Ed Begley: cast.
Er zijn 41 films gevonden.

Cooperstown

1993 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Charles Haid. Met o.a. Alan Arkin, Charles Haid, Josh Charles, Byron Thames en Zahn McClarnon.

Harry Willette (Arkin), ex pitcher van het vermaarde honkbal- team Chicago Barons is al meer dan dertig jaar een levende legende. De honkballers hebben hun eigen Hall of Fame in Cooperstown en eigenlijk heeft Harry daar een plaatsje verdiend. Zijn beste vriend Raymond Maracle (Greene) zal er worden vereeuwigd, maar is al dood voordat het goede nieuws hem bereikt. Harry besluit nu zijn eigen lot in handen te nemen en stuurt zijn neef Jody erop af, maar hij weet niet dat Jody de re[KA3]incarnatie is van Raymond, die niet van motorrijden en karate hield. Absolute odd-ball movie, die wellicht buiten Amerika wat minder geapprecieerd wordt, maar door het charmante en warme verhaal van toneelschrijver Lee Blessing (A WALK IN THE WOODS) en het aanstekelijke spel van hoofd- en bijrollen, de kijker niet onberoerd laat. De waardering is op zijn Europees:

In the Line of Duty: Siege at Marion

1992 | Misdaad, Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1992. Misdaad van Charles Haid. Met o.a. Dennis Franz, Tess Harper, Paul Le Mat, Kyle Secor en Norbert Weisser.

Vierde, ongewone aflevering uit de reeks IN THE LINE OF DUTY met een waar gebeurd verhaal dat rond 1970 speelt. Een kleine maar fanatieke religieuze clan wil zich wreken nadat de politie jaren eerder een van hun leiders doodschoot. Zij bombarderen een Mormoonse kerk, en verschansen zich gedurende twee weken in hun gebarricadeerde boerderij. 150 FBI-agenten leggen een blokkade aan rond de boerderij en proberen door een psychologische oorlogsvoering de familie, waarbij negen kinderen, te overmeesteren. Harper en Secor overtuigen als godsdienstige zeloten. Jammer dat het scenario van Rick Husky zoveel banale dialogen bevat. Camerawerk van William Wages.

Superdad

1974 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1974. Komedie van Vincent McEveety. Met o.a. Bob Crane, Kurt Russell, Barbara Rush, Joe Flynn en Kathleen Cody.

Disney-klucht over de generatiekloof die superslecht is. Charlie McCready (Crane) concurreert met de verloofde van zijn dochter om te zien wat zijn aanstaande schoonzoon waard is. Scenario van regisseur COLUMBO-regisseur McEveety naar een verhaal van Harlan Ware.

The Dunwich Horror

1970 | Horror

Verenigde Staten 1970. Horror van Daniel Haller. Met o.a. Sandra Dee, Dean Stockwell, Ed Begley, Sam Jaffe en Lloyd Bockner.

Rilfilm over een vreemde satanische macht die zich schuilhoudt in het dorp Dunwich en het voorzien heeft op een jonge maagd. Grotendeels prima uitgevoerd, maar het slot verpest de hele film. Naar het boek The Shattered Room van H.P. Lovecraft, maar trouweloos bewerkt. Talia Coppola noemt zich ook wel Shire.

Neither Are We Enemies

1970 | Historische film, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1970. Historische film van David Pressman. Met o.a. Van Heflin, Ed Begley, Kate Reid, J.D. Cannon en Leonard Frey.

Josef van Arimathea (Heflin), een vooraanstaand rechter in Judea gedurende de Romeinse bezetting komt in conflict met zijn zoon Jonathan (Tabori) die van mening is dat alleen onmiddellijk gewapende actie tegen de Romeinen kan helpen. Zijn vader wil dat liever politiek tot stand brengen. Het was het acteerdebuut van Tabori, de zoon van actrice Viveca Lindfors en regisseur George Tabori. De film zit vol Bijbelse personen zoals Jezus (Madison Mason), Barabbas (Yulin), Judas Iskariot (Frey) en Pilatus (Cannon).

