Theo van Gogh

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Editor

Theo van Gogh is regisseur, acteur, scenarist, producer en editor.
Er zijn 25 films gevonden.

Submission: Part 1

2004 | Korte film

Nederland 2004. Korte film van Theo van Gogh.

Spraakmakende film van VVD-politica Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh. Submission is een felle aanklacht tegen vrouwenmishandeling waarvoor de koran volgens Hirsi Ali de grondslag legt. 'De koran schrijft voor dat je een vrouw mag slaan als ze niet gehoorzaam is. Dat wilde ik met deze film aan de kaak stellen.' Hirsi Ali reciteert buiten beeld teksten uit de koran waarna verschillende vrouwen hun levensverhaal vertellen. De een verhaalt van verkrachting door haar oom, de ander van mishandeling door haar man.

Cool!

2004 | Misdaad, Drama

Nederland 2004. Misdaad van Theo van Gogh. Met o.a. Fouad Mourigh, Farhane El Hamchaoui, Katja Schuurman, Johnny de Mol en Thijs Römer.

Heropvoedingsinstituut Glen Mills vroeg Van Gogh een film te maken die laat zien hoe Glen Mills functioneert en die tegelijkertijd laat zien dat probleemjongeren 'net als gewone jongeren over veel talent beschikken en positieve keuzes kunnen maken'. Van Gogh ging de uitdaging aan en maakte met scenarioschrijvers Theodor Holman en Gijs van de Westelaken een woeste film, doordrenkt met nederhop, over rivaliserende jeugdbendes die in hun jacht naar snel geld hard tegen de lamp lopen. Om de realiteitszin te verhogen gebruikte Van Gogh de jongens uit de school zelf, met Katja Schuurman en Johnny de Mol (en Gerrit Zalm!) als publiekstrekkers. 'Egt lauw,' volgens een jeugdige bioscoopganger.

06/05

2004 | Drama, Thriller

Nederland 2004. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Thijs Römer, Tara Elders, Cahit Ölmez, Jack Wouterse en Johnny de Mol.

Direct na de moord op Pim Fortuyn vatten Theo van Gogh en schrijver Tomas Ross het idee op een film over de gebeurtenis te maken. Het resultaat is een intrigerende thriller vol feiten en fictie, die wat de vorm betreft sterk doet denken aan Oliver Stone's overdonderende JFK. De acteurs zijn uitstekend op dreef, de muziek van Van Goghs vaste componist Rainer Hensel is subtiel, en het digitale camerawerk van Thomas Kist oogt fraai. 06/05 behoort met de tv-series Najib & Julia en Medea - grotendeels gemaakt met dezelfde cast en crew - tot het beste wat Van Gogh heeft gemaakt.

Interview

2003 | Drama

Nederland 2003. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Pierre Bokma, Katja Schuurman, Ellen ten Damme, Theo Maassen en Michiel de Jong.

Tijdens een interview groeit een machtspel tussen een serieuze journalist en domme soapster. Dat moest interessant zijn voor het publiek, zo meenden bedenker Hans Teeuwen en regisseur Van Gogh. Zeker als de hoofdrollen gespeeld worden door de 'god van het intellectuele theater' Bokma en 'soapkoningin' Schuurman. Interessant is het uitgangspunt wel, maar al gauw wordt het verhaal vermoeiend, omdat schrijver Holman in zijn cynische scenario smijt met onaannemelijk gedrag, pathetische trauma's en oerhollandse filmtermen. Omdat ze hier weinig mee kunnen, vervalt Schuurman in het eindeloos lang schalks door een haarlok spieden en Bokma stapt in zijn eigen valkuil van cerebrale afstandelijkheid.

De nacht van Aalbers

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Najib Amhali, Krijn ter Braak, Marlies Heuer, Huub Stapel en Kim van Kooten.

Film over toppoliticus Frits Aalbers die betrokken raakt bij een mysterieus sterfgeval in een hotel. Om zijn carrière niet te schaden probeert hij ten koste van alles de waarheid te verbergen. De ambitieuze jonge journaliste Barbara van Dalen wordt echter op het spoor van het sterfgeval gezet. Haar vriend, tevens de hoofdredacteur van het programma, lijkt haar daarbij te steunen. Als de waarheid door Barbara langzaam aan het licht wordt gebracht, komt Aalbers in een zelf gecreëerde val van bedrog en intriges terecht en blijkt ook hoe smoezelig en onzuiver de grote verwevenheid tussen politiek en journalistiek is

Baby Blue

2001 | Thriller

Nederland 2001. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Susan Vidler, Oliver Cotton, Roeland Fernhout, Nienke Römer en Renée Fokker.

