Pasqualino De Santis (1927-1996): camera.
Er zijn 23 films gevonden.

La tregua

1997 | Drama, Oorlogsfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1997. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. John Turturro, Rade Serbedzija, Massimo Ghini, Agnieszka Wagner en Stefano Dionisi.

Chemicus Primo Levi gaf zijn vak na 1945 op, om verslag te doen van zijn ervaringen in Auschwitz en van de tijd vlak erna. La tregua is de verfilming van zijn tweede boek, met Turturro in de rol van Levi. In 1945 wordt Levi door Russische soldaten bevrijd uit het concentratiekamp. Hier begint een lange reis vol ontberingen naar zijn geboortestad Turijn. Levi worstelt met schuldgevoelens tegenover alle overledenen en heeft moeite met het herwinnen van de wil om te leven. In de episch gekadreerde landschappen van veeltalig Oost-Europa lijkt hij hopeloos verloren: 'God kan niet bestaan als Auschwitz bestaat.'

A Month by the Lake

1995 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1995. Komedie van John Irvin. Met o.a. Vanessa Redgrave, Edward Fox, Uma Thurman, Alida Valli en Alessandro Gassman.

Rijpere, Britse miss Bentley brengt de milde, zonnige voorzomer (mei) van 1937 door in een hotel aan het prachtige Comomeer. Zij wordt verliefd op een Britse hotelgast, Major Wilshaw, maar die ziet veel meer in het jonge, flirtende, Amerikaanse kindermeisje Beaumont.

Dimenticare Palermo

1990 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1990. Thriller van Francesco Rosi. Met o.a. James Belushi, Mimi Rogers, Phillippe Noiret, Vittorio Gassman en Joss Ackland.

Goed geproduceerde film met een internationale cast, technisch uitstekend, naar een scenario van Rosi, Gore Vidal en Tonino Guerra. De film maakt zich sterk voor de legalisatie van drugs, een standpunt dat door Rosi's eigen politieke partij hevig wordt bestreden. Het gaat over een Italo-Amerikaans kandidaat voor het burgemeestersschap van New York en zijn vrouw, op huwelijksreis in Palermo, de geboorteplaats van zijn vader. Hij stelt voor drugs vrij te geven en wordt meteen getroffen door de lange arm van de internationale mafia. Een goede psychologisch- politieke thriller. Camerawerk van Pasqualino De Santis. Ook bekend als THE PALERMO CONNECTION.

Qualcuno in ascolto

1988 | Familiefilm, Thriller, Actiefilm

Italië 1988. Familiefilm van Faliero Rosati. Met o.a. Vincent Spano, Oliver Benny, Anne Canovas, Isabelle Pasco en David Brandon.

Een man die een satelliet-relaisstation op de Mont Blanc bewaakt en als tijdverdrijf contact onderhoudt met een Amerikaanse joch van elf die zendamateur is, ziet op een van de monitoren dat er een moord wordt gepleegd. Hij probeert samen met het jongetje de vrouw te redden die het volgende slachtoffer dreigt te worden. Een in het Engels opgenomen, weinig opwindende, complexe thriller met banale dialogen en een weinig enerverend slot. Verteerbaar voor genre-liefhebbers. Scenario van regisseur Rosati, Franco Ferrini en Vincenzo Cerami. Camerawerk van Pasqualino de Santis.

Cronaca di una morte annunciata

1987 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1987. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Rupert Everett, Ornella Muti, Gian Maria Volonté, Irene Papas en Lucia Bosè.

Deze film volgt het boek van Gabriel Garcia Marquez over het geweld en de strikte tradities in een Zuidamerikaanse gemeenschap in een slaperig stadje aan een Colombiaanse rivier in de jaren 1950-60. De film begint in het heden en springt heen en weer in de tijd om een verhaal van liefde, ontmaagding en wraak te ontvouwen. Spel en techniek zijn topklasse, alleen Everett past niet in het geheel. Het scenario is van regisseur Rosi en Tonino Guerra. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis. Engelse titel: CHRONICLE OF A DEATH FORETOLD.

L'argent

1983 | Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Zwitserland​/​​Frankrijk 1983. Misdaad van Robert Bresson. Met o.a. Christian Patey, Sylvie Van den Elsen, Caroline Lang, Michel Briquet en Vincent Risterucci.

