Julien Carette: cast.
Er zijn 62 films gevonden.

Les Pieds Nickelés

1964 | Komedie

Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Claude Chambon. Met o.a. Charles Denner, Jean Rochefort, Michel Galabru, Micheline Presle en Francis Blanche.

Oplichterstrio faalt in al hun ondernemingen, maar slaagt er wel in om uit handen van de politiecommissaris te blijven. Tijdens het festival van Cannes geven ze zich uit voor Bulgaarse filmproducenten die een superspektakel gaan opzetten. Deze film van debutant - Philippe de Broca keek toe - mist de stijl en specifieke humor van de beroemde oude stripverhalen van Forton, maar de drie hoofdrollen spelen met vermakelijke verve.

Le Confession de Minuit

1963 | Drama

Frankrijk 1963. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Maurice Biraud, Christiane Minazzoli, Julien Carette, Mona Dol en Geneviève Fontanel.

Een middelbare vrijgezel wordt na een ruzie met zijn baas ontslagen en zakt steeds verder weg in het besef een mislukking te zijn, waardoor het ook fout gaat in zijn tijdelijke baantjes. Ondanks de zorg van zijn oude moeder en de liefde van een buurmeisje kan hij niet uit de goot gered worden. Deze roman van Antoine Duhamel kreeg een sobere verfilming die wat al te uitsluitend in mineur blijft, op de bizarre fantasieën van de dolgedraaide held na. Goed spel van komische bijrol, Biraud, in een dramatische hoofdrol en zeer ingetogen Carette als zijn zoveelste clochard. Ook: LES AVENTURES DE SALAVIN.

La foire aux cancres

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Louis Daquin. Met o.a. André Armontel, Jean Bouise, Julien Carette, Jean Carmet en Sophie Desmarets.

Deze film is een uit zeven episodes opgebouwde impressie van het lagere-schoolleven waarbij pedagogische methoden stuk lopen op de eigenzinnigheid of de al te letterlijke interpretatie van de leerling en/of op het cultuurbarbarisme van de ouders. De vanzelfsprekende en spontane kinderregie geeft deze komedie een authenticiteit die boven enkele al te gezochte grappen uitstijgt en die valse vertedering naar het volwassen publiek toe vermijdt. Sommige satirische momenten zijn inmiddels achterhaald, andere nog niet.

La Millième fenêtre

1960 | Drama, Komedie

Frankrijk 1960. Drama van Robert Menegoz. Met o.a. Pierre Fresnay, Jean-Louis Trintignant, Barbara Lass, Julien Carette en Michel de Ré.

Een oud-marinier installeert zich in zijn bouwvallige geboortehuis en stagneert daarmee de voltooiing van een torenflat met 3000 woningen. Hij blijft pal op zijn rechten staan tot een Poolse studente, die verliefd is op de architect, hem tot andere gedachten brengt. Een sociale tragikomedie in de stijl van de vooroorlogse Frank Capra-films die nogal voorspelbaar uitvalt. De volkse hoofdrol wordt door Fresnay te opgelegd en doorzichtig geacteerd. Schilderachtige bijrollen.

La jument verte

1959 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1959. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Bourvil, Yves Robert, Francis Blanche, Valérie Lagrange en Sandra Milo.

Frankrijk, tweede helft van de negentiende eeuw. In het dorp Claquebue heerst al lang een vete tussen de boerenfamilies Haudoin en Maloret. De Haudoins danken hun voorspoed aan een gelukbrengende mascotte: een merrie met een groene vacht. Een vuige streek van de stikjaloerse Malorets zal in de loopgravenoorlog grote repercussies hebben. Verbazingwekkend boosaardige farce met krasse en misogyne scènes, waarin Autant-Lara plus scenaristen Pierre Bost en Jean Aurenche de boeren van het Second Empire portretteren als primaten. Psychologie en fantasie uit Marcel Aymés roman zijn ver te zoeken.

Archimède le clochard

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Darry Cowl, Julien Carette en Dora Doll.

Een clochard met een reuze hekel aan geluidsoverlast heeft een woning in aanbouw als onderdak gekozen omdat bouwvakkers zich daar zelden laten zien, tot de aanleg van het gas en de waterleiding zijn rust rumoerig verstoort. De gevangenis lijkt hem een ideaal, stil onderkomen, maar pogingen om zich te laten arresteren doen slechts een van zijn makkers achter de tralies belanden. Kleurrijke, maar door de regie onvoldoende afgeremde rol van Gabin die zelf het verhaal voor de film schreef. De scenario-uitwerking laat nogal wat kansen liggen (de regisseur, Michel Audiard en Albert Valentin). Henri Tiquet deed het camerawerk.

Le miroir à deux faces

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van André Cayatte. Met o.a. Michèle Morgan, Bourvil, Gérard Oury, Yvan Desny en Elizabeth Manet.

