Lee Kang-sheng

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Lee Kang-sheng is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 19 films gevonden.

Stray Dogs

2013 | Drama

Taiwan/Frankrijk 2013. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Lee Yi Cheng, Chen Shiang-chyi en Lee Yi Chieh.

Alleenstaande vader van twee (gespeeld door Tsai-muze Lee Kang-sheng) probeert wanhopig overeind te blijven in de stadsjungle van Taipei. Terwijl hij een paar centen verdient als levende reclamezuil, zwerven zijn kinderen door de supermarkt, waar ze zich tegoed doen aan de aangeboden proefmaaltijden. Door Tsai, de Taiwanese grootmeester van de slow cinema, aangekondigd als zijn laatste film. Het zou een waardig slotakkoord zijn, want niet alleen is elk shot prachtig, Tsai overtreft zichzelf in lange, zwijgzame takes. Die desondanks (of juist daarom) blijven boeien.

Visage

2009 | Drama

Frankrijk/Taiwan/België/Nederland 2009. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Jean-Pierre Léaud, Laetitia Casta, Fanny Ardant en Lu Yi-Ching.

Meester-cineast Tsai stelt teleur met dit op uitnodiging van het Parijse Louvre gemaakte drama. Museumfilm of niet, ergens tussen de verdwaalde edelherten, talloze acteurscameo's, musicalnummers en onopzettelijke zelfparodieën gaat het Bijbelse verhaal van Herodes en Salomé schuil - met Tsais vaste hoofdrolspeler Lee Kang-sheng als de Taiwanese regisseur die het in Frankrijk verfilmen wil. Het ziet er allemaal prachtig uit, en sommige scènes zouden als video-installatie in een museum inderdaad niet misstaan. Maar als speelfilm is Visage zware kost.

Help me Eros

2007 | Drama

Taiwan 2007. Drama van Lee Kang-sheng.

De opvolger van The Missing, op het IFFR bekroond met een Tiger Award, schetst een somber beeld van hedendaags Taiwan, via een 28-jarige handelaar in aandelen die in korte tijd al zijn bezit is verloren. De seks in de film neigt naar exploitatie.

I Don't Want To Sleep Alone

2006 | Drama

Taiwan/Frankrijk/Oostenrijk 2006. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi en Norman Atun.

In een zuivere, puur cinematografische stijl verbindt Tsai Ming-liang in zijn film I Don't Want to Sleep Alone de levens van een dakloze man, een stel gastarbeiders en een man in coma. Rondom deze personen ontspinnen zich verbanden en relaties, die grotendeels op de achtergrond blijven. Zo onstaat een schimmige wereld vol mensen zonder verleden en toekomst. Maar ook te midden van deze misère steekt de liefde de kop op. Een onvervalste, fraaie Tsai-film, vol wonderschone liedjes, onvervulde verlangens en zompige locaties.

The Wayward Cloud

2005 | Drama, Musical, Romantiek

Taiwan/Frankrijk 2005. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi en Yang Kuei-mei.

Tsai Ming-liangs vaste acteur Lee Kang-sheng - de horlogeverkoper uit What Time Is It There - speelt een porno-acteur. In een wereld waarin een gebrek is aan water verkoopt hij zijn lichaam voor geld. Dan wordt hij verliefd op een meisje, en moet hij de grens zien te bepalen tussen seks en liefde. The Wayward Cloud heeft afgezien van ogenschijnlijk vrolijke muzikale nummers en continu speels gebruik van watermeloenen een deprimerende toon. Troost is ver te zoeken. In de pornografische climax die Tsai aan de film geeft, komt alle frustratie uiteindelijk tot uiting. Even pijnlijke als indrukwekkende film werd bekroond met een Zilveren Beer.

Bu jian

2003 | Drama

Taiwan 2003. Drama van Lee Kang-sheng. Met o.a. Miao Tien, Chang Chea en Lu Yi-Ching.

Nadat ze even naar het toilet is gegaan kan een grootmoeder in de Taiwanese hoofdstad haar kleinkind niet vinden. Ze raakt steeds meer in paniek, vraagt zelfs de geest van haar overleden man om raad, maar kan het driejarige jongetje niet vinden. Tegelijk ontdekt een aan games verslaafde puber dat zijn dementerende opa verdwenen is. De deprimerende omgeving neemt gaandeweg een steeds surreëlere vorm aan. Dit debuut van de door Tsai Ming-liang opgeleide regisseur Lee won op het Rotterdamse filmfestival van 2004 onder andere een Tiger award.

