Ernest Laszlo

Cameraman

Ernest Laszlo is cameraman.
Er zijn 26 films gevonden.

Logan's Run

1976 | Sciencefiction, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1976. Sciencefiction van Michael Anderson. Met o.a. Michael York, Jenny Agutter, Richard Jordan, Peter Ustinov en Roscoe Lee Browne.

Een verbazingwekkende eerste helft, waarin het leven van oneindig plezier en sterven op dertig-jarige leeftijd in het jaar 2274 wordt getoond. Maar dan komt de druilerige tweede helft, waarin het lijkt alsof BENEATH THE PLANET OF THE APES weer dunnetjes wordt overgedaan. De film kreeg een speciale Oscar voor de visuele effecten. Later is er een korte tv-serie van gemaakt. David Zelag Goodman bewerkte een roman van William F. Nolan en George Clayton Johnson tot scenario. Camerawerk van Ernest Laszlo.

That's Entertainment!

1974 | Musical, Documentaire

Verenigde Staten 1974. Musical van Jack Haley jr. Met o.a. Fred Astaire, Bing Crosby, Gene Kelly, Liza Minnelli en Peter Lawford.

Fraaie compilatie van, en ode aan, hoogtepunten uit de gloriedagen van de Amerikaanse musical. We zien bijvoorbeeld Gene Kelly in de musical-der-musicals Singin’ in the Rain, sterren als Fred Astaire, Judy Garland en Frank Sinatra (en Clark Gable, die zich niet zo thuis lijkt te voelen in het genre) en fragmenten uit An American in Paris en Seven Brides for Seven Brothers. Oude rotten in het vak lichten met enthousiasme beelden toe die werden opgeduikeld in de archieven van studio MGM. Later zouden nog twee delen volgen.

Showdown

1973 | Western

Verenigde Staten 1973. Western van George Seaton. Met o.a. Rock Hudson, Dean Martin, Susan Clark, Donald Moffat en John McLiam.

Na een ruzie met zijn trawanten gaat Martin alleen verder, achtervolgd door zijn jeugdvriend Hudson. Deze heeft het intussen tot sheriff geschopt en is getrouwd met Martins ex-liefje Clark. Martin belandt door toedoen van Hudson in de gevangenis, maar weet te ontsnappen. Klassiek westernverhaal dat door de acteurs met veel gevoel voor humor toch nog aantrekkelijk gemaakt wordt. Veel verrassingen vinden we niet in dit doorsnee-scenario van Theodore Taylor naar een verhaal van Hank Fine. Een schitterend geënsceneerde bosbrand geeft de film echter toch nog spektakel mee. De laatste productie van Seaton. Mooi gefilmd door Ernest Laszlo. Gedraaid in Todd-AO-35.

Airport

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van George Seaton en Henry Hathaway. Met o.a. Burt Lancaster, Dean Martin, Helen Hayes, Jacqueline Bisset en Jean Seberg.

Luchthavendirecteur Mel Bakersfeld (Lancaster) heeft zijn dag niet. Zijn vrouw wil van hem scheiden, er loeit een sneeuwstorm over de landingsbanen en zijn rokkenjagende zwager (Martin) is piloot op een vliegtuig waarin ook een psychopaat en diens bom vervoerd worden. 'De beste film van 1944' spotte een Amerikaanse journaliste over Airport bij uitkomst in 1970. Het concept van Airport - een grootse soap met een ensemblecast - was inderdaad nogal ouderwets, maar door het enorme succes werd de film toch het grote voorbeeld voor een hele serie rampenfilms.

Star!

1968 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1968. Musical van Robert Wise. Met o.a. Julie Andrews, Richard Crenna, Michael Craig, Daniel Massey en Robert Reed.

Een musical met veel bombarie over het leven van de actrice Gertrude Lawrence, die van geboorte Engelse is, komt niet uit de verf, ondanks goede theaternummers (vooral de kleuren). Andrews valt wel mee en Massey is amusant als geaffecteerde Noel Coward. Na de flop in de bioscopen werd de film bekort tot 120 minuten en hertiteld als THOSE WERE THE HAPPY TIMES.

Baby, the Rain Must Fall

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Robert Mulligan. Met o.a. Steve McQueen, Lee Remick, Don Murray, Paul Fix en Josephine Hutchinson.

Een nogal ondergewaardeerd verhaal over ex-boef McQueen die naar vrouw en kind terugkeert, maar die niet in staat is zijn rusteloosheid de baas te worden. Murray is de oprechte sheriff die hem wil helpen.

4 for Texas

1963 | Komedie, Western

Verenigde Staten 1963. Komedie van Robert Aldrich. Met o.a. Frank Sinatra, Dean Martin, Anita Ekberg, Charles Bronson en Ursula Andress.

