Mireille Balin: cast.
Er zijn 14 films gevonden.

La Dernière chevauchée

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Léon Mathot. Met o.a. Mireille Balin, Paulette Dubost, Jacques Dumesnil, Philippe Hersent en Pierre Cressoy.

Mathot was en beroemde acteur ten tijde van de zwijgende film. Vanaf 1928 probeerde hij naam te maken als regisseur. Het ontbrak hem zeker niet aan talent. Deze film mist echter alle kracht door de melodramatische stijl; net als het stoffige toneelstuk van Leopold Gomez La Rançon waar de film naar gemaakt is. Het verhaal is ook nog zeer onwaarschijnlijk. Een Marokkaanse kolonist wordt eerst gek, dan krijgt hij zijn verstand weer terug en ga zo maar door. Ook bekend als LE CAID.

L'Assassin a peur la nuit

1942 | Misdaad, Film noir

Frankrijk 1942. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Mireille Balin, Jean Chevrier, Louise Carletti, Henri Guisol en Gilbert Gil.

Een vrij onbekende film van deze regisseur (geboren in 1908 die tot op hoge leeftijd actief bleef), die helaas maar zelden vertoond wordt. Naar de stevige roman van Pierre Véry, die het helemaal niet leuk vond dat men hem een 'detective'-auteur noemde. Het verhaal gaat over de lotgevallen van een jonge dief die naar het zuiden van Frankrijk gevlucht is om aan de politie te ontsnappen. Daar meent hij een nieuw leven te kunnen opbouwen door eerlijk te werken en zijn toekomst aan die van een lief meisje te verbinden. Jammer genoeg wordt hij weer met zijn verleden geconfronteerd in de persoon van zijn vroegere minnares, die hem er toe dwingt een duistere antiquair te vermoorden. Opnieuw wordt hij door angst en wroeging gekweld. Alles loopt dan ook slecht voor hem af. In het Frankrijk van 1942 kwam een hele serie zeer sombere en realistische films tot stand en deze produktie is er een van. Een solide script, een zeer strakke, dramatische opbouw, decors die ons aan Georges Wakhevitch doen denken en zeer innemend acteerwerk. Een klein meesterwerkje.

Dernier Atout

1942 | Thriller

Frankrijk 1942. Thriller van Jacques Becker. Met o.a. Raymond Rouleau, Mireille Balin, Pierre Renoir, Georges Rollin en Noël Roquevert.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

Le dernier atout

1941 |

Frankrijk 1941. Jacques Becker. Met o.a. Pierre Lenoir, Raymond Rouleau en Mireille Balin.

Het zeer verdienstelijke debuut van Becker met Rouleau en Rollin als rivalen op een politie-opleiding. Ze ondergaan een praktische test om te zien wie de beste detective is. De zaak betreft een vermoorde Amerikaanse gangster. Gesitueerd in een denkbeeldig Zuidamerikaans land, maar opgenomen aan de Franse Riviëra tijdens de eerste oorlogsjaren. Scenario van Maurice Auberge, camerawerk van Nicolas Hayer.

L'assedio dell'Alcazar

1940 | Oorlogsfilm

Italië 1940. Oorlogsfilm van Augusto Genina. Met o.a. Fosco Giachetti, Rafael Calvo, Mireille Balin en Maria Dennis.

Een garnizoen Francisten zoekt tijdens de Spaanse burgeroorlog zijn toevlucht een militaire academie in Alcazar. De belegering van de Republikeinse troepen duurt enkele maanden en eindigt pas met de aankomst van het Nationale Leger van generaal Franco. Voordat de academie wordt ontzet, trouwt een jong stel en vindt een cynische jonge moeder tijd genoeg om spijt te krijgen van een vroegere affaire. De film is niet slecht en er wordt behoorlijk geacteerd, maar de propaganda van de Franco- moraal en -politiek is alleen maar weerzinwekkend en ongerijmd.

Menaces

1939 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1939. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Erich von Stroheim, Henri Bosc, Mireille Balin, Ginette Leclerc en Wanda Wangen.

Vijf angstige dagen vlak voor het uitbreken van WO II in een hotel in het Quartier Latin, waar de gasten o.a. bestaan uit vluchtelingen (w.o. professor Von Stroheim, die zelfmoord zal plegen), en twee jonge kerels, Galland en Loder, die naar het front vertrekken. De film werd gekweld door allerlei problemen bij de produktie (het negatief verschroeide) en in 1944 maakte Gréville een optimistisch einde aan de film, wat hij daarna weer liet varen voor het oorspronkelijke. Opmerkelijk vanwege het historische tijdsbeeld dat beklemmend is vastgelegd. Scenario van regisseur Gr[KA1]ville, dialogen van Pierre Lestringuez. Het camerateam bestond uit: Alain Douarinou, Nicolas Hayer, Otto Heller en André Thomas.

Macao, l'enfer du jeu

1939 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1939. Avonturenfilm van Jean Delannoy. Met o.a. Erich von Stroheim, Mireille Balin, Sessue Hayakawa, Roland Toutain en Louise Carletti.

