine verlorene Liebe

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Heike Mundzeck. Met o.a. Helmut Griem, Jutta Speidel, Otto Sander en Roff Hoppe.

De trieste geschiedenis van een kinderloos echtpaar dat in pais en vree leeft, totdat blijkt dat de man een zestien-jarige dochter heeft, die in een tehuis woont. Hij moet het voogdijschap aanvaarden en met terugwerkende kracht een vergoeding betalen. Voor de vrouw betekent dat zij de schuld draagt voor hun kinderloosheid. Hun huwelijk loopt op de klippen en de man kan de schulden niet betalen; hij raakt zijn baan kwijt en hoopt zich in Berlijn te redden met het geld dat hij van een collega op het werk gepikt heeft.

Der Bruch

1989 | Misdaad, Komedie

Duitsland/DDDE 1989. Misdaad van Frank Beyer. Met o.a. Götz George, Rolf Hoppe, Otto Sander, Hermann Beyer en Gerhard Hähndel.

'Wij zullen deze grote verteller missen,' sprak Duitse cultuurminister Neumann na het bericht dat regisseur Frank Beyer op 1 oktober 2006 was overleden. Beyer maakte naam met films in en over de DDR. Der Bruch speelt in de Russische sector van verslagen Berlijn in 1946. Drie mannen - een beroepsdief, een kelner en een brandkastkraker - hebben genoeg van de armoede en besluiten samen de kluis van de spoorwegen te kraken. De klus loopt gesmeerd totdat een jaloerse vrouw een deel van de buit opeist. Bovendien hebben de dienstdoende politierechercheur en de kluiskraker elkaar eerder gezien, in de gevangenis. Een interessante film met een gedegen tijdsbeeld.

z.B..... Otto Spalt

1988 | Drama

Duitsland 1988. Drama van René Perraudin. Met o.a. Otto Sander, Alfred Edel, Rolf Zacher, Katharina Thalbach en Heinz Meier.

Regisseur Otto Spalt schakelt de filmkeuring in om al zijn produkties te laten keuren. Perraudins film parodieert de incompetentie van de keurders en daarmee geeft hij een spitse en geslaagde satire op de praktijken van de filmkeuring. De korte films die de leden van de commissie krijgen voorgeschoteld, zijn bekroonde werken van de regisseur.

Wahnfried (1)

1987 |

Duitsland 1987. Peter Pazak. Met o.a. Peter Matic, Tatja Seibt en Otto Sander.

Regisseur Otto Spalt schakelt de filmkeuring in om al zijn produkties te laten keuren. Perraudins film parodieert de incompetentie van de keurders en daarmee geeft hij een spitse en geslaagde satire op de praktijken van de filmkeuring. De korte films die de leden van de commissie krijgen voorgeschoteld, zijn bekroonde werken van de regisseur.

Wahnfried

1987 | Biografie, Romantiek, Drama

Frankrijk/Duitsland 1987. Biografie van Peter Patzak en Peter Pazak. Met o.a. Otto Sander, Tatja Seibt, Fabienne Babe, Peter Matic en Anton Diffring.

Als thema heeft deze film de bijna legendarische relatie tussen de componist Richard Wagner en zijn vrouw Cosima. Daarbij ging het er de regisseur blijkbaar niet zo zeer om de historische gebeurtenissen precies na te vertellen, als wel om in verschillende scènes de sfeer tussen twee eigenzinnige persoonlijkheden weer te geven.

Wagneriade: Richard und Cosima

1987 |

Duitsland/Frankrijk 1987. Peter Pazak. Met o.a. Fabienne Babe, Tatja Seibt en Otto Sander.

Als thema heeft deze film de bijna legendarische relatie tussen de componist Richard Wagner en zijn vrouw Cosima. Daarbij ging het er de regisseur blijkbaar niet zo zeer om de historische gebeurtenissen precies na te vertellen, als wel om in verschillende scènes de sfeer tussen twee eigenzinnige persoonlijkheden weer te geven.

Richard und Cosima

1987 | Biografie

Frankrijk/Duitsland 1987. Biografie van Peter Patzak. Met o.a. Otto Sander, Tatja Seibt, Fabienne Babe, Anton Diffring en Peter Matic.

Richard Wagner en Cosima Liszt komen elkaar tegen, hebben elkaar lief en tarten elkaar. Dit gegeven maakt beslist geen film, terwijl de hoofdpersonen nauwelijks geloofwaardig zijn. Blijft over een lange en monotone kroniek die bij niemand anders dan operaliefhebbers in de smaak zal vallen, want de film is er zo van doorspekt dat de gelieven op de achtergrond blijven. Een opgeblazen en vervelend werk, met mooie plaatjes van Anton Peschke. Maar waarom de muziek van Weber, die stierf toen Wagner nog maar nauwelijks een tiener was? Ook bekend als RICHARD ET COSIMA.