Een uit balorigheid door een jonge bourgeois in omloop gebracht vals bankbiljet van vijfhonderd Francs resulteert in de werkloosheid van een onschuldige jonge arbeider. Deze wordt na een mislukte bankroof gevangen genomen, verliest vrouw en kind, en uiteindelijk leeft hij zijn frustraties uit in de moord op het gezin van een vriendelijke vrouw die hem onderdak verleent. Een novelle van Tolstoy vormde de aanleiding voor Bresson`s meest pessimistische film tot nu toe, waaraan zelfs ieder louteringselement ontbreekt. De sobere vorm en emotieloze regie van de amateurspelers sluiten de betrokkenheid van de toeschouwers uit. Het compacte scenario Bresson is echter een meesterstuk van dramaturgie. Bresson werd gelauwerd op het filmfestival van Cannes voor de Beste Regie (Jury's zijn onafhankelijk en hadden een andere mening dan uw criticus). Het camerawerk van Pasqualino De Santis en Emmanuel Machuel. Eastmancolor, Mono.

Tre Fratelli

1980 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1980. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Philippe Noiret, Michele Placido, Vittorio Mezzogiorno, Charles Vanel en Marta Zoffoli.

Na de dood van een oude boerin komen drie zoons voor de begrafenis over, die onderling tien jaar in leeftijd verschillen, in verschillende steden wonen en respectievelijk pragmatische rechter, utopische onderwijzer en revolutionaire arbeider zijn. Gesprekken brengen hen nauwelijks nader tot elkaar, maar de oude weduwnaar vindt troost bij zijn kleindochter. Deze verrassend lyrische en gevoelige film van Rosi over de ontvolking van het zuidelijke platteland heeft een prachtige rol van Vanel. De ideologische geschillen tussen de broers zijn belangwekkend, maar al te schematisch en onderwijzend uitgewerkt.

La Terrazza

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1980. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Vittorio Gassman, Marcello Mastroianni, Serge Reggiani, Ugo Tognazzi en Jean-Louis Trintignant.

Het Romeinse soir[KA1]ee-leven verenigt kopstukken uit het culturele en maatschappelijke leven. De steeds wisselende benadering van dezelfde sc[KA2]ene maakt duidelijk hoe zeer ieder van de mannen van zijn oorspronkelijke idealen is vervreemd en aan het eind van hun Latijn is gekomen. De vrouwen hebben daarentegen hun praktische greep op de realiteit behouden, terwijl de jongeren alles met ironische scepsis bekijken. Deze sleutelfilm met zelfkritiek (met schrijvers, filmers, politici in eigen rollen naast de acteurs) heeft een veelkleurige structuur die herhalingen niet geheel vermijdt, maar een ingewikkeld tragi-komisch beeld geeft van een generatie en ondanks alle ontluistering de warmte van in stand gebleven vriendschap overdraagt. Het scenario is van regisseur Scola, Agenore Incorocci als Age en Furio Scarpelli. Het camerawerk is van Pasqualino De Santis. Technicolor. Stereo.

Cristo si è fermato a Eboli

1978 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1978. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Paolo Bonacelli, Alain Cuny, Lea Massari en Irene Papas.

Een arts wordt in 1935 wegens anti-fascistische activiteiten uit Turijn verbannen en gedeporteerd naar een dorpje in Zuidelijk Italië, waar hij als intellectueel door de notabelen als één van hen wordt beschouwd. Van observator van het voor hem vreemde plattelandsbestaan met scherpe sociale tegenstellingen, wordt hij deelnemer door als opvolger van de dorpsarts diens praktijk te gaan voortzetten. Verfilming - samengesteld uit de langere tv-serie - van de memoires van Carlo Levi die zijn ambivalente houding noteerde als Noordelijke intellectueel tegenover het hem vreemde Zuiden, waar zelfs de christelijke beschaving nauwelijks is doorgedrongen, geeft beide uitersten een gelijke overtuigingskracht door indringende landschapsfotografie en door de autochtonen in al hun primitieve ontbering toch het trotse besef van eigenwaarde te geven. Het scenario is van Rosi, Tonino Guerra en Raffaela La Capria. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis.

Una giornata particolare

1977 | Drama

Italië​/​​Canada 1977. Drama van Ettore Scola. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, John Vernon, Patrizia Basso en Françoise Berd.

