Bérangère Allaux

Acteur

Bérangère Allaux is acteur.
Er zijn 5 films gevonden.

Rue des Plaisirs

2002 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Duitsland 2002. Drama van Patrice Leconte. Met o.a. Laetitia Casta, Patrick Timsit, Catherine Mouchet, Isabelle Spade en Vincent Elbaz.

Een vergeefse zoektocht naar de magie van La fille sur le pont. Dat is Lecontes detailrijke herschepping van het Franse bordeelmilieu voordat de wet-Marthe Richard in 1946 een einde maakte aan het tijdperk van de maisons closes. Zo’n herenplezierhuis is het Parijse Palais Oriental, waar tijdens WO II treurige vlinder Marion (een horizontaal acterende Casta met zwartgeverfd haar) droomt van haar prins en een zangcarrière. Manusje-van-alles Petit Louis (een aandoenlijke Timsit) adoreert haar en offert zichzelf op voor haar geluk. Geweldige decors, uitgekiende ‘Scope-cadrages van de regisseur, maar Serge Frydmans scenario is somber op het kille af.

Qui sait?

1998 | Experimenteel

Frankrijk 1998. Experimenteel van Nicolas Philibert. Met o.a. Bérangère Allaux, Laure Bonnet, Damien Caille-Perret, Eric Caruso en Franck Chevallay.

Vijftien leerlingen van de Groep 30 van het Théâtre National de Strasbourg krijgen een avond en een nacht de tijd om vrij improviserend een beeld te schetsen van de stad Straatsburg. Ze krijgen carte blanche voor de uitwerking, maar hun toekomst staat hierbij wel op het spel. Zonder decors en zonder geschreven richtlijnen trachten ze een beeld te schetsen van de Euro- metropool. Een theaterexperiment waarin verschillende subjectieve impressies onder een noemer moeten worden samengebracht. De camera observeert hen in al hun doen en laten. Het gevolg is een experimentele film waarin de camera een deel van de actie wordt. Verder zijn we getuige van het groeien van een concept door dialogen en discussies. Boeiend voor liefhebbers van het experimenteel toneel, maar de gemiddelde kijker zal het niet erg lang uithouden. Het scenario van regisseur Philibert liet dan ook alle vrijheid om te improviseren door de jonge acteurs. Achter de camera nam Ketell Djian plaats. De film was slechts enkele dagen te zien in een Parijse bioscoopzaal, waar hij, begrijpelijk, bij gebrek aan belangstelling van het programma genomen werd. Toch wel de moeite waard om te bekijken bij een tv-uitzending ervan. Dolby Stereo.

Soleil

1997 | Oorlogsfilm

Italië/Frankrijk/Duitsland 1997. Oorlogsfilm van Roger Hanin. Met o.a. Sophia Loren, Philippe Noiret, Roger Hanin, Marianne Sägebrecht en Nicolas Olczyk.

Door de fascistische regering van Vichy veranderde er ook heel wat in de Franse departementen overzee. Zo mochten bijv. in Algerije joden geen ambtenaar meer zijn en moesten hun kinderen van school, ondanks het feit dat de Duitse bezetter van een deel van het Franse vasteland nog veraf was. Deze film gaat over de jeugdherinneringen van regisseur Hanin, die van joodse afkomst is en in 1925 in Algerije geboren is. Hanin`s salon-communistische oordeel over Vichy moet men met een korrel zout nemen, al is hij natuurlijk volkomen gerechtigd zijn eigen kijk op de geschiedenis te geven. Meyer Levy (Olczyk) is dertien en heeft drie jongere zussen en een oudere broer. Meyer kan goed leren, zit graag op school, maar wordt er bij het uitbreken van de oorlog vanaf gekinkeld. Hij maakt mee hoe zijn vader (Noiret) zonder werk raakt en naar Parijs gaat, waar hij onder een valse naam bij de post een bescheiden baantje heeft. Zijn moeder Titine (Loren) moet zien rond te komen en het hele gezin te eten geven. Ondertussen groeit Meyer op en wordt volwassen (hij doet zijn eerste liefdeservaring op bij een hoer in de kasba). Meyer geeft veel om zijn moeder en tegen het einde van de film komt zijn vader - gelukkig - terug. Olzcyk speelt zijn rol op een geweldige manier, terwijl Loren met haar geringere rol, een statige en waardige vrouw neerzet. Wellicht is deze in Marokko (Algerije was ten tijde van de productie uitgesloten) gedraaide film hier en daar aan de sentimentele kant, maar is en blijft een boeiend tijdsdocument in de trant van Henri Verneuil's MAYRIG, John Boorman's HOPE AND GLORY of Louis Malle's AU REVOIR LES ENFANTS. Vijfde film van Hanin als regisseur en Christine Gouze-Renal, die de film produceerde is zijn vrouw. Uitstekend camerawerk van Robert Alazraki.

Inside/Out

1997 | Drama

Verenigde Staten 1997. Drama van Rob Tregenza. Met o.a. Frédéric Pierrot, Bérangère Allaux, Stefania Rocca, Tom Gilroy en Mikkel Gaup.

i

For ever Mozart

1996 | Oorlogsfilm

Duitsland/Frankrijk/Zwitserland 1996. Oorlogsfilm van Jean-Luc Godard. Met o.a. Madeleine Assas, Bérangère Allaux, Ghalya Lacroix, Vicky Messika en Frédéric Pierrot.

Vier gegevens die op elkaar volgen en in elkaar haken: een theatergroep probeert in Sarajevo het stuk van Alfred de Musset [KL]On ne badine pas avec l`amour[KLE] ([KL]De liefde is geen spelletje[KLE]) op te voeren, maar de burgeroorlog in Bosni[KA3]e verhindert dat er een voorstelling wordt gegeven (de hoofdrollen worden gevangen genomen en gefolterd). Het strijdgewoel veroorzaakt chaos, niet alleen aan onze grenzen, maar ook ter plaatse bij het draaien van een film met de titel Le Bolero Fatal en in de Europese concertzaal aldaar tijdens een uitvoering van een muziekstuk van Mozart. Het schouwtoneel en het strijdtoneel symboliseren in de hand houden en uit de hand laten lopen. Een satire over het absurde van de oorlog, waarmee iedereen vroeger of later geconfronteerd wordt. De onverschilligheid van de mensen wordt tot uitdrukking gebracht door de beleefd luisterende concertbezoekers. Een typische Godard-film, die weer eens het probleem van de schepping, die de schepping vernietigt, aan de orde stelt. Tegen de achtergrond van de schitterende beelden van Christophe Pollock, Katell Djian en Ferizzi die nog lange tijd op het netvlies blijven nabranden en in het geheugen worden gegrift, worden we getracteerd op bijtende humor en horen we vreemde, poëtische en uitdagende uitspraken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bérangère Allaux op televisie komt.

Reageer