Manuel Gary: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Ali-Baba et les quarante voleurs

1954 | Familiefilm, Fantasy, Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1954. Familiefilm van Jacques Becker. Met o.a. Fernandel, Samia Gamal, Dieter Borsche, Henri Vilbert en Edmond Ardisson.

Ali Baba moet van zijn wrede meester een slavin kopen op wie hij zelf verliefd wordt. Hij vindt de schat van een roversbende waarmee hij zijn aanbedene kan terugkopen en weet zowel zijn meester als de rovers te slim af te zijn, waardoor de schat ten goede komt aan de bevolking. Gering commercieel succes van persoonlijke films noodzaakte Becker tot een film om den brode. Parodistisch sprookje met een socialistische ondertoon kreeg meer animo dan verwacht mocht worden, maar is niettemin een teleurstelling. De grap om alle Arabieren door Provençaalse dialect-komieken te laten spelen werkt niet buiten Frankrijk. Scenario van Cesare Zavattini, Jean Manse en Marc Maurette.

Carnaval

1953 | Komedie

Frankrijk 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Jacqueline Pagnol, Pauline Carton, Renée S. Passeur en Mireille Perrey.

Tijdens echtelijke ruzie onthult vrouw dat ze een minnaar heeft. Echtgenoot vertelt dit verontwaardigd door de hele stad, waardoor iedereen zich ermee gaat bemoeien tot burgerlijke en kerkelijke autoriteiten toe. Nogal bittere satirische komedie die vooral gedragen wordt door dialogen van Marcel Pagnol en spel van Fernandel. Pagnol schreef het scenario naar het toneelstuk van Emile Mazaud Dardamelle. De fotografie is van André Germain.

Halte...Police!

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van Jacques Séverac. Met o.a. Suzy Carrier, Solange Turenne, Roland Toutain, Robert Moncade en Pierre Juvenet.

Een verslaggever en een journaliste wedijveren erom wie het meest hartstochtelijk is gedurende een drietal politie- onderzoeken achter elkaar. Natuurlijk belanden ze tenslotte ook bij elkaar in bed. Een film-collage die in totaal uit drie korte speelfilms bestaat, en voor zover mogelijk is dat stel als wazige leidraad genomen. Smakeloos en enorm verouderd.

La Nuit de Sibylle

1946 | Misdaad

Frankrijk 1946. Misdaad van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Lucien Baroux, Pierre Larquey, Daniel Gélin, Paulette Elambert en Odette Barancey.

Sybille, een jong meisje dat is ontsnapt uit een opvoedingsgesticht, bevindt zich per toeval tijdens een stormnacht in een kasteel. Ook twee inbrekers, haar vriend (een jeugdige delinquent) en een politiecommissaris zijn daar. Paulin speelt alle troeven van deze vreemde combinatie uit, daarin bijgestaan door Marc-Gilbert Sauvajon voor het scenario en de dialogen. Vooruit dan maar! Paulin heeft alleen maar slechte soldatenfilms gemaakt!

120, rue de la Gare

1945 | Mysterie, Avonturenfilm, Misdaad

Frankrijk 1945. Mysterie van Jacques Daniel-Norman. Met o.a. Sophie Desmarets, Gaby Andreu, Maryse Manuel, René Dary en Jean Parédès.

Uitstekende bewerking van een roman van Léo Malet. Daniel-Norman is in de vergetelheid geraakt en dat is niet helemaal terecht. Hij heeft minstens drie goede films gemaakt, waaronder deze. Het was ook deze cineast die de romans van Malet voor de film ontdekte. René Dary speelt detective Nestor Burma op voortreffelijke wijze.

L'aventure est au coin de la rue

1944 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1944. Komedie van Jacques Daniel-Norman en Jacques-Daniel Norman. Met o.a. Michèle Alfa, Suzy Carrier, Denise Grey, Odette Talazac en Marguerite Ducouret.

Pierre Tr[KA1]evoux (Rouleau) die zeer met zichzelf is ingenomen, vertelt met bravoure dat hij nachtelijke overvallers met succes van zich heeft afgeslagen. Zijn vrienden vinden hem een grote snoever en besluiten om hem een lesje in bescheidenheid te leren door een inbraak in zijn huis voor te wenden en bij wijze van ernstige grap zijn vriendin Arlette (Carrier) te ontvoeren. Pierre die de handtas van de zangeres Adria-Adria (Alfa) herkent, laat zich niet in de maling nemen, maar als echte gangsters Arlette werkelijk kidnappen, staat Pierre toch zijn mannetje. Een Franse screwbal comedy met vinnige dialogen van Jacques Berland en regisseur Daniel-Norman naar diens scenario. De er tamelijk onaantrekkelijk uitziende Rouleau speelt bepaald niet slecht, maar kan toch niet verhullen dat de film in zijn totaliteit een waterig geheel vormt. De rolperent mocht gemaakt worden omdat de Duitse bezetter een jaar eerder op het allerlaatste moment het draaien van de film LE ROI DES MONTAGNES verbood. Het camerawerk is van niemand minder dan Claude Renoir. De film ging zes maanden voor de bevrijding in première.