Elisabeth Trissenaar

Acteur

Elisabeth Trissenaar is acteur.
Er zijn 29 films gevonden.

Emilie Richards - Der Zauber von Neuseeland

2011 | Drama

Duitsland 2011. Drama van John Delbridge. Met o.a. Oliver Mommsen, Tessa Mittelstaedt, Elisabeth Trissenaar en Klaus Wildbolz.

Duncan Sinclair reist samen met zijn dochter April van New York naar Nieuw-Zeeland. Zijn ouders bezitten daar een groot landgoed en een hotel. Nu zijn vader is overleden, is Duncan van plan het hotel en de aangrenzende landerijen te verkopen.

So glücklich war ich noch nie

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Alexander Adolph. Met o.a. Devid Striesow, Nadja Uhl, Jörg Schüttauf en Elisabeth Trissenaar.

Misdaadkomedies over oplichters gaan gewoonlijk over de pret van de geslaagde poets. So glücklich slaat een onbetreden pad in door de zwendelaar (Striesow) te portretteren als iemand die alles riskeert voor autonoom geluk. Hier is de zwendelaar een dromer, met een gedroomde vrouw (Uhl) als muze en als sirene. Ooit ontmoette hij haar in het voorbijgaan en jaren later ziet hij haar weer, nu als prostituee. De truc is om zichzelf én om haar te bevrijden. Regisseur en scenarist Adolph (1965) debuteerde in 2006 met de documentaire Die Hochstapler (De oplichters), een film over vier beroepsoplichters en hun slachtoffers.

Schumann, Schubert und der Schnee

2006 |

Duitsland 2006. Enrique Sanchez Lansch. Met o.a. Xavier Moreno, Elisabeth Trissenaar en Olaf Bär.

Misdaadkomedies over oplichters gaan gewoonlijk over de pret van de geslaagde poets. So glücklich slaat een onbetreden pad in door de zwendelaar (Striesow) te portretteren als iemand die alles riskeert voor autonoom geluk. Hier is de zwendelaar een dromer, met een gedroomde vrouw (Uhl) als muze en als sirene. Ooit ontmoette hij haar in het voorbijgaan en jaren later ziet hij haar weer, nu als prostituee. De truc is om zichzelf én om haar te bevrijden. Regisseur en scenarist Adolph (1965) debuteerde in 2006 met de documentaire Die Hochstapler (De oplichters), een film over vier beroepsoplichters en hun slachtoffers.

Vera - Die Frau des Sizilianers

2005 | Drama

Duitsland 2005. Drama van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Gunther Gillian, Mario Adorf, Max Tidof, Eva-Maria Bauer en Urs Hefti.

Jonge Duitse vrouw begint tijdens de jaren zestig een relatie met een charmante Siciliaan, laat hem ondanks grote problemen niet vallen en volgt hem uiteindelijk naar Sicilië. Wordt op televisie meestal in twee delen uitgezonden.

Kein Himmel über Afrika

2005 | Drama, Romantiek, Avonturenfilm

Duitsland/Frankrijk/België 2005. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Veronica Ferres, Jean-Hugues Anglade, Enrico Mutti, Nikolai Kinski en Katharina Meinecke.

Catherine (Ferres) en Roberto (Mutti) wonen op een farm in Tanzania, waar Roberto toeristen begeleidt tijdens de jacht op groot wild in de rimboe. Hij verwaarloost Catherine. Als Roberto gewond raakt door een roofdier, brengt junglevlieger Gordon Coburn (Anglade) hem naar een ziekenhuis. Tussen Gordon en Catherine slaat de vonk over, waarop Catherine gaat scheiden en met Gordon trouwt. Ze begint bloemen te kweken en raakt in verwachting. Als het kind geboren wordt, gaat Gordon drinken. Aanvankelijk begrijpt zij niet waarom, maar dan ontdekt zij dat Gordon depressief is geworden omdat hij bij een nachtelijke landing in de wildernis twee kinderen per ongeluk heeft gedood. Catherine's leven gaat voor een tweede maal de verkeerde kant uit. Het scenario naar de autobiografie van Kerstin Cameron gaat over romance, intrige, verraad en gerechtigheid. De rolverdeling met de aantrekkelijke Ferres voorop doet zijn best en genreliefhebbers komen volledig aan hun trekken. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Versprich mir, dass es den Himmel gibt

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Martin Enlen. Met o.a. Sandra Speichert, Mehmet Kurtulus, Sonsee Ahray, Boris Aljinovic en Elisabeth Trissenaar.

