John Gielgud

1904 -2000 Acteur

John Gielgud (1904-2000) is acteur.
Er zijn 98 films gevonden.

The Tichborne Claimant

1998 | Komedie, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1998. Komedie van David Yates. Met o.a. John Gielgud, Robert Hardy, Robert Pugh, Stephen Fry en Rachael Dowling.

Meesterlijk rechtbankdrama over het waargebeurde verhaal van de Tichborne Claimant, de man die eind 19de eeuw het erfgoed van de Tichborne opeiste. Het perspectief van het verhaal ligt bij de Afrikaanse bediende van de familie (John Kani). Hij werd rond 1875 naar Australië gezonden om de vermiste erfgenaam op te sporen. De bediende vindt een kandidaat (Robert Pugh) maar door omstandigheden wordt diens claim afgewezen. Pugh gaat naar de rechtbank om zijn gelijk te halen en vindt advocaat Stephen Fry tegenover zich. Een wonderlijk relaas over het dunne laagje beschaving van de Engelse standenmaatschappij.

Sergej Rachmaninoff: The Harvest Of Agony

1998 | Documentaire, Biografie, Muziek

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1998. Documentaire van Tony Palmer. Met o.a. Valery Gergiev, Mikhaïl Pletnev, Valentina Igoschina, Peter Jablonski en Dmitri Hvorostovsky.

In december 1917 verliet Sergej Rachmaninoff Rusland, via Finland, om in te gaan op een uitnodiging in Stockholm een concert te geven. De rest van zijn leven zou de in 1873 geboren Russische componist in vrijwillige ballingschap doorbrengen. In 1918 emigreerde hij naar Amerika dat zijn tweede vaderland zou worden. Heel zijn leven bevocht hij openlijk het communisme en vooral de leider Josef Stalin, die hij een der wreedste moordenaars uit de geschiedenis van de mensheid noemde. Hij stierf in Beverly Hills op 23 maart 1943, enkele dagen voor zijn zeventigste verjaardag. Via geschriften die hij naliet en die op onnavolgbare wijze gelezen worden door Sir John Gielgud, vertelt Palmer zijn biografie aan de hand van foto`s, archiefopnamen, home movies, geacteerde sc[KA2]enes, interviews (met o.a. Rachmaninoffs kleinzoon Alexander) en vooral een grote dosis muziek, uitgevoerd door het Kirov-orkest, solisten en koor van het Mariinsky Theatre o.l.v. Valery Gergiev. Zoals we van Palmer gewoon zijn oogt zijn film erg barok en zet hij de muziek van de componist op een overvloed aan somptueuze beelden. Het neusje van de zalm voor liefhebbers van klassieke muziek. Palmer schreef zelf het scenario. Montage is van John Mayes. Achter de camera namen Dave Marsh en Mark Duffield plaats. Dolby Stereo.

Merlin

1998 | Horror, Fantasy, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1998. Horror van Steve Barron. Met o.a. Sam Neill, Helena Bonham Carter, John Gielgud, Rutger Hauer en James Earl Jones.

Alhoewel Merlijn de tovenaar hier voor het eerst het centrum is van de Koning Arthur-legende, konden scriptschrijvers Peter Barnes (Enchanted april) en David Stevens (Breaker Morant) het oude verhaal niet echt van stof ontdoen. Met het beschikbare dialoogmateriaal kan de cast - op papier imposant - ternauwernood opboksen tegen de Emmy-winnende speciale effecten, die op zich wel weer veel goed maken. Merlijn wordt gevolgd vanaf zijn jeugd (Brocklebank). Eerst heeft hij te maken met de slechte tovenares Mab (Richardson), als oudere (Neill) plant Merlijn Excalibur in een steen om Arthur (Curran) een kans te geven zijn wereld te redden. (RdL/VPRO Gids)

Elizabeth

1998 | Historische film, Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1998. Historische film van Shekhar Kapur. Met o.a. Cate Blanchett, Joseph Fiennes, Geoffrey Rush, Richard Attenborough en Fanny Ardant.

De eerste koningin Elizabeth van Engeland begon haar leidinggevende baan onzeker als 25-jarige in een bankroet land, met levensgevaarlijke intriganten om iedere hoek, en eindigde 45 jaar later gepokt en gemazeld. De Indiase regisseur Kapur laat de luxe van de beelden afspatten. De duistere kanten van het rijk worden het mooist gepersonifieerd door Eccleston, die de vuige hertog van Norfolk speelt. Blanchett in de titelrol blinkt eveneens uit. Beide acteurs werden genomineerd voor een Oscar. In 2007 verscheen het iets minder sterke vervolg Elizabeth: The Golden Age.

A Dance to the Music of Time

1997 | Komedie, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1997. Komedie van Alvin Rakoff en Christopher Morahan. Met o.a. Simon Russell Beale, James Purefoy, Paul Rhys, Jonathan Cake en Claire Skinner.

Tussen 1951 en 1975 publiceerde in Engeland Anthony Powell wat de meest gewaagde literaire onderneming van na WO II wordt genoemd: een roman fleuve van twaalf delen, die de periode 1920- 1970 bestrijkt, een tijd van grote maatschappelijke veranderingen waarbij de aandacht vooral uitgaat naar de mutaties in de sociale bovenlaag. Die twaalf delen zijn met schoenlepel in miniserie van vier delen geperst. De lotgevallen worden verteld van een groot aantal personages (gespeeld door een eerder nooit geziene zo talrijke cast), die opkomen en weer verdwijnen in de coulissen, als in een dansformatie (zie titel) waaruit partners verdwijnen, soms vervangen worden of soms niet en waarvan de bewegingen aandachtig worden gevolgd en becommentarieerd door afstandelijke erudiete verteller Nicholas Jenkins (achtereenvolgens Purefoy en Standing). Hoofdfiguur is Kenneth Widmerpool (Beale), `meer een adjectief dan een persoon`, een komische voor het ongeluk geboren hansworst. Naast hen bestaat het tableau de la troupe uit o.a. tragische Stringham (Rhys), levenslustige Templer (Cake), femme fatale Pamela Flitton (Richardson), invloedrijke Oxford-geleerde Sillery (Bennett), ultieme gastvrouw Lady Molly (Badel), aardse schrijver St.John Clarke (Gielgud), aan lager wal geraakte oom Giles (Fox) en onconventionele zakenman-kunstsponsor Sir Magnus Donners (Pasco). Voor deze luxueuze miniserie waren twee regisseurs nodig, producent Rakoff zelf èn Morahan, om satire van Powell met succes te temmen. Niet te missen voor wie belangstelling heeft voor subtiele onderscheid tussen de klassen, over onuitgesproken en moeilijk in regels te vatten gedragscode van de Engelse upper-class van 1900 tot 1950. Hoofdpersonages zijn boeiend en excentriek getekend in tv-bewerking van Hugh Whitemore. Typische Britse komische visie waarbij de humor demonstreert dat het met de mens altijd hetzelfde is. Achter al de drukte, achter alle plannen van de karakters schuilt een onbeweeglijkheid, een pessimistische visie die op briljante manier tot uitdrukking wordt gebracht.

The Portrait of a Lady

1996 | Romantisch drama, Historische film

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Romantisch drama van Jane Campion. Met o.a. Nicole Kidman, John Malkovich, Barbara Hershey, Mary-Louise Parker en Martin Donovan.

Een gefortuneerde jonge Amerikaanse vrouw (Kidman) vertrekt eind negentiende eeuw van Engeland naar Italië om 'een idee te krijgen van het leven' voordat ze wellicht gaat trouwen. In Italië raakt ze bevriend met Madam Merle (Hershey), een Amerikaanse expat die heimelijk aast op haar fortuin, samen met haar bedrieglijke minnaar Osmond (Malkovich). De Nieuw-Zeelandse cineast Campion (The Piano) baseerde haar doorwrochte film op het gelijknamige boek uit 1881 van Henry James, de in Amerika geboren Britse schrijver die excelleerde met rake impressies van de culturele verschillen tussen de Oude en de Nieuwe Wereld. Sierlijke decors en intens acteerwerk.

The Leopard Son

1996 | Documentaire

Nederland/Verenigde Staten 1996. Documentaire van Hugo van Lawick en Hugo Van Lawick. Met o.a. Arnold Gelderman en John Gielgud.

Aangekondigd als 'de eerste natuurfilm op 35mm' vertelt Afrikakenner baron Hugo van Lawick een verhaal 'uit het leven gegrepen' over opgroeien en volwassen worden van klein luipaardje in het Noord-Tanzaniaanse natuurpark Serengeti. In de ik-vorm, bij monde van Disneystemmenvertolker Arnold Gelderman, wordt de kijker deelgenoot van van Lawicks fascinatie voor het 'wildlife' in Afrika. Drie en een half jaar lang filmen en monteren leidden tot voortreffelijke, weelderige, indrukwekkende beelden, geschoten door van Lawick en Matthew Aeberhand, ondersteund door lyrische muziek van filmcomponist Stewart Copeland. Sentimenteel, schattig, af en toe afschuwelijk wreedaardig, clichématig, maar gepassioneerd. Van Lawick zet traditie van natuurdocumentaires à la Bert Haanstra voort.

Shine

1996 | Biografie, Muziek, Drama

Australië 1996. Biografie van Scott Hicks. Met o.a. Geoffrey Rush, Armin Mueller-Stahl, Noah Taylor, Lynn Redgrave en John Gielgud.

Fraaie filmbiografie over pianovirtuoos David Helfgott, die door zijn goedwillende maar tirannieke vader (een Poolse jood die Auschwitz overleefde) krijgt ingeprent dat perfectie het enige aanvaardbare niveau is. De jonge Helfgott wint de ene muziekprijs na de andere, maar na een uitvoering van Rachmaninovs schrikwekkend moeilijke Derde pianoconcert, stort hij in. Volgen jaren van verwarring, in en buiten inrichtingen. Geoffrey Rush, die de volwassen Helfgott vertolkt, won een Oscar. Op het IFFR met de publieksprijs bekroond.

Looking for Richard

1996 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1996. Documentaire van Al Pacino. Met o.a. Al Pacino, Kevin Spacey, Estelle Parsons, Vanessa Redgrave en John Gielgud.

Looking For Richard is Al Pacino's poging om de werken van William Shakespeare begrijpelijk te maken voor een groter publiek. Pacino, zelf een groot Shakespeare-liefhebber, ondervraagt theatermensen en academici over verschillende aspecten van Shakespeare's stukken. Tussen die ontmoetingen door speelt hij, samen met collega's als Winona Ryder, Alec Baldwin en Kevin Spacey, scènes uit Richard III, het koningsdrama dat vorig jaar nog zo fraai verfilmd werd. Zo ontstaat een cocktail van film en theater, van fictie en documentaire.

Gulliver's Travels

1996 | Fantasy, Familiefilm

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1996. Fantasy van Charles Sturridge. Met o.a. Ted Danson, Mary Steenburgen, James Fox, Ned Beatty en Geraldine Chaplin.

