Cesare Zavattini (1902-1989): regie, cast, scenario en schrijver.
Er zijn 20 films gevonden.

Un homme et son chien

2008 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 2008. Drama van Francis Huster. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Hafsia Herzi, Max von Sydow, Julika Jenkins en Francis Huster.

Van de ene op de andere dag heeft de oude Charles niets meer, geen huis, geen vrienden en geen geld. Zijn enige troost is zijn hond en samen met hem probeert Charles het hoofd boven water te houden als zwerver in Parijs.

La Veritá

1982 | Experimenteel, Drama

Italië 1982. Experimenteel van Cesare Zavattini. Met o.a. Cesare Zavattini, Pietro Barreca, Vittorio Amandola en Pietro Zardin.

Het bizar regiedebuut van de 80-jarige Zavattini, scenarist van klassiekers als LADRI DI BICICLETTE en MIRACOLO A MILANO. Hij speelt zelf heel energiek de hoofdrol als een uit een asiel ontsnapte gek die aan iedereen die het horen wil verkondigt dat de mensen niet meer weten hóe te denken. Hij gaat met alleman vurige discussies aan en komt op den duur zelfs op de televisie. Wie allergisch is voor lange, luide Italiaanse monologen houdt aan deze voor de RAI gemaakte film beslist iets naars over.

Una breve vacanza

1973 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Spanje 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Florinda Bolkan, Renato Salvatori, Daniel Quenaud, José María Prada en Teresa Gimpera.

Een Siciliaanse huismoeder moet als arbeidster aan de lopende band in Milaan brood voor echtgenoot en gezin verdienen. Als ze ziek wordt, krijgt ze betaald verlof voor een verblijf in een sanatorium, waar ze voor het eerst in aanraking komt met cultuur en romantiek. Haar genezing betekent de onvermijdelijke terugkeer naar haar keiharde, arbeidzame bestaan. Deze gevoelige en net niet sentimentele film maakt het gezegde dat 'ziekte de vakantie van de armen is' waar. Una breve vacanza is de voorlaatste film van De Sica. Twee jaar later stierf de regisseur aan longkanker.

I Sequestrati di Altona

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Maximilian Schell, Robert Wagner, Françoise Prévost en Roberto Massa.

Een Duitse grootindustrieel heeft keelkanker en wil zich met zijn zoon verzoenen. Zijn schoondochter ontdekt dat een oudere zoon in huis verborgen wordt gehouden, een ex-nazi die een reeks oorlogsmisdaden aan het Russische front beging. Het toneelstuk van Sartre onderging voor deze film zoveel bewerkingen dat van de strekking en het benauwende gevoel van opgeslotenheid niets overbleven. Dit pompeuze melodrama blijkt merkwaardig boeiend, ondanks de zowel voor eigen rollen als voor ensemble-spel fout gekozen sterren. Alleen grimmig goed spel van March en Prevost (als fanatieke dochter) die indruk wekken dat ze hun tekst begrijpen.

Amanti

1968 | Drama, Experimenteel

Italië 1968. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Marcello Mastroianni, Faye Dunaway, Esmeralda Ruspoli, Enrico Simonetti en Karin Eugh.

Een rijke Amerikaanse die leukemie heeft gaat voor haar laatste vakantie naar Italië waar ze verliefd wordt op een ingenieur, voor wie ze haar ziekte verzwijgt. Als hij achter de waarheid komt, wil ze zelfmoord plegen. Pretentie van de film om méér te zijn dan een smartlap heeft een ridicuul en averechts resultaat. Dunaway lijdt decoratief in stilte tegen de achtergrond van Venetië en Cortina d'Ampezzo totdat haar uitbarstingen van smart even onbeheerst als onoprecht zijn.

Woman Times Seven

1967 | Komedie, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1967. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Shirley MacLaine, Peter Sellers, Rossano Brazzi, Vittorio Gassman en Lex Barker.

