Hans-Günther Bücking

1951 Regisseur, Scenarist, Cameraman

Hans-Günther Bücking (1951) is regisseur, scenarist en cameraman.
Er zijn 19 films gevonden.

Teufel mit den drei goldenen Haaren

2009 | Familiefilm

Duitsland 2009. Familiefilm van Hans-Günther Bücking.

Volgens de profetie zal molenaarszoon Hans op een dag met de dochter van de koning trouwen. De koning gruwt echter van een armoedzaaier als schoonzoon en beveelt dat hij de hand van de prinses alleen kan winnen wanneer hij de drie gouden haren van de duivel laat zien.

Familie ist was Wunderbares

2008 | Komedie

Duitsland 2008. Komedie van Hans-Günther Bücking. Met o.a. August Schmölzer, Karl Kranzkowski en Rita Russek.

Volgens de profetie zal molenaarszoon Hans op een dag met de dochter van de koning trouwen. De koning gruwt echter van een armoedzaaier als schoonzoon en beveelt dat hij de hand van de prinses alleen kan winnen wanneer hij de drie gouden haren van de duivel laat zien.

Jennerwein

2004 | Drama, Historische film

Duitsland 2004. Drama van Hans-Günther Bücking. Met o.a. Fritz Karl, Christoph Waltz, Sabrina White, Monika Baumgartner en August Schmölzer.

TASHet scenario is van regisseur Bücking en Holger Zimmerman.

Zwei Tage Hoffnung

2003 | Drama, Thriller

Duitsland 2003. Drama van Peter Keglevic. Met o.a. Sebastian Koch, Hans Werner Meyer, Lisa Martinek, Matthias Habich en Cornelia Schmaus.

Berlijn 1953. Onafhankelijk journalist Helmut Kaminski (Koch) woont in West-Berlijn, zijn ouders en broer wonen in Oost- Berlijn. Samen met persfotograaf Dirk Niemann (Walser) heeft hij een afspraak met R[KA3]udiger Krohn (R[KA3]uhring) bij een checkpoint aan de zonegrens. Voor hun ogen wordt Krohn echter weer de Russische sector ingetrokken door grenssoldaten, maar Krohn kan Helmut nog net een lijst met namen in de handen drukken. Op die lijst staan o.a. zijn vader Otto (Habich) die voorman is bij een bouwwerk aan de Stalinallee en zijn broer Wolfgang (Meyer), die functionaris is op een kantoor van de SED, de enige toegestane politieke partij in de DDR die is opgericht in 1948. Otto en Wolfgang gelden volgens die lijst als politiek onbetrouwbaar. Helmut is verbluft. Net zoals elders in de DDR kampen de arbeiders op het bouwproject aan de Stalinallee met problemen; ze krijgen minder geld in hun loonzakje vanwege de herstelbetalingen aan de Sovjetunie, hun productiviteit is naar Sovjetmodel onrealistisch verhoogd, terwijl er schaarste aan materiaal heerst. Er breken stakingen uit, die uiteindelijk met de hulp van Sovjettanks zullen worden neergeslagen. Noch Otto, noch Wolfgang, die in het geniep voor de Stasi werkt, en medeplichtig was aan Krohns ontvoering, willen geloven dat zij staatsvijanden zijn totdat er een aanslag op Otto wordt gepleegd waardoor hij in het ziekenhuis belandt. Otto zegt tegen Helmut dat ze moeten vluchten. Wolfgang belandt in het Westen, maar Helmut raakt ingesloten met Angelika (Martinek), Wolfgangs vriendin die echter meer voor Helmut voelt als ze ontdekt wat voor smerig werk Wolfgang in de naam van het 'socialisme' verricht heeft. Zullen Helmut en Angelika samen nog naar West- Berlijn kunnen ontkomen? Een eersteklas bezetting in een spannende film over een stuk Duitse geschiedenis in de roerige junidagen van 1953. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking en Til Maler.

Die Häupter meiner Lieben

1999 | Komedie

Duitsland/Italië 1999. Komedie van Hans-Günther Bücking. Met o.a. Heike Makatsch, Christiane Paul, Andrea Eckert, Helmut Berger en Marquard Bohm.

Twee vrouwen die sinds hun schooltijd onafscheidelijk zijn, hebben genoeg van hun echtgenoten en besluiten de mannen uit de weg te ruimen.

