Miroslav Ondrícek (1934): camera.
Er zijn 20 films gevonden.

Riding in Cars with Boys

2001 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 2001. Drama van Penny Marshall. Met o.a. Drew Barrymore, Brittany Murphy, Adam Garcia, Steve Zahn en Maggie Gyllenhaal.

Verfilming van Beverly Donofrio's gelijknamige autobiografie, een meeslepend relaas over een vrouw die haar aspiraties zag verwelken vanwege tienerzwangerschap en de bijbehorende shotgun wedding. Eeuwig jeugdige Drew Barrymore treedt in Donofrio's voetsporen als de (ongehuwde) moeder die het begeerde schrijverschap voorlopig wel kan vergeten. Haar verhaal wordt verteld in terugblikken naar de jaren vijftig, zestig en zeventig, gekaderd - zoals de titel aangeeft - in een uiteindelijk veelzeggende autorit met een dito jongeman. Komisch en wrang.

The Preacher's Wife

1996 | Romantiek, Drama, Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1996. Romantiek van Penny Marshall. Met o.a. Denzel Washington, Whitney Houston, Lionel Richie, Gregory Hines en Loretta Devine.

'God, ik ben moe en kan wel wat hulp gebruiken,' mompelt priester Biggs (Vance) op het randje van de burn-out. In Zijn goedheid stuurt God engel Dud (Washington) tot grote vreugde van Biggs' vrouw Julia (Houston). Haar akkers staan namelijk al een tijdje droog vanwege het drukke schema van haar man. Eind goed al goed kerstfilm met erg veel gospelzang van Whitney H. is geheel geproduceerd volgens de zijdezachte engelenhaarformule die het laatste decennium van de vorige eeuw zo populair was (zie ook Ghost, What Dreams May Come e.a.) Acteerdebuut van Lionel Richie - die al direct Whitney H. achter zich laat - als nachtclubeigenaar.

Let It Be Me

1996 | Romantiek, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1996. Romantiek van Eleanor Bergstein. Met o.a. Campbell Scott, Jennifer Beals, Yancy Butler, Jamie Goodwin en Patrick Stewart.

'God, ik ben moe en kan wel wat hulp gebruiken,' mompelt priester Biggs (Vance) op het randje van de burn-out. In Zijn goedheid stuurt God engel Dud (Washington) tot grote vreugde van Biggs' vrouw Julia (Houston). Haar akkers staan namelijk al een tijdje droog vanwege het drukke schema van haar man. Eind goed al goed kerstfilm met erg veel gospelzang van Whitney H. is geheel geproduceerd volgens de zijdezachte engelenhaarformule die het laatste decennium van de vorige eeuw zo populair was (zie ook Ghost, What Dreams May Come e.a.) Acteerdebuut van Lionel Richie - die al direct Whitney H. achter zich laat - als nachtclubeigenaar.

A League of Their Own

1992 | Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1992. Sportfilm van Penny Marshall. Met o.a. Tom Hanks, Geena Davis, Madonna, Lori Petty en Jon Lovitz.

Melodrama over Amerikaanse en Canadese vrouwen die tijdens WO II hun mannetje stonden in de All American Girls Baseball League. De film is een lange terugblik op mooie gebeurtenissen in de jaren veertig. Jammer dat het al met al niet zo'n beste film werd. Ondanks de fraaie opmaat waarin oud-honkbalcrack Dottie Hinson (gespeeld door Geena Davis) door dochterlief naar de honkbalreünie wordt gestuurd. Hinson vindt van zichzelf dat ze niet fanatiek is, ze zegt dat ze in de oorlog alleen maar meespeelde omdat toch iemand het moest doen. Maar zodra ze het ouwe stadion binnenstapt, blijkt alle afstandelijkheid schijn. Tom Hanks speelt een uitgebluste coach. Madonna doet ook mee en is vaak in ondergoed te zien.

Awakenings

1990 | Drama

Verenigde Staten 1990. Drama van Penny Marshall. Met o.a. Robert De Niro, Robin Williams, Julie Kavner, Ruth Nelson en John Heard.

Neuroloog Oliver Sacks noteerde zijn ervaringen in 1969 met comateuze, slaapzieke patiënten en zag zijn boek in 1990 waarheidsgetrouw verfilmd. Sacks (hier Sayers genaamd, gespeeld door Williams) probeert de drug L-dopa uit op Leonard (De Niro), die al dertig jaar reactieloos door het leven gaat. En zowaar, de slapende wordt wakker en wil het leven inhalen. Maar hoe zit het met de bijwerkingen? De Niro toont wonderbaarlijke motoriek, Williams doseert zijn humor en samen zorgen ze ervoor dat het thema - pas op dat je niet vergeet om gelukkig te zijn - op acceptabele, niet al te sentimentele wijze wordt overgebracht.