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. 'Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,' zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke bijrol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali. De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

De Pijnbank

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Paul de Leeuw, Jack Wouterse, Eric van Sauers, Roeland Fernhout en Camilla Siegertsz.

Jack Wouterse speelt een hoge bankfunctionaris die zo zijn eigen verkooptactieken heeft. Na een fusie krijgt hij een jonge en zeer ambitieuze, maar niet zo bijster intelligente manager boven zich die Wouterse te slim af probeert te zijn. Paul de Leeuw speelt een gefrustreerde klant die nog een appeltje met Wouterse te schillen heeft. Een en ander loopt, zacht uitgedrukt, nogal uit de hand. In zijn gegeven een 'echte van Gogh', waarin Wouterse de sterren van de hemel speelt.

In het belang van de staat

1997 | Thriller, Drama

Nederland 1997. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Marlies Heuer, Esgo Heil, Miodrag Milojevic, Maarten van Rossum en Carol van Herwijnen.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Hoe ik mijn moeder vermoordde

1996 |

Nederland 1996. Theo van Gogh. Met o.a. Theodor Holman, Coks Holman-Boon en Ariane Schluter.

Een Koerdische asielzoeker die dichter is en lid zou zijn van het Koerdisch Marxistisch Leninistisch Front, ontkomt in Nederland niet aan de lange arm van de Turkse regering, die een verzoek tot uitlevering indient, omdat hij twee Turkse soldaten zou hebben doodgeschoten. De praktisch ingestelde Hollanders vrezen onrust onder de Turkse gemeenschappen in de Nederlandse steden en besluiten dat de BVD de jacht op hem moet openen. De Nederlandse geheimedienst schuwt geen wederrechtelijke middelen en aarzelt geen moment om ook zijn asielzoekers-advocate onder druk te zetten en af te luisteren. Van Gogh stelt typische Nederlandse toestanden aan de kaak, waarmee overigens in andere Europese landen niet anders wordt omgesprongen, maar hij beantwoordt de vraag hoe de overheid het kaf van het koren moet scheiden in het geheel niet. Geproduceerd met geld van de publieke (tv-)omroepen en uitgezonden in het kader van een serie films met het thema [KL]De greep van de staat[KLE]. Nadat de discussie over het al dan niet lauweren van een tv-film in Utrecht was wegge[KA3]ebd, werd deze film in 1997 bekroond met het Gouden Kalf (bij gebrek aan beter). Scenario van Tomas Ross.

Blind Date

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Renée Fokker, Peer Mascini, Roeland Fernhout, Wouter Brave en Jan Jaspers.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Koos Tak

1995 |

Nederland 1995. Theo van Gogh. Met o.a. Sylvia Kristel, Thomas Roosenboom, Conny Palmen, Ursul de Geer en Joop Doderer.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Eva

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Cox Habbema, Jeanne Roos, Nienke Sikkema, Jaap Hoogstra en Lodewijk de Boer.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

Een Galerij - De Wanhoop van de sirene

1994 |

Nederland 1994. Theo van Gogh. Met o.a. Ton Lensink, Jaap Hoogstra en Ellen de Thouars.

Blind Date draait, net als Van Gogh's eerder film 06, om de verhouding tussen twee mensen, maar ditmaal komen ze ook face to face. Renee Fokker en Peer Mascini spelen een vrouw en een man die een groot verdriet moeten verwerken. Dat doen ze niet alleen door elkaar te steunen, maar ook door elkaar soms flink op stang te jagen: intermenselijke relaties zijn bij van Gogh nooit simpel. Het idee van de film kreeg gestalte in dialogen die geschreven zijn door Kim van Kooten.

06

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Ariane Schluter en Ad van Kempen.

