Petra Kelling

Acteur

Petra Kelling is acteur.
Er zijn 25 films gevonden.

Keine Ehe ohne Pause

2016 | Drama

Duitsland 2016. Drama van Patrick Winczewski. Met o.a. Heino Ferch, Inka Friedrich en Petra Kelling.

Max Mangold schrijft al 25 jaar onder het pseudoniem Jana van Hausten goed verkopende verpleegsterromans. Wanneer zijn vrouw Susanne een huwelijkspauze van een jaar eist komt Max' leven in een crisis terecht.

Keine Zeit für Träume

2014 | Drama

Duitsland 2014. Drama van Christine Hartmann. Met o.a. Greta Bohacek, Petra Kelling en Stella Kunkat.

Merle kan zich niet concentreren op school en moet naar een psycholoog. Diagnose: ADHS. De ouders zijn fel tegen medicijnen. In plaats daarvan maken ze zoveel mogelijk tijd en energie vrij om zich voor Merle in te zetten. Hun oudere dochter Lea heeft hieronder te lijden.

Wie Tag und Nacht

2013 | Komedie

Duitsland 2013. Komedie van Sibylle Tafel. Met o.a. Thomas Sarbacher, Petra Kelling en Vedat Erincin.

Weduwnaar Oliver Maibach (Sarbacher) drijft met moeder Elisabeth (Kelling) de familiebakkerij; hij het ambacht, zij zo'n beetje de rest. Op een dag ontmoet de permanent vermoeide broodjesbakker de levendige celliste Greta (Müller-Elmau). En langzaam daagt het hem dat er wellicht nog meer is in het leven dan alleen 's ochtends om twee uur met deeg in de weer zijn. Oubollige dertien-in-een-dozijn-dramedy van tv-filmroutinier Tafel (München, 1966) waarin iedereen nog lang en gelukkig leeft. Verplichte feelgoodmulticulti is er in de figuur van een aimabele oudere Turkse groenteboer die dreigt te worden gerepatrieerd.

Ein Ferienhaus in Marrakesch

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Alexander Wiedl. Met o.a. Uwe Ochsenknecht, Carolina Vera-Squella, Anica Dobra en Petra Kelling.

Lottomiljonair Kurt Basinski ontdekt dat geld niet gelukkig maakt, als zijn vrouw hem verlaat. Om hem op te monteren, boekt zijn moeder Edda een gezamenlijke vakantie naar Marrakech. Daar wordt Kurt al gauw verliefd op kokkin Mona en hij krijgt weer zin in het leven. Moeder Edda is echter niet zo blij, aangezien de controle over zijn geld nu ook minder wordt. Een ruzie is onvermijdelijk.

Zores

2006 | Komedie

Duitsland 2006. Komedie van Anja Jacobs. Met o.a. Soraya Gomaa, René Ifrah, Monica Bleibtreu en Petra Kelling.

De 38-jarige Leo heeft nog niet veel bereikt en woont nog bij zijn moeder. Hij traint met zijn vriend een joods jongenselftal. Dan wordt hij halsoverkop verliefd op straatvioliste Mascha, die echter op het punt staat te emigreren. Leo's pogingen haar te laten blijven, lijken af te steven op een fiasco.

Die Frau im roten Kleid

2006 | Drama

Duitsland 2006. Drama van Thomas Jacob. Met o.a. Christiane Hörbiger, Katja Studt, Bernhard Schir, Petra Kelling en Peggy Champion.

Voormalige actrice wil de relatie met haar dochter verbeteren door een spetterend huwelijksfeest voor de jonge vrouw te organiseren. Maar een moord gooit roet in het eten.

Für immer im Herzen

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Miguel Alexandre. Met o.a. Julia Jäger, Hanns Zischler, Patrick Baehr, Hannes Jaenicke en Horst-Günter Marx.

