Uwe Kockisch

Acteur

Uwe Kockisch is acteur.
Er zijn 37 films gevonden.

Ein Kommissar kehrt zurück

2016 | Misdaad, Drama

Duitsland 2016. Misdaad van Matti Geschonneck. Met o.a. Uwe Kockisch, Sylvester Groth, Sophie von Kessel en Ulrike C. Tscharre.

De net gepensioneerde hoofdcommissaris Kovak keert terug naar een klein dorp bij Greifswald waar 20 jaar geleden een klein meisje op brute wijze werd vermoord. Hoewel de dader nooit werd gepakt is Kovak er vast van overtuigd wie de moordenaar is en wil hij de moord nu oplossen.

Unter der Haut

2015 | Drama

Duitsland 2015. Drama van Friedemann Fromm. Met o.a. Friedrich Mücke, Karoline Schuch en Uwe Kockisch.

Persvoorlichter van een farmaceutisch bedrijf komt erachter dat het zogenaamde wondermiddel dat in zijn bedrijf wordt gemaakt dodelijke bijwerkingen heeft.

Salto Vitale

2011 | Drama, Romantiek

Duitsland 2011. Drama van Bernd Fischerauer. Met o.a. Jutta Speidel, Uwe Kockisch en Luciano Casini.

De Duitse Manuela en haar Italiaanse man Tino zijn al jaren getrouwd en hebben inmiddels twee volwassen kinderen. Ze zijn volledig op elkaar ingespeeld en hebben als team een goeddraaiende zaak. Maar als Manuela op weg naar haar schoonvader in Italië hoort dat haar man al twee jaar een verhouding schijnt te hebben, stort haar wereld in.

Hoffnung für Kummerow

2009 | Drama, Komedie

Duitsland 2009. Drama van Jan Ruzicka. Met o.a. Henry Hübchen, Dagmar Manzel en Uwe Kockisch.

In Kummerow in de voormalige DDR hebben de inwoners sociaal en economisch weinig perspectief, maar de optimistische en onvermoeibare burgemeester van het stadje ziet nog mogelijkheden.

Ein Dorf schweigt

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Katharina Böhm, Uwe Kockisch en Inka Friedrich.

Voorjaar 1945. Johanna komt met haar kinderen als oorlogsvluchteling in een dorp in Noord-Hessen aan, waar ze met wantrouwen worden gadegeslagen. Wanneer ze toch onderdak krijgt en haar leven weer een beetje op orde lijkt te komen, krijgt ze bij een ruzie met de priester het geheim te horen, dat het hele dorp in de ban houdt.

Wenn wir uns begegnen

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Muriel Baumeister, Stephan Kampwirth en Esther Zimmering.

De ontmoetingen tussen uiteenlopende mensen op de eerstehulpafdeling van een ziekenhuis tijdens Kerstavond lijken voor alle betrokkenen een positief gevolg te hebben.

Eine Stadt wird erpresst

2006 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2006. Misdaad van Dominik Graf. Met o.a. Uwe Kockisch, Misel Maticevic, Julia Blankenburg en Hubertus Hartmann.

Weergaloze Duitse tv-krimi waarin het bestuur van Leipzig wordt geconfronteerd met een onbekende groep die dreigt het elektriciteitsnet te saboteren. De groep eist losgeld in de vorm van diamanten en weet met de buit te ontsnappen. De zoektocht naar de daders leidt naar een dorp dat in zijn voortbestaan wordt bedreigd door een bruinkoolgroeve. De bewoners vechten tegen de desastreuze ontginningspraktijken en zijn op geen enkele manier bereid om mee te werken met het politieonderzoek. Een spannende film over de eeuwige frictie tussen economie en ecologie. Vakkundig geregisseerd door Krimimeister Graf - tevens docent regie aan de prestigieuze Internationale Filmschule Köln.

Erinnere dich, wenn du kannst!

2005 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 2005. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Dieter Pfaff, Frank Giering, Uwe Kockisch, Hansa Czypionka en Ilrike Knospe.

De bij het publiek geliefde acteur Max Walden (Pfaff) speelt in Duitsland een tv-commissaris, die met succes de afschuwelijkste misdaden binnen anderhalf uur oplost. Hij is vervreemd geraakt van zijn zoon Tom (Giering), die in Ierland verblijft. Dan krijgt Max het bericht dat Tom in coma ligt in het ziekenhuis na een mislukte zelfmoordpoging. Hij is van de rotsen gesprongen nadat hij zijn vriendin vermoord zou hebben, maar hij heeft de val overleefd. Max pakt het vliegtuig en vertrekt. De plaatselijke politie willen geen bemoeienis van een vader, die niet geloven kan dat zijn zoon een moordenaar is. Max besluit op discrete wijze, volgens de draaiboeken die hij gewend is, de waarheid te achterhalen en hoopt daarmee ook weer nader tot zijn zoon te komen, hoewel die (nog) niet weet dat zijn vader zich voor hem inzet. Het scenario van Thomas Kirdorf heeft een soort dubbele bodem: een van Pfaffs grote glansrollen is de Berlijnse commissaris Sperling en nu speelt Pfaff als het ware Pfaff in een levensecht vader en zoon drama met een misdaad, maar het verhaal had wel wat sterker en origineler mogen zijn. Uiteraard doet Pfaff dat heel goed en boeit hij de kijkers zoals die dat van hem gewend zijn. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Die Nachrichten

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Matti Geschonneck. Met o.a. Jan Josef Liefers, Nina Kunzendorf, Uwe Kockisch, Dagmar Manzel en Henry Hübchen.

