René Groothof: cast en muziek.
Er zijn 8 films gevonden.

De wederopstanding van een klootzak

2013 | Drama, Misdaad

Nederland 2013. Drama van Guido van Driel. Met o.a. Yorick van Wageningen, Goua Robert Grovogui, Juda Goslinga, Jeroen Willems en Leny Breederveld.

Indrukwekkend speelfilmdebuut van striptekenaar Van Driel, gebaseerd op zijn eigen graphic novel Om mekaar in Dokkum. De klootzak uit de titel is gangster Ronnie (een ijzersterke Van Wageningen), die na een moordaanslag terugkeert als ander mens. Tot ongenoegen van zijn oud-collega's én slachtoffers. De zoektocht naar zijn belager brengt Ronnie in Dokkum, waar hij het pad kruist van asielzoeker Eduardo. Wonderlijke mix van misdaad en maatschappijkritiek werkt prima, mede dankzij het fraaie camerawerk van Lennert Hillege.

T.I.M.

2013 |

Nederland 2013. Rolf van Eijk. Met o.a. Dyon Wilkens, Abdelhadi Baaddi, Bas Keijzer, Aafke Buringh en René Groothof.

Na de dood van zijn moeder heeft de vader van de negenjarige Tibor een robot in huis gehaald, die helpt met het huishouden en die bovendien kan fungeren als speelkameraad van Tibor. Als die robot, T.I.M (The Incredible Machine) genaamd, kuren begint te vertonen koopt Tibors vader een nieuwe. Maar Tibor gaat toch op zoek naar de geheimzinnige Hector Sammler, de enige die T.I.M. kan repareren. Aardige mengeling van roadmovie en sf. Dat de robot er fraai, ambachtelijk, een tikje ouderwets uitziet, draagt bij aan de vriendelijke sfeer van deze als telefilm gemaakte jeugdfilm.

Brammetje Baas

2012 | Familiefilm

Nederland 2012. Familiefilm van Anna van der Heide. Met o.a. Coen van Overdam, Katja Herbers, René Groothof, Egbert Jan Weeber en Tjebbo Gerritsma.

Brammetje Baas (Van Overdam) is een heel erg drukke, zevenjarige jongen met een levendige fantasie. Hij verheugt zich op groep drie, waar hij Chinees hoopt te leren. Maar als hij daar op meester P. Vis (Groothof) stuit, raakt die hoop snel vervlogen. Brammetje Baas, geschreven door Tamara Bos, is een fijne familiefilm, met gelaagde personages als ­belangrijkste troef. Brammetjes fantasiewereld krijgt gestalte door collageachtige animaties, mooie geluidseffecten en een voice-over waarin Bram zijn gedachtewereld, soms iets te perfect, weet te verwoorden. Bekroond met de prijs voor de beste film op Cinekid.

Alex in Amsterdam

2009 | Korte film, Drama

Nederland 2009. Korte film van Michiel ten Horn. Met o.a. Krisjan Schellingerhout, Sallie Harmsen, Felix Burleson, Raymond Thiry en René Groothof.

De zoon van een Limburgse vlaaienbakker wordt door de slechte economische situatie gedwongen te gaan studeren in Amsterdam. Hij krijgt van zijn ouders een papiertje in handen gedrukt met een adres, maar het blijkt nog niet zo eenvoudig om daar te komen. Beetje Kuifje in Amsterdam, dit vooral grappig bedoelde verhaal over jongen uit de provincie die aantal karikaturale personages ontmoet in de grote stad. De uitvergrote werkelijkheid past bij de animatie-achtergrond van regisseur Ten Horn, maar werkt niet al te best in deze voor de televisie gemaakte One Night Stand.

De Vliegende Hollander

1995 | Drama, Fantasy

Nederland​/​​België​/​​Duitsland 1995. Drama van Jos Stelling. Met o.a. René Groothof, Nino Manfredi, Gerard Thoolen, Michiel Groothof en Veerle Dobbelaere.

Van de bekende spooklegende is weinig overgebleven in dit theatrale epos rond een lijfeigene die tijdens de Tachtigjarige Oorlog van Vlaanderen naar Holland vlucht om zijn vader op te sporen. De dure, moeizaam tot stand gekomen productie moet het vooral van de beelden hebben; Stellings Middeleeuwen zijn grauw en smerig en worden bevolkt door archetypische minstrelen, dwergen, beeldenstormers, geuzen en Spanjaarden. Het verhaal dobbert als een stuurloos schip door de bagger, om het maar toepasselijk te verwoorden, maar de barokke sfeer heeft wel iets betoverends.

De Man met de Hoed

1993 | Drama, Mysterie, Fantasy, Komedie

Nederland 1993. Drama van Rimko Haanstra. Met o.a. Rik van Uffelen, Freark Smink, Cecile Heuer, Loek Beumer en Thea Breederveld.

