Roberto Gavaldón: regie.
Er zijn 37 films gevonden.

La Madrastra

1974 | Drama

Mexico​/​​Spanje 1974. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Ampara Rivelles, John Moulder-Brown, Ramiro Oliveros en Ismael Merlo.

Een rijpe ex-prostituée wordt verliefd op de leraar van haar stiefkind, die homoseksueel blijkt te zijn ... Een dermate stompzinnig melodrama dat het zelfs vermakelijk overkomt als men het met gevoel voor humor bekijkt.

Don Quijote cabalga de nuevo

1972 | Komedie

Mexico​/​​Spanje 1972. Komedie van Roberto Gavaldón. Met o.a. Fernando Fernán-Gómez, Cantinflas, María Fernanda D'Ocón en Mary Francis.

Don Quijote trekt ten strijde met zijn trouwe knecht Sancho. Een groteske versie van de onsterfelijke 'Don Quijote', die de uitzonderlijke Mexicaanse humorist Cantinflas op het lijf geschreven is.

Los hijos que yo soñé

1964 | Drama

Mexico 1964. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Libertad Lamarque, Julio Alemán, Enrique Rambal en Patricia Conde.

Een vrouw, wier dochter is gestorven, adopteert een paar kinderen die wees geworden zijn bij een instorting. Zeer melodramatisch.

El gallo de oro

1964 | Drama

Mexico 1964. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Ignacio López Tarso, Lucha Villa, Narciso Busquets en Carlos Jordán.

Een dorpsomroeper probeert aan geld te komen voor de begrafenis van zijn moeder door middel van een vechthaan die hij gekregen heeft. Een goed script, waaraan Gabriel García Marquez meewerkte, gebaseerd op een verhaal van Juan Rulfo, maar een slechte film van een talentloze regisseur.

Días de otoño

1962 | Drama

Mexico 1962. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Pina Pellicer, Ignacio López Tarso, Evangelina Elizondo en Adriana Roel.

Een jonge vrouw, verlaten door haar verloofde, verbergt dit voor haar collega's en haar chef, die verliefd op haar is. Gekunsteld en opgeblazen. De regie is somber en koud.

Rosa Blanca

1961 | Drama

Mexico 1961. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Ignacio López Tarso, Christiane Martel, Reinhold Olszewski en Rita Macedo.

Een plattelandsfamilie raakt zijn land kwijt aan een oliemaatschappij die vuil spel speelt. Deze film ging pas elf jaar nadat hij gemaakt was in première. Een demogogische sociale aanklacht, maar wel melodramatisch.

Macario

1960 | Drama

Mexico 1960. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Ignacio López Tarso, Pina Pellicer, Enrique Lucero en José Gálvez.

In het Mexico van de koloniale tijd krijgt een Indiaan een visioen van God, de duivel en de dood. Een vreemd sociaal allegorisch drama, gemaakt door een regisseur gespecialiseerd in soap operas.

El Siete de copas

1960 | Drama

Mexico 1960. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Antonio Aguilar, Elvira Quintana, Julio Aldama en Pedro de Aguillón.

Het leven van een jongeman die altijd met kaarten wint, wat hem behoorlijk in de problemen brengt. Een huilerig en pessimistisch melodrama, ondanks dat de regie soms aardig was.

Miercoles de ceniza

1958 | Drama

Mexico 1958. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Arturo de Córdova, Víctor Junco en Rodolfo Landa.

Een meisje wordt verkracht door een priester. Jaren later, als zij een bordeel exploiteert, wordt zij verliefd op een man die ook een priester blijkt te zijn. Een dermate hypocriete film tref je maar zelden.

La venganza de Heraclio Bernal

1957 | Avonturenfilm

Mexico 1957. Avonturenfilm van Roberto Gavaldón. Met o.a. Antonio Aguilar, Flor Silvestre, Chula Prieto en Rodolfo Landa.