Bewierookte Duitse televisiefilm over Oost-Duitser Landers (Liefers) die na de Duitse hereniging carrière maakt als nieuwslezer in Hamburg. Zijn leven loopt privé en zakelijk op rolletjes totdat hij door roddeljournalisten wordt geconfronteerd met documentatie waaruit blijkt dat hij voor de geheime dienst van Oost-Duitsland werkte. Landers weet van niets maar zijn werkgever neemt geen risico en zet hem op straat. Wat volgt is een invoelbaar sterk geacteerde zoektocht naar identiteit en waarheid. Die Nachrichten (het nieuws) is gebaseerd op een deels autobiografisch boek van journalist Alexander Osang (Berlijn, 1962). Een bezienswaardig Ossi-drama, bekroond met vier gerenommeerde Duitse filmprijzen.

Kleine Schwester

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Sabine Derflinger. Met o.a. Maria Simon, Esther Zimmering, Benno Fürmann, Uwe Kockisch en Michael Gwisdek.

De van geboorte Oostenrijkse Sabine Derflinger, die eerder een aantal documentaires maakte, staat in dit televisiedrama stil bij de betekenis van 'vaderland'. Kathrin (Maria Simon), die als douanebeambte werkt, keert na jaren terug naar de regio waar ze opgroeide: nabij Dresden, tegen de grens met Tsjechië. Ze is geschokt om te zien hoe het leven van haar halfzus Romy (Esther Zimmering) en haar vriend wordt beheerst door vreemdelingenhaat, werkloosheid en neonazisme. Prima hoofdrolspeelsters in een drama dat familiebanden en politiek tegengestelde sentimenten vermengt.

Carola Stern: Doppelleben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Thomas Schadt. Met o.a. Maria Simon, Renate Krößner, Uwe Kockisch, Felix Eitner en Burghart Klaußner.

Carola Stern (Simon) heette aanvankelijk Erika Assmus en was lid van de jongerenafdeling van de BDM (Bund der Deutsche M[KA3]adel) onder de nazi`s. Ze gold als een ideaal voorbeeld zonder dat ze er zelf misschien iets aan kon doen. Toen de oorlog (1939-45) voorbij was en Duitsland verpletterd, werd ze lerares in de Russische bezettingszone, wat later Oost-Duitsland werd. Niemand wist dat ze tegelijkertijd voor de Amerikanen spioneerde. Totdat het natuurlijk op een dag w[KA1]el uitlekte, maar toen kon ze nog tijdig naar West-Berlijn vluchten. Ze kreeg er werk bij het Instituut voor Politieke Wetenschappen en kwam daarna terecht als boekenredactrice bij uitgeverij Kiepenheuer & Witsch in Keulen. Ze was een der mede-oprichtsters van de Duitse afdeling van Amnesty International en kreeg een baan als tv-journaliste bij regionale omroep WDR. In 2001 verscheen haar autobiografie [KL]Doppelleben[KLE], waarop deze goed in elkaar gezette film is gebaseerd. De kijker die ge[KA3]interesseerd is in een inside blik in de Duitse geschiedenis van de periode 1933-83 krijgt een duidelijk beeld dankzij deze boeiende film. Regisseur Schadt die zijn huiswerk goed gedaan heeft is van huis uit maker van documentaires en die ervaring heeft hem goed geholpen bij de productie van deze biopic. Zijn aanpak doet denken aan de stijl die Heinrich Breloer gebruikte voor zijn monumentale werken over (onder andere) Thomas Mann en Albert Speer. Het scenario is van Gabriela Sperl en regisseur Schadt. De oudere Stern wordt vertolkt door Krößner. Het camerawerk is van Holly Fink.

Die Datsche

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Carsten Fiebeler. Met o.a. Catherine H. Flemming, Michael Kind, Uwe Kockisch, Nils Nellessen en Alexander Hörbe.

Het huwelijkspad van Elke (Flemming) en Arnold (Kind) ging de laatste tijd niet over rozen. Elke voelt zich onderdrukt, maar ze heeft Arnold weten over te halen hun vakantiehuisje te verkopen. Om makelaar Stein (H[KA3]orbe) te ontmoeten brengen ze er de nacht door. Uitgerekend die avond worden ze overvallen door gangsters Asche (Kockisch) en Big (Nellessen), die het tweetal tegen elkaar uitspeelt zodra ze doorkrijgen dat het niet botert tussen Elke en Arnold. De joker in het spel is Stein, die verrast is als hij aan de deur komt. Het loopt niet goed voor hem af en als de schurken het in een paniek op een lopen zetten, probeert Arnold zijn huwelijk te redden. Het is echter te laat. Het thema van mensen, die in een geïsoleerd huis in het nauw worden gedreven is al zo oud als de weg naar Rome, en om deze serieuze zaken te vermengen met tragikomische gebeurtenissen is riskant. De film is dan ook niet echt geslaagd, maar wordt fatsoenlijk gespeeld en ziet er behoorlijk uit. Het scenario is van regisseur Fiebeler en Ulv Jakobsen. Het camerawerk is van Erik Krambeck.

