Karl-Heinz Gerdesmann: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Der Stechlin

1975 |

Duitsland 1975. Rolf Hädrich. Met o.a. Arno Assmann, Georg-Martin Bode, Franziska Bronnen, Diana Körner en Volkert Kraeft.

Naar het gelijknamige boek van Theodor Fontane, die leefde van 1819-1898 en wellicht het bekendst is geworden door zijn werk [KL]Effi Briest[KLE] uit 1895. Centraal staat Dubslav von Stechlin (Assmann), een weduwnaar en majoor b.d. uit Brandenburg. Hij beweegt zich in een kring van intieme vrienden en adellijke familieleden. De film is opgedeeld in drie episoden. De eerste gaat over de vooravond van de verkiezingen, waaraan Dubslav deelneemt voor de conservatieve partij. De oude Stechlin wordt vereerd met een bezoekje door Woldemar von Stechlin (Bode) in gezelschap van zijn vrienden Czako (Kraeft) en Rex (Von Dobsch[KA3]utz). In de tweede episode weten we dat Dubslav de verkiezingen verloren heeft en dat Woldemar gaat trouwen met gravin Armgard (Körner). Het jonge paar is van plan Dubslav met de kerst te bezoeken. In de derde episode zijn Woldemar en Armgard getrouwd en gaan na de kerst op huwelijksreis naar het Zuiden, maar als ze daarvan terugkeren is de oude Stechlin overleden en een nieuwe generatie zwaait de scepter over het familiebezit. De commentaarstemmen in het eerste en laatste deel zijn van scenarioschrijver Dieter Meichsner en regisseur Hädrich. De vertelstem in het tweede deel is van niemand minder dan Wolfgang Borchert, die in 1955 het beroemde toneelstuk dat - naar zijn zeggen niemand zien wilde - Draussen vor der Tür schreef. Hij liet het stuk uit wanhoop opnemen in een verhalenbundeltje van 128 pagina's en in zes jaar tijd werden bijna vierhonderdduizend exemplaren verkocht. Het camerawerk is van Wolfgang Peter Hassenstein. Voor liefhebbers van Duitse literatuur is deze onvergankelijke tv-film een must.

Stahlnetz - Die Tote im Hafenbecken

1958 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1958. Misdaad van Jürgen Roland en Jurgen Roland. Met o.a. Kurt Conde, Rainer Brönnecke, Karl-Heinz Gerdesmann, Gerda Maria Jürgens en Christa Siems.

Een havenarbeider in Hamburg ziet in het water een lichaam drijven. Het is het stoffelijk overschot van de 28-jarige prostituée Helga Wieberitz, die haar werkterrein in de Tampico Bar had. Commissaris Bode kan haar laatste avond reconstrueren tot aan een taxirit met een klant naar een schip in de haven. Omdat Helga's lichaam verzwaard was met een lier denkt Bode dat het schip, waarop de dader zich zou moeten bevinden, aan de hand van scheepslijsten te kunnen achterhalen. Als het vermoedelijke schip weer een Duitse haven binnenloopt, heeft hij beet, maar het aanwijzen van de dader levert toch nog even een verrassing op. De vierde aflevering in de serie heeft wat meer dramatiek meegekregen, die hier eigenlijk storend werkt. Bij de verhoren in de Tampico Bar kunnen de bezoekers zich onwaarschijnlijk veel details herinneren van de avond, waarop Helga verdween, terwijl de gebeurtenis bijna een maand geleden was; een windas en een touw zijn te mager om een schip op een lijst te identificeren, maar anderzijds is dit zo'n aflevering die de kijker juist door het drama meer boeit. Een duidelijke voorloper van TATORT dat twaalf jaar later het licht zou aanschouwen. In de Tampico Bar zingt en speelt Freddy Quinn, die toen heel populair geworden was als schlagerzanger en het jaar daarvoor zijn eerste film gemaakt had, op zijn gitaar. De spelprestaties zijn heel overtuigend. Het scenario is van Wolfgang Menge.