Absoluut niets nieuws onder de zon! Fotomodel Cora (Speichert) heeft kanker en ondergaat chemotherapie. Zij en haar vriend fotograaf Louis (Kurtulus) beseffen echter heel goed dat haar dagen geteld zijn. Louis ontmoet uitgerekend (nou, ja!) op dat moment zijn vroegere vlam Stella (Ahray) weer, en raakt in een diepe tweestrijd verwikkeld. Tenslotte zetten ze alledrie hun schouders onder de gedoemde situatie. De rolverdeling doet zijn best, maar kan niet erg goed uit de voeten met het huilerige, verrassingsloze scenario van Andy T. Hoetzel en Ina Siefert. Het camerawerk is van Gerhard Schirlo. Zakdoekendrama van de puurste soort voor een regenachtige, kille najaarsnamiddag.

Oskar und Leni

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Petra Katharina Wagner. Met o.a. Christian Redl, Anna Thalbach, Nadja Engel, Reiner Heise en Elisabeth Trissenaar.

Oskar (Redl) voormalig olympisch zwemkampioen die negen jaar gezeten heeft als juwelendief, ontmoet in de ondergrondse Leni (Thalbach) die aan de lopende band in een fabriek voor banketwaren werkt, zich af en toe voor een wip laat betalen als ze in geldnood verkeert en bij gelegenheden in de café- chantants een liedje zingt. Het was maar een vluchtige blik, die de vonk liet overspringen en Oskar, gezien zijn vroegere sportieve reputatie verdwijnt zo snel hij kan in de anonimiteit van de grote stad. Oskar kan zich echter niet losmaken van Leni's beelden, die op zijn netvlies gebrand zitten. Leni stelt alles in het werk om Oskar te vinden, wat haar lukt, maar dat eindigt in een tragedie, net zo als in Romeo en Julia van William Shakespeare. Kleine, maar poëtische film met goede spelprestaties van de twee hoofdrollen. Het scenario is van regisseuse Wagner. Het camerawerk is van Peter Polsak. Uitgebracht in de serie Das kleine Fernsehspiel in het kader van Gefühlsecht - Junge deutsche Filme.

Doppeltes Dreieck

1999 | Thriller

Duitsland 1999. Thriller van Thorsten C. Fischer en Torsten C. Fischer. Met o.a. Barbara Rudnik, Helmut Berger, Max Tidof en Elisabeth Trissenaar.

De diagnose van een ongeneeslijke en niet te opereren hersentumor dompelt de 39-jarige offcier van justitie Susanne Marquardt (Rudnik) in een diepe depressie. Ze zegt haar baan op en probeert zich in haar auto van een klif te storten aan de Duitse Oostzeekust. Ze overleeft haar zelfmoordpoging en kan zich daar niet meer losmaken van een vreemd mannengezicht dat ze in haar verbeelding ziet. Haar liefhebbende echtgenoot Robert (Berger) en begripvolle, begeleidende psychologe Dr. Kuhnert (Trissenaar) en een voormalige collega denken dat zij hallucineert, hetgeen niet ongebruikelijk is bij dergelijke suïcide-patiënten. Op het station van de U-bahn dreigt zij op de rails te vallen, maar ze wordt op het laatste moment door een onbekende man gered, die even snel weg is als hij er was. Iedereen denkt dat Susanne weer een poging deed, maar de kijker begint net zoals zijzelf te twijfelen en krijgt het verlangen de onbekende redder te leren kennen. Dan helpt het toeval met een krantenberichtje. Het REBECCA-achtige scenario van Johannes W. Betz voor deze dramatische psychothriller is in de finale niet echt verrassend, maar hij heeft de kijker lang aan het twijfelen gebracht. Het camerawerk is van Theo Bierkens.

Die Bubi Scholz-Story

1998 | Drama, Sportfilm

Duitsland 1998. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Götz George, Benno Fürmann, Nicolette Krebitz, Angela Winkler en Heinrich Schmieder.