Rotlicht - Die Stunde des Jägers

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Arndt Schwering-Sohnrey, Saskia Vester en Uwe Kockisch.

Kommissar Tom Rehberg (Zierl) en zijn vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) hebben het droomeiland Mallorca de rug toegekeerd en zijn neergestreken in de de Duitse hoofdstad Berlijn. Tom moet de moord op de bazin van Caf[KA1]e Cupido op helderen. Het slachtoffer was betrokken bij prostitutie en toevallig ook een vriendin van Anna. Tom krijgt problemen met zijn bazen die zijn kordate aanpak politiek niet correct vinden, en ook met Anna die er andere opvattingen op na houdt. Tom ontdekt dat hij in Maren Richter (Vester) een machtige tegenstandster heeft. De geroutineerde regie van Rothemund houdt het behoorlijk spannend maar de verhaalelementen in het scenario van Sönke Lars Neuwöhner, Sven Poser en Jonas Winner zijn meer dan routine. Het camerawerk is van Claus Peter Hildenbrand.

Ich bring dich Gitter

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Daniel Helfer. Met o.a. Herbert Knaup, Uwe Kockisch en Karin Giegerich.

Kommissar Tom Rehberg (Zierl) en zijn vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) hebben het droomeiland Mallorca de rug toegekeerd en zijn neergestreken in de de Duitse hoofdstad Berlijn. Tom moet de moord op de bazin van Caf[KA1]e Cupido op helderen. Het slachtoffer was betrokken bij prostitutie en toevallig ook een vriendin van Anna. Tom krijgt problemen met zijn bazen die zijn kordate aanpak politiek niet correct vinden, en ook met Anna die er andere opvattingen op na houdt. Tom ontdekt dat hij in Maren Richter (Vester) een machtige tegenstandster heeft. De geroutineerde regie van Rothemund houdt het behoorlijk spannend maar de verhaalelementen in het scenario van Sönke Lars Neuwöhner, Sven Poser en Jonas Winner zijn meer dan routine. Het camerawerk is van Claus Peter Hildenbrand.

Ich bring Dich hinter Gitter

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Daniel Helfer. Met o.a. Herbert Knaup, Karin Giegerich, Uwe Kockisch, Walfriede Schmitt en Nele Jonca.

Zoveelste film over een arts van het gerechtelijk laboratorium. In dit geval is het dokter Jakob Schaller (Knaup), die vals van start gaat. Scholiere Sina (Mellahn) is vermoord en Schaller manipuleert de lijkschouwing omdat hij bang is dat zijn dochter Rebecca (Jonca) verdacht wordt, want zij was Sina`s rivale voor de hoofdrol in het jaarlijkse toneelstuk van de school. Schaller maakt hierdoor het werk van commissaris Dorn (Kockisch) nodeloos ingewikkeld om de ware dader te pakken te krijgen. Als pilot bedoeld voor een serie, wat er niet van gekomen is. Het magere scenario is van Michael Illner. Het behoorlijke spel compenseert maar net het overbekende plot. Het camerawerk is van David Slama.

Debüt im Ersten: Die Datsche

2002 |

Duitsland 2002. Erik Krambeck. Met o.a. Uwe Kockisch, Michael Kind en Catherine H. Flemming.

Elke en Arnold verblijven voor de laatste keer in hun buitenhuis. Nu Arnold eindelijk afstand van het huis wil doen zal morgen de makelaar langskomen. Maar een overval van twee criminelen gooit roet in het eten. De benarde situatie brengt bij het echtpaar niet eerder uitgesproken conflicten naar boven

Opferlamm - Zwischen Liebe und Hass

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Bettina Kupfer, Helmut Zierl, Tobias Schenke en Julia Kristin Pittasch.