Julia Berger (W[KA3]orner) heeft het geschoten. Ze is niet alleen aantrekkelijk, ze heeft de leiding over een goedlopende, grote uiteverij, een glanzende sportwagen, een vriend, Fred Kienze (Marx), die jurist is, en haar voldoende vrijheid laat. Ze is toegewijd aan haar baan, terwijl haar zus Isabell Gruber (J[KA3]ager) onzeker is en labiel. Geen wonder, want haar tien- jarige zoon Stefan (Baehr) heeft kanker en moet chemotherapie ondergaan. Isabell moet daarom behandeld worden in een psychiatrische inrichting. Fred en Julia`s vader (Zischler) krijgen te weinig aandacht en het bedrijf gaat fuseren. Julia wordt op het werk verlangd, maar realiseert zich dat ze kiezen moet tussen haar werk en de begeleiding van haar zieke neefje. Hoe gaat ze het aanpakken om de kool en de geit te sparen? Ware het niet om de behoorlijke hoofdrol van Wörner en de niet minder competente bijrollen van Jäger, Marx, Zischler, en Jaenicke als Dr. Tom Boppard dan zouden we deze ongeloofwaardige soap geheel en al afraden. Het magere scenario is van Martin Rauhaus en Carola Wedel. Het camerawerk is van Jörg Widmer.

Blindgänger

2004 | Jeugdfilm

Duitsland 2004. Jeugdfilm van Bernd Sahling. Met o.a. Ricarda Ramünke, Maria Rother, Oleg Rabcuk, Dominique Horwitz en Christine Hoppe.

Bitterzoete jeugdfilm over twee dertienjarige blinde meisjes, Marie en Inga (Ramünke en Rother), die langzaam maar zeker de wereld buiten hun veilige blindeninternaat verkennen. De musicerende meisjes willen meedoen met een talentenjacht op tv maar krijgen te horen dat ze niet mediageniek zijn. Een toevallige ontmoeting met een jonge voortvluchtige Russisch-Duitse accordeonist zet de deur alsnog open. Filmmaker Sahling en zijn getalenteerde cast vervallen geen moment in vals sentiment. Het resultaat is een ontroerende, integere opgroeifilm. Die Blindgänger viel onder meer in de prijzen op het Berlijnse filmfestival en op het Amsterdamse Cinekid-festival.

Spurlos - Ein Baby verschwindet

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Hans Werner. Met o.a. Jürgen Schornagel, Erol Sander, Muroel Baumeister, Marita Marschall en Maria Simon.

Het sentimentele scenario van Christian Demke gaat over jonge, ongehuwde vrouwen die ongewenst in verwachting raken. Ze weten hun zwangerschap vaak tot aan de geboorte voor de buitenwereld te verbergen. Als het zover is, bevallen ze alleen op een stille plek zonder hulp. Dit laatste werd een van hen fataal en nu zoekt de politie naar het verdwenen kind en de eventuele vader. Een degelijke rolverdeling met Schornagel als Hannes Merten en Semmelrogge als Rod Stewart, Sander als Peter Wedekind en last but not least Nosbusch als Katja Wedekind zitten opgezadeld met een tamelijk drakerig drama. Het camerawerk is van Falko Ahsendorf.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

