Bettina Reitz

Producer

Bettina Reitz is producer.
Er zijn 11 films gevonden.

Jerichow

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Nina Hoss, Hilmi Sözer en André Hennicke.

Vervaarlijk stille ex-soldaat Thomas (Fürmann) wordt chauffeur/sterke arm voor een sluwe Turks-Duitse zakenman met een reeks snackbars (Sözer). Thomas blijft niet onberoerd door de aanlokkelijke vrouw van de baas (Hoss) en in een mum van tijd loopt het trio vast in een razend spannende brij van wantrouwen en vergissingen. Filmliefhebber Petzold maakte een knappe plattelands neo-noir, geschoten in het onbehagelijk serene buitengebied van de Oost-Duitse titelstad. De gelijkenissen met The Postman Always Rings Twice zijn bewust en Petzold laat fijntjes in het midden wie van de drie moreel zegeviert.

Enigma - Eine uneingestandene Liebe

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mario Adorf en Justus von Dohnányi.

Eigenlijk geeft gevierd, prijswinnend auteur Abel Znorko (Adorf) geen interviews, maar voor journalist Erik Larsen (Von Dohnanyi) maakt hij een uitzondering: Larsen mag op het eiland langskomen waar Znorko als een kluizenaar woont. Het gesprek gaat aanvankelijk over de nieuwe roman van Znorko, maar al snel wordt het interview een woordenstrijd, en is het nieuwe boek allang niet meer het enige onderwerp. Lang niet Schlöndorffs beste, toch intrigerende, kale verfilming van een toneelstuk van Eric-Emmanuel Schmitt. Schlöndorff regisseerde eerder een theaterversie.

Emilia

2005 | Drama, Familiefilm

Duitsland 2005. Drama van Tim Trageser. Met o.a. Senta Berger, Peter Sattmann, Hannah Herzsprung, Misel Maticevic en Anna Schudt.

Lange tv-film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden en de populaire Berger en Sattmann voor het voetlicht haalt. Senta wordt als Emilia Seiler van het Beierse ministerie van sociale zaken aangesteld om de leiding op zich te nemen van het jeugdhonk Haus Lechthal in Landsberg am Lech, waar zich onregelmatigheden hebben voorgedaan. De slogan van Lechthal luidt: een onderkomen in plaats van het gevang; je hebt weinig voorstellingsvermogen nodig om te bedenken wat er zich zo allemaal afspeelt met de jeugdige delinquentjes. De directeur Mathias Hartmann (Sattmann) is eerder een zakelijke manager dan een hopman en het gonst er algauw van de hardnekkige geruchten over seksuele misstanden en dito uitspattingen. Tijd voor `moeder overste` Seiler om in te grijpen. Ook krijgt het duo Seiler-Hartmann te maken maken met drugs, en het ergste van alles is, als onuitstaanbaar dealertje Sebastian Steinbach (Kittel) wordt gepakt, Hartmanns dochter Laura (Stopper) voor hem doorgaat met dealen omdat ze verliefd is. Reken maar dat Emilia en Mathias al deze varkentjes weten te wassen in dit nogal moralistische verhaal. Landsberg am Lech is de moeite waard voor een toeristisch bezoekje, maar vergeet het deprimerende Haus Lechthal dan maar. Voor de vaardigheden in deze mini nog een redelijke waardering.

Carola Stern: Doppelleben

2004 | Biografie, Drama

Duitsland 2004. Biografie van Thomas Schadt. Met o.a. Maria Simon, Renate Krößner, Uwe Kockisch, Felix Eitner en Burghart Klaußner.