The Silent Gun

1969 | Western

Verenigde Staten 1969. Western van Michael Caffey. Met o.a. Lloyd Bridges, John Beck, Ed Begley, Edd Byrnes en Pernell Roberts.

Na een eed gezworen te hebben nooit meer te zullen schieten stelt een roemruchte revolverheld zichzelf op de proef. Hij bemoeit zich met een vete tussen baas Banner (Roberts) en pionierende boer Cole (Begley). Door het gezwollen scenario (Clyde Ware) en de slappe regie werd het een droeve verspilling van talent.

The Secrets of the Pirate's Inn

1969 | Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1969. Familiefilm van Gary Nelson. Met o.a. Ed Begley, Annie McEveety, Jimmy Bracken, Patrick Creamer en Paul Fix.

Begley is een oude zeekapitein in ruste die graag spreekt over de verborgen schat van Jean Lafitte. Drie jongeren krijgen interesse in het verhaal van de oude zeeman en gezamenlijk gaan ze op zoek naar de schat. Wat ze niet weten is dat er nog iemand interesse toont, en dat is een vijand.

The Monitors

1969 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1969. Sciencefiction van Jack Shea. Met o.a. Guy Stockwell, Susan Oliver, Avery Schreiber, Larry Storch en Ed Begley.

Acteurs van niveau, maar ze hebben hun tijd verspild door mee te werken aan deze mislukte poging om een satire op een SF-film te maken. Opgenomen in Chicago, door de Second City Company. Buitenaardse Opzichters beheersen de aarde en zorgen ervoor dat overal de vrede wordt bewaard, maar rebellen smeden een komplot tegen hen. Let op rolletjes van Alan Arkin en Everett Dirksen.

La route de Salina

1969 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1969. Drama van Georges Lautner. Met o.a. Robert Walker Jr., Rita Hayworth, Ed Begley, Sophie Hardy en Marc Porel.

Een jonge zwerver arriveert bij een afgelegen landhuis, waarvan de eigenaresse in hem haar verloren zoon meent te herkennen. Zowel de huisvriend als de dochter gaan ook met die illusie mee, wat het meisje niet weerhoudt een liefdesrelatie met de `broer` aan te gaan. Het bizarre melodrama, op het randje van belachelijk en smakeloos, wordt gered door goed acteren van Farmer en vooral van Hayworth als de moeder die zich voor de schokkende realiteit verschanst achter een schijnbare waanzin. Fraaie locatiefotografie en effectieve vormgeving, op de flash- backs na. (Walker is zo broodmager dat hij in talrijke naakte liefdesscènes averechtse associaties wekt). De regisseur, Pascal Jardin en Jack Miller bewerkten een roman van Maurice Cury.

Wild in the Streets

1968 | Sciencefiction, Drama

Verenigde Staten 1968. Sciencefiction van Barry Shear. Met o.a. Shelley Winters, Christopher Jones, Diane Varsi, Hal Holbrook en Millie Perkins.

Een popster-miljonair-drugshandelaar stelt zich beschikbaar als presidentskandidaat nadat de stemgerechtigde leeftijd tot veertien jaar is verlaagd. Sommige critici hebben de film op uitbundige wijze overschat, maar voor wie er niet bij nadenkt is hij best wel aardig.

The Violent Enemy

1968 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Don Sharp. Met o.a. Tom Bell, Susan Hampshire, Ed Begley, Jon Laurimore en Michael Standing.

Een spannend drama over een IRA-komplot tot het opblazen van een Engelse krachtcentrale, en over de verscheidenheid aan motieven die mensen hiertoe aanzetten.

Hang 'Em High

1968 | Western, Actiefilm

Verenigde Staten 1968. Western van Ted Post. Met o.a. Clint Eastwood, Inger Stevens, Ed Begley, Pat Hingle en Arlene Golonka.

