Aldo Tonti: camera.
Er zijn 19 films gevonden.

The Count of Monte Cristo

1975 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1975. Avonturenfilm van David Greene en David Green. Met o.a. Richard Chamberlain, Tony Curtis, Trevor Howard, Donald Pleasence en Taryn Power.

De zoveelste verfilming van Alexandre Dumas' klassieker, met ditmaal Chamberlain als Edmond Dantes, die als slachtoffer van een door militair Curtis, bankier Pleasance en procureur Jourdan gesmeed complot zonder vorm van proces de gevangenis indraait. Na veertien jaar weet hij met de hulp van medegevangene priester Howard te ontsnappen. Howard heeft hem verteld over een fabelachtige schat, en als de Graaf van Monte Cristo neemt hij wraak op zijn belagers. Vlot verteld avonturenverhaal, met knap spel van de hoofdrolspelers. De film brengt geen nieuwe elementen in het verhaal, maar het scenario van Sidney Carrou is een trouwe weerspiegeling van de roman en bevat geen zwakke momenten. Anthony Dawson als Jourdans misdadige vader is haast onherkenbaar. Schitterend in beeld gebracht door Aldo Tonti.

Roma come Chicago

1968 | Misdaad

Italië 1968. Misdaad van Alberto De Martino. Met o.a. John Cassavetes, Gabriele Ferzetti, Nikos Kourkoulos, Anita Sanders en Riccardo Cucciola.

Krantenberichten over een overval die in 1967 op een postkantoor in Rome gepleegd is, leverden de stof voor deze conventionele misdaadfilm, geschreven door zeven (!) scenaristen. Veel (vaak warrige) actie; geweldscènes overdadig uitgesponnen en niet zelden weerzinwekkend. Scenario van regisseur De Martino, Dino Maiuri en Massimo De Rita. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als BANDITS IN ROME.

La pecora nera

1968 | Komedie

Italië 1968. Komedie van Luciane Salce en Luciano Salce. Met o.a. Vittorio Gassman, Lisa Gastoni, Adrienne La Russa, Ettore Mattia en Antonio Centa.

Een rechtschapen politicus heeft een losbol en bedrieger als tweelingbroer. Dat is eigenlijk niet onplezierig want de rechtschapen politicus is vaak onuitstaanbaar rechtschapen, terwijl zijn tweelingbroer onuitstaanbaar tegendraads is. Op de een of andere manier leren ze door elkaar de positieve en negatieve aspecten van hun gedrag kennen. Een ironische, intelligente en onderhoudende komedie met een voortreffelijke Gassman in zowel de rol van de rechtschapen als de tegendraadse broer. Scenario van Adriano Baracco, Ennio de Concini en de regisseur. Camerawerk van Aldo Tonti.

Reflections in a Golden Eye

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van John Huston. Met o.a. Elizabeth Taylor, Marlon Brando, Brian Keith, Julie Harris en Robert Forster.

Taylor bedriegt haar man, majoor Brando, bijna openlijk met kolonel Keith. Behalve enkele bedekte toespelingen, wordt niet dieper ingegaan op de affaire, aangezien het huwelijk tussen beiden toch al seksloos is. Keiths vrouw Harris is de enige die eronder lijdt. Ze kampt met minderwaardigheidsgevoelens, sinds ze drie jaar geleden een misvormd kind ter wereld bracht. Pikante kroniek van onderlinge liefde en afkeer. Brando voelt meer voor de soldaat die het gras maait, dan voor zijn vrouw. Taylor laat niets onverlet om een schandaal te doen losbarsten. Harris heeft zo'n afkeer van haar vrouwelijkheid dat ze haar tepels afknipt met een heggeschaar. En Keith tenslotte, beweegt zich als een speelbal van het lot tussen deze personages. Een onmogelijk scenario van Chapman Mortimer en Gladys Hill, naar een roman van Carson McCullers, waarmee alleen een extrovert cineast als Huston uit de voeten kan. Zeker niet zijn beste film, maar de sadistische manier waarmee hij de personages manipuleert, is onvergetelijk. De acteurs spelen het spelletje gelukkig mee. Fotografie van Aldo Tonti. Gedraaid in Panavision.

Cast A Giant Shadow

1966 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Avonturenfilm van Melville Shavelson. Met o.a. Kirk Douglas, John Wayne, Frank Sinatra, Yul Brynner en Senta Berger.