Carola Stern (Simon) heette aanvankelijk Erika Assmus en was lid van de jongerenafdeling van de BDM (Bund der Deutsche M[KA3]adel) onder de nazi`s. Ze gold als een ideaal voorbeeld zonder dat ze er zelf misschien iets aan kon doen. Toen de oorlog (1939-45) voorbij was en Duitsland verpletterd, werd ze lerares in de Russische bezettingszone, wat later Oost-Duitsland werd. Niemand wist dat ze tegelijkertijd voor de Amerikanen spioneerde. Totdat het natuurlijk op een dag w[KA1]el uitlekte, maar toen kon ze nog tijdig naar West-Berlijn vluchten. Ze kreeg er werk bij het Instituut voor Politieke Wetenschappen en kwam daarna terecht als boekenredactrice bij uitgeverij Kiepenheuer & Witsch in Keulen. Ze was een der mede-oprichtsters van de Duitse afdeling van Amnesty International en kreeg een baan als tv-journaliste bij regionale omroep WDR. In 2001 verscheen haar autobiografie [KL]Doppelleben[KLE], waarop deze goed in elkaar gezette film is gebaseerd. De kijker die ge[KA3]interesseerd is in een inside blik in de Duitse geschiedenis van de periode 1933-83 krijgt een duidelijk beeld dankzij deze boeiende film. Regisseur Schadt die zijn huiswerk goed gedaan heeft is van huis uit maker van documentaires en die ervaring heeft hem goed geholpen bij de productie van deze biopic. Zijn aanpak doet denken aan de stijl die Heinrich Breloer gebruikte voor zijn monumentale werken over (onder andere) Thomas Mann en Albert Speer. Het scenario is van Gabriela Sperl en regisseur Schadt. De oudere Stern wordt vertolkt door Krößner. Het camerawerk is van Holly Fink.

Zuckerbrot

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Hartmut Schoen. Met o.a. Marie Zielcke, Ivan Shvedoff, Florian Lukas, Axel Prahl en Maike Bollow.

Jenny (Zielcke) is uit de gevangenis ontslagen en kijkt met wilde ogen tegen haar herwonnen vrijheid op. Ze mist de geborgenheid van de gevangenis en bovenal haar celvriendin Mia (Bollow). Zodra Mia vrij is, hoopt ze de relatie voort te zetten en met haar definitief door het leven te gaan. Ricki (Lukas), Jenny`s broer, betrekt haar opnieuw bij zijn kleine criminele activiteiten, een handeltje in valse documenten. Zo zien ze Mitja (Shvedoff), een vrome en bereidwillige volksduitser uit Rusland, die op een Berlijns metrostation bij een bloemenstal werkt. Ricki schakelt Mitja in onder valse voorwendselen bij zijn illegale praktijken. Tussen Jenny en Mitja ontstaat een goede verstandhouding, Ricki wil de baas spelen. Hij vernedert Mitja, die niet weet dat Ricki en Jenny broer en zus zijn. Mitja en Jenny willen met de misdaad ophouden, maar ze besluiten Ricki nog eenmaal te helpen bij zijn z.g. laatste slag. Ze gaan er echter met de buit vandoor, terug naar het Rusland van Mitja als Jenny weet dat Mia door een vrouw is afgehaald toen ze weer vrij kwam. Realistisch drama dat speelt in de marge van Berlijn met vooral mooie rollen van Zielcke, Shvedoff en Lukas. Het uitstekende scenario is van regisseur Schoen. Het camerawerk is van Gero Steffen.

Wolfsburg

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Christian Petzold. Met o.a. Benno Fürmann, Antje Westermann, Astrid Meyerfeldt, Stephan Kampwirth en Matthias Matschke.

Christian Petzold geeft de kijker met Wolfsburg niet de plotpuzzels van zijn andere films zoals Toter Mann. Het is duidelijk hoe het leven van Philipp (Fürmann) verandert. Tijdens een gsm-ruzie op het platteland rijdt hij een jongen dood. Verscheurd door spijt, maar niet in staat zich aan te geven bij de politie, zoekt Philipp de moeder (Hoss) van de jongen op. Weinig kans dat deze zet iemand helpt. Wolfsburg is geen typische Petzold-vertelling, maar gelukkig is er wel spannende Petzold-psychologie en kranig acteerwerk te zien.

Hotte im Paradies

2003 | Drama, Komedie

Duitsland 2003. Drama van Dominik Graf. Met o.a. Misel Maticevic, Birge Schade, Stefanie Stappenbeck, Nadeshda Brennicke en Isabell Gerschke.