Boer Jed Cooper (Eastwood) wordt eind negentiende eeuw in Oklahoma aangezien voor een veedief en wordt door een lynch mob opgeknoopt. Door een gelukkig toeval overleeft hij zijn terechtstelling, hij wordt door een rechter gerehabiliteerd en zelfs tot marshall benoemd. In die hoedanigheid loopt hij zijn aanvallers weer tegen het lijf. Pittige western, niet zo goed als de spaghetti-westerns die Eastwood een paar jaar eerder maakte met Sergio Leone, maar toch niet te versmaden voor liefhebbers van het genre.

Firecreek

1968 | Western

Verenigde Staten 1968. Western van Vincent McEveety. Met o.a. James Stewart, Henry Fonda, Inger Stevens, Gary Lockwood en Dean Jagger.

Hoewel Firecreek een der laatste ouderwetse westerns is, houdt hij wel rekening met een halve eeuw cinema in dat genre, door de hoofdrollen bejaard te maken. In de herfst van hun carrières spelen Stewart en Fonda respectievelijk de goede sheriff en de kwade outlaw. De pacifistische sheriff probeert de slechterik en diens kornuiten eerst nog vriendelijk over te halen het criminele gedrag elders te vertonen, doch een senioren High Noon-shootout is onvermijdelijk. Dat er eerst veel afgepraat wordt, is Firecreek niet in dank afgenomen door hard-core westerners. Dit verklaart het in vergetelheid raken van een mooie film.

A Time to Sing

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Arthur Dreifuss. Met o.a. Hank Williams Jr, Ed Begley, Shelley Fabares, Charles Robinson en D'Urville Martin.

Een huiselijk verhaal over Williams die de liefde n[KA1]a zijn zang laat komen teneinde een oom die voogd over hem is (Begley) een plezier te doen. Het scenario is bedoeld voor achtjarigen, waar het houterige spel van Williams wonderwel bij past.

Warning Shot

1967 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Buzz Kulik. Met o.a. David Janssen, Ed Begley, Keenan Wynn, Lillian Gish en Eleanor Parker.

Ervan overtuigd dat hij de psychopaat voor zich heeft die hij zoekt, schiet politieman Janssen een man neer die een wapen op hem richt. De dode was een gewaardeerde arts en een revolver is nergens te vinden, zodat twijfel rijst aan de zelfverdediging waarop Janssen zich beroept. De schietpartij loopt uit op een schandaal. Sterk opgebouwd melodrama met een verrassend einde. De vele kleine plans waarin de film wordt verteld doen vermoeden dat hij werd geproduceerd voor tv. Hierbij komt dat Kulik voornamelijk voor het kleine scherm werkte. Sterke bijrollen van een hele reeks legendarische namen. Als inspiratiebron voor het scenario van Mann Rubin diende de roman 711-Officer Needs Help van Whit Masterson. Onderhoudend en spannend. Gefotografeerd door Joseph Biroc. Door Jerry Goldsmith voorzien van een opwindende jazz-score.

Billion Dollar Brain

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Ken Russell. Met o.a. Michael Caine, Karl Malden, Ed Begley, Oskar Homolka en Françoise Dorléac.

Nadat Harry Palmer (Caine) de geheime dienst heeft verlaten, slaagt zijn ex-chef er op listige wijze in hem toch nog een opdracht te laten uitvoeren. Tegenstander is ex-generaal Begley, een fanatieke anti-communist, die Rusland vanuit Finland wil vernietigen met een elektronisch brein. Palmer krijgt hulp van Sovjet-agenten Dorléac en Homolka. Deze derde Palmer-film, na THE IPCRESS FILE en FUNERAL IN BERLIN, is totaal onbegrijpelijk en demonstreert al de barokke filmstijl die later Russell's kenmerk zou worden maar deze film haast de afgrond in sleurt. De roman van Len Deighton werd geadapteerd door John McGrath. Het camerawerk van Billy Williams is soms verbluffend mooi, maar dat redt de film niet. André De Toth was uitvoerend producent. Gefilmd in Panavision.

