Victor Milner: scenario en camera.
Er zijn 17 films gevonden.

Friday the 13th

1980 | Thriller, Horror

Verenigde Staten 1980. Thriller van Sean S. Cunningham. Met o.a. Betsy Palmer, Adrienne King, Harry Crosby, Laurie Bartram en Mark Nelson.

Een jongeman wil een einde maken aan de vloek die over het zomerkamp van Crystal Lake heerst. Twintig jaar eerder was dat het toneel van mysterieuze gebeurtenissen. Vijf kampeerders zijn nog maar nauwelijks ter plaatse, of een van hen wordt op gruwelijke wijze vermoord. Dit is nog maar het begin van een lange rij slachtoffers. Het begin van zo ongeveer de meest smakeloze horrorreeks uit de geschiedenis. Het verhaal sleept zich voort, zonder enige stijl, van de ene moord naar de andere, telkens met veel sadisme in beeld gebracht. Van sfeeropbouw is geen sprake. Het scenario werd in elkaar geflanst door Victor Miller. Vertolkt door een groep jongeren, waaronder Kevin Bacon die later in betere films zou spelen. Barry Abrams stond achter de camera. Werd eindeloos vervolgd, ook met een tv-serie in een afwijkend stramien.

Jeopardy

1953 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van John Sturges. Met o.a. Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Ralph Meeker en Lee Aaker.

Een spannend maar oppervlakkig verhaal (van Maurice Zimm, bewerkt tot scenario door Mel Dinelli) met Stanwyck op vakantie in Mexico, die haar echtgenoot van de ondergang probeert te redden, en vervolgens zelf gekidnapt wordt door Meeker, een ontsnapte moordenaar. Achter de camera stond Victor Milner.

Carrie

1952 | Romantiek

Verenigde Staten 1952. Romantiek van William Wyler. Met o.a. Jennifer Jones, Laurence Olivier, Miriam Hopkins, Eddie Albert en Mary Murphy.

Rond 1900 komt het plattelandsmeisje Jones naar Chicago in de hoop daar het geluk te vinden. Het geluk is voor haar niet weggelegd. Na een mislukte relatie ontmoet ze de getrouwde restauranteigenaar Olivier. Wanneer zijn vrouw uiteindelijk toestemt in een scheiding is het al te laat voor hun liefde. Prachtig gespeelde en gemaakte soaper die nu misschien wat zwaar op de hand overkomt, maar die toch nog steeds het bekijken waard is, vooral door de prestatie van beide hoofdrolspelers. Ruth en Augustus Goetz baseerden hun moraliserende scenario op de roman Sister Carrie van Theodore Dreiser. Achter de camera stond Victor Milner.

The Furies

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Anthony Mann. Met o.a. Barbara Stanwyck, Walter Huston, Wendell Corey, Gilbert Roland en Judith Anderson.

Vader Huston leidt zijn ranch The Furies met sterke hand. Wanneer zijn dochter Stanwyck verklaart te willen trouwen met Corey, schiet dat in het verkeerde keelgat. Sinds Huston het land van Coreys vader kocht en diens dood veroorzaakte, zijn beide families namelijk elkaars vijanden. Al moet ze heel wat vernederingen van haar vader ondergaan, Stanwyck blijft bij haar standpunt. Een western die meer weg heeft van DUEL IN THE SUN (eveneens naar een roman van Niven Busch) dan van Manns andere westerns. Een gevecht op leven en dood in een sfeer van oplaaiende emoties. Schitterend spel van alle acteurs, met natuurlijk Stanwyck en Huston (in zijn laatste rol) voorop. Buschs roman werd bewerkt door Charles Schnee en in beeld gebracht door Victor Milner. Franz Waxman voorzag de film van muziek.

Unfaithfully Yours

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Rex Harrison, Linda Darnell, Barbara Lawrence, Rudy Vallee en Kurt Kreuger.

Als we Sturges´ intimi mogen geloven is Unfaithfully yours zo ongeveer zijn zelfportret met Rex Harrison als alter ego. Harrison is in de film weliswaar geen scenarioschrijver/regisseur maar een dirigent, een gevierd maestro die z´n werk serieus neemt maar altijd tijd heeft voor een geintje, een aimabele man met uitzinnige driftbuien, een jaloerse minnaar die zich niet straffeloos laat bedriegen. Voeg daarbij een portie eigenwijsheid, trots en goedgelovigheid en Harrisons vermeend trouweloze echtgenote (Darnell) kan een film lang bijna geen goed meer doen. Tijdens een concert bedenkt hij drie manieren om haar uit de weg te ruimen (plannen die steeds passen bij de muziek die hij uitvoert) maar wat bij het maat slaan kans van slagen heeft, blijkt in de praktijk tot mislukken gedoemd. Dat levert fraaie slapstick op. Harrison genoot ervan. Net als Sturges, naar verluidt.

