Mark Taylor

Acteur, Producer, Componist

Mark Taylor is acteur, producer en componist.
Er zijn 12 films gevonden.

Fangs

2001 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 2001. Horror van Kelly Sandefur. Met o.a. Corbin Bernsen, Tracy Nelson, Whip Hubley, Katie Stuart en Lukas Behnken.

In een universiteitslaboratorium wordt intens gewerkt aan genetische veranderingen. Door een foutje van een blunderende medewerker worden vleermuizen veranderd in bloeddorstige monsters, die het jaarlijkse dansfeest ter gelegenheid van de appelbloesem in Scottsville in een slachtpartij veranderen. In het verrassingsloze scenario van Jim Geoghan werd schaamteloos geleend uit JAWS (1975), CARRIE (1976) en TWISTER (1990). De spelprestaties zijn niet om over naar huis te schrijven en de FX zijn op een koopje gedaan. PIRANHA (1978) is vergeleken bij deze film sofisticated en een tijdloos hoogstandje. Regisseur Sandefur moet gedacht hebben dat de kijkers de successen uit de jaren 1970 vergeten zijn. Het camerawerk is van Lawrence Schweig. Kwam direct op video uit.

Seventeen Again

2000 | Familiefilm, Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 2000. Familiefilm van Jeffrey W. Byrd. Met o.a. Tia Mowry, Tamera Mowry, Tahj Mowry, Hope Clarke en Robert Hooks.

Na de verhuizing van Californi[KA3]e naar Connecticut mag de twaalf-jarige Willie Donovan (Tahj Mowry) in de garage chemische experimenten uitvoeren. Daarbij blaast hij bijna de nieuwe woning de lucht in. Hij onderhoudt contacten met wetenschappers over de gehele wereld, die hem met raad en daad terzijde staan. Ondertussen verveelt zijn zusje Sydney (Tia Mowry) zich bijna dood in de slaperige voorstad. Als grootmoeder Cat (Clarke) en grootvader Gene (Hooks) op bezoek komen, heeft Sydney tenminste enige afleiding. Grootmoeder gebruikt per ongeluk de zeep, waarop Willie juist een verjongingscr[KA2]eme heeft gesmeerd. Ja hoor, oma is nu Cat van zeventien geworden (Tamera Mowry) en lijkt als twee druppels water op haar kleindochter (dit klopt, want Tia en Tamera zijn een tweeling, die bekend zijn van de sitcom [KL]Sister, Sister[KLE]). Grootvader aarzelt geen moment en verschijnt als de jonge Gene (Taylor). Grootmoeder gaat met Sydney naar school, waar Sidney haar voorstelt als haar nichtje. Niemand ziet het verschil en het tweetal wordt regelmatig verwisseld. Ondertussen gaat de jonge Gene met zijn nieuwe vriend op de meidenjacht. Willie ontdekt dat de créme een nare bijwerking heeft, waardoor zijn grootouders op jonge leeftijd zullen sterven. Hij zoekt koortsachtig naar een nieuwe formule om de klok weer vooruit te draaien. Het thema van de tweeling weer eens op een andere manier gebruikt dan we gewend zijn van de Olsen Twins. Helaas zit het onbenullige scenario van Stewart St. John boordevol clichés en is het zo chaotisch, dat de film moeilijk te volgen is. Het is om die reden nauwelijks boeiend ondanks dat Taylor aardig gecast is en de tweeling zeker zijn best doet. Het camerawerk is van John Tarver. Ook bekend als ONCE UPON A SECOND TIME en SWEET SIXTEEN.

Color Of Justice

1997 | Misdaad, Drama

Canada 1997. Misdaad van Jeremy Kagan. Met o.a. F. Murray Abraham, Bruce Davison, Gregory Hines, Judd Hirsch en Saul Rubinek.