Een journalist stelt een onderzoek in naar wapensmokkel in Macao. Een respectabele Chinese bankier blijkt de voornaamste handelaar die de avonturier in problemen brengt omdat hij alleen contant levert, terwijl deze het geld van zijn opdrachtgever vergokt heeft. Deze voor de ontstaansperiode typisch exotische misdaadfilm - naar een roman van Maurice Dekobra in dit soort gespecialiseerd - overtuigt in geen van de dramatische verwikkelingen, maar heeft de charme van zijn eigen tijd, sfeervolle fotografie en een interessante rolbezetting om de aandacht niettemin geboeid te houden.

Terre de feu

1938 | Drama, Muziek

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Tito Schipa, Mireille Balin, Marie Glory, Louise Carletti en André Lefaur.

Een internationaal beroemde zanger is een voorbeeldig huisvader, maar door zijn talrijke buitenlandse tournees ontstaat er toch een verwijdering, waarbij hij tot een crime passionel wordt gedreven. Veroordeeld tot het bagno wordt hij wegens goed gedrag eerder in vrijheid gesteld, maar is dan een come-back mogelijk? Dit muzikaal melodrama in de vooroorlogse traditie was destijds een enorm succes maar is nu hooguit een curiositeit, die ironisch bekeken zal worden.

Pépé-le-Moko

1937 | Film noir, Drama

Frankrijk 1937. Film noir van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, Line Noro, Lucas Gridoux en Fernand Charpin.

Een van moord verdachte gangster duikt onder in de kasbah van Algiers, tot hij verliefd wordt op een frivole Parijse toeriste. Om haar terug te zien komt hij uit zijn schuilplaats en wordt gearresteerd. Deze beroemde film die Gabin tot een internationale ster maakte heeft een sfeervolle milieutekening en een reeks knap gespeelde bijrollen, waardoor de film sterker is gebleven dan de latere Hollywoodversies CASBAH en ALGIERS. Scenario van Duvivier, Henri Jeanson, Jacques Constant en Henri la Barthe naar het boek van Roger d'Ashelbe. Camerawerk van Jules Kruger en Marc Fossard.

Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Jean Gabin, Mireille Balin, René Lefèvre, Marguerite Deval en Pierre Etchepare.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Cycle Gabin: Gueule d'amour

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. René Lefevre, Mireille Balin en Jean Gabin.

Een beroepsmilitair met de reputatie van een rokkenjager wordt voor het eerst echt verliefd op een onberekenbare en doortrapte schoonheid. Fatale passie was de vooroorlogse specialiteit van Gabin. Zijn sobere acteren en de regie van Grémillon tillen de film boven een melodrama uit tot echt tragische dimensies. Charles Spaak bewerkte de roman van André Beucler tot scenario. Camerawerk van Günther Rittau.

Naples au baiser de feu

1936 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1936. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Viviane Romance, Tino Rossi, Michel Simon, Mireille Balin en Marcel Dalio.

Een avonturierster zoekt in Napels clandestien toevlucht bij een kerkorganist en verleidt niet alleen hem, maar ook zijn zingende vriend, die al degelijk verloofd is. Zowel tussen de verloofden als de beide vrienden dreigt alles mis te gaan, tot de vrouw afreist om elders haar heil te zoeken. Dit vooroorlogs succes heeft de jaren niet doorstaan en komt nu vooral belachelijk over. Ook het weerzien met de idolen van weleer roept overwegend vraagtekens op over de redenen van hun succes.

Don Quichotte

1933 | Musical, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1933. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fedor Chaliapine, Mireille Balin, Dorville, Charles Martinelli en Mady Berry.

Een filmbewerking van de klassieke en wereldberoemde roman van Cervantes, door Paul Morand en Alexandre Arnoux. Het gloedvolle, soms nostalgische en satirische aspect van het origineel zijn erin terug te vinden, evenals de vloeiende manier van vertellen, waarin Pabst uitmunt. Hetzelfde geldt voor de snelle montage, die hij perfect beheerst, en die een hoogtepunt bereikt tijdens de aanval op de molens, waarbij ook de belichting van Nicolas Farkas en Paul Potier wonderen verrichten. Verder is er dan ook nog de prachtige muziek, die prima past bij de stijl van het boek. Ten slotte zijn er nog de onvergetelijke opnamen, die spelen met de wijdse velden en aan Orson Welles doen denken. Er is ook een Engelstalige versie DON QUIXOTE die tegelijkertijd gedraaid werd en apart besproken is. De Britse versie is 82m en de Amerikaanse 93m, terwijl de in Duitsland uitgebrachte versie 120m is. In 1968 werd het oorspronkelijke materiaal tot een tv- film gemonteerd. Het schimmenspel is van Lotte Reiniger.

Adieu les beaux jours

1933 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1933. Avonturenfilm van André Beucler. Met o.a. Brigitte Helm, Jean Gabin, Thomy Bourdelle, Julien Carette en Henri Bosc.

Een naar Spanje gevluchte juwelendievegge wordt verliefd op een ingenieur. Ze wil haar leven beteren, maar wordt door onhandigheid van medeplichtigen toch gearresteerd. Dit vehikel voor Brigitte Helm als elegante avonturierster - in de Duitse versie DIE SCHÖNEN TAGEN VON ARANJUEZ met Wolfgang Liebeneiner en Gustaf Gründgens onder regie van Johannes Meyer - werd drie jaar later mét happy end opnieuw gefilmd als DESIRE, met Dietrich. Gabin is kleurloos in een kleurloze minnaarsrol.