Stéphanie Mahet

Editor

Stéphanie Mahet is editor.
Er zijn 7 films gevonden.

Crime en Aveyron

2014 | Misdaad, Drama

Frankrijk 2014. Misdaad van Claude-Michel Rome. Met o.a. Florence Pernel, Vincent Winterhalter, Hélène Seuzaret en Jean-Pierre Bouvier.

Plaatsvervangend politiechef Elisabeth Richard (Pernel) belandt in het 1250-zielengehucht Laguiole in het Centraal Massief om helderheid in een moordzaak te brengen. Samenwerking met een lokale rechercheur, niet gecharmeerd van het idee om een vrouw als superieur te hebben, blijkt moeizaam. Gaande het onderzoek komen oude dorpsfamiliegeesten spoken. Aardige telethriller, hoewel soms wat al te provinciepittoresk aangezet, legt meer dan gewoonlijk het accent op een samenlevingsportret en daarmee op het acteren. Tv-routinier Rome draaide in hetzelfde jaar het soortgelijke Crimes en Lozère.

La guerre du Royal Palace

2012 | Komedie

Frankrijk 2012. Komedie van Claude-Michel Rome. Met o.a. Daniel Russo, Michel Leeb, Anne Jacquemin en Dominique Pinon.

Na de capitulatie van Parijs requisitioneerden de nazi's de zogenaamde 'palaces', fameuze luxehotels van de stad, als hoofdkwartieren voor verschillende diensten. In het Lutetia, aan de boulevard Raspail op de linkeroever, waren onder anderen de contraspionnen van de Abwehr gestationeerd. In deze matig amuserende tv-productie, met de succesvolle grappenmaker Leeb en volop Duitse karikaturen, heet het Lutetia het Royal Palace. Daar werken Hitlers vazallen zich in het grijsgroene zweet om de geheimzinnige verzetsgroep onder leiding van ene D'Artagnan te pakken. Aan sfeer en decors is aandacht besteed.

Goodbye Morocco

2012 | Drama

Frankrijk/België 2012. Drama van Nadir Moknèche. Met o.a. Lubna Azabal, Grégory Gadebois, Faouzi Bensaïdi, Ralph Amoussou en Abbes Zahmani.

Vierde kunststuk van Algerijns-Franse arthouse-regisseur Moknèche (Paloma Delight), met deze keer niet Algerije maar Marokko als horizondoek. Spil van de film is een vrijgevochten Marokkaanse projectontwikkelaar in Tanger die haar zoon - woonachtig bij vader - wil kidnappen richting Europa, samen met haar Servische partner. De vondst op haar bouwplaats van een vierde-eeuws Christelijk fresco zet de deur naar Europa open, althans financieel. Maker Moknèche jongleerde knap met invalshoeken die moderniteit, traditie en volksaard belichten, maar hij vergreep zich nergens aan goedkoop multiculti effectbejag.

Plein sud

2008 | Drama

Frankrijk 2008. Drama van Sébastien Lifshitz. Met o.a. Yannick Renier, Léa Seydoux, Théo Frilet, Micheline Presle en Pierre Perrier.

Het interieur van een aftandse bruine Ford Taunus stationcar uit de vroege jaren zeventig is het passend weemoedige speelveld voor vier dolende zielen die onderweg naar het zuiden leren over moederschap, familiebetrekkingen, homoseksuele gevoelens en kalverliefde. Belgische theateracteur Renier speelt de 27-jarige bestuurder Sam, geflankeerd door een lifter. De achterbank wordt bezet door een wulps meisje (Seydoux) en haar broer (Frilet). Regisseur/scenarist Lifshitz (Wild side) is vermaard vanwege zijn omniseksuele thema’s en etaleert in Plein sud opnieuw zijn finesse met ongewone onderlinge verhoudingen. Een trage zomerfilm met vlotte verwikkelingen.