Strak, soms opwindend telefoonseksdrama over de relatie tegen wil en dank tussen van Kempen en Schluter, die elkaar alleen van de telefoonseks kennen. Hij is een alleenstaande architect die reageert op haar contactadvertentie. Het eerste gesprek is schuchter, later wordt er regelmatig gebeld. Het contact blijft anoniem, van oor tot oor, maar met gelul, ruzies, wantrouwen, jaloersheid en intieme geilheid. Hoewel fysiek contact ontbreekt, begint het op een normale relatie te lijken. Van Kampen gaat ten slotte uit nieuwsgierigheid in de fout: op een feestje achterhaalt hij toevallig de achternaam van zijn telefoongeliefde, hij doorbreekt de code, er wordt niet meer gebeld, en er wordt afgestevend op een grimmige en dodelijke finale. Titel van deze schitterende verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Marcel Otten en Johan Doesburg verwijst naar de 06-nummers voor erotisch telefoonverkeer. De film is nooit vervelend, bij momenten zelfs uitermate boeiend, verfrissend, schaamteloos, sfeervol, beheerst. Ondanks onverbloemde scènes en ruige maar schitterende dialogen, is dit geen ode aan goedkoop voyeurisme. Schluter, met haar zwoele stem en hese lach, acteert beresterk met een breed scala aan emoties. Van Kempen komt argeloos, olijk en onbevangen over.

Vals licht

1993 | Thriller, Drama

Nederland 1993. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Amanda Ooms, Ellik Bargaï, Thom Hoffman, Tom Jansen en Cas Enklaar.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

La Sequence des barres parralleles

1992 |

Nederland 1992. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Gabrielle Provaas en Theo van Gogh.

Barga[KA3]i als de held, een geobsedeerde student, wordt verliefd op de Zweeds-Nederlandse Ooms, een hoertje, en haar wereld die van leugenachtigheid en theatraliteit aan elkaar hangt. Een onmogelijke liefde waarin de prostitu[KA1]ee een spelletje speelt met de student, die meegesleurd wordt in een angstaanjagende wereld van drugs, porno(foto)grafie en chantage. Het scenario van Henri de By en van Gogh is gebaseerd op de gelijknamige roman van Joost Zwagerman, teruggeschroefd tot één hoofdthema: de tegenstelling tussen de student en de lichtekooi. Van Gogh mengt maatschappelijke waarden en mistoestanden maar de film ontploft nooit, hij suddert maar wat aan. Bargaí mist overtuigingskracht en Ooms brabbelt een onverstaanbaar Nederlands. Hoffman speelt een gemene fotograaf, Jansen is een onverbiddelijke drugshandelaar terwijl Enklaar en Veugelers van de ouders van de student een stel tragische kaffers maken. Niet meteen een beschamende vertoning maar het licht van de titel is wel erg bleek.

De Noorderlingen

1992 | Komedie, Drama

Nederland 1992. Komedie van Alex van Warmerdam. Met o.a. Leonard Lucieer, Jack Wouterse, Annet Malherbe, Alex van Warmerdam en Rudolf Lucieer.

Van Warmerdams opvolger van Abel schetst een magnifiek beeld van de kleinburgerlijke moraal van een Nederlandse nieuwbouwwijk in de jaren zestig door de ogen van de 12-jarige Thomas (Lucieer). De titelhelden zijn de bewoners van een kale straat die leidt naar niets. Thomas gaat bij voorkeur verkleed als neger vanwege zijn obsessie met Belgisch Congo, de slager (Thomas' vader) heeft seksproblemen met zijn katholieke vrouw, de steriele boswachter worstelt met zijn baarzuchtige echtgenote. Van Warmerdam speelt zelf de postbode die alle lokale post opent en leest. Gouden Kalf voor beste regie en beste acteur (Rudolf Lucieer als boswachter Anton).

Tadzio

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Erwin Olaf en Frans Franciscus. Met o.a. Aad Nederlof, Marie Kooyman, Arjan Ederveen, Tosca Miterink en Jan Harxs.

Een landhuis dient als locatie voor filmopnamen. De al wat oudere hoofdrolspeelster past haar kleding en er worden voorbereidingen voor de opnamen getroffen. Ondertussen zwerft Tadzio, het mongoloïde zoontje van de hoofdrolspeelster, door het huis. De toeschouwer mag uitmaken wat werkelijkheid is en wat droom of fantasie. Een zweverig geheel, op 16mm gedraaid. Regisseur Olaf, van huisuit fotograaf, heeft prachtige beelden gemaakt met behulp van Peter Greenaway's lijfdecorateur Ben van Os.

Loos

1989 | Thriller, Komedie, Erotiek

Nederland 1989. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Renée Fokker, Max Pam, Cas Enkklaar en Dorrius.