Deze trieste, maar goed geregisseerde film begint met de beelden van de zestien-jarige Philipp (Schenke) die in het tuig van een omgeslagen bootje verstrikt zit en om zijn leven vecht. Hij verdrinkt echter. Het niet al te sentimentele scenario van Detlef M[KA3]uller voert ons mee in flashbacks en stelt vast dat het slachtoffer buiten zijn schuld tussen de hamer en het aambeeld terecht kwam en het werpt tenslotte de vraag op of de omstandigheden deze fatale gebeurtenissen geen andere wending hadden kunnen geven. Aan de kijker om na deze mooi gespeelde film het antwoord te geven. Tijdens zijn overlevingsstrijd ziet Philipp zijn korte leven aan zich voorbij trekken. Toen hij zes jaar was werd zijn vader Karl (Kockisch) gearresteerd wegens moord. Hij werd tot tien jaar veroordeeld. Karl had een torenhoog krediet dat na de dood van zijn geldgever ingetrokken werd, hetgeen hem tot wanhoop dreef. Toen Karl in de gevangenis zat, liet zijn vrouw Heike (Kupfer) zich van hem scheiden en trouwde zij met Dr. Martin Gerritz (Zierl), die het krediet had ingetrokken. Gerritz bracht Karls noodlijdende kwekerij tot bloei. Philipp vergat het bestaan van zijn vader omdat hij hem nooit zag. Er werd een halfzusje geboren, Steffi (Pittasch). Als Karl uit de gevangenis komt, zoekt hij toenadering tot zijn zoon, wiens ogen open gaan, maar zijn moeder Heike wil over de ware toedracht helemaal niet praten en valt, omdat dit gemakkelijker is, liever nog een keertje in de armen van Karl. Daarop geeft Martin Karl aan wegens verkrachting. Het is dan een koud kunstje om iemand, die een strafblad heeft, te laten arresteren. Philipp moet opnieuw beleven dat zijn vader opgepakt wordt. Hij vlucht in de boot het meer op en neemt Steffi mee. Zijn handy valt in het water en later slaat het bootje om. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Null Uhr 12

2001 | Drama, Muziek, Thriller

Duitsland 2001. Drama van Bernd Michael Lade. Met o.a. Meret Becker, Mario Irrek, Dieter Landuris, Isabella Parkinson en Reiner Schöne.

Drie mannen en twee vrouwen, met totaal verschillende karakters, worden door een onverbiddelijke inspecteur als hoofdverdachten van een spectaculaire overval gehouden. Terwijl de groep wordt geobserveerd is geen van de verdachten van plan zich iets te laten aanpraten.

Julietta

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Christoph Stark. Met o.a. Lavinia Wilson, Barnaby Metschurat, Matthias Koeberlin, Sibylle Canonica en Uwe Kockisch.

De achttien-jarige Julietta (Wilson) komt uit een beschermd milieu in Stuttgart. Haar vriend Jiri (Koeberlin) studeert medicijnen in Berlijn. In de zomervakantie wil Julietta eens lekker uit de band springen en de gelegenheid daartoe is de Love Parade in de Duitse hoofdstad. Ze springt en danst met Jiri die haar drugs geeft dat het een lieve lust is. Ze verliest Jiri uit het oog en valt in de hossende menigte flauw. Ze dreigt in een fontein te verdrinken, maar ze wordt tijdig gered door Max (Metschurat), die de bewusteloze jonge vrouw meeneemt naar zijn kamer vlakbij. Max legt haar in bed en `s nachts randt hij haar aan als zij slaapt. Hij brengt haar de volgende dag naar het station, waar zij Jiri ontmoeten, die Max als Julietta`s redder beschouwt. Tussen Max en Jiri klikt het en dat is het begin van een vriendschap. Julietta die zich van de gebeurtenissen niets herinneren kan, merkt zes weken later dat haar ongesteldheid wegblijft. Tegelijkertijd ontdekt ze dat haar moeder (Canonica) een minnaar heeft. Ontredderd neemt ze de auto van haar vader (Kockisch) en gaat naar Berlijn om Jiri op te zoeken, waar ze ook Max ontmoet. Hoewel ze zich tot elkaar aangetrokken voelen, waagt geen van beiden de gevoelens te tonen totdat Max het niet langer uithoudt en bekent dat hij de vader van haar kind is. Jiri neemt het nieuws goed op, maar het komt toch tot een dramatisch einde. Het scenario van regisseur Stark en Jochen Bitzer is losjes gebaseerd op de novelle uit 1810 Die Marquise von O. van Heinrich von Kleist. Het is echter veel minder literair en eerder een soapachtig verhaal over seks, drugs en technorock. De film begint vlot met een oorverdovend soundtrack om daarna te vervallen in een zeperig melodrama en te ontsporen. Dat is jammer van de oprechte pogingen van de rolverdeling om fatsoenlijk te acteren. Hedendaagse Duitse jongeren zullen zich niet gemakkelijk kunnen identificeren met het overdreven gedrag van de hoofdpersonages. Het camerawerk is van Jochen Stäblein. Werktitel: JULIETTA UND DAS ERDBEBEN. Widescreen, Dolby Digital.

Der Tunnel

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Heino Ferch, Nicolette Krebitz, Sebastian Koch, Alexandra Maria Lara en Claudia Michelsen.

Geïnspireerd op het ware verhaal van Hasso Herschel vertelt Der Tunnel over de overgelopen Oost-Duitse topzwemmer Harry Melchior. Om zijn zuster Lotte ook uit Oost-Duitsland weg te halen begint Harry een tunnel te graven, die vanuit een oude fabriek in het westelijke deel van Berlijn onder De Muur door naar Oost-Berlijn moet leiden. Steeds meer mensen, die allen wel iemand willen 'redden' uit het oosten, raken betrokken bij het graven. Het project wordt almaar groter en onderhaviger aan verraad. Bizar genoeg, en eveneens waar gebeurd, co-financiert de Amerikaanse zender NBC de expeditie in ruil voor beeldmateriaal. Der Tunnel is begonnen als miniserie voor televisie, maar heeft zoveel weg van een Hollywoodfilm dat heruitgave in de bioscoop voor de hand lag. De gerespecteerde acteur Ferch ziet eruit als een Duitse Bruce Willis, de belichting is prachtig, de gefilmde dames zien er sensueel uit - zelfs besmeurd en in het donker - en er is genoeg intrige en actie om het tempo hoog te houden. Na Der Tunnel mocht regisseur Richter in het echte Hollywood aan de slag met The I Inside.

