Bert André

Acteur

Bert André is acteur.
Er zijn 29 films gevonden.

Aspe: Vagevuur

2004 | Misdaad

België 2004. Misdaad van Jan Matthys. Met o.a. Herbert Flack, Lucas Van den Eynde, Francesca Vanthielen, Maaike Cafmeyer en Mark Van Eeghem.

Merel Martens (Wildemeersch), het nichtje van Hannelore (Vanthielen), is actrice. Ze is doorgebroken met Inferno, een moderne bewerking van Hamlet, op het moeilijk te veroveren publiek van het Newyorkse Broadway. Het stuk zal nu in Brugge in premi[KA2]ere gaan als Vagevuur. De toneelregisseur, de exil- Chileen Silvio Pavez (Coyette), is inmiddels Merels levensgezel en ze zijn beiden speciaal overgekomen naar Belgi[KA3]e. Ze logeren bij Van In (Flack) en Hannelore. Van In interesseert zich niet voor cultuur en zeker niet voor een modern toneelstuk. Hij is druk doende met een lugubere vondst van een pink op de parkeerplaats van het concertgebouw. De Kee (Van Dousselaere), die als gebruikelijk Van In weer eens voor de voeten loopt, draagt hem op zich bezig te houden met een inbraak bij Paul Verfaille. Redelijk geïrriteerd door zijn chef concentreert Van In zich evenwel meer op de pink, maar als Verfaille vermoord wordt, krijgt hij het toch wel even heel warm. Inmiddels is het bekend dat de conciërge van het concertgebouw een Chileense vluchteling is en dat Silvio zijn vrouw verloor onder de dictatuur. De vaste kijkers van de serie zullen snel begrijpen hoe de vork in de steel zit en weten dat Hannelore, die tot nu toe nog weinig te doen had, voor een tijdige oplossing zal zorgen. Het scenario van Paul Piedfort naar de succesvolle misdaadromans van Peter Aspe is dit keer niet bijster origineel; het doet te veel denken aan een mengelmoes van plots, die we eerder hebben gezien. Er volgde nog een aflevering in de reeks, de laatste.

Stille Waters

2001 | Drama

België 2001. Drama van Frank Van Mechelen en Mark De Geest. Met o.a. Antje de Boeck, Jo De Meyere, Jan Decleir, Koen De Bouw en Peter Seynaeve.

De avondvullende tv-film gemonteerd uit de dertiendelige serie met dezelfde titel over Jana Meyer (De Boeck), de stiefdochter van veerman Stan Moereels (Decleir), die onder verdachte omstandigheden verdrinkt. Na Stans begrafenis blijkt dat Jana de veerpont aan de Schelde heeft ge[KA3]erfd. Ze wordt benaderd door Alexander `Alex` Vorlat (De Meyere), de eigenaar van een houtzagerij, die zegt dat Stan hem nog een grote som geld schuldig is en belangstelling heeft om de veerpont over te nemen. Vorlat is haar niet sympathiek en Jana, die aanvankelijk van plan was het bedrijf te verkopen, begint te aarzelen. Ondertussen leert zij Rob De Laet (De Bouw) kennen, een arbeider van Vorlat. Rob helpt Jana waar hij kan, en het tweetal wordt verliefd. Dan merkt Vorlat dat zij een relatie hebben, en gaat hen vanaf dat moment dwars zitten. Rob wordt ontslagen en krijgt problemen met justitie, terwijl Vorlat de ware grote schurk is. Het scenario van Ward Hulsemans en Marga Neirynck is geschreven in de stijl van de grote 19de eeuwse vertellers zoals Alexandre Dumas (père et fils), Victor Hugo, Emile Zola enz. Het boeit de kijker beslist. In eigen land bekroond als beste dramaserie met prijzen voor de spelprestaties van de Decleir en De Boeck, die ook nog de prestigieuze Prix Italia in de wacht sleepte. Het camerawerk is van Lou Berghmans. Ook bekend als DE VORLATS.

Kaas

1999 | Drama

Nederland/België 1999. Drama van Orlow Seunke. Met o.a. Frieda Pittoors, Dirk Roofthooft, Bert Andre, Robert Borremans en Bert André.