Twee schavuiten, Zack Thomas (Sinatra) en Joe Jarrett (Martin), ontfutselen de buit van een roofoverval aan de bende van Matson (Bronson). Vrijwel onmiddellijk nadat ze het geld in handen hebben proberen ze elkaar af te troeven, ze denken het geld namelijk goed te kunnen gebruiken aan de pokertafel. Weinig geslaagde, kolderiek bedoelde western, waarin naast rat-packers Sinatra en Martin rollen zijn weggelegd voor mooie actrices Ekberg en Andress en waarin zelfs The Three Stooges komen opdraven. Maar grappig, spannend of interessant wordt het maar niet.

It's a mad, mad, mad, mad world

1962 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1962. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Sid Caesar, Mickey Rooney, Spencer Tracy, Milton Berle en Sid Ceasar.

Een superkomedie-rolverdeling in een poging tot een superkomedie te komen over een groep mensen die de wegen afjakkeren achter een verborgen schat aan onder het wakende oog van rechercheur Tracy. Groots, uitbundig en vaak heel leuk, maar groots opgezet staat niet gelijk aan groots. Oorspronkelijk in Cinerama in 192m. Scenario van William en Tania Rose. Camerawerk van Ernest Laszlo.

The Last Sunset

1961 | Western, Drama

Verenigde Staten 1961. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Rock Hudson, Kirk Douglas, Dorothy Malone, Joseph Cotten en Carol Lynley.

Een Amerikaanse criticus stelde voor om deze film maar om te titelen tot 'Outcasts of Pirandellian Flats' omdat het verhaal (net als veel van Pirandello's werk) nauwelijks is te volgen. Is Carol Lynley bijvoorbeeld echt de dochter van haar minnaar (Kirk Douglas), of zei haar moeder (Dorothy Malone) dat alleen maar om haar te pesten. Toch is kijken naar deze Aldrich geen verloren tijd, want er wordt weer expressief gefilmd en behoorlijk geacteerd.

Judgment at Nuremberg

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Maximilian Schell en Montgomery Clift.

IJzersterk rechtbankdrama waarin drie Amerikaanse rechters vlak na WO II vier Duitse collega's berechten, die van oorlogsmisdaden worden beschuldigd. Maar de Duitse rechter Ernst Janning (Lancaster) zegt bijvoorbeeld altijd anti-nazi geweest te zijn. Het proces is een delicate zaak, omdat voormalige vijand (West-)Duitsland zich snel ontwikkelt tot een sterke bondgenoot in de Koude Oorlog. Naast de indrukwekkende cast is het sterkste punt van Judgment at Nuremberg dat goed en kwaad niet zwart-wit neergezet zijn. De film werd genomineerd voor elf Oscars en won er twee, voor het scenario en voor beste acteur (Schell).

Inherit the Wind

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Gene Kelly, Florence Eldrigde, Dick York en Harry Morgan.

Boeiende bewerking van een toneelstuk van Jerome Lawrence en Robert E. Lee, dat gebaseerd is op het beroemde Scopes Monkey- proces van 1925, toen een onderwijzer werd aangeklaagd (door William Jennings Bryan) omdat hij Darwins evolutietheorie onderwees. Zijn verdediger, Clarence Darrow, wordt gespeeld door Elliott Reid. Alle namen zijn veranderd, maar het betreft een nog steeds actuele zaak. De rol van Kelly, de beklaagde, is gemodelleerd naar de welbespraakte columnist H. L. Mencken. Voor de acteurs een ware tour de force. Alleen Kelly`s vertolking komt niet goed tot zijn recht. Nathan E. Douglas (Nedrick Young) en Harold Jacob Smith bewerkten het toneelstuk tot scenario. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Ten Seconds to Hell

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1959. Oorlogsfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Jeff Chandler, Jack Palance, Martine Carol, Robert Cornthwaite en Dave Willock.

Duitse soldaten Chandler en Palance worden met nog vier andere kameraden na afloop van WO II uit Engelse krijgsgevangenschap ontslagen. Aangekomen in Berlijn worden ze ingezet bij de mijnopruimingsdienst. Ze spreken af dat ze de helft van hun loon in een pot stoppen die de laatstlevende mag hebben. Ze komen een voor een om totdat Chandler en Palance overblijven; de eerste besluit voor de laatste een dodelijke val te zetten. De twee hoofdrollen spelen goed en Carol geeft de film een vleugje vrouwelijk schoon. Scenario van de regisseur en Teddi Sherman. Camerawerk van Ernest Laszlo.

