Rita Maiden: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Dr. Jekyll et les femmes

1981 | Horror, Mysterie

Frankrijk​/​​Duitsland 1981. Horror van Walerian Borowczyk en Walérian Borowczyk. Met o.a. Udo Kier, Marina Pierro, Patrick Magee, Gisèle Préville en Howard Vernon.

Het verlovingsfeestje van Dr. Jekyll met Fanny Osbourne wordt verstoord door enkele geheimzinnige moorden in de omgeving van en vervolgens binnen de woning. Fanny ontdekt in Jekylls laboratorium diens geheim, maar zal hem uit liefde volgen in zijn definitieve transformatie. De neergaande lijn van Borowczyks films bereikt een absoluut dieptepunt met deze smakeloze en spanningsloze bewerking van Stevensons befaamde verhaal. Zelfs de vroegere esthetiek in aankleding en fotografie is verdwenen. De titelrol van Kier is na Morrissey's DRACULA en FRANKENSTEIN een herhalingsoefening, maar de film om hem heen werkt niet eens als parodie. Ook bekend als THE STRANGE CASE OF DR. JEKYLL AND LADY OSBOURNE, DR. JEKYLL AND HIS WIVES, DR. JEKYLL AND MISS OSBOURNE en BLOOD OF DR. JEKYLL.

Mama cumple cien años

1979 | Komedie

Spanje 1979. Komedie van Carlos Saura. Met o.a. Geraldine Chaplin, Amparo Munoz, Fernando Fernán Gómez, Norman Brinsky en Jose Vivo.

De honderdste verjaardag van moeder brengt de gezinsleden uit Saura's ANA Y LOS LOBOS bijeen, die in de dagen vóór het feest in het ouderlijk huis hun weinig verheffende ware gezicht laten zien en van wie sommigen zelfs moeders dood beramen, zonder dat dit de uiteindelijke pret zal drukken. In eerdere serieuze films hanteerde Saura al zwarte humor en harde satire, maar in een regelrechte komedie blijken zijn grappen weinig aanstekelijk of te typisch Spaans om internationaal werkzaam te zijn. De voornaamste verdienste is dat hij ondanks de verwerpelijke of gefrustreerde personages de innigheid van hun familieband treffend en overtuigend weet te maken.

Dora et la lanterne magique

1977 | Fantasy

Frankrijk 1977. Fantasy van Pascal Kané. Met o.a. Nathalie Manet, Valérie Mairesse, Gérard Boucaron, Rita Maiden en Serge Coursan.

Een bevreemdende film naar een scenario van Raul Ruiz met Manet als een meisje dat allerlei bizarre avonturen beleeft. Kan[KA1]e goochelt met verschillende stijlen, werkt met oude filmfragmenten (waarin we o.a. Douglas Fairbanks en Rudolph Valentino zien), parodiëert en is dan weer ernstig. Het resultaat balanceert tussen irritant en fascinerend, maar is als experimenteel sprookje voor volwassenen hoe dan ook niet oninteressant.

La clinique

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Claude Pierson en Andrée Marchand. Met o.a. Jacques Couderc, Robert Leray, Rita Maiden, Sylvia Bourdon en René-Jean Gaucher.

De handelingen vinden voornamelijk plaats in een kliniek vol gediplomeerde verpleegsters die een aantal patiënten van hun seksuele problemen moeten genezen. Hierbij doen zich diverse verwikkelingen voor en wordt er voortdurend stuivertje gewisseld. Dit krankzinnige verhaal lijkt tenminste een soort scenario te hebben en Pierson is een van de weinige filmmakers in dit genre die af en toe een leuke vondst heeft. Ook bekend als LES GOULUES.

La Vie, l'amour, la mort

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Amidou, Caroline Cellier, Janine Magnan, Marcel Bozzuffi en Sylvia Saurel.

