Palau (1883-1966): cast.
Er zijn 28 films gevonden.

La Communale

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Lhote. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Yves Robert, Fernand Ledoux en Didier Haudepin.

Twee dorpsonderwijzers vieren hun huwelijksverjaardag met de aanschaf van een auto die meer problemen dan genoegen biedt. Een onvoorzien ongeval doet hen zelfs door de dorpsgemeenschap verstoten worden. Aardig in 1932 spelend scenario, kreeg een weinig vlotte filmvorm van tv-regisseur, die bovendien het duo Robert Dh[KA1]ery-Colette Brosset te veel hun gang laat gaan (wat er óók aan herinnert dat komisch wel en wee in LA BELLE AMÉRICAINE meer variatie bood). Wel leuke rollen van alle anderen.

Belhegor ou le Fantôme du Louvre

1965 | Mysterie

Frankrijk 1965. Mysterie van Claude. Met o.a. Juliette Gréco, René Dary, François Chaumette, Christine Delaroche en Madame Sylvie.

Tamelijk trouwe bewerking in onwezenlijke kleuren van de succesvolle politieroman van Bernède. Een doelmatige regie, goede montage en een goed script houden de toeschouwer in spanning.Een pretentieloos werk, waarin vakkundig geacteerd wordt.

Auguste

1961 | Komedie

Frankrijk 1961. Komedie van Pierre Chevalier. Met o.a. Fernand Raynaud, Valérie Lagrange, Jean Poiret, Pierre Palau en Roger Carrel.

Een impresario verzint voor een actricetje een publiciteitsstunt, waarbij ze tijdens de officiële opening van een luxe-zwembad een zelfmoordpoging door verdrinking moet doen, zodat ze gered kan worden door een aanwezige Hollywood-ster. In diens plaats duikt een simpele ambtenaar haar achterna, die zo in de pers de held van de dag wordt. Aardig gegeven van een toneelklucht zou een amusante film hebben kunnen opleveren, maar helaas blijkt de regisseur niet in staat om zelfs de simpelste scènes overzichtelijk in beeld te brengen.

Le Farceur

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Pierre Cassel, Geneviève Cluny, Georges Wilson en Anne Tonietti.

Een striptekenaar gebruikt zijn familie als model. De onderlinge liefdesbetrekkingen spelen een grote rol in hun losbandig bestaan. Een broer introduceert zijn geliefde, een keurige getrouwde vrouw, in hun kring. Zij schrikt terug van hun bizar gedrag, maar geleidelijk aan ontdooit ze. Niet alleen omdat Cassel af en toe wat danspasjes maakt, lijkt De Broca's tweede film op een musical zonder zang. De film houdt het midden tussen een traditionele screwball comedy en een poëtisch-melancholieke romance, maar de toonwisselingen worden door Aimée en Cassel mooi overbrugd.

Cyrano de Bergerac

1960 | Komedie

Frankrijk 1960. Komedie van Claude Barma. Met o.a. Daniel Sorano, Françoise Christophe, Michel Le Royer, Jean Topart en Michel Galabru.

Een van de zeldzame tv-producties uit die tijd, die veertig jaar later nog 'kan'. Dit is te danken aan de knappe enscenering die de toneelmatige aard van het geheel wat verluchtigt. Eveneens dragen de decors van Paul Pelisson, die de tijd waarin het speelt opvallend goed weergeven, en het uitmuntende spel van met name Sorano in de rol van de ridderlijke Cyrano met de lange neus, die zo verlangt naar vrouwelijk schoon, daartoe bij. In ieder geval beter dan de films die van het stuk zijn gemaakt, met uitzondering van CYRANO ET D'ARTAGNAN van Abel Gance.

Marguerite de la nuit

1955 | Drama, Fantasy

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean-François Calvé, Palau, Yves Montand, Michèle Morgan en Louisa Colpeyn.

Na een opera-avond maakt de oude dr Georges Faust kennis met de mysterieuze meneer Léon, die hem meeneemt naar de nachtclub Pigall's in Montmartre. Daar raakt Faust door danseres Marguerite liefdesblind: hij is tot alles bereid om weer jong te zijn teneinde haar hart te winnen. Ghislaine Autant-Lara's adaptatie van het fantastische verhaal van Pierre Mac Orlan (1882-1970) is een fraaie donker-romantische droom. Het verhaal werd verplaatst van de jaren twintig naar de jaren vijftig. Bijrolletje van Louisa Colpeyn, de Antwerpse moeder van meester-romancier Patrick Modiano, als Russische gravin.

L'affaire Maurizius

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Madeleine Robinson, Eleonora Rossi-Drago, Berthe Bovy, Jane Faber en Claude Sylvain.

