Joseph Losey (1909-1984): regie, scenario en productie.
Er zijn 34 films gevonden.

Steaming

1985 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1985. Komedie van Joseph Losey. Met o.a. Vanessa Redgrave, Sarah Miles, Diana Dors, Patti Love en Brenda Bruce.

Een teleurstellende bewerking van het toneelstuk van Nell Dunn over hoe enkele vrouwen in een vervallen Londens badhuis op elkaar reageren, als ze proberen sluiting te verhinderen. Niet eens zo heel erg slecht eigenlijk, met over de hele linie bovengemiddeld spel, maar de film ontbeert node de humor die het toneelstuk zo geslaagd maakte. De laatste film van regisseur Losey en van Dors.

La truite

1982 | Drama

Frankrijk 1982. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Isabelle Huppert, Jean-Pierre Cassel, Jeanne Moreau, Daniel Olbrychski en Jacques Spiesser.

Frédérique, bijgenaamd 'Truite' ('Forel'), zwemt van jongs af aan in de tegenstroom. Ze ontvlucht de afstomping van de traditioneel-maatschappelijke conventies door met welgestelde types aan te pappen, zonder daarbij echter haar lichaam te verkopen. Haar cynische opportunisme brengt haar tot in Japan. Zo onaangenaam als het hoofdpersonage is ook deze Losey-adaptatie van Roger Vaillands roman uit 1964. Huppert, tegendraads filmicoon van de vrouwelijke vrijgevochtenheid, lepelt de titelrol helemaal uit: narcistisch, hatelijk, koud als een vis. De twee sterren zijn voor Alexander Trauners decors en Henri Alekans fotografie.

Don Giovanni

1979 | Muziek

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1979. Muziek van Joseph Losey. Met o.a. Ruggero Raimondo, José van Dam, Kiri Te Kanawa, Edda Moser en Teresa Berganza.

Ambitieuze verfilming van de opera van Mozart kreeg van Losey een interessante, maar door kenners aangevochten, dramatische interpretatie en blijft toch een verbasterde onderneming. De solisten doen hun uitvoering op de geluidsband in `playback` onder leiding van dirigent Lorin Maazel. Doch het egale geluidsniveau botst met hun afstand tot de camera en de meesten hebben een ontoereikend acteervermogen en noch de leeftijd, noch het voorkomen voor hun rollen (met Raimondi in titelrol als positieve uitzondering). Om lange aria's niet te statisch te maken, leggen ze ondertussen eindeloze en doelloze wandelingen af door schitterende Venetiaanse locaties. De muzikale topbezetting is de voornaamste attractie.

Les Routes du Sud

1977 | Drama

Frankrijk 1977. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Yves Montand, Miou-Miou, Laurent Malet, France Lambiotte en Jean Bouise.

Een scenarioschrijver steunt het verzet tegen Franco in Spanje waarbij zijn vrouw als koerierster verongelukt. Zijn zoon stelt hem aansprakelijk en verwijt hem dat zijn politieke ideeën niet meer bij de tijd zijn. Deze terugkeer na twaalf jaar van Montand en schrijver Jorge Semprun naar de problematiek van La guerre est finie mislukt grotendeels, omdat Losey de jonge generatie karikaturaal en met onvoldoende eigen bestaansrecht neerzet.

Monsieur Klein

1976 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1976. Oorlogsfilm van Joseph Losey. Met o.a. Alain Delon, Jeanne Moreau, Francine Bergé, Juliet Berto en Jean Bouise.

De ­Parijse antiekhandelaar Klein (Delon) koopt ­begin WO II – voor een veel te lage prijs – kunstwerken aan van Joden die Frankrijk willen ontvluchten. Maar dan krijgt hij plots een tijdschrift op de deurmat dat alleen aan Joden wordt toegestuurd, en moet Klein (zichzelf) zien te bewijzen dat er sprake is van een persoonsverwisseling. De taalbarrière bij de eerste Franse film van Losey leidt tot een aantal minder geslaagde spelprestaties, met als belangrijkste gunstige uitzondering de ingehouden geplaagde rol van Delon (die de film ook produceerde).

