Eric Heumann

Regisseur, Scenarist, Producer

Eric Heumann is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 10 films gevonden.

Crime en Aveyron

2014 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2014. Misdaad van Claude-Michel Rome. Met o.a. Florence Pernel, Vincent Winterhalter, Hélène Seuzaret en Jean-Pierre Bouvier.

Plaatsvervangend politiechef Elisabeth Richard (Pernel) belandt in het 1250-zielengehucht Laguiole in het Centraal Massief om helderheid in een moordzaak te brengen. Samenwerking met een lokale rechercheur, niet gecharmeerd van het idee om een vrouw als superieur te hebben, blijkt moeizaam. Gaande het onderzoek komen oude dorpsfamiliegeesten spoken. Aardige telethriller, hoewel soms wat al te provinciepittoresk aangezet, legt meer dan gewoonlijk het accent op een samenlevingsportret en daarmee op het acteren. Tv-routinier Rome draaide in hetzelfde jaar het soortgelijke Crimes en Lozère.

Soeur Sourire

2009 | Drama, Historische film, Biografie

België/Frankrijk 2009. Drama van Stijn Coninx. Met o.a. Cécile De France, Jan Decleir, Sandrine Blancke, Christelle Cornil en Chris Lomme.

Biopic over Jeannine Deckers, een Belgische non die in 1963 een wereldhit had met het vrolijke deuntje 'Dominique': 'Dominique, nique, nique (...) Il ne parle que du bon Dieu'. Haar door de platenmaatschappij bedachte artiestennaam was Soeur Sourire, maar in werkelijkheid stond ze niet bepaald bekend om haar glimlach. Coninx' film is aan de rooskleurige kant, maar geeft ook ruimte aan de treurige feiten. Hoofdrolspeelster Cécile De France deinst niet terug voor Deckers' lelijke kanten, en maakt haar tot een interessante antiheldin. Toch blijft Soeur Sourire iets te veel aan de oppervlakte.

Shik

2003 | Komedie, Drama, Romantiek

Italië/Duitsland/Rusland/Frankrijk 2003. Komedie van Bakhtiyar Khudoinazarov. Met o.a. Alexander Yatsenko, Artur Povolotsky, Ivan Kokorin, Andrei Panin en Nikolai Fomenko.

Peaky (Yatsenko), Geka (Povolotsky) en Dumbo (Kokorin) zijn jonge baliekluivers van ongeveer achttien jaar. Ze wonen in een schilderachtig havenplaatsje aan de Zwarte Zee. Ze doden de tijd met niets doen, lummelen en kleine diefstalletjes om aan een zakcent te komen. De ouders van de drie jongens zijn gescheiden. Ze dromen van rijkdom, mooie meiden en snelle karretjes. Ze zwalken door de stad en zien in een etalage een duur pak van het merk Gucci. Ze weten dat kleren de man maken, maar ze kunnen het kostuum niet betalen; zelfs niet [KA1]e[KA1]en. Ze besluiten met eerlijk werken het geld voor een pak bij elkaar te verdienen, maar krijgen gauw door dat dit een vijf-jaren plan wordt. Ze nemen de toevlucht tot hun oude gewoonte, maar het pak stelen, lukt ook niet omdat de winkel goed bewaakt is. Met oplichterijtjes krijgen ze het geld toch bij elkaar en dan is er nog een laatste horde te nemen als een rijke klant hen voor is. Als het herenkostuum eenmaal in hun bezit is, wisselen ze elkaar af wat het dragen betreft. Ze ontdekken dat ze zodra ze - ieder op zijn beurt - keurig in het pak zitten, anders bekeken worden en ze gaan zich er ook anders door voelen. Doch zoveel geluk hebben ze ook weer niet. Het doodsimpele verhaal wordt erg aardig gebracht en de jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig. Er zijn een aantal kleine subplots die zorgen voor de ups en downs zoals het afbranden van het marktkraampje van Peaky`s moeder; hij haalt zijn weggelopen vader (Panin) over om terug te komen, maar de vreugde is van korte duur, net zoals Dumbo die zich door Botya (Fomenko) het hoofd op hol laat maken, en zich voor haar laat besnijden, en dan te laat door heeft dat ze alleen maar naar hem geloenst heeft om haar vriend jaloers te maken. De vlotte handeling voltrekt zich tegen zeer fraaie opnames van een prachtige omgeving. Een leuke film, die warm wordt aanbevolen, terwijl de Italiaanse maestro Federico Fellini (I VITELLONI uit 1953) nooit ver weg is. In sommige versie's is Peaky ondertiteld als Stier. Het scenario is van Oleg Antonov. Het camerawerk is van Vladimir Klimov. Dolby Digital. Werktitel: GUCCI.