Willem Elsschot geeft aan het begin van zijn roman een opsomming van de personages en 'elementen' (rekwisieten), alsof hij van plan is om een toneelstuk te gaan schrijven. Of een filmscenario. Een indruk die wordt versterkt door de beginregel van hoofdstuk 5: 'De kaasfilm begint zich voor mij te ontrollen.' Regisseur Seunke volgt Elsschots Kaas vrijwel op de voet. Hij hanteert dezelfde (beeld)taal, kiest perfecte locaties, bedient zich van fraai bezonken kleuren. Komt nog bij dat Josse De Pauw een overtuigende Laarmans neerzet, een gedroomde vertegenwoordiger in kaas, die er tragisch genoeg niet in slaagt om z'n volvette Edammers te slijten.

Het paradijs

1998 | Komedie, Drama, Misdaad, Korte film

Nederland/België 1998. Komedie van Rudolf Mestdagh. Met o.a. Dirk Roofthooft, Bert André, Luk D'Heu, Frans Janssens en Dieudonné Kabongo.

In Het paradijs van Rik D'hiet overvalt een dertigjarige man 's nachts een benzinestation in de Belgische hoofdstad. Hij knevelt de pompbediende, sluit hem op en trekt zijn uniform aan. Vervolgens plakt hij een papiertje met kapot op de tankautomaten. Zo moeten de klanten binnen bij de overvaller contant betalen. De klanten komen en gaan, een vluchtpoging van de pompbediende mislukt. Gaandeweg raken de mannen aan de praat en ontdekken dat ze heel wat met elkaar gemeen hebben

Film kort: Het paradijs

1998 | Komedie

België 1998. Komedie van Rudolf Mestdagh. Met o.a. Luc D'Heu, Bert André en Dirk Roofthooft.

Een 30-jarige man overvalt 's nachts een benzinestation in Brussel. Hij knevelt de pompbediende en trekt diens uniform aan. Vervolgens laat hij de klanten contant betalen. Gaandeweg raken de twee mannen met elkaar aan de praat

Les hommes et les femmes sont faits pour vivre heureux... mais pas ensemble

1996 | Romantiek

Frankrijk/België 1996. Romantiek van Philippe de Broca. Met o.a. Bernard Le Coq, Fanny Cottençon, Florence Pernel, Jean-Pierre Castaldi en Didier Pain.

Uitgever Alfred (Le Coq) is een gelukkig man. Een beetje te gelukkig zelfs. Ondanks zijn professioneel succes verstikt hij in de eentonigheid van zijn priv[KA1]e-leven. Om er afwisseling in te brengen stelt hij zijn levensgezellin Maurane (Cottençon) een bizar spelletje voor: zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof ze elkaar voor de eerste keer ontmoeten. Maurane neemt het voorstel zeer ernstig. Ze pakt haar valiezen en verdwijnt spoorloos, een verbijsterende Alfred alleen achterlatend. Een wat geforceerde romantische komedie die dank zij de routine van een De Broca nog best te smaken valt, maar die niet veel indruk zal nalaten op de kijker. De acteurs zijn speels en overtuigend in hun rol. Philippe Le Dem schreef een niet erg diepgaand scenario met enkele sprankelende dialogen. Petria Payen stond achter de camera.

Grijs

1996 |

België 1996. Christophe van Rompaey. Met o.a. Tony Belis, Etienne de Cock en Bert André.

Uitgever Alfred (Le Coq) is een gelukkig man. Een beetje te gelukkig zelfs. Ondanks zijn professioneel succes verstikt hij in de eentonigheid van zijn priv[KA1]e-leven. Om er afwisseling in te brengen stelt hij zijn levensgezellin Maurane (Cottençon) een bizar spelletje voor: zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof ze elkaar voor de eerste keer ontmoeten. Maurane neemt het voorstel zeer ernstig. Ze pakt haar valiezen en verdwijnt spoorloos, een verbijsterende Alfred alleen achterlatend. Een wat geforceerde romantische komedie die dank zij de routine van een De Broca nog best te smaken valt, maar die niet veel indruk zal nalaten op de kijker. De acteurs zijn speels en overtuigend in hun rol. Philippe Le Dem schreef een niet erg diepgaand scenario met enkele sprankelende dialogen. Petria Payen stond achter de camera.