The Unsinkable Molly Brown

1964 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1964. Musical van Charles Walters. Met o.a. Debbie Reynolds, Harve Presnell, Ed Begley, Jack Kruschen en Hermione Baddeley.

Reynolds is een weeskind dat opgroeide in een mijnwerkersgezin in Colorado. Ze trouwt met Presnell, een doodgewone mijnwerker. Op een dag vindt hij goud. Reynolds, die er steeds van gedroomd heeft deel uit te maken van de jet-set van Denver denkt haar levensdoel bereikt te hebben. De werkelijkheid pakt echter heel anders uit. Vlotte, levenslustige musical vol kleurrijke personages, maar de uitwerking en de liedjes zijn oppervlakkig. De Broadway-musical werd geschreven door Richard Morris, terwijl Helen Deutsch voor de filmbewerking tekende. Meredith Wilson was verantwoordelijk voor de songs. Gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Molly Brown, één van de overlevenden van de ramp met de Titanic. Camerawerk is van Daniel L. Fapp. Gefilmd in Panavision.

Sweet Bird of Youth

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Paul Newman, Geraldine Page, Shirley Knight, Ed Begley en Madeleine Sherwood.

Gekuiste versie van het spraakmakende toneelstuk van Tennessee Williams over Chance Newman, een opportunistische gigolo die heeft besloten dat-ie acteur wil worden. Gekuist, omdat regisseur Richard Brooks in 1962, toen hij Sweet Bird of Youth maakte, nog te maken had met de zogenoemde Production Code. Deze zelfregulerende lijst met 'afspraken' teisterde Hollywood van 1934 tot 1966 (!). Wat stond er zoal op die lijst? Seks tussen verschillende rassen was taboe, elke vloek (zelfs Lord, Christ, Gawd en damn) was verboden, lang en gepassioneerd kussen kon echt niet, enz., enz. Geen wonder dat Brooks het einde van Williams' toneelstuk (als Chance gecastreerd wordt) voor de film heeft aangepast.

The Green Archer

1961 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk 1961. Drama van Jurgen Roland en Michael Forlong. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Karin Dor, Gert Fröbe, Ed Begley en Bill Travers.

Gekuiste versie van het spraakmakende toneelstuk van Tennessee Williams over Chance Newman, een opportunistische gigolo die heeft besloten dat-ie acteur wil worden. Gekuist, omdat regisseur Richard Brooks in 1962, toen hij Sweet Bird of Youth maakte, nog te maken had met de zogenoemde Production Code. Deze zelfregulerende lijst met 'afspraken' teisterde Hollywood van 1934 tot 1966 (!). Wat stond er zoal op die lijst? Seks tussen verschillende rassen was taboe, elke vloek (zelfs Lord, Christ, Gawd en damn) was verboden, lang en gepassioneerd kussen kon echt niet, enz., enz. Geen wonder dat Brooks het einde van Williams' toneelstuk (als Chance gecastreerd wordt) voor de film heeft aangepast.

Odds Against Tomorrow

1959 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Film noir van Robert Wise. Met o.a. Harry Belafonte, Robert Ryan, Ed Begley, Shelley Winters en Gloria Grahame.

Corrupte smeris Begley wordt na dertig jaar dienst ontslagen. Financieel aan de grond en zonder pensioen zint hij op wraak. Hij besluit de bank te beroven en kiest daarvoor twee handlangers: ex-boxer Ryan, die de bak al enkele keren langdurig van binnen heeft gezien, en goklustige, zwarte zanger Belafonte. De hele zaak loopt mis door Ryans kloterige racistische gedrag. Een goed gespeelde, spannende en wrede film met verbluffend rake fotografie van Joseph Burns. De voortreffelijke en stemmige muziek is van John Lewis, een van de vier van het vermaarde Modern Jazz Quartet. John O. Killens en Nelson Gidding schreven het puike scenario naar het boek van William P. McGivern.