Rosa Roth - Tod eines Bullen

2000 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2000. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen, Gunter Schoß en Gunther Gillian.

Bij een spannende achtervolging van criminelen in een leegstaande in verval geraakte fabriek, valt smeris Kurt Pabel (Gillian) door de vloer en komt in een zeven meter lager gelegen kelder terecht en is morsdood. Rosa Roth (Berben) is belast met het routineonderzoek en merkt algauw dat Pabels collega Jenny Palenta (Eichhorn) de mond gesnoerd wordt. Hiervoor is Hans Passow (Kockisch) verantwoordelijk, een louche smeris van het BKA. Jenny was undercover bij de politie in Berlijn naar binnen geschoven en als het uitlekt, dat zij voor het BKA werkt, verkeert ze in levensgevaar, want het BKA was bezig met het oprollen van een grote misdadigersbende. Omdat het BKA altijd werkt met insiders en informanten is het niet duidelijk wie wat doet, en loopt de moordbrigade waar Rosa bij zit, hen als gewoonlijk voor de voeten. Het is evenwel Rosa die Jenny uit de modder haalt, als er op haar een aanslag wordt gepleegd. Het scenario van Klaus Poche bevat nauwelijks verrassingen en we weten voordat de film begint, dat de chique aangeklede Rosa overwint. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Donna Leon - Acqua Alta

2000 | Misdaad

Duitsland 2000. Misdaad van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Julia Jäger, Laura-Charlotte Syniawa, Patrick Diemling en Rolf Hoppe.

Onbekenden slaan in het koele, natte en herfstachtige Veneti[KA3]e de Amerikaanse archeologe Brett Lynch (Cukrowski) in elkaar. Haar goede vriendin Flavia Petrelli (Malton) vertelt aan commissario Brunetti (Kockisch) dat er een connectie is met de tentoonstelling van antieke Chinese vazen in het museum van Semanzato (B[KA3]ohlke): twee kostbare stukken zijn vervangen door vervalsingen. Semenzato is de stille vennoot van antiquair Murino (Zischler), maar geen van beiden wil openhartig met Brunetti praten. Kort erop worden ze vermoord. Brunetti ziet op de videoband, die door een bewakingscamera van het museum is gemaakt, Salvatore La Capra (Broumis), de zoon van de notabele La Capra senior (John). Salvatore is geen onbesproken blad, maar de Vice-Questore Patta (Degen) vertelt Brunetti dat Capra senior een verwoed kunstverzamelaar is. De cirkel begint zich nu aardig te sluiten, maar we zijn in het land van de spaghetti, hetgeen betekent dat niet alles zo glashelder is als het lijkt. Brunetti weet wat voor vlees hij in de kuip heeft, en laat zich niet in een doolhof voeren. Het scenario van Kathrin Richter en Ralf Hertwig naar de gelijknamige roman van Donna Leon, die achter elkaar verhalen bedenkt, is toch wel pure routine. Het camerawerk van Dragan Rogulj is sfeervol en wordt luister bijgezet door de behoorlijke spelprestaties en de adequate regie.

Gestern ist nie vorbei

1999 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1999. Thriller van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Bettina Kupfer, Kathleen Fiedler, Dieter Landuris en Saskia Vester.

Katrin (Kupfer) de ex-vrouw van rechercheur van politie Heinz Bohler (Kockisch) en haar tienerdochter Anne (Fiedler) wonen met automonteur Max Soldan (Landuris, bekend als Uli Fichte in de serie [KL]Alles au[KL29]er Mord[KLE]) in een aardig villaatje in de bossen buiten Berlijn vlak bij de Spree. Ze vormen een harmonieus gezinnetje en Anne is gek op Max. Heinz wordt op zijn verzoek overgeplaatst naar de Duitse hoofdstad, waar hij Soldan wil natrekken wegens betrokkenheid bij een overval waarbij twee miljoen mark (een miljoen Euro) werd buitgemaakt en een onschuldig meisje werd gedood. De daders zijn nooit in de kraag gevat. Sofie Kaisen (Vester), een vrouw in de middelbare leeftijd, die de chef van Heinz is, waarschuwt hem om niet op een persoonlijke wraakactie uit te zijn. Heinz benadert zijn ex met open vizier, maar Katrin vat dit toch geheel verkeerd op; haar goede verstandhouding met Max lijdt evenwel eronder en Anne wordt daarop het slachtoffer. Als Heinz meent dat hij Max niets kan maken, heeft hij zich inmiddels het odium van Katrin op de hals gehaald, maar hij heeft wel bereikt dat Katrin wantrouwig is geworden. Heinz weet niet dat Kaisen hem, Max en Katrin in de gaten heeft laten houden en als Max toch bij de overval betrokken blijkt te zijn, voelt Heinz zich door Sofie Kaisen behoorlijk verneukt. Redelijk noodlotsdrama, waarbij je het onafwendbare ongeluk ziet aankomen en je onmachtig bent om het te voorkomen. Het niet altijd even sterke scenario met zwakke oplossingen is van Detlef Müller en achter de camera stond Dragan Rogulj. Goede spelprestaties van de hoofdrollen onder de gladde regie van routiné Rothemund, die er toch te veel een door-de-weekse krimi van gemaakt heeft.