What Time is it There?

2001 | Komedie, Drama

Taiwan/Frankrijk 2001. Komedie van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lu Yi-Ching, Cecilia Yip, Chen Chao-jung, Tsai Guei en Arthur Nauzyciel.

Eenzame horlogeverkoper verlangt zo naar Parijs dat hij alle klokken in Taipei op de Parijse tijd zet. Melancholieke film over eenzaamheid, gebrekkige communicatie en grote stads-ellende.

The Hole

1998 | Drama, Experimenteel

Taiwan 1998. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Kuei-Mei Yang, Tien Miao, Hsiang-Chu Lin, Lin Kun-huei en Lu Li-chin.

VV.

Wo de shenjingbing

1997 |

Taiwan 1997. Wang Siu-Di. Met o.a. Jeffrey Xu, Lee Kang-sheng, Hsih Li-jing en Hsu Hsiao-ming.

VV.

Mei-li zai changge

1997 |

Taiwan 1997. Lee Kang-sheng. Met o.a. Ah Pi Po, Lin Li-hsui, Tsai Chin-Hsin, Tseng Tsing en Rene Liu.

VV.

He Liu

1997 | Experimenteel

Taiwan 1997. Experimenteel van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kan-sheng, Miao Tien, Lu Hsiao-ling, Chen Chao-jung en Chen Shiang-chyi.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Taiping Tienkuo

1996 | Drama

Taiwan 1996. Drama van Wu Nien-Jen. Met o.a. Hou Hsiao-hsien, Chiang Shu-Na en Lee Kang-sheng.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Chuen hua mon lu

1996 | Drama

Taiwan 1996. Drama van Lee Kang-sheng.

Drie personages in een appartement in Taipei, de hoofdstad van Taiwan. Je krijgt de indruk dat het vreemden voor elkaar zijn, het gaat om vader (Tien), moeder (Hsiao-ling) en hun zoon Lee Xiao-kang (Kan-sheng). Moeder bedient de lift, terwijl vader met pensioen is en een sauna bezoekt, waarvan het merendeel der klanten homo is. De zoon verdoet zijn tijd door doelloos rond te rijden op zijn brommer. Het zouden wel zombies kunnen zijn. Even lijkt het erop dat de omstandigheden hen weer tot leven wekken, maar dat is slechts schijn. Ming-Liang geeft een zeer pessimistisch beeld van het leven in de grote stad. Zijn universum is te gekunsteld en het staat stijf van de symboliek, net zoals de personages die geen enkel contact met elkaar hebben. De film is supertraag en op bepaalde momenten voor een westerse kijker niet te harden, omdat het zo verschrikkelijk saai is. Bovendien is het niet eenvoudig om je in te leven in deze wereldvreemde lieden. Ming-Liang, Yang Pi-ying en Tsai Yi-chun schreven het scenario. Voor de fotografie is Liao Peng-jung verantwoordelijk. Dolby Stereo.

Redai yu

1995 | Familiefilm, Komedie

Taiwan 1995. Familiefilm van Chen Yu-Hsun en Chen Yu-hsun. Met o.a. Wen Yin, Lien Pi-Tong, Lin Chen-Sheng, Shi Ching-Luen en Lin Chia-Hong.

Zhi-Qiang (Wen Yin) is een dromerige jongen, die liever lanterfantert dan zijn schoolwerk doet. Hij wordt door zijn ouders en klasseleraar achterna gezeten om zich klaar te maken voor het eindexamen, maar hun gepush helpt niet veel. Door een toeval is Zhi-Qiang getuige van de kidnapping van Dao-Nan (Lien Pi-Tong) door twee schurken; hij volgt ze en wordt daarbij ook zelf in de kraag gevat.

Vive l'amour

1994 | Drama, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Taiwan/China/Thailand 1994. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Yang Kuei-mei, Chen Chao-jung, Kim Ho-jung, Lee Kang-sheng en Yang Kuei-mei.