Een lelijke vrouw wordt na jaren sleurhuwelijk met een leraar opgemerkt door een plastisch chirurg die haar transformeert in een schoonheid. De echtgenoot wordt ziekelijk jaloers en vermoordt de chirurg. De gedaanteverwisseling van Morgan is te verregaand om te overtuigen, maar de rol van Bourvil als de afstotelijke en beklagenswaardige man is een betere film waardig. (Oury, die de chirurg speelt, schreef ook het scenario.)

Le Joueur

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Gérard Philipe, Liselotte Pulver, Bernard Blier, Françoise Rosay en Nadine Alari.

Een Russische generaalsfamilie in Baden-Baden wordt bij voorbaat verscheurd door intriges om de erfenis van een oude tante, die echter nog zeer vitaal is en haar kapitaal aan de goktafels er door jaagt. Een op haar gemanipuleerde dochter verliefde idealistische leraar wordt ook door haar gokkoorts aangestoken. De spelverslaving kreeg in deze film een weinig overtuigende geobsedeerdheid, zodat de Dostoyevsky-verfilming een melodrama zonder kern werd die door de goede acteursprestaties niet gered kon worden.

Les trois font la paire

1957 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1957. Komedie van Sacha Guitry. Met o.a. Michel Simon, Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Darry Cowl en Christian Méry.

De beeltenis van een moordenaar is in het bezit van de politie en leidt tot de arrestatie van twee mannen die daar sprekend op lijken. De getuige weet de dader niet te identificeren. Publikatie van de foto brengt de opdrachtgevers van de moord in paniek zodat ze de echte dader zelf liquideren. Het gezochte scenario van regisseur Guitry voor deze misdaadkomedie kreeg een nogal amechtige filmvorm met een paar individueel aardige scènes dankzij Simon als commissaris in verwarring. Camerawerk van Philippe Agostini.

Je reviendrai à Kandara

1957 | Drama, Thriller

Frankrijk 1957. Drama van Victor Vicas. Met o.a. François Périer, Daniel Gélin, Bella Darvi, Jean Brochard en Julien Carette.

Een leraar is getuige van een misdaad in een naburig huis, maar weet niet zeker of hij de dader herkent. Deze gaat hem intimideren, waarna de leraar hem uit zelfverdediging verwondt en in de gevangenis belandt. Deze thriller onderscheidt zich door de nadruk op de psychologie van de personages.

Paris, Palace Hôtel

1956 | Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1956. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Charles Boyer, Françoise Arnoul, Roberto Risso, Tilda Thamar en Michèle Philippe.

Françoise (Arnoul), een manicure in een luxe hotel, krijgt veel aandacht van een oudere gast (Boyer), maar heeft zelf meer oog voor monteur Gérard (Risso). De driehoeksrelatie blijkt gecompliceerder dan de betrokkenen hadden gedacht. Veel om het lijf heeft deze Frans-Italiaanse romcom niet, maar de acteurs zijn leuk. Veteraan Boyer zorgt voor wat gewicht en Arnoul is charmant als de jongedame in een lastig parket. Met haar maakte Verneuil, van Armeense afkomst, opgegroeid in Frankrijk en vooral bekend om z'n thriller-oeuvre, eerder onder meer Le mouton à cinq pattes.

Pardonnez nos offenses

1956 | Film noir

Frankrijk 1956. Film noir van Robert Hossein. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Vaneck, Giani Esposito, Béatrice Altariba en Mireille Granelli.

Een jeugdbende droomt van ontsnapping uit het naargeestige wereldje van alledag in de buitenwijken en legt zich `s nachts toe op het smokkelen van whisky. Zigeuners ontdekken bij toeval hun geheime bergplaats en maken zich meester van de inhoud, waarop drie van de jongens uit woede een jonge zigeunerin verkrachten. De zigeuners verkrachten dan D[KA1]ed[KA1]ee (Vlady). Uiteindelijk komen de twee groepen erachter wie de ware schuldige is, die ze vervolgens flink te pakken nemen. Als wraak doodt hij dan Dédée, die op het punt stond met een zigeuner elders het geluk te gaan zoeken. De producent was kennenlijk hevig ontsteld door deze trieste greep uit het leven: hij gooide de montage volledig door elkaar en schrapte scènes. Niettemin, en ondanks de gezwollenheid waaraan regisseur Hossein zich vaker schuldig maakt, zijn er enkele goede scènes overgebleven. Tijdens de wereldpremière was Eddie Constantine de enige uit het geschokte publiek die durfde te applaudisseren. De enige film waarin deze filmer zelf geen rol speelt. De film is ook bekend onder de titel L'HIRONDELLE DU FAUBOURG en werd in België uitgebracht als JEUNESSE DES RUES.