12 Angry Men

1957 | Drama

Verenigde Staten 1957. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Henry Fonda, Lee J. Cobb, Ed Begley, Jack Warden en Martin Balsam.

De zaak van een jonge Puertoricaan die wordt beschuldigd van moord op zijn vader lijkt zo simpel. Maar als de jury zich terugtrekt voor beraad is er onder de twaalf leden een, 'Jurylid nummer 8' (een geweldige Fonda), die níet overtuigd is van zijn schuld. Stukje bij beetje brengt hij de anderen aan het twijfelen over hun te makkelijke, vooringenomen conclusie. Dit fascinerende speelfilmdebuut van regisseur Lumet (Dog Day Afternoon, Network) is een ronduit claustrofobische rechtbankthriller, die zich vrijwel volledig afspeelt binnen één ruimte. Oscarnominaties voor beste film, regisseur en script.

Patterns

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Fielder Cook. Met o.a. Van Heflin, Everett Sloane, Ed Begley, Beatrice Straight en Elizabeth Wilson.

Een prachtig Rod Sterling-drama over de machtsstrijd binnen een bedrijf, met een meesterlijke vertolking van Begley. De directiepsychologie uit het midden van de jaren vijftig is weliswaar verouderd, maar veel beter dan in een gelijksoortige EXECUTIVE SUITE.

The Turning Point

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van William Dieterle. Met o.a. William Holden, Alexis Smith, Edmond O'Brien, Ed Begley en Don Porter.

Liefde en kuiperij met Holden die een internationaal corruptieschandaal onderzoekt binnen een nationale misdaad-commissie.

On Dangerous Ground

1952 | Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Ryan, Ida Lupino, Ward Bond, Ed Begley en Cleo Moore.

De handen van hard boiled politieman Jim Wilson (Ryan) zitten zo los dat zijn chef hem naar het platteland stuurt om 'af te koelen'. Daar, in een kleine gemeenschap, stort hij zich op de zaak van een vermoord meisje en krijgt het te stellen met de vader van het slachtoffer, die voor eigen rechter wil spelen. Ondertussen raakt Jim gefascineerd door een blinde vrouw (Lupino). Regisseur Ray laat in dit rauwe drama de omgeving een grote rol spelen: de levenswoede van de cynische stadsman komt misschien wel tot rust in het onschuldige, besneeuwde landschap.

Deadline U.S.A.

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, Ethel Barrymore, Kim Hunter, Ed Begley en Paul Stewart.

Bijtend verslag van de strijd van een krantenman om te overleven en zijn burgerlijke plicht te doen. Bogey is de redacteur, Begley zijn assistent, Stewart een sportredacteur die de de gezochte misdadiger aanbrengt; prettig tijdverdrijf. Het scenario is van regisseur Brooks.

Boots Malone

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van William Dieterle. Met o.a. William Holden, Johnny Stewart, Ed Begley, Harry Morgan en Whit Bissell.

Holden komt tot leven in rol van duistere figuur die tot inkeer komt als hij Stewart tot jockey opleidt.

The Lady from Texas

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Joseph Pevney. Met o.a. Howard Duff, Mona Freeman, Josephine Hull, Craig Stevens en Ed Begley.

Hull, de Dame van Texas, is weduwe geworden in de Burgeroorlog. Ze gelooft dat haar man nog in leven is. Stevens en zijn vrouw Knudson willen haar van haar ranch verdrijven om die zelf in te pikken. Ze doen dat door haar krankzinnig te laten verklaren in een rechtszaak, het hoogtepunt van deze goede western die echter meer drama dan actie biedt. Freeman is een vriendin die haar terzijde staat, en de rondzwervende Duff wordt verliefd op Freeman. Hij koestert een diepe haat tegen onrechtvaardigheid. Op die beiden kan Hull rekenen. Gerald Drayson Adams en Connie Lee Bennett maakten het scenario naar een verhaal van Harold Shumate.