De zeemeerman

1996 | Komedie

Nederland/België/Duitsland 1996. Komedie van Frank Herrebout. Met o.a. Daniël Boissevain, Jérôme Reehuis, Katja Schuurman, Gonny Gaakeer en Frans van Deursen.

De knappe Toni (Boissevain) kan maar geen vriendinnetje krijgen omdat hij zo'n sterke vislucht verspreidt. Waarschijnlijk komt dat omdat hij niet helemaal menselijk is, maar het resultaat van een biologisch experiment van een krankzinnige professor. Die verhelpt overigens het visluchtprobleem, maar daarna is Toni weer onzichtbaar! Door velen gezien als de slechtste Nederlandse film aller tijden, door het matige spel, maar vooral door het mallotige en puberale script. Daaraan konden ook de wagonladingen bekende Nederlanders die in de film opdraven niets verhelpen.

Buenos Aires, here we come

1996 | Korte film, Oorlogsfilm

Nederland 1996. Korte film van Marc van Uchelen. Met o.a. Horace Cohen, Katharina Wartena, Dela Maria Vaags, Jobst Schnibbe en Ricky Koole.

Een Nederlandse SS-er raakt door de bevrijding van Nederland, stukje bij beetje de grip op zijn leven kwijt. Nederland is bevrijd. De Nederlandse SS-er Ter Horst vermaakt zich met zijn huishoudster Mathilde. Nu de oorlog afgelopen is, wil zijn vrouw dat Ter Horst de relatie met Mathilde beeindigt. Maar Ter Horst weigert te geloven dat de oorlog voorbij is en ziet dan ook geen reden om Mathilde aan de kant te zetten. Een Duitser is gekomen om Ter Horst te halen. Er is een vlucht georganiseerd naar Buenos Aires. Ter Horst voelt er echter niets voor. Mathilde verleidt de jonge Duitser en Ter Horst voelt zich erg verlaten. Hij ligt zijn roes uit te slapen als er aan de deur wordt gebeld. Paniekerig besluit hij een eind aan zijn leven te maken en hangt zich op in het toilet, maar de stortbak komt naar beneden. Als hij opkijkt ziet hij dat het drie padvindertjes waren die zijn huis kwamen plunderen.

Ventimiglia

1995 |

Nederland 1995. Marc van Uchelen en Fulco Lorenzo. Met o.a. Maaike Boelee, Michael Pas, Viviane de Muynck en Bert André.

Een Nederlandse SS-er raakt door de bevrijding van Nederland, stukje bij beetje de grip op zijn leven kwijt. Nederland is bevrijd. De Nederlandse SS-er Ter Horst vermaakt zich met zijn huishoudster Mathilde. Nu de oorlog afgelopen is, wil zijn vrouw dat Ter Horst de relatie met Mathilde beeindigt. Maar Ter Horst weigert te geloven dat de oorlog voorbij is en ziet dan ook geen reden om Mathilde aan de kant te zetten. Een Duitser is gekomen om Ter Horst te halen. Er is een vlucht georganiseerd naar Buenos Aires. Ter Horst voelt er echter niets voor. Mathilde verleidt de jonge Duitser en Ter Horst voelt zich erg verlaten. Hij ligt zijn roes uit te slapen als er aan de deur wordt gebeld. Paniekerig besluit hij een eind aan zijn leven te maken en hangt zich op in het toilet, maar de stortbak komt naar beneden. Als hij opkijkt ziet hij dat het drie padvindertjes waren die zijn huis kwamen plunderen.

Les hommes et les femmes sonts faits pour vivre heureux, mais pas ensemble

1995 | Komedie

België/Frankrijk 1995. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Fanny Cottençon, Bernard Le Coq, Jean-Pierre Castaldi, Florence Pernel en Didier Pain.