Het verhaal begint in 1946 als Bubi (F[KA3]urmann) nog zestien is. We zien hoe hij via de zwarte handel in de bokssport verzeild raakt, opklimt en in 1951 kampioen van Duitsland wordt. In dat jaar trouwt hij met de knappe Helga (Krebitz). Na hun huwelijksreis naar Veneti[KA3]e blijkt dat Bubi aan TBC lijdt en volgens de doktoren is het met zijn sportieve carri[KA2]ere gedaan. Bubi herstelt langzaam en Helga neemt de cosmeticazaak over van haar moeder en de zaken gaan goed. Bubi kan niet blijven niksen en gaat weer trainen en in 1958 is het zover: hij wordt Europees kampioen middengewicht. Hij krijgt filmrolletjes en maakt zich op voor het wereldkampioenschap. Daarna trekt Bubi (nu gespeeld door George) zich terug en gaat met veel succes in zaken. Ze worden rijk. Bubi raakt aan de drank en schiet in een dronken roes Helga (nu gespeeld door Winkler) dood. Hij moet drie jaar brommen. Zelfs in de gevangenis moet hij zich bewijzen om zich te kunnen handhaven. Dan zijn we in de jaren 1980. Super melodrama over een beroepsbokser Made in Germany. Helemaal niet slecht, mooi gespeeld door de jonge en oude hoofdrollen, al is George lang niet zo goed gecast en aantrekkelijk als Fürmann. George vormt met Winkler een onwaarachtig stel, maar ze moeten nu eenmaal onsympathiek uit de bus komen. De kortere tweede helft is beslist een stuk minder, maar de film doet beslist niet onder voor dergelijke films van de andere kant van de Grote Plas, al blijft RAGING BULL natuurlijk ongeslagen. Het ongecompliceerde scenario is van Uwe Timm en het camerawerk is van Martin Langer. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Der Hauptmann von Köpenick

1997 |

Duitsland/Zwitserland/Oostenrijk 1997. Frank Beyer. Met o.a. Harald Juhnke, Udo Samel, Elisabeth Trissenaar, Hermann Beyer en Katharina Thalbach.

Derde bewerking, deze keer als tv-film, van het beroemde toneelstuk van Carl Zuckmayer uit 1931 dat de draak steekt met het Pruisische militairisme en de Duitse bureaucratie. Men heeft geprobeerd om de onvergetelijke rol van de populaire Heinz Rühmann als pechvogel Wilhelm Voigt, de vijftig-jarige schoenlapper, die zich er doorheen bluft als de Kapitein von Köpenick door Juhnke te laten evenaren. Werkloze Voigt, die meer tijd achter de tralies had doorgebracht dan ervoor wegens onbenullige vergrijpen die buitengewoon streng gestraft werden, wil een paspoort, waarmee hij reizen kan en gaan werken. Het lukt hem niet en na de dood van de zestien-jarige Lieschen, raakt hij diep getroffen, maar neemt een koen besluit. Hij koopt het uniform van een kapitein van het Pruisische leger en moeiteloos verzamelt hij een compagnie, waarmee hij het stadhuis van Köpenick bezet en de gemeentekas in beslag neemt. Hij wil de kas pas teruggeven, als hij een paspoort krijgt, maar de autoriteiten laten niet met zich spotten. Mooi verzorgde film en Juhnke wordt gesteund door een cast van formaat. Scenario van Wolfgang Kohlhaase. Productie van de Duitse openbare omroepen, waaraan ook publieke omroepen uit Zwitserland en Oostenrijk meededen.

Keiner liebt mich

1995 | Komedie, Drama

Duitsland 1995. Komedie van Doris Dörrie. Met o.a. Maria Schrader, Pierre Sanoussi-Bliss, Michael von Au, Elisabeth Trissenaar en Ingo Naujoks.

Hoofdpersoon in deze film is Fanny Finck (Schrader). Ze is eind twintig en zit bij de beveiliging op een vliegveld. Ze is altijd in het zwart gestoken, hetgeen gepaard gaat met een uitgesproken sombere visie op het leven, waarop de dood onvermijdelijk volgt. Ze leert Orfeo de Altamar (Sanoussie-Bliss) een zwarte magiër die homo is, kennen. Hun relatie is gedoemd.