De weg van Betty Gainer (Pelikan) die met de auto op weg naar huis is, wordt versperd door vier zwarte tieners. Ze slaan haar neer en stelen de auto. De overvallers worden verderop aangehouden, maar voor Betty komt alle hulp te laat. Haar man Frank (Davison) krijgt een vreselijke zenuwinzinking. Openbaar aanklager Jim Sullivan (Abraham) wil de daders als volwassenen berechten. Dit wordt zijn kans om een gooi te doen naar het burgemeestersschap van New York. Predikant Ed Walton (Hines) wil de zaak benutten om het onrecht dat de zwarten in Amerika is aangedaan, te wreken. Ook de staat New Jersey, waar Betty woonde, wil de daders voor de rechter halen, en de hoogste officier van justitie wil zich met de zaak bezig houden. Sam Lind (Hirsch), de blanke advocaat van de moordenaars, wil zijn cliënten uit de gevangenis houden. Het getouwtrek binnen het juridische systeem laat je twijfelen over de onpartijdigheid van vrouwe justitia, van wie je gaat denken dat ze stekeblind is. De weerzinwekkende moord wordt bijzaak, het slachtoffer wordt vergeten en alles hangt af van accoordjes en compromissen. Als Frank op een bepaald moment in de raadskamer komt, wordt hem midden in zijn gezicht gezegd dat hij er niets te zoeken heeft. Een bittere, scherpe aanklacht tegen de op hol geslagen malle molen van justitie. Wellicht gaat Amerika voorop, maar men moet zich ook niet in de rest van de wereld vergissen. Uitstekende acteerprestaties van een goed geselecteerde cast. Lionel Chetwynd schreef het scenario en Steven Poster stond achter de camera. Ultra Stereo.

Whiskey Down

1996 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1996. Komedie van Gary Averbach. Met o.a. Sean Patrick Flanery, Virginia Madsen, Carroll Baker, Bill Erwin en Jon Favrenu.

In het New Sudka Caf[KA1]e in New York zit, zoals gewoonlijk, een allegaartje van mensen bijeen. Eensklaps staat een oude man op, roept uit dat hij zes miljoen dollar gewonnen heeft met de lotto en valt dood neer. Op dat ogenblik zijn er nog zes mensen in de kroeg, de eigenaar Nick (Polito), advocaat Ray Watley (Flanery), zijn vriendin Kim (Madsen), de dienster Angela (Ubach), de zwarte arbeider Willie Duton (Hudson) en de oude bag- lady Mamie (Baker). Deze laatste neemt echter geen deel aan de discussie wat te doen met het lijk en, vooral, met het lotto- biljet. De anderen besluiten het geld te houden en te verdelen, maar dan verschijnt eensklaps de beroepsgokker Straker (Favrena), die wel blijf weet met de volledige buit. In de schermutselingen die volgen valt Straker op een mes dat Ray in handen had. Dood. Dan krijgen ze nog te maken met twee gangsters op zoek naar Straker en met twee opdringerige politiemannen. Na een sterk begin wordt het geheel een chaos waar je vlug op uitgekeken bent. De aanvankelijk leuke dialogen en geestige situaties gaan ten gronde in een gooi en smijtkomedie, waar zelfs een kind geen leut meer aan kan beleven. Spijtig van de inspanningen van een interessante cast, met een kleine maar erg frapante rol van de onverslijtbare Baker. Todd Alcott en regisseur Averbach schreven het toneelmatige scenario, naar een verhaal van Averbach. Fotografie van Roberto Schaefer. THX Sound System.

Children's Classics: Little Red Riding Hood

1996 | Animatie, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1996. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Grootmoeder ligt ziek op bed in haar huisje in het bos. Roodkapje's moeder vraagt haar om eten te brengen. Moeder zegt tegen Roodkapje dat ze direct naar grootmoeder moet gaan en dat ze niet met vreemden mag spreken. Onderweg helpt Roodkapje enkele dieren uit de problemen en dan kruist ineens de grote gemene wolf haar pad. Een tekenfilmversie in onvervalste Disney-stijl van het bekende sprookje Charles Perrault Le petit chaperon rouge. Alles verloopt zoals verwacht met uitzondering van het einde: de dieren die door Roodkapje uit de klem bevrijd werden, redden haar nu uit de klauwen van de wolf. Moraal van het verhaal: ga nooit op iemands uiterlijk af, want al is zijn gezicht nog zo lief en zijn zijn praatjes nog zo mooi, deste groter kan het kwaad zijn dat gij geschieden kan. De allerkleinsten zullen gespannen toekijken als ze de grote boze wolf zien. George Bloom schreef het scenario van deze in Japan geproduceerde tekenfilm.