Deze tweedelige mini-serie is prachtig geproduceerd. Het is de eerste complete verfilming van [KL]Gullivers reizen[KLE] met alle vier de tochten. Simon Moore die het oorspronkelijke verhaal van Jonathan Swift tot scenario bewerkte, heeft een fraai staaltje van vakmanschap afgeleverd. Dokter Lemuel Gulliver (Danson) vertelt over zijn avonturen nadat hij acht jaar afwezig is geweest. Het fantastische verhaal dat hij opdist, is de oorzaak ervan dat hij in het gekkenhuis wordt opgesloten; dit door toedoen van de gemene Dr. Bates (James Fox) die tijdens Gulliver`s afwezigheid zijn praktijk waarnam, zorgde voor het welzijn van diens vrouw Mary (Steenburgen) en diens zoon Tom (Sturridge). Tom is geboeid door het verhaal van zijn vader, maar zijn moeder Mary is verontrust. Het eerste avontuur speelt in een militaristisch dwergstaatje, het koninkrijk Lilliput. Gulliver ziet dat de maatschappij van dat rijkje verziekt en corrupt is. Vervolgens komt hij terecht in Brobdingnag, waar reuzen huizen. Hij gaat politieke debatten aan met de koningin (Woodard), die regeert over een sociale welvaartsstaat. Vervolgens vliegt hij naar het eiland Laputa, waar hij onpraktische intellectuelen ontmoet. Zijn laatste avontuur betreft beschaafde, sprekende paarden die wilde mensen in toom houden en zijn ontsnapping aan de tovenaar (Sharif) en anderen. In de finale mag hij het krankzinnigengesticht uit als zijn zoon Tom een miniatuur schaapje ontdekt wat als bewijs geldt dat hij de waarheid heeft gesproken. Sterk spel van een heerlijke rolverdeling die uitstekend geregisseerd worden door Sturridge. Prachtig camerawerk van Howard Atherton. Gefilmd in Portugal en Engeland en Jim Henson Productions stond garant voor de geweldige speciale effecten. Wijlen Jim Henson's zoon Brian was een van de medeproducenten.

Haunted

1995 | Horror, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Verenigde Staten 1995. Horror van Lewis Gilbert. Met o.a. Aidan Quinn, John Gielgud, Kate Beckinsale, Anna Massey en Anthony Andrews.

Engeland 1925. Quinn wordt gekweld door een jeugdtrauma na een ongeval, waarbij zijn tweelingzuster verdronk. Hij voelt zich schuldig, maar als professor in de psychologie en de para- psychologie tracht hij hiervoor een wetenschappelijke verklaring te vinden. Hij komt regelmatig in contact met mensen die bovennatuurlijke ervaringen hebben. Een van hen, Massey, is ervan overtuigd dat haar huis vol spoken zit. Geïntrigeerd besluit Quinn er een kijkje nemen. Een klassieke spookfilm met een aantal uitstekende effecten, maar met een voorspelbaar verhaal. De indrukwekkende, talentvolle cast kan de aandacht van de toeschouwer gaande houden. Tim Parker baseerde het scenario op een roman van James Herbert. Tony Pierce-Roberts fotografeerde. Francis Ford Coppola trad op als uitvoerend producent. Dolby Stereo.

First Knight

1995 | Avonturenfilm, Drama, Romantiek, Historische film

Verenigde Staten 1995. Avonturenfilm van Jerry Zucker. Met o.a. Richard Gere, Julia Ormond, Sean Connery, Ben Cross en Liam Cunningham.

Geen Merlijn noch getover te vinden in deze verfilming van de Koning Arthur-saga. De magie moet komen van de liefde tussen Guinevere (Julia Ormond) en Sir Lancelot (Richard Gere). De romance wordt bemoeilijkt doordat Guinevere en Lancelot loyaal willen blijven aan resp. echtgenoot en mentor koning Arthur (Sean Connery). Goed aan First Knight is het rijke camerawerk van Adam Greenberg (The Terminator, Terminator 2) en dat er tijd verleend wordt aan de acteurs om hun karakters body te geven. Minder is het om de legendarische Sir Lancelot aan karate te zien doen; zo absurd dat gedachtes onbedoeld uitgaan naar andere projecten van Zucker, zoals Airplane! en de Naked Gun-reeks.

Under the Hammer: The Fatal Attribution

1994 | Komedie, Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1994. Komedie van Robert Tronson. Met o.a. Richard Wilson, Jan Francis, Susan Wooldridge, Alfred Burke en John Gielgud.

Eerste aflevering van een zevendelige tv-serie, die gesitueerd is rond de fictieve internationale kunstveiling Klinsky`s uit Londen met vestigingen in New York, Z[KA3]urich en Rome. Er wordt een schilderij van de Italiaanse meester Raphael geveild. Het doek brengt niet op wat ervan werd verwacht. De kunstexperts bij Klinsky, de oudere Ben Glazier (Wilson) en de knappe Maggie Perowne (Francis), worden op het matje geroepen bij directeur Lord Holloway (Law), want het veilinghuis heeft een zwaar verlies geleden en de stemming is te snijden. De spanningen klaren op wanneer een geheimzinnige vrouw op een fiets langskomt en een schilderij ter expertise voorlegt. Leuk om naar te kijken, overlopend van de bon mots en een aardig gastoptreden van Sir John Gielgud. Delen twee, vijf en zes werden geregisseerd door David Tucker. De scenario's voor alle delen zijn van John Mortimer. Het camerawerk is van Peter Jessop, behalve deel zeven dat werd verzorgd door Dusty Miller.

Scarlett

1994 | Romantiek, Drama

Frankrijk/Verenigde Staten/Italië/Duitsland 1994. Romantiek van John Erman. Met o.a. Joanne Whalley, Timothy Dalton, Ann-Margret, Sean Bean en Barbara Barrie.

Een acht uur durende, vier-delige miniserie naar de gelijknamige roman van Alexandra Ripley uit 1991 en bedoeld als het vervolg op GONE WITH THE WIND. De roman van Margaret Mitchell eindigt met Rhett Butler die Scarlett O`Hara in de steek laat, net zoals in de film uit 1939. Dit vervolg beslaat ongeveer tien jaar en begint waar het oorspronkelijke verhaal ophield. Het is 1875, Scarlett (Whalley-Kilmer) onderneemt pogingen om Rhett (Dalton) voor haar terug te winnen, laat hem naar het sterfbed van haar geliefde Mammy (Esther Rolle) komen op Tara, de plantage van de O`Hara`s in Georgia. Als Rhett eenmaal gekomen is, zegt hij te willen scheiden. Ze stemt erin toe onder bepaalde voorwaarden. Als ze een romantisch boottochtje maken voor de kust, krijgen ze slecht weer en lijden ze schipbreuk. Rhett weet haar van de verdrinkingsdood te redden en ze moeten de nacht doorbrengen in een vissershut. Ze gaan zoals overeengekomen uit elkaar en zij verhuist naar Ierland. Scarlett kan Rhett niet vergeten, maar ze houdt het geheim dat ze van hem in verwachting is en ze doet zich voor als een weduwe. Ondertussen verdient ze een fortuin, steunt onderdrukte boeren, en voedt haar kind op. Deze mini-serie is de duurste die tot op heden is gemaakt voor 45 miljoen dollar, en twee keer zo lang als de originele film, maar slechts een fractie van het verhaal. GONE WITH THE WIND was een super soap-opera over de Amerikaanse Burgeroorlog met een degelijk basisverhaal over overleven, zelfzuchtigheid en liefde voor huis en haard. Regisseur Erman die de oorspronkelijke film goed heeft bekeken en scenarioschrijver William Hanley bieden geen hecht verhaal en bovendien een zwak plot. Weelderige productie, de acteurs spelen redelijk. Dalton doet zijn best om op Clark Gable te lijken (en dat is aardig gelukt) maar Whalley- Kilmer is beslist geen Vivian Leigh en zal dat ook nooit worden.

The Power of One

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Australië/Verenigde Staten 1992. Drama van John G. Avildsen. Met o.a. Stephen Dorff, Armin Mueller-Stahl, John Gielgud, Morgan Freeman en Fay Masterson.

Een soms indringend verslag over hoe mensen apartheid ervaren. De zachte, serieuze PK (Dorff) groeit op in Zuid Afrika. We volgen hem van zijn zevende (1936) tot zijn achttiende (1948). Hij wordt op school door Afrikaanders gepest om zijn Engelse afkomst, leert boksen van de gedetineerde Zulu Geel Piet (weer een prachtige rol van Freeman) en ontmoet door die sport eerst de dochter van een rechtse politicus, dan de zwarte vrijheidsstrijder Gideon met wie hij vriendschap sluit. Na een actie van de Zuid Afrikaanse politie in een zwart township kiest hij definitief voor de onderdrukte negers. Veel goeie bedoelingen, al doet de film soms wat jongensboekachtig aan. Naar een semi-biografische roman van de in Zuid Afrika geboren Bryce Courtenay.

Swan Song

1992 | Korte film

Verenigd Koninkrijk 1992. Korte film van Kenneth Branagh. Met o.a. Richard Briers en John Gielgud.

Een soms indringend verslag over hoe mensen apartheid ervaren. De zachte, serieuze PK (Dorff) groeit op in Zuid Afrika. We volgen hem van zijn zevende (1936) tot zijn achttiende (1948). Hij wordt op school door Afrikaanders gepest om zijn Engelse afkomst, leert boksen van de gedetineerde Zulu Geel Piet (weer een prachtige rol van Freeman) en ontmoet door die sport eerst de dochter van een rechtse politicus, dan de zwarte vrijheidsstrijder Gideon met wie hij vriendschap sluit. Na een actie van de Zuid Afrikaanse politie in een zwart township kiest hij definitief voor de onderdrukte negers. Veel goeie bedoelingen, al doet de film soms wat jongensboekachtig aan. Naar een semi-biografische roman van de in Zuid Afrika geboren Bryce Courtenay.

Shining Through

1992 | Oorlogsfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1992. Oorlogsfilm van David Seltzer. Met o.a. Michael Douglas, Melanie Griffith, Liam Neeson, Joely Richardson en John Gielgud.

Een New Yorkse Iers-Joodse secretaresse (Griffith) die goed Duits spreekt, vindt in 1940 werk bij een advocaat (Douglas) die een spion blijkt te zijn. Via hem komt ze in Berlijn waar ze zelf infiltreert om haar Duitse familie te helpen. Haar bovenmatige kennis van romantische oorlogsfilms komt goed van pas. Rammelend oorlogsdrama, gebaseerd op de bestseller van Susan Isaacs, heeft een aardige rol van Griffith als kordate avonturierster, maar overtuigt nauwelijks. De film, met camerawerk van Jan de Bont, kreeg drie Razzies waaronder voor slechtste film.

The Best of Friends

1991 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1991. Drama van Alvin Rakoff. Met o.a. John Gielgud, Wendy Hiller, Patrick McGoohan, Amma Asante en Paul Keown.