Succes-advocaat Jansen wil de verdediging van een van lustmoord verdachte misdadiger uit handen geven, maar hij wordt onder druk gezet en de zaak wordt voor hem een nachtmerrie. Hij geraakt psychisch ontredderd en ten prooi aan complete vertwijfeling. Van Gogh weer op zijn best met intrigerende vormgeving en creative sfeervertelling. Origineel, wrange humor, dubbelhartige (onder)toon en interessante fotografie van 'trendy' Erwin Olaf. Naar het verhaal Wachten op de Maan van Guus Luijters.

Terug naar Oegstgeest

1987 | Drama

Nederland 1987. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Tom Jansen, Geert de Jong, Cas Enklaar, Leen Jongewaard en Elise Hoomans.

Een uitstekende en bij z'n roulatie door zowel de pers als het publiek een jammerlijk onderschatte Wolkers-verfilming van 'Angry Young Man' Van Gogh. Deze regisseur blijkt, naast een uitstekend gevoel voor werken met acteurs, ook te beschikken over een eigenzinnige maar zeer toegankelijke en zuivere filmstijl, die van dit werk dan ook een zeer mooie en opvallend beheerste stijloefening maakt. Daarnaast is de rolprent een helder vertelde en aangrijpende familiekroniek over de familiedespoot Jansen, die als gevolg van zijn Calvinistische overtuiging en de beproevingen van de Crisisjaren grote littekens nalaat op de zielen van zijn gezinsleden. Van Gogh mag dan een lastige jongen zijn, met TERUG NAAR OEGSTGEEST bevestigt hij zijn originele filmtalent.

Charlie

1986 |

1986. Theo van Gogh.

0

Charley

1986 | Komedie, Film noir

Nederland 1986. Komedie van Theo van Gogh. Met o.a. Marie Kooiman, Rosita Steenbeek, Leo Jacobs en Michiel Berkel.

Inktzwarte komedie van Van Gogh over een dodelijk damesduo (de talentvolle Kooiman en Steenbeek). De slachtoffers worden na in bed te zijn onthaald, door de dames opgepeuzeld. Een film vol scabreuze grappen. Voor de liefhebbers!

Een Dagje naar het strand

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Theo van Gogh. Met o.a. Cas Enklaar, Tara Fallaux, Helen Hedi, Emile Fallaux en Michiel Hanraath.

Onevenwichtige, maar interessante en onderhoudende tweede film van het sympathieke [KL]enfant terrible[KLE] Van Gogh, die met zijn debuutfilm L[KA3]UGER een schandaalsuccesje had. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Heere Heeresma, al eens eerder door Polanski bewerkt (A DAY AT THE BEACH), vertelt de film het tragi-komische, maar toch voornamelijk tragische verhaal van een gescheiden man die met zijn licht gehandicapte dochtertje een dagje naar het strand gaat en daar allerlei vreemde mensen ontmoet. Naarmate de alcoholdrift van de man groter wordt ontaardt het 'dagje uit' in een pathetische kroegentocht.

De witte waan

1984 | Drama

Nederland 1984. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Thom Hoffman, Pim Lambeau, Louise Ruys, Guusje van Tilborgh en Hans Croiset.

Kunstenaar (Hoffman) gebruikt heroïne om als adelaar uit te kunnen vliegen boven de miezerige meute. Samen met zijn moeder (Lambeau) stapt hij feestelijk uit het leven. Een buitengewoon lyrisch drama met Oedipus-motief. Magnifieke beelden en een fantastische finale, maar ietsje meer helderheid in het scenario was wenselijk geweest. De film heeft veel te danken aan cameraman Albert van der Wildt.

Luger

1981 | Thriller, Drama, Misdaad

Nederland 1981. Thriller van Theo van Gogh. Met o.a. Thom Hoffman, Leurien Hildering en Laurien Hildering.

Een Haagse lefgozer ontvoert een achterlijk meisje en haalt nog andere smeerlapperij uit. Hoewel bedoeld als een alarmerende schets van een fascistische mentaliteit, kan deze film door de argeloze waarnemer ook opgevat worden als een grove oefening in zieke humor. Theo van Gogh gaf zijn visitekaartje af als een provocerend cineast met een heftig filminstinct en vooral niet te onderschatten talent.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Theo van Gogh op televisie komt.

Reageer