Deze film is meer een beeldenreeks dan een drama; meer dan de helft is zonder dialoog. Hsiao-Kang (Lee Kang-Sheng) speelt een jonge verkoper van nissen voor de urnen met het as van de overledenen. Hij is enigszins gestoord, dringt een leegstaand appartement binnen dat toebehoort aan de eeuwig telefonerende, hardwerkende makelaarster May Lin (Yang Kuei-mei), een vrouw van middelbare leeftijd.

Hsimeng jensheng

1993 | Biografie

Taiwan 1993. Biografie van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Cheng Kuei-chung, Lin Chung, Cho Ju-wei, Tsai Chen-nan en Yang Li-Yin.

Een brok van veertig jaar uit een leven in Taiwan van de beroemde marionettenspeler Li Tien-Lu die als 85-jarige commentaar in de camera geeft, over zijn bewogen carrière. Hij wordt in 1909 geboren in een gezin dat de Chinese tradite hoog houdt. Nadat zijn moeder gestorven is, trouwt zijn vader met een ex-hoer; Li leert het vak van poppenspeler. Met een eigen gezelschap toert hij door het land maar onder de Japanse bezetting is dat verboden: hij wordt zelfs verplicht propaganda voor de vijand te maken. Tegen het einde van WO II vlucht hij naar het platteland waar zijn familie door malaria getroffen wordt. Trage, maar indrukwekkende biografie, onconventioneel, met intimistische scènes, afgewisseld met prachtige landschappen en fragmenten uit het poppentheater. Scenario van Wu Nien-Jen en Chu Tien-Wen. Camerawerk van Lee Pin-Bing. Meesterlijke cinema.

Ch'ing shaonien na cha

1993 | Drama, Familiefilm, Experimenteel

Taiwan/Hongkong SAR van China 1993. Drama van Tsai Ming-liang. Met o.a. Lee Kang-sheng, Chen Chao-jun, Jen Chang-bin, Wang Yü-wen en Miao Tien.

Zwaar gepushed door zijn ouders studeert Hsiao Kang (Lee Kang- sheng) met een zekere tegenzin aan de universiteit. Zijn vader is taxichauffeur; ooit was zijn taxi door een criminele macho-biker zwaar beschadigd. Hsiao Kang is niet gelukkig en door een toeval maakt hij kennis met de ruige motorrijder, die Ah-tzu (Chen Chao- jun) heet.

Monkey Kung Fu

1978 | Actiefilm, Komedie

Hongkong SAR van China 1978. Actiefilm van Lo Ma en Lo Mar. Met o.a. Cheng Hsiao-Tung, Kuan Tung, Shen Lao, Hsiao-Tung en Hou Chao-Sheng.

Cheng Hsaio-Tung zit in de gevangenis wegens doodslag. Hij deelt zijn cel met een blinde kungfu-grootmeester, die hem de kunst bijbrengt en hem vlak voor diens terechtstelling de helft van een medaillon geeft, die de weg wijst naar een bergplaats van een oud manuscript waarin geheimen van de Monkey Fist/kung fu- stijl staan opgetekend. Chen Hsaio-Tung breekt uit met andere gevangenen en vindt uiteindelijk de 'schat'. De film borduurt voort op Chen Kuan-Tais succesvolle rolprent THE IRON MONKEY uit 1977. Een sterke actiefilm, verknoeid door nadrukkelijke grapjasserij. Lo Ma regisseerde onder het pseudoniem John P. Lomar.

Tropical fish

1955 |

1955. Chen Yu-hsun. Met o.a. Lee Kang-sheng, Lien Pi-tong en Wen Yin.

Cheng Hsaio-Tung zit in de gevangenis wegens doodslag. Hij deelt zijn cel met een blinde kungfu-grootmeester, die hem de kunst bijbrengt en hem vlak voor diens terechtstelling de helft van een medaillon geeft, die de weg wijst naar een bergplaats van een oud manuscript waarin geheimen van de Monkey Fist/kung fu- stijl staan opgetekend. Chen Hsaio-Tung breekt uit met andere gevangenen en vindt uiteindelijk de 'schat'. De film borduurt voort op Chen Kuan-Tais succesvolle rolprent THE IRON MONKEY uit 1977. Een sterke actiefilm, verknoeid door nadrukkelijke grapjasserij. Lo Ma regisseerde onder het pseudoniem John P. Lomar.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Lee Kang-sheng op televisie komt.

Reageer