Vijf broers worden bandoleros als zij worden beroofd van de mijn waarvan zij eigenaren zijn, en de vrouw van een van hen wordt vermoord. De tweede, en misschien wel de beste, van de drie films die Gavaldón maakte over Heraclio Bernal. Een aantrekkelijke en uitstekend gerealiseerde film. Ook bekend als EL RAYO DE SINALOA.

La rebelión de la sierra

1957 | Avonturenfilm

Mexico 1957. Avonturenfilm van Roberto Gavaldón. Met o.a. Antonio Aguilar, Flor Silvestre, Chula Prieto en Rodolfo Landa.

Een bekende bandolero besluit zijn drie broers te wreken die zijn vermoord door een kolonel. De derde en laatste film van de trilogie die Gavald[KA1]on maakte rond het leven van Heraclio Bernal, even acceptabel en correct als zijn twee voorgaande films (AQUI ESTA HERACLIO BERNAL en LA VENGANZA DE HERACLIO BERNAL).Ook bekend als LA LEY DE LA SIERRA en EL OCASO DE HERACLIO BERNAL.

Flor de mayo

1957 | Drama

Mexico 1957. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Jack Palance, Pedro Armendáriz en Juanito Múzquiz.

Een man keert terug naar een vissersdorp om de huidige echtgenoot van zijn ex-minnares een plan te ontvouwen om grotere vangsten te doen. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Blasco Ib[KA1]a[KA6]nez. Het resultaat van deze voor die tijd ongekende monsterproduktie was matig, ondanks de medewerking van acteurs van formaat als Palance en F[KA1]elix (de eerste maakt de indruk in een andere film rond te lopen).

Aquí está Heraclio Bernal

1957 | Avonturenfilm

Mexico 1957. Avonturenfilm van Roberto Gavaldón. Met o.a. Antonio Aguilar, Elda Peralta, Rodolfo Landa en Domingo Soler.

Een mijnwerkersfamilie moet het opnemen tegen een bende bandieten die zich van hun mijn meester willen maken. Eerste film van een trilogie die resulteerde in een van de meest interessante dankzij zijn technische soberheid die goed ondersteund door het uitstekende camerawerk in zwart-wit van Gabriel Figueroa.

La Escondida

1955 | Avonturenfilm, Drama

Mexico 1955. Avonturenfilm van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Pedro Armendáriz en Andres Soler.

Tijdens de Mexicaanse Revolutie ontstaat een liefdesgeschiedenis...Een voor honderd procent Mexicaanse film, met bovendien twee van de grootste sterren in de hoofdrollen.

Historia de un amor

1955 | Drama

Mexico 1955. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Libertad Lamarque, Emilio Tuero, José Luis Jiménez en Julio Villarreal.

Een beroemde zangeres adopteert de dochter van haar voormalige dienstbode, maar de grootvader eist het kind op. Niet na te vertellen, zo slecht.

Después de la tormenta

1955 | Drama

Mexico 1955. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Marga López, Lilia Prado, Ramón Gay en José Luis Jiménez.

Een novice bekent aan de politie dat zij het klooster in is gegaan nadat zij haar man had vermoord, omdat hij verliefd was op haar zusje. Armetierig melodrama, dat echter veel succes had zowel bij publiek als bij de critici.

Camelia

1955 | Drama

Mexico 1955. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Jorge Mistral en Carlos Navarro.

Een liefdesgeschiedenis die plaats vindt in het milieu van de stierengevechten. Het klassieke melodrama naar Mexicaanse smaak, met een zeer belangrijk paar in de hoofdrol.

Sombra verde

1954 | Drama, Avonturenfilm

Mexico 1954. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Ricardo Montalbán, Ariadna Welter, Víctor Parra en Jorge Martínez de Hoyos.

