Daniel Lecourtois: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Les noces rouges

1973 | Misdaad, Erotiek, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Piccoli, Claude Piéplu, Clotilde Joano en Eliana De Santis.

In een stadje aan de Loire storten Lucienne, echtgenote van burgemeester-entrepreneur Paul Delamare, en diens assistent Pierre Maury zich in een affaire. Wanneer Pierre zijn doodzieke vrouw vergiftigt en Paul achter Luciennes overspel komt, is er geen weg terug. Voor zijn zwartgallig-satirische misdaaddrama baseerde Chabrol zich op een gruwelijke crime passionel uit 1970 in het oude Tempeliersdorp Bourganeuf in de Creuse. De politieke laag in het verhaal (de moorddadige assistent is socialist, de burgervader gaullist) schoot zekere notabelen in het verkeerde keelgat: de premièredatum werd uitgesteld. Audran en Piccoli vormen een doorgedraaid koppel.

Docteur Popaul

1972 |

Frankrijk 1972. Claude Chabrol. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Mia Farrow, Laura Antonelli, Daniel Ivernel en Marlène Appelt.

Een medisch student trouwt met de lelijke dochter van een geneesheer-directeur in het belang van zijn carrière. Buitenshuis blijft hij onverminderd rokken jagen, maar de echtgenote is schijnbaar tevreden tot hij een verhouding begint met haar mooie zuster. De poging om met opzettelijk grove humor tegen heilige huisjes te trappen mislukt omdat Belmondo - die de film produceerde - zich zó ongeremd in de smakeloosheid stort dat het echt niet leuk meer is. Een verrassende rol van Farrow als stil muisje met gevaarlijk diepe gronden. Scenario van Paul Guégauff. Ook bekend als HIGH HEELS.

Juste avant la nuit

1971 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Stéphane Audran, Michel Bouquet, François Périer, Jean Cammet en Marina Ninchi.

Een getrouwde veertiger heeft een sado-masochistische verhouding met de vrouw van zijn beste vriend en wurgt haar per ongeluk. Niemand verdenkt hem, maar zijn slecht geweten doet hem zowel tegen zijn echtgenote als tegen de weduwnaar bekennen, die beiden omwille van de façade weigeren hem aan te geven. Een typerende Chabrol-film waarin bourgeois-behoudendheid en oprechte liefde of loyaliteit subtiel door elkaar heen lopen.

Les Bonnes causes

1963 | Drama, Mysterie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Brasseur, Virna Lisi, Umberto Orsini en José Luis de Vilallonga.

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en heeft de verdenking geladen op diens particuliere verpleegster. De rechter van instructie (Bourvil) vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljant pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is. Deze thriller over klassejustitie heeft een pittig en wijdlopig dialoog die alle kansen geeft aan de tegenpolen als Bourvil en Brasseur. De ironische ontknoping waarbij de misdaad toch gestraft wordt komt wel heel erg uit de lucht vallen. Het scenario is van de regisseur en Paul Andréota naar de roman van Jean Laborde.

La vérité sur Bébé Donge

1952 | Drama, Thriller

Frankrijk 1952. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean Gabin, Jacques Castelot en Daniel Lecourtois.

In een ziekenhuis balanceert de rijke industrieel François (Gabin) op het randje van de dood. Iets verkeerds gegeten, denkt men. Maar in werkelijkheid probeert zijn mooie jonge vrouw Bébé (Darrieux) hem te vergiftigen. Tijdens zijn doodsstrijd zien we in flashback hoe tien jaar eerder hun huwelijk begon, waarin hij haar niet de aandacht schonk die ze wilde, terwijl hij er ook nog minnaressen op na hield. Sterk, melancholiek drama van Decoin, gebaseerd op een roman van Simenon. Gabin en Darrieux zijn uitstekend.

Rêves d'amour

1946 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 1946. Biografie van Christian Stengele. Met o.a. Annie Ducaux, Mila Parély, Lise Berthier, Lise Florelly en Geneviève Morel.

De biografie van Frans Liszt die vooral draait om zijn liefdes met Marie d'Agoult en George Sand. Niet geïnspireerd op historische werken maar op een toneelstuk van René Fauchois; een geromantiseerde en gefantaseerde biografie. De camera neemt ons mee van Parijs naar Italië met tussendoor nog even Zwitserland terwijl diverse personen de kunst bedrijven en zich inspannen om de tijd te doden. Kortom, de mythe en niet de werkelijkheid. Aan de zwakheid van het scenario kan een ongelijkmatige vertolking worden toegevoegd waar Berry bovenuit steekt. Dankzij de muziek en de decors van Alexandre Trauner kan men zich daar overheen zetten.

Rendez-vous à Paris

1946 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Gilles Grangier. Met o.a. Annie Ducaux, Marguerite Moreno, Jacqueline Carrel, Odette Talazac en Gabrielle Robinne.

