Pavel Landovský

1936 Acteur

Pavel Landovský (1936) is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Únos domu

2002 | Familiefilm, Avonturenfilm

Tsjechië 2002. Familiefilm van Ivan Pokorný en Ivan Pokorny. Met o.a. Vojtech Knotek, Barbora Hrzánová, Hana Maciuchová, Radek Holub en Marek Vasut.

De dertien-jarige Libor (Knotek), die zijn ouders verloren heeft door een verkeersongeluk, woont bij zijn rijke oom (Vasut) en tante (Maciuchová), die hem geen liefde geven. Als hij door onverlaten wordt gekidnapt, ontsnapt hij en belandt hij door het toeval bij de onorthodoxe familie Panenka, die een warm, liefderijk gezin vormen. Ze houden Libor voor Gusta, een jongen die uit een kindertehuis is ontsnapt, en nemen hem in hun midden op alsof hij hun verloren zoon is. Nu staat Libor voor een akelig dilemma: als hij de waarheid vertelt, wordt hij misschien naar zijn oom en tante teruggestuurd en als hij het niet doet, maar ontdekt wordt, wordt hij zeker verstoten. Libor neemt een kloek besluit, want eerlijk duurt het langst. Sympathieke jeugdfilm met een eenvoudig thema geschetst tegen een onwerkelijke achtergrond. Niettemin heel onderhoudend voor jonge kijkers, die zich algauw het lot van Libor aantrekken. Het scenario is van Iva Prochazková. Het camerawerk is van Vladimír Holomek.

Cesta pustým lesem

1998 | Drama

Tsjechië 1998. Drama van Ivan Vojnár. Met o.a. Václav Koubek, Pavel Landovský, Jana Dolanská, Jíří Soukup en Eliska Sirová.

Dr. Holoubek (Koubek), een jonge tandarts, verlaat Wenen, de hoofdstad van de Hongaars-Oostenrijkse monarchie, vlak voor het uitbreken van WO I (1914-18) en strijkt neer in een nietig dorpje in Bohemen (tegenwoordig Tsjechi[KA3]e). Hij observeert als een buitenstaander de dorpelingen die zich onderscheiden met roddel, kleingeestigheid, onhebbelijkheid, hebzucht, chantage, overspel, warmte, genegenheid, eerlijkheid e.d. Hij ontmoet de oprechte Hudlerov[KA1]a (Dolansk[KA1]a), een weduwe die getekend is door het zware leven, een opstandige zoon heeft en samenleeft met postbode Kokesch (Landovsk[KA1]y) en de mooie Anna (Sirová), die alle macho's uit het dorp het hoofd op hol brengt. Kokesch laat Hudlerová zitten voor een ander en de dorpsintriges en al dat kleine leed worden overschaduwd door de gebeurtenissen van de oorlog. Vojnár's film is traag, dromerig en poëtisch. Het feit dat hij zich bekwaamd heeft in documentaires is te merken aan de precisie waarmee hij zijn onbenullige personages waarneemt en portretteert. Helaas liep het publiek voor deze in zwart-wit gedraaide film niet warm en wisten de critici er geen raad mee. Het scenario is van Ivan Arseniev en het camerawerk is van Jaromír Kačer. Geproduceerd met fondsen van de Tsjechische tv en Duitse zender ZDF.

The way through the bleak woods

1997 | Experimenteel

Tsjechië 1997. Experimenteel van Ivan Vojnár. Met o.a. Matej Hádek, Karel Pospíshil, Jiri Soukup, Jana Dolanská en Pavel Landovský.

De jonge Weense tandarts Holoubek vestigt zich in een afgelegen dorp in het Boheemse Woud om er een praktijk te beginnen. Hij maakt kennis met een geïsoleerde dorpsgemeenschap waarin de bewoners op elkaar zijn aangewezen. Holoubek woont in bij de afgetobde weduwe Hudlerová en haar rusteloze zoon Victor. Zij heeft een verhouding met de postbode Kolesh, een harteloze kerel. Holoubek leert ook de lieflijke en verleidelijke Anna kennen, van wie de dorpelingen zeggen dat zij het houdt met iedere man die maar wil, en bezoekt een oude zonderling die zich heeft teruggetrokken in een hutje aan de rand van het bos. De jonge tandarts observeert de spanningen tussen de excentrieke dorpsbewoners aanvankelijk van een afstand maar raakt meer en meer betrokken bij de ontwikkelingen in de dorpse microkosmos. THE WAY THROUGH THE BLEAK WOODS (1997) speelt zich af aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog, wanneer Bohemen deel uitmaakt van de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. Er wonen verschillende nationaliteiten waarvan de Sudetenduitsers de meerderheid vormen. Vojnár suggereert dat de verschillende etnische groepen harmonieus met elkaar omgaan. THE WAY THROUGH THE BLEAK WOODS eindigt met documentaire beelden uit de Eerste Wereldoorlog, die een einde zou maken aan de Habsburgse Monarchie. Een periode van onschuld werd hiermee definitief verleden tijd. De regisseur geeft echter ook een tijdloze schets van het plattelandsleven als een in zich gesloten wereld.