Rencontre à Paris

1955 | Romantiek

Frankrijk 1955. Romantiek van Georges Lampin. Met o.a. Robert Lamoureux, Betsy Blair, Jacques Castelot, Pierre Dux en Raymond Bussières.

Rijke dochter van schatrijke Amerikaan verblijft in Parijs, maakt kennis met een beginnend schrijver, wordt hopeloos verliefd en besluit voor altijd in Frankrijk te blijven. Vroeger gegarandeerd succes, nu hopeloos verouderd.

Les Possedées

1955 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1955. Drama van Charles Brabant. Met o.a. Raf Vallone, Magali Noël, Madeleine Robinson, Dany Carrel en Julien Carette.

De weduwe van een oorlogsheld woont met haar dochter en een schoonzuster op een afgelegen boerderij, als een bezoeker zich aanmeldt en zegt dat de man in zijn armen is gestorven en hem als opvolger heeft aangewezen. Hij verleidt zowel de boerin als de schoonzuster en maakt ook de dochter het hof, tot de veroorzaakte rivaliteit en jaloezie zich tegen hem keren. De sfeervol gefotografeerde verfilming van Ugo Betti's toneelstuk is niet vrij van gekunsteldheid, maar de acteurs zorgen voor een broeierige spanning.

Ces sacrées vacances

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Robert Vernay. Met o.a. Sophie Desmarets, Pierre Destailles, Julien Carette, Jean Carmet en Pauline Carton.

Een arbeidersgezin gaat met vakantie in een oude auto die ze onderweg voor veel geld verkopen aan een Amrikaanse verzamelaar. Hun onverwachte rijkdom wekt de verdenking van de politie en doet hen in de cel belanden. Deze simpele komedie is de aanleiding voor een losse reeks episodes die mede dank zij een uitgelezen reeks karakterspelers onderhoudend worden gepresenteerd.

L' Amour d'une femme

1953 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Micheline Presle, Massimo Girotti, Gaby Morlay, Paolo Stoppa en Julien Carettte.

Een vrouwelijke arts krijgt een aanstelling op een Bretons eiland en weet daar geleidelijk aan de vooroordelen van de bevolking te overwinnen. Ze wordt verliefd op een daar tijdelijk werkzame ingenieur, die verwacht dat ze haar werk zal opgeven. De onsentimentele regie, de aandacht voor milieu en locaties en het authentieke beeld van de medische werkzaamheden behoeden de film voor ontsporing in een smartlap en maken er een vroegtijdig feministisch pleidooi van. Goed spel van Presle en Morlay in Grémillons laatste speelfilm.

Le Bon Dieu sans confession

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Danielle Darrieux, Yvan Desny, Henri Vilbert, Claude Laydu en Grégoire Aslain.

De nabestaanden van een overleden zakenman herinneren zich in de lijkstoet de dode en hun relatie tot hem, waardoor uit tegenstrijdige en incomplete beelden een volledig portret van zijn leven ontstaat. Een boeiend en zonder al te moralistische conclusies geschetst beeld van een bourgeois-milieu steunt op sterke spelprestaties, waar de regie zelf weinig aan toevoegt. Naar de roman M. Dupont est mort van Paul Vialar.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

The Red Inn

1951 |

1951. Claude Autant-Lara. Met o.a. Julien Carette, Françoise Rosay, Fernandel en Grégoire Aslan.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

Signori, in carrozza!

1951 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1951. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Aldo Fabrizi, Sophie Desmarets, Peppino De Filippo, Julien Carette en Noël Roquevert.

Een controleur op de trein Rome-Parijs heeft in het geheim een verhouding met een vrouw in Parijs. Hij laat zich overplaatsen naar Frankrijk om definitief bij zijn vriendin te kunnen intrekken, maar zijn klaplopende zwager duikt voor de politie bij hem onder, waardoor de waarheid aan het licht komt. Eén van de talrijke komedies uit de jaren vijftig over bigamie, dankt veel aan het speelse samenspel van Fabrizi en De Filippo, die ook fysiek verassende rokkenjagers zijn.

L'auberge rouge

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Julien Carette, Françoise Rosay, Marie-Claire OIivia en Grégoire Aslain.

Zwarte humor domineert dit maffe verhaal over een herbergier die met zijn vrouw zijn gasten doodt en berooft. Een monnik verneemt dit geheim in een biecht (afgenomen met een grillrooster, bij gebrek aan een biechtstoel met venster) en komt voor een dilemma te staan: zijn medereizigers redden of zich aan zijn zwijgplicht houden? De destijds populaire komiek Fernandel speelt de monnik maar krijgt prima tegenspel van herbergiers Carette en Rosay. Het liedje La ballade de l'auberge rouge wordt gezongen door niemand minder dan Yves Montand. Deze macabere komedie kreeg een remake in 2007.

Agence matrimoniale

1951 | Komedie

Frankrijk 1951. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Bernard Blier, Michèle Alfa, Julien Carette, Anne Campion en Yolande Laffon.