Mario und der Zauberer

1994 |

Duitsland 1994. Klaus Maria Brandauer. Met o.a. Julian Sands, Anna Galiena, Klaus Maria Brandauer, Rolf Hoppe en Elisabeth Trissenaar.

Het min of meer autobiografische, korte verhaal van Thomas Mann over een zomervakantie aan de Adriatische kust in Italië. Een aaneenschakeling van gebeurtenissen en annekdotes, waarin de sfeer bepaald wordt door het opkomende fascisme in Italië rond 1927.

Scheidung à la carte

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Vadim Glowna, Miriam Bepouhr, Karin Baal en Heino Ferch.

Pretentieloos werkje over een echtscheiding, die tot in de kleinste details wordt voorbereid middels een belachelijke scheiding van tafel en bed, wederzijdse jaloezie en een voorspelbare draai in de finale. Scenario van Dorothe Dhan. Johannes Hollmann stond achter de camera.

Bittere Ernte

1986 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland 1986. Drama van Agnieszka Holland. Met o.a. Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Wojchiech Pszoniak, Gerd Baltus en Anita Höfer.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Angry Harvest

1985 |

1985. Agnieszka Holland. Met o.a. Margit Carstensen, Isa Haller, Hans Beerhenke, Kathe Jaenicke en Elisabeth Trissenaar.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

A Love In Germany

1984 |

1984. Andrzej Wajda. Met o.a. Piotr Lysak, Daniel Olbrychski, Marie-Christine Barrault, Hanna Schygulla en Elisabeth Trissenaar.

De Poolse boer Leon pikt in 1943 een ontsnapte joodse vrouw op en verbergt haar. Tussen de twee ontstaat een complexe haat- liefde verhouding. Leon, die zich altijd van de politiek afzijdig heeft gehouden, wordt nu plotseling met de gebeurtenissen van zijn tijd geconfronteerd. Maar omdat hij nooit werkelijk stelling neemt, wordt zijn hulp de vrouw uiteindelijk noodlottig. Een psychologische studie die door deze Poolse regisseuse op subtiele wijze werd gerealiseerd.

Heinrich Penthesilea von Kleist

1983 | Drama, Documentaire

Duitsland 1983. Drama van Hans Neuenfels. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Hermann Treusch, Berta Drews, Nicole Heesters en Lieselotte Rau.

Belangrijkste thema van deze film is de enscenering van Heinrich von Kleists stuk Penthesilea. Deze klassieke sage is door Neuenfels verweven met gedeelten uit Familie Schroffenstein, ook van Kleist, informatie over het leven van deze schrijver en met actuele gebeurtenissen. De film valt vooral op door prachtig camerawerk.

Eine Liebe in Deutschland

1983 | Drama, Romantiek, Historische film

Duitsland/Frankrijk 1983. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Hanna Schygulla, Armin Müller-Stahl, Elisabeth Trissenaar, Marie-Christine Barrault en Daniel Olbrychski.

De film is gebaseerd op een roman van Rolf Hochhuth en vertelt over een verboden liefdesgeschiedenis in het Derde Rijk. Pauline, die een groentezaak heeft in een klein Duits dorp, wordt verliefd op een Poolse dwangarbeider. Wanneer hun romance wordt ontdekt wordt Stanislaw geëxecuteerd. Pauline wordt tot 2½ jaar kamp veroordeeld. Ondanks het boeiende thema slaagt de film er niet in de sfeer van die tijd te treffen en zo ontstaan platte en overdreven effecten.

Charlotte

1981 | Drama, Oorlogsfilm, Biografie

Nederland/Duitsland 1981. Drama van Frans Weisz. Met o.a. Birgitt Doll, Derek Jacobi, Elisabeth Trissenaar, Max Croiset en Brigitte Horney.

Het scenario van Judith Herzberg en Weisz heeft enkele zwakke plekken, maar voor het overige is dit een film met klassieke allures. De internationale bezetting doet het voortreffelijk, met name Doll als Charlotte Salomon die in 1939 uit Berlijn vlucht, maar vier jaar later in Auschwitz omkomt. Nauw aansluitend op de sfeer van de gouaches en tekeningen die de echte Salomon omstreeks 1940 in Frankrijk maakte, is deze film een verdieping van de persoonlijke stijl van Weisz.