Mei 1938. Rome loopt uit om een glimp op te vangen van Hitler die een officieel bezoek brengt aan Mussolini. Antonietta (Loren) blijft noodgedwongen thuis om zich te wijden aan het huishouden. In de woning tegenover haar is nog iemand thuis, Gabriele (Mastroianni), een wegens homoseksualiteit ontslagen radiospreker. Antonietta weet niets van zijn achtergrond maar wanneer de twee elkaar ontmoeten krijgen ze een groot wederzijds respect. Als een onontkoombare stoorzender klinkt gedurende de ontmoetingen de radio van de conciërge die verslag doet van de bombastische parades. Loren en Mastroianni spelen een prachtig koppel en zorgen samen met de ingetogen regie voor een geweldig mooie film, die op uiterst simpele wijze de waanzin van het fascisme etaleert. Wrang detail: Antonietta's dochter werd gespeeld door Mussolini's kleindochter Alessandra Mussolini, volksvertegenwoordiger voor de extreemrechtse Alleanza Nazionale in 1992.

Le diable probablement

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Antoine Monnier, Tina Irissari, Régis Hanrion, Nicolas Deguy en Geoffrey Gaussen.

Ontmoedigd door vervuiling, honger en roofbouw op het milieu in de wereld en mislukking op korte termijn van politie-acties, pleegt een jongeman zelfmoord door zich door een bevriende junkie te laten neerschieten. De film laat indringende beelden zien van verspilling in ieder denkbaar opzicht, maar slaagt er door Bresson's gebruikelijke ascetische spelregie niet in, een overtuigend verband te leggen naar het gevoelsleven van zijn personages. Benauwende vorm van de film geeft pessimisme meer werking dan een scenariobetoog. Camerawerk van Pasqualino De Santis.

L'innocente

1976 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1976. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Giancarlo Giannini, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill, Rina Morelli en Marc Porel.

Een jonge aristocraat preekt een libertijnse levenswandel voor zichzelf, maar vindt het onverdraaglijk als zijn vrouw zijn theorieën ook in praktijk brengt. Hij bewerkstelligt de dood van haar kind en pleegt zelfmoord. De decadente roman van d'Annunzio werd een stijlvol en melancholiek portret van een zichzelf overleefd hebbende klasse, ietwat ontsierd door melodramatisch spel van Giannini. De laatste film van Visconti, die stierf tijdens de montage. Scenario van regisseur Visconti, Suso Cecchi D'Amico en Enrico Medioli.

Cadaveri eccellenti

1976 | Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1976. Thriller van Francesco Rosi. Met o.a. Lino Ventura, Charles Vanel, Max von Sydow, Fernando Rey en Alain Cuny.

Een politie-inspecteur wordt belast met het onderzoek naar de moorden op een reeks vooraanstaande rechters. Hij verdenkt eerst de maffia, dan een onschuldig veroordeelde, maar komt dan op het spoor van een extremistisch complot dat moorden pleegt om de schuld op linkse activisten te kunnen schuiven en zo bij de bevolking en de autoriteiten de wens tot harde tegenmaatregelen te doen ontstaan. Ook de communisten wensen een verdere polarisatie. Ze zullen zich na de zogenaamde zelfmoord van een politieman niet tegen de officiële lezing verzetten. Deze meesterlijke politieke thriller werkt pas geleidelijk aan met suggestief opgebouwde spanning naar de onthulling toe en laat de aandacht geen moment verslappen. De naamgeving en internationale rolbezetting situeren de film niet specifiek in Italië, waardoor Rosi ongecensureerd zeer directe politieke toespelingen kan maken. Scenario van Rosi, Tonino Guerra, Lino Januzzi naar een roman van Leonardo Sciascia. Camerawerk van Pasquale De Santis.

Lancelot du Lac

1974 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Luc Simon, Laura Duke Condominas, Hubert Balsan, Vladimir Antolek-Oresek en Patrick Bernard.

Door de overspelige liefde voor zijn koningin slaagt ridder Lancelot er niet in de Graal te vinden en hij probeert tegen de pogingen in van de vorstin om hem te behouden zijn leven te beteren. Door deze morele tweestrijd ziet hij niet de hem en zijn ridders bedreigende gevaren. Deze uiterst ascetische benadering van de Graal-legende ziet af van alle spectaculaire en romantische elementen en stelt de worsteling tussen profane en sacrale liefde voorop. Een opmerkelijke geluidsband met gekletter van paardehoeven en metalen harnassen. Een groot aantal scènes in halfduister zouden op tv weleens fataal verlies aan beeldkwaliteit kunnen geven. Het scenario is van regisseur Bresson. Het camerawerk is van Pasqualino de Santis.