Die Ringe des Saturn (1)

1992 |

Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland 1992. Michael Kehlmann. Met o.a. Franz Morak, Dagmar Mettler, Alexander Kerst, Graziella Galvani en Wolfgang Stendar.

Na de mislukte putsch in Moskou (1991) besluit de Duitse geheime dienst, agent Morak uit Wenen, die voor de buitenwacht een antiekwinkeltje drijft, te activeren en hem poolshoogte te laten nemen van wat er over is van hun netwerk in Tsjechoslowakije, dat onder leiding stond van Cucciolla, met de schuilnaam uit de titel. Hoewel de deze tweedelige tv-film traditiegetrouw is aan de gebruikelijke spionagefilm, onderscheidt de hedendaagse invalshoek hem van inferieure collega's.

Follow me

1989 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1989. Drama van Maria Knilli. Met o.a. Pavel Landovský, Marina Vlady, Katharina Thalbach, Rudolf Wessely en Ulrich Reinthaller.

De film gaat over de lotgevallen van een Tsjechische emigrant, Pavel Navratil, die professor in de filosofie is. Door middel van buitengewone, bijna weekmakende landschapsscènes en zeer ongewone indringende beelden probeert de regiseusse de droeve stemming en de heimwee van de ongelukkige geleerde in beeld te brengen.

The Unbearable Lightness of Being

1988 | Romantisch drama, Historische film

Verenigde Staten 1988. Romantisch drama van Philip Kaufman. Met o.a. Daniel Day-Lewis, Juliette Binoche, Lena Olin, Derek de Lint en Erland Josephson.

Al drie jaar na publicatie werd Milan Kundera's boek 'De ondraaglijke lichtheid van het bestaan' door regisseur Kaufman (The Right Stuff) verfilmd. Met succes, dankzij het draaiboek van Jean-Claude Carrière en de fotografie van Ingmar Bergmans vaste cameraman Sven Nykvist. Het was geen gemakkelijke opdracht geweest: de verfilming van een boek dat weliswaar een bestseller werd, maar buitengewoon complex in elkaar zat. Een vaak ontroerende film over de essentie van de liefde en seksualiteit tegen de achtergrond van een roerige episode in de naoorlogse Tsjechische geschiedenis.

Hunderennen

1983 | Drama

Zwitserland 1983. Drama van Bernard Safarik. Met o.a. Josef Charvat, Pavel Landovský, Walo Lüönd en Sabina Rasser.

Een geslaagde, mild-ironische film over de aanpassingsproblemen van Tsjechische vluchtelingen in Zwitserland. Regisseur Safarik en scenarioschrijver Vejvoda weten waar ze het over hebben, want ze wonen sinds enige jaren respectievelijk in Zürich en Bazel. Aangenaam lichtvoetig en sociaal relevant.

Den Tüchtigen gehört die Welt

1981 | Thriller

Verenigde Staten/Oostenrijk 1981. Thriller van Peter Patzak. Met o.a. Frank Gorshin, Broderick Crawford, Ernst Konarek, Bibiane Zeller en Fred Schaffer.

Een groep Weense makelaars heeft met speculaties in onroerend goed al jaren ongestraft op grote schaal oplichtingen gepleegd en ze worden daarmee gechanteerd door een kleine zwendelaar. Ze laten een huurmoordenaar uit San Francisco overkomen, maar de opdracht wordt ogenschijnlijk door een ander uitgevoerd, hoewel de politie hem er wel van verdenkt. Deze politieke thriller over witte boorden-misdaad refereert nadrukkelijk aan THE THIRD MAN en roept daarmee nadelige vergelijkingen op. De film is niettemin dynamisch gemaakt en inhoudelijk interessant, hoewel oppervlakkig en soms verwarrend. Een goede rol van de Hollywoodse bijrol- veteraan Gorshin als de mythische buitenstaander.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pavel Landovský op televisie komt.

Reageer