Bettina Reitz: productie.
Er zijn 10 films gevonden.

Jerichow

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Nina Hoss, Hilmi Sözer en André Hennicke.

Vervaarlijk stille ex-soldaat Thomas (Fürmann) wordt chauffeur/sterke arm voor een sluwe Turks-Duitse zakenman met een reeks snackbars (Sözer). Thomas blijft niet onberoerd door de aanlokkelijke vrouw van de baas (Hoss) en in een mum van tijd loopt het trio vast in een razend spannende brij van wantrouwen en vergissingen. Filmliefhebber Petzold maakte een knappe plattelands neo-noir, geschoten in het onbehagelijk serene buitengebied van de Oost-Duitse titelstad. De gelijkenissen met The Postman Always Rings Twice zijn bewust en Petzold laat fijntjes in het midden wie van de drie moreel zegeviert.

Enigma - Eine uneingestandene Liebe

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mario Adorf en Justus von Dohnányi.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Carola Stern: Doppelleben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Thomas Schadt. Met o.a. Maria Simon, Renate Krößner, Uwe Kockisch, Felix Eitner en Burghart Klaußner.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Zuckerbrot

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Hartmut Schoen. Met o.a. Marie Zielcke, Ivan Shvedoff, Florian Lukas, Axel Prahl en Maike Bollow.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Wolfsburg

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Antje Westermann, Astrid Meyerfeldt, Stephan Kampwirth en Matthias Matschke.

Christian Petzold geeft de kijker met Wolfsburg niet de plotpuzzels van zijn andere films zoals Toter Mann. Het is duidelijk hoe het leven van Philipp (Fürmann) verandert. Tijdens een gsm-ruzie op het platteland rijdt hij een jongen dood. Verscheurd door spijt, maar niet in staat zich aan te geven bij de politie, zoekt Philipp de moeder (Hoss) van de jongen op. Weinig kans dat deze zet iemand helpt. Wolfsburg is geen typische Petzold-vertelling, maar gelukkig is er wel spannende Petzold-psychologie en kranig acteerwerk te zien.

Hotte im Paradies

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Misel Maticevic, Birge Schade, Stefanie Stappenbeck, Nadeshda Brennicke en Isabell Gerschke.

Een geslaagde milieuschets van het rosse wereldje aan de zelfkant van de maatschappij, aan de hand van de voor- en meestal tegenspoed van de kleine, naïeve pooier Hotte (Maticevic). Hotte's vaste relatie heet Rosa (Schade), maar ook pezende Yvonne (Stappenbeck) brengt de nodige centjes in het laatje. Hotte droomt van een gouden Rolex en een Jaguar cabriolet, die hij kan aanschaffen als Jenny (Brennicke) erbij komt. In het scenario van Rolf Basedow is authentieke dialoog verwerkt, de rollen zijn voortreffelijk ingevuld en vooral de dames zijn heel uitbundig.

Alltag

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Neco Celik. Met o.a. Florian Panzner, Neelesha BaVora, Kida Khodr Ramadan, Erham Emre en Augustin Kramann.

Een geslaagde milieuschets van het rosse wereldje aan de zelfkant van de maatschappij, aan de hand van de voor- en meestal tegenspoed van de kleine, naïeve pooier Hotte (Maticevic). Hotte's vaste relatie heet Rosa (Schade), maar ook pezende Yvonne (Stappenbeck) brengt de nodige centjes in het laatje. Hotte droomt van een gouden Rolex en een Jaguar cabriolet, die hij kan aanschaffen als Jenny (Brennicke) erbij komt. In het scenario van Rolf Basedow is authentieke dialoog verwerkt, de rollen zijn voortreffelijk ingevuld en vooral de dames zijn heel uitbundig.

Toter Mann

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, André Hennicke, Sven Pippig, Heinrich Schmieder en Kathrin Angerer.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Mein ist die Rache

1998 | Drama, Thriller

Duitsland 1998. Drama van Thomas Jauch. Met o.a. Nadja Uhl, Ulrich Noethen, Lambert Hamel, Michael Lott en Doris Kunstmann.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Hotel Mama - Die Rückkehr der Kinder

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Gloria Behrends en Gloria Behrens. Met o.a. Diana Körner, Dietrich Mauttausch, Michael Kessler, Nele Mueller-Stöfen en Markus Knüfken.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.