Een officier van justitie (Vanel) herziet een zaak na twintig jaar van een veroordeelde (G[KA1]elin) die levenslang kreeg wegens de moord op zijn vrouw. De man was achter de tralies beland - zoals achteraf blijkt - op vage aanwijzingen van een wetenschapper (Holbrook); de affaire was indertijd behandeld door zijn vader, die toen officier van justitie was. Het schandaal van een onschuldig veroordeelde op grond van een valse getuigenis en het dwalen van het rechtsgang is te groot voor een volledig eerherstel van de gevangene die te lang heeft gezeten en geen zin meer heeft in het leven. Het aardige thema van de film wordt volledig gehinderd door het algehele slechte spel, hoewel Vanel zijn best doet. Naar het boek van Jakob Wasserman, bewerkt door de regisseur zelf.

Gibier de potence

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Roger Richebé. Met o.a. Arletty, Georges Marchal, Nicole Courcel, Pierre Dux en Mona Goya.

Een maatschappelijk mislukte jongeman wordt door een koppelaarster als gigolo aan oudere dames gelieerd. Krijgsgevangenschap tijdens de oorlog en verliefdheid op een jong meisje doen hem besluiten een nieuw leven te beginnen, maar zijn bazin weigert hem los te laten. Dit morsige melodrama, dat bij de première enig schandaal verwekte, wordt van larmoyantie gered door een onverwachte en goede rol van Arletty. Georges Marchal is - naar de normen van destijds - een aantrekkelijke ledepop, die echter zijn gewetensconflicten potsierlijk aandikt.

Mademoiselle de la Ferté

1949 | Avonturenfilm, Misdaad, Drama

Frankrijk 1949. Avonturenfilm van Georges Lacombe. Met o.a. Jany Holt, Françoise Christophe, Agnès Laury, Colette Régis en Jacqueline Marbaux.

Stève Passeur bewerkte de beroemde volksroman van Pierre Benoît. Gilles Lacombe geeft op vrij exacte en nauwgezette wijze de basisstructuur weer, evenals de sfeer. Erg geïnspireerd is het echter allemaal niet. De mooie beelden van de Landes zijn te danken aan Roger Arrignon.

La ferme des sept péchés

1948 | Misdaad, Biografie, Mysterie

Frankrijk 1948. Misdaad van Jean Devaivre. Met o.a. Claude Génia, Héléna Manson, Jacques Dumesnil, Pierre Renoir en Georges Grey.

Een merkwaardig - fictief - filmisch onderzoek, gewijd aan de moord op de polemist en pamflettist Paul-Louis Courrier (1772- 1825). De rechters luisteren naar de verklaringen van zijn kennissen. De grote vraag is 'wie' Courrier heeft vermoord. Wij weten vandaag de dag dat het zijn jachtopziener is geweest maar deze crime passionel, zoals het officieel heet, had ook een politieke moord kunnen zijn, gepleegd door een tussenpersoon. Interessant vanwege de opbouw en de psychologie. Scenario van de regisseur, René Méjean en Janine Grégoire. Camerawerk van Lucien Joulin.

La Danse de mort

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Marcel Cravenne. Met o.a. Eric von Stroheim, Denise Vernac, Maria Denis, Margo Lion en Marie Olivier.

Na twee films ging Cravenne definitief naar de televisie; een verlies voor de film. Deze film is de bewerking van het sombere en pessimistische drama over haat en eenzaamheid van August Strindberg. Het speelt in een van zichzelf al onheilspellende omgeving: een gestrafte op een eiland met een heftig contrast tussen het zwarte en het witte (fotografie van Robert le Febvre). Von Stroheim blijft onvergetelijk in zijn laatste grote rol op het witte doek, soms krachtig, soms verontrustend. Blijkbaar nam hij tevens deel aan zowel de bewerking van het stuk als aan de regie.

Rumeurs

1946 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1946. Komedie van Jacques Daroy. Met o.a. Jany Holt, Annette Poivre, Janine Viénot, Annie Hémery en Jacques Dumesnil.

Over Jean, een beste maar losbandige jongen, wordt in het dorp gefluisterd dat hij een jonge vrouw heeft vermoord. Op het laatst krijgt hij echt moorddadige gevoelens. Gelukkig wordt de echte schuldige ontmaskerd en Jean trouwt het jonge meisje, dat hij in zijn droom vermoordde! Het genie van William Wyler (THE CHILDREN'S HOUR is een film van William Wyler) was nodig om een dergelijk gegeven overtuigend te verfilmen, Daroy slaagt daar niet in. Daroy is niet geheel zonder verdienste, maar bij het maken van deze film was hij blijkbaar weinig geïnspireerd en hij weet de waanzin van de hoofdpersoonniet over te brengen.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

La Rose de la Mer

1946 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Roger Pigaut, Noël Roquevert, Pierre Palau en René Géhin.