Verlegen provinciaal erft huwelijksbureau in Parijs. Herkent uit eigen ervaring de geremdheid van client[KA2]ele dat hem ideaal adviseur en hem geleidelijk aan losmaakt van invloed van tirannieke moeder. Sympathieke komedie met ongewoon vriendelijke rol voor Blier blijft in tekening van afwisselend komische en aandoenlijke situaties herkenbaar en ontspoort nooit in karikatuur. Soberheid doet film soms wat langdradig en mat lijken. (Let op jonge Philippe Noiret als figurant.)

Sans laisser d'adresse

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Danièle Delorme, Bernard Blier, Pierre Trabaud, Julien Carette en Juliette Gréco.

Een ongehuwde moeder gaat in Parijs de vader van haar kind zoeken met behulp van een taxi-chauffeur. Als ze merkt dat hij getrouwd is en een zeer verachtelijk karakter heeft, weerhoudt de chauffeur haar van zelfmoord en geeft haar, ook door zijn praktische hulp, nieuwe levensmoed. Deze Franse variant van QUATTRO PASSI FRA LE NUVOLE krijgt sympathieke warmte van de beide hoofdrollen, al leidt hun zoektocht tot enkele scènes die wat weinig gevarieerd zijn, maar de gelegenheid bieden om een opmerkelijke bijrolbezetting te zien.

Les Premières armes

1950 | Biografie, Drama

Frankrijk 1950. Biografie van René Wheeler. Met o.a. Jean Cordier, Michèle Alfa, Julien Carette, Guy Decomble en Paul Frankeur.

Een adolescent is door zijn vader op een kostschool in de provincie geplaatst om een opleiding als jockey te krijgen. Hij voelt zich ongelukkig in de strenge omgeving, maar vindt enige troost bij de vrouw van één van zijn directeuren en in de vriendschap met een Spaanse leeftijdgenoot. Sobere, voor de regisseur autobiografische film toont in documentaire benadering een weinig bekend milieu en tekent de personages zonder vals sentiment of romantisering. Een film die onterecht te weinig waardering kreeg.

E' piu facile che un camelo

1950 | Familiefilm, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1950. Familiefilm van Luigi Zampa. Met o.a. Jean Gabin, Mariella Lotti, Elli Parvo, Julien Carette en Antonella Lualdi.

Een zakenman verongelukt. Omdat hij een slecht gezinshoofd en een al even slechte werkgever is geweest, wordt hem de toegang tot de hemel ontzegd. Hij krijgt echter twaalf uur de tijd om iets goed te maken. De door hem ontslagen werknemer blijkt zijn weldaden niet waard te zijn, maar hij slaagt er wel in anderen gelukkig te maken en wordt alsnog uitverkoren. De film sluit aan bij het optimisme van het neo-realisme en toont Jean Gabin in zijn eerste rol als gezeten burger en huisvader.

Ronde de nuit

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van François Campeaux. Met o.a. Julien Carette, Noël Roquevert, Tilda Thamar, Pierre Larquey en Marcelle Géniat.

Parijse politieagenten, die dienst hebben tijdens de Kerstnacht, hebben tijdens hun ronde per fiets een aantal uiteenlopende ontmoetingen, waarbij ze de zich voordoende problemen proberen op te lossen. In deze onderhoudende, maar nergens verrassende episodische komedie worden kluchtscènes afgewisseld met sentimentele momenten. Een hele reeks van volkse karakterspelers komt daarvoor opdraven.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Branquignol

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Julien Carette, Jean Carmet en Micheline Dax.

Groep komedianten moet voorstelling geven op kasteel van markiezin en krijgt zo'n misprijzend onthaal dat ze de soirée op alle mogelijke manieren proberen te saboteren. Toneelrevue kreeg filmversie in de stijl van HELLZAPOPPIN' en introduceerde destijds nieuwe reeks van komieken. Hun gegroeide bekendheid sindsdien maakt film minder verrassend en leuk dan bij de première. Komische goochel-act blijft onverminderd leuk.

Une si jolie petite plage

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Gérard Philipe, Madeleine Robinson, Jean Servais, Jane Marken en Mona Doll.

Een jonge verschoppeling is verliefd geworden op een grillige zangeres, en vermoordt haar uit wanhoop. Hij duikt onder in een familiepension bij andere mislukkelingen, maar de impressario van de zangeres vindt zijn spoor. Met celstraf in het vooruitzicht pleegt hij zelfmoord. Deze psychologische film noir ontleent zijn sfeer aan een melancholieke verfilming, tegen een voortdurend regenachtig kustlandschap. De opeenhoping van uitsluitende ellende en somberheid in het spel van Philipe doen wat gekunsteld aan, maar Robinson is prachtig als de vrouw die hem vergeefs tracht te helpen.

