Horst-Günter Marx

Acteur

Horst-Günter Marx is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Für immer im Herzen

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Miguel Alexandre. Met o.a. Julia Jäger, Hanns Zischler, Patrick Baehr, Hannes Jaenicke en Horst-Günter Marx.

Julia Berger (W[KA3]orner) heeft het geschoten. Ze is niet alleen aantrekkelijk, ze heeft de leiding over een goedlopende, grote uiteverij, een glanzende sportwagen, een vriend, Fred Kienze (Marx), die jurist is, en haar voldoende vrijheid laat. Ze is toegewijd aan haar baan, terwijl haar zus Isabell Gruber (J[KA3]ager) onzeker is en labiel. Geen wonder, want haar tien- jarige zoon Stefan (Baehr) heeft kanker en moet chemotherapie ondergaan. Isabell moet daarom behandeld worden in een psychiatrische inrichting. Fred en Julia`s vader (Zischler) krijgen te weinig aandacht en het bedrijf gaat fuseren. Julia wordt op het werk verlangd, maar realiseert zich dat ze kiezen moet tussen haar werk en de begeleiding van haar zieke neefje. Hoe gaat ze het aanpakken om de kool en de geit te sparen? Ware het niet om de behoorlijke hoofdrol van Wörner en de niet minder competente bijrollen van Jäger, Marx, Zischler, en Jaenicke als Dr. Tom Boppard dan zouden we deze ongeloofwaardige soap geheel en al afraden. Het magere scenario is van Martin Rauhaus en Carola Wedel. Het camerawerk is van Jörg Widmer.

Tierärztin Dr. Mertens

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Karola Hattop. Met o.a. Christina Plate, Francis Fulton-Smith, Horst-Günter Marx, Annekathrin Bürger en Siegfried Rauch.

Susanne Mertens (Plate) is gediplomeerd dierenarts, maar haar man Klaus (Marx) wil niet dat ze haar beroep uitoefent. Hij ziet haar liever thuis achter het fornuis. Als Susanne ontdekt dat Klaus haar bedriegt, maakt ze zich zelfstandig als dierenarts in de dierentuin van haar vader, professor Georg Baumgart (Rauch), met de hulp van haar moeder Charlotte (B[KA3]urger). Haar vader had dit liever niet gezien, maar Susanne bewijst zich bij de operatie van een chimpansee. Baumgart weet dan, dat hij niet meer zonder zijn dochter kan. Een sympathieke kinderarts, Christoph Lentz (Fulton Smith) geeft haar weer moed. Bovendien wil Christoph niets anders dan een nestje bouwen met Susanne en heeft daarbij al een plaatsje voor haar zoontje Jonas (Zimmeck) ingeruimd. Klaus heeft het dan voor het nakijken, al was Susanne bijna teruggekomen toen ze wanhopig werd van alle ellende, die ze moest doormaken. Pure soap en misschien de hoop op een nieuwe serie. Gedraaid op locatie in de dierentuin van Leipzig die er nu weer aantrekkelijk uitziet, dertien jaar na de Duitse hereniging. Rauch is een bekend tv-gezicht als kapitein op DAS TRAUMSCHIFF. Het scenario is van Scarlett Kleint. Het camerawerk is van Hermann Dunzendorfer.

Sperling und der Mann im Abseits

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Markus Rosenmüller. Met o.a. Dieter Pfaff, Gesche Tebbenhof, Achim Grubel, Philipp Moog en Anna Böttcher.

