Susannah Harker: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Intimacy

2001 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Mark Rylance, Kerry Fox, Timothy Spall, Alastair Galbraith en Philippe Calvario.

De camera zweeft over een slapende man in een rommelig bed. Het melancholische stemgeluid van Stuart Staples (Tindersticks) zwelt traag aan. De man schrikt wakker en struikelt naar de deur. Op de drempel kijkt een vrouw hem vragend aan. De twee wisselen enkele onwennige woorden en gaan prompt over tot machinale seks. De toon is gezet voor twee uur emotionele én fysieke roofbouw. De man is Jay, met overgave en trieste sensualiteit gespeeld door theateracteur Mark Rylance. Iedere woensdag komt de vrouw langs en herhaalt zich het ritueel. Nooit blijft ze slapen. Er wordt nauwelijks gepraat. De communicatie blijft beperkt tot seks. Toch worstelt Jay met de ongrijpbare vrijblijvendheid. Lust wordt afkeer terwijl zijn fascinatie voor de vrouw hem innerlijk verteert. Een confrontatie is noodzakelijk en hij besluit haar te volgen. En zo, als op voorspraak van Stuart Staples' poëtische frasen, stevent hij af op de gapende leegte van zijn bestaan. De film veroorzaakte nogal wat beroering vanwege enkele expliciete seksscènes.

Heat of the Sun : The Sport of Kings (3)

1998 | Drama, Avonturenfilm, Misdaad, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van Paul Seed. Met o.a. Trevor Eve, Susannah Harker, Joss Ackland, Michael Byrne en Julian Rhind-Tutt.

De camera zweeft over een slapende man in een rommelig bed. Het melancholische stemgeluid van Stuart Staples (Tindersticks) zwelt traag aan. De man schrikt wakker en struikelt naar de deur. Op de drempel kijkt een vrouw hem vragend aan. De twee wisselen enkele onwennige woorden en gaan prompt over tot machinale seks. De toon is gezet voor twee uur emotionele én fysieke roofbouw. De man is Jay, met overgave en trieste sensualiteit gespeeld door theateracteur Mark Rylance. Iedere woensdag komt de vrouw langs en herhaalt zich het ritueel. Nooit blijft ze slapen. Er wordt nauwelijks gepraat. De communicatie blijft beperkt tot seks. Toch worstelt Jay met de ongrijpbare vrijblijvendheid. Lust wordt afkeer terwijl zijn fascinatie voor de vrouw hem innerlijk verteert. Een confrontatie is noodzakelijk en hij besluit haar te volgen. En zo, als op voorspraak van Stuart Staples' poëtische frasen, stevent hij af op de gapende leegte van zijn bestaan. De film veroorzaakte nogal wat beroering vanwege enkele expliciete seksscènes.

Heat of the Sun : Private Lives (1)

1998 | Drama, Avonturenfilm, Misdaad, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van Adrian Shergold. Met o.a. Trevor Eve, Susannah Harker, James Callis, Michael Byrne en Freddie Annobil-Dodoo.

De camera zweeft over een slapende man in een rommelig bed. Het melancholische stemgeluid van Stuart Staples (Tindersticks) zwelt traag aan. De man schrikt wakker en struikelt naar de deur. Op de drempel kijkt een vrouw hem vragend aan. De twee wisselen enkele onwennige woorden en gaan prompt over tot machinale seks. De toon is gezet voor twee uur emotionele én fysieke roofbouw. De man is Jay, met overgave en trieste sensualiteit gespeeld door theateracteur Mark Rylance. Iedere woensdag komt de vrouw langs en herhaalt zich het ritueel. Nooit blijft ze slapen. Er wordt nauwelijks gepraat. De communicatie blijft beperkt tot seks. Toch worstelt Jay met de ongrijpbare vrijblijvendheid. Lust wordt afkeer terwijl zijn fascinatie voor de vrouw hem innerlijk verteert. Een confrontatie is noodzakelijk en hij besluit haar te volgen. En zo, als op voorspraak van Stuart Staples' poëtische frasen, stevent hij af op de gapende leegte van zijn bestaan. De film veroorzaakte nogal wat beroering vanwege enkele expliciete seksscènes.

Heat of the Sun : Hide in Plain Sight (2)

1998 | Drama, Avonturenfilm, Misdaad, Historische film

Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van Diarmuid Lawrence. Met o.a. Trevor Eve, Susannah Harker, Cathryn Harrison, Diana Quick en Deborah Findlay.