Das merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter zur Paarungszeit

1999 | Romantiek, Komedie

Duitsland/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Marc Rothemund. Met o.a. Christoph Waltz, Ann-Kathrin Kramer, Heio von Stetten, Michaela May en Anica Dobra.

Ook Duitsers vinden de titel van Rothemunds debuut lang en moeilijk uitspreekbaar. Het weerhield hen er niet van de film de best bezochte te maken van 1998, na Lola rennt. Zij zagen merendeels ongelukkige lieden die in München verschillende paden vol liefdesperikelen bewandelen. Zo is er de gefrustreerde schrijver Charly (Waltz), die de sportwagen van zijn uitgever steelt voor een laatste hedonistische en destructieve stadstoer. De komedie met de lange titel is kundig gemaakt, maar niet echt leuk. Rothemund zei in een interview beïnvloed te zijn door Martin Scorsese, maar dat is niet te zien. De dochter van zangeres Nina Hagen, Cosma, maakt haar acteerdebuut.

Vicky's Alptraum

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Peter Keglevic. Met o.a. Katja Flint, Christoph Waltz, Nina Kronjäger, Christian Berkel en Natalia Wörner.

Regisseur Keglevic bedacht een behoorlijk kronkelig verhaal, dat Georg Geiger en Detlef Blettenberg voor hem bewerkten tot een niet al te origineel scenario voor een onderhoudende tv- misdaadfilm. Schoonheidsspecialiste, Vicky Biel (Flint), is door haar scheiding enigszins aan de drank geraakt en daarmee verspeelde zij het voogdijschap van haar zoontje, die nu bij haar hardvochtige, hebzuchtige ex woont. Ze denkt dat ze hem met een hoop geld wel kan overhalen het kind weer aan haar af te staan en pleegt aarzelend een bankoverval, verliest op de vlucht het merendeel van de buit en haar voormalige echtgenoot wimpelt de overgebleven zeventienduizend mark af als te weinig. Kleine misdadiger Johnny (Waltz) heeft de overval gezien. Hij zegt dat hij ook gescheiden is en geen zeggenschap meer heeft over zijn dochtertje. Hij dwingt Vicky het kind van school te halen, maar in werkelijkheid is het de dochter van de directeur van de bank, die door Vicky was overvallen. Johnny wil drie miljoen mark losgeld opstrijken. Vicky en haar vriendin Anka (Kronjäger) proberen nu het tij te keren door Johnny een val te zetten. De competente cast, Flint voorop, had een beter verhaal verdiend. Fotografie van Hans-Günther Bücking.

Todesspiel

1997 | Drama, Historische film, Thriller

Duitsland 1997. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Hans Brenner, Manfred Zapatka, Sebastian Koch, Karoline Eichhorn en Matthias Freihof.

Miniserie in twee delen, ingekapseld als dramatische documentaire over een stukje West-Duitse politieke geschiedenis uit de jaren 1970-1980. De Bondsrepubliek werd in het begin van de jaren 1970 geteisterd door terroristische aanslagen van de RAF (Rote Armee Fraktion), een extreem linkse organisatie. Rond 1975 lukte het de autoriteiten de kopstukken, w.o. Andreas Baader (Koch), Gudrun Ensslin (Hoffmann) en Jan-Carl Raspe (Matthes) te arresteren en op te sluiten in de zwaar bewaakte gevangenis van Stammheim. De RAF sloeg op 5 september 1977 terug met de ontvoering in Frankfurt van Hans Martin Schleyer (Brenner), de West-Duitse voorzitter van de werkgeversorganisatie, een machtige vent met een bruin verleden. Schleyer werd opgesloten in een z.g. proletari[KA3]ersgevangenis en zou het avontuur net zoals de Italiaanse politicus enige tijd later, Aldo Moro, niet overleven. De eerste aflevering is een reconstructie van wat er zich af heeft moeten spelen tijdens de detentie van Schleyer. In het tweede deel is het inmiddels duidelijk dat bondskanselier Helmut Schmidt niet wil toegeven aan de eisen van de terroristen om de gevangenen in Stammheim vrij te laten. Palestijnse terroristen kapen een toestel van de Lufthansa, de Landshut, met 86 passagiers aan boord, v.n.l. vakantiegangers. Het toestel landt na een moeizame omzwerving van vijf dagen in Mogadiscio, de hoofdstad in de woestijn van Somalia, in de hoorn van Afrika. Daar bevrijdt uiteindelijk de Duitse Grenz-Schutz Gruppe 9 (de commando's) de passagiers uit hun benarde positie in navolging van de Israëliërs, die een dergelijk huzarenstukje in Entebbe hadden uitgehaald. Geen van de partijen won hiermee iets: de gevangenen bleven in Stammheim, de palestijnen waren gedood en heel wat RAF-leden werden later toch ingerekend. Onder mysterieuze omstandigheden, die nimmer werden opgehelderd zou Gudrun Ensslin zelfmoord gepleegd hebben, terwijl Andreas Baader in de jaren 1990 op vrije voeten werd gesteld. Hoewel regisseur Breloer als journalist betrokken was bij de gebeurtenissen en veel feiten uit eerste hand heeft, beantwoordt de film die bezet is met een competente cast, lang niet alle vragen die deze evenementen van 45 bange dagen omgeven hebben. Fotografie van Hans Günter Bücking. Buiten Duitsland minder interessant.