Valmont

1989 | Drama, Historische film

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1989. Drama van Milos Forman. Met o.a. Colin Firth, Meg Tilly, Annette Bening, Siân Phillips en Fairuza Balk.

Graaf De Valmont (Firth) gaat een weddenschap aan met als inzet de verleiding van de pas getrouwde Markiezin De Merteuil (Bening). Het schandelijke spel begint onschuldig en sensueel maar als Valmont werkelijk verliefd wordt is het te laat om op zijn valse intenties terug te komen. Forman had de pech minder snel te werken, waardoor zijn Valmont in het jaar van uitbreng nét achter het eerder gereedgekomen Dangerous liaisons aansukkelde. Van minder allooi is Valmont beslist niet. Het verhaal is wel wat afstandelijker in beeld gebracht, en wordt daardoor luchtiger en minder cynisch van toon. Gebaseerd op het boek Les liaisons dangereuses van Choderlos de Laclos uit 1782.

F/X

1986 | Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1986. Actiefilm van Robert Mandel. Met o.a. Bryan Brown, Brian Dennehy, Cliff De Young, Diane Venora en Martha Gehman.

Special effects-expert Rollie Tyler (Brown) krijgt opdracht om de moord op een misdadiger in sc[KA2]ene te zetten. Tyler denkt snel wat geld verdiend te hebben, maar hij wordt na het karwei zelf het doelwit van aanslagen. Vriend Leo McCarthy (Dennehy) reikt hem de helpende hand. Het kijkje in de wereld van de speciale effecten en de onverwachte plotwendingen houden de aandacht van de kijker behoorlijk goed vast. Het scenario is van Robert T. Megginson en Gregory Fleeman. Het camerawerk is van Miroslav Ondricek. Werd gevolgd door FX2: THE DEADLY ART OF ILLUSION (dat ook bekend als F/X2) in 1991. Ook bekend als F/X - MURDER BY ILLUSION.

Amadeus

1984 | Biografie, Historische film, Muziek, Drama

Verenigde Staten 1984. Biografie van Milos Forman. Met o.a. Tom Hulce, F. Murray Abraham, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice en Simon Callow.

Fijnmazige biografie van W.A. Mozart (Hulce), verteld vanuit het perspectief van tijdgenoot en hofcomponist Antonio Salieri, misschien wel de beste rol ooit van acteur F. Murray Abraham. In terugblik vertelt de oude Salieri hoe hij op het hoogtepunt van zijn roem door de jonge Mozart muzikaal wordt vernederd ten overstaan van de vorst. Hij besluit de carrière van zijn rivaal te dwarsbomen ter meerdere eer en glorie van zijn eigen inferieure melodieën. De film won veel prestigieuze prijzen waaronder acht Oscars voor onder meer beste film, beste regisseur en beste mannelijke bijrol.

Silkwood

1983 | Biografie, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1983. Biografie van Mike Nichols. Met o.a. Meryl Streep, Kurt Russell, Cher, Craig T. Nelson en Diana Scarwid.

Karen Silkwood (Streep) werkt halverwege de jaren zeventig in een kerncentrale in Oklahoma, net als haar huisgenoten Drew (Russell) en Dolly (Cher). Iedereen draait overuren, en zo af en toe worden veiligheidsregels niet nageleefd. ‘Gevaarlijk,’ ontdekt Karen, en ze trekt aan de bel. Het wordt haar niet in dank afgenomen door de directie, en ook niet door collega’s, die bang zijn voor hun baan. Sterk klokkenluidersdrama, gebaseerd op ware gebeurtenissen, met uitstekend spel van Streep en prettig sobere regie van Nichols. Streep, Cher en Nichols werden genomineerd voor een Oscar.

The World According to Garp

1982 | Drama, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1982. Drama van George Roy Hill. Met o.a. Robin Williams, Glenn Close, John Lithgow, Mary Beth Hurt en Hume Cronyn.

Sterkste punt van deze rechtlijnige verfilming van John Irvings gelijknamige bestseller is ongetwijfeld John Lithgow, die hier een goedaardige transseksuele ex-American football-speler vertolkt. Deze tragikomedie volgt het leven van Garp (Williams), die slechts een gelukkig gezinnetje wenst, maar wiens leven voortdurend door rampspoed wordt geteisterd. Zijn moeder is verpleegster Jenny (Close), die na publicatie van haar autobiografie tot haar eigen verbazing een spreekbuis voor de feministische beweging wordt. Irvings omstreden visie op, en portret van hardvochtige feministen die uit solidariteit met een verkrachtingslachtoffer hun tong uitsnijden, wordt in de film nogal gesimplificeerd weergegeven. Lithgow en Close ontvingen Oscarnominaties.