Unsere Kinder! - Verschollen im Urlaub

1998 | Komedie, Actiefilm

Duitsland 1998. Komedie van Sigi Rothemund. Met o.a. Judith Richter, Uwe Kockisch en Constanze Engelbrecht.

Katrin (Kupfer) de ex-vrouw van rechercheur van politie Heinz Bohler (Kockisch) en haar tienerdochter Anne (Fiedler) wonen met automonteur Max Soldan (Landuris, bekend als Uli Fichte in de serie [KL]Alles au[KL29]er Mord[KLE]) in een aardig villaatje in de bossen buiten Berlijn vlak bij de Spree. Ze vormen een harmonieus gezinnetje en Anne is gek op Max. Heinz wordt op zijn verzoek overgeplaatst naar de Duitse hoofdstad, waar hij Soldan wil natrekken wegens betrokkenheid bij een overval waarbij twee miljoen mark (een miljoen Euro) werd buitgemaakt en een onschuldig meisje werd gedood. De daders zijn nooit in de kraag gevat. Sofie Kaisen (Vester), een vrouw in de middelbare leeftijd, die de chef van Heinz is, waarschuwt hem om niet op een persoonlijke wraakactie uit te zijn. Heinz benadert zijn ex met open vizier, maar Katrin vat dit toch geheel verkeerd op; haar goede verstandhouding met Max lijdt evenwel eronder en Anne wordt daarop het slachtoffer. Als Heinz meent dat hij Max niets kan maken, heeft hij zich inmiddels het odium van Katrin op de hals gehaald, maar hij heeft wel bereikt dat Katrin wantrouwig is geworden. Heinz weet niet dat Kaisen hem, Max en Katrin in de gaten heeft laten houden en als Max toch bij de overval betrokken blijkt te zijn, voelt Heinz zich door Sofie Kaisen behoorlijk verneukt. Redelijk noodlotsdrama, waarbij je het onafwendbare ongeluk ziet aankomen en je onmachtig bent om het te voorkomen. Het niet altijd even sterke scenario met zwakke oplossingen is van Detlef Müller en achter de camera stond Dragan Rogulj. Goede spelprestaties van de hoofdrollen onder de gladde regie van routiné Rothemund, die er toch te veel een door-de-weekse krimi van gemaakt heeft.

Die Straßen von Berlin - Die Bazooka-Bande

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Thorsten Näther. Met o.a. Nadeshda Brennicke, Ingo Naujoks, Hannes Jaenicke, Peter Lohmeyer en Martin Semmelrogge.

De vijfde aflevering uit de tweede reeks van zes telt een keur aan gastrollen en gaat over een bende-oorlog tussen groot- bordeelhouder Todorov (Gordon) en drugskoning Pantic (Basic), die door een toevallige overval van drie relatief kleine misdadigers, Kalle Maus (Van Werveke), Mario Goddek (Wallraff) en Martin Eisfeld (Kockisch) ontketend werd toen zij een granaat afschoten op een gepantserde geldauto vol vermoedelijk zwart geld van Todorov. Om een verder bloedbad te voorkomen meent Dr. Maas (Mattausch), de opperbaas van het Soko-team dat hij persoonlijk moet bemiddelen, maar hij onderschat zijn manschappen. Onderhoudende aflevering, hoewel die beslist niets nieuws biedt en het scenario van Axel Götz en regisseur Näter zit vol cliché's tot en met het continue zwart maken van Oosteuropeanen en Russen.

Abgehauen

1998 | Drama, Biografie

Duitsland 1998. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Peter Lohmeyer, Karoline Eichhorn, Peter Donath, Ann-Kathrin Kramer en Uwe Kockisch.