Een zevenluik met MacLaine in de hoofdrollen. 1: een jonge weduwe laat zich troosten door een vriend, met wie zij een verhouding begint; 2: een nette huisvrouw wordt bedrogen door haar echtgenoot en zij betrapt hem. 3: een ijskoude tolk blijkt toch een warm hart te hebben. 4: de vrouw van een succesvol auteur gaat zich gedragen als een van de hoofdpersonages uit zijn romans om zijn aandacht te trekken. 5: een society-lady ziet haar rivale in hetzelfde toilet bij een galavoorstelling. 6: een 'Julia' ziet in dat zelfmoord zinloos is en slaat op de vlucht voor haar 'Romeo'. 7: een overspelige huisvrouw blijkt de door haar jaloerse man ingehuurde privédetective aan de haak geslagen te hebben. Sommige episodes zijn erg grappig, andere scherp en satirisch, maar met zo'n rolbezetting en met deze regisseur had alles nog veel beter gekund. Scenario van Cesare Zavattini.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Ieri, oggi, domani

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Marcello Mastroianni, Tina Pica, Aldo Giuffrè en Armando Trovajoli.

Napels, Milaan en Rome zijn de fraai in beeld gebrachte plaatsen van handeling in dit lichtvoetige drieluik van de Italiaanse regisseur De Sica. Loren is op d'r best in het laatste deel als de Romeinse prostituee Mara die een week van kuisheid betracht na een korte 'relatie' met een verliefde seminariestudent (Ridolfi). Mara's gefrustreerde minnaar Rusconi (Mastroianni) mag hunkerend toekijken bij een inmiddels fameuze striptease (een scène die nog eens dunnetjes werd overgedaan in Altmans Prêt-à-porter, 1994). Ieri, oggi, domani kreeg Oscar voor de Beste Buitenlandse Film.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

La ciociara

1960 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Jean-Paul Belmondo, Eleonora Brown, Raf Vallone en Renato Salvatori.

Winkelierster Cesira (Loren) vlucht voor de bombardementen in Rome met haar dertienjarige dochter Rosetta (Brown) naar haar geboortedorp. Moeder en dochter worden beiden verliefd op de onderwijzer Michele Di Libero (Belmondo) die door de Duitsers wordt gefusilleerd. Tijdens hun terugtocht te voet naar Rome, worden beiden verkracht in een kerk door Marokkaanse soldaten. De eerste film na vijf jaar van De Sica was een teleurstelling, ook door de onevenwichtige scenariobewerking naar de roman van Alberto Moravia. Loren bewees zich in een overrompelende moederrol als een groot actrice (wat ze sindsdien te zelden zou doen) en dat maakt de film toch tot een aangrijpende ervaring. Loren ontving voor haar indrukwekkende spel de Oscar als Beste Actrice. In de eerste opzet zou zij overigens de dochter spelen en Anna Magnani de moeder.

Il Rossetto

1960 | Misdaad, Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1960. Misdaad van Damiano Damiani. Met o.a. Laura Vivaldi, Pierre Brice, Pietro Germi, Bella Darvi en Giorgia Moll.

Een tienermeisje heeft een jonge handelsreiziger uit het appartement van een vermoorde prostituee zien komen en chanteert hem daarmee om hem aan zich te binden. Ondertussen loopt het politieonderzoek steeds op een dood spoor, al wordt de dader nog net op tijd ontmaskerd. Dit regiedebuut van Damiani geeft meer (boeiende) aandacht aan het milieu en de karakters dan aan de plot waaraan nogal wat steken los zitten. Een mooie rol van regisseur Germi als een Maigret-achtige inspecteur.

Il tetto

1956 | Komedie, Drama, Experimenteel

Italië 1956. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Gabriella Pallotta, Giorgio Listuzzi, Gastone Renzelli, Angela Bigioni en Di Mario Rollo.

Woningnood dwingt het jonge echtpaar Natale (Listuzzi) en Luisa (Pallotti) tot inwonen bij de schoonouders, waardoor de intimiteit weinig kansen krijgt. De geboorte van een baby voert de spanningen onhoudbaar op, zodat de man met vrienden clandestien een eigen huis gaat bouwen. Als het dak er eenmaal opstaat, mag de politie niet meer ingrijpen, zodat de bouw een race met de tijd wordt. De fut is uit De Sica's laatste neorealistische film. Het scenario is boeiend genoeg en er zijn een aantal treffend geobserveerde momenten, maar de opstelsom wordt nooit echt overtuigend. Het scenario is van Cesare Zavattini. Het camerawerk is van Carlo Montuori. Mono.

L'oro di Napoli

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Sophia Loren, Vittorio De Sica, Peppino De Filippo en Paolo Stoppa.