36 jaar `geschiedenis` in vier episoden over het leven in de DDR in het fictieve oord uit de titel dat niet ver van Halle (en Leipzig) ligt. De gebeurtenissen beginnen in 1953 als er weerstand tegen collectivisering van de landbouw ontstaat en arbeiders gaan staken omdat ze uitgebuit worden door de communistische dictatuur van eerste partijsecretaris Walter Ulbricht. De SED legt zijn wil op met behulp van sovjettanks en de naar het westen gevluchte Schorsch Sch[KA3]onstein (Wuttke) keert terug om voorzitter te worden van een LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft), terwijl herenboer Fechner (Eichhorn) dronken op de kerktoren staat en weigert zijn vrijheid op te geven en zijn land af te staan. Schorsch ontdekt dat zijn vrouw Gerlinde (Engel) het bed deelt met Opel (Henning), die met een rondreizende bioscoop door de DDR trekt. De veertien-jarige Karli (Wiesner), de zoon van Schorsch, sluit vriendschap met zijn leeftijdsgenootje Greti (Kempter), Fechners dochter, en ze beloven elkaar eeuwig trouw. Het tweede deel begint op 11 augustus 1961 als Oost-Berlijn wordt afgegrendeld door een muur van de rest van de stad om te voorkomen dat het paradijs voor boeren en arbeiders leegloopt. Greti (nu gespeeld door Anna Thalbach), is inmiddels 22 en keert terug uit Keulen na de begrafenis van haar vader. Karli (nu gespeeld door Koberlin) heeft inmiddels een vriendin: Doris (Riedel), een opportunistische meeloopster van het partijapparaat. Greti twijfelt of ze zal terugkeren naar West- Duitsland of bij Karli zal blijven. Terwijl Schorsch de brokken van zijn huwelijk met Gerlinde lijmt, brengt Karli Greti naar het station - ze neemt quasi de laatste trein (zonder grote problemen en ingewikkelde visa) naar het vrije westen. Het derde bedrijf speelt in 1979 als de DDR dertig jaar bestaat. Schorsch heeft Greti heimelijk als verrassing naar Liebesau laten komen, maar hij sterft aan een hartaanval in de armen van Gerlinde. De autoriteiten maken de dood van de LPG-voorzitter pas bekend na de feestelijkheden. Ondertussen wordt bevrijder en sovjetgeneraal Sawranow (scenarioschrijver Steinbach) gevierd als een held. Alles lijkt koek en ei, terwijl de dorpelingen Hedderbogge (Gwisdeck) van de Stasi te vlug af zijn. Het laatste deel begint - geheel onvermijdelijk - op het moment dat de Berlijnse muur wordt afgebroken. Greti eist het bezit van haar vader terug, het gezag heeft niets meer te vertellen en Karli waagt zich in de vrije economie. Tussen hem en Greti kan eindelijk de liefde volledig opbloeien, waarbij haar avontuurtje met een zwarte Amerikaanse soldaat - als souvenir haar dochter Georgia (Zoud[KA1]e), een halfbloed - hun relatie niet in de weg staat. Natuurlijk is deze film geen allesomvattende HEIMAT (1984) van Edgar Reitz of een literaire JAHRESTAGE (2000) van Margarethe von Trotta, maar het geeft toch een behoorlijk beeld van een stuk Oostduitse geschiedenis aan de hand van een kroniek die gevuld is met petites histoires. Dankzij de voortreffelijke rolverdeling en de uitstekende regie een zeer te genieten drama. Het scenario is van Peter Steinbach, die zijn sporen heeft verdiend: hij schreef de scenario`s voor (de eerste) HEIMAT (met Reitz), HERBSTMILCH (1989) van Joseph Vilsmaier, de serie [KL]Klemperer - Ein Leben in Deutschland[KLE] (1999) van Andreas Kleinert en Kai Wessel, JAHRESTAGE (met Christoph Busch). Het camerawerk is van Edwin Horak. Wordt meestal in vier delen uitgezonden. Stereo.

Wenn man sich traut

2000 | Romantiek

Duitsland 2000. Romantiek van Christoph Waltz. Met o.a. Julia Jäger, Felix Eitner, Hansa Czypionka, Anke Sevenich en Ulrike Kriener.

Isabell (J[KA3]ager) en Gregor (Eitner) beiden `rond` de dertig (maar aan de verkeerde zijde!) hebben een plezierige relatie zonder verplichtingen, waarmee ze heel gelukkig zijn. Dan verkondigen hun vrienden Johannes (Czypionka) en Arentje (Sevenich) de mare dat ze gaan trouwen. Eigenlijk bevalt het idee hen wel, zodat ze zelf in het gerucht gaan geloven, maar nu wordt hun verhouding plotseling ernstig. Ze krijgen beiden koude voeten en Gregor trekt zich ter elfder ure terug en maakt een zijsprongetje met zijn jeugdvriendin Petra (Sch[KA3]afer), terwijl Isabell net iets te veel troost zoekt bij Johannes, die op dat moment krach heeft met Arentje. Gevangen in de voorbereidingen gaan beiden (toch) door met hun voorgenomen huwelijk en zijn ze een ervaring rijker. Onbenullige, maar vermakelijke film met aantrekkelijke hoofdrollen (vooral de bemoeizuchtige en bedisselende ouders) naar een voorspelbaar scenario van Thommie Bayer en regisseur Waltz. Het sfeervolle camerawerk is van Peter Dötling. In 1998 gedraaid en geproduceerd.

Einmal Himmel und retour

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Thomas Jacob. Met o.a. August Zirner, Christine Neubauer, Natalie Spinell, Cornelia Gröschel en Pamela Marquardt.