Le Coq is een uitgever die zijn succesvol maar eentonig leventje wat wil opvrolijken. Zijn vriendin Cottençon stelt hij een bizar spelletje voor. Zij zullen hun relatie helemaal opnieuw beginnen, alsof zij elkaar de eerste keer ontmoeten. Cottençon neemt het aanbod ernstig en verdwijnt spoorloos, tot verbijstering van Le Coq. Vruchteloos gaat hij op zoek naar haar. Op zekere dag stelt een literair agent hem een hyperbegaafde romanschrijfster voor: Cottençon. Of niet? Een dubbelgangster? Le Coq maakt haar het hof en blijft twijfelen. Tot de echte Cotten[KA10] weer komt opdagen. Le Coq houdt er nu twee vriendinnen op na. Als kijker heb je niet veel nodig om snel te snappen dat Le Coq voor de gek wordt gehouden want zijn twee vriendinnen blijken slechts één en dezelfde Cottençon te zijn. Men kan zich terecht afvragen wat een begaafd cineast als de Broca, destijds gelauwerd als de leukste nouvelle vague-filmer met knappe komedies, bezielt om dit onding te regisseren. Om de huishuur te betalen? Cottençon is wel leuk om te bekijken: als moderne en dynamische vrouw enerzijds, als zachte en romantische vrouw anderzijds. De Vlaamse acteur André speelt de rol van de vader van Cottençon. Scenario van Philippe Le Dem.

De Vliegende Hollander

1995 | Drama, Fantasy

Nederland/België/Duitsland 1995. Drama van Jos Stelling. Met o.a. René Groothof, Nino Manfredi, Gerard Thoolen, Michiel Groothof en Veerle Dobbelaere.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

Gele Verf - VZW KORT! '94

1994 |

1994. Erik Lamens. Met o.a. Hilde Uitterlinden, Nolle Versyp, Greta van Langendonck, Bert André en Gert Portael.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

Vol au vent

1991 |

België 1991. Rudolf Mestdagh. Met o.a. Jacques Ambach, Ricardo Citica, Georgette Stulens, Hadeline Trinon en Jacques Demol.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

Boys

1991 | Familiefilm, Komedie

België 1991. Familiefilm van Jan Verheyen. Met o.a. Michael Pas, Tom Van Bauwel, Hilde Heijnen, Francesca Vanthielen en Bert André.

Pas en Van Bauwel, twee gabbers, die elkaar door dik en dun steunen, ontdekken dat het Echte Leven anders in elkaar zit dan zij dachten. Pas, net in de steek gelaten door vriendin, werkt op een reclamebureau en hij krijgt de opdracht een campagne te ontwikkelen, die het condoomgebruik moet stimuleren.

My Blue Heaven

1990 | Komedie, Romantiek, Drama

Nederland 1990. Komedie van Ronald Beer. Met o.a. Leen Jongewaard, Ruud De Wolff, Ivon Pelasula, Koen Wauters en Edda Barends.

Een voorspelbare, bitterzoete romantische komedie, gesitueerd in het Rotterdam van 1961. Jongeman Wauters, zoon van snackbareigenaar Jongewaard, wordt verliefd op Pelasula, oudste dochter van een naar Nederland uitgeweken Indonesisch gezin, dat vlakbij een concurrerend exotisch restaurantje opent. Debuterend regisseur Beer plant ongeloofwaardige en clich[KA1]ematige racistische gegevens in, zonder samenhang of nuances. Amateuristische vertolkingen, vooral van Vlaams tieneridool Wauters, boegbeeld van popgroep Clouseau, die warempel ook nog A.B.N. tracht te spreken. Filmdebuut ook van De Wolff (de helft van het in 1960-70 razend populaire duo 'The Blue Diamonds') als de Indonesische vader. Camerawerk van Marc Felperlaan.

De Schietspoeldynastie

1989 | Drama

België 1989. Drama van Marc Lybaert. Met o.a. Kenneth Debacker, Hugo Van Den Berghe, Katrien Devos, Gilda de Bal en Vic Moeremans.

Sc[KA2]enes uit het leven van het twaalfjarige zoontje (Debacker) van een overleden Vlaamse textielmagnaat. Hij maakt het faillissement van zijn vaders fabriek mee, tijdens de teloorgang van de textielindustrie in de jaren 1960-1970. Niet zo goed en emotioneel als het boek Zonde van Nini van Stef Vancaeneghem, maar degelijk gefotografeerd en geacteerd.

Boerenpsalm

1989 | Drama

België/Nederland 1989. Drama van Roland Verhavert. Met o.a. Ronny Waterschoot, Jef Burm, Magda Lesage, Christel Domen en Karen van Parijs.