Zevendelige Nederlandse dramaserie, geschreven door Ellie van Dooren, rond een illusionist, Harrie (Smink), en zijn vrouw Toos (Heuer), die als variet[KA1]e-duo de wereld hebben gezien en menig succesje kenden. Hun vrienden van vroeger is het anders gegaan. De meesten zijn in de veilige, vertrouwde Bloemenbuurt gebleven, waar het lijkt of de tijd is blijven staan. De bewoners vormen een hechte gemeenschap en het is net of zij allemaal kinderen zijn gebleven. Geld lijkt geen rol te spelen. Behalve voor Harrie, die een dubbel leven leidt: zijn magische talenten demonstreert hij openbaar, maar stiekem speelt hij Franse roulette in louche casino`s. Met behulp van een geheime formule, opgeslagen in een chip, wint hij gigantische bedragen. Tot de Man met de Hoed (van Uffelen), die Harrie's praktijken in de smiezen heeft, de chip opeist en een ultimatum stelt. En, jawel, Harry gaat dood. Maar waar is de chip? Toos keert als weduwe terug naar de Bloemenbuurt en begint daar een café annex pension, waar de Man met de Hoed zijn intrek neemt, uiteraard naarstig op zoek gaat naar de fel begeerde chip. Vanaf dat moment moet de kijker geconfronteerd worden met schijnbaar geestige, spannende en bizarre belevenissen voor de buurtbewonders. De kijker ervaart die echter als banaal, weinig verrassend en vervelend.

De Freules - deel 1-7

1990 |

1990. Ineke Houtman. Met o.a. Michiel Romeijn, Rob van Houten, Arend Jan Heerma van Voss, Karen van Holst Pellekaan en Ewoud Poerink.

Zevendelige Nederlandse dramaserie, geschreven door Ellie van Dooren, rond een illusionist, Harrie (Smink), en zijn vrouw Toos (Heuer), die als variet[KA1]e-duo de wereld hebben gezien en menig succesje kenden. Hun vrienden van vroeger is het anders gegaan. De meesten zijn in de veilige, vertrouwde Bloemenbuurt gebleven, waar het lijkt of de tijd is blijven staan. De bewoners vormen een hechte gemeenschap en het is net of zij allemaal kinderen zijn gebleven. Geld lijkt geen rol te spelen. Behalve voor Harrie, die een dubbel leven leidt: zijn magische talenten demonstreert hij openbaar, maar stiekem speelt hij Franse roulette in louche casino`s. Met behulp van een geheime formule, opgeslagen in een chip, wint hij gigantische bedragen. Tot de Man met de Hoed (van Uffelen), die Harrie's praktijken in de smiezen heeft, de chip opeist en een ultimatum stelt. En, jawel, Harry gaat dood. Maar waar is de chip? Toos keert als weduwe terug naar de Bloemenbuurt en begint daar een café annex pension, waar de Man met de Hoed zijn intrek neemt, uiteraard naarstig op zoek gaat naar de fel begeerde chip. Vanaf dat moment moet de kijker geconfronteerd worden met schijnbaar geestige, spannende en bizarre belevenissen voor de buurtbewonders. De kijker ervaart die echter als banaal, weinig verrassend en vervelend.

Albert b.v.

1981 |

1981. Ineke Houtman. Met o.a. Johan Simons, Peter Tuinman, Olga Zuiderhoek, René Groothof en San Huyzendveld.

Zevendelige Nederlandse dramaserie, geschreven door Ellie van Dooren, rond een illusionist, Harrie (Smink), en zijn vrouw Toos (Heuer), die als variet[KA1]e-duo de wereld hebben gezien en menig succesje kenden. Hun vrienden van vroeger is het anders gegaan. De meesten zijn in de veilige, vertrouwde Bloemenbuurt gebleven, waar het lijkt of de tijd is blijven staan. De bewoners vormen een hechte gemeenschap en het is net of zij allemaal kinderen zijn gebleven. Geld lijkt geen rol te spelen. Behalve voor Harrie, die een dubbel leven leidt: zijn magische talenten demonstreert hij openbaar, maar stiekem speelt hij Franse roulette in louche casino`s. Met behulp van een geheime formule, opgeslagen in een chip, wint hij gigantische bedragen. Tot de Man met de Hoed (van Uffelen), die Harrie's praktijken in de smiezen heeft, de chip opeist en een ultimatum stelt. En, jawel, Harry gaat dood. Maar waar is de chip? Toos keert als weduwe terug naar de Bloemenbuurt en begint daar een café annex pension, waar de Man met de Hoed zijn intrek neemt, uiteraard naarstig op zoek gaat naar de fel begeerde chip. Vanaf dat moment moet de kijker geconfronteerd worden met schijnbaar geestige, spannende en bizarre belevenissen voor de buurtbewonders. De kijker ervaart die echter als banaal, weinig verrassend en vervelend.