The Restless Years

1958 | Drama

Verenigde Staten 1958. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. John Saxon, Sandra Dee, Margaret Lindsay, Teresa Wright en James Whitmore.

Vakkundige bezetting in een opgeblazen melodrama over het leven in een klein stadje, de generatiekloof, goed bewaarde familieschandaaltjes, enzovoort. Naar het toneelstuk Teach Me How to Cry van Patricia Joudry-Steele, door Edward Anhalt tot scenario bewerkt. Camerawerk van Ernest Laszlo. Gedraaid in CinemaScope.

Gunsight Ridge

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Francis D. Lyon. Met o.a. Joel McCrea, Mark Stevens, Joan Weldon, Addison Richards en Slim Pickens.

De bevolking van een stadje bundelt haar krachten om zich te ontdoen van een stel bandieten; een goede western. Scenario van Talbot en Elisabeth Jennings. Camerawerk van Ernest Laszlo.

While the City Sleeps

1956 | Misdaad, Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Fritz Lang. Met o.a. Dana Andrews, Ida Lupino, Rhonda Fleming, George Sanders en Vincent Price.

Doorgewinterde spelers en een goed uitgewerkt scenario leveren een interessant filmverslag op over journalisten en politie die een krankzinnige moordenaar op het spoor zijn.

The Kentuckian

1955 | Drama, Western

Verenigde Staten 1955. Drama van Burt Lancaster. Met o.a. Burt Lancaster, Dianne Foster, Diana Lynn, John McIntire en Una Merkel.

1820. De jonge weduwnaar Elias Wakefield is de vete met de gebroeders Fromes zat en trekt samen met zijn zoontje richting Texas, het beloofde land, om daar een nieuwe toekomst op te bouwen. Daar wordt hij verliefd op lerares Susie. In salooneigenaar Stan Bodine vindt Elias een rivaal. De gebroeders Fromes zijn Elias ondertussen ook op het spoor.

The Big Knife

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Jack Palance, Ida Lupino, Shelley Winters, Rod Steiger en Ilka Chase.

Het wrede, maar rake portret van Hollywood naar het toneelstuk van Clifford Odet over een gevierde scenarioschrijver, die zich tracht te ontworstelen aan het knellende juk van de studio. Hij komt echter tot de conlusie, dat hij vastzit aan een gouden ketting, die hij ten koste van alles - inclusief moord - wil behouden. Goed spel, vooral van de karakterspelers. Door James Poe tot scenario bewerkt. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Kiss Me Deadly

1955 | Misdaad, Fantasy, Film noir, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Robert Aldrich. Met o.a. Ralph Meeker, Albert Dekker, Paul Stewart, Cloris Leachman en Maxine Cooper.

Meeker is de perfecte Mike Hammer in deze stemmige, snelle en gewelddadige bewerking (door A.I. Bezzerides) van Mickey Spillane's boek. Jaren zijn tijd vooruit en van grote invloed op de Franse nouvelle vague-regisseurs. Een van de betere films van Aldrich. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Vera Cruz

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Gary Cooper, Burt Lancaster, Denise Darcel, Cesar Romero en Sara Montiel.

Hollywoodwestern op zijn breedst in de jaren vijftig: big-budget widescreen actie; twee contrasterende steracteurs met een leger van mindere goden in de marge en een flinterdun verhaal over patriottisme, hebzucht en vrouwen. Cooper is het zwijgzame type en Lancaster de opvliegende vlegel die op locatie in Mexico een gravin (Darcel) en een voorraad goud door vijandelijk gebied loodsen ten tijde van de opstanden eind negentiende eeuw. Wervelend camerawerk van Ernest Laszlo.

Stalag 17

1953 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1953. Oorlogsfilm van Billy Wilder. Met o.a. William Holden, Don Taylor, Otto Preminger, Robert Strauss en Harvey Lembeck.

Eind 1944. In het krijgsgevangenenkamp Stalag 17 zitten meer dan zeshonderd Amerikaanse piloten opgesloten. Wanneer een vluchtpoging van twee van hen mislukt, is iedereen ervan overtuigd dat er een verrader onder hen is. De verdenking valt op de cynische sergeant Sefton (Holden). Sterke en geestige oorlogsfilm, met glansrollen voor Holden (die er een Oscar voor kreeg) en voor gerenommeerd regisseur Preminger als kampcommandant. Het uitstekende script met de scherpe dialogen werd gebaseerd op een toneelstuk van Donald Bevan en Edmund Trzcinski.

Scared Stiff

1953 | Komedie, Horror

Verenigde Staten 1953. Komedie van George Marshall. Met o.a. Dean Martin, Jerry Lewis, Lizabeth Scott, Carmen Miranda en Dorothy Malone.