Geslaagde verfilming van de bekende streekroman van Felix Timmermans. Het is het epos van een symbolische Vlaamse boer, zijn menselijke zwakheden, de arbeid, de vruchtbaarheid, de ellende, het lijden en zijn vroomheid. Somber, krachtig en gekunsteld in beeld gebracht met een berekende vorm van theatraliteit die warempel herinnert aan bepaalde films van Rainer Werner Fassbinder. Overtuigend mengsel van melodramatiek, humor en ernst, ondanks het samenbrengen van zowat alle bestaande noodlot-clichés. De prachtige Waterschoot poot een innerlijk en uiterlijk overtuigende Boer Wortel neer.

Rituelen

1988 | Drama

Nederland 1988. Drama van Herbert Curiël. Met o.a. Derek de Lint, Thom Hoffman, Ton Lensink, Sigrid Koetse en Bert André.

De Lint lijdt aan een verslavende liefde voor een Namibische vrouw maar ontraadselt haar geheimen niet. Hij blikt terug op het verleden, zijn jeugd als weeskind, zijn relaties met zijn tante, een eigenwijze anarchist die hem financieel bijstaat en diens zoon met een passie voor Japanse kunst. Hij ondergaat de grillen van het lot. Naar het gelijknamige boek van Cees Nooteboom uit 1980 over rituelen waarmee mensen zich een houvast zoeken in de chaos van de wereld. Middelmatige poging om literatuur in beeld te brengen, o.m. door voice-over met de literaire commentaren van Nooteboom. Het in elkaar vloeien van heden en verleden is vrij goed gedaan.

Skin

1987 | Actiefilm, Drama

België 1987. Actiefilm van Guido Henderickx. Met o.a. Arno, Hilde Van Mieghem, Maggie Wing Yu, Josse De Pauw en Frank Aendenboom.

Hintjens (die in het dagelijkse leven rockidool is) speelt vrijgevochten jongeman die gek is op motoren en twee vriendinnen erop nahoudt; hij wordt voor de dienstplicht opgeroepen waardoor zijn ongebonden wereldje instort. Met twee lotgenoten neemt hij het in het oproepingscentrum op tegen de gevestigde macht, in de persoon van Aendenboom als would-be leiderfiguur en legerofficier. Primaire moderne cowboyfilm met rock`n`rollmuziek, rond het klassieke thema van macht tegen onmacht, begrip tegen onbegrip, jong tegen oud. Maar koelheid wordt afstandelijkheid en ontaardt te veel in een (mooie) stijloefening. Op papier klopt alles, maar een kloppend hart ontbreekt.

Roses de Matmata

1987 | Avonturenfilm

België/Canada 1987. Avonturenfilm van José Pinheiro en Jean-Pierre Berckmans. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Dayle Haddon, Tarak Harbi, Mohamed Drif en Bert André.

Een ongeloofwaardige mengelmoes waarin sprake is van een Canadese archeologe die naar Tunesië afreist om opgravingen te doen, ondeugende oliemagnaten en de ontdekking van één van de drie rozen die volgens een Berberlegende het geheim van het geluk bewaren, etc. De kijker zal stomverbaasd naar deze stompzinnige film zitten kijken, die doet denken aan Kuifje, hoewel het talent van Hergé er niet aan te pas kwam. De twee regisseurs hebben waarschijnlijk elk afzonderlijk scènes opgenomen zonder elkaar daarbij te raadplegen. Voor wie van toeristische films houdt. Wel leuk is Bideau, die de film voor de algehele ondergang behoedt.

Flodder

1986 | Komedie

Nederland 1986. Komedie van Dick Maas. Met o.a. Nelly Frijda, Huub Stapel, René van 't Hof, Tatjana Simic en Horace Cohen.

Nadat er gif in de grond onder hun woninkje in een achterstandswijk wordt gevonden moet de asociale familie Flodder snel alternatieve woonruimte krijgen. Het wordt een villa in de dure wijk Zonnedael. De alleenstaande moeder, haar seniele, invalide vader en haar vijf kinderen genieten van hun nieuwe woonomgeving, de buren zijn minder enthousiast. Destijds enorm populaire komedie moet het hebben van platte humor en een volkomen gebrek aan pretentie. De sigarenrokende Ma Flodder in haar bloemetjesjurk en kaplaarzen werd een icoon van onaangepastheid.