The Romantic Englishwoman

1975 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1975. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Glenda Jackson, Michael Caine, Helmut Berger, Michael Lonsdale en Béatrice Romand.

Op het oog mankeert er niets aan het huwelijk van de welgestelde schrijver Lewis Fielding (Caine) met Elizabeth (Jackson). Toch gaat Elizabeth er een paar dagen tussenuit, naar Baden-Baden, waar ze een mysterieuze Duitser (Berger) ontmoet. Dan begint Lewis een opdracht voor een filmscript - over een vrouw die op zoek gaat naar zichzelf - te mengen met elementen uit zijn eigen leven. Hoewel soms cerebraal en emotioneel vlak, blijft The Romantic Englishwoman intrigerend tot het einde. Door de topacteurs, door de afwisseling tussen dramatische en komische momenten, en door luxueus camerawerk dat de scheiding tussen werkelijkheid en fictie nadrukkelijk veronachtzaamt.

Galileo

1973 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1973. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Topol, Edward Fox, Colin Blakely, Georgia Brown en Clive Revill.

Bertolt Brecht's toneelstuk, waarvan de première in de VS in 1949 werd verzorgd door regisseur Losey, is omgevormd tot een niet bijzondere maar over het algemeen wel aan de verwachtingen tegemoetkomende film. Topol is een beetje te veel als de geleerde die de Kerk met zijn theorieën over het universum in oproer bracht, maar de acteurs in de bijrollen doen het uitstekend. Een produktie van American Film Theatre.

A Doll's House II

1973 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1973. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Jane Fonda, Edward Fox, Trevor Howard en David Warner.

Redelijk succesvolle film-versie van Ibsens toneelstuk, de moeite van het kijken waard vanwege Fonda's controversiële interpretatie van een bevrijde vrouw in de 19e eeuw. Howard schittert als de stervende Dr.Rank.

L' Assassinat de Trotsky

1972 | Drama, Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1972. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Burton, Alain Delon, Valentina Cortese, Jean Desailly en Simone Valère.

De naar Mexico verbannen Trotsky dicteert in zijn zwaar bewaakte villa zijn memoires. Doordat een van zijn sympathisanten verliefd wordt op de toekomstige moordenaar, weet deze laatste zich een welkome gast te maken en tenslotte doodt hij de revolutionaire leider met een ijsbijl. De film houdt de motivatie en de identiteit van killer Delon onbestemd, en geeft hem onduidelijke pathologische trekken. Burton in de titelrol heeft een frappante gedaantewisseling ondergaan, maar mist innerlijke overtuiging. Citaten uit de memoires klinken als een poëzievoordracht, maar het klinkt niet alsof hij ze zelf bedacht heeft. Een prachtige rol van Cortese als loyale echtgenote.

The Go-Between

1970 | Romantisch drama

Verenigd Koninkrijk 1970. Romantisch drama van Joseph Losey. Met o.a. Julie Christie, Alan Bates, Margaret Leighton, Michael Redgrave en Dominic Guard.

Sommige spreekwoorden zijn in gezelschap net zo veelzijdig als een aardappelschilmesje in de keuken. Wat te denken van 'Het verleden is een vreemd land, ze doen de dingen daar anders.' Altijd en overal bruikbaar. De in Engelstalige gewesten ingeburgerde spreuk is de openingszin van L.P. Hartley's titelnovelle uit 1953. Toneelschrijver Harold Pinter bewerkte het verhaal, over de belevenissen van een arme dertienjarige jongen tijdens een zomer tussen bevriende aristocratie anno 1900. De muziek is van Michel Legrand, de componist van onder andere The Thomas Crown Affair en Yentl.

Figures in a Landscape

1970 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1970. Avonturenfilm van Joseph Losey. Met o.a. Robert Shaw, Malcolm McDowell, Henry Woolf, Christopher Malcolm en Pamela Brown.