Manfred Krug is een bekend gezicht van het kleine scherm als TATORT-Kommissar Paul Stoever uit Hamburg, die werkt voor de regionale zender NDR. Wellicht is minder bekend dat deze vaardige acteur afkomstig is uit de voormalige DDR. In feite was hij geen bange kerel: nadat op 17 oktober 1976 de populaire Oostduitse protestzanger Rolf Bierman op onwaardige wijze afgeschoven was naar het Westen, belegde hij in zijn villa (toch een beetje bevoorrecht!) op 20 oktober een bijeenkomst van prominente kunstenaars, schrijvers en andere intellectuelen. Aanwezig waren o.a. de schrijvers Jurek Becker (Kockisch), Stefan Heym (Hentsch), Heiner M[KA3]uller (Kranzkowsi), Ulrich Plenzdorf (Dehler), Frank Beyer (Hermann Beyer) en schrijfster Christa Wolf (Lubosch). Ze stuurden een protestbrief naar de regering, die daarop een schijndialoog aanging met de ondertekenaars om ze weer in het gareel te krijgen. In werkelijkheid betekende het dat Manfred Krug op de zwarte lijst kwam te staan, waardoor hij geen werk meer kreeg. Door het nimmer officieel uitgesproken Berufsverbot, had hij tenslotte geen keuze meer; hij moest naar het Westen. De ontmoetingen bij hem thuis met o.a. Jochen Hoffmann (Junghans), de DDR-minister van cultuur, Werner Lamberz (Lause), lid van het Politburo en de secretaris van het centrale comit[KA1]e van de SED (de Oostduitse `socialistische` - lees: communistische - partij) en Heinz Adameck (Dei[KL29]), voorzitter van de omroepraad, legde hij heimelijk vast op de bandrecorder, hetgeen een moedige daad was. Ook hield Krug een dagboek bij van de gebeurtenissen, dat later onder de titel [KL]Abgehauen[KLE] is verschenen. Tussen de protesterende intelligentia bevonden zich natuurlijk meerdere lieden, die al dan niet onder druk informeerden aan de Stasi, de gehate geheime politie, die het gekunstelde regime trouw hielp in het zadel te blijven zitten. Het bijzondere van deze gedramatiseerde tv-film is dat hij gemaakt is door capabele mensen, die zelf deze politiek-culturele veldslag hebben meegemaakt en nu de geschiedenis de Duitse tv- kijker (gevulgariseerd) voorschotelen. De film steunt uiteraard op heel veel dialoog en hoewel er een poging gedaan is een spanningsboog op te bouwen, is hij toch v.n.l. bedoeld voor Duitse kijkers die kennis willen nemen over wat er zich onder hun ogen afspeelde. Buitenstaanders moeten alleen gaan kijken als ze in het onderwerp geïnteresseerd zijn en die merken dat het goed gedaan is. De toen nog jonge Krug wordt gespeeld door Lohmeyer, die redelijk goed gecast is. Scenario van regisseur Beyer en Ulrich Plenzorf en camerawerk van Eberhard Geick. Rolf Bierman werd in mei 1998 gerehabiliteerd met een prijsverlening door Magdeburg, de stad die hem ooit verstootte.

Die Bazooka-Bande

1997 |

Duitsland 1997. Met o.a. Relja Basic, Uwe Kockisch en Diego Wallraff.

De dieven Werner Spanek, Kalle Maus en Martin Eisfeld blazen met een bazooka een waardetransportwagen op. De overval loopt uit de hand wanneer Kalle in paniek Eisfeld neerschiet. De opsporingsdienst denkt dat het om handel in zwart geld gaat, dat in opdracht van de machtige bordeelbezitter, Todorov, vervoerd werd. Todorov daarentegen verdenkt zijn aartsvijand Pantic ervan achter de overval te zitten. Een snelle wraakactie brengt een golf van geweld teweeg

Rosamunde Pilcher - Stunden der Entscheidung

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Karola Zeisberg. Met o.a. Valerie Niehaus, Timothy Peach, Benjamin Sadler, Gila von Weitershausen en Uwe Kockisch.

Schotse Christabel Lowyer (Niehaus) wil gaan trouwen met Amerikaan Nigel Davenport. Haar ouders fronsen de wenkbrauwen over het culturele verschil, maar willen hun dochter niet in de weg staan. Vlak voor de bruiloft komt hereboer Sam Crichtan (Peach), een jeugdvriendje van Christabel op de proppen die naar haar liefde hunkert. Anderhalf uur kunnen vrouwelijke kijkers zich verkneukelen over de verwikkelingen en een traantje wegpinken bij de afloop. Betere soap naar een kort verhaal van Rosamunde Pilcher, keurig tot een passend scenario bewerkt door Axel Plogstedt. Behoorlijk spel onder dito regie en camerawerk van Frank Claus.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Operation Medusa

1995 | Thriller

Zwitserland/Duitsland 1995. Thriller van Thorsten Näter. Met o.a. Franziska Petri, Uwe Kockisch, Daniel Hajdu, Eva-Maria Kerkhoff en Katrin Pollitt.

De jonge Gilda was getuige van de zelfmoord van een schoolvriend van vroeger. Hij was lid van een sekte. Ze denkt dat hij de dood ingejaagd werd. Zij wil de zaak tot op de bodem uitzoeken en besluit zelf lid te worden van die gemeenschap.

Ärtze: Die Narbe des Himmels

1992 |

Duitsland 1992. Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Ulrike Krumbiegel en Uwe Kockisch.

De jonge Gilda was getuige van de zelfmoord van een schoolvriend van vroeger. Hij was lid van een sekte. Ze denkt dat hij de dood ingejaagd werd. Zij wil de zaak tot op de bodem uitzoeken en besluit zelf lid te worden van die gemeenschap.

