Toto Bissainthe: cast en muziek.
Er zijn 5 films gevonden.

L'homme sur les quais

1993 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk​/​​Canada 1993. Drama van Raoul Peck. Met o.a. Jennifer Zubar, Toto Bissainthe, Jean-Michel Martial, Patrick Rameau en Mireille Metellus.

Tijdens het tergend lange schrikbewind (1957-1986) van de Haïtiaanse dictator François en zoon Jean-Claude Duvalier, alias Papa en Baby Doc, werd de bijgelovige bevolking geterroriseerd door de Tontons Macoutes. In L'homme sur les quais, spelend in de jaren zestig, worden de ondergedoken Sarah (Zubar) en haar twee zusjes geconfronteerd met deze levensgevaarlijke paramilitaire milities. Nemesis van de kinderen, van wie de ouders het land zijn ontvlucht, is Janvier, een sadist waarvan de rillingen over je ruggengraat kruipen. De in 1953 in Port-au-Prince geboren Peck (Lumumba) draaide zijn soms akelige drama niet op Haïti, maar in de aangrenzende Dominicaanse Republiek.

Goûté-Sel

1990 | Documentaire

Frankrijk​/​​Canada 1990. Documentaire van Alain d' Aix. Met o.a. Mimi Barthélemy, Mireille Metellus en Sednie Rosemont.

Op een avond tijdens een sneeuwstorm in Montreal vertelt een kinderoppas over Haïti. Haar toehoorder is een jong meisje uit Quebec, van wie de familie oorspronkelijk uit Haïti afkomstig is. De titel is geïnspireerd door de voodoo- traditie en is een toespeling op de zombies. De oppas vertelt over de kinderen daar, over het feit dat er maar heel weinig en op sommige plaatsen zelfs helemaal geen scholen zijn, over de bijzondere positie van de taal op Haïti, over de culturele waarden van de mensen en over het door de hele bevolking gevoelde verlangen om te leren. Fictionele documentaire of documentaire fictie, het is maar hoe je het bekijkt. Het is in ieder geval een boeiende duik in de volkscultuur en tegelijkertijd een nieuwe kijk op een veranderende samenleving. Barthélemy werd in 1989 bekroond als de beste Franstalige verhalenvertelster.

Haitian Corner

1988 | Documentaire

Frankrijk​/​​Verenigde Staten​/​​Duitsland 1988. Documentaire van Raoul Peck. Met o.a. Patrick Rameau, Aïlo Auguste-Judith, George Wilson, Emile St.Lo en Hervé Michel.

Rameau is slachtoffer van de Tonton Macoute, die hem zeven jaar gevangen hielden en martelden. Hij is uitgeweken naar New York, waar hij probeert een nieuw leven op te bouwen. Tot hij denkt zijn beul te zien, waarna hij alles opoffert om wraak te nemen. Aangrijpend in z'n primitieve eenvoud. Opgenomen op 16mm. Camerawerk van Michael Chin.

Attention à la couleur

1979 | Drama

België 1979. Drama van Pierre Manuel en Jean Libon. Met o.a. Marc-Henri Wajnberg, Alix Pierre-Louis en Serge Michel.

Een jonge werkloze vestigt zich in Brussel. Hij gaat wonen in een huis vol immigranten in een wijk die wordt `gerenoveerd`, zoals dat heet. Terwijl hij (af en toe) naar werk zoekt, bekijkt hij hoe iedereen om hem leeft. Nee, dit is niet MON ONCLE. Dit heet een documentaire, en is een moeizame versie van TRANCHES DE VIE. Inclusief projectontwikkelaars, verborgen racisme, zware arbeid, de kansloze jeugd en uiteenvallende sociale banden. Een inconsequente hoofdpersoon en een geromantiseerd verslag van de crisisjaren, helaas gedateerd en vandaag de dag oninteressant. De beide regisseurs ontbreekt het namelijk aan persoonlijkheid.

La noire de...

1966 | Drama

Senegal​/​​Frankrijk 1966. Drama van Ousmane Sembene. Met o.a. Thérèse M'bissine Diop, Robert Fontaine, Anne-Marie Jelinek, Momar Nar Sene en Ibrahima.

Diouna is vanuit Senegal naar Frankrijk gekomen om hulp in de huishouding te worden bij een gezin met drie kinderen. Doordat zij uit een hele andere cultuur komt, slaagt ze er niet in zich werkelijk aan te passen noch te communiceren met haar omgeving, die haar weliswaar goed maar als een meubelstuk behandelt. Steeds vaker krijgt zij last van manische depressies en vertoont zelfs zelfmoordneigingen. Dit treurige verhaal over eenzaamheid en onverschilligheid is een bewerking van de novelle [KL]Volta[KA3]ique[KLE] van de regisseur zelf. Een gevoelige en sobere film, die de kijker verslagen achterlaat en waarin de intense vertolking van M`bissine Diop nog het meeste opvalt. bekroond met o.a. de (Jean Vigo-Prijs 1966, de Zilveren Antilope op het Eerste internationale festival van de Arts Nègres). Er bestaat ook een versie met een reeks beelden in kleur.