Britta Jacobsen (Neubauer) heeft zich altijd achter haar man Phil (Zirner) opgesteld onder het motto bereikt hij wat, dan gaat het mij ook goed. Terwijl Phil al zijn energie in zijn carri[KA2]ere heeft gestopt als hoofd van een marketingafdeling, heeft Britta voor hun drietal dochters en het huishouden gezorgd. Dan leert Phil de aantrekkelijke Laura Michaelis (Flemming) kennen en hij waant zich in de (zevende) hemel. Britta heeft het nakijken en de zorg voor de kinderen. Phil en Laura ontdekken na enige tijd, dat het hebben van de zaak, het einde van het vermaak is en dat ze ieder zich verschuilde achter zijn eigen problemen. Zo daalt Phil weer af uit den hoge, maar Britta die aanvankelijk in een hel was achtergebleven, ontdekt voor het eerst de ware liefde in haar leven. Haar oplichtende ster kan dan alleen nog maar stijgen om te gaan stralen en Phil heeft het nakijken. Het scenario van Henriette Piper is gebaseerd op een bestseller van de in Duitsland zeer succesvolle schrijfster van dikke romans Claudia Keller. Onder de regie van Jacob die gesteund werd door een competente rolverdeling is een onderhoudende tv-film ontstaan voor een groot publiek, dat voor het gootste deel uit vrouwen bestaat. Het camerawerk is van Meinolf Schmitz.

Liebe ist stärker als der Tod

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Dominique Othenin-Girard. Met o.a. Ursula Karven, Bernhard Bettermann, Timothy Peach, Adelheid Kleineidam en Petra Kelling.

Neurochirurge Judith Wei[KL29] (Karven) wordt kort voordat ze met stijve anesthesist Mark Wittbeck (Peach) gaat trouwen, hopeloos verliefd op Daniel (Bettermann), een dromerige musicus. Ze krijgen een intieme relatie, waarvan Judith denkt dat het voor een korte duur is. Net zoals een roker telkens zijn laatste sigaret aansteekt, neemt Judith zich iedere keer voor de verhouding definitief te verbreken, maar ze gaat door. Ze wil met Mark - een goede partij - naar het altaar, maar kort voor de ceremonie wordt ze door de romantische Daniel geschaakt en brengt hij haar naar de zeekust. De avontuurlijk ingestelde Daniel maakt er een diepe val en loopt zwaar hersenletsel op. Judith moet zonder dralen een schedeldakoperatie uitvoeren. En wie moet Daniel onder anesthesie brenegen? Juist, ja, Mark! Daniel is niet te redden, want de beschadigingen aan zijn hersenen zijn ongeneeslijk. Hij ligt in een coma en zal gauw sterven. Judith brengt de laatste uren aan zijn bed door en laat de stervende Daniel bij wie heel wat lichaamsfuncties nog werken, een kind bij haar verwekken. Ze wordt echter gezien door pleegzuster Ina Dewel (Lechner) en als ze werkelijk zwanger is, staat zij voor de rechter en moet vechten voor het kindje in d`r buik! Dikke melo, bij het belachelijke af, maar competent gedaan onder de regie van Othenin-Girard (DIE HEILIGE HURE, bijna net zo idioot) en ongeschikt voor kritische kijkers die een goede film met diepgang willen zien. Het scenario is van Rodica Döhnert.

Polizeiruf 110: Der schlanke Tod

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Thomas Jacob. Met o.a. Jaecki Schwarz, Wolfgang Winkler, Marita Böhme, Dieter Wien en Ellen Schwiers.

Dr. Helmut Merten (Wien) werkt bij een farmaceutisch laboratorium en ontwikkelt een slankheidsmiddel, waarmee miljoenen te verdienen valt. Zijn research en de proeven, die hij doet, worden niet helemaal binnen de perken van de wet uitgevoerd. Merten leeft al jaren samen met zijn collega Ruth Baselitz (Kelling), maar hij heeft ook een verhouding met Kerstin Paslak (Welskop). Ruth en Merten krijgen ruzie, Ruth krijgt een ongeluk, waarbij zij om het leven komt. Schm[KA3]ucke (Schwarz) en Schneider (Winkler) moeten bepalen of er misdaad in het spel is. De kinderen van Ruth, Robert (Lukas) en Lena (Richter) beschuldigen Merten snel, en zij vinden een belastende brief van Ruth, waarin zij melding maakt van illegale praktijken. Het smerissenduo besluit eens een kijkje te gaan nemen op het farmaceutische bedrijf, maar vinden in directeur P[KA3]onitz (Schwiers) een geweldig obstakel, die niets wil prijsgeven over de handel en wandel van zijn onderneming, ten koste van alles. Schmücke en Schneider hebben het grote geld allang geroken, de crime-passionnel uitgesloten en het is nog maar een kwestie van tijd en geluk voordat zij het net zullen sluiten. Een aardige aflevering over bedrijsfgeheimen, commercie en vooral het gebrek aan ethiek. Het scenario is van Axel Götz. Het camerawerk is van Wolfram Beyer. Aflevering 183.

