Patrick Rotman: regie, cast, scenario en schrijver.
Er zijn 6 films gevonden.

Le Grand Georges

2012 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 2012. Biografie van Francois Marthouret. Met o.a. Xavier Gallais, Marie Denarnaud, Philippine Pierre-Brossolette, Thomas Chabrol en Aurélien Recoing.

Leraar Georges Guingouin (1913-2005), zoon van een lagereschooldirectrice en een in La Grande Guerre gesneuvelde beroepsmilitair, ging in 1941 ondergronds. Vanwege zijn heldhaftige acties en weigering om de Moskoulijn van de Parti communiste français te volgen, werd hij de beroemdste maquisard (verzetsstrijder) in de Limousin ten tijde van Pétains Vichy. Na WO II kwamen Guingouins insubordinatie, anti-stalinisme en compromisloze afrekeningen met collaborateurs terug als een scheermesboemerang. Deze verzorgde tv-productie doet 'lo Grand' recht, titelvertolker Gallais lijkt bovendien als twee druppels water op de man.

La conquête

2011 | Biografie

Frankrijk 2011. Biografie van Xavier Durringer. Met o.a. Denis Podalydès, Florence Pernel, Bernard Le Coq, Michèle Moretti en Samuel Labarthe.

Drama van Xavier Durringer over de opkomst van de Franse premier Nicolas Sarkozy.

L'ennemi intime

2007 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk 2007. Drama van Florent-Emilio Siri. Met o.a. Benoît Magimel, Albert Dupontel, Aurélien Recoing, Marc Barbé en Eric Savin.

Kabylië, Algerije, juni 1959. De Onafhankelijkheidsoorlog wordt op brute en barbaarse manier uitgevochten tussen de Franse bezetters en de rebellen van het Algerijnse bevrijdingsfront. Luitenant Terrien is een idealistische Fransman die de leiding krijgt over een peloton soldaten. Principieel is hij tegen onnodig geweld en daardoor komt hij al snel in conflict met sergeant Dougnac.

Éliane

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Caroline Huppert. Met o.a. Florence Pernel, Jean-Pierre Lorit, Olivier Marchal en Laurence Cordier.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

Chasse aux sorcières à Hollywood 1947-1960

1997 | Documentaire

Frankrijk 1997. Documentaire van Patrick Rotman. Met o.a. Bertrand Tavernier en John Berry.

Regisseuse Huppert wilde van tv-film Éliane naar eigen zeggen een drama maken in de geest van Mildred Pierce, eentje waarin een vrouw haar bestemming volgt. De titelheldin (Pernel) bestiert in de tumultueuze jaren zestig een populair weekblad. Éliane wil de sociale en culturele storm van haar land vertalen naar haar blad. De eigenaar, haar echtgenoot Michel (Lorit), wil dat niet. Het blad wordt de inzet van een huwelijkse en nationale strijd, en ondertussen blijkt de tienerdochter van Éliane en Michel zwanger. Éliane roept met beperkte middelen een tijdperk op waarin thema's als emancipatie en democratie dringend doorklinken naar het heden.

La guerre sans nom

1992 | Documentaire, Oorlogsfilm

Frankrijk 1992. Documentaire van Bertrand Tavernier.

Een vier uur durende documentaire over de Algerijnse Onafhankelijkheidsstrijd van 1952-1962 en de politionele acties, die het Franse leger uitvoerde, dat grotendeels uit (ongemotiveerde) dienstplichtigen bestond, totdat het akkoord van Evian getekend werd, dat weer tot gevolg had dat Frankrijk in een soort burgeroorlog geraakte. Een zaak, die dertig jaar later nog heel emotioneel in de herinnering ligt en door Tavernier op een bijzondere wijze is benaderd: hij interviewt oud-strijders, die allen in Grenoble woonachtig zijn. Hij heeft ze gefilmd op een soort reunie in een restaurant, thuis en in de open lucht. Er is geen gebruik gemaakt van oude opnames of anderzins documentair materiaal. Uitsluitend mondelinge getuigenissen. Voor heel veel Fransen veel te veel gepraat en voor niet-Fransen na driekwart uur niet meer uit te houden. Wel goed gedaan, maar toch