De camera zweeft over een slapende man in een rommelig bed. Het melancholische stemgeluid van Stuart Staples (Tindersticks) zwelt traag aan. De man schrikt wakker en struikelt naar de deur. Op de drempel kijkt een vrouw hem vragend aan. De twee wisselen enkele onwennige woorden en gaan prompt over tot machinale seks. De toon is gezet voor twee uur emotionele én fysieke roofbouw. De man is Jay, met overgave en trieste sensualiteit gespeeld door theateracteur Mark Rylance. Iedere woensdag komt de vrouw langs en herhaalt zich het ritueel. Nooit blijft ze slapen. Er wordt nauwelijks gepraat. De communicatie blijft beperkt tot seks. Toch worstelt Jay met de ongrijpbare vrijblijvendheid. Lust wordt afkeer terwijl zijn fascinatie voor de vrouw hem innerlijk verteert. Een confrontatie is noodzakelijk en hij besluit haar te volgen. En zo, als op voorspraak van Stuart Staples' poëtische frasen, stevent hij af op de gapende leegte van zijn bestaan. De film veroorzaakte nogal wat beroering vanwege enkele expliciete seksscènes.

Jane Austen's Pride and Prejudice

1996 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1996. Romantiek van Simon Langton. Met o.a. Jennifer Ehle, Colin Firth, Alison Steadman, Julia Sawalha en Susannah Harker.

Verfilming van de populaire roman van Jane Austen uit 1813. Dit lange verhaal behelst de zeden en gewoontes tijdens het tijdperk van koning George en schildert een portret van de diverse leden van de familie Bennet. Deze Amerikaans-Engelse coproductie ziet er schitterend uit, de spelprestaties zijn van de bovenste plank en de regie van Langton is gracieus. Het scenario van Andrew Davis is fijnzinnig, de kostuums zijn prachtig en alles is fantastisch gefilmd door cameraman John Kenway. Betoverend, geestig, romantisch en zeer genietbaar (zelfs voor de haters van romantische films). Reeds eerder voor de tv gefilmd in 1949 en 1957; ook is er een uitstekende filmversie uit 1940 met Laurence Olivier.

Faith

1994 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1994. Drama van John Strickland. Met o.a. Michael Gambon, John Hannah, Susannah Harker, Connie Booth en Keith Allen.

Een jonge Britse ontwikkelingswerkster wordt in Afrika vermoord, met een wapen dat door Britse wapenfabrikanten werd geleverd. Enkele maanden later vinden wij Harker, de dochter van hooggekwoteerde parlementariër Gambon, tussen de lakens met Hannah, een sensatiezoekende journalist van een Britse tabloid. Hannah brengt de peccadillo's aan het licht van haar vader omdat zij zich op Gambon wil revancheren, die haar moeder Jones bedriegt en de drank injaagt. Lekkere, tweedelig politiek drama, door Simon Burke geschreven en duidelijk geïnspireerd op seksschandalen en wapengesjoemel bij Britse politici in de jaren 1990. Burke maakt er een lekkere dissectie van privé- en politieke moraal van. Gambon is de hatelijke politicus die zijn vrouw, gezin en vrienden verlinkt om zijn cabinetszitje veilig te stellen. Een kluif voor wie houdt van moderne Shakespeareaanse toestanden als verraad, wraak, gebrek aan liefde, drankzucht en de manier waarop de Britse sensatiepers aan kopij weet te komen. Conservatieven, die een scheve schaats berijden, lijken bovendien nog steeds interessanter dan linkse zwierbollen. De bekende Britse politicus Ken Livingstone speelt in cameorol zichzelf. Muziek van John Keane.

To Play The King

1993 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1993. Thriller van Paul Seed. Met o.a. Ian Richardson, Michael Kitchen, Kitty Aldridge, Colin Jeavons en Diane Fletcher.

Bij zijn aantreden wil de nieuwe koning van Engeland, Kitchen, enkele zaken in zijn land veranderen. Hij ondervindt echter onverwacht tegenstand van de machtige premier Richardson. Het komt tot een machtstrijd tussen beide mannen en voor beiden zijn alle middelen goed om hun doel te bereiken. Schitterende politieke satire zoals enkel de Britten dit kunnen brengen. Met een vlijmscherpe stiletto wordt het hele Britse politieke bestel geanalyseerd. Wat is de macht van een koning indien hij zijn eerste minister als tegenstander heeft? Grandioze vertolking van beide protagonisten, maar ook van de mensen die hen omringen. Een lust voor oog en oor, want de dialogen in het scenario van Andrew Davies, naar een roman van Michael Dobbs, zijn razendsnel en doorspekt met vuistslagen. Knappe fotografie van Ian Punter. Wordt uitgezonden in twee of vier delen.