Millennium Mambo

2001 | Drama

Frankrijk/Taiwan 2001. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Takeuchi Ko, Takeuchi Jun, Tuan Chun-hao, Jack Kao en Shu Qi.

Millennium Mambo is het eerste van een zesdelige reeks, waarin Hou Hsiao-hsien het leven van jonge mensen in hedendaags Taipei wil portretteren. Veel komt de kijker nog niet te weten over het mooie meisje, maar toch boeit het portret van de Aziatische Generatie Nix van de eerste tot de laatste seconde, door de uitgekiende mise-en-scène, het fraaie camerawerk en de indringende muziek en sound-design.

Mia aioniotita kai mia mera

1998 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk/Griekenland 1998. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Isabelle Renauld, Bruno Ganz, Achileas Skevis, Alexandra Ladikou en Despina Bebedeli.

Boos was regisseur Angelopoulos toen hij in 1995 niet de Gouden Palm won. Alsof de juryleden beducht waren voor nog een woedeaanval, gaven ze de Griekse meester voor zijn volgende film, ook vaak L'Eternité et un jour genoemd, wél de hoofdprijs. Daarbij bijvoorbeeld Festen, Idioterne en La vita è bella negerend. Niet dat Mia aiwniothta kai mia mera geen schitterend gemaakt, sfeervol en episch werk is, maar je moet wel over buitengewoon veel inlevingsvermogen beschikken om je niet te laten ontmoedigen door de vele deprimerende en intellectualistische aspecten. Het tempo is langzaam glijdend. De acteurs houden zich rustig, de muziek is ingetogen en de camera zoemt dan wel rijdt bij voortduring kalm in. Kalm als de zee waaraan hoofdpersoon Alexander (Ganz) zijn leven lang woonde. Kalm als de herfst, de fase waarin Alexanders leven zich bevindt. Alexander mijmert over vervlogen tijden, maar wordt nog een laatste keer gepassioneerd over het heden en de toekomst, wanneer hij een arm Albanees straatjongetje (Skevis) onder zijn hoede neemt.

Port Djema

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Eric Heumann. Met o.a. Jean-Yves Dubois, Nathalie Boutefeu, Christophe Odent, Edouard Montoute en Claire Wauthion.

Een Franse dokter, Antoine Barasse, wordt vermoord in Port Djema, een vroegere Franse kolonie in Oost-Afrika. Via zijn testament krijgt zijn vriend en collega Pierre Feldman (Dubois) uit Parijs het verzoek om een bepaald kind zonder papieren op te halen en naar Frankrijk te brengen. Feldman komt terecht in een land, waarvan hij niets begrijpt en waarover hij niets weet. Hij bevindt zich midden in een oorlog tussen een corrupte regering en een nomadenstam. De oppositie is tandeloos, de bevolking lijdt door het wanbeleid en de Franse regering probeert zich in de chaos te mengen. Het blijkt dat Antoine de kant van de opstandelingen gekozen had en dat zijn praktijk zich nu in spergebied bevindt. De film is een lege huls en weinig overtuigend. Identificatie met het hoofdpersonage is onmogelijk, omdat je niets over hem te weten komt en hij bovendien geen enkele beslissing neemt. Om dit alles wat te camoufleren zit de film vol verwijzingen. Het gebrekkige scenario is van Heumann en Jacques Lebas. Verzorgde fotografie van Yorgos Arvanitis. Dolby Stereo.

To vlemma tou Odyssea

1995 | Drama

Griekenland/Italië/Frankrijk 1995. Drama van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson en Maia Morgenstern.