Ragtime

1981 | Drama, Historische film

Verenigde Staten 1981. Drama van Milos Forman. Met o.a. James Cagney, Elizabeth McGovern, Howard E. Rollins jr, Mary Steenburgen en James Olson.

Door verschillende verhalen met elkaar te verweven, heeft Forman een kleurrijk moza[KA3]iek van het Amerika tijdens de ragtime- periode (1906-1914) samengesteld. De States worden overspoeld door immigranten op zoek naar rijkdom. Door de grandioze sfeeropbouw en de sublieme acteerprestaties is dit kaleidoscopisch tijdsbeeld een waar juweeltje. Een must voor elke filmliefhebber.

Hair

1979 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1979. Musical van Milos Forman. Met o.a. John Savage, Treat Williams, Beverly D'Angelo, Annie Golden en Dorsey Wright.

Topvermaak uit de oude doos doorspekt met de lyrische monsterhits 'Aquarius' ('Aquarius! Aquarius!'), 'Good Morning Starshine' ('gliddy glub gloopy - nibby nabby noopy') en 'Let the Sunshine in' ('that's me, that's me, that's me'). In Milos Formans bewerking van de legendarische musical is John Savage de botte boer die op weg naar het leger samensmelt met een groep hippies in Central Park alwaar hij de geneugten van de sterrenkinderen snel onder de knie krijgt. Cinematograaf Miroslav Ondrícek (The World According to Garp) brengt het met finesse haarscherp in beeld.

Slaughterhouse Five

1972 | Sciencefiction, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1972. Sciencefiction van George Roy Hill. Met o.a. Michael Sacks, Ron Leibman, Eugene Roche, Sharon Gans en Valerie Perrine.

Naar de korte roman van Kurt Vonnegut [KL]Slaughterhouse-Five or The Children`s Crusade[KLE].Het speelt gedeeltelijk op een planeet (Trafalmadore) ergens in de ruimte, waar de hoofdpersoon Billy Pilgrim (Sacks) gevangen wordt door kleine groene aliens die hem (naakt) in een kooi in de dierentuin opsluiten. Anderzijds reist hij door de tijd en is hij de krijgsgevangene, die in 'Schlachthof V' tijdens het verschrikkelijke bombardement van Dresden in WO II gevangen zit.

Taking Off

1971 | Drama, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1971. Drama van Milos Forman. Met o.a. Lynn Carlin, Buck Henry, Linnea Heacock, Audra Lindley en Paul Benedict.

Een overrompelend grappige kijk op de Amerikaanse manier van leven gezien vanuit twee generaties met een weggelopen meisje (Heacock) als middelpunt, dat haar ouders (Carlin, Henry) geheel nieuwe ervaringen bezorgt. Carly Simon speelt mee als zangeresje op een auditie.

If...

1968 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Lindsay Anderson. Met o.a. Malcolm McDowell, David Wood, Richard Warwick, Christine Noonan en Robert Swann.

Deze eerste film uit een provocerende trilogie die de Britse film- en theaterregisseur Lindsay Anderson samen met Malcolm McDowell maakte, is een briljante metafoor over het Britse kostschoolleven. Achter een façade van prachtige gevels van te grote gebouwen en borders van perfect geschoren, eindeloze gazons, gaat een enge, bekrompen wereld schuil. Hoog tijd voor opstand. Die boodschap viel in vruchtbare aarde in die hoogtijdagen van de studentenrevolte. Werd opgevolgd door O Lucky Man! (1973) en Britannia Hospital (1982). Filmdebuut van McDowell. Stephen Frears was regie-assistent.

Red, White And Zero

1967 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Drama van Peter Brook, Lindsay Anderson en Tony Richardson. Met o.a. Zero Mostel, Julia Foster, Frank Thornton, Patricia Healey en Arthur Lowe.