Na het vertrek van de Britten uit Palestina, in 1947, worden de joden met uitroeiing bedreigd door de Arabische Staten. Er wordt een beroep gedaan op de Amerikaanse advocaat Douglas, zelf van joodse afkomst, om de strijd tegen de Arabieren te coördineren. De moeilijke situatie, waarbij joden het latere Israel bezetten, wordt in de film gereduceerd tot een belachelijk avontuurtje. Shavelson bewerkte de roman van Ted Berkman alsof het een western was en zelfs de vele bekende gezichten die we herkennen in bijrolletjes kunnen er geen geloofwaardigheid aan verlenen. De soepele fotografie van Aldo Tonti en de knappe score van Elmer Bernstein evenmin.

L'uomo dei cinque palloni

1965 | Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1965. Experimenteel van Marco Ferreri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Catherine Spaak, William Berger, Sonia Romanoff en Antonio Attoviti.

Een snoepfabrikant laat als reclamestunt kinderballonnetjes verspreiden. Hij raakt geobsedeerd door de vraag hoever een ballon kan worden opgeblazen zonder te knappen. Niets en niemand biedt een bevredigend antwoord en hij pleegt zelfmoord. Deze bizarre voorstudie van DILLINGER E MORTO - een film waarin onnutte acties tot een indringender ritueel werden gemaakt - moest jaren op distributie wachten en werd tussentijds nog ingekort tot een sketch van OGGI, DOMANI, DOPPODOMANI. Belangwekkend in relatie tot Ferreri's latere films, maar niet echt overtuigend. Scenario van Ferreri en Rafael Ascona. Camerawerk van Aldo Tonti.

Casanova 70

1965 | Komedie, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Virna Lisi, Michèle Mercier, Marisa Mell en Margaret Lee.

Een Navo-officier is impotent, behalve wanneer de amoureuze situatie levensgevaarlijke risico's met zich meebrengt. Hij mint een leeuwentemster in de piste, vrouwen van jaloerse echtgenoten en komt tenslotte voor de rechter op beschuldiging van moord. De spottende omkering van de mythe van de 'latin lover' toont het romantische idool Mastroianni niettemin in een serie pikante situaties, die de film onderhoudend, maar slechts bij vlagen echt leuk maken. Het gedeelte met Ferreri als wantrouwende ega van Mell is een hoogtepunt.

Kali Yug, la dea della vendettà

1963 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Mario Camerini. Met o.a. Paul Guers, Senta Berger, Lex Barker, Sergio Fantoni en Ian Hunter.

Een Britse arts in India rond de eeuwwisseling weet de autoriteiten niet te overtuigen van verdwijningen en moordaanslagen die hij heeft gezien en wordt zelf gearresteerd. Na zijn ontsnapping weet hij de indruk te wekken dat hij door een tijger is gedood en duikt hij onder bij een tempeldanseres. Dan wordt een kleinzoon van de maharadja ontvoerd. Deze kleurrijke exotische avonturenfilm houdt de aandacht meer geamuseerd dan geboeid vast door een overmaat van intriges en complicaties. Internationale rolbezetting. Scenario van Guy Elmes, Leo Benvenuti en Piero de Bernardi. Camerawerk van Aldo Tonti. Vervolgfilm: IL MISTERO DEL TEMPIO INDIANO.

Il mistero del tempio indiano

1963 | Avonturenfilm, Romantiek

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1963. Avonturenfilm van Mario Camerini. Met o.a. Paul Guers, Senta Berger, Lex Barker, Sergio Fantoni en Ian Hunter.

In het vervolg op KALI YUG, LA DEA DELLA VENDETTA ontdekt de held dat de kleinzoon van de Maharadja is ontvoerd door de sekte van de Thugs, die ook zijn getrouwde geliefde gevangen hebben genomen. In de daarop volgende strijd sneuvelt zowel de op de held verliefde tempeldanseres als de militaire echtgenoot van de vrouw, zodat een meervoudige happy ending mogelijk is. Nogal spectaculair uitgevallen actiescènes in het exotisch decor van India. Scenario van Guy Elmes, Leo Benvenuti, Piero de Bernardi, naar Robert Westerby. Camerawerk van Aldo Tonti.

Il Tiranno di Siracusa

1962 | Historische film, Animatie, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië 1962. Historische film van Curtis Bernhardt. Met o.a. Guy Williams, Don Burnett, Ilaria Occhini, Liana Orfei en Carlo Giustini.

Een jonge rover sluit vriendschap met een filosofiestudent die om zijn humanistische overtuiging door de koning van Syracuse ter dood wordt veroordeeld. Zijn vriend gaat in zijn plaats de gevangenis in, zodat hij bij de geboorte van zijn eerste kind kan zijn. De ballade van Schiller leverde een middelmatige spektakelfilm op, met kleurloos gespeelde hoofdrollen.

Barabba

1961 | Avonturenfilm, Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1961. Avonturenfilm van Richard Fleischer. Met o.a. Anthony Quinn, Vittorio Gassman, Jack Palance, Silvana Mangano en Arthur Kennedy.