Een geslaagde milieuschets van het rosse wereldje aan de zelfkant van de maatschappij, aan de hand van de voor- en meestal tegenspoed van de kleine, naïeve pooier Hotte (Maticevic). Hotte's vaste relatie heet Rosa (Schade), maar ook pezende Yvonne (Stappenbeck) brengt de nodige centjes in het laatje. Hotte droomt van een gouden Rolex en een Jaguar cabriolet, die hij kan aanschaffen als Jenny (Brennicke) erbij komt. In het scenario van Rolf Basedow is authentieke dialoog verwerkt, de rollen zijn voortreffelijk ingevuld en vooral de dames zijn heel uitbundig.

Alltag

2003 | Drama, Misdaad

Duitsland 2003. Drama van Neco Celik. Met o.a. Florian Panzner, Neelesha BaVora, Kida Khodr Ramadan, Erham Emre en Augustin Kramann.

Deze rake milieuschildering speelt binnen een etmaal in de etnische smeltkroes van Berlijn, de wijk Kreuzberg, die vooral door Turken bevolkt wordt. Veit Bischoff (Panzner) houdt het hoofd boven water met een stomerijtje en zorgt voor zijn dementerende moeder (Westphal). Zijn broer Utz (Guenther) is verslaafd aan de drugs. Tegenover Veits zaakje bevindt zich het kantoortje van Makkabi (Kramann), waar je illegale weddenschappen kunt afsluiten. Jabbar (Emre) zal het binnenkort overnemen. Aliya (Bavora) is de knappe kassi[KA2]ere, die aan Jabbar beloofd is, maar heimelijk flirt met Veit. Veit wil zich aan dit wereldje ontworstelen en heeft geld weggelegd om naar Australi[KA3]e te vertrekken. Hij spreekt af met Aliya, die op het station klaar moet staan met haar koffertje, zodat ze samen kunnen vertrekken, maar Utz blijkt het spaargeld gevonden te hebben en omgezet in hero[KA3]ine. Aliya wacht tevergeefs. Ondertussen besluit Veit samen met Kida (Ramadam), een peddelaartje dat in een tehuis woont, Jabbar een hak te zetten omdat hij Kida de 12.000 euro, die hij gewonnen heeft, niet uitbetaalt. Aliya die teleurgesteld was teruggekeerd naar huis omdat Veit niet kwam opdagen, heeft zich uit wanhoop in de armen van de jaloerse Jabbar geworpen en is daardoor later getuige van de overval op Jabbar in de parkeergarage. Onder zijn masker herkent ze Veit en wil naderhand weten wat er aan precies de hand is. Jabbar volgt Aliya en steekt Veit neer, die het niet overleeft. Het scenario van regisseur Celik en Nadya Derado bevat een realistisch drama dat goed vertolkt wordt en laat zien hoe onverschillg de maatschappij is geworden, terwijl de cultuurkloof nog hoger is dan de omgehaalde Berlijnse muur. Het prangende beeld is daarom des te geloofwaardiger. Het camerawerk is van Peter Steuger.

Toter Mann

2002 | Thriller

Duitsland 2002. Thriller van Christian Petzold. Met o.a. Nina Hoss, André Hennicke, Sven Pippig, Heinrich Schmieder en Kathrin Angerer.

Tijdens de Duitse Televisie Awards werd Hennicke benoemd tot beste acteur en Petzold tot beste regisseur van het jaar voor hun werk aan Toter Mann. De film werd op tv zó positief ontvangen, dat de deur naar de bioscopen openging. En naar het filmfestival van Rotterdam, dat ook al Petzolds vorige film Die innere Sicherheit programmeerde. De trefzekere, rustige kaders waarin Petzold en cameraman Gruber de personages en het strak opgebouwde verhaal plaatsen, heeft een spannende onderstroom die doet denken aan het klassieke werk van Hitchcock. Hoss lijkt warempel op een blondine uit de Hitchcock-stal. Ze speelt Leyla, op wie advocaat Thomas (Hennicke) verliefd wordt. Voordat Thomas haar goed kan leren kennen, is ze verdwenen. Thomas zoekt stad en land af, vindt haar en doet een reeks interessante ontdekkingen. Puzzelstukjes van de plotlijnen vallen wonderbaarlijk mooi in elkaar, maar Petzold houdt het niet bij kunstmatig vlechtwerk dat na voltooiing meestal een onvoldaan gevoel achterlaat. Psychologie voert in Toter Mann de boventoon en de acteurs - ook Peppig als ex-gedetineerde - kunnen dat prima aan. Dat deze film vanwege het tv-format zo onopgesmukt oogt, werkt in het voordeel van het verhaal.