Filmregisseur A. (Keitel) is op zoek naar drie ontbrekende bobijnen van de eerste film ooit in de Balkan gedraaid in 1905 door de gebroeders Manakis. Filmhistorici negeren die film. A.`s zoektocht krijgt iets hero[KA3]isch, zelfs mytisch. Zijn zoektocht wordt een reis door de tijd, waarin herinneringen van de Manakis-broers steeds zijn pad kruisen. Hij komt telkens weer een vrouw tegen (steeds gespeeld door Morgenstern). In een andere context had hij van hen kunnen houden, maar nu is dit onmogelijk. Hij zwerft over een groot deel van Oost en Zuid-Europa en doet het verleden van deze streek herleven, evenals de verscheidenheid van de mensen die ze bevolken. Een indrukwekkend filmgedicht van Angelopoulos, op zoek naar het nog onbezoedelde filmbeeld waarop de commercie nog geen greep had. Voor de cineast begint en eindigt de twintigste eeuw met Sarajevo, een stad vol martelaars, waar de kunst echter elke oorlog, elke crisis heeft overleefd. Niet direct een eenvoudige film, wel een die de toeschouwer heel wat te bieden heeft, op voorwaarde dat hij zich gewillig laat leiden door Angelopoulos. Deze laatste schreef het scenario samen met Tonino Guerra en Petros Markaris. Prachtige fotografie van Yorgos Arvanitis.

Le regard d'Ulysse

1995 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk/Griekenland/Italië 1995. Historische film van Theodoros Angelopoulos. Met o.a. Harvey Keitel, Erland Josephson, Thanassis Vengos, Yorgos Michalakopoulos en Dora Volanaki.

Herhaling. Een Grieks-Amerikaanse regisseur A. (Keitel) keert na 30 jaar terug naar zijn geboorteland voor de promotie van zijn nieuwste film. Hij maakt tevens gebruik van gelegenheid om 3 verloren gewaande spoelen met film van de gebroeders Manakis uit de ontstaansperiode van de bioscoop na te speuren. Deze tocht voert hem door de Balkan, een soort Odyssee zonder goden, en doet hem ten slotte belanden in het filmmuseum van Serajevo te midden van de Bosnische burgeroorlog.

Indochine

1992 | Romantisch drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1992. Romantisch drama van Régis Wargnier. Met o.a. Catherine Deneuve, Vincent Perez, Linh Dan Pham, Jean Yanne en Dominique Blanc.

Vanwege zijn Oscar voor Beste Buitenlandse Film en La Deneuve wordt deze peperdure productie nogal eens voor een epic in David Lean-stijl aangezien. Vergeet het maar. Het driestuiverromannetje over de alleenstaande rubberplantage-eigenaresse Eliane (Deneuve) die in het Indochina van de jaren dertig stoïcijns haar eigen gang gaat werd door vier luie scenaristen én een ongecrediteerde scriptdokter bij elkaar geharkt. Regisseur Wargnier verving vervolgens ieder potentieel stukje finesse door pathos en rekte de boel tot geeuwens toe uit. Ook de luxueuze fotografie en art direction kunnen de algehele drakerigheid van dit filmblik gebakken lucht niet doen vergeten.

Noyade interdite

1987 | Film noir, Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1987. Film noir van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Guy Marchand, Elizabeth Bourgine, Anne Roussel en Gabrielle Lazure.

Bewerking van een roman in de stijl van de série noire geschreven door Andrew Coburn, Widow's Walk. Op een kwade morgen vindt de mooi-ogende Roussel het lijk van de echtgenoot van de licht hysterische Ferréol op het strand aan de Atlantische kust. Inspecteur Noiret komt uit Bordeaux afgereisd om het geval te onderzoeken. Later komt inspecteur Marchand op de proppen, die Noiret gaat tegenwerken. Een duel tussen de politiemannen is het gevolg. Soms is de mysterieuze intrige verwarrend. De sfeer komt echter in de buurt van Chabrol en Simenon. Het verontrustende klimaat bekoort, hoewel de regisseur het te serieus heeft aangepakt. Het geheel blijft een beetje koud. Goede spelprestaties van de acteurs. Pierre Granier- Deferre en Dominique Roulet schreven het scenario. Camerawerk van Charles van Damme.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Eric Heumann op televisie komt.

Reageer