Aleksei Petrenko

Acteur

Aleksei Petrenko is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

12

2007 | Drama

2007. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Sergey Makovetskiy, Sergey Garmash, Aleksei Petrenko, Yuri Stoyanov en Sergei Gazarov.

Een Tsjetsjeense jongen, die in de oorlog zijn ouders verloor, staat terecht wegens moord. De film volgt vooral de beraadslagingen van de juryleden, die vanuit hun diverse achtergronden fel debatteren over wat in eerste instantie een uitgemaakte zaak leek: of de jongen schuldig was. Regisseur Michalkov speelt zelf ook een van de juryleden in deze remake van de beroemde rechtbankklassieker 12 Angry Men uit 1957. Michalkov pakt ruim tweeënhalf uur uit met lyrische monologen, grimmige oorlogsbeelden en overdadige symboliek. Daarbij toont hij zich een ouderwetse meester, die het publiek inpakt met een knap opgebouwde spanning.

The Barber of Siberia

1998 | Romantiek, Drama, Historische film

Rusland/Frankrijk/Italië/Tsjechië 1998. Romantiek van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Nikita Mikhalkov en Vladimir Ilijn.

Eind negentiende eeuw, Rusland. De Amerikaanse vader van Jane (Ormond) hoopt dat zijn dochter trouwt met een vermogend generaal zodat hij zijn monstrueuze kapmachine kan perfectioneren voor de ontginning van de wouden van Siberië. Jane voelt meer voor soldaat Tolstoi (Menshikov). Eén van de grootste Russische producties ooit die volgens gevierd Russische cineast Mikhalov (onder andere Urga, en het Oscarwinnende Burnt by the Sun) Rusland toont 'zoals het zou moeten zijn'. Zelf neemt Mikhalkov de rol van tsaar Alexander III voor zijn rekening. The Barber of Siberia zoals de (vertaalde) Engelse titel luidt werd voor de westerse markt verknipt van een kleine 400 naar 180 minuten.

Sibirskij tsiryulnik

1998 | Drama, Historische film, Romantiek

Italië/Frankrijk/Tsjechië/Rusland 1998. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Julia Ormond, Oleg Menshikov, Richard Harris, Aleksei Petrenko en Vladimir Ilyin.

Als de film begint zijn we in 1905 en zien we een vrouw met haar rug naar de kijker toegekeerd, die een brief schrijft aan haar zoon die cadet is op een chique Amerikaanse militaire academie. Ze ontsluiert het geheim van zijn geboorte en wie zijn vader is. Dan neemt de film een sprong van twintig jaar terug in de tijd. We maken kennis met Jane Callahan (Osmond), een elegante jonge vrouw die naar Moskou reist om Douglas McCracken (Harris) te helpen bij de verkoop van zijn uitvinding. Het is een soort kapmachine, waarmee je heel snel bomen kunt vellen en ontdoen van hun takken en de stammen geschikt maakt voor vervoer naar de houtzagerijen. Hij noemt zijn machine de Barbier van Siberi[KA3]e en hij wil hem verkopen aan de groothertog (Steblov) die regeert over dat immense deel van het Russische tsarenrijk. Jane ontmoet een jonge officier Andrei Tolstoy (Menshikov) - geen familie van de beroemde auteur haast hij om haar uit te leggen - die uiteindelijk de vader is van de cadet die de brief gaat ontvangen. Voor het zover is hebben we verschrikkelijk veel beleefd. Jane heeft geflirt met generaal Radlov (Petrenko) de commandant van de militaire academie die moet helpen de groothertog over te halen, en Dunyasha (Anna Mikhalkova), de meid van Andrei`s moeder, is heimelijk verliefd op hem. We zijn aanwezig geweest bij de officiersinwijding aan het hof van tsaar Alexander de Derde (Mikhalkov). De uitvinding kan aanvankelijk niet verkocht worden omdat de opstandige heerser van Siberië het aan de stok krijgt met het tsaristische leger. Andrei is inmiddels in ongenade gevallen en verbannen naar Siberië; Dunyasha is hem gevolgd en heeft met hem een gezin gesticht. De film heeft een reeks van problemen. Hij is minstens een uur te lang; hoofdrollen Ormond en Harris kunnen niet overtuigen; Ormond en Menshikov vormen geen geloofwaardig stel; het scenario van regisseur Mikhalkov en Rustam Ibragimbekov houdt het midden tussen een komisch verhaal met kluchtige uitschieters en plat melodrama, terwijl het poogt een epische liefdesgeschiedenis te vertellen. Te veel europudding en te weinig resultaat, al is de scène aan het hof van de tsaar met Mikhalkov prachtig en worden de bijrollen door de Russische cast uitstekend ingevuld. Zou de hele film op dat niveau geweest zijn, dan had Mikhalkov een romantisch meesterwerk afgeleverd in de stijl van DOCTOR ZHIVAGO van David Lean uit 1965. Het heeft niet zo mogen zijn. Het camerawerk is van Franco Di Giacomo en Pavel Lebeshev. Panavision. Dolby Stereo. Exporttitel: THE BARBER OF SIBERIA.

Candles in the Dark

1993 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1993. Thriller van Maximilian Schell. Met o.a. Maximilian Schell, Alyssa Milano, Chad Lowe, Günther Maria Halmer en Natasha Andreichenko.