Mein ist die Rache

1998 | Drama, Thriller

Duitsland 1998. Drama van Thomas Jauch. Met o.a. Nadja Uhl, Ulrich Noethen, Lambert Hamel, Michael Lott en Doris Kunstmann.

Na[KA3]ieve, zwijmerige Evi (Uhl) is twintig. Als wees is ze opgegroeid op kosten van de vrijzinnige gemeente. Ze is opgeleid tot kleuterjuf en moet haar schuld inlossen door voor de kerk op kinderen te passen. Ouderling Kr[KA3]oger (Hamel) is voor haar verantwoordelijk. Hij maakt avances en valt haar lastig met ongewenste intimiteiten. Komt op de proppen financieel adviseur Richard Girres (Noethen), die bijna twee keer zo oud is als Evi. Hij is een super gladprater, die Kröger overhaalt de zwarte kas te beleggen in Hongkong, maar in werkelijkheid belanden de centjes op zijn bankrekening in Monte Carlo. Het bedrog valt algauw op. Hij 'redt' Evi en zichzelf uit Krögers handen met een ongedekte cheque, omdat hij meent dat Evi Kröger wegens handtastelijkheden kan aangeven. Evi wordt prompt verliefd op Richie en die twee besluiten te trouwen, maar het huwelijk wordt wegens Richie's veelvuldige ontrouw en diens onwil om een gezin te stichten een grote teleurstelling. Met een stel nieuwe slachtoffers van Richie probeert Evi haar gram te halen. De afloop van deze charmante, maar onbelangrijke film, is toch nog eventjes een verrassing. Het luchtige scenario is van Fred Breinersdorfer. De fotografie is afkomstig van Diethard Prengel. Van die lieve Uhl hopen we in de toekomst nog meer te zien.

Hotel Mama - Die Rückkehr der Kinder

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Gloria Behrends en Gloria Behrens. Met o.a. Diana Körner, Dietrich Mauttausch, Michael Kessler, Nele Mueller-Stöfen en Markus Knüfken.

Vervolg op de flauwe tv-film HOTEL MAMA, die bij de kijkers een zekere genade vond. Hoewel deze film niet geheel naadloos aansluit op zijn voorganger, toch dezelfde hoofdrollen in een verder avontuur met hetzelfde thema. De praktijk voor heilgymnastiek van de blonde Dagmar (K[KA3]orner) loopt goed en haar vriend Norbert Bach is bij haar ingetrokken. Yuppie-dochter Linda (Mueller-St[KA3]ofen) heeft een zoontje, baby Lukas (R[KA3]ohring) en vindt dat het nu tijd is geworden om met de vader te gaan trouwen. Broertje Felix (Kessler) met wie ze heerlijk kibbelt, is door zijn firma naar Siberië uitegzonden, maar hij komt over voor de trouwerij. De verwende Linda laat het huwelijk niet doorgaan als ze erachter komt dat haar a.s. niet van plan is de door haar gewenste vakantie te nemen. Ze vindt een baantje op een reclamebureau en moeder moet maar op baby Lukas passen. Felix hoeft niet meer terug van zijn bedrijf en beiden bivakkeren weer bij muti; Hotel Mama wordt Hotel Oma! Norbert wil zijn koffers pakken, maar Dagmar stuurt behendig door de klippen en bedient zich van een list. Beslist niet beter dan de vorige aflevering met een nog altijd even zoutloos scenario van RTL-goeroe Christos Yiannopoulos. Achter de camera stond niemand minder dan Gerard Vandenberg, die o.a. zijn sporen verdiende bij DIE ZWEITE HEIMAT.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bettina Reitz op televisie komt.

Reageer