Der Himmel über Berlin

1987 | Fantasy, Drama, Romantiek

Duitsland/Frankrijk 1987. Fantasy van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Solveig Dommartin, Otto Sander, Curt Bois en Peter Falk.

Twee engelen observeren sinds het begin der tijden hoe de schepping zich ontvouwt. De standplaats van Damiel (Ganz) en Cassiel (Sander) is Berlijn, ze luisteren daar onopgemerkt naar de gedachten van de inwoners. Op een dag besluit Damiel dat observeren niet langer genoeg is, hij wil, als sterfelijk wezen, deelnemen aan het leven. Met schitterende beelden van Berlijn, voor de val van De Muur, vertelt Wenders (Der Amerikanische Freund, Paris, Texas) een prachtig, filosofisch verhaal vol melancholie en vervreemding. Peter Handke schreef mee aan het script. Wenders kreeg de regieprijs in Cannes.

Rosa Luxemburg

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland/Servië en Montenegro 1986. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Otto Sander, Doris Schade en Adelheid Arndt.

Margarethe von Trotta (Die Bleierne Zeit, Hannah Ahrendt), toont in deze biopic het leven van de Pools-Duitse marxistische filosofe Rosa Luxemburg, vanaf het begin van haar politiek activisme tot ze in 1919 werd vermoord. Von Trotta baseerde haar script grotendeels op werk van Luxemburg zelf, dus de ideeën van de politica, die ze in de aanloop naar WO I deelde met mensen als Karl Liebknecht, komen ruimschoots aan bod. Sukowa kreeg in Cannes de prijs voor beste actrice voor haar fraaie titelrol.

Miko - Aus der Gosse zu den Sternen

1986 | Drama, Muziek

Duitsland 1986. Drama van Frank Ripploh. Met o.a. Petra Mikolajczak, Franz Ripploh, Tamara Kafka, Barbara Valentin en Zak Preen.

De tweede film van Ripploh (regisseur van TAXI ZUM KLO) beschrijft de carrière van een rockzangeres die succes wil hebben zonder haar idealen op te geven.

Wer spinnt denn da, Herr Doktor?

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Stefan Lukschy en Christian Rateuke. Met o.a. Otto Sander, Sunnyi Melles, Peter Fitz, Hannelore Elsner en Paul Burian.

Deze komedie laat de belevenissen zien van een patiënt die uit een kliniek voor zenuwzieken is ontsnapt en die nu in de 'normale wereld' door zijn oprechtheid en naïeviteit alles in het honderd laat lopen. Op humoristische wijze wordt de zogenaamde normaliteit van de 'gezonde' mensen belicht.

Kalt wie Eis

1981 | Misdaad

Duitsland 1981. Misdaad van Carl Schenkel. Met o.a. Detlev Balko, Brigitte Müller, Uschi Zech, Hanns Zischler en Dan van Husen.

De geschiedenis van een achttienjarige jongen die aan lager wal raakt, diefstallen pleegt, uit de gevangenis vlucht, door iedereen gemeden wordt en tenslotte zelfmoord pleegt, wordt keihard op het doek gebracht door de jonge Schenkel. Een weinig geloofwaardig misdaadverhaal wordt gebruikt als alibi voor het vertonen van afstotend geweld in een lange opeenvolging van stereotiepe situaties en clichés.

Der Mann im Pyjama

1981 | Komedie

Duitsland 1981. Komedie van Christian Rateuke en Hartmann Schmige. Met o.a. Otto Sander, Elke Sommer, Peter Fritz, Hermann Lause en Erich Schwarz.

De man in de pyjama wilde alleen maar een pakje sigaretten uit de automaat halen en komt nu in een serie avontuurlijke en komische situaties terecht. Een goed gemaakte komedie. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Tatort - Mitternacht oder kurz danach

1979 | Mysterie

Duitsland 1979. Mysterie van Michael Lähn. Met o.a. Nicole Heesters, Vérénice Rudolph, Otto Sander, Mathias Ponnier en Hannelore Hoger.

Kurt Homberg (Ponnier) heeft als kunstschilder succes omdat hij aanvoelt wat het publiek wil. In feite verloochent hij zichzelf in tegenstelling tot zijn talentvolle collega Manfred Enders (Sander), die een purist is en daardoor geen doek verkoopt. Ze bewonderen elkaar, maar zijn tevens afgunstig op elkaar. Kurt wordt vermoord na een party, die hij thuis voor de kunstminnende bourgeoisie had gegeven. De politie, aangevoerd door Oberkommissarin Buchm[KA3]uller (Heesters) wil eerst de vrouw van het slachtoffer, Regine (Rudolph), aan de tand voelen. Zij was van plan van Kurt te gaan scheiden. Als ze gehoord wordt, raakt Regine verstrikt in haar eigen leugens. Manfred met de zware snor lijkt ook een motief te hebben om zijn 'vriend' uit de weg te ruimen, maar hij zegt dat hij zich niets meer kan herinneren. Uit het onderzoek van de politie komt o.a. naar voren, dat Kurt een allesbehalve, aangenaam mens was. Gedraaid door Lähn, een krimispecialist van Ein Fall Für Zwei, naar de wie-is-de-dader scenario van Irene Rodrian. Tweede zaak van Buchmüller. Aflevering 103.