Die Reinheit des Herzen

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Matthias Habich, Marie Colbin, Heinrich Giskes en Isolde Barth.

Een soms melig melodrama over een samenlevend intellectueel stelletje dat een ruige, zinnelijke arbeider te gast krijgt.

Berlin Alexanderplatz - Wie soll man leben, wenn man nicht sterben will (2)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De economische omstandigheden maken het Franz Biberkopf (Lamprecht) niet gemakkelijk, het leven is hard in 1929, er is te weinig werk. In een caf[KA1]e ontmoet Franz iemand die hem een baan bezorgt als krantenverkoper voor de [KL]V[KA3]olkischer Beobachter[KLE], die hij, getooid met een swastika-armband, op straat aan de man brengt. Het ziet ernaar uit dat alles hem eindelijk voor de wind gaat. Maar zijn oude communistische vrienden zijn er niet zo gelukkig mee dat Franz nationaal- socialistische koppen staat te schreeuwen. In een kroeg sturen zij het zelfs op een treffen aan. Zijn vriendin Lina (Trissenaar) verbiedt hem propagandistische pamfletten uit te delen. Weer schittert Fassbinder in het tonen van de chaos van het moderne leven van 1929. Duidelijk wordt aangetoond dat het individu niet los te zien is van de wereld. De personages bewegen in een mensenmassa, voertuigen worden vanuit verschillende camerastandpunten gefilmd om de realiteit vanuit allerlei hoeken te tonen, en dat allemaal via een nerveuze montage. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Schnitter mit der Gewalt vom lieben Gott (5)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar en Gottfried John.

Franz Biberkopf (Lamprecht) krabbelt op, vastbesloten de strijd met de wereld weer aan te gaan. Zijn oude caf[KA1]e is de geschiktste plaats om ermee te beginnen. Daar ontmoet hij de Pums, een gezelschap dat `in zaken` zit. Franz leert ook Reinhold (John) kennen, een stotteraar die de gevangene is van zijn eigen oppervlakkige passie voor vrouwen. Zodra hij er een aan de haak geslagen heeft, heeft hij er alweer genoeg van en vraagt hij zich af hoe hij van haar afkomt. Franz sluit zich aan bij de Pums en neemt de vrouwen die Reinhold kwijt wil over. Met deze aflevering begint de eigenaardige vriendschap tussen Franz en Reinhold. De vrouwen worden beschreven en behandeld als 'herumstreunende Katzen', op zoek naar 'ein wenig Wärme und Geborgenheit'. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Ein Hammer auf dem Kopf kann die Seele verletzen (3)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht en Elisabeth Trissenaar.

De oom van Lina (Trissenaar) is een hoge piet in de straatverkoop, en Franz (Lamprecht) gaat nu voor hem langs de deuren met schoenveters - een artikel dat iedereen nodig heeft. De zaken lopen goed, tot Franz een vrouw ontmoet die in hem haar dode man herkent. Zij geeft hem koffie en meer. Franz gaat gewillig in op haar uitnodiging. Hij vertelt alles aan een gabber en maakt vervolgens zijn eerste grote ontgoocheling mee sinds zijn ontslag uit de gevangenis. Zijn maat verraadt hem door de vrouw af te persen. Ondanks zijn goede wil ziet Franz zich plotseling verwikkeld in een vuile zaak. Hij begint te drinken en gaat er bijna aan onderdoor. Je raakt niet uitgekeken op de ellende die rond 1930 heerste in de Duitse steden en op de industriële Duitse maatschappij van toen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz - Die Strafe beginnt (1)

1980 | Drama

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Karin Baal, Franz Buchrieser en Peter Kollek.