Nauwkeurige verfilming van een roman van Paul Vialar La Rose de la Mer. Het verhaal speelt zich af op een boot gedurende een oversteek van de Middellandse Zee. Een beetje melodramatisch scenario maar goede mise-en-scène en geloofwaardige vertolking. Mooie plaatjes van Jean Isnard. Regie-assistent: Stellio Lorenzi.

L' Insaisissable Frédéric

1946 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1946. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Renée Saint-Cyr, Denise Grey, Jeanne Fusier-Gir, Annette Poivre en Paul Meurisse.

Een bewerking van de roman van Solange Delmont, die destijds niet-bloedige detectives afleverde. Keurig vermaak zonder pretenties waarin alles goed afloopt. Goed acteerwerk, en Carlo Rin heeft meegewerkt aan het scenario.

Impasse

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Pierre Dard. Met o.a. Marie Déa, Odette Talazac, Georges Rollin, Julien Carette en Jean d' Yd.

Een titel die een (droevige) voorspelling doet, want het is de enige film van deze regisseur. Een curiositeit omdat Dard in feite de broer is van Jean Delannoy. Voor de rest een politiefilm die het aanzien waard is, want er wordt fatsoenlijk in geacteerd. De film profiteert bovendien van een goed scenario, ondertekend door Jacques Companeez en André Tabet.

Mademoiselle X

1945 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1945. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Madeleine Sologne, André Luguet, Aimé Clarion, Madeleine Suffel en Ketti Gallian.

Een beroemde toneelschrijver vindt uiteindelijk het geluk met de jonge aan geheugenverlies lijdende vrouw, die hij voor zijn deur heeft aangetroffen. Op z'n minst valt te zeggen dat Marcel Archard zijn 'verteerbare' scenario heeft afgeraffeld. Evengoed is deze tragikomische film nog de moeite waard om bekeken te worden vanwege Sologne, het camerawerk van Christian Matras en de decors van Georges Wakhéwitch.

La Fiancée des Ténèbres

1945 | Avonturenfilm, Romantiek, Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Serge de Poligny. Met o.a. Jany Holt, Simone Valère, Line Noro, Pierre Richard-Willm en Édouard Delmont.

Het scenario - door de regisseur in samenwerking met Gaston Bonheur gemaakt - wekt de mythe van de Batharen tot leven en speelt zich af temidden van de zeer mooie natuurlijke decors van Carcassonne. Het gaat voornamelijk om fantasie; een mengeling van sprookjesachtigheid en mysterie. De verdienste van deze film schuilt in een fascinerend en ontroerend schoonschrift met beelden. Een van de weinige goede films uit Frankrijk in dit moeilijke genre. De liefdesscéne op de vestingmuur zou van Jean Anouilh zijn, alhoewel niet vermeld op de aftitelrol.

L' Affaire du Grand Hôtel

1945 | Historische film, Mysterie

Frankrijk 1945. Historische film van André Hugon. Met o.a. Mireille Bard, Jacqueline Roman, Gary Garland, Lilia Vetti en Henri Albert.

Onschuldige komedie rond een dubbele moord in het Grand Hôtel in Marseille. Een nep-detective blijft voortdurend achter de verkeerde personen aanzitten. Hij trouwt niettemin een alleraardigste bloemiste. Leuk, maar ouderwets.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.

Florence est folle

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Annie Ducaux, Marcelle Praince, Lise Florelly, Marquerite de Morlaye en André Luguet.

Na een ongeluk gaat de even mooie als koele echtgenote van Jérôme Benoît zich bezighouden met zingen en optreden tijdens koffieconcerten. Het leven van haar man, die haar impresario is geworden, verandert daardoor totaal. Dit is beslist niet een van de meest markante films van Georges Lacombe maar wel een smeuïge en levendige komedie zonder pretenties. Om de een of andere reden zijn drie personen voor het scenario aangetrokken: Jean Sacha, Jacques Companeez en Alex Joffé, en Henri Jeanson voor de dialogen.

Picpus

1943 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1943. Misdaad van Richard Pottier. Met o.a. Juliette Faber, Gabrielle Fontan, Colette Régis, Héléna Manson en Maximillienne.