Dit vierluik met Napolitaanse volkshumor kwam als een verrassing voor wie De Sica alleen als neo-realistisch regisseur kende, maar zowel als vooroorlogse acteur als in zijn eerste eigen films tijdens de oorlog was het genre hem zeer vertrouwd. (Na 1960 zou zijn aanpak ontaarden in clichématige export- folklore). De producenten coupeerden voor de première twee ernstiger episodes, maar het deel met Mangano als uitgehuwelijkte prostituée heeft niet alleen komische maar ook gevoelige, rake momenten. De rol van Loren als de alom begeerde vrouw van een pizzabakker was de eerste waarin ze echt de aandacht trok.

Ali-Baba et les quarante voleurs

1954 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1954. Familiefilm van Jacques Becker. Met o.a. Fernandel, Samia Gamal, Dieter Borsche, Henri Vilbert en Edmond Ardisson.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Siamo donne

1953 | Komedie

Italië 1953. Komedie van Alfredo Guarini, Gianni Francolini, Roberto Rossellini, Luigi Zampa en Luchino Visconti. Met o.a. Emma Danieli, Anna Amendola, Alida Valli, Ingrid Bergman en Isa Miranda.

Twee aspirant-actrices hebben een talentenjacht van een filmmaatschappij gewonnen en krijgen dan enkele - verondersteld ware - herinneringen van beroemde sterren te horen. Valli voelt zich aangetrokken tot de verloofde van een masseuse, maar beheerst zich. Bergman heeft burenruzie om een kip die haar rozenperk vernielt. Miranda betreurt dat ze zelf geen moeder is, als zij een gewond jongetje verzorgt. Magnani weigert voor de hond in de taxi extra-tarief te betalen. Deze magere neorealistische episodenfilm met de strekking dat een ster ook een mens is, komt alleen tot leven in de bijdragen van Bergman/Rossellini, en Magnani/Visconti. Naar een idee van Cesare Zavattini.

Amore in città

1953 | Drama, Experimenteel

Italië 1953. Drama van Cesare Zavattini, Dino Risi, Francesco Maselli, Carlo Lizzani en Alberto Lattuada. Met o.a. Silvio Lillo, Caterina Rigoglioso, Maresa Gallo en Ugo Tognazzi.

Eerste (en tevens enige) deel van het 'film-magazine' The Spectator. Zes episodes, geregisseerd door zeven cineasten, over het moderne Italiaanse leven. In Attempted Suïcide laat Michelangelo Antonioni een aantal mensen vertellen waarom ze zelfmoord willen plegen. In het vierde deel, Fellini's Marriage Agency, onderzoekt een journalist undercover een huwelijksbureau.

Prima comunione

1950 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1950. Avonturenfilm van Alessandro Blasetti. Met o.a. Aldo Fabrizi, Gaby Morlay, Enrico Viarisio, Lauro Gazzolo en Andreina Mazzetto.

Een boerenmeisje, op de ochtend van haar eerste communie. Haar vader gaat haar witte jurkje ophalen bij de kleermaker. Op de terugweg echter krijgt hij een ongelooflijke serie moeilijkheden en tegenslagen te verwerken, waardoor hij te laat komt. Thuis zit iedereen in angst en zorg, maar als alles verloren lijkt... Het eind is blij en verrassend. Een hartverwarmend relaas over de wisselvalligheden van het leven. Prachtige karaktertekening. Scenario van Cesare Zavattini en camerawerk van Mario Craveri.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Ladri di biciclette

1948 | Drama, Experimenteel

Italië 1948. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lamberto Maggiorani, Enzo Staiola, Lianella Carell, Gino Saltamarenda en Vittorio Antonucci.

Na lang werkeloos te zijn geweest bemachtigt Antonio Ricci (Maggiorani) eindelijk een baantje, als posterplakker in het Rome van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Maar zijn fiets wordt gejat. Een ramp, nu kan hij zijn werk niet doen. Met zijn zoontje Bruno (Staiola) gaat Antonio op zoek naar de dief. Hoogtepunt in het Italiaanse neo-realisme, een stroming waarin de filmers gebruik maakten van bestaande locaties en niet-professionele acteurs om hun verhalen over de straatarme arbeidersklasse te vertellen. Door critici vaak genoemd als een van de beste films aller tijden.

I bambini ci guardano

1943 | Drama, Experimenteel

Italië 1943. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Isa Pola, Emilio Cigoli, Luciano D'Ambrosis, Adriano Rimoldi en Ione Frigerio.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.