The Other Love

1947 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1947. Romantiek van André De Toth. Met o.a. Barbara Stanwyck, David Niven, Richard Conte, Maria Palmer en Joan Lorring.

Stanwyck, die aan een ongeneeslijke ziekte lijdt, waaraan ze dood dreigt te gaan besluit een wild leven te gaan leiden met gokker Conte, zich niet bewust van dokter Nivens liefde voor haar. Niet overtuigend, maar wel vermakelijk. Naar de novelle van Erich Maria Remarque door Harry Brown en Ladislas Fodor tot scenario bewerkt. Camerawerk van Victor Milner.

Wonder Man

1945 | Komedie, Musical, Fantasy

Verenigde Staten 1945. Komedie van H. Bruce Humberstone. Met o.a. Danny Kaye, Virginia Mayo, Vera-Ellen, Donald Woods en S.Z. Sakall.

Na ruim tien jaar volle zalen op Broadway en een glansrijk speelfilmdebuut met Up in Arms in 1944 brak komiek Danny Kaye in 1945 definitief door met een dubbelrol in de komedie Wonder Man. Gedraaid in 'glorieus Technicolor' verschijnt Kaye ten tonele als een hyperactieve nachtclubentertainer en als diens tweelingbroer, een charmant stuntelende boekenwurm, met de stralende Virginia Mayo als zoete verleiding. De tweeling bleek een gouden zet, want de theatrale drukte van toneelspeler Kaye werd met de introductie van een kalme Kaye-variant - de boekenwurm - precies voldoende afgezwakt voor het veel subtielere medium film. Tijdloos kunststuk.

The Palm Beach Story

1942 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Claudette Colbert, Joel McCrea, Mary Astor, Rudy Vallee en William Demarest.

Na vijf jaar huwelijk met ingenieur McCrea wil Colbert er eens uit. Ze trekt naar Florida, in de hoop er een miljonair te vinden die het vliegtuigproject van haar man kan financieren. In de trein raakt ze verzeild in de krankzinnige Ale & Quail Club, die haar als hun mascotte willen gebruiken. Ze ontmoet eveneens de schatrijke Vallee, die voor haar charmes valt. McCrea, die haar is gevolgd, wacht ondertussen op haar in Florida. Colbert is echter vastbesloten hem een lesje te leren. Dat vormt het hoogtepunt van de gekke humor van Sturges, die met dolle situaties en snelle dialogen wel raad weet. Een film vol verrassingen, met zowel slapstick als verfijnde humor. Een zalig scenario, door Sturges zelf geschreven. Alle acteurs zijn steengoed. Fotografie is van Victor Milner, terwijl Victor Young voor de muziek instond.

Reap the Wild Wind

1941 | Historische film, Romantiek, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1941. Historische film van Cecil B. DeMille. Met o.a. Ray Milland, John Wayne, Paulette Goddard, Raymond Massey en Robert Preston.

De film speelt rond 1830. Voor de kust van Florida saboteert een bende avonturiers schepen waardoor ze naar de kelder gaan. Als bergers kunnen ze een aardige premie aan land slepen. Een turbulente avonturenfilm, waarin het spektakel en de trucages het routineuze scenario van Alan Le May, Charles C. Bennett en Jesse Lasky naar de roman van Thelma Strabel, aardig weten te verhullen. Wayne en Milland zijn geloofwaarig in hun strijd om de gunsten van de mooie Goddard, maar het hoogtepunt van de film is toch het gevecht met een reusachtige inktvis (waardoor de film met een Oscar beloond werd voor de speciale effecten). Voor de fotografie aan land zorgden Victor Milner en William V. Skall, terwijl Dewey Wrighley de camera onder water hanteerde.

North West Mounted Police

1940 | Western, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1940. Western van Cecil B. DeMille. Met o.a. Gary Cooper, Madeleine Carroll, Paulette Goddard, Preston Foster en George Bancroft.

Een imposante lijst van acteurs, de een nog bekender dan de ander, in dit westerndrama waarin Cooper een Texas Ranger is die samen met mountie (lid van de Canadese Bereden Politie, de roodjakken) Foster achter bandiet Bancroft aanzit en dat alles met de dreigende opstand van de Indianen. Het camerawerk van Victor Milner en W. Howard Green is fantastisch, het scenario van o.a. Alan LeMay is niet slecht maar de uitwerking komt niet boven het niveau van een melodrama uit - en dat is jammer. Ryan en Cameron stonden in deze film aan het begin van hun carrière, voor Cameron was het tevens zijn westerndebuut. Jesse Lasky Jr en C. Gardner Sullivan werkten mee aan het scenario. Hiervoor werd de roman Royal Canadian Mounted Police van R.C. Fetherston-Haugh bewerkt.