Wild Side

2004 | Drama

Frankrijk/België/Verenigd Koninkrijk 2004. Drama van Sébastien Lifshitz. Met o.a. Stéphanie Michelini, Yasmine Belmadi, Edouard Nikitine en Josiane Stoléru.

De Parijse transseksueel Stéphanie leeft samen met twee mannen. Djamel die zich eveneens prostitueert, en Mikhail, een uit het Russische leger gedeserteerde soldaat die geen Frans spreekt. Het is een vreemde driehoeksrelatie, die op de proef wordt gesteld wanneer de drie zich vanuit Parijs bij de moeder van Stéphanie voegen die ernstig ziek is en moet worden verzorgd. Gevoelens worden in Wild Side zelden in dialogen, maar vooral in een zuiver visuele stijl naar voren gebracht. Aan flair geen gebrek, maar de film weet door een sterk gefragmenteerde opbouw de aandacht niet tot het einde toe vast te houden.

Les aveux de l'innocent

1996 | Komedie, Thriller

Frankrijk/België 1996. Komedie van Jean-Pierre Améris. Met o.a. Bruno Putzulu, Elizabeth Depardieu, Michèle Laroque, Julia Maraval en Jean-François Stévenin.

Serge Perrin (Putzulu) is een 24-jarige laag geschoolde arbeider die voor zich geen toekomst weggelegd ziet in de industriestad Saint-Étienne in midden-Frankrijk. Hij besluit de stad te verlaten en in Parijs zijn geluk te beproeven als acteur. Dit wil maar niet lukken en binnen de kortste keren zwerft hij als dakloze door de Lichtstad met een lotgenoot in zijn kielzog. In de krant leest hij een bericht over een koelbloedige moord op een taxi-chauffeur. Hierin ziet hij de kans om uit de anonimiteit te treden. Hij geeft zichzelf aan als dader. Améris maakt het de kijker niet gemakkelijk, want zijn film heeft een losse structuur, hij mengt documentaire beelden met fictie en hij laat door flash-backs de toeschouwer lange tijd in het ongewisse of Serge de moord nu echt gepleegd heeft of niet. Een intrigerend experiment dat echter niet helemaal kan overtuigen en dat lijdt onder het feit dat je ongewild vergelijkingen gaat maken met films als MIDNIGHT COWBOY. De acteerprestaties zijn van hoog niveau. Améris schreef het scenario samen met Caroline Bottaro, Hugues Pagan en Jean-Louis Benoit. Fotografie van Yves Vandermeeren.

O Ultimo mergulho

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van Joao Cesar Monteiro. Met o.a. Dinis Neto Jorge, Francesca Pandri, Canto e Castro en Fabienne Babe.

Serge Perrin (Putzulu) is een 24-jarige laag geschoolde arbeider die voor zich geen toekomst weggelegd ziet in de industriestad Saint-Étienne in midden-Frankrijk. Hij besluit de stad te verlaten en in Parijs zijn geluk te beproeven als acteur. Dit wil maar niet lukken en binnen de kortste keren zwerft hij als dakloze door de Lichtstad met een lotgenoot in zijn kielzog. In de krant leest hij een bericht over een koelbloedige moord op een taxi-chauffeur. Hierin ziet hij de kans om uit de anonimiteit te treden. Hij geeft zichzelf aan als dader. Améris maakt het de kijker niet gemakkelijk, want zijn film heeft een losse structuur, hij mengt documentaire beelden met fictie en hij laat door flash-backs de toeschouwer lange tijd in het ongewisse of Serge de moord nu echt gepleegd heeft of niet. Een intrigerend experiment dat echter niet helemaal kan overtuigen en dat lijdt onder het feit dat je ongewild vergelijkingen gaat maken met films als MIDNIGHT COWBOY. De acteerprestaties zijn van hoog niveau. Améris schreef het scenario samen met Caroline Bottaro, Hugues Pagan en Jean-Louis Benoit. Fotografie van Yves Vandermeeren.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Stéphanie Mahet op televisie komt.

Reageer