Er is een moord gepleegd op nummer 162 in de Rue de Picpus. Kort daarop volgen er nog meer, waarvan de moord op Mascouvin (Tissier) een zanger, het opmerkelijkst is, maar die niets te maken lijkt te hebben met de eerste moord. Commissaris Maigret (Pr[KA1]ejean) begint een onderzoek en ontmoet de oude scheepsarts Le Cloaguen (Delmont) die de niet onaanzienlijke gift van tweeduizend Francs gekregen heeft van een rijke Amerikaanse, Sheila Dumont, die hem zeer dankbaar zou zijn. Naar het boek van Georges Simenon Signé Pipcus wat eveneens de werktitel van de film was. Een waar speurdersdrama dat dreigt te verdrinken in de keur van personages. In latere MAIGRET- verfilmingen komt de commissaris dan ook beter uit de verf, maar voor Simenon-Maigret-liefhebbers is deze misdaadfilm een absolute must, die zij onder geen beding mogen missen. Het scenario is van Jean-Paul Le Chanois en het camerawerk is van Charlie Bauer. Werd in het jaar ervoor gedraaid toen het land door de Duitsers grotendeels bezet was om in de late winter van 1943 uit te komen in de donkere zalen. Mono.

La main du diable

1943 | Horror

Frankrijk 1943. Horror van Maurice Tourneur. Met o.a. Pierre Fresnay, Josseline Gaël, Palau, Guillaume De Sax en Noël Roquevert.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

La main diable

1942 |

Frankrijk 1942. Maurice Tourneur. Met o.a. Josseline Gaël, Pierre Fresnay en Palau.

Een schilder zonder veel talent koopt als talisman een kistje met een mensenhand erin en opeens gaat het beter met zijn kunst en in de liefde, tot Satan als prijs voor zí[KA1]jn hand steeds hogere eisen aan hem komt stellen. De veteraan-regisseur weet in beeld een beklemmende sfeer te bereiken, maar Fresnay als de belaagde artiest blijft al te bedachtzaam. Geschreven door Jean-Paul Le Chanois, gefilmd door Armand Thirard. Ook bekend als CARNIVAL OF SINNERS.

Vacances payées

1938 | Komedie

Frankrijk 1938. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Frédéric Duvallès, Christiane Delyne, Suzanne Dehelly, Pierre Palau en Andrex.

De eerste soldaten met betaald verlof (1936) gaan met vakantie naar de C[KA4]ote d`Azur, waar de jeugdige werknemers verscheidene liefdesavontuurtjes met werkstertjes beleven. Tamelijk vermoeiend, zoals alle werken van Cammage (met uitzondering van CINQ SOUS DE LAVARÈDE). Hij was in zijn tijd de koning van de schuine moppen, de boulevard-cinema en de soldatenhumor.

L' Habit vert

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Elvire Popesco, André Lefaur, Victor Boucher, Jules Berry en Meg Lemonnier.

De Roemeense echtgenote van een lid van de Académie Française bedriegt haar man met een graaf uit diens kennissenkring. Als ze worden betrapt, wordt als smoes gehanteerd dat hij om voorspraak voor zijn kandidatuur voor de Académie kwam vragen. Pas als hij inderdaad lid geworden is, komt de echtgenoot achter de waarheid. Deze Franse boulevardklucht is slaafs verfilmd, met overwegend dezelfde acteurs als in het theater. Met name Popesco zet haar rol erg dik aan, maar de film krijgt met de jaren extra waarde als tijdsbeeld rond het nauwelijks verminderde snobisme van de leden van de Académie.

Tovaritch

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van Victor Trivas. Met o.a. André Lefaur, Irène de Zilahy, Marguerite Deval, Pierre Renoir en Winna Winfried.

Twee voor de revolutie gevluchte Russische aristocraten komen volkomen berooid in Parijs aan, dat wil zeggen dat ze een door de tsaar aan hen toevertrouwde grote geldsom op de bank hebben staan die ze niet willen aanspreken. Ze vinden werk als butler en kamermeisje in een gezin van parvenu's en leren in dat dienstverband de Sovjet-gezant van Buitenlandse Zaken kennen. Deze satirische boulevardkomedie van Jacques Deval zou nog jaren repertoire houden en kreeg een picturaal sfeervolle verfilming, hoewel de oorspronkelijke toneelbezetting wel erg zwaar acteert. In Hollywood opnieuw gefilmd in 1937 en in de jaren zestig bewerkt tot Broadway-musical.

Zouzou

1934 | Drama, Musical

Frankrijk 1934. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Josephine Baker, Jean Gabin, Pierre Larquey, Yvette Lebon en Illa Meery.

Zouzou is een mulatto die in hetzelfde pleeggezin is opgegroeid als een weesjongen op wie ze, eenmaal volwassen, verliefd wordt. Hij wordt ten onrechte van moord beschuldigd, maar Zouzou slaagt erin zijn onschuld te bewijzen. Om een advocaat te kunnen betalen, gaat ze in een revue optreden. Ze wordt een ster, maar de pleegbroer kiest een blanke vrouw boven haar. Deze smartlap staat een gekleurde vrouw geen liefde van een blanke man toe, maar draait wel steeds om dat hete hangijzer heen. De revuescènes met Baker zijn een curieus document, maar ze blijkt niet te kunnen acteren. Ook Gabin barst af en toe in gezang uit.