Vandaag zit Sperling (Pfaff) alles tegen en beginnen pietluttigheidjes hem mateloos te irriteren. Hij raakt opgefokt als hij naar zijn idee te lang moet wachten op collega Falk Hofmann (Moog), die bij een geldautomaat staat. Sperling valt uit tegen smeris Scheurich (Strecker) als die hem verzoekt ergens anders zijn auto te parkeren. Enkele minuten later wordt het stoffelijk overschot van een Vietnamese sigarettenhandelaar gevonden. Getuigen verklaren twee politiemannen in uniform gezien te hebben. Redenen om een kijkje te gaan nemen op de dichtbij gelegen politiepost Lichtenberg en daar komt heel wat onwelriekends naar boven. Te veel naar Sperlings idee, maar hij heeft geen keuze; de zwijnenstal moet schoon voordat de buurt amok loopt. Spannende aflevering met een kijkje achter de schermen over de immense problemen die het politieapparaat heeft met het handhaven van de orde in de miljoenenstad Berlijn, vooral als er zwakke schakels in de keten zitten. Pfaff is als gebruikelijk uitstekend, omringd door goede bijrollen. Het scenario is van medespeler Philipp Moog en Frank Röth. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Mensch Mutter

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Florian Gärtner. Met o.a. Suzanne von Borsody, Rosemarie Fendel, Jan-Gregor Kremp, André Kaminski en Tina Ruland.

De wat zwartgallige, maar succesvolle redactrice van een steenrijke boekenuitgever, Vreni (Von Borsody), die dik in de veertig is, krijgt een aantal schokken in haar privéleven te verwerken. Haar man Manfred (Kaminski), een notoire rokkenjager, laat haar zitten, haar zoon gaat voor een jaar naar de USA en haar moeder Hilde (Fendel) krijgt een lichte beroerte. Ook op het werk, want een streberige nieuwe kracht, Dana Kosswitz (Ruland), probeert haar plaats in te nemen. Het scenario van regisseur Gärtner wint niet meteen de schoonheidsprijs of kan beschouwd worden als een meesterwerk, maar de talentvolle Von Borsody weet haar publiek te boeien.

Stundenhotel

2002 | Komedie, Romantiek, Korte film

Duitsland 2002. Komedie van Michael Ester, Eric von Moeller, Ruth Olsan, Bernd Schaarmann en Jan Krüger. Met o.a. Eva Manschott, Frank-Lorenz Engel, Marie-Lou Sellem, Birge Schade en Dagmar Sachse.

Negen korte verhaaltjes van vijf à zes minuten, die zich afspelen in een hotel nabij een spoordijk dat kamers per uur verhuurt. Telkens weer andere gebeurtenissen rondom de stonde met steeds een andere rolverdeling die bestaat uit leerlingen van de afdeling film van de kunstacademie in Keulen. Uiteraard is de ene episode beter dan de andere, maar er zitten beslist een paar zeer goede vondsten bij. Vooral het tweede schuifje met Marie-Lou Sellem en Birge Schade over twee meiden, die na een bruiloft in een van de hotelkamers belanden. Let op Daniel Brühl in luik zes. Alle scenario's zijn van de regisseur of de regisseuse van de betrokken episode, behalve het laatste, waarvan het scenario van Yuri Sankawa is. Vooral leuk voor een cinefiel publiek.

Die Wunde

2002 | Drama

Duitsland 2002. Drama van Thomas Stiller. Met o.a. Alexander Schalaudek, Horst-Günter Marx, Marek Harloff, Sabine Vitua en Tatjana Blacher.

Het scenario van regisseur Stiller is pure pulp. Julia (Schalaudek), is een jonge vrouw van 21. Haar moeder Lea (Blacher) is verlamd, zolang zij zich herinneren kan. Haar vader heeft ze nooit gekend, want die liet haar invalide moeder en de baby in de steek. Lea houdt nog steeds heel veel van hem, maar de volwassen Julia koestert een diepe wrok. Ze ontdekt dat hij in Frankfurt woont, veertig jaar is, en Robert Dauner (Marx) heet. Hij bezoekt regelmatig een striptent, waar Julia een baantje als serveerster krijgt. Ze leert hem kennen, vindt hem sympathiek, maar kan niet tot hem doordringen. Haar wraakgevoelens zakken. Ze wordt verliefd op een jonge matroos van ongeveer haar eigen leeftijd, Hendrik (Harloff). Als Hendrik Julia aan zijn ouders wil voorstellen staat ze oog in oog met... juist, ja, met Robert Dauner. Voor de kijksters die het niet kunnen laten, verraden wij de afloop van deze Rosamunde Pilcher-achtige film niet! Soap van de zuiverste soort met bescheiden spelprestaties en dito regie. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Stereo, 16:9.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Ein Starkes Team - Lug und Trug

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Peter F. Bringmann. Met o.a. Maja Maranow, Florian Martens, Leonard Lansink, Tayfun Bademsoy en Jaecki Schwarz.