Een stel capabele hoofdrolspelers en enig verbazingwekkend stuntwerk met helikopters - maar daarmee hebben we de pluspunten van deze warrige allegorie dan wel genoemd. De film gaat over twee vluchtelingen die in een niet nader genoemd land worden achtervolgd door een niet nader genoemd leger. Misschien vinden fans van Losey er iets aan.

Secret Ceremony

1968 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Elizabeth Taylor, Mia Farrow, Robert Mitchum, Pamela Brown en Peggy Ashcroft.

Farrow lijkt op Taylors gestorven dochter; Taylor lijkt op Farrows gestorven moeder en een ontmoeting tussen hen heeft vreemde gevolgen. Een oorspronkelijk en uitstekend psychologisch drama, maar Universal besloot in de film te gaan snijden en extra scènes toe te voegen om hem met een lengte van 101 minuten meer 'aanvaardbaar' voor tv te maken. De waardering geldt alleen voor de oorspronkelijke versie. Scenario van George Tabori naar een verhaal van Marco Deveni. Camerawerk van Gerry Fisher.

Boom!

1968 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1968. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Elizabeth Taylor, Richard Burton, Noel Coward, Joanna Shimkus en Michael Dunn.

Alleen filmgekken die Losey's bijzonder originele regie- aanpak bewonderen zullen deze mistige bewerking van Tennessee Williams The Milk Train Doesn't Stop Here Anymore kunnen waarderen. De prachtige lokaties op Sardinië en in Rome en de goede rol van Shimkus kunnen de film echter niet redden.

Accident

1967 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1967. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dirk Bogarde, Stanley Baker, Jacqueline Sassard, Delphine Seyrig en Alexander Knox.

Ingewikkeld, en provocerend scenario van Harold Pinter maakt gebruik van een verhaal (over een professor uit Oxford die verliefd wordt op een studente) dat slechts als basis dient voor een onderzoek naar denken en handelen van de personages. Uitdagende film die werkt met vele niveaus; alle spelers uitstekend, inclusief York in zijn eerste grote rol.

Modesty Blaise

1966 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1966. Mysterie van Joseph Losey. Met o.a. Monica Vitti, Terence Stamp, Dirk Bogarde, Harry Andrews en Michael Craig.

Regisseur Losey verorberde een watermeloen, een augurk, en nam ijs toe, viel in slaap, ontwaakte en maakte dit werkje, op het hoogtepunt van de pop-art rage. Enerzijds beoogt de film een persiflage te zijn, anderzijds is het volkomen onduidelijk wat de bedoeling is of waar het over gaat. In ieder geval is het een verfilming van de gelijknamige Engelse krantestrip.

Eve

1965 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1965. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Francesco Rissone, Nona Medici, Virna Lisa, Stanley Baker en Jeanne Moreau.

Losey´s 'anti-puriteinse allegorie´ werd door de producenten met bijna drie kwartier ingekort. Daar gaat mijn 'allerbeste film´, verzuchtte Losey achteraf. Ook Jeanne Moreau kon met haar glansrol (als geldbeluste courtisane) niet voorkomen dat Eva genadeloos door de kritiek werd afgekraakt.

King & Country

1964 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1964. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dirk Bogarde, Tom Courtenay, Leo McKern, Barry Foster en James Villiers.

Een levendige anti-oorlogsfilm, mooi geacteerd. Bogarde wordt aangesteld als advocaat van de gedeserteerde soldaat Courtenay tijdens WO I. Het scenario is van Evan Jones naar het theaterstuk Hamp van John Wilson en de roman Return to the Wood van James Lansdale Hodson. Het camerawerk is van Denys Coop.

The Servant

1963 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1963. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dirk Bogarde, James Fox, Sarah Miles, Wendy Craig en Catherine Lacey.