Imken, Anna und Maria, oder Besuch in der Zone

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Gunther Scholz. Met o.a. Magdalena Ritter, Gila von Weitershausen, Ruth Glöss, Klaus Manchen en Manfred Zetzsché.

De drie vrouwen uit de titel behoren elk tot een verschillende generatie en hebben te maken met de overschakeling van een metaalverwerkingsbedrijf in de voormalige DDR bij de overgang naar de vrije markteconomie. Ritter is Imken, een bedrijfsadviseuse uit Hamburg die naar Graifenhain in het Ertsgebergte trekt om er te helpen bij de privatisering. Von Weitershausen (Anna) is een politica die met de burgemeester over de stadsontwikkeling onderhandelt en de zeventig-jarige Glöss wil ter plekke ook helpen. Actie zit er nauwelijks in, er wordt wel aardig gebakkeleid tussen Ossis en Wessis, fatsoenlijke lieden maar ook zogeheten profiteurs van de Duitse hereniging na 1990, herenigingscriminelen, en Stasi-slachtoffers. Geschreven door Dieter Meichsner, een van de succesrijkste televisieschrijvers, die geen blad voor de mond neemt en zowel de DDR als het westen beschuldigt van dilettantisme, onwetenheid en slordigheden. Camerawerk van Roland Dressel. Wordt op tv meestal uitgezonden in drie delen.

Goldstaub

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Ottokar Runze. Met o.a. Corinna Harfouch, Götz Schubert, Dietrich Körner, Gudrun Landgrebe en Petra Kelling.

Harfouch komt erachter dat haar vader naast manager van een lithografeerinrichting ook een hoge officier van de geheime staatspolitie is, de Stasi. Daarop stort zij zich in het huwelijk, haar man vlucht naar het Westen - zij durft niet; ze hoort nooit meer wat van hem. Ze houdt zich in leven met een eenvoudig baantje als serveerster, maar ontdekt algauw dat ze door haar vaders invloed niks te kort komt. Als de Berlijnse muur geopend wordt, ontmoet ze Schubert. Ze is erg onder de indruk van hem maar weet niet dat hij een ex-alcohol verslaafde is en als programmeur, die tegen de veertig loopt te oud is om nog aan de bak te komen. Als ze na de hereniging haar vader bezoekt, geeft hij haar tachtigduizend (echte) Westmarken en valse getuigschriften, waardoor zij en Schubert een goede baan bij de Treuhand krijgen. Schubert raakt verwikkeld in een net van intrige van collega-vamp Landgrebe, raakt weer aan de drank en wordt ontslagen. De inmiddels gedesillusioneerde Harfouch biecht haar chef alles op, die haar niet ontslaat, want hij is zeer tevreden over haar. Onderhoudende film met goede sfeer die een aardig beeld schept van wat er tijdens de Duitse hereniging o.a. is voorgevallen. Scenario van Richard Hey. Camerawerk van Michael Epp.

Stilles Land

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Thorsten Merten, Jeanette Arndt, Kurt Böwe, Petra Kelling en Horst Westphal.

De jonge regisseur Kai (Merten) krijgt in de herfst van 1989 de opdracht [KL]Wachten op Godot[KLE] van Becket te ensceneren in een provincietheatertje in de DDR. Door de politieke spanningen komt niet alleen het project in gevaar, maar begint ook zijn relatie met regie-assistente Claudia (Arndt) te wankelen. Vrij vlotte, tragi-komische debuutfilm van Dresen met spottend- weemoedige accenten. Het scenario is van Laila Stieler en de regisseur. Het camerawerk is van Andreas Höfer.

Ein Mord danach

1992 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1992. Mysterie van Wolfgang Storch. Met o.a. Roland Schäfer, Eleonore Weisgerber, Peter Mati[KA1]c, Kirsten Block en Florian Martens.