Freundinnen

1995 | Romantiek, Komedie

Duitsland 1995. Romantiek van Heiko Schier. Met o.a. Meret Becker, Nina Kronjäger, Sebastian Koch, Heino Ferch en Andreja Schneider.

Sophia (Becker) en Olga (Kronj[KA3]ager) zijn twee hartsvriendinnen die lief en leed delen totdat Sophia er vandoor gaat met Olga`s vriendje Marcel (Koch). Zo worden de twee boezemvriendinnen aartsvijanden. Olga ziet maar [KA1]e[KA1]en oplossing: Sophia moet dood en zij wil haar neerschieten op de plaats, waar zij elkaar voor het eerst hebben ontmoet. Het lijkt allemaal bloedernstig, maar regisseur Schier maakte er een liefdeskomedie van; de film is weliswaar geen hoogvlieger, maar wel genietbaar met een lekkere (Duitse) jazz-score, want medehoofdrol Koch is de eigenaar van een jazz-club. Het scenario is van regisseur Schier. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking.

Ärztin in Angst

1994 | Thriller, Actiefilm

Duitsland 1994. Thriller van Bruce Seth Green. Met o.a. Leslie Malton, Hansa Czypionka, Siemen Rühaak en Andreas Schwaiger.

Dr. Rebecca Schreiber (Malton, te jong en te mooi om geloofwaardig te zijn) wordt ontvoerd door een psychopaat. Inspecteur Freimann (Czypionka) zet zijn tanden in de zaak en ziet parallellen met een geval dat hij vroeger om handen had. Clichématige tv-thriller die bedoeld is als zoethoudertje voor mensen die nog verrast kunnen worden door het scenario van Brian Finch. Camerawerk van Hans Günther Bücking.

Kein Pardon

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Hape Kerkeling. Met o.a. Hape Kerkeling, Heinz Schenk, Annett Kruschke, Elisabeth Volkmann en Dirk Dautzenberg.

Ruhrgebied, medio jaren tachtig. Onbedoeld wordt gesmeerde-boterhammenbezorger Peter Schlönzke de opvolger van zijn idool, televisieshowmaster Heinz Wäscher. Al snel vertoont Schlönzke dezelfde tirannietrekken als z'n afgeserveerde voorganger. Oer-Duitse milieusatire vol flauwekullaria in Kerkeling-droogklotenstijl is tevens amusant tijdsbeeld, maar verliest punten door afgeraffelde slotakte. Wäscher wordt met passende onuitstaanbaarheid gespeeld door Schenk (1924-2014), twee decennia lang gastheer van het ARD-zaterdagavondsucces Zum Blauen Bock. Kein Pardon, in de filmversie met gastoptreden van funpunkduo Die Abstürzenden Brieftauben, reïncarneerde in 2011 als musical.

Justiz

1993 | Thriller, Actiefilm

Zwitserland/Duitsland 1993. Thriller van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Maximilian Schell, Thomas Heinze, Anna Thalbach, Norbert Schwientek en Matthias Gnädiger.