Fox, een charmante, verwende jongeman, vestigt zich na de dood van zijn vader in een deftige buurt in Londen. Hij neemt butler Bogarde in dienst, die nogal gesloten is maar buitengewoon attent. Bogarde profiteert van de zwakheden van zijn baas om zich onmisbaar te maken, en dan introduceert hij zijn sexy zuster Miles. Deze eerste samenwerking tussen regisseur Losey en scenarioschrijver Harold Pinter (die zich baseerde op een roman van Robin Maugham) groeide uit tot een esthetische krachttoer, waarvan het erotische karakter, dat ook homoseksuele suggesties niet uit de weg ging, destijds veel stof deed opwaaien. De prestatie van de drie hoofdrolspelers, gekoppeld aan de cynische pen van Pinter en de magistrale zwart-wit-beelden van Douglas Slocombe, maken de film tot een tijdloos meesterwerk. Een schitterend portret van de teloorgang van de Britse aristocratie. Muziek van Johnny Danksworth.

The Damned

1963 | Sciencefiction, Horror

Verenigd Koninkrijk 1963. Sciencefiction van Joseph Losey. Met o.a. Macdonald Carey, Shirley Anne Field, Oliver Reed, Viveca Lindfors en Alexander Knox.

De film begint als een ongewoon liefdesverhaal, geplaatst tegen de achtergrond van een door gewelddadige 'Teddyboys' beheerst Engeland, waarna het verhaal overschakelt op Twilight Zone-achtige science fiction. Uit de Amerikaanse versie, getiteld These Are the Damned, werden nog eens tien minuten geknipt wat de film niet bepaald verbeterde.

Eva

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Jeanne Moreau, Stanley Baker, Virna Lisi, James Villiers en Ricardo Garrone.

Jeanne Moreau (Jules et Jim) is titelheldin Eva, een verleidelijke vrouw met vele ex-minnaars. En een vrouw zonder behoefte aan liefde van of voor een ander. Acteur Stanley Baker (Hell Drivers), normaliter ingehuurd als houwdegen, speelt de schrijver en aanstaande bruidegom die geen genoegen kan nemen met haar gebrek aan interesse voor hem. In de bioscoop uitgebracht in een verkorte versie van 106 minuten, daardoor gemankeerd wat betreft constructie, maar niettemin onderhoudend en bovenal bijzonder kundig geënsceneerd.

The Criminal

1960 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1960. Misdaad van Joseph Losey. Met o.a. Stanley Baker, Margit Saad, Sam Wanamaker, Grégoire Aslan en Jill Bennett.

Weloverwogen verfilming van het gevangenisleven, speciaal gericht op de veroordeelde die ontsnapt en zijn vriend bedriegt. Baker doet het heel vakkundig.

The Concrete Jungle

1960 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1960. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Kenneth J. Warren, Patrick Wymark, Sam Wanamaker, Jill Bennett en Laurence Naismith.

Weloverwogen verfilming van het gevangenisleven, speciaal gericht op de veroordeelde die ontsnapt en zijn vriend bedriegt. Baker doet het heel vakkundig.

Blind Date

1959 | Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1959. Misdaad van Joseph Losey. Met o.a. Hardy Krüger, Stanley Baker, Micheline Presle, Robert Flemyng en Gordon Jackson.

Kafka-achtig verhaal over een schilder die opzettelijk vals beschuldigd wordt van moord op zijn vriendin. Aanvankelijk een intrigerend mysterie, maar het wordt een praatfilm en verliest de vaart, waarmee hij begon. Scenario van Ben Barzman en Millard Lampell naar de roman van Leigh Howard. Camerawerk van Christopher Challis. Amerikaanse titel: CHANCE MEETING.

The Gypsy and the Gentleman

1958 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1958. Romantiek van Joseph Losey. Met o.a. Melina Mercouri, Keith Michell, Patrick McGoohan en Flora Robson.