Een verwarrend verhaal over passie, jaloezie, liefde en vriendschap aan boord van een passagiersboot. Een dergelijk scenario à la Bernstein is niet eenduidig, maar vast staat dat Grangier een goede technicus is en de kunst verstaat zijn acteurs te kiezen en te regisseren.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Le domino vert

1935 | Drama

Frankrijk 1935. Drama van Herbert Selpin en Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Jany Holt, Marcelle Géniat, Jeanne Pérez en Maurice Escande.

Darrieux in een dubbelrol als de overspelige vrouw die tussen de lakens glijdt met kunstcriticus Henri Bruquier (Escande), en als de dochter uit die relatie, die twintig jaar later ontdekt dat haar vader onschuldig in de gevangenis zit wegens de moord op zijn vrouw. Henri had de schuld op zich genomen omdat hij dacht dat zijn minnares de daad begaan had. Zijn volwassen dochter, die zonder ouders is opgegroeid, zorgt ervoor dat het proces wordt herzien. De film heeft niet veel om het lijf en is tegenwoordig niet meer dan een grote draak met een pover geluidsspoor. Het scenario is van Harald Bratt en Emil Burri naar het toneelstuk Der Fall Claasen van Erich Ebermayer. Het camerawerk is van Günther Rittau en Otto Baecker. Deze film werd tegelijkertijd gedraaid met de Duitse versie DER GRŸNE DOMINO tegen dezelfde decors, maar uiteraard met andere hoofdrollen. Het resultaat is even 'melodramatisch'.

Madame Bovary

1933 | Drama

Frankrijk 1933. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Pierre Renoir, Alice Tissot, Valentine Tessier, Héléna Manson en Max Dearly.

Verfilming van het meesterwerk van Gustave Flaubert uit 1857 over de oogverblindende mevrouw, die zich in haar huwelijk verveelt en allerlei vormen van overspel bedrijft totdat het haar ru[KA3]ineert en tragisch met haar afloopt. Op basis van een van de weinige romans die de fatsoenlijke bewerking van Renoir het hoofd weten te bieden. Hij is daarbij zeer trouw gebleven aan de tekst wat dialogen en beelden betreft (de hier aangegeven lengte is die van de originele versie waarvan onbekend is wat er van over is, want er zijn een paar uiteenlopende kopie[KA3]en in omloop), en maakt veelvuldig gebruik van afstand en vervreemding. Alle personages spelen en nemen zichzelf in de maling alsof het om een komedie over hun eigen leven gaat. Zo is Madame Bovary (een bewonderenswaardige Tissot) tot aan haar eigen dood toe, tegelijk geloofwaardig en ongeloofwaardig. Door er van zo dichtbij naar te kijken, blijkt deze film uiteindelijk veel griezeliger dan de nieuwste horrorfilms. De film werd destijds dan ook niet begrepen en was een commerciële flop. De recente bewerking van Claude Chabrol mag dan nog zo goed zijn, dit werk, waarin het gezichtspunt totaal anders is, mag niet worden vergeten. Kort nadat de film in roulatie gebracht werd heeft Renoir de film enigszins bekort. Jean Bachelet deed het camerawerk.

Coralie et Cie

1933 | Komedie

Frankrijk 1933. Komedie van Alberto Cavalcanti. Met o.a. Josette Day, Jeanne Helbing, Héléna Manson, Catherine Hessling en Robert Burnier.

Een couturière in de provincie exploiteert naast haar modesalons ook een gedeelte van haar huis voor romantische ontmoetingen. Paradoxaal genoeg eindigt het stuivertje wisselen in herenigingen van de verschillende echtparen. Cavalcanti heeft dit 'boulevard-verhaal' solide verfilmd. Een klein wereldje wordt half teder, half bitter geschilderd. De film dankt veel aan de goede acteerprestaties en het camerawerk van Léonce-Henri Burel. Gebaseerd op het boek van Hennequin en Valabrègue.

Ma tante d'Honfleur

1931 | Komedie

Frankrijk 1931. Komedie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Florelle, Jim Gérard, Robert Pizani, Daniel Lecourtois en Jeanne Cheirel.

Naar de succesvolle klucht van Paul Gavault (1914). De op commercieel gebied voorzichtige producent en regisseur Diamant- Berger tekende voor talrijke films. Het ontbreekt hem niet aan vakkennis, maar wel aan vindingrijkheid. Hoe dan ook, deze fantasie, opgebouwd rond de beginselen van de achtervolgingswedstrijd, haalt het niet bij de successen van Ren[KA1]e Clair rond dit thema (LE MILLION, toevallig eveneens uit 1931), en komt vandaag de dag nogal bedaagd over. Destijds was het internationale succes van het stuk zo groot, dat het al de tweede televisiebewerking betrof, na die van Robert Saidreau in 1923.