Drie Britse cineasten, Brook, Anderson en Richardson, kregen van de producent totale artistieke vrijheid om een korte film te verwezenlijken. Dat leverde drie pareltjes van zuivere experimentele filmtaal en -techniek op. THE RIDE OF THE VALKYRE van Brook gaat over de beroemde operazanger Mostel, die in Londen arriveert voor een optreden in Covent-Garden. Op weg naar de opera wordt hij overal met vertraging geconfronteerd. Hij moet zich omkleden in de taxi en loopt door de straten in het kostuum van Wodan, zonder dat hij opvalt. Hij komt net op tijd om het slotakkoord te zingen, samen met zijn invaller. Een aaneenschakeling van zuivere kolder, wat we niet gewend zijn van Brook, die ook het scenario schreef. In THE WHITE BUS van Anderson, trekt Healey in een impuls per trein naar een noordelijk stadje, waar ze terecht komt in een gezelschap dat per bus de stad bezoekt. Een poëtisch, nostalgisch portret van de eenzaamheid, geschreven door Shelagh Delaney, naar haar eigen verhaal. Hopkins is te zien in een klein rolletje. Fotografie van Miroslav Ondricek en gemonteerd door Kevin Brownlow. Zangeres Redgrave staat centraal in Richardsons RED AND BLUE. Terwijl ze haar liedjes zingt, laat ze haar verbeelding de vrije loop en denkt ze aan de verschillende mannen in haar leven: acrobaat York, trompettist Sylvester, gitarist Raymond en miljonair Fairbanks. In zijn scenario vertelt Richardson het verhaal van een vrouw, geliefd door miljoenen, die zelf echter smacht naar liefde. De liedjes worden door Redgrave zelf gezongen, ze werden gecomponeerd door Cyrus Bassiak en van Engelse teksten voorzien door Julian More. Drie korte films met als centrale thema de onmogelijkheid van de mens om nog met iemand contact te krijgen. Het produkt van drie individualisten, die elkaar meesterlijk aanvullen.

Martyrs of Love

1967 | Komedie, Fantasy

Tsjechië 1967. Komedie van Met o.a. Lindsay Anderson, Jitka Cerhová en Denisa Dvoráková.

Gebrek aan vrijheid is de rode draad in Nemec’ drie belangrijkste films: zijn debuutfilm Diamonds of the Night (1964), Party and The Guests (1966) en deze Martyrs of Love, over het gebrek aan vrijheid om te handelen naar je eigen gekte, dromen, liefde of geluk. Die vrijheid zocht hij nadrukkelijk ook in de door hem ontwikkelde filmtaal, die hij ‘pure cinema’ doopte: wars van realisme en dialooggedreven plots, op zoek naar de essentie van film als representant van een ultrapersoonlijke werkelijkheid.

Horí, má panenko

1967 | Komedie

Tsjechië 1967. Komedie van Milos Forman. Met o.a. Vaclav Stöckel, Jan Vostrcil, Josef Svét en Frantisek Debelka.

Feestje voor pensionaris van de brandweer in klein Tsjechisch stadje, verloopt niet helemaal volgens plan: de prijzen van de loterij worden gestolen en de kandidates voor de Miss Brandweer-schoonheidswedstrijd zijn niet moeders mooisten. Film die op luchtige manier kritiek levert op verval van waarden in een communistische maatschappij werd genomineerd voor Oscar voor beste buitenlandse film. Horí, má panenko, maar ook Lásky jedné plavovlásky (beter bekend als A blonde in love) maakten de weg vrij voor Formans vertrek naar Amerika waar hij oa succes had met One flew over the cuckoo's nest, Hair, Ragtime, Amadeus en The people vs. Larry Flynt.

Intieme belichting

1965 | Experimenteel, Drama

Tsjechoslowakije 1965. Experimenteel van Ivan Passer. Met o.a. Vera Kresadlova, Jan Vostrcil, Karel Blazek, Zdenek Brezusek en Jaroslava Stedra.

Gerestaureerde klassieker van de Tsjechische New Wave. Over cellist Petr die met zijn mooie vriendin Stepa vanuit Praag zijn jeugdvriend Bambas in een provinciestadje bezoekt. Uit protest tegen de idealistische Sovjet propagandafilms toonde regisseur Passer het dagelijks leven van gewone mensen met al hun gekkigheid en gebreken. Het resultaat is een komische ‘slice of live’ uit het leven van muzikanten, met veel lokale amateur-acteurs. Met eigenwijze kippen, een drinkgelag na een begrafenis en uit het lange gras stekende blote benen.

Loves of a Blonde

1965 | Romantische komedie

Tsjechoslowakije 1965. Romantische komedie van Milos Forman. Met o.a. Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Mensík, Jan Vostrcil en Milada Jezková.

In de jaren zestig is de schoenenfabriek in de Tsjechische arbeidersstad Zruc het domein van vrijwel uitsluitend vrouwen. Zoals elk van hen hoopt de blonde Andula (Brejchová) dat haar sombere toekomstverwachtingen worden tegengesproken en de ware Jacob zich toch nog aan haar openbaart. Zou misschien amusante pianist op doorreis Milda (Pucholt) de grijze monotonie van deze goede volksdochter van Lenin kunnen opfleuren? Forman, ten tijde van de Tsjechische New Wave al niet gediend van autoritaire ideologieën, observeert zijn afgematte antiheldin met de polslittekens en de kijker weet voldoende.