Otto (Martens) wordt beschuldigd van geweldpleging. Ingo Voss (M[KA3]ohring) kan getuigen dat het niet waar is. Hij blijkt spoorloos. Het hele team zoekt nu naar Voss, die een strafblad heeft. Ze leggen een routine-bezoekje af bij zijn laatste werkgever, de welvarende transportondernemer Lars Buchwald (Sattmann). Ze ontdekken dat hij gechanteerd wordt met de ontvoering van zijn vrouw Anna-Maria (Kramer). De kijkers weten dat we te maken hebben met humorloze RUTHLESS PEOPLE-achtige schurken en dat Anna-Maria onder [KA1]e[KA1]en hoedje speelt met haar ontvoerders, Homberg (Marx) die tevens haar minnaar is, de voortvluchtige Voss en de harde misdadiger Sommer (Naujoks), die hand- en spandiensten verricht voor de poen. Anna-Maria is van plan om haar man een fors bedrag afhandig te maken. Het team ontdekt dat Buchwald niet van plan is te betalen. Dan hakt Sommer Anna-Maria een vinger af tot afgrijzen van Homberg, maar Anna- Maria blijkt dit offer wel te willen brengen. Buchwald vindt dan dat hij met het losgeld over de brug moet komen. Bij de overgave ziet het ernaar uit, dat de misdadigers hem en de politie te vlug af zijn. Voss, die door zijn vriendin bepraat werd om met de politie samen te werken om niet weer opnieuw voor drie jaar in de gevangenis te belanden, duikt op als lijk terwijl Otto op hem zat te wachten in de bar van Sputnik (Schwarz). `Iedereen` roept onmiddellijk dat Otto een lastige getuige uit de weg heeft geruimd en hij wordt daarop stante pede geschorst. Gelukkig heeft hij nog Verena (Maranow), Georg (Lansink) en Y[KA3]ucsel (Bademsoy), die hem niet zullen laten vallen. Ze hebben best door dat Buchwald een supergladde jongen is, die zich niet zomaar laat pakken. Wie is dan de moordenaar en steekt alles precies in elkaar? De afloop in het rommelige scenario van Leo P. Ard en Birgit Grosz staat uiteraard vast en het is vooral het charisma van de hoofdrollen, dat deze niet zo spannende geschiedenis de aandacht weet vast te houden. Het camerawerk is van Michael Faust.

Das Schneeparadies

2001 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2001. Drama van Erwin Keusch. Met o.a. Tanja Wedhorn, Andreas Brucker, Klaus Wildbolz, Diana Körner en Rosel Zech.

Vlak voor Kerstmis ziet de sieradenverkoopster Pauline op tegen de eenzame dagen alleen thuis. Zij gaat in op de uitnodiging van haar personeelschef Max Hardenberg om gezamenlijk de kerstdagen door te brengen op het kasteel van zijn ouders. Pauline voelt zich als in een sprookje, maar de dagen verlopen toch anders dan zij zich had voorgesteld.

Tatort - Nach eigenen Gesetzen

2000 | Mysterie

Duitsland 2000. Mysterie van Josef Rödl. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Markus Majowski, Gudrun Landgrebe, Saskia Vester en Hans-Jörg Assmann.