Die Narbe des Himmels

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Uwe Kockisch, Ulrike Krumbiegel, Isabelle Peter en Horst Schulze.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Die Spur des Bernsteinzimmers

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1991. Misdaad van Roland Gräf. Met o.a. Corinna Harfouch, Kurt Böwe, Uwe Kockisch, Ulrich Tukur en Michael Gwisdek.

De vermaarde 'Bernsteinzimmer' heeft volgens kenners grote kunsthistorische waarde. Men spreekt zelfs van het achtste wereldwonder, al komt dat wat overdreven over. Tegen het einde van WO II hebben de nazi's de kamer laten verdwijnen, waardoor deze legendarisch is geworden en tot menige speculatie heeft geleid. Door de dood van haar vader raakt Harfouch betrokken bij een zoektocht naar de kunstschat. Ze komt in aanraking met een gepensioneerde inspecteur van politie, die op een nazi-misdadiger jaagt. Ze ontmoet een jongeman, die de sporen van zijn vader natrekt, die bij de verdwijning in 1944 betrokken geweest zou zijn. De laatste getuige zou een horlogefabrikant uit Zwitserland geweest zijn. Beslist een intrigrerende film, die helaas wat ballast met zich meedraagt in de vorm van onnodige plotwendingen en nevenintriges. Ook de vrolijke toonzetting is soms dissonant met het verhaal, waarvoor Roland Gräf en Thomas Knauf het scenario schreven. Deze film lag nog in de DEFA-studio's uit de voormalige DDR en werd met gelden van de omroep WDR en diverse filmfondsen uit Berlijn, Hamburg, Nordrhein Westfalen in 1991 voltooid. Het camerawerk is van Roland Dressel.

Polizeiruf 110: Der Tote zahlt

1987 | Misdaad, Thriller

DDDE 1987. Misdaad van Hans Knötzsch. Met o.a. Peter Borgelt, Andreas Schmidt-Schaller, Hans-Uwe Bauer, Brigitte Lindenberg en Uwe Kockisch.

Een aantal filialen van de volksbank keert geld uit van een ongedekt spaarbankboekje en een valse handtekening voor de ontvangst. De schade beloopt al 27.000 mark (!). De politie probeert de oplichter(s) te pakken te krijgen. Zachtaardige, weinig snuggere Axel Gau (Bauer) is een moederskindje. Vrienden heeft hij niet, maar hij wordt plotseling serieus genomen door de aantrekkelijke Sigrid (Düwel). Axel is verdwenen. Hij blijkt onvindbaar. Zijn moeder denkt dat hij met vakantie is in Hongarije. Nu is het aan Hauptmann Fuchs en Leutnant Grawe om de zaak op te lossen. Via onwaarschijnlijke getuigenissen vinden ze de plek van het misdrijf. Het scenario is van Horst Ansorge. Aflevering 113.

Dein unbekannter Bruder

1981 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE 1981. Drama van Ulrich Weiss. Met o.a. Uwe Kockisch, Jenny Gröllmann en Michael Gwisdek.

Een jonge man zit enige tijd in een concentratiekamp. Na zijn vrijlating zoekt hij aansluiting bij het verzet. Onzekerheid en angst leggen een grote druk op hem.

Lachtauben Weinen Nicht

1979 | Drama

DDDE 1979. Drama van Ralf Kirsten. Met o.a. Uwe Kockisch, Eberhard Mellies en Günter Naumann.

Hoogovenwerkers worden zonder inspraak naar andere banen overgeplaatst. Dat is aanleiding tot een pittig arbeidsconflict.

Polizeiruf 110: Die verschwundenen Lords

1974 | Misdaad, Thriller

DDDE 1974. Misdaad van Werner Röwekamp. Met o.a. Sigrid Göhler, Peter Borgelt, Alfred Rücker, Helga Göring en Heidemarie Wenzel.

Leutnant Vera Arndt (G[KA3]ohler) krijgt met fraude te maken in een groot meubelmagazijn. Frau Schwarzbach (G[KA3]oring) van de boekhouding wordt van verduistering verdacht en gehoord. Kort erop doet zij een poging tot zelfmoord. Bij het verder snuffelen van Arndt en haar meerdere Oberleutnant Fuchs (Borgelt) stuiten ze op de zoon van Schwarzbach, J[KA3]urgen (Kockisch), die chauffeur is, bij de firma waar zijn moeder werkt. Het spoor leidt via schoondochter Elke (Wenzel) naar een jeugdbende en moeder Schwarzbach blijkt het zwakke slachtoffer van een grootscheepse zwendel te zijn. Niet het pedanterige gepeuter en hardnekkige gespeur spelen hier de hoofdrol, maar het grote tekort aan goederen, die de vraag konden bevredigen, waardoor de `domme` jeugd in de verleiding kwam aan zelfbediening te doen. Van vadertje Honecker mocht het niet en de politie moest hard optreden. Een tamelijk saaie aflevering (nummer 24) die gelukkig maar een uurtje duurt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Uwe Kockisch op televisie komt.

Reageer