Children's Classics: The Hunchback Of Notre Dame

1995 | Animatie, Familiefilm

Verenigde Staten 1995. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Het overbekende verhaal over de mismaakte vondeling die opgevoed wordt in de Notre Dame van Parijs door de jonge priester Frollo. Twintig jaar later leeft Quasimodo als klokkenluider in afzondering in de kerk (Frollo is ondertussen minstens vijftig jaar ouder). Op Driekoningen (6 januari) waagt hij zich buiten en wordt gepest door de menigte die hem uitroept tot Koning der Narren. De enige die hem in bescherming neemt is de mooie zigeunerin Esmeralda, eveneens een verschoppeling. Sterk vereenvoudigde bewerking van de klassieker van Victor Hugo die de betovering mist van de tekenfilm van Disney voor de bioscoop uit hetzelfde jaar. Om niet als kielzogvaarder van Disney bestempeld te worden, werd er nogal wat aan het verhaal gewijzigd; ook het naïeve en ongeloofwaardige einde kan de film niet redden. Het praatzieke scenario van George Bloom en Larry Hartstein valt ongetwijfeld niet in goede aarde bij kinderen, evenmin als de duistere sfeer en de allesbehalve sympathieke personages. Kijk liever naar de overigens veel langere film van Walt Disney die inmiddels op video uit is. Geproduceerd in Japan.

Children's Classics: Alice In Wonderland

1995 | Animatie, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1995. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Het schitterende sprookje van Lewis Carroll nogmaals herkauwd: een verveelde Alice die een wit konijn volgt, dat haar de tijd vraagt, en zo terecht komt in het sprookjesachtig Wonderland, waar haar allerlei wonderbaarlijke avonturen wachten. De houterige tekeningen en de overvloedige dialogen maken het stierlijk vervelend; de tekenfilm is onvergelijkbaar met de klassieker van Walt Disney. Je doet er de kleinsten echt geen plezier mee om deze versie van Japanse makelij die verder een Amerikaanse productie is, aan hen voor te schotelen. Er gaat totaal geen charme vanuit en we vragen ons af of Lewis Carroll de makers geen proces wegens inbreuk op het morele recht van de maker aangedaan zou hebben als hij dit bedroevende resultaat zou hebben kunnen zien. De liedjes die we ten gehore krijgen, kun je compleet vergeten, evenals de film trouwens. George Bloom schreef het scenario.

Children's Classics: Heidi

1994 | Animatie, Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1994. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Het overbekende verhaal van Heidi. Haar tante heeft werk gevonden als huishoudster. Daarom wordt ze achtergelaten bij haar norse, verbitterde grootvader die hoog in de bergen woont. De spontane onschuld en de charme van het kind ontroeren het stenen hart van de grijsaard. De jonge schaapsherder Peter heeft een warm plekje in zijn hart voor Heidi. De zoveelste verfilming van het boek van Johanna Spyri in een bewerking voor de allerkleinsten. Zoals gewoonlijk in deze reeks bewegen de personages houterig en zit er geen beweging in de decors, maar voor jonge kinderen is het aardig om kennis te maken met een van de klassieke boeken uit de kinderliteratuur. Het scenario werd geschreven door Jack Olesker en de film werd gemaakt in Japan voor rekening van Amerikaanse producenten.