Priv[KA1]e-detective Kurt Seide uit Frankfurt wordt met doorgesneden polsen in zijn douche gevonden. Kommissar Brinkmann (Von Hassel) en zijn nieuwe assistent Kiefer (Majowski) worden met het onderzoek belast, want men denkt meteen dat het om een moord gaat. Van de vriendin van het slachtoffer horen ze dat Seide bedreigd werd door neo-nazi`s die bijeenkomen in de kroeg van Gerd Hassler (Thieme). In Seide`s agenda staan twee namen: Korenke (Assmann), die illegaal in wapens handelt en Dr. Goltz (Marx), een ambitieuze chirurg van het academische ziekenhuis. Seide heeft beide mannen tijdens een verblijf in de Bahama`s leren kennen, maar Dr. Goltz zegt dat hij zich Seide niet meer kan herinneren. Op de begrafenis van een collega ontmoet Brinkmann een charmante journaliste die bij de radio werkt, Sonja Hold (Landgrebe), die hem vraagt als aankomend misdaadverslaggeefster een onderzoek te mogen bijwonen. Er gebeurt een tweede moord die het werk van dezelfde dader moet zijn, want weer zijn iemands polsen doorgesneden en Sonja Hold wordt gegijzeld. Nu zit Brinkmann opgezadeld met een onverkwikkelijke situatie. Het scenario van Bodo Kirchhoff is niet slecht maar het thema neo-nazi's is eigenlijk al behoorlijk uitgemolken en te vaak blijken zij een dwaalspoor te zijn en deel uit te maken van het subplot. Landgrebe is grote klasse en Majowksi als Kiefer is niet slecht; of hij het tot commissaris zal brengen is niet zeker; toen Brinkmann een jaar later met pensioen ging, is hij hem niet opgevolgd. Het camerawerk is van Jürgen Herrmann en Armin Alker. Aflevering 434.

Mammamia

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Sandra Nettelbeck. Met o.a. Senta Berger, Christiane Paul, Peter Lohmeyer, Michael Mendl en Ulrike Grote.

Op moederdag wil de 27-jarige studente medicijnen Paula (Paul) haar vriend Daniel (Lohmeyer) die ze nog maar vrij kort kent, aan haar superkritische moeder Clara (Berger) voorstellen. Dit is geen sinecure; bovendien merkt ze - tot overmaat van ramp - dat haar zwangerschapstest positief is. Ze is nog niet eens afgestudeerd. Kort daarop staat mamma Clara voor de deur en kondigt aan dat ze van plan is te gaan scheiden. De geschokte Paula heeft na dit nieuws nog weinig zin om haar moeder van de a.s. familie-uitbreiding te vertellen. Ontspannende relatiekomedie die volledig verteld wordt vanuit een vrouwelijk standpunt. De vlijmscherpe, soms razendsnelle dialogen vliegen de kijker om de oren en de rollen presteren stuk voor stuk op topniveau. Waardevolle ontspanning die opvalt tussen al de rommel die zo vaak speciaal voor tv gemaakt wordt. Regisseuse Nettelbeck schreef ook het scenario en deed tevens de montage. Michael Bertl stond achter de camera. Stereo.

Polizeiruf 110: Feuertod

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Heinz Schirk. Met o.a. Jürgen Tarrach, Anke Sevenich, Horst-Günter Marx, Katinka Heichert en Walter Renneisen.

Commissaris Robert Loster (Marx), die krap bij kas zit en een jong gezin heeft, wordt van Kassel naar Offenbach overgeplaatst, een voorstad van Frankfurt. Als hij een onderzoek verricht naar een kloppartijtje van twee rechtsradikalen tegen twee musicerende Afrikanen, waarvan er een in het ziekenhuis is beland, komt hij terecht bij de huisbaas van de ander. Het is bakker Heini Troll (Tarrach), een jeugdvriend. Diens vrouw Gudrun (Sevenich) is zwanger. Sinds er geruchten gaan over salmonellabacterieën, loopt de zaak niet meer en Heini verzucht tegen Loster dat een brandje hem uit de brand zou kunnen helpen. Met Losters hulp zouden ze de verzekeringspenningen kunnen delen en de schuld op een xenofobe aanslag kunnen schuiven. Afgesproken wordt dat Heini met Gudrun naar Mallorca gaan en Loster de zaak aansteekt, maar die krijgt spijt en doet het niet. Ondertussen wordt de bakkerij in de fik gestoken, waarbij niet de Afrikaan omkomt, maar Heini's schoonmoeder. Alle aanwijzingen gaan in de richting van Loster, die heel hard moet rennen om het tegendeel te bewijzen voordat zijn baas Lubig hem insluit. In de laatste scène's wordt de brandstichter pas als een wit konijn uit de hoed getoverd en is Loster op tijd gerehabiliteerd. Het spel is goed en de regie behoorlijk, evenals het camerawerk van Werner Hoffmann. Aflevering 191.