Le Château de la dernière chance

1947 | Komedie

Frankrijk 1947. Komedie van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Nathalie Nattier, Corinne Calvet, Robert Dhéry, Jean Marchat en Pierre Bertin.

Na een paar goede en een paar middelmatige films - waaronder deze - geregisseerd te hebben, werd Paulin in 1950 producent. Het scenario van deze film werd geschreven door Henri Troyat en gaat over een serum dat de persoonlijkheid van de patiënten van een arts verandert. Helaas ging het verhaal een beetje de mist in, aangezien noch de regisseur noch de acteurs er iets mee wisten te doen. Met een idee alleen heb je geen film. Ook bekend als LES COBAYES.

La Mannequin assassiné

1947 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1947. Misdaad van Pierre de Hérain. Met o.a. Gilbert Gil, Blanchette Brunoy, Daniel Gélin, Anne Vernon en Robert Lussac.

Nauwkeurige bewerking van [KA1]e[KA1]en van de beroemdste romans van Stanislas-Andr[KA1]e Steeman, die zich afspeelt in de vreemde en in zichzelf gekeerde sfeer van een afgelegen dorp en vooral ook van een oud huis, waar een onwaarschijnlijke moord op een mannequin zou hebben plaats gevonden. Een roman met een dosis geheimzinningheid en zwarte humor. De regisseur (een schoonzoon van maarschalk P[KA1]etain) had een bliksemcarri[KA2]ere achter de rug (5 films tussen 1943 en 1948). Hij beging echter de vergissing een bewerking te maken van [KL]Monsieur de Lourdines[KLE], een opvallende roman (en film!) van de zeer royalistische, antisemitische en beruchte collaborateur Alphonse de Châteubriand, hetgeen hem niet vergeven werd. De lengte slaat op de bekeken versie.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

L' Amour autour de la maison

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre de Hérain. Met o.a. María Casares, Claude Larue, Jane Marken, Micheline Gilbert en Denyse Réal.

Nogal melodramatische verfilming van de roman van Albert 't Serstevens. Somber verhaal over een heerszuchtige frigide oudere zuster die in een afgelegen huis in Bretagne haar jongere zusje ombrengt en vervolgens krankzinnig wordt. Een B-film, maar het is niet helemaal terecht dat regisseur De Hérain zo in de vergetelheid is geraakt.

Impasse

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Pierre Dard. Met o.a. Marie Déa, Odette Talazac, Georges Rollin, Julien Carette en Jean d' Yd.

Een titel die een (droevige) voorspelling doet, want het is de enige film van deze regisseur. Een curiositeit omdat Dard in feite de broer is van Jean Delannoy. Voor de rest een politiefilm die het aanzien waard is, want er wordt fatsoenlijk in geacteerd. De film profiteert bovendien van een goed scenario, ondertekend door Jacques Companeez en André Tabet.

Histoire de chanter

1946 | Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Musical van Gilles Grangier. Met o.a. Luis Mariano, Julien Carette, Noël Roquevert, Arlette Mery en Jacqueline Roman.

Een knappe Italiaanse tenor brengt het hoofd van alle meisjes in Nice op hol, en daar komen uiteraard amoureuze verwikkelingen van. Stel dat een expeditie van Venus op aarde landt en als eerste kennismaking met onze cultuur deze film te zien kreeg: zou u dan niet beschaamd in een hoekje kruipen?

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Le Merle blanc

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Houssin. Met o.a. Saturnin Fabre, Georges Rollin, Julien Carette, Jean Tissier en Robert Dhéry.

Een geschiedenis over een verduisterde erfenis, uitbuiting van arbeiders en fabrieken. Maar de kwelgeesten staan zelf aan kwellingen bloot en deze komedie, naar een verhaal van Frédéric Boulet, eindigt in een huwelijk. Vrolijke personages. Als directeur van een schoensmeerfabriek heeft Saturnin Fabre als devies: 'De glans, dat ben ik!' Zijn zoon Jean Tissier verzamelt schoenen op z'n Buñuels en Carette is onvergetelijk in de rol van arbeider. Dankzij dit drietal acteurs is de film - zoals overigens al het werk van deze regisseur - nauwelijks verouderd.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Croisières sidérales

1942 | Sciencefiction

Frankrijk 1942. Sciencefiction van André Zwoboda. Met o.a. Madeleine Sologne, Jean Marchat, Julien Carette, Suzanne Dehelly en Robert Arnoux.

Astronauten verkennen in 1942 de stratosfeer en wel per luchtschip. Vervolgens bevinden ze zich op de Aarde, eerst in 1965 en daarna in 2000. Een klassiek en naïef thema en bovendien een misser, wanneer naar de realiteit van vandaag de dag wordt gekeken. Maar het al even ingenieuze als inventieve scenario van Pierre Guerlais en Pierre Bost, de beelden van Jean Isnard waaraan grote zorg werd besteed en niet te vergeten de decors en kostuums van Henri Mahé, toch ontworpen in een tijd van vele beperkingen, maken dat weer goed. Een geslaagd project en tegelijkertijd de eerste film van een regisseur die er zo weinig, slechts zeven, maakte.