De rijke Michell staat op het punt te trouwen met Austin, meer een verstandshuwelijk dan één uit liefde. Hij valt echter in de valstrik die voor hem gezet was door het zigeunerpaar Mercouri en McGoohan. Deze laatste kan mensen zonder probleem naar zijn hand zetten. Hij zorgt ervoor dat de edelman verliefd wordt op Mercouri, zodat ze met zijn geld kunnen verdwijnen. Een typische Losey-film over manipulatie en gebrek aan gevoelens. Bij hem draait het om egoïstische mensen, die geobsedeerd zijn door macht en meer geven om status dan om verwezelijking van doelen. Dit leidt volgens Losey uiteindelijk tot hun zelfvernietiging. Helaas zullen we nooit de versie zien die hij wilde maken, want montage en afwerking werden hem ontnomen. Het definitieve resultaat is het werk van zijn regie- assistent Robert Asher. Scenario is van Janet Green, gebaseerd op de roman Darkness I Love You van Nina Warner Hooke. De camera werd gehanteerd door Jack Hildyard.

Time Without Pity

1956 | Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1956. Thriller van Joseph Losey. Met o.a. Michael Redgrave, Ann Todd, Peter Cushing, Leo McKern en Alec McGowan.

Dronkelap Redgrave laat zijn glas staan, als zijn zoon de strop dreigt te krijgen voor een moord, waarvan hij overtuigd is dat hij die nimmer begaan heeft. Hij gaat achter de waarheid aan en weet de onderste steen boven te krijgen. Een boeiend en spannend psychologisch drama met als minpuntje dat er soms te veel dialoog is. Een mijlpaal in de Britse film. Ben Barzman schreef het scenario naar het toneelstuk Someone Waiting van Emlyn Williams. Camerawerk van Freddi Francis.

The Intimate Stranger

1956 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1956. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Richard Basehart, Mary Murphy, Constance Cummings, Roger Livesey en Mervyn Johns.

Filmregisseur Basehart wordt gechanteerd door een vrouw, die beweert zijn maîtresse te zijn, wat een bedreiging vormt voor zijn carrière en huwelijk. Een intrigerende film met een teleurstellende afloop. Maar een goede kijk achter de coulissen van een Engelse filmstudio. Geregisseerd door de indertijd op de zwarte lijst staande Losey, onder de pseudoniems Alec Snowden/Joseph Walton. USA titel: FINGER OF GUILT.

A Man On The Beach

1955 |

1955. Joseph Losey. Met o.a. Alex De Gallier, Edward Forsyth, Michael Ripper, Donald Wolfit en Michael Medwin.

Filmregisseur Basehart wordt gechanteerd door een vrouw, die beweert zijn maîtresse te zijn, wat een bedreiging vormt voor zijn carrière en huwelijk. Een intrigerende film met een teleurstellende afloop. Maar een goede kijk achter de coulissen van een Engelse filmstudio. Geregisseerd door de indertijd op de zwarte lijst staande Losey, onder de pseudoniems Alec Snowden/Joseph Walton. USA titel: FINGER OF GUILT.

The Sleeping Tiger

1954 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1954. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Alexis Smith, Alexander Knox, Dirk Bogarde, Hugh Griffith en Patricia McCarron.

Een strakke vertelling over een driehoeksverhouding tussen Smith, haar man die psychiater is (Knox) en Bogarde die op voordracht van Knox vermindering van straf krijgt. Derel Frye bewerkte de roman van Maurice Moisewitsch tot scenario. Camerawerk van Harry Waxman.

Imbarco a Mezzanotte

1952 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Italië 1952. Misdaad van Joseph Losey. Met o.a. Paul Muni, Joan Lorring, Vittorio Manunta, Luisa Rossi en Aldo Silvani.

Een tussendoortje van Losey, die gevlucht was voor de heksenjacht van McCarthy in de USA. Muni speelt een voortvluchtige misdadiger die tijdens zijn tocht opgescheept wordt met een kleine jongen.

The Prowler

1951 | Thriller

Verenigde Staten 1951. Thriller van Joseph Losey. Met o.a. Van Heflin, Evelyn Keyes, John Maxwell, Katharine Warren en Emerson Treacy.