Nadat de oorbel van een vermoorde jonge vrouw, wiens lijk in een bos werd aangetroffen, in een huurauto is gevonden, meent commissaris Mati[KA1]c met een routine geval van lustmoord te doen te hebben. De zaak begrenst zich tot een viertal verdachten, maar deze wie-is-de-dader wordt toch nog gecompliceerd als de politie Schäfers naam aan de pers laat uitlekken. Peter Hemmer schreef het scenario voor dit geïjkte werkje en Michael Steinke verzorgde de fotografie.

Unser Haus

1991 | Drama

Duitsland 1991. Drama van Hartmut Griesmayr. Met o.a. Hans-Peter Korff, Ursela Monn, Jan Mrachacz, Ruth Hausmeister en Peter Reusse.

Een schrijnend melodrama, dat een typisch produkt is van de Duitse hereniging: twee families, 'Wesies' en 'Osies' claimen hetzelfde huis in de voormalige DDR. De een omdat zijn vader het eigenhandig gebouwd had, maar als ex-nazi na de oorlog in gevangenschap gestorven is, waarna hij het met zijn moeder in 1955 heeft moeten verlaten en de ander een voormalig overlevende van een strafbataljon, die het door de oorlog zwaar gehavende huis mocht kopen en eigenhandig heeft opgeknapt en het met zijn gezin en een volgende generatie bewoont. Het juridische conflict, misbruik maken van een situatie vs te goeder trouw, wordt opgelost door een belangenvereniging van beide partijen te stichten en zo middels een schikking een goede afloop te garanderen. Deze film, geproduceerd door ZDF kwam tot stand met medewerkers van de voormalige DDR-filmfabriek DEFA. Typisch Duits en sentimenteel maar toch

Weiße Wolke Carolin

1985 | Familiefilm

DDDE 1985. Familiefilm van Rolf Losansky. Met o.a. Andreas Roll, Constanze Berndt, Ute Schorn, Miroslav Machacek en Helga Göring.

De elf-jarige Hannes (Roll) is smoorverliefd op Caroline (Berndt). De opgewekte Hannes heeft er problemen mee: wat is dat, verliefd worden? Is dit de echte liefde waarover zijn vader hem vertelde? Maar Caroline is goed bevriend met Benno (Raschke). Gelukkig is er een oude geschiedenis, verteld door Benno`s opa (Machacek), die Hannes de gelegenheid biedt zijn geliefde te veroveren. Een prettige film over kalverliefde van Losansky, die naam maakte met talloze werken voor het jonge volkje, waarvan er velen bekroond werden. Naar het gelijknamige kinderboek van Klaus Meyer, die samen met de regisseur het scenario schreef. Camerawerk van Helmut Grewald.

Polizeiruf 110: Traum des Vergessens

1985 | Misdaad

DDDE 1985. Misdaad van Hans-Werner Honert. Met o.a. Jürgen Frohriep, Petra Kelling, Wolf-Dieter Lingks, Katja Rank en Werner Godemann.

De zes-jarige Anette Werner (Rank) wordt in het ziekenhuis opgenomen; ze lijdt aan een shock. Het verplegend personeel waarschuwt Dr. Rohrbach (Godemann) dat de behandeling van het pati[KA3]entje problemen oplevert. Ongerust overlegt hij met zijn collega Dr. Krumm (Dehler), die eveneens voor een raadsel staat. Krumm praat erover met zijn vrouw Sabine (Koch) en die meent dat ze er politiewerk van moeten maken. Dat komt goed uit, want Oberleutnant H[KA3]ubner (Frohriep) heeft op dat moment geen grote misdaden te bestrijden. H[KA3]ubner weet niet wat de kijker allang weet: het botert niet tussen de ouders van Anette; haar vader Dr. Hartmut Werner (Lingks) wil gaan scheiden van haar moeder Christiane (Kelling), en behalve een hartig woordje, valt er weleens een rake klap. Hübner ruikt onraad en gaat op zijn bekende wijze op onderzoek uit door iedereen te ondervragen, desnoods bars toe te spreken. Uiteraard zijn er strafbare feiten gepleegd in deze tragische geschiedenis van het ongelukkige huwelijk van de Werners en bijgevolg werd de kleine Anette het kind van de rekening. Sprak de kijkers indertijd zeer aan, waarschijnlijk vanwege de aha-erlebnis en niet omdat vadertje Honecker zo nodig moest opvoeden. Het scenario is van Lutz Schöne. Aflevering 95.

