Louis-Do de Lencquesaing (1963): regie, cast en scenario.
Er zijn 13 films gevonden.

Return to Seoul

2022 | Drama

Frankrijk​/​​Zuid-Korea 2022. Drama van Davy Chou. Met o.a. Park Ji-min, Oh Kwang-Rok, Guka Han, Kim Sun-young en Yoann Zimmer.

Freddie (van Frédérique) werd geboren in Zuid-Korea en als baby geadopteerd door een stel uit Parijs. Na 25 jaar besluit ze impulsief op het vliegtuig naar Seoul te stappen, waar ze met gemengde gevoelens op zoek gaat naar haar biologische ouders. Cambodjaans-Franse regisseur Davy Chou (Diamond Island) baseerde dit drama op ervaringen van een vriendin, en werkte hoofdpersoon Freddie uit met vertolkster Park Ji-min, die een sterk acteerdebuut maakt. Het verhaal is soms wel erg fragmentarisch, maar zit vol fraaie, tragikomische scènes. Freddie is een intrigerend complex personage, constant bezig met aantrekken en weer afstoten.

La sainte famille

2019 | Komedie, Drama

Frankrijk 2019. Komedie van Louis-Do de Lencquesaing. Met o.a. Louis-Do de Lencquesaing, Laura Smet, Marthe Keller en Léa Drucker.

Jean, een bekend antropoloog, krijgt onverwacht de leiding over het ministerie van de familie. Ten tijde van de debatten over kunstmatige voortplanting, draagmoederschap en het homohuwelijk heeft deze benoeming een destabiliserende invloed op zijn eigen, zeer burgerlijke huwelijk.

Money

2017 | Thriller

Frankrijk 2017. Thriller van Gela Babluani. Met o.a. Louis-Do de Lencquesaing, Charlotte Van Bervesselès, Georges Babluani, Benoît Magimel en Vincent Rottiers.

Jean, een bekend antropoloog, krijgt onverwacht de leiding over het ministerie van de familie. Ten tijde van de debatten over kunstmatige voortplanting, draagmoederschap en het homohuwelijk heeft deze benoeming een destabiliserende invloed op zijn eigen, zeer burgerlijke huwelijk.

Francofonia

2015 | Documentaire, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Nederland 2015. Documentaire van Aleksandr Sokurov. Met o.a. Louis-Do de Lencquesaing, Benjamin Utzerath, Vincent Nemeth en Johanna Korthals Altes.

Prikkelende mix van archiefbeelden, nagespeelde scènes en bespiegelingen van Sokurov zelf over de zinloosheid van oorlog, de waarde van kunst en de noodzaak van musea. Zonder musea, zegt Sokurov, raakt een volk niet alleen zijn verleden, maar ook zijn toekomst kwijt. Centraal in de film staan de (nagespeelde) ontmoetingen tussen de Franse directeur van het Louvre in oorlogstijd Jacques Jaujard (De Lencquesaing) en de Duitse nazi-officier Franziskus Wolff-Metternich (Utzerath). Onder leiding van Jaujard zijn de belangrijkste kunstwerken uit het Louvre weggehaald en verstopt in kastelen.

Je vous souhaite d'être follement aimée

2015 | Drama

Frankrijk 2015. Drama van Ounie Lecomte. Met o.a. Céline Sallette, Anne Benoît, Elyes Aguis, Louis-Do de Lencquesaing en Françoise Lebrun.

Scheidende fysiotherapeute Elisa verhuist naar Duinkerke, waar ze drie decennia eerder werd geadopteerd. Vergeefs heeft ze getracht te achterhalen wie haar biologische moeder is. Introverte, alleenstaande Annette is schoonmaakster en kantinejuffrouw op de school van Elisa's getroebleerde, tienjarige zoon, die gepest wordt. Ziedaar de hoofdfiguren van een semi-autobiografisch scenario dat de sociaal-realistische treurnis torenhoog opstapelt. Alleen Sallette maakt dit doodvermoeiende, als een slak voortkruipende psychodrama kijkbaar. Dardenne-fans voegen een waarderingsster toe.