Vier gegen die Bank

1976 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1976. Misdaad van Wolfgang Petersen. Met o.a. Herbert Bötticher, Walter Kohut, Harald Leipnitz, Günther Neutze en Ingrid van Bergen.

Door het inzakken van de economie raken Benedict Hoffmann (Bötticher , Hartmut Wredel (Kohut), Peter Pagodi (Leipnitz) en Gustav Blümel (Neutze), heren die tot nog toe goed geboerd hadden, in de rode cijfers. Door hun levensstijlen, chique vrouwen e.d., gelooft niemand dat ze de wind tegen hebben. Ze vinden elkaar en besluiten hun problemen vindingrijk op te lossen, en het geld te halen waar ze altijd gewend waren het te halen, de bank. Ze bereiden een coup voor die goed afloopt. Aardige tv-film van Petersen, die toen al vijf jaar bezig was, maar pas met DAS BOOT in 1979 internationaal bekend zou worden en (weer wat later zou) doorbreken tot Hollywood aan toe. Wolfgang Menge schreef het scenario naar de roman van Ralph Maloney. Het camerawerk is van Jörg Michael Baldenius.

Sommergäste

1976 | Historische film, Drama

Duitsland 1976. Historische film van Peter Stein en Peter Stein (II). Met o.a. Ilse Ritter, Edith Clever, Wolf Redl, Eberhard Feik en Michael König.

Prachtig camerawerk van Michael Ballhaus en schitterende ensceneringen van Maxim Gorki`s toneelstuk over een groepje welgestelde Russen die in hun datsja (zomerhuis) de geruchten over de komende revolutie met muziek en poëzie van zich af proberen te schudden. Een glansrol van Ganz, maar ook van Clever. Naar een perfect scenario van Botho Strauß.

Die Marquise von O.

1976 | Romantiek, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland/Frankrijk 1976. Romantiek van Eric Rohmer. Met o.a. Edith Clever, Bruno Ganz, Edda Seippel, Peter Lühr en Otto Sander.

Prachtig camerawerk van Michael Ballhaus en schitterende ensceneringen van Maxim Gorki`s toneelstuk over een groepje welgestelde Russen die in hun datsja (zomerhuis) de geruchten over de komende revolutie met muziek en poëzie van zich af proberen te schudden. Een glansrol van Ganz, maar ook van Clever. Naar een perfect scenario van Botho Strauß.

Meine Sorgen möcht' ich haben

1975 | Muziek

Duitsland 1975. Muziek van Wolf Gremm. Met o.a. Angelika Milster, Y Sa Lo, Otto Sander, Franz Hummel en Gisela Dreyer.

Een ongegeneerde revue van kleurige nummers met Angelika Milster als Carmen en Y Sa Lo als Rita in opvallende rollen. Het scenario is van regisseur Gremm. Het camerawerk is van Jürgen Wagner.

Einer von uns beiden

1974 | Thriller, Drama

Duitsland 1974. Thriller van Wolfgang Petersen. Met o.a. Klaus Schwarzkopf, Elke Sommer, Jürgen Prochnow, Ulla Jacobsen en Walter Gross.

Een student ontdekt dat een hoogleraar plagiaat heeft gepleegd met zijn proefschrift, waarna hij tot chantage besluit wat voor beiden dodelijk afloopt. Een uiterst vakkundig verfilmd debuut met zeer goed acteerwerk.

Nicht fummeln, Liebling

1970 | Komedie

Duitsland 1970. Komedie van May Spils. Met o.a. Werner Enke, Gila von Weitershausen, Benno Hoffmann, Henry van Lyck en Karl Schönböck.

Een jongen ontmoet een meisje na een mislukte carrière als figurant bij een film. De moeite van het aanzien nauwelijks waard. Scenario van Peter Schlieper. Camerawerk van Hubs Hagen en Niklaus Schilling.

Ludwig

1963 | Korte film

Duitsland 1963. Korte film van Roland Klick.

Een jongen ontmoet een meisje na een mislukte carrière als figurant bij een film. De moeite van het aanzien nauwelijks waard. Scenario van Peter Schlieper. Camerawerk van Hubs Hagen en Niklaus Schilling.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Otto Sander op televisie komt.

Reageer