Gruppo di famiglia in un interno

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Helmut Berger en Stefano Patrizi.

Gedateerd Kammerspiel van adellijke Marxist Visconti over de botsing tussen twee generaties en mentaliteiten. Een door WO II getekende Amerikaanse professor, die voor de wetenschap en kunst heeft geleefd, laat zich overreden om de bovenetage van zijn reusachtige appartement in Rome aan een hautaine markiezin en haar ernstig disfunctionele gezin te verhuren. De invasie van in oud geld zwemmende libertijnen zonder levensrichting ontwricht zijn kluizenaarsleven. Ondanks potsierlijke dialogen, archaïsche strijkplankscore en symboolzwanger einde een merkwaardig fascinerend kijkspel. Lancasters opulente palazzoappartement is in 'Scope als een weids landschap gefilmd en Claudia Marsani maakt als onstuitbare aristocratendochter indruk.

II caso Mattei

1972 | Mysterie, Drama, Misdaad

Italië 1972. Mysterie van Francesco Rosi. Met o.a. Gian Maria Volonté, Peter Baldwin, Luigi Squarzina, Renato Romano en Edda Ferroano.

Enrico Mattei (Volontè), de directeur van staatsoliemaatschappij kwam in 1962 bij mysterieus vliegtuigongeval om het leven. Regisseur Rosi en zijn schrijvers gingen zelf op onderzoek uit, ontdekten vele verzwegen feiten, maar niet de oplossing van het raadsel. Fascinerende filmische journalistiek. Regisseur Rosi ontving de Gouden Palm op het festival van Cannes, terwijl Volontè een speciale vermelding kreeg. Deze prijs moesten ze overigens delen met 'La classe operaia va in paradiso' van Elio Petri, maar ook daarin speelde Volonté de hoofdrol, die zijn prijs dus met zichzelf moest delen.

Morte a Venezia

1971 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1971. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Björn Andrésen, Silvana Mangano, Romolo Valli en Mark Burns.

Gebaseerd op de novelle 'Tod in Venedig' (1912) van Thomas Mann. Bogarde speelt de Duitse componist Aschenbach (gebaseerd op Gustav Mahler) die tijdens een bezoek aan Venetië in een jonge Poolse toerist de kracht van zinnelijke schoonheid ontdekt die hij in zijn werk tevergeefs heeft nagestreefd. Bogarde was bijzonder tevreden: 'For me Death in Venice is the peak - the end - of my career. I can never hope to give a better performance or be in a better film.' Schitterend camerawerk van Pasquale de Santis, de meeslepende muziek van Mahler (onder andere het Adagietto uit de Vijfde Symfonie) en perfecte sfeertekening maken film en boek eindelijk eens gelijkwaardig.

Uomini contro

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Joegoslavië​/​​Tsjechië 1970. Drama van Francesco Rosi. Met o.a. Mark Frechette, Alain Cuny, Franco Graziosi, Pier Paolo Capponi en Giampieri Albertini.

Het Italiaanse leger heeft in 1916 in de oorlog met Oostenrijk drieduizend manschappen verloren in de slag om Monte Fiore. De generaal beveelt echter het voortzetten van de strijd waarbij twee secties door vijandelijke artillerie worden afgeslacht. Groeiend verzet bij de soldaten en officieren wordt voor het executiepeloton gesmoord. Dit vooral visueel nachtmerrieachtig pleidooi tegen de waanzin van de oorlog kreeg een beklemmende overtuigingskracht (hoewel de wrede slotscènes in een aantal landen gecoupeerd werden in commerciële poging om de film toch een heldenavontuur te laten lijken). Scenario van regisseur Rosi, Tonino Guerra en Raffaele La Capria naar het boek van Emilio Lussu Un anno sull'Altipiano. Achter de camera stond Pasqualino de Santis.

Senza sapere niente di lei

1969 | Drama, Thriller

Italië 1969. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Philippe Leroy, Paola Pitagora, Sara Franchetti, Giorgio Piazza en Umberto D'Orsi.