Lone Star

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Vincent Sherman. Met o.a. Clark Gable, Ava Gardner, Broderick Crawford, Lionel Barrymore en Beulah Bondi.

Borden Chase - een befaamd western acteur - schreef dit drama vol patriottisme over het van de Mexicanen bevrijde Texas dat verscheurd wordt door twee groepen: de ene wil een onafhankelijke republiek onder Andrew Jackson (Barrymore) en die groep wordt met name door Crawford vertegenwoordigd (die bereid is over lijken te gaan); de andere groep wil aansluiting bij de VS, en van hen is Gable de leider. Die geeft een prachtig stukje acteerwerk weg. Cameraman Harold Rosson én de goede achtergrondmuziek van David Buttolph dragen hun steentje bij om dit tot een geslaagde western te maken. Moroni speelt de legendarische Sam Houston, de eerste gouverneur van de staat Texas. Wordt ook in een ingekleurde versie vertoond.

Wyoming Mail

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Reginald Le Borg en Reginald LeBorg. Met o.a. Stephen McNally, Alexis Smith, Howard Da Silva, Ed Begley en Dan Riss.

Om een bende op te rollen die voortdurend treinen overvalt laat McNally zich als bandiet insluiten. Hij ontsnapt en weet Roberts als de bendeleider te ontmaskeren. Da Silva is zijn rechterhand en Smith is de contactpersoon. Er zit weinig actie in het scenario van Harry Essex en Leonard Lee, dat ze naar een verhaal van Robert Hardy Andrews schreven. Wél mooi zijn de plaatjes van Russell Metty, die hij voor producent Aubrey Schenck opnam.

Stars in My Crown

1950 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1950. Historische film van Jacques Tourneur. Met o.a. Joel McCrea, Ellen Drew, Dean Stockwell, Alan Hale en Lewis Stone.

Een aardige, ontroerende film over een rustige, overtuigende dominee uit het landelijke 19e-eeuwse Amerika. Het fragmentarische verhaal roept een warm gevoel op voor de figuren en hun achtergrond. Eersteklas 'Americana' naar het populaire boek van Joe David Brown.

Saddle Tramp

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Hugo Fregonese. Met o.a. Joel McCrea, Wanda Hendrix, John Russell, John McIntire en Jeanette Nolan.

Amusante familiewestern waarin cowboy McCrea zich ontfermt over vier jongens die na de dood van hun vader, een vriend van McCrea, wees zijn geworden. De 19-jarige Hendrix komt erbij als zij van haar oom wegloopt. Ondertussen wil McCrea de ruzie tussen ranchers McIntire en Moreno sussen, hetgeen hem in botsing brengt met schurk Russell en de veedieven. Die laatsten worden met behulp van de jongens uitgeschakeld en McCrea vindt liefde bij Hendrix. Harold Shumate schreef de film en Charles Boyle nam hem op. Hendrix was op dat moment getrouwd met de westernster Audie Murphy en de jonge Gebert (één van de vier jongens) zou in 1955 de jonge Audie spelen in TO HELL AND BACK.

Dark City

1950 | Misdaad

Verenigde Staten 1950. Misdaad van William Dieterle. Met o.a. Charlton Heston, Lizabeth Scott, Viveca Lindfors, Dean Jagger en Jack Webb.

Heston speelt een ex-soldaat uit WO II die van z`n meisje de bons heeft gekregen en een aan lager wal geraakte gokker is geworden. Hij wordt tot voorwerp van een achtervolging door gangsters. Scott en Webb (later bekend in DRAGNET) verlevendigen dit voorspelbare drama over het casino en de meedogenloze stad. Henry Morgan is de pseudoniem voor Harry Morgan.