Vijftig jaar duurde de onmogelijke verhouding tussen toneelschrijver George Bernhard Shaw, museumdirecteur Sydney Cockerell en moeder-overste Laurentia McLachlan en al die jaren schreven zij elkaar. Een prachtige TV-versie van het onthullende, ontroerende en diep gravende toneelstuk van Hugh Whitemore. John Gielgud speelt de rol die hij ook op het toneel had.

Prospero's Books

1991 | Experimenteel

Japan/Nederland/Verenigd Koninkrijk/Italië/Frankrijk 1991. Experimenteel van Peter Greenaway. Met o.a. John Gielgud, Michael Clark, Michel Blanc, Erland Josephson en Isabelle Pasco.

Het verhaal draait rond het thema van de obsessionele machtswellust van Greenaway die schrijft: 'Prospero, de almachtige tovenaar, uitvinder en manipulator van mensen, kan gemakkelijk geïnterpreteerd worden als een zelfportret van Shakespeare'.

Strike It Rich

1990 | Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1990. Komedie van James Scott. Met o.a. Robert Lindsay, Molly Ringwald, John Gielgud, Max Wall en Margi Clarke.

Lindsay heeft een onbenullig baantje bij het concern van Gielgud en na een ontmoeting biedt Gielgud hem aan om met zijn a.s. bruid Ringwald de huwelijksreis naar Monte Carlo te maken. Gielgud belooft hen op te zoeken als hij met zijn jacht in de buurt is. Ondertussen kan Lindsay dat dure verblijf in het luxe hotel helemaal niet betalen en bedenkt een noodsprong door zijn 'systeem' aan de speeltafel uit te proberen. Hij wint zoveel dat hij erover denkt zijn baas uit te kopen als die komt opdagen. Ringwald verveelt zich en wordt alleen gelaten. De tweede verfilming van het korte verhaal Loser Takes All van Graham Greene. De hoofdrollen missen uitstraling als pasgetrouwd stel. Gielgud is natuurlijk goed en de aankleding is behoorlijk. Regisseur Scott schreef zelf het scenario. Ook bekend als MONEY TALKS.

Dante, The Inferno: Cantos I-VIII

1990 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk 1990. Drama van Peter Greenaway en Tom Phillips. Met o.a. John Gielgud, Bob Peck, Joanne Whalley, Laurie Booth en Susan Wooldridge.

De Romeinse dichter Vergilius leidt Dante rond door de hel en het vagevuur. De logische structuur en de indeling in canto's en niveaus van de hel maken Dante's werk tot een perfect onderwerp voor Peter Greenaway. Door sprekende hoofden, stukjes filmjournaal, computer graphics en opnamen van dorsende lichamen met elkaar te combineren, halen de filmers het maximum uit Dante's beeldend geschreven werk.

Loser Takes All

1989 | Romantiek, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1989. Romantiek van James Scott. Met o.a. Robert Lindsay, Molly Ringwald, John Gielgud, Michel Blanc en Frances de la Tour.

Een accountant en zijn bruid zitten in Monte Carlo en raken zonder geld als zijn baas en weldoener niet komt opdagen. Deze eerder in 1956 door Ken Annakin verfilmde moraliserende vertelling van Graham Greene krijgt hier na een veelbelovende start een glanzeloos vervolg. Een smet op het blazoen van de regisseur die eerder een Oscar won voor zijn korte verfilming van A SHOCKING INCIDENT. Ook bekend als STRIKE IT RICH en MONEY TALKS.

Getting It Right

1989 | Komedie

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1989. Komedie van Randal Kleiser. Met o.a. Jesse Birdsall, Peter Cook, Lynn Redgrave, Jane Horrocks en Richard Huw.

Een dertig-jarige, doch maagdelijke, kapper (Birdsall) krijgt achtereenvolgens kennis aan een rijke, onbenullige dame (Carter), een rijke tijgerin (Redgrave) en een arm kapstertje. Hij heeft ook nog een nicht als vriend, maar hij is zelf geen homo. Hij is alleen heel erg verlegen. De dames weten wel raad mee. Een seksklucht op z'n Engels in de beste traditie van de jaren 1960. Cook is vooral heel aardig als de eigenaar van de kapsalon en Gielgud als de omhooggevallen vader van Carter. Een verschrikkelijk leuke film, maar wat kan er misgaan met zo'n sterbezetting? Het scenario is van Elizabeth Jane Howard naar haar roman.

War and Remembrance

1988 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1988. Oorlogsfilm van Dan Curtis. Met o.a. Robert Mitcheum, Jane Seymour, Hart Bochner, Victoria Tennant en Polly Bergen.

Minder succesvol, maar toch indrukwekkend vervolg op een miniserie uit 1983, WINDS OF WAR, naar de in 1978 gepubliceerde bestseller van Herman Wouk. Meestal uitgezonden in zeven lange afleveringen, die honderd miljoen dollar kostten. Mitchum kreeg opnieuw de rol van peetvader Pug Henry aangeboden. Hij weigerde eerst, maar stemde toch toe toen George C. Scott voor de rol van Pug in aanmerking kwam. Het verhaal pikt de draad weer op een week na Pearl Harbour, met Mitchum`s twee zonen, Bochner (die Jan-Michael Vincent vervangt) als officier op een onderzee[KA3]er, en Woods (die Ben Murphy vervangt) als piloot bij de marine in de Stille Oceaan waar hun vader met alles en iedereen overhoop ligt. Mitchum`s vrouw, Bergen, knoopt intussen thuis weinig overtuigende verhoudingen aan met allerlei mannen, terwijl hun dochter (nu Hope) nauwelijks in beeld komt. Stone is de vrouw van Woods en zij bewijst dat zij meer in haar mars heeft als actrice dan als fotomodel: een glimp is al merkbaar van de ijskoude feeks die zij in 1992 werd in BASIC INSTINCT. Mitchum`s geliefde Tennant blijft over de hele wereld opduiken in het gezelschap van haar vader, de BBC-oorlogscorrespondent Morley. Seymour (in de plaats van Ali McGraw), als de joodse vrouw van Bochner, verkiest in Itali[KA3]e te blijven aan de zijde van haar Amerikaanse oom, de joodse filosoof Gielgud (in de plaats van John Houseman). Zij belanden, wanneer de oorlog enige tijd voortgeschreden is in een Duits concentratiekamp. De voornaamste tegenspeler is Wallis, een nazi en ex-student van Gielgud. Auschwitz, de Battle of Midway, Hitler en zijn generaals, Duitse SS-officieren in donkere straten en zwarte limousines, Britten die in Singapore tijdens cocktailparty`s de oorlog vergeten, het wordt door de scenarioschrijvers Earl W. Wallace, regisseur Curtis en Herman Wouk zelf, weinig subtiel weergegeven. Mitchum is nooit echt een acteur geweest en hij strompelde nooit eerder sto[KA3]icijnser dan hier over een filmset. Seymour daarentegen steelt met haar trieste grandeur de show, Gielgud is (zoals meestal) gedenkwaardig, Berkoff is Hitler, Topol en Rhys-Davies zijn de enige min of meer geloofwaardige krijgsgevangenen en Bellamy een traditionele president F.D. Roosevelt. Het camerawerk van Dietrich Lohman is uitstekend. Hij maakte dankbaar gebruik van een aantal indrukwekkende massataferelen op zee, bij de Parijse opera, in Leningrad, in concentratiekampen (Theresienstadt, het 'joodse paradijs' in Tsjechoslowakije, werd in Joegoslavië voor de film heropgebouwd) en bij de oorlog in Noord-Afrika. Aan dit alles werkten duizenden figuranten mee en om het geheel een authentiek tintje te geven zorgde Curtis voor oorlogsjournaals en andere filmfragmenten uit die periode.

Barbe-Bleue

1988 | Komedie

Oostenrijk/Italië/Duitsland/Frankrijk 1988. Komedie van Fabio Carpi. Met o.a. John Gielgud, Maria Laborit, Susannah York, Niels Arestrup en Angelika Maria Boeck.

Een oude en beroemde psycho-analyticus - Blauwbaard genoemd van wege zijn vijf huwelijken - besluit plotseling dat zijn einde nadert. Hij laat zijn zonen, zijn schoondochters, zijn kleinkinderen en zijn neefjes bij elkaar komen in zijn grote huis aan de zee. Met zijn drie zonen heeft hij een nogal moeizame relatie en beetje bij beetje onthullen ze hun ware aard, die nogal afwijkt van het scherpe beeld dat de medogenloze psycho- analyticus van hen heeft. Tijdens de re[KA3]unie komen de jongste spruiten te overlijden, behalve een zeer geliefd nichtje. Blauwbaard overleeft alles kalmpjes en lijkt onverwoestbaar. Dit sombere drama werd door een Italiaanse regisseur geschreven en gedraaid en bevat heel wat zwarte humor, maar het interessantste is toch wel de subtiele en wrede analyse van de personages. Het verblindende licht van de buitenwereld contrasteert scherp met de duisterheid van bepaalde zielen. Bovendien speelt Gielgud zijn rol van de oude man (weer) opvallend goed en de regisseur is er in geslaagd de uit verschillende landen afkomstige acteurs zeer goed door het script heen te loodsen. De fotgrafie is van José Luis Alcaine en het scenario van regisseur Carpi.

Arthur 2: on the Rocks

1988 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1988. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Dudley Moore, Liza Minnelli, John Gielgud, Geraldine Fitzgerald en Stephen Elliott.

Moore (als Arthur) en echtgenote Minnelli genieten volop van hun rijkeluisleven. Maar dan slaat Sikes, de afgewezen verloofde, via haar vader terug. Totaal geru[KA3]ineerd moeten ze proberen te overleven, wat Minnelli heel wat beter afgaat dan miljardairszoon Moore. Dank zij de geest van de overleden bediende Gielgud, komt alles toch nog op zijn pootjes terecht. Geflopte sequel op een geestige film. Af en toe valt er even te lachen, maar Moore, die tevens optrad als uitvoerend producent, maakt er teveel een one-man-show van en gaat daarbij storend over de schreef. In het moraliserende scenario van Andy Breckman is Arthur eerder irritant dan komisch. Fotografie van Stephen H. Burum. Burt Bacharach schreef de score en de titelsong `Love Is The Decision`, op tekst van Carole Bayer Sager en Chris De Burgh (die het ook zingt).

Appointment with Death

1988 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1988. Mysterie van Michael Winner. Met o.a. Peter Ustinov, Lauren Bacall, Carrie Fisher, John Gielgud en Piper Laurie.