Comeback

1981 | Drama

Nederland 1981. Drama van Jonne Severijn. Met o.a. Theu Boermans, Sylvia Millecam, Annelies Knoop, Teuntje de Klerk en Cor van Rijn.

Een jazz-musicus krijgt een ernstig ongeluk en moet tijdens een langdurig revalidatieproces zware gevechten leveren tegen zichzelf. Een mooie hoofdrol van Theu Boermans in een drama met een al te zeer voorlichtend karakter.

Slachtvee

1980 | Drama, Thriller

België/Nederland 1980. Drama van Patrick Conrad. Met o.a. Herman Gilis, Stéphane Excoffier, Marie-Luce Bonfanti, Ward Deravet en Bert André.

Een man die ontdekt dat hij kanker heeft besluit op gewelddadige wijze een aantal onderwereldfiguren onschadelijk te maken alvorens zelf te moeten sterven... Debuut van de dichter Conrad, die ooit stage liep bij Alain Resnais en Jerzy Skolimowski. Alhoewel niet geheel onverdienstelijk, faalt zijn eersteling door een warrige opbouw en een irriterende pretentie.

Mijn mooie bioscoop

1979 | Komedie

België 1979. Komedie van Peter Simons. Met o.a. Bert André, Rita Wouters, Herman Coertjens, Lieve Berens en Yvonne Colinet.

Een studente fotografie knoopt een vriendschap aan met een radiojournalist, die dol is op film en wordt geobsedeerd door de verdwijning van een buurtbioscoop, en het feit dat alle films die hij in zijn jeugd zag nooit meer draaien. Uiteindelijk raakt hij alle gevoel voor realiteit kwijt. Een interessant thema, waar blijkbaar moeilijk vat op te krijgen is, en in een te kort tijdsbestek wordt behandeld. Zo gaat de mentale achteruitgang van de journalist wel erg snel, vergeleken met hoe dat in werkelijkheid gaat, en daardoor doet de hoofdpersoon weinig geloofwaardig aan.

Femme entre chien et loup

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/België 1979. Oorlogsfilm van André Delvaux. Met o.a. Rutger Hauer, Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Bert André en Senne Rouffaer.

Hauer gaat in WO II als foute Antwerpenaar naar het Oostfront, maar zijn vrouw Barrault helpt een onderduiker en wordt heen en weer geslingerd tussen twee mannen als de oorlog voorbij is. Een verbluffend gaaf tijdsbeeld, soms wat al te symbolistisch aangezet, met goede rollen van Hauer en Barrault.

Het Verloren Paradijs

1978 | Drama

België 1978. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Hugo Van Den Berghe, Bert André, Stephen Windross en Gella Allaert.

Kümel maakt steeds films die de moeite waard zijn, al haalt dit verhaal over een landgoedeigenaar die een snelweg liever dwars door een dorp dan door zijn park ziet aangelegd, het niet bij MALPERTUIS en MONSIEUR HAWARDEN. Van Ammelrooy heeft een prima rol.

In kluis

1977 | Drama

België/Nederland 1977. Drama van Jan Gruyaert. Met o.a. Bert André, Herman Jacobs en Myriam Nuyten.

Een man, woonachtig in de ruïnes van een middeleeuws kasteel, observeert door een sterrekijker het gedrag van een kunstschilder en zijn model in de natuur, en bemerkt dat deze de jonge vrouw gevangen houdt. Waarom slaat hij geen alarm? Wel, hij is doofstom! Deze film met drie personages rond een weinig verrassend, om niet te zeggen gekunsteld thema, duurt - terwijl een middellange speelfilm voldoende was geweest - 79 minuten. De kijker krijgt al gauw slaap bij al deze dubbelzinnigheid .

La pente douce

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Pascale Audret, Michel de Ré, Adrian Hoven, Julie Dassin en Jean Mermet.

Een jonge vrouw walgt van haar comfortabele bourgeois- bestaantje en haar echtgenoot, die het veel te druk heeft met zijn eigen zaken, en takelt in snel tempo mentaal af, na eerst nog wat aan betaalde seksuele experimenten te hebben gedaan. Een trieste en radeloze film in een overgecultiveerde stijl en daardoor een beetje te gepolijst. Maar er is geen gebrek aan innemende en schitterende stukken, net als in een zwarte diamant.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Bert André op televisie komt.

Reageer