La Prière aux étoiles

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Marcel Pagnol. Met o.a. Pierre Blanchar, Josette Day, Julien Carette, Pauline Carton en Jean Chevrier.

In 1941 in de 'vrije' zone begonnen, werd deze film in 1942 verboden aan één kant vanwege de volgens de bezetter veroorzaakte rompslomp en aan de andere kant vanwege de slechte kwaliteit van het gebruikte materiaal. Onafgemaakt is hij tot op de dag van vandaag nooit uitgegeven wat erg betreurenswaardig is, gezien de prachtige lyriek in de dialogen, die gelukkig bewaard zijn en gepubliceerd.

Vingt-quatre heures de perm'

1940 | Komedie

Frankrijk 1940. Komedie van Maurice Cloche. Met o.a. Blanchette Brunoy, Mona Goya, Georges Rigaud, Julien Carette en Jean Brochard.

Twee vrienden, samen gemobiliseerd en werkloos, sturen hun foto's aan twee jonge arbeidsters en dit leidt tot verschillende sentimentele verwikkelingen met, natuurlijk een gelukkige ontknoping. Een 'grappige' soldatenfilm, maar behoorlijk vulgair. Gedraaid tijdens 'de oorlogsgekte', maar deze film is niet eerder dan in 1945 op het witte doek verschenen: dat is het enige excuus! Enkele acteurs proberen nog de film boven het platte niveau uit te tillen. Met Meurisse debuterend in een klein rolletje.

Tempête sur Paris

1940 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1940. Drama van Bernard-Deschamps. Met o.a. Erich von Stroheim, André Luguet, Annie Ducaux, Arletty en Marcel Dalio.

De vrouw van een politiecommissaris wordt verdacht van een geheime liaison met een internationale oplichter. In werkelijkheid is het haar vader die haar probeert te chanteren, tot een rivaal in de misdaad hem neerschiet. Het nogal sfeervolle drama is een vrije bewerking - door André Cayatte - van een roman van De Balzac en wordt gedomineerd door Von Stroheim als diens zoveelste mysterieuze schurk. Arletty heeft een episodische bijrol als nachtclubzangeres, maar brengt haar pikante repertoire met ironische verve.

Le Récif du corail

1939 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Drama van Maurice Gleize. Met o.a. Jean Gabin, Michèle Morgan, Pierre Renoir, Saturnin Fabre en Gina Manès.

Een Australiër, die per ongeluk een man heeft gedood, vlucht op een schip van wapensmokkelaars en ontmoet op een koraaleiland een ondergedoken vrouw, die een rechter, die haar onschuldig wegens diefstal veroordeelde, heeft neergeschoten. Ze wordt besmet tijdens een tyfusepidemie, maar de held geneest haar en verklaart dat ze gestorven is, om haar zo vrijuit te kunnen laten gaan. Een exotisch avonturenmelodrama rond een liefdespaar uit QUAI DES BRUMES, dat niet erg op dreef is. De vele scènes op zee zijn weinig overtuigend neergezet.

La règle du jeu

1939 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1939. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Renoir, Roland Toutain, Marcel Dalio, Nora Gregor en Mila Parély.

Psychologisch, dramaturgisch en visueel meesterwerk over de caprices van de menselijke natuur in de slagschaduw van naderend onheil. Als microkosmos van de vooroorlogse Franse beau monde dient een bont ensemble types op het landgoed van de Joodse aristocraat Robert de la Chesnaye en diens Oostenrijkse wederhelft. Al tijdens de opnamen ontvingen de regisseur en steracteur Dalio - zelf Joodse Parijzenaar - antisemitische schotschriften. De nazi-autoriteiten namen de tragikomedie direct uit roulatie, na WO II kwam de klassiekerstatus. Van tevoren deelde Renoir overigens geen scenario's uit: de acteurs kregen 's ochtends hun tekst, 's middags werd er gedraaid. Opgenomen in de Sologne-streek.

Je chante

1939 | Komedie, Musical

Frankrijk 1939. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Charles Trenet, Janine Darcey, Nina Sinclair, Jean Tissier en Félix Oudart.

Een zingende muziekleraar weet een noodlijdend meisjesinternaat uit de financiële moeilijkheden te helpen. De chansons van Trenet hebben de tand des tijds beter doorstaan dan de film zelf: de braafheid en opgewektheid van de kostschoolmeisjes geeft anderszins aanleiding tot glimlachen dan destijds was bedoeld.