Drama rond de Bijbelse figuur Barabbas, naar de roman van de Zweedse Pär Lagerkvist, laat zien hoe de dief mogelijk zijn leven voorzette nadat hij was vrijgelaten en Jezus was gekruisigd. Barabbas keert terug naar zijn criminele milieu, wordt te werk gesteld in een mijn en komt als gladiator terecht in Rome. Ondertussen zoekt hij een teken van God. Groots aangepakt epos met veel figuranten en indrukwekkende, ook naargeestige actiemomenten, werd geproduceerd door een groot liefhebber van het genre: Dino De Laurentiis. Quinn voert een uitstekende cast aan.

Le notti di Cabiria

1957 | Komedie, Romantiek, Misdaad, Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1957. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Giulietta Masina, Amedeo Nazzari, Franca Marzi, Dorian Gray en Aldo Silvani.

Ondanks teleurstellingen en vernederingen weet simpele Romeinse prostitu[KA1]ee Cabria (Masina) haar bravoure en goedgelovig optimisme te bewaren. Een ontmoeting met de verlegen boekhouder Oscar D`Onofrio (P[KA1]erier) leidt tot trouwplannen, maar als ze uit het `leven` is gestapt, blijkt hij het alleen op haar geld te hebben gemunt en haar daarvoor te willen ombrengen. Ook deze ontgoocheling wordt levensblij overwonnen. Deze succesvolle Fellini-film heeft minder dan andere uit de jaren 1950 de tijd doorstaan en overtuigt nu noch in zijn optimisme noch in de pittoreske milieutekening. Enkele treffende momenten en een sublieme rol van P[KA1]erier wegen niet op tegen de doorzichtige en irritante maniertjes van Masina die van haar echtgenoot een weinig kritische regie kreeg. Werd later bewerkt tot de musical SWEET CHARITY (1969) van Bob Fosse met Shirley Maclaine. Fellini`s versie doet soms ook naar zang en dans snakken om de langdradigheid te verluchten. Won (niettemin) de Oscar als Beste Buitenlandse Film en Beste Actrice voor Masima in Cannes. Het scenario is van Ennio Flaiano, Tullio Pinelli en Pier Paolo Pasolini. Het camerawerk is van Aldo Tonti en Otello Martelli, die niet op de aftiteling staat vermeld. Western Electric Sound System.

Orient expreß

1954 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1954. Komedie van Carlo Ludovico Bragaglia. Met o.a. Silvana Pampanini, Henri Vidal, Curd J ürgens, Eva Bart ók en Folco Lulli.

Een trein blijft op kerstavond bij een afgelegen bergdorp in de sneeuw steken; dit heeft beslissende (vooral romantische) gevolgen voor het leven van de passagiers. Een in Cortina d'Ampezzo opgenomen film-in-episoden met een internationale sterbezetting en meer clichés dan verrassingen. Scenario van Aldo de Benedetti, Paul Andreota en Kurt Heuser. Camerawerk van Aldo Tonti.

Attila

1954 | Drama, Avonturenfilm, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1954. Drama van Pietro Francisci. Met o.a. Anthony Quinn, Henri Vidal, Sophia Loren, Ettore Manni en Claude Laydu.

Rond 400 na Chr., tijdens de ondergang van het Romeinse Rijk, worden de buitengewesten vanuit Centraal Azië geterroriseerd en geplunderd door Attila (Quinn) en zijn broer, koning der Hunnen. De wanhopige Romeinen onder keizer Valentino willen vrede sluiten met de koning der Hunnen, die daarop wil ingaan. Maar Attila staat op tegen zijn broer en doodt hem. Onoria (Loren), de zuster van de Romeinse keizer, verleidt Attila en stelt hem voor de macht met haar te delen als hij Rome eenmaal zal hebben veroverd. Hij gaat niet in op haar verraderlijke voorstel en trekt ten strijde. Quinn is zeer geloofwaardig als Attila. Deze spektakelfilm over de barbaarse Hunnenkoning trok een paar jaar na de première opeens hernieuwde aandacht, omdat de rolbezetting inmiddels beroemd was geworden. Hun optreden in deze film kan met de grootste welwillendheid niet veelbelovend worden genoemd.

Dov'é la libertà

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Roberto Rossellini. Met o.a. Totò, Vera Molnar, Leopoldo Trieste, Franca Faldini en Eugenio Orlandi.