Een ingenieur, uitgezonden op een wetenschappelijk- commerciële missie, verdwaalt in het oerwoud alwaar een jonge Indiaanse, die samen met haar vader in het ongerepte oerwoud woont, hem vindt. Ondanks zekere regie-technische tekortkomingen één van de meest opvallende Mexicaanse produkties van dat jaar, met een goed script en Buñuel- achtige trekjes.

De carne somos

1954 | Drama

Mexico 1954. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Marga López, Carlos Rivas, José María Linares en Amanda del Llano.

Een meisje prostitueert zich om de schrijver op wie zij verliefd is te kunnen onderhouden. Vlakke regie in een melodrama met maatschappijkritische pretenties. Desondanks verdient de uitstekende vertolking van de hoofdrolspeelster extra vermelding.

El Niño y la niebla

1953 | Drama

Mexico 1953. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Pedro López Lagar, Eduardo Noriega en Miguel Angel Ferriz.

Een vrouw lijdt, net als haar moeder en haar broer, aan aanvallen van waanzin; daarom wil zij geen kinderen. Jammer dat een goed script door een regisseur zo verprutst kan worden; al met al blijft de uitstekende rol van de geniale Dolores del Río recht overeind.

Las Tres perfectas casadas

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Arturo de Córdova, Laura Hidalgo, Miroslava en José María Linares.

Drie echtparen vieren samen hun 18-jarig huwelijksfeest. Onverwachts krijgen zij een brief van de getuige waarin hij de echtgenoten opbiecht dat hij overspel heeft gepleegd met hun bruiden. Gebaseerd op het werk van Alejandro Casona. Gavaldón slaagde er niet in om er meer van te maken dan een zeldzaam ridicuul melodrama.

El Rebozo de Soledad

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Arturo de Córdova, Pedro Armendáriz, Estela Inda en Domingo Soler.

Anders dan zijn collega, die rijk is geworden door abortussen, heeft de arts Alberto een welhaast religieuze opvatting van zijn beroep; hij leeft daardoor in armoede. Een bewonderenswaardige film met indrukwekkende beelden.

Acuérdate de vivir

1952 | Drama

Mexico 1952. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Libertad Lamarque, Carmen Montejo, Miguel Torruco en Joaquín Cordero.

De oudste van drie weesmeisjes besluit niet te trouwen met de man van wie zij houdt, om te voorkomen dat haar zusjes ongelukkig worden. Veel te altruïstisch en dus ridicuul.

La Noche avanza

1951 | Drama

Mexico 1951. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Pedro Armendáriz, Rebeca Iturbide, Anita Blanch en José María Linares.

Een sportman wordt vermoord bij een overval om een vrouw. Veel te ingewikkeld en uiteindelijk nietszeggend.

Rosauro Castro

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Pedro Armendáriz, Carlos López Moctezuma, María Douglas en Arturo Martínez.

De twaalf laatste levensuren van een gevreesde en gehate dorpstiran die de plaatselijke autoriteiten in zijn zak heeft. Goed gefilmd, maar zonder overtuiging en een beetje ongeïnteresseerd.

Mi vida por la tuya

1950 | Drama

Argentinië 1950. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Mecha Ortíz, Carlos Cores, Emma Gramatica en Guillermo Battaglia.

Een moeder droomt dat haar zoon komt te overlijden door de schuld van een actrice. Als haar zoon dan werkelijk een actrice leert kennen en verliefd op haar wordt, probeert zij op alle mogelijke manieren te verhinderen dat haar droom uitkomt. Gezochte lichteffecten en een verwrongen enscenering, karikaturen van zowel het surrealisme als het expressionisme, moeten het povere, kille en afstandelijke werk van Gavaldón verhullen.

En la palma de tu mano

1950 | Horror, Misdaad

Mexico 1950. Horror van Roberto Gavaldón. Met o.a. Arturo de Córdova, Leticia Palma, Carmen Montejo en Ramón Gay.