Een man, die als huisvader en in zijn relatie met zijn minnares een bevredigend seksueel leven leidt, is niettemin de moordenaar van een reeks prostituées, die hij uit razernij over zijn impotentie heeft gedood. Hij wordt na een rechtszaak ter dood veroordeeld. De op authentieke moordzaken geïnspireerde film is een pleidooi tegen de doodstraf. Hij heeft een ongewone aanpak, door éérst medelijden op te wekken met de hoofdpersoon in zijn juridische val en pas tegen het eind zijn misdaden te onthullen. Het intrigerende, broeierige spel van Amidou mikt evenmin op louter medelijden, maar de mystificatie van Lelouch - door de verhoorscènes op de geluidsband te vervangen door muziek - is soms onnodig irritant. Gastrollen van Annie Girardot en Robert Hossein.

Playtime

1967 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Georges Montant, Barbara Dennek, Billy Kearns, Jacques Tati en Reinhard Kolldehoff.

In dit meesterwerk binnen zijn bescheiden oeuvre (hij maakte vijf bioscoopfilms) belicht Jacques Tati (1909-1982) met grote vrolijkheid de keerzijde van moderne technologie. Zijn vaste personage Monsieur Hulot (hoedje, pijp, iets te korte broek) raakt verstrikt in het Parijs van de jaren zestig, waar grootse glimmende gebouwen, drukte en nieuwe snufjes het leven ingewikkeld en anoniem maken. Prachtige beeldgrappen werden met immense nauwkeurigheid van de meester in scène gezet en blíjven leuk. De productie, die jaren duurde en waarvoor Tati een stukje stad ('Tativille') nabouwde, betekende het faillissement van de regisseur toen de film flopte. Inmiddels staat Playtime steevast op menig klassiekerslijstje.

Made in U.S.A.

1967 | Misdaad, Experimenteel, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1967. Misdaad van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Jean-Pierre Léaud, Jean-Claude Bouillon, Yves Afonso en László Szabó.

De geliefde van een vermoorde journalist stelt een onderzoek in en ontdekt een vertakt politiek komplot, waarbij haar wraakoefening ook degenen treft die verliefd op haar zijn geworden. Na het onvoorzien niet doorgaan van een ander project nam Godard een romannetje van Richard Stark als uitgangspunt voor deze ge[KA3]improviseerde film vol politieke schimpscheuten, burleske humor en cinefiele citaten (alle gangsters hebben namen van Amerikaanse film noir-regisseurs en -acteurs). Deze film is volstrekt verwarrend en, ondanks de vele pretenties van het tegendeel, allesbehalve diepzinnig, maar wel voortdurend verrassend en in abrupte tragische momenten aangrijpend. Het gebruik van primaire kleuren kreeg veel navolging.

Une Femme mariée

1964 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1964. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Philippe Leroy, Bernard Noël, Roger Leenhardt, Rita Maiden en Christophe Bourseiller.

Redactrice van damesblad kan niet kiezen tussen echtgenoot, een vliegenier, en minnaar, een acteur, en weet niet van wie ze zwanger is. Godard noemde dit 'fragmenten van een film', een even vaak boeiende als irriterende vormgeving rond vrouw die zich door media en reclame niet anders kan zien dan seksobject. Reeks van uitvoerige liefdesscènes in gestileerde detailopnamen werkt bewust anti-erotisch.

L' Amour avec des si...

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Claude Lelouch. Met o.a. Guy Mairesse, Janine Magnan, Richard Saint-Bris, Jean Franval en Rita Maiden.

Door radio van automobilist klinkt bericht van psychopatische vrouwenmoordenaar die uit gevangenis is ontsnapt en auto heeft gestolen. Automobilist neemt aantrekkelijke liftster mee. Vroege low budget-film van Lelouch is gebaseerd op suggestie dat degeen over wie ze horen dezelfde is als degeen die we zien. Mager idee laat ruimte voor zowel imponerende als irriterende camera-virtuositeit.