Edgar Wallace - Die Katze von Kensington

1995 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1995. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Joachim Kemmer, Julia Bremermann, Leslie Phillips, Christiane Reif en Romy Kühnert.

De verfilmingen van de verhalen van de in 1935 overleden Britse schrijver van detectiveromans Edgar Wallace zijn sedert 1927 in Duitsland altijd heel populair geweest. Rond 1970 verdwenen zij uit de bioscoopzalen en werd het stil, behoudens (her)uitzendigen op tv. Met deze film, geproduceerd door Wallace- veteraan Horst Wendtlandt (die er in het verleden al een dertigtal gemaakt had), wordt de reeks met een drietal films op het kleine scherm weer nieuw leven ingeblazen. Chief Inspector Higgins van Scotland Yard (Kemmer) en zijn vrouwelijke collega Superintendent Barbara Lane (Bremermann) zien zich geplaatst tegenover een schurk, bijgenaamd Joker, die de onderwereld een groot deel van hun buit afperst. Wie niet inlevert, betaalt met de dood. De Joker heeft de gewoonte na het verrichten van zijn wandaad een speelkaart achter te laten. Hoewel het beroven van misdadigers niet mag, wordt het pas hinderlijk als er doden vallen... Met verve en ervaring gemaakte serie-remake naar beproefd recept met een uitgelezen cast van tv-acteurs. Grijpt niet hoog, maar is onderhoudend. Arent in de rol van Flatter speelde nog mee in de bioscoopfilms uit de jaren 1960-70.

Boomtown

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Christoph Schrewe. Met o.a. Steffen Wink, Isolde Barth, Helmut Berger, Claudine Wilde en Gerd Wameling.

De 21-jarige Wink ziet zijn wereldje in elkaar storten als zijn vriendin hem de bons geeft en hij zijn baantje als fietskoerier in Berlijn verliest. Hij vindt bovendien dat zijn moeder Barth wordt vernederd door haar vriend Berger en het loopt uit op een knallende ruzie met trieste gevolgen voor Wink. Een sombere film. Het scenario is van Markus Steffl en regisseur Schrewe. De sobere fotografie is van Frank Zeller.

Apfel im Moor

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Marcus Scholz. Met o.a. Andreas Schmid, Anke Sevenich, Michael Gahr, Horst-Günter Marx en Klaus Mikoleit.

De knappe, donkerharige Barbara Winkelhaus (Sevenich), moeder van de tien-jarige Moritz (Schmid), is gelukkig getrouwd met de succesvolle ondernemer Benno (Gahr). Aan hun idylle lijkt een einde te komen als haar vroegere minnaar Harry (Marx) terugkeert. Hij is Benno`s jongere broer, een zwervende nietsnut, die haar destijds heeft laten zitten toen zij zwanger was. Barbara`s oude passie laait weer op en twijfelt geen ogenblik: zij verlaat haar Benno om met Harry een nieuw leven te beginnen. Wanhopig probeert Benno zijn vrouw terug te winnen. En jawel hoor, Harry wordt vermoord als hij met Barabara en Moritz met vakantie naar Nederland gaat... Zijn lijk wordt in het veen gevonden en de moordbrigade onder leiding van commissaris Jan (Mikoleit) stelt een onderzoek in. Traag, stijf en menig cliché wordt opgehoest. De regisseur bewerkte de roman van Heinz-Dieter Herbig Der kleine Hamlet tot scenario. Camerawerk van Horst Zeidler.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Horst-Günter Marx op televisie komt.

Reageer