Dr Kohler (Schell) schiet in een drukbezocht restaurant in Z[KA3]urich Professor Winter (Bohm) dood. Hij krijgt twintig jaar. Zijn dochter Helene (Thalbach) benadert zijn advocaat Sp[KA3]at (Heinze) om de zaak te laten heropenen, want het moordwapen werd nooit teruggevonden en het motief ontbreekt. Sp[KA3]at, die maar een armzalige praktijk heeft, gaat op onderzoek uit. Hij ontdekt een bizarre situatie met de bevallige Von Borsody, de dochter van de vermoorde prof, die zich uitgeeft voor Monika Steiermann. De echte Steiermann (Piguet) is een lelijk, steenrijk gedrocht. In opdracht van Piguet moet ze mannen verleiden. Piguet had ook bekokstoofd dat prof. Bohm, zijn dochter Von Borsody en diens verloofde Siegl gezamenlijk Helene (Thalbach) zouden verkrachten. De onteerde Helene smeekt haar vader Dr Kohler wraak te nemen. Pleiter Spät weet Dr Kohler vroegtijdig uit de gevangenis te krijgen. Film, die vlot begint, goed in elkaar zit, maar waaraan het 'Gewisse etwas' jammer genoeg net ontbreekt, ondanks de fraaie intrige en de perfecte techniek. Het spel van de hoofdrollen, Schell en Heinze had bezielender gekund. Naar de gelijknamige roman van Friedrich Dürrenmatt, door regisseur Geißendörfer tot scenario bewerkt. Het camerawerk is van Hans-Günther Bücking. Met Dolby-sound.

Das ist Dein Ende

1993 |

Duitsland 1993. Michael Keusch. Met o.a. Jennifer Nitsch, Max-Volkert Martens, Hansa Czypionka, Claudia Scarpaletti en Franziska Grasshoff.

Nitsch heeft de leiding over een arbitrage afdeling van een kleine commerciële bank in Frankfurt; ze doet het heel aardig, maar toch plaatst de directie gladjanus en mooiprater Martens op een dag boven haar. Ze blijft haar best doen en kan het goed vinden met haar nieuwe chef totdat deze collega Scarpaletti opeens wegpromoveert. Iedere vorm van protest wordt onderdrukt en ze voelt zich seksueel belast door haar directe baas. Ze besluit zich te weren en het wordt een betreurenswaardig geval over ongewenste intimiteiten op het werk. Onopwindende, taaie tv-film met bekwame acteurs van het kleine scherm. Het camerawerk is van Hans Günther Bücking, die van de grote Michael Ballhaus het vak leerde. Martina Wiemers schreef het scenario.

Lebewohl, Fremde

1990 | Drama

Duitsland 1990. Drama van Tevfik Baser. Met o.a. Grazyna Szapolowska, Müsfik Kenter, Badi Uzzaman, Ayub Khan-Din en Werner Eichhorn.

Het verzoek om een verblijfsvergunning van de jonge Turkse asielzoeker Kenter, wordt door de overheid afgewezen, maar de fotografe Szapolowska verbergt hem totdat een verrader Kenter aangeeft, waarop hij gearresteerd en uitgewezen wordt. Hij komt om het leven in een Turkse gevangenis. Deze goed gespeelde en strak geregisseerde film werd opgenomen in het waddengebied nabij Hamburg, wat een extra dimensie geeft aan de beklemming. Basers derde film. Camerawerk van Hans-Günther Bücking.

Tote leben nicht allein

1989 | Thriller

Duitsland/Italië/Frankrijk 1989. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Myriem Roussel, Peter Sattmann, Anna Bonaiuto, Klaus J. Behrendt en Adolf Spalinger.

Na een vliegtuigongeluk laat Sattmann zijn vrouw Roussel doorgaan voor haar rijke nicht, die om het leven kwam. De zieke vader van de dode, die bij de ramp zijn geheugen verloor, merkt het verschil niet. Zo kan het echtpaar genieten van het geld van de nicht. Roussel komt hierdoor in een ander milieu terecht, begint ervan te houden en kan het verleden van haar nicht niet meer ontvluchten. Vergezochte thriller die nogal wat lichtgelovigheid vereist. De roman van Pierre Boileau en Thomas Narcejac Wenn ein Tote mit zwei Männern lebt is veel mysterieuzer en barst van de onderhuidse spanningen, wat in het scenario van Grosse, Peter Kramm en Oliver Schütte, volledig verloren is gegaan. Aan de camera stond Hans- Günther Bücking.