Een man blijkt zijn hele fortuin aan zijn weduwe Laurie te hebben nagelaten, tot groot ongenoegen van zijn kinderen uit een eerder huwelijk. Om de gemoederen tot bedaren te brengen, stelt Laurie voor gezamenlijk een cruise te maken. Maar het duurt niet lang of de dood slaat toe. Poirot/Ustinov is in de buurt, en hij kan proberen het mysterie te ontrafelen. Ongeïnspireerde Agatha Christie-verfilming, die zelfs niet kan worden gered door de spitsvondigheden van Ustinov. Hoewel de regisseur voor het scenario samenwerkte met Anthony Schaffer en Peter Buckman, slaagde hij er niet in het spontane en speelse uit de vroegere Poirot/Ustinov-films te evenaren. Gevolg: een dodelijk vervelende thriller, gefotografeerd door David Gurfinkel en van muziek voorzien door Pino Donaggio.

A Man for All Seasons

1988 | Historische film, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1988. Historische film van Charlton Heston. Met o.a. Charlton Heston, Vanessa Redgrave, John Gielgud, Richard Johnson en Roy Kinnear.

Remake van de film uit 1966, opnieuw met een uitstekende cast, met aan kop Heston als Thomas Moore, vertrouweling van King Henry VIII. Moore kan zich niet akkoord verklaren met het feit dat zijn koning breekt met de paus, teneinde te kunnen scheiden van zijn vrouw. Heston, die het personage meermaals op de planken vertolkte, is schitterend en draagt zijn zware rol schijnbaar moeiteloos, ook al liggen de accenten heel anders dan in de vroegere versie. De film zal toneelliefhebbers geen ogenblik vervelen, terwijl filmfanaten het theatrale minder zullen waarderen. Een plezierige aanwinst is Kinnear, die als 'gewone man' regelmatig commentaar levert op de gebeurtenissen. Zonder zich verantwoordelijk te voelen, als een soort personificatie van de geschiedenis. Robert Bolt schreef ook nu weer het scenario, gebaseerd op zijn eigen toneelstuk. Denis Lewiston stond in voor het fraaie camerawerk.

The Whistle Blower

1987 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1987. Thriller van Simon Langton. Met o.a. Michael Caine, James Fox, Nigel Havers, John Gielgud en Felicity Dean.

Karakteracteur Michael Caine levert gedegen werk in een Koude Oorlog-intrige over een extreem vaderlandslievende Brit die zijn blinde vertrouwen in het gezag moet herzien. Caine is de gelauwerde oorlogsveteraan die zijn zoon, een vertaler voor de Britse geheime dienst, waarschuwt vooral geen ruchtbaarheid te geven aan moorddadige praktijken binnen de Britse en Amerikaanse geheime diensten. Als zoonlief onder verdachte omstandigheden sterft, gaat Caine schoorvoetend op onderzoek. The Whistle Blower is een kruinenkrabber van formaat, een puzzel in grijstinten die de Sovjet Unie én Engeland verbeeldt als een wijdvertakte surveillancemaatschappij. Gebaseerd op het gelijknamige boek van John Hale uit 1984.

Quartermaine's Terms

1987 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1987. Drama van Michael Blakemore. Met o.a. Edward Fox, John Gielgud, Eleanor Bron, Peter Jeffrey en Clive Francis.

Komedie-drama, dat zich afspeelt in Cambridge. Edward Fox schittert als vage, afwezige leraar Engels, die zijn lege leven vult met het zich bemoeien met de tragische leegheid in het privé-leven van zijn collega's. Met deze bewerking van Simon Gray's eigen stuk kan Fox de sympathie en genegenheid van het publiek winnen voor een karakter dat geen eigen leven leidt. Ondanks weinig dialoog slaagt hij hierin volledig. Sterk spel, vakkundige regie.

The Canterville hhost

1986 |

Verenigde Staten 1986. Paul Bogart. Met o.a. Andrea Marcovicci, Ted Wass en John Gielgud.

In het slot Canterville huist al driehonderd jaar de geest van Sir Simon Canterville. Op een dag komt de Amerikaan Harry Canterville met zijn gezin naar Engeland om het door hem geërfde kasteel te betrekken. Sir Simon zet echter alles in het werk om het gezin van het slot te verjagen.

The Canterville Ghost

1986 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1986. Komedie van Paul Bogart. Met o.a. John Gielgud, Ted Wass, Andrea Marcovicci, Alyssa Milano en Harold Innocent.

Herverfilming van de gelijknamige prent (toen met Charles Laughton) uit 1944. Gielgud geeft als adellijk 17e eeuws spook, dat slechts bevrijd kan worden als een van zijn nakomelingen een heldendaad verricht, een fraaie rol weg, maar de film is lang zo eng niet als zijn illustere voorganger. De neutrale aanpak is opzettelijk gedaan om de film zo als avondvullend tv-voer voor de gehele familie geschikt te maken. Het scenario waaraan Sue Grafton, schrijfster van mystery-verhalen, meeschreef wijkt nogal af van de oorspronkelijke novelle van Oscar Wilde en dat komt het geheel ook niet ten goede. Milano is het dappere nazaatje. Desondanks aardig tijdverdrijf.

Time After Time

1985 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1985. Komedie van Bill Hays. Met o.a. John Gielgud, Googie Withers, Helen Cherry, Ursula Howells en Brenda Bruce.

Een uiterst grappige film over Gielgud die op een landgoed woont samen met zijn drie bejaarde zusters (April, May en Baby June geheten): hun eigenaardigheden, herinneringen en wat er gebeurt als ze bezoek krijgen van hun bemoeizieke, lang vergeten nicht (Withers). Uitstekend script van Andrew Davies, gebaseerd op een roman van Molly Keane; alleen de regie werpt af en toe een klein smetje op het geheel.

The Shooting Party

1985 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1985. Drama van Alan Bridges. Met o.a. James Mason, Edward Fox, Dorothy Tutin, John Gielgud en Cheryl Campbell.

In de herfst van 1913 nodigt de oude landeigenaar Sir Ralph Nettleby (Mason), zijn adellijke vrienden en familieleden uit voor een driedaagse jachtpartij. Hij vindt dat hij hen dit 'feest' verschuldigd is, ook al is hij zelf helemaal geen jager. Voor het selecte gezelschap is de jachtpartij een uitstekende gelegenheid voor geflirt en onderlinge rivaliteit. De personages die worden opgevoerd zijn stuk voor stuk prachtige voorbeelden van mensen zonder doel in hun leven. Alleen de liefde en het spel geven nog enige betekenis aan hun bestaan. De hele cast werd met zorg geselecteerd en levert prima werk. Julian Bond schreef een visueel sterke bewerking van de roman van Isabel Colegate. Fred Tammes schoot er onvergetelijke beelden bij.

Romance on the Orient Express

1985 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1985. Romantiek van Lawrence Clark. Met o.a. Cheryl Ladd, Stuart Wilson, John Gielgud en Ruby Wax.

De ontmoeting van twee ex-geliefden in de Orient Express verplaatst beiden naar de tijd van hun ongelukkige relatie. Met een overdaad aan romantiek en glamour wordt al te nadrukkelijk getracht de triviale inhoud te maskeren.

Romance On The Orient Express

1985 |

1985. Lawrence Gordon Clark. Met o.a. Renee Asherton, Stuart Wilson, Ralph Michael, Cheryl Ladd en John Gielgud.

De ontmoeting van twee ex-geliefden in de Orient Express verplaatst beiden naar de tijd van hun ongelukkige relatie. Met een overdaad aan romantiek en glamour wordt al te nadrukkelijk getracht de triviale inhoud te maskeren.

Plenty

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1985. Drama van Fred Schepisi. Met o.a. Meryl Streep, Charles Dance, Tracey Ullman, John Gielgud en Sting.

Streep keert terug naar Engeland, na een bewogen tijd bij het Franse verzet en kan haar ervaringen moeilijk vergeten, terwijl het leven in het na-oorlogse Engeland saai is. De middelmatigheid, die zij om zich heen meent te zien, vliegt haar aan, met als gevolg dat zij haar eigen leven en dat van anderen om haar heen ruïneert. Ondanks Streeps goede rol en een uitmuntende bijrol van Gielgud als oudere diplomaat, een saaie film. Naar het toneelstuk van David Hare. De rolprent komt bovendien meer tot zijn recht in de bioscoop of wide-screen tv dan op de klassieke kleine beeldbuis vanwege het CinemaScope- formaat.

Leave All Fair

1985 | Biografie

Nieuw-Zeeland/Verenigde Staten 1985. Biografie van John Reid. Met o.a. John Gielgud, Jane Birkin, Féodor Atkine, Simon Ward en Louba Guertichikoff.

Een film over de herfsttij van het leven van uitgever John Middleton-Murrey (Gielgud), echtgenoot van Katherine Mansfield, die tevens de belangrijkste schrijfster van zijn uitgeversfonds was. Door middel van flashbacks passeert zijn leven (een dubbelrol van Birkin) de revue, en zo komt naar voren hoe hij haar bespeelde, terwijl het geheel gekoppeld is aan zijn huidige relatie met een jonge Fran[KA10]caise (Birkin), die veel op zijn overleden echtgenote lijkt. In alle opzichten een goede film.

The Master of Ballantrae

1984 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigde Staten 1984. Avonturenfilm van Douglas Hickox. Met o.a. Richard Thomas, Michael York, John Gielgud, Brian Blessed en Timothy Dalton.

Een kostuumfilm met veel cape- en degenwerk; York in de rol die Errol Flynn in de bioscoopversie van 1953 had. Thomas speelt de broer met wie hij vecht om het oude familielandgoed en de eer om Bonnie Prince Charlie te mogen dienen (in 1745). Naar een verhaal van R.L. Stevenson.

The Far Pavilions

1984 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1984. Avonturenfilm van Peter Duffell. Met o.a. Ben Cross, Amy Irving, John Gielgud, Rupert Everett en Christopher Lee.

Mini-serie in drie delen. Romantiek, actie, intriges in het koloniale India waar een liefdesrelatie ontluikt tussen Cross en Irving en niet iedereen is het daarmee eens. Kleurige serie met zorg gemaakt naar de roman van M.M. Kaye en met goed camerawerk van Jack Cardiff. In verkorte vorm werd de serie ook als normale bioscoopfilm in enkele landen uitgebracht.

Scandalous

1984 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1984. Komedie van Rob Cohen. Met o.a. Robert Hays, John Gielgud, Pamela Stephenson, Jim Dale en M. Emmet Walsh.

Een onbenullige klucht over een onderzoekende reporter bij de tv, die stuit op een bende vervalsers als hij zijn onschuld wil bewijzen wegens een aanklacht van een poging tot moord. De film is afwisselend het toppunt van stommiteit en van pure slechte makelij. Gielgud vermaakt zich kennelijk in zijn rol van verkleed-grage valsspeler.

Camille

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Desmond Davis. Met o.a. Greta Scacchi, Colin Firth, John Gielgud, Billie Whitelaw en Patrick Ryecart.

