Franco Arcalli: scenario en montage.
Er zijn 8 films gevonden.

Il conformista

1970 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1970. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda, Gastone Moschin en Enzo Tarascio.

In het Italië van de jaren dertig neigt Marcello Clerici (een uitstekende Trintignant) naar conventie en conformisme, ook wanneer hij in naam van Mussolini's fascistische regime tijdens zijn huwelijksreis een moord moet plegen. Een van de sterkste films in het oeuvre van de Italiaanse meester Bertolucci (Novecento, Last Tango in Paris) is een intellectuele thriller vol verwijzingen naar de door hem bewonderde Jean-Luc Godard. Het fraaie, duister gestemde camerawerk is van Vittorio Storaro, die vervolgens ondermeer Apocalypse Now zou schieten. Krachtig drama werd gebaseerd op de roman van Alberto Moravia.

Once Upon a Time in America

1984 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Italië 1984. Misdaad van Sergio Leone. Met o.a. Robert De Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Joe Pesci en Treat Williams.

Een halve eeuw omspant deze epische misdaadfilm, regisseur Leones laatste, waarvoor hij bijna vier uur celluloid nodig had. Het lijkt een lange zit, maar eenmaal begonnen blijf je kijken. Het behendige camerawerk van Tonino Delli Colli (Once Upon a Time in the West), de innemende muziekscore van Ennio Morricone, de subtiele tijdswisselingen en het excellente acteren maken dit tot meeslepende kwaliteitscinema. Het verhaal draait om Noodles (De Niro) en Max (Woods), twee onafscheidelijke criminelen in de Lower East Side van New York, en hun leven van diefstal, moord, schuld, verraad, eer en liefde.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

Una breve vacanza

1973 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Spanje 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Florinda Bolkan, Renato Salvatori, Daniel Quenaud, José María Prada en Teresa Gimpera.

Een Siciliaanse huismoeder moet als arbeidster aan de lopende band in Milaan brood voor echtgenoot en gezin verdienen. Als ze ziek wordt, krijgt ze betaald verlof voor een verblijf in een sanatorium, waar ze voor het eerst in aanraking komt met cultuur en romantiek. Haar genezing betekent de onvermijdelijke terugkeer naar haar keiharde, arbeidzame bestaan. Deze gevoelige en net niet sentimentele film maakt het gezegde dat 'ziekte de vakantie van de armen is' waar. Una breve vacanza is de voorlaatste film van De Sica. Twee jaar later stierf de regisseur aan longkanker.

Il viaggio

1973 | Drama, Romantiek

Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Richard Burton, Ian Bannen, Annabella Incontrera en Barbara Pilavin.

Een Siciliaanse graaf volgt de testamentaire wens van zijn vader om voor zijn jongere broer de hand te vragen van de vrouw op wie hij zelf verliefd is. Ook als zij weduwe wordt, eist de traditie dat ze alleen blijft. De satirische roman van Pirandello werd een melodramatische film - met onwaarschijnlijke rollen van Burton en Bannen als Italianen - in de laatste film van regisseur De Sica. Scenario van Diego Fabbri, Massimo Franciosa en Luisa Montagnana. Camerawerk van Ennio Guarnieri.

Last Tango in Paris

1972 | Drama, Erotiek, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti en Catherine Allégret.

Een Amerikaan van middelbare leeftijd (Brando) uit, na de zelfmoord van zijn vrouw, in Parijs zijn frustraties en woede in liefdeloze seks met Jeanne (Schneider). De film werd een filmhuishit, maar is ook een ijkpunt geworden voor serieuze films met expliciete seks erin. Oscarnominaties voor Brando en Bertolucci, het camerawerk van Vittorio Stararo (Apocalypse Now) is inventief en mooi, maar de film is inmiddels zeer controversieel, vanwege een seksscène - die niet in het script stond, maar werd bedacht door Brando en Bertolucci - waaraan de destijds negentienjarige Schneider trauma’s overhield.

Nel nome del padre

1971 | Drama, Biografie

Italië 1971. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Yves Beneyton, Aldo Sassi, Renato Scarpa, Laura Betti en Piero Vida.

Leerlingen van een jezuïeten-internaat verzetten zich tegen de paternalistische onderdrukking. Eén alleen met de mond, de ander saboteert religieuze feesten en zet het lekenpersoneel tot een staking aan. De autobiografische, in 1958 spelende film geeft een beeld van de religieuze overgangsperiode - de installatie van de vernieuwende Paus Johannes XXIII - die verdeeldheid onder de priesters veroorzaakt en laat zien hoe leerlingen die zelf uit de heersende klasse komen het subproletariaat tot verzet aanzetten, alleen uit eigen onlust. De door Beneyton fascinerend geacteerde rebel groeit benauwend toe naar fascisme.

Histoires extraordinaires

1968 | Horror, Fantasy, Mysterie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Horror van Roger Vadim, Louis Malle en Federico Fellini. Met o.a. Jane Fonda, Peter Fonda, Alain Delon, Brigitte Bardot en Katia Christine.

E.A. Poe-verfilmingen. Metzengerstein: een machtige en wulpse slotvrouwe wordt geobsedeerd door het paard van de ridder die ze niet in bed heeft weten te lokken. De lamlendige kitsch-verfilming moest een prikkel krijgen door de casting van Fonda's broer Peter als object van haar begeerte, zonder resultaat. William Wilson: een ijdele en wrede officier heeft een vriendelijke dubbelganger die hij doodt, waarna hij zelfmoord pleegt. Malles sketch treft de toon van het oorspronkelijke verhaal en heeft een spannende confrontatie Delon-Bardot. Toby Dammit: een geflipte steracteur komt naar Rome voor een film en wordt achtervolgd door de duivel in de gedaante van een klein meisje met bal. Fellini's sketch heeft met Poe niets te maken, maar is in kort bestek wel de beste van zijn latere films, vol verrassende en beklemmende visuele vondsten en een aangrijpend portret van zelfdestructie door Stamp.