Der Boß aus dem Westen

1988 | Romantiek

Duitsland 1988. Romantiek van Vivian Naefe. Met o.a. Alexander Radszun, Barbara Auer, Stefan Reck, Petra Zieser en Eberhard Feik.

Succesvolle manager Harry (Radszun) is veertig en getrouwd. Hij woont in West-Duitsland. Tijdens een zakenreis ontmoet hij in de DDR de 25-jarige Jessica (Auer), die van de universiteit werd weggestuurd en nu als kraanbestuurster op een werf werkt. Zij hebben een kortstondige verhouding. Als Jessica later naar het Westen mag en daar Harry opzoekt, loopt dat op een ontgoocheling uit. Geen van beiden voelt zich nog goed in hun vel. Een tedere, wat ironische kijk, zonder sentimentaliteit, op twee verliefde mensen die door hun achtergrond niet meteen geschikt zijn voor elkaar. Geschreven door de auteur en scenarist Klaus Poche, een specialist in het tragi-komisch weergeven van alledaagse conflicten in het spanningsveld tussen het privéleven en de maatschapij met mensen die vaak te kampen hebben met aanpassingsproblemen. Het camerawerk is van Hans- Günther Bücking.

Der sexte Sinn

1986 | Komedie, Drama

Duitsland 1986. Komedie van Lothar Lambert en Dagmar Beiersdorf. Met o.a. Ingolf Gorges, Albert Heins, Ulrike Schirm, Barbara Morawiecz en Susanne Stahl.

Het is allemaal zo aardig bedacht, maar o`zo irritant gedaan. Twee broers, Alfred (Heins), 35 jaar, is een verlegen figuur en Hans (Gorges), dertig jaar, is een rokkenjager, zitten na de dood van hun dominante moeder (Morawiecz) achter dezelfde vrouw aan, Angelika (Schirm), die midden dertig is. Ze is geëmanicipeerd, heeft een dochter van achttien en wilde nooit trouwen met de vader van haar kind. Ze werkt op een reisbureau. Als haar dochter het huis uit gaat en zij niet gevallen is voor de hofmakerij van de twee broers, blijft haar niet veel anders over dan het boeken van een reisje... Achterhaald en veel te gekunsteld thema dat op een amateuristische wijze gespeeld wordt. Filmmakerij in de marge. Scenario van regisseur Lambert en co-regisseuse Beiersdorf. Camerawerk van Hans-Günther Bücking. Ook bekend als DER SECHSTE SINN, een subtiel verschil, aanvaardbaarder voor EINS PLUS, een satellietzender, die niet meer bestaat, maar die blijkbaar zijn vingers niet aan koud water wenste te branden.

Ticket nach Rom

1985 | Romantiek, Drama

Duitsland 1985. Romantiek van Vivian Naefe. Met o.a. Leslie Malton, Hanno Pöschl, Rainer Grenkowitz, Joachim Król en Waltraud Habicht.

De jonge journaliste Lisa (Malton) woont al geruime tijd samen met de advocaat Max (Grenkowitz). Voor haar krant moet ze een belangrijk evenement verslaan in Rome. Daar maakt ze kennis met de getrouwde journalist David (Pöschl). Deze ontmoeting gooit haar leven hopeloos overhoop. Ze moet kiezen tussen vertrouwdheid en een nieuw avontuur met onbekende afloop. Eerst komt de onzekerheid en daarna valt ze in een diepe crisis. Een gevoelig romantisch drama over een jonge vrouw die tussen twee mannen heen en weer geslingerd wordt en er niet in slaagt een besluit te nemen. Dankzij het uitstekende spel van Malton blijft de film geloofwaardig en stijgt hij zelfs boven het middelmatige scenario van regisseuse Naefe uit. Het camerawerk is van Hans- Günther Bücking.

Richy Guitar

1985 | Drama, Muziek, Familiefilm

Duitsland 1985. Drama van Michael Laux. Met o.a. Jan Vetter, Dirk Felsenheimer, Hans Runge, Kristina Rascher en Ingrid van Bergen.

Deze aardige film beschrijft de carrière en de daaropvolgende neergang van een Berlijnse rockgroep. Camerawerk van Hans-Günther Bücking en Siegmar Brüggenthies.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Hans-Günther Bücking op televisie komt.

Reageer