De ongelukkige Salvatore (Totò) wordt vreselijk jaloers, wanneer een man zijn vrouw het hof begint te maken, en tenslotte vermoordt hij hem. Hij eindigt voor enige tijd in de gevangenis, maar als hij vrijkomt ontdekt hij dat zijn vrouw hem werkelijk in de steek heeft gelaten. Hoofdrolspeler Totò, die furore maakte als komiek en in eigen land gezien wordt als een van de grootste entertainers aller tijden, maakt zijn dramatische rol geloofwaardig, ook al zet hij dus niet zijn gebruikelijke stereotiepe personage neer. Goed geregisseerd door Roberto Rossellini (Roma città aperta), hoewel niet zijn meest gedenkwaardige film, noch zijn beste. Sommige scènes werden overigens helemaal niet door hem gedraaid, maar door collega's Mario Monicelli, Lucio Fulci en Federico Fellini.

Europa '51

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina en Sandro Franchini.

Een oppervlakkige diplomatenvrouw verwaarloost haar zoontje, dat zich van de trap laat vallen om aandacht te trekken en sterft. Een neef probeert haar uit haar depressie te halen door haar de ellende in een sloppenwijk te laten zien. Ze stort zich volledig op de liefdadigheid, tot de niets begrijpende echtgenoot haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Sociale milieuschildering als achtergrond van psychologisch groeiproces; Rossellini werd destijds verweten overmatige aandacht te hebben voor zijn ster (en echtgenote) Bergman, maar het bleek achteraf dat hij een nieuwe filmstijl introduceerde. Scenario van Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perlli, Brunello Ronda, Diego Fabbri, Angonio Pletrangell en regisseur Rossellini. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als THE GREATEST LOVE.

L'amore

1948 | Drama, Komedie

Italië 1948. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Anna Magnani, Federico Fellini, Peparuolo en Amelia Robert.

`Eerbetoon aan de kunst van Magnani` valt in twee episodes uiteen. Eerste is een lang telefoongesprek van een vrouw met haar minnaar die haar verlaten heeft, naar toneelsolo LA VOIX HUMAINE van Jean Cocteau en is zowel een krachttoer van de actrice als van de regie die van statische situatie `documentaire van het lijden` maakt. Tweede deel, waarin een dorpsidiote door een zwerver wordt verleid, in wie ze de heilige Jozef ziet en ondanks de pesterijen van boeren in het wonder blijft geloven, is minder interessant (Fellini bedacht verhaal en speelde de zwerver), maar boeit om de actrice en om de kenmerkende wijze, waarop de regie haar één met natuur laat zijn.

La figlia del capitano

1947 | Avonturenfilm, Romantiek, Historische film

Italië 1947. Avonturenfilm van Mario Camerini. Met o.a. Amedeo Nazzari, Irasema Dilian, Vittorio Gassman, Cesare Danova en Olga Solbelli.

Piotr Andrejevich Grimev (Danova), de leider van kozakken, komt in opstand tegen tsarina Catharina de Grote (Solbelli), een revolte die de liefde van kapiteinsdochter Mascia (Dilian) voor haar gezagsgetrouwe vader (Silvani) fataal dreigt te be[KA3]invloeden. Sfeervol gemaakte verfilming van de roman uit 1836 [KL]De kapiteinsdochter[KLE] van Alexander Sergejevitsj Poesjkin (1799-1837) met goed spel, vooral in de bijrollen. Opnieuw gefilmd als LA TEMPESTA (1958) van Aleberto Lattuada met Gassman, die hier de rol van de verrader Svabrin speelt, in andere rol, die van de openbare aanklager, en meer accent op spektakel. Het scenario is van M. Camerini, M. Monicelli, C. Musso en I. Perilli, allemaal heren die hun voornamen afkortten met initialen zoals gebruikelijk was bij sovjetfilms. Het camerawerk is van Aldo Tonti. Mono.

Ossessione

1942 | Drama, Film noir, Experimenteel

Italië 1942. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Massimo Girotti, Clara Calamai, Elio Marcuzzo, Juan De Landa en Dhia Christiani.

Een werkloze man begint een verhouding met de jongere vrouw van de eigenaar van een herberg. De moord op de echtgenoot lijkt succesvol gemaskeerd als een ongeluk, tot een chanteur opduikt. Visconti`s debuutfilm was het officiële begin van het neo- realisme door de situering van de handeling in de (onder het fascisme opmerkelijk kritisch bekeken) sociale realiteit. De film was geïnspireerd - door de oorlog noodzakelijk zonder bronvermelding - op het boek The Postman Always Rings Twice van James Cain (dat door Tay Garnett met Lana Turner en John Garfield onder dezelfde titel werd verfilmd en als film in 1946 in de V.S. in première ging). Ondanks de veranderingen en aanpassingen weet de film de sfeer van morsige broeierigheid beter te treffen dan andere verfilmingen (1981), meer naar de letter van de roman. Het niet doen van concessies aan glamour of romantiek maakt de film niet altijd aangenaam om naar te kijken, maar hoogst fascinerend.