Au galop

2012 | Komedie, Drama

Frankrijk 2012. Komedie van Louis-Do de Lencquesaing. Met o.a. Marthe Keller, Valentina Cervi, Bernard Verley, Alice de Lencquesaing en Louis-Do de Lencquesaing.

Succesliterator Paul (De Lencquesaing) kampt met een zekere levensleegte en de soms gevaarlijke grillen van zijn geest. Wanneer hij de even aantrekkelijke als gelieerde Ada (Cervi) ontmoet en vervolgens zijn vader overlijdt, heeft hij ineens z’n handen vol. Regiedebuut van karakterspeler De Lencquesaing is, dwars tegen alle hedendaagse sociaalrealistische filmhuisgrimmigheid in, aangenaam meanderend drama waarin personages en dialoog belangrijker zijn dan het narratief. Verhaallijntje over Pauls dochter Camille (De Lencquesaings dochter Alice) had niet gehoeven, maar daarvoor garandeert de immer fascinerende Cervi weer kijkvreugde.

Le père de mes enfants

2009 | Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 2009. Drama van Mia Hansen-Løve. Met o.a. Louis-Do de Lencquesaing, Chiara Caselli, Alice de Lencquesaing, Eric Elmosnino en Sandrine Dumas.

In 2005 stapte de Franse producent Humbert Balsan uit het leven als gevolg van een verwaarloosde depressie. Zijn kracht was het produceren van commercieel moeilijke films, waaronder een nooit afgemaakt werk van cineast en Cahiers du Cinéma-filmcriticus Mia Hansen-Løve. Als eerbetoon aan Balsan maakte de toen 27-jarige Hansen-Løve enkele jaren later Le père de mes enfants, gebaseerd op Balsans publieke en privé leven. 'Neutraal', was steevast haar regie-aanwijzing, zodat de intensiteit van Balsans artistieke veldtocht zonder vals sentiment kon schitteren.

Un couple parfait

2005 | Drama

Japan​/​​Frankrijk 2005. Drama van Nobuhiro Suwa. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Nathalie Boutefeu, Bruno Todeschini en Louis-Do de Lencquesaing.

Met zijn eerste Franstalige film (na oa de bescheiden festivalhit M/Other) maakt Suwa het de kijker niet makkelijk. Het verhaal over een Parijs' stel dat na vijftien jaar huwelijk een scheiding overweegt, wordt fragmentarisch verteld, vol lange, statische, curieus gekadreerde en onderbelichte shots. De dialogen lijken van weinig belang: de Japanse regisseur spreekt zelf geen Frans en liet zijn acteurs alles improviseren. Bruni Tedeschi speelde een jaar eerder een vergelijkbare rol in François Ozons 5x2, een laagdrempeligere film met vergelijkbare thematiek.

Cet amour-là

2001 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 2001. Biografie van Josée Dayan. Met o.a. Jeanne Moreau, Aymeric Demarigny, Christiane Rorato, Sophie Milleron en Stanislas Sauphanor.

Met zijn eerste Franstalige film (na oa de bescheiden festivalhit M/Other) maakt Suwa het de kijker niet makkelijk. Het verhaal over een Parijs' stel dat na vijftien jaar huwelijk een scheiding overweegt, wordt fragmentarisch verteld, vol lange, statische, curieus gekadreerde en onderbelichte shots. De dialogen lijken van weinig belang: de Japanse regisseur spreekt zelf geen Frans en liet zijn acteurs alles improviseren. Bruni Tedeschi speelde een jaar eerder een vergelijkbare rol in François Ozons 5x2, een laagdrempeligere film met vergelijkbare thematiek.

Les destinées sentimentales

2000 | Romantiek

Frankrijk​/​​Zwitserland 2000. Romantiek van Olivier Assayas. Met o.a. Emmanuelle Béart, Charles Berling, Isabelle Huppert, Olivier Perrier en Dominique Reymond.