The Buccaneer

1938 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1938. Avonturenfilm van Cecil B. DeMille. Met o.a. Fredric March, Franciska Gaal, Margot Grahame, Akim Tamiroff en Walter Brennan.

Typisch vertier op epische schaal van DeMille met een zwierige rol van March als piratenheld Jean Lafitte, die de Amerikaanse zaak steunt tijdens de oorlog van 1812. Goede verteltrant en veel plezier.

The Crusades

1935 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Cecil B. DeMille en Cecil Demille. Met o.a. Loretta Young, Henry Wilcoxon, Ian Keith, Katherine DeMille en C. Aubrey Smith.

Liefde, acties en orgieën bij de vleet in dit typisch DeMille-spektakel over de middeleeuwen dat veel amusement oplevert met Young als de stralende heldin. Scenario van Harold Lamb, Waldemar Young en Dudley Nichols. Camerawerk van Victor Milner.

Design for Living

1933 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Gary Cooper, Fredric March, Miriam Hopkins, Edward Everett Horton en Franklin Pangborn.

Hopkins verlaat haar smachtende aanbidders Cooper en March om met de rijke Horton te trouwen in dit lichte, chique drama van Noel Coward. De meeste van de geestige insinuaties doen het nu nog. Heerlijk. Scenario van Ben Hecht. Camerawerk van Victor Milner.

Love Me Tonight

1932 | Musical

Verenigde Staten 1932. Musical van Rouben Mamoulian. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Myrna Loy, C. Aubrey Smith en Charles Butterworth.

Derde en ongetwijfeld beste van de vier films die Chevalier en MacDonald samen maakten. Chevalier is een Parijse kleermaker, die per ongeluk in aristocratische kringen terechtkomt en verliefd wordt op prinses MacDonald. Het sprookjesachtige scenario van Samuel Hoffenstein, Waldemar Young en George Marion Jr., naar een toneelstuk van Leopold Marchand en Paul Armont, groeide uit tot een geestige, sprankelende film, die nog niets van zijn charme heeft verloren. Mamoulians regie is bijzonder vlot. De twee hoofdrolspelers zijn goed op elkaar ingespeeld en stralen een aanstekelijk enthousiasme uit. Enkele klassiek geworden songs, zoals 'Isn't It Romantic' en 'Mimi', maken de film nog aantrekkelijker. Onvergetelijke combinatie van komedie, melodrama en muziek. Fotografie is van Victor Milner, en Richard Rogers en Lorentz Hart stonden in voor de songs.

Broken Lullaby

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Ernst Lubitsch. Met o.a. Lionel Barrymore, Nancy Carroll, Phillips Holmes, Zasu Pitts en Lucien Littlefield.

Uitstekend drama over een Franse soldaat die zich schuldig voelt over het doden van een Duitser tijdens de oorlog en verliefd wordt op het meisje van een gedode man. Scenario van Samson Raphaelson en Ernest Vajda naar het toneelstuk van Maurice Rostand. Camerawerk van Victor Milner. Hertiteld: THE MAN I KILLED.

Paramount on Parade

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Dorothy Arzner, Otto Brower, Edmund Goulding, Victor Heerman en Edwin Knopf. Met o.a. Nancy Carroll, Leon Errol, Stuart Erwin, Gary Cooper en Helen Kane.

Een Nederlandse 'editie' van de revuefilm PARAMOUNT ON PARADE waarvoor in de Paramount-geluidsfilmstudio's te Joinville bij Parijs Nederlandse scènes met Frenkel, Mien Duymaer en Louis Davids werden opgenomen, die tussen de Amerikaanse nummers werden gevoegd, zoals dat ook voor andere landen met deze showfilm werd gedaan.

Monte Carlo

1930 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1930. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Jeanette MacDonald, Jack Buchanan, Zasu Pitts, Claude Allister en Tyler Brooke.

De avontuurlijke gravin MacDonald ontsnapt op het nippertje aan een saai, maar rijk, huwelijk en trekt naar Monte Carlo, waar ze haar verdwenen fortuin al spelend terug wil winnen. Korte tijd later is ze echter alles kwijt. Graaf Buchanan is verliefd op haar geworden, maar zij ziet hem niet staan. Tot hij zich voordoet als kapper en hij zo in haar smaak valt dat ze hem als bediende aanneemt. Hij is vastbesloten in deze incognito-rol haar hart te winnen. Operette-scenario dat nu erg verouderd is. Toch blijft het flegma van Lubitsch en zijn talent om liedjes in de actie te betrekken duidelijk overeind. Over de gehele lijn goede vertolkingen. Ernest Vajda en Vincent Lawrence baseerden hun scenario op de roman The Blue Coast van Hans Mueller en op de opera Monsieur Beaucaire van Booth Tarkington en Evelyn Greenleaf Sutherland, waarvan een fragment in de film voorkomt. Victor Milner achter de camera.