Polizeiruf 110: Der Zersprungene Spiegel

1985 | Misdaad, Thriller

DDDE 1985. Misdaad van Hans-Wener Honert en Hans-Werner Honert. Met o.a. Peter Borgelt, Lutz Riemann, Walter Nickel, Fred Delmare en Ingrid Rentsch.

Paul Karuschke (Delmare) is een gezagsgetrouwe modelburger van het soort dat door vadertje Honecker als ideaal werd gezien. Ondanks zijn huwelijksdag gaat Paul `s avonds als portier zijn plicht vervullen in het instituut, waar hij werkt. Zijn vrouw Anne (Rentsch) en zijn tweelingbroer Otto (wederom Delmare) krijgen de schrik van hun leven als de politie hen vertelt, dat Paul zwaar gewond is, omdat hij een inbraak wilde verijdelen. Oberleutnant Claus (Nickel) en Oberleutnant Zimmermann (Riemann) gaan onder leiding van Hauptmann Fuchs (Borgelt) een onderzoek instellen naar de toedracht van de zaak en stuiten op een hoop ongerijmdheden. Zou er een insider aan het werk zijn geweest, die de inbrekers heeft getipt? Bij Hauptmann Fuchs komt altijd de onderste steen boven, maar de DDR-burger geloofde het wel, want slechts iets meer dan de helft van hen schakelde zijn tv-toestel aan, tenminste als we de officiële cijfers mogen geloven. Net zoals bij de beroemde vijfjaren-plannen deugde er geen snars van deze kijkcijfers. Het scenario is van regisseur Honert. Aflevering 101.

Polizeiruf 110: Schranken

1982 | Misdaad

DDDE 1982. Misdaad van Richard Engel. Met o.a. Peter Borgelt, Holger Mahlich, Petra Kelling, Günter Junghans en Wolfgang Winkler.

Renate M[KA3]uller (Kelling) meldt de diefstal van haar dienstwagen. Korte tijd later wordt de auto teruggevonden en de vermoedelijke dader is omgekomen bij een verkeersongeval. Hij was nog geen twee weken ervoor uit de gevangenis ontslagen. Hauptmann Fuchs (Borgelt) en zijn streberige assistent Leutnant Berger (Mahlich) gaan Hans M[KA3]uller (Junghans), Renate, Peter Br[KA3]uck (Winkler) en Frau Br[KA3]uck (Grandke) eens nader aan de tand voelen. Ze schieten niet veel op totdat Hans-Werner Honert in zijn scenario een wit konijn uit de hoge hoed tovert. Aflevering 77. Stereo.

Schach von Wuthenow

1976 | Historische film, Romantiek

DDDE/Duitsland 1976. Historische film van Richard Engel en Christian Collin. Met o.a. Beate Tyszkevicz, Marga Legal, Michael Gwisdek, Matthias Molter en Petra Kelling.

Ritmeester Von Schach redt zijn militaire carrière door te trouwen met de zwangere Victoire, maar hij verliest zijn zelfrespect en pleegt zelfmoord. Een vage, weinig diepgravende film. Tegen de achtergrond van het Berlijn van 1806 maken stereotiepen duidelijk welke problemen het maken van keuzes kan opleveren. Naar een boek van Theodor Fontane, door de regisseur en Christian Collin tot scenario bewerkt.

Der geteilte Himmel

1964 | Drama

Duitsland/DDDE 1964. Drama van Konrad Wolf. Met o.a. Renate Blume, Eberhard Esche, Hans Hardt-Hardtloff, Hilmar Thate en Martin Flörchinger.

Esche is een `laffe` DDR-chemicus, die naar West-Berlijn vlucht maar zijn vaderlandslievende geliefde Blume gaat niet mee. De DEFA-kijk - goed gemaakt (daar niet van) naar het gelijknamige boek Christa Wolf - op de steeds groter wordende innerlijke drang van de burgers om te willen vluchten nadat Honnecker en Chroestsjov drie jaar ervoor de deur dicht hadden gedaan door de Muur neer te zetten. Hoewel de film in een vlaag van liberale verstandsverbijstering van het regime gemaakt mocht worden en kon uitkomen, kreeg dit tamelijk tamme product in toenemende mate kritiek van de partijgenoten. De titel is raak. Het scenario is van Christa en Gerhard Wolf, Konrad Wolf, Willi Brückner en Kurt Barthel. Het camerawerk is van Werner Bergmann.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Petra Kelling op televisie komt.

Reageer