De ochtend is een geschikt dagdeel voor het weldadig geacteerde epos Les destinées sentimentales. Aansluitend een lichte lunch. Daarna wellicht nog een keer kijken. Dan is de ochtend voor dertig jaar trage liefde en mild hartenzeer rond een rijkgeboren jongeman en zijn vrijgevochten tweede vrouw. Met een niet onaanzienlijke rol voor de eerste vrouw. Allemaal begin vorige eeuw in lommerrijk Frankrijk en Zwitserland. De middagzit is dan meer een documentaire-aangelegenheid, waarbij de toeschouwer kan opgaan in alle details van de porseleinfabriek van het duo dan wel trio. Boeiend voor de aanhouder.

Les infortunes de la beauté

1999 | Drama, Komedie

Frankrijk 1999. Drama van John Lvoff. Met o.a. Arielle Dombasle, Maria de Medeiros, Thibault de Montalembert, Jean-Philippe Écoffey en Louis-Do de Lencquesaing.

De ochtend is een geschikt dagdeel voor het weldadig geacteerde epos Les destinées sentimentales. Aansluitend een lichte lunch. Daarna wellicht nog een keer kijken. Dan is de ochtend voor dertig jaar trage liefde en mild hartenzeer rond een rijkgeboren jongeman en zijn vrijgevochten tweede vrouw. Met een niet onaanzienlijke rol voor de eerste vrouw. Allemaal begin vorige eeuw in lommerrijk Frankrijk en Zwitserland. De middagzit is dan meer een documentaire-aangelegenheid, waarbij de toeschouwer kan opgaan in alle details van de porseleinfabriek van het duo dan wel trio. Boeiend voor de aanhouder.

Alissa

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Didier Goldschmidt. Met o.a. Laurence Côte, Yvan Attal, Oleg Yankovsky, Elena Safonova en Vania Vilers.

De ochtend is een geschikt dagdeel voor het weldadig geacteerde epos Les destinées sentimentales. Aansluitend een lichte lunch. Daarna wellicht nog een keer kijken. Dan is de ochtend voor dertig jaar trage liefde en mild hartenzeer rond een rijkgeboren jongeman en zijn vrijgevochten tweede vrouw. Met een niet onaanzienlijke rol voor de eerste vrouw. Allemaal begin vorige eeuw in lommerrijk Frankrijk en Zwitserland. De middagzit is dan meer een documentaire-aangelegenheid, waarbij de toeschouwer kan opgaan in alle details van de porseleinfabriek van het duo dan wel trio. Boeiend voor de aanhouder.

Encore

1995 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1995. Romantiek van Pascal Bonitzer. Met o.a. Jackie Berroyer, Natacha Régnier, Laurence Côte, Hélène Fillières en Michel Massé.

Abel Vichac (Berroyer) is een ego[KA3]istische, oudere professor in de filosofie en een schrijver met een goede reputatie. Zijn huwelijk met Aliette (Bruni-Tedeschi) is na tien jaar passieloos geworden. Hij probeert echter zijn jonge, vrouwelijke studentes het hof te maken en fladdert van de ene relatie naar de andere. Aliette heeft zich gewonnen gegeven. Abel is bezeten van vleselijke liefde en is in zijn eer gestreeld als hij over de tong gaat. De laatste tijd echter slaapt hij slecht en heeft weinig zin in zijn werk: de typische midlife-crisis. Een van zijn discipelen, Florence (C[KA4]ote), is zijn holle gebazel zat en zegt dat ze haar scriptie onder een andere mentor wil schrijven. Abel luistert niet goed naar haar, want hij wordt in beslag genomen door een afspraakje met Aurore (Filli[KA2]eres), die zich echter voordoet als haar vriendin Catherine (R[KA1]egnier). De film gaat over liefdesperikelen in de middelbare leeftijd en probeert een boekje open te doen over de `moderne` relatie (die natuurlijk over een paar jaartjes na het uitkomen van deze rolprent weer flink achterhaald is). De bitterzoete toon maakt het een tijdje leuk, maar op de duur gaat de overvloed aan dialogen stierlijk vervelen. De acteurs doen hun best, maar het scenario van debuterend regisseur Bonitzer belooft meer dan het in feite biedt. Camerawerk van Emmanuel Machuel.