Een occultist ontdekt de moord op een miljonair. Een zeer zorgvuldig gemaakte film, maar zonder kracht. Al met al een redelijke film.

Deseada

1950 | Drama

Mexico 1950. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Jorge Mistral, José Baviera en Annabelle Gutiérrez.

Twee zusjes zijn verliefd op dezelfde man; hij kiest voor de een, en de ander, om hun geluk niet in de weg te staan, offert zich op zoals de meisjes dat in een ver verleden deden: door zich in de heilige put te storten. Prachtige beelden.

La Casa chica

1949 | Drama

Mexico 1949. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Roberto Cañedo, Miroslava en Domingo Soler.

Een beroemde arts komt in een dorp waar hij een oude studiegenote ontmoet. Ze worden verliefd op elkaar. De makers van deze film hadden wel een beetje meer gevoel voor stijl kunnen tonen.

Han matado a Tongolele

1948 | Misdaad

Mexico 1948. Misdaad van Roberto Gavaldón. Met o.a. Yolanda Montes 'Tongolele', David Silva en Manuel Arvide.

De vrouwelijke ster van een cabaret wordt vermoord. Alle mensen die bij het cabaret betrokken zijn worden verdacht. Behalve dat het plot gecompliceerd en onbegrijpelijk is, heeft de regisseur kans gezien om er een heel vervelende film van te maken.

La Diosa arrodillada

1947 | Drama

Mexico 1947. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. María Félix, Arturo de Córdova en Rosario Granados.

Een magnaat van de chemische-industrie geeft zijn vrouw voor haar verjaardag het beeld van een naakte, geknielde vrouw; de vroegere geliefde van de man heeft hiervoor model gestaan en hij wil haar graag terug hebben. De film is gebaseerd op een verhaal van Ladislao Fodor. Meer dan een onbelangrijk en simpel melodrama is het echter niet.

La Vida íntima de Marco Antonio y Cleopatra

1946 |

Mexico 1946. Roberto Gavaldón. Met o.a. Luis Sandrini, María Antonieta Pons en José Baviera.

Een historische parodie op de liefde tussen Marcus Antonius en Cleopatra. Zo'n grove film wordt maar zelden vertoond.

La Otra

1946 | Drama

Mexico 1946. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Dolores del Río, Agustín Irusta en Víctor Junco.

Een miljonaire wordt vermoord door haar tweelingzuster, die haar plaats wil innemen. De film is goed geregisseerd en ook het camerawerk is van uitstekende kwaliteit.

A la sombra del puente

1946 | Drama

Mexico 1946. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Esther Fernández, David Silva en Rodolfo Landa.

Door een gerechtelijke dwaling wordt een man veroordeeld tot de electrische stoel. Ondanks enkele tekortkomingen in het scenario, kan dit beschouwd worden als een zeer belangrijke film.

Rayando el sol

1945 | Drama, Musical

Mexico 1945. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Pedro Armendáriz, Domingo Soler en David Silva.

Het einde van een oude vriendschap door toedoen van een mooi meisje. Derde film van Gavaldón, even onbetekenend als zijn twee voorgaande produkten.

El Socio

1945 | Komedie

Mexico 1945. Komedie van Roberto Gavaldón. Met o.a. Hugo del Carril, Susana Guízar en Gloria Marín.

Een makelaar in onroerend goed fingeert een compagnon en zet zijn eigen zaak op met het doel om rijk te worden. Naar de roman van Genaro Prieto, interessant maar veel te compact.

La Barraca

1944 | Drama

Mexico 1944. Drama van Roberto Gavaldón. Met o.a. Domingo Soler, Anita Blanch, Amparo Morillo en José Baviera.

Een familie komt in het bezit van de grond die werd afgepakt van een dorpeling, en ondervindt daarbij allerlei moeilijkheden. Gebaseerd op de roman van Vicente Blasco Ibáñez, voor het witte doek aangepast door zijn eigen dochter, zeer treffend en geslaagd.