Het naar Dumas' 'La dame aux Camelias' geschreven script volgt het origineel oppervlakkig, terwijl hier en daar wat feministische elementjes ('All men are brutes') zijn toegevoegd. De Parijse gezelschapsdame Marguerite (Scacchi) en de rijke Armand (Firth) worden verliefd, maar onder druk van zijn vader (Kingsley) geeft zij haar relatie op. Firth (Bridget Jones's diary) zei in een interview dat Camille een 'great cast' maar een 'awful script' had en hij had gelijk. Die grootse, voornamelijk Britse, acteurs passen niet goed bij de emotionele overdrive in de dialogen. Een alternatief blijft de versie uit 1936, met die andere Greta: Garbo. (IdH/VPRO Gids)

Wagner

1983 | Biografie, Muziek, Historische film, Musical

Verenigd Koninkrijk/Oostenrijk/Hongarije/Italië 1983. Biografie van Tony Palmer. Met o.a. Richard Burton, Vanessa Redgrave, Gemma Craven, Laurence Olivier en John Gielgud.

Ondanks de eerste successen met zijn opera's wordt Wagner door zijn strijd voor een verenigd Duitsland genoodzaakt tot statenloosheid, tot hij onder de protectie komt van Ludwig II, hoewel ook dan aan de politieke schandalen en aan de geldschulden geen eind komt. Deze marathon-film - samengesteld uit een negen uur durende tv-serie - neemt een kritische houding ten opzichte van het onderwerp aan, maar vergeet interessant te worden. Het tijdperk, de historische personages en de top-bezetting geven soms aanzetten tot dramatische spanning, maar de alleen maar decoratieve regie doet er niets mee. Burton in de titelrol en Galffi als Ludwig zijn uitermate vlak, maar toch te verkiezen boven het mateloze schmieren van Olivier. Ondanks de grote lengte is er een minimale aandacht voor Wagners composities.

The Wicked Lady

1983 | Misdaad, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1983. Misdaad van Michael Winner. Met o.a. Faye Dunaway, Alan Bates, John Gielgud, Denholm Elliot en Prunella Scales.

Een uitstekende cast voor deze comic-book-remake van de klassieker uit 1945 over het leven van Lady Skelton, gebaseerd op een roman van Magdalen King-Hall. De onverkwikkelijke dame wordt tot leven gebracht door Dunaway. Het begint al met het feit dat ze de rijke aristocratische verloofde van haar nichtje afsnoept om er zelf mee te trouwen. Samen met de beruchte outlaw Bates vormt ze een gevreesde roversbende. Je weet nooit of de scenaristen, Winner en Leslie Arliss (regisseur/scenarist van de versie uit 1945), dit alles ernstig of komisch bedoeld hebben, maar dat is ook van geen belang. Zelden werd zo slecht geacteerd door zulke bekende acteurs. Zelfs de obligate naaktscènes missen elke vorm van erotiek. Gefotografeerd door Jack Cardiff, terwijl popster Tony Banks voor de score zorgde.

The Scarlet and the Black

1983 | Thriller, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Italië/Verenigd Koninkrijk 1983. Thriller van Jerry London. Met o.a. Gregory Peck, Christopher Plummer, John Gielgud, Raf Vallone en Barbara Bouchet.

Peck (in zijn eerste hoofdrol in een televisieproduktie) en Plummer spelen heel overtuigend een kat-en-muisspelletje als, respectievelijk een Vaticaan-functionaris, die gedurende de tijd dat Rome bezet is door de Duitsers, clandestien onderdak biedt aan ontsnapte geallieerde krijgsgevangenen, en de nazi-officier die probeert hem op heterdaad te betrappen. Gielgud is Paus Pius XII in deze thriller van klasse, waarvoor David Butler het script schreef naar The Scarlet Pimpernel of the Vatican, een boek van J.P. Gallagher.

The Hunchback of Notre Dame

1982 | Drama, Horror, Historische film

Verenigde Staten 1982. Drama van Michael Tuchner en Michael Turner. Met o.a. Anthony Hopkins, Derek Jacobi, Lesley-Anne Down, Robert Powell en John Gielgud.

Een kolossale nieuwe produktie naar de klassieker van Victor Hugo, bewerkt door John Gay. Hoogtepunten zijn Hopkins' zorgvuldig genuanceerde portret van Quasimodo, en produktieontwerper John Stolls zorgvuldig gedetailleerde replica van de Parijse Notre Dame, gebouwd op het terrein van de Pinewood Studios, even buiten Londen. Scenario van John Gay.

Marco Polo

1982 | Drama, Historische film, Avonturenfilm

Italië 1982. Drama van Giuliano Montaldo. Met o.a. Ken Marshall, Burt Lancaster, Ying Ruocheng, John Houseman en Anne Bancroft.

Mini-serie in vier delen. Een imposante verfilming van het leven van Polo, opgenomen in Italië, Marokko en China en daarmee de eerste westerse produktie in meer dan 30 jaar die in China werd gemaakt. Prachtig camerawerk van Pasqualino DeSantis, maar het dramatisch effect van de serie was aan de langdradige kant. Reden dat de serie middelmatig werd ontvangen door het publiek. De muziek is van Ennio Morricone.

Inside the Third Reich

1982 | Oorlogsfilm, Historische film, Biografie

Verenigde Staten 1982. Oorlogsfilm van Marvin J. Chomsky. Met o.a. Rutger Hauer, John Gielgud, Maria Schell, Blythe Danner en Trevor Howard.

Een schokkende bewerking van Albert Speers autobiografie met een sterrenrijke rolbezetting onder aanvoering van Rutger Hauer in zijn Amerikaanse tv-debuut. Jacobi is uniek als Adolf Hitler. De film werd geschreven en geproduceerd door E. Jack Neuman en werd oorspronkelijk in twee delen vertoond.

Gandhi

1982 | Biografie, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk/India 1982. Biografie van Richard Attenborough. Met o.a. Ben Kingsley, Candice Bergen, Edward Fox, John Gielgud en Trevor Howard.

Filmische hagiografie van Mahatma Gandhi (1869-1948). Een zwaar geschminkte Kingsley doet z'n best om de Grote Ziel (Mahatma) van Brits-Indië wat menselijke trekjes te geven. Geen sinecure want Gandhi is in de gelijknamige film meer een heilige, met een fraaie aantekening op z'n historische conduitestaat: hij was het die de Britten het land uitjoeg en het volk vervolgens richting onafhankelijkheid loodste. De fraai gechoreografeerde massascènes zijn overigens spectaculair. Gandhi werd bekroond met acht Oscars, waaronder voor beste film, regie, hoofdrol en scenario (van John Briley, naar het boek van Louis Fischer).

Beckett on film: Catastrophe

1982 | Korte film

1982. Korte film van David Mamet. Met o.a. John Gielgud, Rebecca Pidgeon en Harold Pinter.

Een theaterregisseur en zijn assistent manipuleren de protagonist van het drama

The Seven Dials Mystery

1981 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1981. Mysterie van Tony Wharmby. Met o.a. John Gielgud, Harry Andrews, Cheryl Campbell, James Warwick en Christopher Scoular.

Een Agatha Christie-mysterie: dus is er een moord gepleegd. Dat gebeurt ditmaal in het huis van een markies (Gielgud) die daar niet zo van ondersteboven is; zijn dochter (Campbell) gaat wél op onderzoek uit. Erg boeiend wordt het allemaal niet. Scenario van Pat Sandys.

The Secret Adversary

1981 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1981. Mysterie van Tony Wharmby en John Davies. Met o.a. Francesca Annis, James Warwick, Gavan O'Herlihy, Alec McCowen en Honor Blackman.

Een detective naar een verhaal van Agatha Christie. Door toeval belanden twee jonge mensen in een samenzwering die grote gevolgen heeft voor de staat. De film heeft de gebruikelijke opbouw: onschuldigen die op speurtocht gaan, de ontdekking van de dader, de dreiging met de dood en uiteindelijk een goede afloop.

Sphinx

1981 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Avonturenfilm van Franklin J. Schaffner. Met o.a. Lesley-Anne Down, Frank Lagella, Maurice Ronet, John Gielgud en Martin Benson.

Gekwelde Egyptoloog Down ontsnapt steeds maar net aan de dood wanneer zij op zoek is naar een mysterieuze graftombe. Een vreselijk script, acteerwerk als van mummies, maar imponerende locatieopnamen. John Byrum schreef het scenario naar de roman van Robin Cook. Gefilmd in Panavision.

Priest of Love

1981 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1981. Drama van Christopher Miles. Met o.a. Ian McKellen, Janet Suzman, Ava Gardner, Penelope Keith en Jorge Rivero.

Letterlijk verslag van de laatste jaren van D.H.Lawrence (McKellen) - `degene die van die smerige boeken schrijft` - dat een hoogtepunt vindt in de relatie met zijn vrouw (Suzman) en de verschijning van het boek Lady Chatterley's Lover. Langzaam, maar de moeite waard. Elf jaar eerder regisseerde Miles de filmversie van THE VIRGIN AND THE GYPSY van Lawrence.

Lion of the Desert

1981 | Avonturenfilm, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Libanon/Verenigde Staten 1981. Avonturenfilm van Moustapha Akkad. Met o.a. Anthony Quinn, Oliver Reed, Rod Steiger, John Gielgud en Irene Papas.

In 1929 woedt de twintig-jarige oorlog tussen de Libische Bedoe[KA3]ienen en Italiaanse koloniale bezetters nog in alle hevigheid. Mussolini (Steiger) stelt generaal Graziani (Reed) aan als gouverneur van Libië en rekent erop dat deze de opstand zal kunnen onderdrukken. Drijvende kracht van de rebellen is de legendarische Omar Mukhtar, een leraar die zich verplicht zag revolutionair te worden omdat hij niet kon dulden dat zijn volk werd onderworpen aan een buitenlandse macht. Verwarde historische spektakelfilm, die onmogelijk te volgen is voor wie niet op de hoogte is van de gebeurtenissen. Buiten Quinn zijn haast alle acteurs ongeloofwaardig. Het scenario is van H.A.L. Craig. Prachtige fotografie van Jack Hildyard. Gefilmd in Libië in 1979 en betaald door Khadaffi. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als OMAR MUKHTAR-LION OF THE DESERT.

Chariots of Fire

1981 | Sportfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1981. Sportfilm van Hugh Hudson. Met o.a. Ben Cross, Ian Charleson, Nigel Havers, Nick Farrell en Alice Krige.

Een uiterst emotionele beschouwing over het leven van twee Britse atleten, Eric Liddell (Charleson) en Harold Abrahams (Cross), die Groot-Brittanni[KA3]e vertegenwoordigden op de Olympische Spelen van 1924 te Parijs. De film spitst zich vooral toe op de sociale achtergronden van de jonge sporters in een tijd waarin fascisme sterk de kop opsteekt. Schitterend beeld van twee jongens die via sport hun stem laten horen. De een is de zoon van een Schotse missionaris die op zondag weigert te lopen. De ander is joods en ondervindt het ijskoude antisemitisme van de gevestigde orde aan den lijve. Bekroond met vier Oscars: beste film, beste scenario (van Colin Welland), beste muziek (van Vangelis) en beste kostuums (van Milena Canonero). Prachtig camerawerk van David Watkin.