Derrière la façade

1939 | Komedie, Drama

Frankrijk 1939. Komedie van Georges Lacombe. Met o.a. Lucien Baroux, Simone Berriau, Jules Berry, Julien Carette en Gabrielle Dorziat.

De misdaad in een sjiek appartementengebouw leidt tot een onderzoek waarbij elk van de bewoners een geheim blijkt te hebben. Politie-intrige als rode draad door episodische all-star film die in het scenario van toneelschrijver Yves Mirande een oppervlakkige, maar venijnige satire op de bourgeoisie wordt, met afwisselend komische en tragische scènes die de uitzonderlijke rolbezetting optimale kansen geeft. Von Stroheim speelt een arrogante emigrant die van zijn Parijse buren weinig heel laat.

Battements de coeur

1939 | Misdaad

Frankrijk 1939. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Claude Dauphin, André Luguet, Junie Astor en Saturnin Fabre.

Een ongedisciplineerde jongedame ontsnapt uit een opvoedingsgesticht en komt terecht op een zakkenrollersschool. Bij de eerste diefstal wordt ze betrapt door een diplomaat die echter van haar vingervlugheid gebruik wil maken om bewijzen van overspel van zijn vrouw te bemachtigen. Vrolijk immoreel scenario en frisheid van de acteurs wegen ruimschoots op tegen de geringe lichtheid van Decoins (Darrieux' echtgenoot) regie. In 1946 opnieuw verfilmd als HEARTBEAT.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy en Julien Carette.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

La Route enchantée

1938 | Musical, Fantasy, Muziek

Frankrijk 1938. Musical van Pierre Caron. Met o.a. Charles Trénet, Jacqueline Pacaud, René Navarre, Marguerite Moreno en Julien Carette.

Een jonge provinciaal leert in een betoverd kasteel de liefde kennen. De hele film steunt op de schouders van Trénet; regisseur Caron was niet meer dan een hulpje. Men treft een totaal onrealistisch en bijna onwezenlijk universum aan dat het doet betreuren, dat dit de enige keer was dat Trénet zich met film inliet; een film om opnieuw te ontdekken.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Café de Paris

1938 | Misdaad

Frankrijk 1938. Misdaad van Yves Mirande en Georges Lacombe. Met o.a. Vera Korene, Jules Berry, Jacques Baumer, Roger Gaillard en Jacques Grétillat.

Het getuigenverhoor naar aanleiding van de moord op een zanger haalt weinig fraais naar boven omtrent het wereldje waarin hij verkeerde. Een realistische, sombere film met pittige dialogen, dankzij de regisseur. De film werd een succes, waarna de makers in staat waren hun beste film, DERRIERE LA FA[KA10]CADE (1939), af te leveren.

Les rois du sport

1937 | Komedie

Frankrijk 1937. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Raimu, Fernandel, Jules Berry, Lisette Lanvin en Julien Carette.

Marseillaanse obers moeten de winst van de voetbalpool in Parijs incasseren, waar de één door een reeks misverstanden met een beroemde bokser wordt verward en door slimme manoeuvres van de ander de match nog wint ook. Deze doorsnee-komedie onderscheidt zich door de vooroorlogse sterbezetting. Het scenario is van Jean Guitton. Het camerawerk is van Victor Armenise en Robert Juillard.

La grande illusion

1937 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1937. Oorlogsfilm van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Erich von Stroheim, Dita Parlo en Marcel Dalio.

Tijdens WO I worden drie Franse militairen met zeer verschillende karakters en achtergrond van het ene Duitse krijgsgevangenenkamp naar het andere gesleept. Onderwijl vijlen ze aan een indrukwekkend curriculum van ontsnappingspogingen. Humanistisch meesterwerk chroniqueert hun tragikomische overlevingskunsten in tijd van onvoorstelbare barbarij. Briljant scenario van Renoir en co-auteur Charles Spaak tovert met dialogen: het hagelt wijze subtiliteiten, rake observaties en sarcastenhumor. Dat de bevlogen acteurs als één organisch ensemble optreden maakt iedere minuut van dit beste pacifistenpamflet ooit tot een tijdloze delicatesse.

La Marseillaise

1937 | Historische film, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1937. Historische film van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Lise Delamare, Louis Jouvet, Aimé Clariond en Maurice Escande.

Een epische reconstructie van de gebeurtenissen op 14 juli 1789, zowel aan het hof van Lodewijk XVI, bij de inname van de Bastille, het boerenverzet in de Provence en de revolutionaire acties in Marseille. Renoirs onverschilligheid voor een conventionele scenario-opbouw doet deze film tientallen jaren later nog modern lijken. De aandacht voor steeds weer andere individuen binnen de massabeweging geeft de revolutie menselijk reliëf zonder in anekdotes te ontsporen.