Politieman Heflin wordt verliefd op Keyes nadat hij een onderzoek voor haar moest instellen naar een voyeur. Zij is getrouwd met een radio-omroeper, dus hij weet steeds wanneer ze alleen is. Zijn liefde voor haar wordt een obsessie. Uiteindelijk doodt hij haar man en laat iedereen geloven dat dit een ongeluk was. Tenslotte trouwen ze. Maar dan wacht hen nog een verrassing. Schitterende film noir die baadt in een sfeer van corruptie en verderf. Hetzelfde thema van manipulatie zou Losey later gebruiken in zijn meesterwerk THE SERVANT. Ook nu is het hoofdpersonage, vertolkt door Helfin, allesbehalve sympathiek. Het scenario werd geschreven door Hugo Butler en Dalton Trumbo en is gebaseerd op een verhaal van Robert Thoeren en Hans Wilhelm. Regie-assistent was Robert Aldrich. Camerawerk van Arthur Miller.

The Big Night

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Joseph Losey. Met o.a. John Barrymore Jr., Preston Foster, Howland Chamberlain, Joan Lorring en Dorothy Comingore.

De vader van de zeventien-jarige Barrymore Jr. wordt in elkaar geslagen, en de jongen gaat de stad in om de schuldigen te zoeken. Voor Losey de gelegenheid om de stijgende criminaliteit in de grote steden aan te klagen. Het beeld dat hij schetst van het uitschot dat Barrymore ontmoet op zijn zwerftocht is allerminst rooskleurig. Losey, Hugo Butler, Ring Lardner Jr. en Stanley Ellin baseerden het scenario op de roman The Dreadful Summit van Ellin. Het werd de laatste film die Losey in de V.S. zou draaien: toen hij op McCarthy's zwarte lijst terechtkwam, keerde hij het land van de onbegrensde mogelijkheden voor altijd de rug toe. Donker en dreigend gefilmd, in typische film-noir-stijl, door Hal Mohr.

M

1951 | Misdaad

Verenigde Staten 1951. Misdaad van Joseph Losey. Met o.a. David Wayne, Howard Da Silva, Luther Adler, Karen Morley en Jorja Curtright.

Een langdradige nieuwe versie van de beroemde Duitse film over een kindermoordenaar die door andere misdadigers wordt opgespoord, omdat zij geen politieonderzoek in hun onderwereld dulden.

The Lawless

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Gail Russell, Macdonald Carey, Lalo Rios, Lee Patrick en John Sands.

Een tamelijk interessante studie over Mexicaans-Amerikaanse fruitplukkers in Zuid-Californië, waarbij aspecten van rassendiscriminatie naar voren komen.

The Boy with Green Hair

1948 | Drama

Verenigde Staten 1948. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Dean Stockwell, Pat O'Brien, Robert Ryan, Barbara Hale en Richard Lyon.

Doordat hij zijn beide ouders is verloren, heeft een jongen (Stockwell) zo'n afkeer van oorlog dat hij er op een dag groen haar van krijgt. Hij wordt het levende symbool van al het onrecht in de wereld. Hij is echter nog niet rijp genoeg om een verband te leggen tussen zijn idealen en de onmenselijke wereld van grote mensen, hoe scherp hij de dingen ook ziet. Schitterende parabel over jeugdige onschuld tegenover het soms misdadige gedrag van de wereldleiders. Een sublieme rol van Stockwell, knap bijgestaan door O'Brien als zijn grootvader. Het scenario van Ben Barzman en Alfred L. Levitt is gebaseerd op een verhaal van Betty Beaton. Mede door deze film werd regisseur Losey op de beruchte zwarte lijst geplaatst door de fascistoïde communistenjagers onder leiding van senator Eugen McCarthy in de beginjaren 1950 - dat waren idiote tijden, waarvoor Amerika zich diep dient te schamen. De fotografie is van George Barnes.