Brideshead Revisited

1981 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1981. Drama van Charles Sturridge en Michael Lindsay-Hogg. Met o.a. Anthony Andrews, Jeremy Irons, Diana Quick, John Gielgud en Nickolas Grace.

Mini-serie in dertien delen. 1944 - kapitein Charles Ryder bevindt zich op het landgoed van de Marchmains en denkt gedesillusioneerd terug aan de tijd van 20 jaar geleden, toen hij studeerde op Oxford en aan de relatie met Sebastian Flyte. Een hoog geprezen Engelse mini-serie waarin Irons Ryder speelt en Andrews Flyte. Scenarioschrijver John Mortimer heeft meer homofilie in de serie gebracht dan in het boek van Evelyn Waugh te vinden is. Voor deze verfilming gebruikte men de tweede, afgeslankte, versie die Waught in 1961 van zijn oorspronkelijke boek maakte. Het was een peperdure produktie maar het loonde: het werd een wereldsucces dat respect afdwong.

Arthur

1981 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1981. Komedie van Steve Gordon. Met o.a. Dudley Moore, Liza Minnelli, John Gielgud, Geraldine Fitzgerald en Jill Eikenberry.

Moore is Arthur, de rijkste zuiplap ter wereld. Hij is echter beminnelijk en sympathiek; hij is verliefd op serveerster Minnelli tot groot ongenoegen van zijn familie. Ze stellen hem een meisje voor en hij krijgt de keuze: haar trouwen of onterfd worden. Screwball-comedy in de beste zin des woords, maar zonder de romantische onschuld en de verfijnde dialogen van weleer. Gielgud steelt moeiteloos de show als Arthurs butler. Steve Gordon schreef zelf het scenario, dat in beeld gebracht werd door Fred Schuler. De titelmelodie `Best That You Can Do` (Arthur's Theme) werd niet alleen een hit, maar werd tevens beloond met de Oscar voor het beste filmlied, evenals Gielgud voor de beste mannelijke bijrol. In het vervolg ARTHUR 2 ON THE ROCKS uit 1988 doet hetzelfde trio weer mee.

Agatha Christie's 'Why didn't they ask Evans?'

1981 | Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1981. Misdaad van Tony Wharmby en John Davies. Met o.a. Francesca Annis, James Warwick, John Gielgud, Eric Porter en Connie Both.

Een zorgvuldige en getrouwe verfilming van de gelijknamige roman van Agatha Christie (1934), die eerder een misdaadroman is dan een mysterieroman en bovendien neigt naar de liefdeskomedie. Geslaagde film binnen het genre maar geen klassieke Agatha Christie, want Hercule Poirot moest het misdaad-genre nog hervormen. Overigens een tamelijk magere intrige, waarin alles draait om een jong, avontuurlijk stel. Robert `Bobby` Jones is de zoon van een arme dominee (Warwick), en lady Frances Derwent (Annis) is een jong aristocratisch meisje dat weinig moet hebben van het leventje van haar klasse. De onvermijdelijke idylle ontbreekt niet. Een onpersoonlijke en langdradige regie, die gelukkig wordt gered door de twee hoofdrolspelers. De film werd gedeeltelijk opgenomen op video.

The Orchestra Conductor

1980 |

1980. Andrzej Wajda. Met o.a. Krystyna Janda, Andrzej Seweryn en John Gielgud.

Een zorgvuldige en getrouwe verfilming van de gelijknamige roman van Agatha Christie (1934), die eerder een misdaadroman is dan een mysterieroman en bovendien neigt naar de liefdeskomedie. Geslaagde film binnen het genre maar geen klassieke Agatha Christie, want Hercule Poirot moest het misdaad-genre nog hervormen. Overigens een tamelijk magere intrige, waarin alles draait om een jong, avontuurlijk stel. Robert `Bobby` Jones is de zoon van een arme dominee (Warwick), en lady Frances Derwent (Annis) is een jong aristocratisch meisje dat weinig moet hebben van het leventje van haar klasse. De onvermijdelijke idylle ontbreekt niet. Een onpersoonlijke en langdradige regie, die gelukkig wordt gered door de twee hoofdrolspelers. De film werd gedeeltelijk opgenomen op video.

The Formula

1980 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1980. Thriller van John G. Avildsen. Met o.a. George C. Scott, Marlon Brando, Marthe Keller, John Gielgud en G.D. Spradlin.

Een moord op een ex-majoor lijkt verband te houden met een door de Duitsers uitgevonden procédé om steenkool om te zetten in olie. Een ex-CIA-agent wordt belast met het onderzoek, omdat de formule waardevoller is dan ooit als gevolg van de oliecrisis. De meeste betrokkenen bij het project, blijken echter te zijn vermoord. Uiteindelijk weet hij de uitvinder op te sporen. Originele thriller die aan impact wint door het fantastische duel tussen Scott en Brando. Het scenario van Steve Shagan, naar zijn eigen roman, is een aanklacht tegen het machtsmisbruik van de olie-multinationals. Jammer genoeg geeft hij heel wat sleutelmomenten te vroeg en te duidelijk weg. Aan de camera stond James Crabe.

The Elephant Man

1980 | Biografie, Horror, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1980. Biografie van David Lynch. Met o.a. John Hurt, Anthony Hopkins, Anne Bancroft, John Gielgud en Wendy Hiller.

Londen 1884. Tegen betaling kunnen kijklustigen op de kermis de verschrikkelijk misvormde John Merrick (Hurt), artiestennaam The Elephant Man, bekijken. Een jonge arts (Hopkins) bevrijdt hem uit de klauwen van zijn eigenaar en brengt hem naar een ziekenhuis om hem te onderzoeken. Hij ontdekt dat Merrick intelligent en gevoelig is met een sterke persoonlijkheid. Fascinerend drama dat op feiten gebaseerd is. Een tour-de-force van acteur Hurt om ondanks het afschrikwekkende masker emoties te kunnen spelen. Fraaie Victoriaanse sfeer, ijzersterk scenario, prachtige zwart-wit fotografie. Genomineerd voor acht Oscars, waarvan nul toegekend. Wél een César en BAFTA's, voor beste film en acteur.

Dyrygent

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. John Gielgud, Krystyna Janda, Andrzej Seweryn, Jan Ciecierski en Tadeusz Czechowski.

Een jonge violiste raakt onder de indruk van een beroemde Amerikaanse dirigent van Poolse afkomst die besluit zijn jubileumconcert in zijn geboorteland te laten plaatsvinden. De band die tussen beiden ontstaat heeft grote invloed op haar relatie met haar man. Dè grote ster is John Gielgud, die een overtuigende rol neerzet. Wellicht interessant voor liefhebbers van klassieke muziek; Wajda's fans zullen echter teleurgesteld worden.

The Human Factor

1979 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1979. Thriller van Otto Preminger. Met o.a. Nicol Williamson, Richard Attenborough, John Gielgud, Iman en Joop Doderer.

Dat deze verfilming van de gelijknamige spionagethriller van Graham Greene oogt als een knullige televisiefilm heeft misschien vooral budgettaire oorzaken. Toch is het opmerkelijk dat de bekwame acteurs, regisseur en scenarist (Tom Stoppard, van onder andere Brazil en Shakespeare in Love) er niet wat meer van wisten te maken. Wellicht is het Greenes schuld: zijn kritische koudeoorlogsverhaal is met opzet gespeend van ieder spektakel. Als voormalig MI6-spion wilde de schrijver het vak zo realistisch mogelijk voorstellen, zonder James Bond-heroïek. Toch zei hij na het zien van de film blij te zijn dat Preminger zich nooit aan andere boeken van hem had gewaagd.

Murder by Decree

1979 | Horror, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk/Canada 1979. Horror van Bob Clark. Met o.a. Christopher Plummer, James Mason, Donald Sutherland, Susan Clark en David Hemmings.

Terwijl Sherlock Holmes (Plummer) en zijn trouwe gezel Dr. Watson (Mason) van een opera genieten, slaat de beruchte moordenaar Jack the Ripper weer toe. Holmes wil een einde maken aan de terreur van deze maniak en volgt een spoor dat leidt naar de paranormaal begaafde Sutherland. Deze geeft hem de nodige inlichtingen om het onderzoek op gang te brengen, maar vanaf dat ogenblik is Holmes' leven in gevaar. Veel gastrollen en een middelmatig suspense-verhaal. De confrontatie tussen Holmes en de Ripper komt veel sterker tot uiting in A STUDY IN TERROR. De regisseur heeft geen grip op het verhaal en evenmin op de personages. John Hopkins schreef het scenario, dat door Reginald H. Morris in beelden werd omgezet.

Caligola

1979 | Historische film, Erotiek

Italië/Verenigde Staten 1979. Historische film van Tinto Brass. Met o.a. Malcolm McDowell, Teresa Ann Savoy, John Gielgud, Peter O'Toole en Adriana Asti.

Het scenario van Gore Vidal over de psychotische Romeinse keizer werd in 1976 verfilmd met zoveel accent op sensatie en sadisme dat de schrijver zijn naam er niet aan wilde verbinden. De producent, Penthouse-uitgever Bob Guccione, besteedde nog vier jaar aan ingelaste pornoscènes die ook Brass te bar waren. Het resultaat is, ook door de brokkelige montage en een ratjetoe aan muziek, een geheel stijlloze film waar na de eerste verbazing om slecht spelende, respectabele acteurs tussen lamlendige seksscènes te zien rondwandelen, de verveling snel toeslaat. Door keuring of zelfcensuur van distributeurs rouleert de film in uiteenlopende lengten. Hier geldt, hoe korter hoe beter.

No Man's Land

1978 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1978. Drama van Julian Aymes. Met o.a. John Gielgud, Ralph Richardson, Michael Kitchen en Terence Rigby.

In deze psychologische thriller, gemaakt naar een stuk van Harold Pinter, nodigt de zonderling Richardson Spooner (Gielgud) in zijn prachtige huis uit, nadat hij hem leerde kennen in een café. Spooner accepteert de uitnodiging. Tussen de beide mannen ontstaat tijdens de avond een vreemde spanning die steeds meer door Hirst wordt opgevoerd; Spooner probeert het spel mee te spelen. Perfect spel van de beide hoofdrolspelers.

Les Misérables

1978 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1978. Avonturenfilm van Glenn Jordan. Met o.a. Richard Jordan, Anthony Perkins, Cyril Cusack, Claude Dauphin en John Gielgud.

Een fraaie nieuwe versie van het klassieke verhaal van Victor Hugo over Jean Valjean die een brood stal omdat hij honger had en vervolgens werd gearresteerd en veroordeeld tot dwangarbeid. Na zijn ontsnapping laat het verleden hem niet meer los als de terrierachtige inspecteur Javert achter hem aan zit. Jordan als Valjean en Perkins als Javert houden de aandacht vast en het vlotte tempo van de film houdt je ongemerkt aan je stoel gekluisterd. Sprankelende bijrollen van Gielgud en Dauphin (zijn laatste rol) en een paar bekende Britse gezichten in cameo's.