Convicted

1950 | Misdaad

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Henry Levin. Met o.a. Glenn Ford, Broderick Crawford, Dorothy Malone, Roland Winters en Ed Begley.

Eerlijk verslag van de inspanningen van een cipier om een ten onrechte veroordeelde te helpen, en van mensen buiten de gevangenis om de werkelijke moordenaar te vinden.

Backfire

1950 | Misdaad, Romantiek

Verenigde Staten 1950. Misdaad van Vincent Sherman. Met o.a. Virginia Mayo, Gordon MacRae, Edmond O'Brien, Viveca Lindfors en Dane Clark.

Goed mysterieverhaal met MacRae die naar zijn vermiste vriend op zoek gaat en op zijn weg moord en romantiek vindt.

Tulsa

1949 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1949. Avonturenfilm van Stuart Heisler. Met o.a. Susan Hayward, Robert Preston, Pedro Armendáriz, Lloyd Cough en Chill Wills.

Hayward, die haar vader verloor bij een explosie van een oliebron, vindt zelf olie op een stuk land met hulp van geoloog Preston. Ze worden verliefd op elkaar, maar Preston heeft zijn bedenkingen over haar meedogenloze gejaag naar gewin en dan steekt Indiaan Armendariz de zaak in de fik. Een explosief en luidruchtig drama.

It Happens Every Spring

1949 | Sciencefiction, Sportfilm

Verenigde Staten 1949. Sciencefiction van Lloyd Bacon. Met o.a. Ray Milland, Jean Peters, Paul Douglas, Ed Begley en Jessie Royce Landis.

Een knappe kleine film over een scheikundeleraar (Milland) die bij toeval een chemische samenstelling ontdekt waarmee honkballen alle houten oppervlakken vermijden, dus ook het slaghout. Een heel leuke maar niet erg pretentieuze film.

The Street With No Name

1948 | Misdaad

Verenigde Staten 1948. Misdaad van William Keighley. Met o.a. Mark Stevens, Richard Widmark, Lloyd Nolan, Barbara Lawrence en Ed Begley.

Een goede film gebaseerd op feitelijk FBI-materiaal over de ontmaskering van een bendeleider. De spanning wordt goed gedoseerd. Het scenario is van Harry Kleiner.

Sorry, Wrong Number

1948 | Thriller

Verenigde Staten 1948. Thriller van Anatole Litvak. Met o.a. Barbara Stanwyck, Burt Lancaster, Ann Richards, Wendell Corey en Ed Begley.

De filmbewerking is niet zo goed als het oorspronkelijke hoorspel, maar het blijft spannend. Een hypochondrische erfgename hoort over de telefoon een plan tot moord, en stelt vast dat zij het slachtoffer is. Stanwyck stond op de nominatie voor een Oscar voor haar gedurfde rol. Het scenario is van Lucille Fletcher naar haar hoorspel. Het camerawerk is van Sol Polito.

Sitting Pretty

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Walter Lang. Met o.a. Robert Young, Maureen O'Hara, Clifton Webb, Richard Haydn en Louise Allbritton.

Webb is volmaakt als het egocentrische genie dat een baantje neemt als babysitter voor dag en nacht in een van roddel vergeven voorstadje. Eersteklas komedie.

Deep Waters

1948 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1948. Avonturenfilm van Henry King. Met o.a. Dana Andrews, Jean Peters, Cesar Romero, Dean Stockwell en Anne Revere.

Handig, maar leeg verhaal over visser Andrews en landrot Peters die samenkomen door de aardige kleine Stockwell.

Boomerang

1947 | Misdaad, Drama, Film noir

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Elia Kazan. Met o.a. Dana Andrews, Jane Wyatt, Lee J. Cobb, Arthur Kennedy en Sam Levene.

De moord op een priester leidt weldra tot de arrestatie van een onschuldige. De openbare aanklager is vastbesloten de echte feiten naar boven te brengen. In elk opzicht een briljant drama.