Nachtclubzangers Martin en Lewis worden door Scott uitgenodigd om haar te vergezellen op reis naar het door haar ge[KA3]erfde kasteel ergens in het Cara[KA3]ibische gebied. Alles lijkt hen voor de wind te gaan, maar wie zou er nu geloof hechten aan die geruchten over spoken die in het kasteel zouden rondwaren? Voorspelbare komedie met veel lawaai en weinig geslaagde gags. Beide komieken voeren hun bekende routine- nummertjes op. Het scenario van Herbert Baker en Walter de Leon is gebaseerd op het toneelstuk van Paul Dickey, voordien reeds verfilmd als THE GHOST BREAKERS met Bob Hope (1940) waarvoor de Leon trouwens ook co-scenarist was. Fotografie is van Ernest Laszlo.

Lady in the Iron Mask

1952 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Ralph Murphy. Met o.a. Louis Hayward, Patricia Medina, John Sutton en Alan Hale jr.

Een variatie op het verhaal van Alexander Dumas, maar nog altijd met de Drie Musketiers; een matige kostuumfilm.

The Big Wheel

1949 | Avonturenfilm, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Edward Ludwig. Met o.a. Mickey Rooney, Thomas Mitchell, Spring Byington, Mary Hatcher en Allen Jenkins.

Billy Coy (Rooney), zoon van een beroemde autocoureur die tijdens een wedstrijd om het leven kwam, heeft maar één passie: ook kampioen worden. Hij begint als technicus, kan zich opwerken en bemachtigt een eigen wagen, waarmee hij deelneemt aan plaatselijke wedstrijden. Wanneer hij betrokken raakt bij een dodelijk ongeluk, stelt zijn baas hem verantwoordelijk. Als hij ooit nog wil deelnemen aan de vijfhonderd mijl van Indianapolis, een droom die hij al jaren koestert, moet hij zich nu zien te bewijzen. Goed gemaakte maar niet echt vernieuwende autosportfilm, met enkele razend knappe race-fragmenten. Liefhebbers van deze sport komen aan hun trekken, maar dit scenario van Robert Smith heeft de rest van het publiek weinig te bieden. Ernest Laszlo hanteerde op vakkundige wijze de camera.

Impact

1949 | Film noir, Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1949. Film noir van Arthur Lubin. Met o.a. Brian Donlevy, Ella Raines, Helen Walker, Tony Barrett en Charles Coburn.

Irene (Helen Walker) hoopt dat haar minnaar haar echtgenoot Walter (Brian Donlevy) vermoordt, maar het loopt anders. De minnaar komt te overlijden en Walter begint een verborgen nieuw leven. Impact is geen film noir-klassieker, maar het misdaaddrama had dat best kunnen zijn. Het scenario, door twee vrouwen en een man, is wendbaar, vaak levendig en vrouwen hebben belangrijke rollen; en het spel van de indertijd bekende acteurs is prima. Waar het misschien aan ligt is dat regisseur Lubin wat avontuurlijkheid mist, waardoor ook zijn cameraman Ernest Laszlo (Judgment at Nuremberg) zich inhoudt.

Road to Rio

1947 | Avonturenfilm, Komedie, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1947. Avonturenfilm van Norman Z. McLeod. Met o.a. Bing Crosby, Bob Hope, Dorothy Lamour, Gale Sondergaard en Frank Faylen.

Tussen 1940 en 1947 maakten de goed op elkaar ingespeelde muzikale grappenmakers Crosby en Hope vijf Road to-films, dwaze avonturen die zich afspeelden op exotische locaties als Singapore en Zanzibar. In deze vijfde film (er zouden er nog twee volgen, in de jaren vijftig en zestig) komt het tweetal terecht op een schip dat naar Rio vaart. Zo ontmoeten ze een damsel in distress: een vrouw (vaste tegenspeelster Dorothy Lamour) die onder hypnose tot een huwelijk wordt gedwongen. Crosby zingt met de Andrew Sisters en de muziek van Robert Emmett Dolan werd genomineerd voor een Oscar.

Two Years Before the Mast

1946 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1946. Drama van John Farrow. Met o.a. Alan Ladd, Brian Donlevy, Esther Fernandez, Howard Da Silva en Barry Fitzgerald.

Een belabberd geschreven scenario, door Seton Miller en George Bruce, over Richard Henry Dana`s (Donlevy) kruistocht tegen de slechte behandeling van zeelui, die uiteindelijke resulteerde in een door het Amerikaanse Congres aangenomen wet die de rechten van zeevarenden op het open water definitief regelde. Da Silva valt op als de sadistische kapitein. Het camerawerk is van Ernest Laszlo.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ernest Laszlo op televisie komt.

Reageer