Providence

1977 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Zwitserland/Frankrijk 1977. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Dirk Bogarde, John Gielgud, Ellen Burstyn, David Warner en Elaine Stritch.

Stervende literator Clive Langham (Gielgud) tracht een boek te voltooien en verwisselt bedenksels over zichzelf en zijn getrouwde kinderen met ware gebeurtenissen. Fascinerend spel van verbeelding en werkelijkheid. Het Engelse debuut van Resnais, die hierdoor het creatieve proces van het schrijversschap op het witte doek heeft willen uitbeelden. Het scenario is van David Mercer. Het camerawerk is van Ricardo Aronovich.

Portrait of the Artist as a Young Man

1977 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1977. Drama van Joseph Strick. Met o.a. Bosco Hogan, T.P. McKenna, John Gielgud, Rosaleen Linehan en Maureen Potter.

Strick stort zich opnieuw op een klassieke roman nadat hij Ulysses (van Joyce) en Tropic of Cancer (van Miller) al heeft verkracht. De resultaten zijn opnieuw niet erg best met Gielgud die een vurige preek aflevert en met McKenna en Hogan die toch nog hun goede, krachtige momenten hebben. In Dublin opgenomen. Naar de roman van James Joyce.

Joseph Andrews

1977 | Avonturenfilm, Komedie, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1977. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. Ann-Margret, Peter Firth, Michael Hordern, Beryl Reid en Jim Dale.

De schelmse avonturen van de 18e eeuwse Joseph Andrews (Firth), een zoon van arme ouders die ondergebracht wordt bij een rijke familie. Alle dienstmeisjes proberen hem te versieren, maar zijn hart hoort toe aan Fanny (Ogle). Het gezinshoofd sterft, en hij valt ten prooi aan de avances van diens veel jongere echtgenote Lady Booby (Ann-Margret). Hij moet niets van haar hebben. Woedend over deze afwijzing jaagt ze hem het huis uit, waarna zijn avontuurlijk leven begint. Poging van Richardson om het succes van TOM JONES te herhalen, maar deze film mist de speelsheid en vooral de originaliteit van voornoemde. Allan Scott en Chris Bryant bewerkten de roman van Henry Fielding, maar hun schets van het Victoriaanse Engeland is minder cynisch. Ook de mooi ogende fotografie van David Watkin en de zwierige score van John Addison krijgen de film niet boven de middelmaat uitgetild.

Aces High

1976 | Oorlogsfilm

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1976. Oorlogsfilm van Jack Gold. Met o.a. Malcolm McDowell, Christopher Plummer, Simon Ward, Peter Firth en Ray Milland.

Een sterke anti-oorlogfilm, die tijdens WO I (1914-18) speelt. Het verhaal concentreert zich op de indoctrinatie van een piloot (Firth) en zijn gedesillusioneerde squadroncommandant (McDowell). De degelijke Britse gastrollen van Gielgud, Milland, Howard en Johnson alsmede de opwindende luchtgevechten vormen de hoogtepunten van deze nieuwe versie JOURNEY'S END van R.C. Sherriff.

QB VII

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Tom Gries. Met o.a. Ben Gazzara, Anthony Hopkins, Leslie Caron, Lee Remick en Juliet Mills.

Zeer lange verfilming van het boek van Leon Uris over een succesvol Amerikaans schrijver (Gazzara) en een Poolse arts (Hopkins). De eerste beschuldigt de laatste ervan in de nazi-tijd in concentratiekampen operaties van dubieuze aard te hebben uitgevoerd, en dat leidt tot een rechtszaak in Londen. De lengte van de film heeft het tot een soap-opera gemaakt maar desalniettemin viel de film aan alle kanten in de prijzen: Emmy`s voor Quayle en Mills en componist Jerry Goldsmith, en enkele voor de technische afwerking. Voor Hawkins was het zijn laatste rol. De film is opnieuw vertoond in verkorte versies (soms 210m).

Murder on the Orient Express

1974 | Thriller, Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. Albert Finney, Sean Connery, Lauren Bacall, John Gielgud en Martin Balsam.

Puur genot om de stoet aan beroemde acteurs in Agatha Christie's 'Murder on the Orient Express' te zien optreden. Regisseur Lumet had de tegenwoordigheid van geest om de grote namen allen tot hun recht te laten komen. Een voor een klimmen ze aan boord van de Orient Express, de eersteklas trein waarin later een moord gaat plaatsvinden die één van de passagiers, detective Hercule Poirot (een onherkenbare Finney), moet oplossen. We zien oa Sean Connery als agressieve legerofficier, John Gielgud als butler (wat anders), Ingrid Bergman als godvrezende buitenlander en nog een handvol grootheden in andere eervolle bijrollen. Over eersteklas trein gesproken.

Gold

1974 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1974. Avonturenfilm van Peter R. Hunt. Met o.a. Roger Moore, Susannah York, Ray Milland, Bradford Dillman en John Gielgud.

Rod Slater (Moore), ingenieur bij een Zuid-Afrikaanse goudmijn, krijgt een leidinggevende functie aangeboden en heeft sjans met de aantrekkelijke echtgenote (York) van de baas. Hij is dus bijzonder in zijn nopjes, totdat hij ontdekt dat booswichten een uiterst perfide plan hebben om - ten koste van honderden mensenlevens - hun slag te slaan op de internationale goudmarkt. Gelukkig hebben zowel Moore als regisseur Hunt en editor John Glen hun sporen verdiend in James Bondfilms, de problemen worden dan ook, na een saai middenstuk, met veel vertoon van daadkracht opgelost. Naar de roman van Wilbur Smith.

11 Harrowhouse

1974 | Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1974. Komedie van Aram Avakian. Met o.a. Charles Grodin, Candice Bergen, James Mason, Trevor Howard en John Gielgud.

Geestige, actierijke satire op overvalfilms, waarin diamanthandelaar Grodin het wereldhandelshuis van edelstenen berooft. Grodin bewerkte ook A. Browne's best-seller-roman voor het script. Hertiteld: ANYTHING FOR LOVE.

Lost Horizon

1973 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1973. Drama van Charles Jarrott. Met o.a. Peter Finch, Liv Ullmann, Sally Kellerman, George Kennedy en Michael York.

Het eerste halfuur is scène voor scène een kopie van de film uit 1937 en alles zit goed; dan komen we in Shangri- La en krijgen we vreselijke Burt Bacharach-Hal David liedjes te horen en het stort in elkaar. 'Verloren' is terecht. In Nederland werden er zelfs een aantal liedjes uitgehaald, bovendien was de oorspronkelijke versie 150m.

Galileo

1973 | Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1973. Drama van Joseph Losey. Met o.a. Topol, Edward Fox, Colin Blakely, Georgia Brown en Clive Revill.

Bertolt Brecht's toneelstuk, waarvan de première in de VS in 1949 werd verzorgd door regisseur Losey, is omgevormd tot een niet bijzondere maar over het algemeen wel aan de verwachtingen tegemoetkomende film. Topol is een beetje te veel als de geleerde die de Kerk met zijn theorieën over het universum in oproer bracht, maar de acteurs in de bijrollen doen het uitstekend. Een produktie van American Film Theatre.

Probe

1972 | Mysterie, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1972. Mysterie van Russ Mayberry. Met o.a. Hugh O'Brien, Elke Sommer, Burgess Meredith, Lilia Skala en Kent Smith.

Van alle elektronische gemakken voorziene speurder (O'Brien) van de organisatie World Securities Probe Division in het ruimtevaarttijdperk gaat achter gestolen juwelen aan waarop een tamme achtervolging volgt waarbij de plot slechts kapstok is voor elektronische kunstjes. De pilot voor de tv-serie Search, waarnaar de film is hertiteld. Naar een verhaal van Leslie Stevens.

Hamlet

1970 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1970. Drama van Peter Wood. Met o.a. Richard Chamberlain, Michael Redgrave, Margaret Leighton, Richard Johnson en John Gielgud.

De zoveelste bewerking (ditmaal door John Barton) van Shakespeares tragedie. Ondanks de zware rolbezetting met pure karakter-acteurs ontbreekt de dynamiek in de film.

Eagle in a Cage

1970 | Historische film

Verenigde Staten 1970. Historische film van Fielder Cook. Met o.a. Kenneth Haigh, John Gielgud, Ralph Richardson, Billie Whitelaw en Moses Gunn.

De film schildert de laatste maanden van de gevangenschap van Napoleon Bonaparte op het eiland Sint Helena, waar romantische en politieke intriges de grote man blijven achtervolgen. Het is meer een reeks losse schetsen, vrij gebaseerd op historische anekdotes, die op hun beurt weer van dubieuze authenticiteit zijn. De zwakke Napoleon-rol van Haig wordt overeind gehouden door boeiende rollen van Gielgud, Richardson en Whitelaw en Williams.

Oh! What a Lovely War

1969 | Oorlogsfilm, Musical

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Richard Attenborough. Met o.a. Laurence Olivier, John Gielgud, Ralph Richardson, Michael Redgrave en John Mills.

Deze muzikale satire is bedoeld als anti-oorlogsfilm, maar dat is niet helemaal gelukt; te Brits en te lang. De film begint met een bijeenkomst van de koninklijke families van Europa in 1914, waarbij Aartshertog Ferdinand omkomt door een exploderende fotocamera; de beschuldigingen zijn niet van de lucht en de diverse koningshuizen kiezen hun zijden. Tegelijkertijd hoort een Engelse familie, die in de badplaats Brighton met vakantie is, het nieuws dat WO I is uitgebroken. Hun vijf zonen worden opgeroepen en sneuvelen een voor een door het uit de hand gelopen koninklijke onderonsje. Niettemin, een indrukwekkend regiedebuut. Mooi camerawerk en een prachtige vormgeving. Gedraaid in Panavision. Ook bekend als WAR AND PEACE SEASON.

The Shoes of the Fisherman

1968 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1968. Thriller van Michael Anderson. Met o.a. Anthony Quinn, Laurence Olivier, Oskar Werner, David Janssen en Vittorio De Sica.

Na twintig jaar keert de Russische aartsbisschop Kiril Lakota (Quinn) terug uit ballingschap in Siberië. De politieke leiders hopen met deze daad de wankele vrede tussen Oost en West te verstevigen. Lakota wordt als kardinaal Rome binnengehaald. Kort daarop sterft de paus en Lakota wordt aangeduid als opvolger. Hij zal alles in het werk stellen om de wereldvrede veilig te stellen. Langdradige verfilming van de roman van Morris West, bewerkt door John Patrick en James Kennaway, met enkele sterke momenten, dankzij de diverse topacteurs. De grootste tekortkoming van de film is de lengte. Schitterende fotografie van Erwin Hillier en een memorabele score van Alex North behoren tot de pluspunten.

The Charge of the Light Brigade

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Actiefilm, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1968. Avonturenfilm van Tony Richardson. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, John Gielgud, Harry Andrews en Trevor Howard.