Nanni Bra[KA2] (Leroy), een jurist die voor een verzekeringsmaatschappij werkt, moet een onderzoek instellen naar verdachte omstandigheden rond de geheimzinnige dood van een aristocrate, die heel erg kort tevoren een hoge levensverzekering had afgesloten. Hij dringt zich binnen in de kring van nabestaanden, wier gedrag voor hem onbegrijpelijk en verdacht is, tot hij - eerst tactisch, dan oprecht - een romance aanknoopt met de oudste dochter Cinzia (Pitagora). De combinatie van thriller en milieuschets blijft echter vaag zweven. Hoewel het verfrissend is in een film zich correct gedragende politie te zien, maakt dit de spanning ook niet groter, zodat alleen de goede en intrigerende hoofdrol van Pitagora de aandacht vasthoudt. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico, Raffaele La Capria, Antonio Leonviola en regisseur Comecini. Het camerawerk is van Pasquale De Santis. Mono.

Damned, The

1969 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland​/​​Italië​/​​Zwitserland 1969. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Dirk Bogarde, Ingrid Thulin, Helmut Griem, Helmut Berger en Charlotte Rampling.

Het hoofd van een familie van Duitse staalbaronnen wordt in 1933 vermoord door een ambiteuze schoondochter en haar minnaar, om zo de macht over te nemen die per erfrecht aan haar wilszwakke zoon toekomt. De persoonlijke wraakzucht van de jongen en manipulaties van een Gestapo-neef leiden echter tot de ondergang van het paar. Het MacBeth-gegeven verplaatst naar nazi- Duitsland kreeg een fascinerende, opera-achtig barokke regie van Visconti die zowel meesleept als kritische afstand schept en een rolbezetting met zeven nationaliteiten tot een stijleenheid van acteren brengt. Berger maakt als de decadente kleinzoon een van de meest spectaculaire hoofdroldebuten uit de filmhistorie. Scenario van Nicola Badalucco, Enrico Medioli en regisseur Visconti. Ook bekend als GÖTTERDÄMMERUNG.

Romeo and Juliet

1968 | Romantisch drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië 1968. Romantisch drama van Franco Zeffirelli. Met o.a. Leonard Whiting, Olivia Hussey, Michael York, John McEnery en Milo O'Shea.

Zeffirelli's versie van Shakespeares romantische tragedie steekt nog altijd met kop en schouders uit boven de soortgenoten vanwege de bijzonder naturelle verschijning van de hoofdrolspelers. Zeffirelli koos na een wereldwijde zoektocht uiteindelijk voor de zestienjarige Argentijnse Hussey en de zeventienjarige Brit Whiting en maakte daarmee de eerste filmbewerking met Romeo en Juliet in de juiste leeftijdscategorie, immers: 'She hath not seen the change of fourteen years'. Een goede keus: Hussey en Whiting verbeelden het verhaal met magistrale puurheid zonder ook maar een moment te verzwakken.

Amanti

1968 | Drama, Experimenteel

Italië 1968. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marcello Mastroianni, Faye Dunaway, Esmeralda Ruspoli, Enrico Simonetti en Karin Eugh.

Een rijke Amerikaanse die leukemie heeft gaat voor haar laatste vakantie naar Italië waar ze verliefd wordt op een ingenieur, voor wie ze haar ziekte verzwijgt. Als hij achter de waarheid komt, wil ze zelfmoord plegen. Pretentie van de film om méér te zijn dan een smartlap heeft een ridicuul en averechts resultaat. Dunaway lijdt decoratief in stilte tegen de achtergrond van Venetië en Cortina d'Ampezzo totdat haar uitbarstingen van smart even onbeheerst als onoprecht zijn.

C'era una volta

1967 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1967. Familiefilm van Francesco Rosi. Met o.a. Sophia Loren, Omar Sharif, Dolores del Rio, Georges Wilson en Leslie French.

Ondanks alle aandrang kan de kroonprins van Napels er niet toe komen zich een bruid te kiezen tot hij verliefd wordt op een temperamentvol boerenmeisje dat al haar aristocratische rivalen zal verslaan in een toernooi bordenwassen. Deze voor regisseur Rosi zeer ongewone sprookjesfilm kreeg een stijlvolle aankleding en een fantasierijke uitwerking en Loren was voor de camera's nooit mooier, maar al het talent blijft toch ietwat verspild aan een wel heel simpel verhaaltje. Scenario van Tonino Guerra, Raffacle La Capria, Giuseppe Patroni Griffi en de regisseur. Camerawerk van Pasqualino De Santis. Gefilmd in Franscope.