Hoofdrol-regisseur Schell heeft een film gemaakt over wat er gebeurd zou kunnen zijn op de vooravond van de bevrijding van het communistische juk in de Baltische landen, die sedert het uitbrken van WO II (1939-40) door de communisten geannnexeerd waren. Hij heeft dat gedaan aan de hand van een avontuurlijke en spannende film over een onhandelbaar Amerikaans meisje, Sylvia Velliste (Milano), die voor vakantie naar Estland gaat en bij het verzet tegen de Russen betrokken raakt en ontdekt dat haar vader een oud verzetsstrijder is. Zoals bekend hebben de communisten onder leiding van Michael Gorbatsjov de Baltische landen niet zonder slag of stoot hun vrijheid laten nemen - verbazingwekkend vergeleken met Oosteuropa, de DDR, Polen, Tsjecho-Slowakije en Hongarije. Het scenario van Nicholas Niciphor gaat van tamelijk onwaarschijnlijke situaties uit, en dat is jammer, want Schell is een vaardige man en Milano lang niet slecht.

Rasputin

1985 | Erotiek

Duitsland 1985. Erotiek van Elem Klimov en Ernst Hofbauer. Met o.a. Velta Line, Anatoly Romashin, Aleksei Petrenko, C.M. Sherland en Marion Berger.

De legendarische Rus Giorgi Jefimowitsch Rasputin werd aan het begin van deze eeuw beroemd door zijn wonderbaarlijke gave om mensen te genezen. Russische burgers droegen de man op handen, maar de aristocratie beschouwde hem als een kwakzalver en fraudeur. Maar beide partijen waren het wel eens over een andere kwaliteit van Rasputin, namelijk zijn onnavolgbare seksuele potentie. Wanneer de zoon van tsaar Peter op sterven ligt geeft de tsarina orders aan de nymphomane gravin Golowina om Rasputin te halen. De geheime dienst ziet hierin de mogelijkheid om hem te gebruiken als spion aan het hof in St. Petersburg. Hij ziet kans om de tsarenzoon op wonderbaarlijke wijze te genezen en krijgt als dank alle privileges die alleen een staatshoofd toekomen. Maar aan het hof is niet iedereen verguld met zijn verworven macht

Proshchaniye s Matyoroj

1983 | Drama

SU 1983. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Stefaniya Stanyuta, Lev Durov, Aleksei Petrenko, Leonid Kryuk en Vadim Yakovenko.

Het Baikal Meer in Siberië is het enige grote waterbekken van betekenis en heeft de afmetingen van een kleine binnenzee. Het ligt niet ver van de grens met Mongolië en de spoorlijn Moskou-Wladiwostok is langs de zuidpunt getrokken. In verband met een project voor een waterkrachtcentrale moet het meer van vorm veranderen. Hierdoor moet er land onder water gezet worden en zullen er dorpen verdwijnen. Sommige bewoners, die op de grond wonen die verdwijnen gaat, trekken zonder problemen weg, maar vooral ouderen hebben er moeite mee en verdrinken liever dan op te krassen. Regisseur Elem verfilmde deze menselijke en onmenselijke ingreep in de natuur in de vorm van een gedramatiseerde documentaire, die bedoeld is als een eerbetoon aan het beroemde meer en zijn bewoners. Hij werkte ruim vier jaar aan de rolprent voordat hij voltooid was. Toen de film uitkwam, was Elem inmiddels voorzitter van de filmmakersbond en we schrijven het beginnende tijdperk van Michael Gorbatshev wat uiteindelijk heeft geleid tot de lang uitgestelde val van het communisme. Aan het scenario werkten German Klimov, Larisa Shepitko, Rudolf Tyrin en Valentin Rasputin naar wiens boek de film gedraaid werd. Het camerawerk is van een heel team: Aleksei Rodionov, Yuri Skhirtladze en Sergei Taraskin. Het werden mooie opnames, maar de film is te lang.

Agonija

1982 | Drama, Historische film

SU 1982. Drama van Elem Klimov. Met o.a. Alexej Petrenko, Anatoli Romaschin, Velta Line, Alisa Freindlich en Pawel Arshanow.

Een unieke schildering van de ondergang van het tsaristische Rusland. Klimov belicht de vele factoren die leidden tot de doodsstrijd van de Romanov-dynastie, zoals de rol die de legendarische monnik Rasputin (Petrenko) speelde aan het hof. Fictieve en documentaire beelden vullen elkaar aan of worden tegenover elkaar geplaatst. Klimov probeert niet - na de vele misleidende Rasputin-films - het laatste woord te hebben, maar hij streeft ernaar alle mogelijke beschikbare gegevens tot [KA1]e[KA1]en geheel te brengen. De film kreeg de Persprijs van het festival in Veneti[KA3]e (1982). De film werd in 1974 gedraaid, maar ging pas acht jaar later in première. Het scenario is van Semyon Lungin en Ilya Nusimov. Het camerawerk is van Leonid Kalashnikov.

Twenty Days Without War

1976 |

1976. Aleksej German jr.. Met o.a. Aleksei Petrenko, Ljoedmila Goertsjenko en Joeri Nikoelin.

Oorlogscorrespondent heeft vluchtige ontmoetingen met mensen in zijn stad tijdens 20 dagen verlof van het front.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Aleksei Petrenko op televisie komt.

Reageer