Remake van de klassieker uit 1936, concentreert zich meer op de verveling die heerste in het Victoriaanse Engeland, tweede helft vorige eeuw. Ook al behandelt hij hetzelfde historische feit als de film van Curtiz - de wanhopige stormloop door een handvol Britse soldaten op een overmacht aan troepen van de vijand, waardoor uiteindelijk de Krimoorlog zou starten - Richardson benadert dit toch vanuit een heel ander standpunt. Het gedicht van Alfred Lord Tennyson werd ditmaal bewerkt door Charles Wood, die er een mengeling van geschiedenisles en TOM JONES van maakt. Spectaculair gefilmd door David Watkin en Peter Suschitsky, wat de zwakheden van het verhaal toch wat compenseert. Richard Williams was verantwoordelijk voor de animatiefragmenten. Muzikale omlijsting door John Addison en popgroep Manfred Mann brengt een muzikale interpretatie van het gedicht.

Sebastian

1968 | Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1968. Drama van David Greene en David Green. Met o.a. Dirk Bogarde, Susannah York, Lilli Palmer, John Gielgud en Margaret Johnston.

Een flitsende maar verwarrende spionagefilm over contraspionageman Bogarde die voor Engeland codes ontcijfert en betrokken raakt in internationale vliegenafvangerij. Intrigerend, kleurrijk, maar een beetje vermoeiend.

Assignment to Kill

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Sheldon Reynolds. Met o.a. Patrick O'Neal, Joan Hackett, John Gielgud, Herbert Lom en Eric Portman.

Een Amerikaanse verzekeringsmaatschappij schakelt priv[KA1]e- detective O`Neal in om het wrak van een vliegtuig te onderzoeken dat onder duistere omstandigheden neerstortte in Zwitserland. Hij komt op het spoor van een internationale misdadige onderneming. Een op maat gesneden actiefilm, vlot gemaakt, maar eerder geschikt voor de tv dan voor de bioscoop (de regisseur werkte vooral voor tv). Enkele goede bijrollen krikken het niveau van de film enigszins op, maar de montage blijft verschrikkelijk. Sheldon schreef een stereotiep scenario zonder verrassingen, dat door Harold Lipstein en Enzo Barboni verzorgd in beeld werd gebracht. Gedraaid in Panavision.

Chimes at Midnight

1967 | Komedie, Drama

Zwitserland/Spanje 1967. Komedie van Orson Welles. Met o.a. Orson Welles, Jeanne Moreau, Margaret Rutherford, John Gielgud en Marina Vlady.

Welles combineerde gedeelten van vijf Shakespeare-stukken waardoor het resultaat warrig is terwijl zijn eigen portrettering van Falstaff waarschijnlijk interessantste aspect vormt. Goed gespeeld, maar een beperkt budget schaadt de inspanning; met de stem van Ralph Richardson worden de stukken verbonden. Ook bekend als FALSTAFF.

Alice In Wonderland

1966 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1966. Drama van Jonathan Miller. Met o.a. Alan Bennett, John Bird, Wilfrid Brambell, Peter Cook en Finlay Currie.

Buitengewone bewerking van het meesterwerk van Lewis Carroll. Miller vermijdt kinderlijke nukken en schept een claustrofobisch en soms beangstigend beeld van de Victoriaanse maatschappij. Een televisiemeesterwerk, waar de jaren niets aan af hebben gedaan.

The Loved One

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Tony Richardson. Met o.a. Robert Morse, Jonathan Winters, Anjanette Comer, Rod Steiger en Dana Andrews.

De jonge Britse dichter Morse gaat zijn oom bezoeken in Hollywood. Deze pleegt zelfmoord uit wanhoop omdat hij ontslagen werd. Morley en de Britse kolonie in de filmstad, willen hem een waardige begrafenis geven. Ze nemen Steiger in de arm, die specialist is in het begeleiden van overledenen naar de eeuwigheid. Dolle satire op de begrafenisrituelen in Amerika, waarin de humor echter zo sterk benadrukt wordt, dat de gags vaak effect missen. De hele cast schmiert erop los, maar vooral Steiger is in zijn nopjes. Terry Southern en Christopher Isherwood baseerden hun allesbehalve respectvolle scenario op de roman van Evelyn Waugh, wiens typisch Britse flegma ver te zoeken is. Toch blijft het een vermakelijke film voor mensen die tegen een stootje kunnen. Knap in beeld gebracht door Haskell Wexler.

Becket

1964 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1964. Biografie van Peter Glenville. Met o.a. Richard Burton, Peter O'Toole, John Gielgud, Gino Cervi en Donald Wolfit.

De twaalfde-eeuwse Britse koning Hendrik II (O'Toole) vindt het ambt nogal saai. Liever stort hij zich in het nachtleven, om een stevig potje te drinken en achter de vrouwen aan te zitten. Hierbij krijgt hij hulp van de Saksische Becket (Burton). Als dank benoemt hij hem tot aartsbisschop van Canterbury, als de vorige, lastige kerkleider overlijdt. Maar tot zijn verbazing ontpopt Becket zich tot een vroom en hardwerkend man die niet te beroerd is om zijn vorst stevig dwars te zitten. Acteerkanonnen Burton en O'Toole schitteren in deze fraaie, met Oscarnominaties overladen productie uit het uitmuntende filmjaar 1964.

The Barretts of Wimpole Street

1957 | Romantiek, Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1957. Romantiek van Sidney Franklin. Met o.a. Jennifer Jones, John Gielgud, Bill Travers, Virginia McKenna en Susan Stephen.

Slap aftreksel van de enerverende romance tussen de dichters Robert Browning en Elisabeth Barrett, met acteurs die hun rol niet kennen en dat verdoezelen met veel valse opsmuk. Regisseur Franklin heeft een betere film gemaakt in 1934. Scenario van John Dighton. Gedraaid in CinemaScope.

Saint Joan

1957 | Drama, Historische film, Biografie

Verenigde Staten 1957. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Jean Seberg, Richard Widmark, Richard Todd, Anton Walbrook en John Gielgud.

De toen onbekende 17-jarige Jean Seberg als Jeanne D´Arc werd met film en al afgebrand door de pers. Seberg zou met haar onbeholpenheid, elfachtige uitstraling ten spijt, het tempo van de film verpest hebben. Saint Joan werd een van de meest opzienbarende flops van de jaren vijftig, maar Seberg bereikte later tegen de stroom in (met À bout de souffle) toch de sterrenstatus. In retrospectief is de verfilming van het door Graham Greene bewerkte klassieke toneelstuk van Bernard Shaw vooral weinig opwindend. Wel leuk om het fenomeen Seberg te zien en hoe echte profs als Richard Widmark en John Gielgud moeiteloos de show stelen. (IdH/VPRO Gids)

Richard III

1956 | Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1956. Historische film van Laurence Olivier. Met o.a. Laurence Olivier, John Gielgud, Ralph Richardson, Alec Clunes en Pamela Brown.

Een zorgvuldig uitgewerkte, maar wat toneelmatige filmversie van Shakespeares verhaal over de krankzinnige vijftiende-eeuwse Britse koning en de intriges aan zijn hof.

Julius Caesar

1953 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1953. Historische film van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Marlon Brando, James Mason, John Gielgud, Louis Calhern en Edmond O'Brien.

Senator Brutus (Mason) sluit zich schoorvoetend aan bij collega Cassius (Gielgud), die de toegenomen macht van Caesar vreest: ze vermoorden hem. Bij de begrafenis vertelt Brutus aan het volk wat zijn redenen waren, hoezeer Caesar op het verkeerde spoor was geraakt. Daarop neemt Caesars vriend Marcus Antonius (Brando), met vlammende ogen en een donderend stemgeluid, het woord. Filmstudio MGM verplaatste het toneelstuk van Shakespeare naar grootse sets en maakte dit tot een prachtige toneelverfilming. Vijf Oscarnominaties, maar alleen die voor art direction werd binnengehaald.

The Prime Minister

1941 | Drama, Biografie

Verenigd Koninkrijk 1941. Drama van Thorold Dickinson. Met o.a. John Gielgud, Diana Wynyard, Fay Compton en Will Fyffe.

De decors en kostuums kan men indrukwekkend noemen, maar de film is nogal vervelend. De acteurs doen hun uiterste best en zijn dan ook zeer competent.

The Secret Agent

1936 | Komedie, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Alfred Hitchcock. Met o.a. John Gielgud, Madeleine Carroll, Robert Young, Peter Lorre en Percy Marmont.

We schrijven 1916. Auteur Gielgud wordt door de Britse contraspionage met de hooghartige debuterende spionne Carroll naar Genève gezonden om een gevaarlijke Duitse agent te liquideren. Ze doen zich voor als echtpaar en krijgen hulp van een Zuidamerikaanse huurmoordenaar. Het scenario van Charles Bennett, gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams verhaal Ashenden, wil een mengeling zijn van humor en spanning, maar Hitchcock slaagt er niet in beide elementen op bevredigende wijze te combineren. Toch bevat de film enkele van Hitchcocks sterkste momenten, zoals de eindafrekening in de chocoladefabriek. Voor het camerawerk werd een beroep gedaan op Bernard Knowles.

Secret Agent

1936 | Thriller, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1936. Thriller van Alfred Hitchcock. Met o.a. Robert Young, Madeleine Carroll, John Gielgud en Peter Lorre.

Offbeat thriller/komedie van een experimenterende Hitchcock. Geïnspireerd door de Duitse expressionisten maakte Hitch een van zijn vreemdste films. Gielgud en Carroll spelen twee geheim agenten die doen alsof ze een onschuldig echtpaar zijn. In feite zijn ze erop uitgestuurd om in Zwitserland een vijandelijke agent te liquideren. Spannende scènes zijn er genoeg: in de trein (zoals zo vaak bij Hitchcock), en een afrekening in een chocoladefabriek. Peter Lorre is leuk als The General, een huurmoordenaar die aan 'de goeie kant' staat. Het scenario van Charles Bennett is gebaseerd op een toneeladaptatie door Campbell Dixon van Somerset Maughams Ashenden-verhalen.

The Good Companions

1933 | Musical, Drama, Komedie

Verenigd Koninkrijk 1933. Musical van Victor Saville. Met o.a. Jessie Matthews, Edmund Gwenn, John Gielgud, Mary Glynne en Percy Parsons.

Drie heel verschillende mensen komen in contact met een groep rondtrekkende artisten. Tenslotte vinden ze het ware geluk. Prachtige evocatie van het leven op de schnabbeltoer, warm en met het geloof in de cultuur van de arbeidersklasse. Dit typische Priestly-verhaal werd met veel begrip verfilmd. Een kleine rol van Miller, de top-komiek van de music hall, wordt nog overspeeld door het ongelooflijke knappe optreden van Matthews.

op televisie
1 uitzending

First Knight (1995) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 27 november
RTL 8
20:30 - 23:15

Reageer