Loleh Bellon: cast.
Er zijn 9 films gevonden.

Les Ailes de la colombe

1981 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1981. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Isabelle Huppert, Dominique Sanda, Michele Placido, Jean Sorel en Loleh Bellon.

Avonturierster leert in Venetië een naïeve en dodelijk zieke erfgename kennen en zet haar minnaar aan om met haar te trouwen zodat ze samen erfenis kunnen incasseren. Slachtoffer bloeit echter in haar huwelijk weer op. Eigentijdse situering in toeristisch bekeken Venetië maakt klassieke roman van Henry James banaal; het is een esthetisch prentenboek waaruit iedere emotie is weggefilterd. Huppert is als stil-water- met-diepe-grond een cliché van zichzelf, maar Sanda is met dynamisch raffinement openbaring als de kwade genius en maakt film toch nog aanzien waard.

Jamais plus toujours

1976 |

Frankrijk 1976. Yannick Bellon. Met o.a. Bulle Ogier, Loleh Bellon, Jean-Marc Bory, Marianne Epin en Bernard Giraudeau.

Claire (Ogier) keert terug naar Parijs, na een lange periode van vrijwillige verbanning na de dood van Agathe (Bellon), met wie zij zeer goed bevriend was. Op dwangmatige wijze loopt zij de veilinghallen af op zoek naar alles wat zij kan terugkopen, van wat ooit aan Agathe toebehoorde en bij opbod is verkocht. Daar ontmoet zij Matthieu (Bory) die ook in de ban van de overledene verkeert. Ze beginnen een relatie en Claire kan weer genieten van het echte leven. Zorgvuldige beschrijving van een zwerftocht, boordevol diepgaande en subtiele emoties die de kijker meeneemt naar de grenzen van de wanhoop. Een trage en tot in de puntjes uitgewerkte film, die werkelijk weet te fascineren, net als het andere werk van deze regisseuse.

Quelque part, quelqu'un

1972 | Drama

Frankrijk 1972. Drama van Yannick Bellon. Met o.a. Loleh Bellon, Roland Dubillard, Hugues Quester, Christine Isingos en Hélène Dieudonné.

Een architecte van middelbare leeftijd probeert haar minnaar - een gedesillusioneerde journalist en romanschrijver - vergeefs van alcoholisme te redden, maar vindt enige troost in haar werk. Parallel hieraan worden twee andere koppels - jonge studenten en een bejaard echtpaar wier huis moet worden afgebroken - getoond als kenmerkend voor de eenzaamheid van een grote stad. Dit speelfilmdebuut probeert de individuele dramatiek in een breder documentair verband te plaatsen, maar blijft daardoor wat schetsmatig aan de oppervlakte. Boeiende fotografie en een mooie hoofdrol van de zuster van de regisseuse.

Le bel âge

1959 | Experimenteel

Frankrijk 1959. Experimenteel van Pierre Kast. Met o.a. Loleh Bellon, Jean-Claude Brialy, Françoise Brion, Jacques Doniol-Valcroze en Boris Vian.

Tweede lange speelfilm van deze cineast (1920-1984), en de karakteristiekste van al zijn lange films. Een intrige ontbreekt. Sociaal en intellectueel bevoorrechte personages weiden flink uit over vaak erotische gevoelens maar zijn toch voor alles onderworpen aan 'de koele passie van de ware libertijn'. De gedachte dat hier een nazaat van de Choderlos de Laclos van Les liaisons dangereuses aan het werk is, is moeilijk te onderdukken. Een even briljante als ijzige film, met overeenkomstig camerawerk van Ghislain Cloquet en Sacha Vierney. Eerder een experiment of een schets dan iets anders. Ook een moralistische film, hoewel de woordenstroom en de filmische creatie niet overal gelijk opgaan. De een vindt het originele oeuvre van Kast razend interessant, maar de ander verveelt zich er dood bij.

Maître après Dieu

1950 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1950. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacques François, Loleh Bellon, Jean-Pierre Grenier en Jean Mercure.

Een kapitein van een vrachtschip zal tegen betaling 150 joden van Hamburg naar Alexandrië vervoeren, maar beseft geleidelijk aan welk lot de joden in Duitsland te wachten staat. Als de autoriteiten in Alexandrië weigeren de joden binnen te laten, vaart hij verder op zoek naar een land waar ze wel welkom zijn. Het toneelstuk van Jan de Hartog kreeg een minder eigen filmvorm dan gezien de mogelijkheden van de stof en het talent van de regisseur verwacht kon worden, maar Brasseur maakt de ontwikkeling van onverschillig winstbejag naar echte betrokkenheid overtuigend waar.

Maitre apres Dieu

1950 | Drama

Frankrijk 1950. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Abel Jacquin, Loleh Bellon, Jean Mercure, Abel Jacquin Grenier en Pierre Brasseur.

Een kapitein van een vrachtschip zal tegen betaling 150 joden van Hamburg naar Alexandrië vervoeren, maar beseft geleidelijk aan welk lot de joden in Duitsland te wachten staat. Als de autoriteiten in Alexandrië weigeren de joden binnen te laten, vaart hij verder op zoek naar een land waar ze wel welkom zijn. Het toneelstuk van Jan de Hartog kreeg een minder eigen filmvorm dan gezien de mogelijkheden van de stof en het talent van de regisseur verwacht kon worden, maar Brasseur maakt de ontwikkeling van onverschillig winstbejag naar echte betrokkenheid overtuigend waar.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Le Point du jour

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Daquin. Met o.a. René Lefèvre, Jean Desailly, Loleh Bellon, Michel Piccoli en Pierre François.

Een mijnramp doet mijnwerkers over onderlinge conflicten en onvrede heen, de noodzaak van solidariteit beseffen en maakt de ingenieurs hun verantwoordelijkheid voor de arbeiders duidelijk. Sociaal pamflet van communistische regisseur krijgt overtuigingskracht door de realistische aanpak zonder gezwollen toon. Het is een verrassing om acteurs te zien die pas tien jaar later echt bekend zouden worden.

Le Gardien

1946 | Drama, Musical, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Jean de Marguenat. Met o.a. Lilia Vetti, Tino Rossi, Loleh Bellon, Catherine Fonteney en Jenny Hélia.

Bewerking van de roman [KL]Le roi de Camargue[KLE] van de geheel vergeten Jean Aicard van de Acad[KA1]emie Fran[KA10]caise. Van dit boek, geschreven door Jacques de Baroncelli in 1934, was al een film zonder geluid gemaakt evenals een andere, gelijknamige film. Degene die hier wordt besproken is van veel minder belang dan het genoemde oude boek, want het is maatwerk ten behoeve van de nietszeggende en stroperige Tino Rossi. Jean de Marguenat (1893-1956) was de allerbeste in het creëren van een bepaald soort Franse cinema die toen in de mode was. Een illustratie van de Bijbelse woorden 'Ge zijt stof en tot stof zult ge wederkeren...'