Children's Classics: Happy, the Little Bunny

1994 | Animatie, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1994. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Happy is het kleinste haasje ter wereld. Door zijn grote broers Patch en Moosey wordt hij geplaagd en ze willen niet met hem spelen. Met de hulp van het eekhoorntje Chicky jaagt hij ze de stuipen op het lijf. Dat lukt wonderwel. Binnen de kortste keren is Happy de schrik van het bos. Als hij Patch en Moosey in de val laat lopen, waardoor boer Bellows met zijn hond Elmo hen te pakken krijgt, beseft Happy dat hij te ver gegaan is. Hij bevrijdt het tweetal voordat boer Bellows hazepeper van ze heeft kunnen maken. Wederom een aflevering uit de serie van Toshiyuki Hiruma Takashi, die nu niet meer uit beroemde vertellingen en sprookjes put. Dit deed zijn grote voorganger Walt Disney ook al lang niet meer. De kwaliteit is gelijk aan de vorige afleveringen. Het scenario werd geschreven door Larry Hartstein.

Children's Classics: Cinderella

1994 | Animatie, Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1994. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Het bekende sprookje van Assepoester, die door haar stiefmoeder en -zusters als voetveeg wordt gebruikt. Ze moet vernederend werk doen en ieder pleziertje wordt haar onthouden. Als de prins een bal organiseert, mag zij uiteraard niet gaan. Dankzij een goede fee mag ze ook gaan dansen, met het bekende gevolg. Een tekenfilm die nogmaals bewijst dat het nutteloos is om een Disney-klassieker over te doen. Alle charme ontbreekt en als gevolg van het beperkte budget zijn de personages oppervlakkig uitgewerkt en hun bewegingen houterig. De decors zijn super statisch. Deze Amerikaanse productie - made in Japan - toont alle tekortkomingen: de personages worden bewust anders getekend, maar lijken toch op het `origineel` van Disney en een aantal (voor kinderen) zeer belangrijke herkenningspunten werden gewijzigd. Laat je kind liever naar de Disney-film kijken, want deze namaak met een scenario van George Bloom is maar niks.

Children's Classics: Black Beauty

1994 | Animatie, Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1994. Animatie van Toshiyuki Hiruma Takashi.

Mr. Gordon koopt een prachtig zwart veulen. De jonge hengst wordt gestald bij Berwick Park, waar John Manley goed voor de paarden zorgt. De kinderen geven het leuke paardje een naam: Black Beauty. Ondanks de warme stal en het goede voer kan Black Beauty de vrijheid die hij vroeger genoot, niet vergeten, maar door de traumatische jeugdervaringen van Ginger, een sierlijke merrie, berust hij in zijn lot. Hij is gelukkig met zijn verzorgers en hun kinderen totdat hij en Ginger van eigenaar verwisselen: ze komen in het bezit van de chagrijnige Lady Westmond. De allerkleinsten zullen volle teugen van deze tekenfilm genieten (omdat ze nog niet beter weten), maar grotere kinderen hebben veel meer aan de echte speelfilms die naar het klassieke boek van Anna Sewell gedraaid werden. Zoals kenmerkend is voor deze animatiereeks, lijdt de continuïteit erg onder de schokkende bewegingen van de personages en de haast levenloze decors. Het scenario is van George Bloom. Voor Amerikaanse producenten gemaakt in Japan.

Murder 101

1991 | Misdaad, Mysterie

Verenigde Staten 1991. Misdaad van Bill Condon. Met o.a. Pierce Brosnan, Dey Young, Antoni Corone, Raphael Sbarge en Kim Thomson.

Brosnan is een taalkundige die aan een college een cursus geeft in het schrijven van moordmysteries. Hij geraakt zelf betrokken bij een drietal moorden, slaagt erin zichzelf vrij te praten en gaat warempel ook nog de echte daders opsporen. Verrassend en bij momenten boeiend, kwaliteiten die men niet vaak terugvindt in voor de tv gemaakte wie-is-de-dader. Scenario van Roy Johansen en de regisseur. Camerawerk van Steven M. Katz.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Mark Taylor op televisie komt.

Reageer