Adam Bede

1992 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1992. Drama van Giles Foster. Met o.a. Iain Glen, Patsy Kensit, James Wilby en Susannah Harker.

Kensit, verliefd op meubelmaker Glen wordt verleid door grootgrondbezitter Wilby. Ze raakt in verwachting en schenkt het leven aan een kind, dat ze vermoordt uit angst om haar relatie met Glen. Nu begint de ellende pas eerst goed. Adequaat Engels klassendrama, waarop de Britten een patent lijken te hebben.

Year of the Gun

1991 | Thriller, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1991. Thriller van John Frankenheimer. Met o.a. Andrew McCarthy, Valeria Golino, Sharon Stone, John Pankow en Mattia Sbragia.

Amerikaans journalist McCarthy zet koers naar de gezellige drukte van Rome waar hij zich aangetrokken voelt door zijn oude geliefde Golino en de opdringerige Amerikaanse persfotografe Stone. McCarthy werkt, en passant aan een boek over de Rode Brigades, die weer in het offensief zijn. Alles loopt dan lekker uit de hand, vrienden zijn geen vrienden meer en de stadsguerilla wordt steeds agressiever. Een bij momenten spannende, avontuurlijke thriller, vakkundig in beeld gebracht door Frankenheimer maar met te veel vervelende complicaties. Naar het boek van Michael Mewshaw.

The Crucifer of Blood

1991 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk 1991. Mysterie van Fraser Clarke Heston. Met o.a. Charlton Heston, Richard Johnson, Susannah Harker, John Castle en Clive Wood.

Dertig jaar geleden werd een fabelachtige schat gestolen in Brits-Indië. De daders hebben toen een eed gezworen dat als één van hen de anderen zou bedriegen, deze hem zouden doden. Er werd inderdaad bedrog gepleegd en de eed van toen slaat nu toe in het Victoriaanse Londen. De hulp van Sherlock Holmes wordt ingeroepen. Verbazingwekkend goed scenario van regisseur Heston junior, gebaseerd op een toneelstuk van Paul Giovanni. Het mysterie zit uitstekend in elkaar en leidt naar een verrassende climax. Vader Heston heeft zich goed in de rol van Holmes ingeleefd, ook al blijft hij iets té Amerikaans, maar dat wordt goed opgevangen door Johnson als Watson. Fox is een heerlijke karikatuur als één van de dieven/militairen. Fotografie van Robin Vidgeon. Prachtige symfonische score van Carl Davis.

House of Cards

1990 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1990. Drama van Paul Seed. Met o.a. Ian Richardson, Susannah Harker, Diane Fletcher, Miles Anderson en Alphonsia Emmanuel.

Richardson is een Brits politicus van de Conservatieve Partij die de verblinde journaliste Harker exploiteert in zijn meedogenloze, heimelijke campagne om de nieuwe leider van zijn partij te worden. Donkere, vierdelige politieke satire die in Engeland op het scherm kwam net in de loop van de week toen Margaret Thatcher in 1990 ontslag nam als leidster van de Conservatieven. Richardson kreeg een BAFTA-onderscheiding voor zijn knappe vertolking. Geschreven door Andrew Davies naar de roman van de public relation-man van de Tory`s, Michael Dobbs, die voor het vervolg, TO PLAY THE KING (1992), de draad weer oppikte van de televisie-bewerking want in de oorspronkelijke roman pleegde het in ongenade gevallen hoofdpersonage zelfmoord. De mini-serie TO PLAY THE KING kwam in 1993 voor het eerst op het scherm.

A Dry White Season

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Euzhan Palcy. Met o.a. Donald Sutherland, Janet Suzman, Zakes Mokae, Susan Sarandon en Marlon Brando.

Als de zwarte tuinman van leraar Sutherland wordt vermoord, wordt hij op pijnlijke wijze wakker geschud over de afschuwelijkheid van de apartheid. Deze anti-apartheids film, gemaakt in Hollywood met een welbespraakte, zelfverzekerde Franse, zwarte regisseuse (en dat is heel wat voor Tinseltown!) komt als mosterd na de maaltijd: apartheid is gelukkig afgeschaft, en zij was letterlijk te ver van haar onderwerp verwijderd om de rolprent eeuwig te kunnen laten voortleven. Brando na tien jaar voor het eerst voor de camera in een kleine rol als openhartige advocaat, is wellicht iets te uitbundig. Gesitueerd in Zuid-Afrika van 1976.