La Fessée

1937 |

Frankrijk 1937. Pierre Caron. Met o.a. Albert Préjean, Mireille Perrey, Claude Dauphin, Marguerite Moreno en Yolande Laffon.

Een man geeft zijn dwarse echtgenote een pak slaag, waarvan de buurman een foto maakt. De foto doet de ronde door Parijs en wordt voor stakende arbeiders het symbool van verzet, maar na het keren van het tij zal hij de zege van de orde over anarchie gaan verbeelden. Ironische boulevard-komedie (van Jean de L[KA1]etraz) is verrassend actueel gebleven en houdt in Frankrijk nog altijd stand. Verfilming is echter te braaf, al spelen de acteurs met verve. (Let op Micheline Presle in een kleine bijrol).

Gribouille

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Raimu, Michèle Morgan, Gilbert Gil, Jeanne Provost en Jean Worms.

Een winkelier is jurylid bij een proces tegen een jonge vrouw die verdacht wordt van moord op haar minnaar. Hij weet binnen de jury haar vrijspraak te bepleiten en geeft haar werk in zijn winkel. Zijn zoon wordt ook verliefd op haar. In deze succesfilm speelt Raimu een van zijn beroemdste rollen en maakt de jeugdige Morgan tot een ster. Opnieuw gemaakt als THE LADY IN QUESTION.

Marinella

1936 | Musical, Muziek

Frankrijk 1936. Musical van Pierre Caron. Met o.a. Tino Rossi, Yvette Lebon, Cinda Glenn, Albert Duvaleix en Pierre Juvenet.

Een luchtig scenario dat als voorwendsel dient om de stem van Tino Rossi te kunnen laten horen, wiens eerste film dit was. Pierre Caron had als regisseur verder weinig inbreng. Een spektakelstuk dat alleen draaglijk zal zijn voor de Tino Rossi-fans die, zo vrezen we, echter steeds meer in aantal afnemen.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Ferdinand le noceur

1935 | Komedie

Frankrijk 1935. Komedie van René Sti. Met o.a. Fernandel, Paulette Dubost, André Alerme, Félix Oudart en Julien Carette.

Een welgestelde oude man selecteert een deugdzame werknemer als echtgenoot voor zijn dochter, die echter een frivool aardje naar haar vaartje heeft en niets ziet in haar saaie verloofde. Door een misverstand rond vurige liefdesbrieven die hij geschreven lijkt te hebben, vermoedt zij dat hij een geheim leven als rokkenjager heeft en daardoor gaat ze hem met andere ogen bezien. Fernandel-komedie volgens vooroorlogs recept waarin zijn naïviteit het vermoeden van het tegendeel oproept.

Adieu les beaux jours

1933 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1933. Avonturenfilm van André Beucler. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Julien Carette en Henri Bosc.

Een naar Spanje gevluchte juwelendievegge wordt verliefd op een ingenieur. Ze wil haar leven beteren, maar wordt door onhandigheid van medeplichtigen toch gearresteerd. Dit vehikel voor Brigitte Helm als elegante avonturierster - in de Duitse versie DIE SCHÖNEN TAGEN VON ARANJUEZ met Wolfgang Liebeneiner en Gustaf Gründgens onder regie van Johannes Meyer - werd drie jaar later mét happy end opnieuw gefilmd als DESIRE, met Dietrich. Gabin is kleurloos in een kleurloze minnaarsrol.

L'affaire est dans le sac

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Pierre Prévert en Jacques Prévert. Met o.a. Jean-Pierre Dreyfus, Etienne Decroux, Lucien Raimbourg, Marcel Duhame en Jean-Jacques Brunius.

Een kapelaan en een jongeman willen een rijke erfgename in een zak ontvoeren maar nemen per abuis haar vader mee. De jongeman trouwt met de erfgename. Onbeduidende intrige waaraan de gebroeders Prévert allerlei eigen onzinnige, surrealistische en poëtische grappen hebben toegevoegd. Scherpe satire op het fascisme en dat is geen verrassing in die tijd. Dit commerciële fiasco is nu een Franse klassieker geworden.

Attaque nocturne

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Fernandel, Madeleine Guitty, Emile Saint-Ober, Julien Carette en Betty Spell.

Politiecommissaris Fernandel heeft er een zware dag op zitten wanneer Guitty binnenvalt, die beweert dat haar minnaar in haar bed is overleden en dat ze haar echtgenoot binnen enkele uren thuis verwacht. Fernandel raakt geroerd door haar verhaal en gaat mee om het lijk te verwijderen. Maar het loopt allemaal anders dan verwacht. Een korte schets, waarin Fernandel alle kans krijgt zijn talentenregister open te trekken, daar hij heel wat verschillende emoties moet tonen. Hij maakt hier al duidelijk dat hij een topkomiek is die ook tragische rollen aankan. André de Lorde schreef het scenario, dat door Théodore Sparkuhl zeer statisch werd verfilmd.