Pilotfilm van dertiendelige serie plus een epiloog, gebaseerd op de gelijknamige, in 1929 gepubliceerde roman van Alfred D[KA3]oblin, een hoogtepunt uit de Duitse literatuur maar tevens diens enige succesvolle roman. Hoofdpersoon is Franz Biberkopf (Lamprecht), een ex-transportarbeider die na de moord op zijn vrouw, een crime passionnel, de gevangenis in ging en in 1929, na vier jaar brommen in de Berlijnse Tegel-bajes, weer vrijkomt. Het valt hem zwaar weer een volwaardig lid van de samenleving te worden: `Er stand an der Haltestelle. Die Strafe beginnt!` Als hij zover is, zweert hij zichzelf altijd eerlijk te zijn en nooit meer te doen wat respectabele mensen van hem verlangen. Na een ontmoeting met enkele joden belandt hij bij een hoer en heeft hij problemen met zijn potentie. Pas wanneer hij de zus van zijn vrouw opzoekt, en haar min of meer verkracht, krijgt hij weer zelfvertrouwen. Hij ontmoet Lina (gespeeld door Trissenaar), die hem zal helpen bij het bewandelen van het rechte pad. Indrukwekkende kennismaking met de personages, het Berlijn van 1929 en een aantal vormelementen die kenmerkend zijn voor het 'futurisme', met straatgeluiden, machines en voertuigen die aantonen hoe Biberkopf door het nieuwe, moderne leven wordt overvallen. Het camerawerk is van Xaver Schwarzenberger.

Berlin Alexanderplatz

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1980. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Günter Lamprecht, Elisabeth Trissenaar, Barbara Sukowa, Hanna Schygulla en Gottfried John.

Na een gevangenisstraf van vier jaar - hij heeft zijn vriendin met een slagroomklopper doodgeslagen - probeert de goedmoedige, laffe en bij vlagen rebelse Franz Biberkopf (Günter Lamprecht) op het rechte pad te blijven in het Berlijn van de jaren twintig. Zijn enige toeverlaat is zijn ex-vriendin Eva (Hanna Schygulla), die nu werkt als chique prostituee. Ruim vijftien uur durende televisieserie geldt als magnum opus van Rainer Werner Fassbinder.

Die Ehe der Maria Braun

1979 | Drama

Duitsland 1979. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, George Eagles, Yvan Desny en Elisabeth Trissenaar.

Fassbinders muze Hanna Schygulla kreeg op het Berlijnse filmfestival de Zilveren Beer voor haar prachtige titelrol in dit allegorische drama over Duitsland tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Maria trouwt in Berlijn terwijl bommen vallen en even later is haar echtgenoot vertrokken naar het front. In de jaren daarna krijgt Maria zijn overlijdensbericht, beleeft ze iets moois met een Amerikaanse zwarte soldaat en keert haar Hermann toch weer terug. Voordat Fassbinder drie jaar later overleed maakte de notoir productieve cineast nog klassiekers als Berlin Alexanderplatz, Lili Marleen en Querelle.

In einem Jahr mit 13 Monden

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Volker Spengler, Ingrid Caven, Gottfried John, Eva Mattes en Elisabeth Trissenaar.

Meedogenloos drama over de laatste dagen van Erwin Weishaupt, die in zijn wanhopige zoektocht naar liefde zelfs zover gaat dat hij zich laat ombouwen tot vrouw. De Duitse meesterfilmer Fassbinder, die deze film maakte als rouwverwerking voor de zelfmoord van zijn geliefde, stort alle ellende die hij maar bijeen weet te rapen over zijn, nu als Elvira door het leven gaande, lijdend voorwerp heen, maar weet met behulp van een betoverende Volker Spengler in de hoofdrol toch ook diep te ontroeren.

Das Andere Lächeln

1978 | Drama

Duitsland 1978. Drama van Robert van Ackeren. Met o.a. Katja Rupé, Elisabeth Trissenaar, Anja Müsziggang, Heinz Ehrenfreund en Maria Lucca.

Van Ackeren's versie van Agnes Varda's LE BONHEUR.

Bolwieser

1977 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1977. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Bernhard Helfrich, Gustal Bayrhammer, Kurt Raab, Udo Kier en Elisabeth Trissenaar.

Stationschef Xaver Bolwieser is met Hanni getrouwd en onderwerpt zich aan haar bevelen en wensen. De schijnharmonie gaat stuk als Hanni begint vreemd te gaan. Bolwieser verdringt de steeds meer impertinente ontrouw van zijn echtgenote met een grenzeloze naïviteit. Hij schrikt er zelfs niet voor terug om meineed te plegen ten gunste van zijn echtgenote. Hij accepteert de scheiding pas als hij in de gevangenis zit.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Elisabeth Trissenaar op televisie komt.

Reageer